8⃣📌تفاوت زندگی موحدانه و مشرکانه در چیست؟
🔹اعتقاد شرک آلود آنگاه شکل میگیرد که انسان به غیر خدا، نگاه خدایی و استقلالی داشته باشد و آنها را مستقل از خدا موثر در عالم بداند.
🔹آتش میسوزاند، آب خیس میکند، تیغ میبرد، قلب میتپد، چرخاندن کلید موجب بازشدن در میشود و ... اما تمام اینها بدون اذن خدا اثربخش نیستند.
نگاه شما به پزشک چیست؟ نگاه استقلالی یا ابزاری؟🤔
یکی از نشانههای اینکه ثابت میکند ما به اشیای دنیا و انسانها نگاه ابزاری داریم یا استقلالی، این است که وقتی از امکانات دنیا استفاده میکنیم خدا را هم یاد میکنیم یا خیر.
☑️برای نمونه، وقتی رانندگی میکنیم احتمالا هرگز یاد خدا نمیکنیم، ولی وقتی ماشین نصف شب در بیابان خراب میشود، آنجاست که یاد خدا میکنیم، گویی تا قبل از آن، نیازی به خدا احساس نمیکنیم و این همان شرک است.
تا وقتی بدنمان سالم است، یاد خدا نمیکنیم، وقتی بیماری سادهای سراغمان میآید، بیش از آنکه به خدا احساس نیاز کنیم، احساس نیاز به پزشک در ما بیدار میشود. بله وقتی کاری از دست پزشک بر نیاید، آنجاست که واقعا احساس میکنیم به خدا نیازمندیم.
از این رو است که زندگی ما انسانها گاه یک زندگی شرک آلود است.👌🏻
#شرک
https://eitaa.com/Faryab110
9⃣📌تفاوت توسل با استغاثه در چیست؟
در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار میدهیم. برای نمونه میگوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده.
در اینجا، کسی که حاجت میدهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام.
در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او میخواهد و میگوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده.
در اینجا کسی که حاجت میدهد، خود امام رضا علیه السلام است.
البته همانطور که ما انسانها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است.
تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارقالعاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در بهکارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم.
ادامه دارد ...
#توسل_و_استغاثه
#وهابیت
#شرک
https://eitaa.com/Faryab110
0⃣1⃣📌 دیدگاه وهابیان درباره توسل و استغاثه چیست؟
بعد از شناخت تفاوت میان توسل و استغاثه، اینک به بیان دیدگاه وهابیان میپردازیم.
وهابیان توسل را قبول دارند، ولی توسل به افراد _ مانند پیامبر و اولیای الهی _ را نمیپذیرند، بلکه معتقدند که اموری مانند ایمان و عمل صالح باید به عنوان وسیله نزد پیشگاه خداوند مطرح شود.
و اما درباره استغاثه به غیر خدا، وهابیان بحث را در چهار مورد مطرح میکنند:
یک. استغاثه به فرد زنده در امور عادی.
دو. استغاثه به فرد زنده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. یعنی امور خارق العاده.
سه. استغاثه به فرد مرده در امور عادی.
چهار. استغاثه به فرد مرده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست.
وهابیان استغاثه را در سه مورد اخیر، مصداق شرک میدانند، این در حالی است که شیعه، هم توسل به افراد صالح و استغاثه به آنها در تمام مورد انکار وهابیان را میپذیرد.
#توسل_و_استغاثه
#وهابیت
#شرک
https://eitaa.com/Faryab110
1⃣1⃣📌چرا استغاثه و کمک خواستن از امامان و اولیای الهی در زمان حیات و بعد از وفاتشان، صحیح است؟
یک. جواز استغاثه در امور خارق العاده به فرد زنده:
بنا بر آیات قرآنی، حضرت سلیمان علیهالسلام درخواست یک کار خارقالعاده _ حاضر ساختن تاج و تخت بلقیس نزد خود _ از بزرگان قوم خود کرد که آصف بن برخیا گفت این کار را در کمتر از چشم به هم زدنی انجام میدهد و سپس انجام داد. (نمل، ۴۰)
اگر چنین استغاثه و درخواستی، شرک بود، پیامبری مانند سلیمان نباید آن را انجام میداد. ضمن آنکه ثابت میشود برخی انسانها بر انجام کارهای خارقالعاده توانا هستند.
دو. جواز استغاثه به فرد مرده:
اولا حقیقت انسان همان روح اوست و مرگ به معنای جدایی روح از بدن است و روح انسان در عالم برزخ به زندگی خود ادامه میدهد. وهابیان این مطلب را میپذیرند.
