eitaa logo
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
125 دنبال‌کننده
189 عکس
75 ویدیو
1 فایل
🍁 دکترای تفسیر تطبیقی، پژوهشگر و مدرس تفسیر قرآن، رسانه و ناقد هرمنوتیک ارتباط: @draghili وب: Draghili.blog.ir ✍️ کانال ایتا، سروش، ویراستی، روبینو: @Draghilifaraj 👌#مطالب_مگو 🤔 رو فقط توی #روبینو و #ویراستی می ذاریم...
مشاهده در ایتا
دانلود
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
(۸) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت (۲) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرمایید) 🔸 آیا واقعیتی وجود دارد؟ 🔹 وجود واقعیت عینی: اندیشمندان مسلمان و نظریه پردازان هم عقیده دیگر که از این منظر رئالیست نیز نامیده می شوند معتقدند که هر چیزی که واقعی است، در واقع مستقل از از اموری مانند ذهن و زبان خواننده وجود دارد هرچند قابل مشاهده نباشد. از نظر ایشان مفاهیم معتبر همان قدر که مفید هستند، صادق و حقیقی نیز می باشند و مفاهیم واقعی در اصل نمایانگر حوادث و موجودات واقعی در جهان هستند و صرفا ساخته خیال و ذهن منقطع از دنیای واقعیِ موجود و یا زبان متأثر از پیش فرض های فرهنگی و اجتماعی جوامع نیستند. به بیان دیگر علم کشف و اکتشاف است و نه جعل و اختراع. آن ها بر این باورند که «وجود» مقدم بر «دانستن» است، و دانستن واقعی حاکی از وجودی واقعی است. (باربور، 1379، ص 204؛ سعیدی روشن، 1391، صص 102-103) نتیجه این باور از منظر اعتقادات دینی این است که «ایمان» مستلزم «اعتقاد» است و نه یک پذیرش ذهنی صرف و بدون حکایت گری از یک واقعیت. (سعیدی روشن، 1391، ص 103) به طور نمونه وقتی زبان دین سخن از ایمان به خدا را مطرح می کند، از نگاه واقع گرایانه به معنای اعتقاد به یک وجود واقعی با ویژگی های مفروض دینی است که مستقل از ذهن و ساختارهای زبانی انسان ها در جوامع گوناگون است. در نهایت هدف از ایمان و فهم دین، فهم حکایتی واقعی از موجودات مادی و غیر مادی است و این موضوع زندگی دینی را معتبر و با اهمیت می سازد. از زاویه دیگر با دقت در نظرات اندیشمندان اسلامی به ویژه دانشمندان علم اصول در باب رابطه الفاظ با واقعیت در می یابیم ایشان با تأکید بر مستقل بودن واقعیت از ساختارهای زبانی، قائل به تفکیک سه عالم لفظ، معنا و وجود خارجی هستند. بر اساس این مدل سه ضلعی، الفاظ و نشانه های زبانی هرگز مستقیما و بی واسطه از عالم خارج و موجودات عینی حکایت نمی کنند بلکه بر اساس وضع و قرارداد میان لفظ و معنا که از آن به عنوان «پیوند وضعی» یاد می شود، لفظ حاکی از معنا می شود و در مرحله بعد لفظ به واسطه آن معنا از یک وجود خارجی حکایت می کند. (واعظی، 1392، ص 61) حال این حکایت گری می تواند مطابق با واقع و صادق و یا مغایر با واقعیت و کاذب باشد. 📎 برشی از کتاب «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» 🟢 لطفا سؤال، نقد یا مباحث تکمیلی خود را به @DrAghili ارسال بفرمایید. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
پوزیتیویسم: فقط گزاره های معنادار هستند که قابل ادراک باشند. 👇👇
(۹) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت (۳) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرمایید) 🔸 وسعت واقعیت فراتر از سطح درک حسی بشر 🧩 بر خلاف دیدگاه پوزیتیویستی که را محدود در موارد محسوس می نماید، هستی مجموعه ای از موجودات واقعی محسوس و غیر محسوس است. اگر راه های کسب را محدود در کرده و و را بی معنا بدانیم، واقعیتی مانند روح چگونه در قالب ابزارهای واقعیت سنجی پوزیتیویستی و مادی گرایی قابل فهم و درک خواهد بود؟ واقعیت هایی همچون معاد، آثار وضعی اعمال حسن و قبیح بشر، رؤیاهای صادقه و... نیز از همین دست واقعیت هایی هستند که ابزارهای مادی از فهم و درک آن ناتوان هستند. باربور با تأکید بر این موضوع بیان می کند که این نظر رئالیست ها [و اندیشمندان مسلمان] با اعتقاد ها مبنی بر «شرط واقعیت» در تضاد است. او معتقد است که امروزه بسیاری از واقعیت های علمی و تجربی به ویژه در حوزه اتم شناسی نیز امکان حس کردن مستقیم ندارند. (باربور، 1379، ص 205) به بیان دیگر با توجه به گسترده تر بودن دایره واقعیت های موجود از مجموعه واقعیت هایی که امکان درک حسی و تجربی دارند، ممکن است با متن یا هر نشانه معنادار دیگری مواجه شویم که در حال گزارش واقعیتی است که امکان شناخت حسی آن برای بشر ممکن نیست و این موضوع نباید با معناداری آن متن در تضاد باشد. در نتیجه متون دینیِ حاکی از موجودات غیر حسی مانند خدا، روح، قیامت و... نباید در سنجه ادراک پذیری حسی قرار داده شوند تا امکان حضور در مجموعه نشانه های معنادار را بیابند. امام خمینی(ره) نیز با اشاره به وسعت معانی و معارف آیات وحی، ضمن تأکید بر امکان فهم معانی قرآن، دسترسی به همه آموزه ها و گزاره های قرآن را فراتر از توان بشر دانسته و این امر را منوط به حضور معصوم(ع) می دانند: "قرآن یک کتابى نیست که بتوانیم ما یا کس دیگرى یک تفسیر جامعى آنطور که [سزاوار است بر آن] بنویسد. علوم قرآن یک علوم دیگرى است ماوراى آنچه ما مى فهمیم. ما یک صورتى، یک پرده اى از پرده هاى کتاب خدا را مى فهمیم، و باقى اش محتاج به تفسیر اهل عصمت است، که معلَّم به تعلیمات رسول الله بوده اند". (خمینی، 1387، ص 102) ایشان ضمن ناکافی دانستن معرفت شناسی تجربی، راه فهم برخی معارف مانند معاد و رجوع الی الله را سلوک عرفانی می دانند. (خمینی، 1378، ص 190) 📎 برشی از کتاب «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» 🟢 لطفا سؤال، نقد یا مباحث تکمیلی خود را به @DrAghili ارسال بفرمایید. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
آمارهای بین المللی از آمار در کشورهای جهان این آمار در ایران کمتر از ده نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال است، این آمار در و ۳ برابر و در و چهار برابر ایران است. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
(۵) 👈 ایمانت رو قوی و قوی تر کن! ⏱ زمان مطالعه: فقط ! 🟢 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ… ﴿نساء/۱۳۶﴾ ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده آید! به خدا و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل شد ایمان بیاورید... . بیان مسأله: این آیه به مؤمنان خطاب می‌کند و آنها را به ایمان‌آوردن دعوت می‌کند. در نگاه اول، ممکن است این امر متناقض به نظر برسد، چرا که مخاطب این آیه کسانی هستند که ایمان آورده‌اند. اما تفسیرهای مختلفی برای این دعوت مجدد به ایمان وجود دارد: تفسیر المیزان (علامه طباطبایی): علامه طباطبایی بیان می‌کند که این خطاب متوجه مؤمنانی است که به ایمان زبانی اکتفا کرده‌اند و از آنها خواسته می‌شود تا حقیقت ایمان را در دل تقویت کنند و در اعمالشان ظاهر سازند. تفسیر نمونه (آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران): این تفسیر اشاره می‌کند که آیه تأکید بر ایمان راستین و پایدار دارد و دعوت به تعمیق ایمان و پرهیز از سستی در اعتقادات و اعمال است. همچنین، این آیه به مسلمانان یادآوری می‌کند که ایمان به همه کتاب‌های آسمانی، جزئی از ایمان اسلامی است. تفسیر کبیر (فخر رازی): فخر رازی در تفسیر این آیه بر این نکته تأکید دارد که ایمان حقیقی نه تنها قول به زبان، بلکه اعتقاد قلبی و التزام عملی است. او توضیح می‌دهد که مؤمنان باید در هر مرحله‌ای از زندگی به بازبینی و تقویت ایمان خود بپردازند. این آیه دعوتی است به تقویت و تجدید ایمان با تأکید بر ابعاد مختلف آن: اعتقادی، قلبی و عملی، که همه اینها باید در زندگی فردی و جمعی مؤمنان جاری شود. 💡چند نکته تفسیری: ۱- ایمان، مصدر باب افعال است که در اصل قبل از تسهیل همزه «إءمان» بوده است و ءامِنُوا فعل امر جمع مخاطب مذکر است بر وزن أفعلوا (عین مکسور) ۲- این آیه شریفه پاسخی است به کسانی که آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ...» ﴿بقره/۶۲﴾ را تایید پلورالیزم دینی تفسیر می کنند. ۳- فعل امر مضارع به معنای استمرار امر در همه زمان ها است، به بیان دیگر پیام اصلی آیه این است «همواره در حال تقویت ایمان خود باش» . 🍁 ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 🇵🇸 ‎@DrAghilifaraj