ثانیاً ثابت شد که برخی انسانها بر انجام کارهای خارقالعاده توانا هستند.
ثالثا کارهای خارقالعاده با توجه به قوت روح آنها انجام میشود نه قوای بدنی آنها.
رابعاً روح انسان پس از مرگ، میتواند از این عالم دنیا آگاه شود. به همین دلیل است که در تشهد نماز پیامبر را مخاطب قرار میدهیم و بر او درود و سلام میفرستیم. ضمن آنکه در روایات اهل سنت آمده که مرده، حتی صدای نعلین تشییع کنندگان خود را نیز میشنود (صحیح بخاری، ج۲، ص۹۲)
اگر روح آدمی پس از جدایی از بدن، زنده است و اگر کارهای خارقالعاده به وسیله روح و اراده ی آن صورت میپذیرد، پس همان روح پس از جدایی از بدن نیز میتواند کارهای خارقالعاده انجام دهد و مانعی در کار نیست.
بنابراین استغاثه به چنین افرادی پس از مرگشان نیز صحیح و جایز است.
#استغاثه
#وهابیت
#شرک
https://eitaa.com/Faryab110
2⃣1⃣📌آیا گزینش امامان معصوم به منصب امامت بر اساس وراثت است؟
یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد.
دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است.
سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امامزاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمیرود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیهالسلام است. همچنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمیرسد.
چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تاثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را میشناسد، بر پایه ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است.
#امامت
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
3⃣1⃣📌معجزه چیست؟
معجزه، دست کم دارای سه ویژگی است:
الف. خارق العاده
ب. همراه با ادعای نبوت
ج.غیر قابل تعلیم و تعلم(غیر بشری)
توضیح ویژگی اول:
کارها یا با اسباب ظاهری و عادی انجام میشوند یا با اسباب غیرعادی. نوع دوم را خارق العاده گویند. مثلاً اینکه صرفاً با دست کشیدن روی چشم، فرد نابینا، بینا شود، کاری خارقالعاده است. ولی اینکه آسیب های چشم با ابزار عادی پزشکی برداشته و درمان شود، کاری عادی است.
همچنین باید دانست که اموری مانند سحر و جادو را نمیتوان خارق العاده نامید، چون اصلا حقیقتی ورای آنها وجود ندارد.
توضیح ویژگی دوم:
مرتاضان و اولیای الهی نیز میتوانند کارهای خارقالعاده انجام دهند، ولی در کارهای آنها ادعای نبوت نیست.
توضیح ویژگی سوم:
تمام کارهای خارقالعاده غیر از معجزه، همگی بشری هستند، اثر عینی و وضعی ریاضت های مشروع یا نامشروع بشر هستند و با قدرت و اراده بشر _ البته در طول اراده خدا _ انجام میشوند.
ولی معجزه با اذن و اراده ی خاص خدا انجام میشود و پیامبر بدون اذن خاص خدا نمیتواند آن را انجام دهد. حضرت موسی علیه السلام عصا را می اندازد ولی آنکه عصا را به اژدها تبدیل میکند، خداوند است. به همین دلیل، معجزه کاری الهی است.
#معجزه
https://eitaa.com/Faryab110
4⃣1⃣📌 معجزه چگونه میتواند پیامبری پیامبر را ثابت کند؟
یک. ادعای پیامبر آن است که نماینده ی خاص خداوند برای رساندن پیام های مربوط به سعادت بشر است.
دو. این ادعا نیازمند دلیل است. به دیگر سخن، خداوند حکیم باید نماینده ی خاص خود را مسلح به دلیلی کند که با ادعای نمایندگی تناسب داشته باشد.
سه. دانستیم که معجزه کاری است همراه با ادعای نبوت و اذن خاص خداوند بلکه کار خود خداوند است.
بنابراین، معجزه متناسب با همان ادعای پیامبری است و به روشنی میتواند ادعای پیامبری پیامبر را ثابت کند و اگر کسی توانست معجزه اقامه کند، پیامبربودن او ثابت میشود.
#معجزه
https://eitaa.com/Faryab110
#معرفی_کتاب
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت
🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 وهابیت، چه بخواهیم چه نخواهیم، از یک سو، یکی از پویاترین مکاتب اسلامی در دنیاست، و از سوی دیگر، بیشترین تقابل و دشمنی را با شیعه دارد. بنابراین پرداختن به اندیشه های آنها ضرورت دارد. این کتاب، برخلاف آثار گرانقدر نوشته شده درباره وهابیت که به طور عمده، به اعتقادات توحیدی این فرقه پرداخته اند، در پی ارائه منظومه جامع اعتقادی وهابیت و نقد آن است؛ ازاین رو، برای شناخت صحیح اندیشه های آنها، پس از ارائه تصویری از تاریخچه شکل گیری و معرفی پیشوایان فکری آنها، به تحلیل مبـانی فکـری و روشی وهابیـان پرداخته است. آنگـاه تبیین و نقـد نظـریات وهابیـت در حـوزه های خداشناسی، راهنماشناسی، انسان شناسی و معادشناسی را وجهه همت خود قرار داده است.
👈👈 مشاهده و تهیه اینترنتی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
5⃣1⃣📌راه تشخیص معجزه از دیگر امور خارق العاده چیست؟
✍ پاسخ
گام های مهم در تشخیص معجزه از دیگر کارهای خارق العاده برای بشر عادی
یک. توجه به پیشینه فرد:
روشن است که خداوند حکیم، امر نبوت را به کسی که پیشینۀ نامطلوبی از جهت فکری و اخلاقی داشته، عطا نمی کند؛ ازاین رو، اگر مدعی پیامبری دارای پیشینه نامطلوبی بود، ولی کار خارق العاده ای هم اقامه کرد، می توان فهمید که کار وی معجزه نیست. از همین روست که خداوند متعال، پیامبران هر امت را از همان امت بر می گزیند تا مردم توان شناخت پیشینه او را داشته باشند.
دو. توجه به محتوای پیام ها:
اگر پیامهای مدعی پیامبری که کار خارق العاده ای ارائه کرده، با عقل بدیهی یا اصول اخلاقی ناسازگار بود، روشن می شود که او پیامبر دروغین است و کار وی نیز معجزه نیست.
سه. همراه کردن کار خارق العاده با ادعای نبوت و رسوا نشدن او از سوی خداوند متعال:
اگر کسی سوء پیشینه نداشت، از سوی دیگر، محتوای پیامهایش نیز تعارضی با عقل و اصول اخلاقی نداشت، در عین حال، کار خارق العاده ای انجام داد و به دروغ ادعا نمود که این کار با اذن خاص خداوند است، در اینجاست که خداوند حکیم خود باید به نحوی او را رسوا سازد و گرنه، ثابت می شود که او نمایندۀ خداوند است، در حالیکه واقعاً نیست.
به این مثال توجه کنید: کسی ادعا می کند که نمایندۀ رهبر معظم انقلاب است و از سوی او پیامهایی نیز آورده و برای اثبات ادعایش، کاغذی ارائه می کند که دستخط رهبری در آن نقش بسته و در آن کاغذ، حکم به نمایندگی او شده است. در اینجا کسی هم نیست که بتواند دروغگوبودن او را آشکار سازد. رهبری نیز از این موضوع آگاه شده است. در اینجا حکمت اقتضا می کند که رهبری ورود و دروغگوبودن او را اعلام کند و گرنه، نمایندگی او تلقی به قبول می شود و مردم نیز خواهند گفت وقتی رهبری از این موضوع آگاه است و چیزی نگفته، نماینده بودن او مورد تأییدش است.
بنابراین، اگر کسی با شرایط پیش گفته، کار خارق العاده ای ارائه کرد و خداوند متعال نیز او را رسوا نکرد، روشن می شود که او واقعاً پیامبر است و کار او نیز واقعاً معجزه است.
#معجزه
https://eitaa.com/Faryab110
6⃣1⃣📌نظریه تکامل چیست؟
✍ پاسخ
یک. هرچند این نظریه با نام چارلز داروین (1882) زیست شناس معروف انگلیسی گره خورده است، ولی پیش از او لامارک (1829) فرانسوی نیز این نظریه را مطرح کرده بود، حتی در یونان باستان نیز این نظریه به نوعی مطرح شده بود.
دو. تفاوت تکامل داروینی با دیگران در تبیین خاصی بود که وی از این نظریه داشت و بر اساس این تبیین، با باورهای ادیان ابراهیمی ناسازگار میشد.
سه. نظریه تکامل، یک نظریه زیست شناسانه درباره گونههای مختلف جانداران بود.
چهار. بر پایه این نظریه، گونههای مختلف جانداران، حاصل تغییرات طبیعی و برگرفته از انتخاب طبیعت است، بدون آنکه این تغییرات همراه با برنامه و طرح پیشین یک طراح هوشمند باشد.