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 قصه نوجوون‌هایی که دنیای بزرگ‌ترها رو نجات می‌دن 🎞 فیلم «باغ کیانوش» که داستان مبارزه یک گروه نوجوان با ترسشون برای نجات جان اهالی روستاشون از بمباران صدام رو روایت می‌کنه، می‌تونه جرقه خوبی برای نوجوون‌های امروز باشه برای مسئولیت‌پذیر شدن و برای مبارزه با ترس‌هاشون. ◀️ شما می‌تونید با اکران فیلم در مدرسه، مسجد و ... برای نوجوانان، به ساخت هویتشون کمک کنید. ثبت‌نام اکران: 🌐 B2n.ir/BaghKiaBidari ☎️ ۰۲۱۴۲۷۹۵۰۵۰ 🎬 سینما انقلاب می‌خواهد | اکران مردمی عمار🔻 eitaa.com/joinchat/1112277110C952842dfba
رژیم کودک کش صهیونیستی با حمایت همه جانبه آمریکا و دولت های اروپایی حامی حقوق بشر!! و با ده ها میلیارد دلار تسلیحات جنگی پیشرفته، هنوز نتوانسته شهر شاما در عمق ۵ کیلومتری خاک لبنان رو از دست شیر بچه های صد البته مظلوم حزب الله بدون هیچ پشتیبانی بگیره، اون هم با آمار سایوز شده صدها کشته و هزاران زخمی و معلول. هنوز بچه شیعه های امیرالمومنین (ع) رو نشناختی خوک صهیونیستی 💪 🍁 لطفا محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 🔎 ‎@DrAghilifaraj
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | ماجرای شیرین غنی‌سازی ۲۰ درصد 🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار بسیجیان، به روایت ماجرای فریب‌کاری آمریکایی‌ها در مذاکرات رادیوداروها و غافلگیری‌شان از توانمندی دانشمندان هسته‌ای بسیجی پرداختند. ⌛ بخش درس و عبرت رسانه‌ی KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ "ماجرای شیرین غنی‌سازی ۲۰ درصد" را که به مرور روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دستیابی جمهوری اسلامی به غنی‌سازی ۲۰درصد می‌پردازد، بازنشر میکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
(۱۰) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت و حقیقت (۴) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرمایید) 🔸 شناخت واقعیت ممکن است... . 🧩 امکان شناخت واقع: از جمله پیش فرض های دیدگاه واقع گرایان و فلاسفه مسلمان در زبان علم و دین، امکان معرفت نسبت به قلمروهای گوناگون هستی است. این دیدگاه بر این باور است که با وجود پیچیدگی ها و تنوع هستی های عالم، بشر می تواند در عرصه علم و دین مراتبی از واقعیت را فهم نماید، خواه این قلمرو در حوزه فیزیک باشد و یا متافیزیک بوده و خواه قابل حس و ادراک آزمایشگاهی باشد یا نباشد. در نتیجه این دیدگاه یکی از ویژگی های زبان دین از جمله بیان قرآن، واقع نمایی آن است، چون در قرآن باطل، افسانه های دروغ و امور خلاف واقع و بیهوده راه ندارد و این واقعیت های حکایت شده در قرآن با ابزارهایی مانند برهان های عقلی قابل شناخت و فهم است هر چند عضوی از مجموعه واقعیت های با قابلیت ادراک پذیری حسی نباشند. امام خمینی(ره) نیز در باب امکان فهم آیات وحی برای عموم مخاطبان، قرآن را کتابی معرفی می کنند که هر مفسری با توجه به استعداد، توانایی و تخصص خود می تواند از معارف آن بهره مند گردد. 🏙 تصویر: مغلطه و در فلسفه پست مدرنیسم. 📎 برشی از کتاب «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» 🟢 ارسال نقد یا مباحث تکمیلی به @DrAghili 🍁 محتوای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
#هرمنوتیک (۱۰) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت و حقیقت (۴) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرم
ان شاءالله در اولین فرصت یک فایل صوتی خدمتتون ارسال می کنم که مباحث سه پست قبلی نقد هرمنوتیک علی الخصوص تصویر آخر مربوط به مغلطه حقیقت و روش گادامر رو، به زبان کاملا ساده توضیح می دم، فراموش نکنیم که همین مباحث سوال های فردای فرزندان ما هستند، پس یک قدم جلوتر از آن ها باشیم.