پنج. داروین، پرنده ای مانند فنچ را مثال میزند که در شرایط آب و هوای بارانی، که دانههای خوراکی روی زمین به آسانی دیده میشود، دارای نوک کوتاه است و برای برداشتن دانه ها هیچ مشکلی ندارد.
ولی با تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و نبودن دانه ها روی سطح زمین، نوک فنچ نیز برای سازگاری با طبیعت، بلندتر میشود.
این تغییرات کوچک روی هم انباشته شده و نوع جدیدی از این پرنده را شکل میدهد و نوع قبلی از این پرنده که با طبیعت سازگار نیست، منقرض میشود. به دیگر بیان، طبیعت میان موجودات سازگار و ناسازگار با خود، یک نوع را انتخاب میکند.
شش. حیات با موجودات تک سلولی آغاز شده، سپس چند سلولی، آنگاه موجودات پیچیده تر و سپس به انسان منتهی شده است.
هفت. بنابراین تغییرات و پیدایش گونه های مختلف، حاصل انتخاب طبیعت است.
هشت. بر پایه مکتب داروینیسم، این تغییرات کاملا تصادفی و پیدابش گونه های جدید هم تصادفی است.
نه. تصادفی بودن، به معنای نداشتن علت فاعلی نیست، بلکه به معنای نداشتن علت غایی یا همان برنامه و طرح پیشین است. به دیگر سخن، این تغییرات فقط و فقط حاصل انتخاب طبیعت است و پشت آن، هیچ تدبیر و برنامهای نیست.
ده. ناگفته پیداست که این نظریه در تقابل آشکار با نظریه طراحی هوشمند و برهان نظم بود.
#نظریه_تکامل
https://eitaa.com/Faryab110
7⃣1⃣ اشکالات نظریه تکامل داروینی چیست؟
✍پاسخ
پیش از هر چیز، یادکرد این نکته خالی از لطف نیست که داروین خود ملتزم یا معتقد به انکار خدا نبود یا دست کم دلیل قاطعی که اثبات کند او بر پایه نظریه تکامل، وجود خدا را انکار کرده، در دست نیست. در عین حال، برخی افراد به استناد نظریه تکامل، به انکار وجود خدا معتقد شدند.
و اینک ارزیابی این نظریه:
یک. لازمه منطقی چارچوب نظریه تکامل، که بر نفی علت غایی در تبدل انواع تاکید داشت، انکار وجود خدای ادیان ابراهیمی است؛ چرا که بر پایه تعالیم دینی که مبتنی بر ادله عقلی است، جهان فعل خداست و فعل خدا دارای هدف است و تمام حوادث به اراده ی خداوند محقق میشود، به دیگر سخن این جهان دارای ناظم و طراح هوشمند است.
دو. نظریه تکامل داروینی، یک نظریه زیست شناسی مبتنی بر طبیعت گرایی روش شناختی یا همان روش تجربی است. برخی دانشمندان علوم تجربی آن را پذیرفته و برخی نیز آن را نادرست و ناتوان از اثبات ادعای داروین دانستهاند. دکتر ابوالفضل درویزه در کتاب آفرینش حیات به طور تفصیلی به نقد نظریه داروین با روش تجربی و با استناد به سخنان زیست شناسان مشهور دنیا پرداخته است.
سه. آشکارترین نقد تجربی نظریه تکامل، عدم تبیین اصل منشأ حیات است که اساسا با روش تجربی قابل تبیین نیست، هرچند پیروان داروین معتقدند در آینده این مسأله قابل تبیین است.
چهار. تنوع و تکامل انواع جانداران در جهان قابل انکار نیست، حتی ممکن است گفته شود تغییرات طبیعت در این تبدل انواع جانداران دارای نقش است، ولی منطقا و بر پایه روش تجربی، نمیتوان از وجود نقش طبیعت به انکار نقش یک ناظم و طراح هوشمند رسید. به زبان علمی، از طبیعت گرایی روششناختی نمیتوان به طبیعت گرایی وجود شناختی رسید. روش علمی تجربی اجازه سخن گفتن درباره وجود یا عدم موجود ماوراء طبیعت را به فرد طبیعی دان نمیدهد. و این مهمترین نقد فلسفه ی علمی به پیروان داروین است که بر پایه این نظریه به انکار وجود خدا روی آورده اند.
#نظریه_تکامل
https://eitaa.com/Faryab110
اگر کسی انسان باشد، امشب نمیتواند آرام بگیرد...
و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
#فلسطین