7⃣7⃣📌چرا در کشورهای نامسلمان برف و باران و نعمت های الهی بیشتر از کشورهای مسلمان است؟ آیا این خلاف وعده الهی نیست که فرموده اگر مردم مومن شوند و تقوا پیشه کنند، برکاتش را بر آنها نازل می کند؟
👈پاسخ
1️⃣میزان بارش برف و باران در یک منطقه، از یک سو، تابع شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن منطقه است. برای نمونه، در اردبیل برف می بارد، ولی در بوشهر و بندرعباس باران نمی بارد. این امر، مقتضای اقلیم خاص آن مناطق است و ارتباطی با دینداری یا بی دینی ساکنان آن منطقه ندارد. به همین سان، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطقی از اروپا اقتضای بارش فراوان دارد برای نمونه، کلمبیا پربارش ترین کشور جهان به شمار می رود.(خبرگزاری ایمنا)
2️⃣تغییر شرایط اقلیمی که خود ناشی از تغییرات کلی در کرۀ زمین ـ مانند تغییرات در لایۀ ازن و ... ـ است، می تواند در میزان بارش تأثیرگذار باشد که کشف و شناخت تمام این شرایط نیز چندان کار آسانی نیست.
3️⃣از سوی دیگر، بر اساس، آیات و روایات، اعمال نیک و زشت انسان ها و امت ها در افزایش و کاهش نعمت ها تأثیر دارد. معنا ندارد، خداوند حکیم و خیرخواه، انسانها را به خاطر کفرشان، نعمت پاداش گونه دهد یا آنکه به خاطر، ایمان و عمل صالحشان، عذاب دهد.
4️⃣ بنابراین، هم تغییر شرایط اقلیمی در میزان بارش ها تأثیر دارد هم اعمال نیک و زشت انسان ها. تصور کنید که شرایط اقلیمی یک منطقه اقتضا کند که سالانه مقدار مشخصی بارندگی وجود داشته باشد. در اینجا، اعمال زشت یک امت می تواند، این مقدار را کاهش دهد.
5️⃣پس اگر در منطقه ای کشف قطعی کردیم که شرایط اقلیمی اقتضای مقدار خاصی از بارندگی را دارد، اگر در اینجا، بارندگی از آن مقدار متعارف کمتر شد، این کاهش می تواند ناشی از اعمال زشت امت باشد؛ در عین حال، اگر مردم آن منطقه، همگی انسان های صالحی باشند، معنا ندارد که آنها با کاهش بارش، عذاب شوند؛ اگر هم بارش کم شود، می تواند از باب آزمایش و امتحان باشد نه عذاب.
6️⃣حاصل آنکه، بر اساس، آیات قرآن کریم، هیچگاه نمی توان فراوانی باران در منطقه ای کفرآلود را ناشی از کفر آنها دانست، بلکه از باب اقتضای خاص اقلیم و جغرافیای آن منطقه است. روشن است که خداوند کفر را دوست ندارد و بابت کفر، کسی را نعمت و پاداش نمی دهد.
7️⃣همچنین کمبود بارندگی در منطقه ای که مردمش از صالحان هستند، را نمی توان نشانۀ بی مهری خداوند نسبت به آنها دانست، بلکه یا از باب تغییرات اقلیمی است یا از باب آزمایش و امتحان.
8️⃣ضمن آنکه، مسلمانی به نام نیست، به عمل است و نمی توان به صرف نام مسلمانی، انتظار هر پاداشی را داشت.
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
8⃣7⃣📌آیا حقیقت دارد که حضرت یوسف علیه السلام به جای درخواست از خدا، حاجتش را از غیر خدا (مرد زندانی) درخواست کرد و به همین دلیل، به مدت حبس او افزوده شد؟
👈پاسخ
1️⃣خداوند متعال، نظام هستی و روابط میان بندگان را مبتنی بر نظام اسباب و مسببات قرار داده است. بر این اساس، اگر کسی تشنه است، باید آب بخورد نه آنکه از خداوند بخواهد تشنگی اش را برطرف کند و اگر آب ندارد، باید به سراغ کسی برود که آب دارد.
2️⃣درخواست از غیر خدا، اگر با این عقیده باشد که غیر خدا را در برآورده کردن این درخواست، بی نیاز از خدا بدانیم، این درخواست، قطعاً شرک است. ولی اگر او را در برآوردن این درخواست، نیازمند به خدا بدانیم، این درخواست، عین توحید است.
3️⃣بر همین اساس، وقتی بیمار می شویم، باید نزد دکتر برویم. اما دکتر را در درمان، نیازمند به خدا می دانیم نه مستقل و بی نیاز از او.
4️⃣بنابراین، در اندیشۀ توحیدی، هیچ مشکلی ندارد که حضرت یوسف علیه السلام از غیر خدا درخواستی داشته باشد، در عین حال او را نیازمند به خدا بداند. افزون بر آن، چنین نیست که پیامبران هیچ درخواستی از کسی نکنند؛ چنانکه حضرت موسی علیه السلام از همسفرش درخواست می کند که غذا بیاورد: «فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقينا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً، هنگامى كه از آن جا گذشتند، (موسى) به يار همسفرش گفت: «غذاى ما را بياور، كه سخت از اين سفر خسته شدهايم!» (کهف، 62)
5️⃣قرآن کریم، داستان حضرت یوسف علیه السلام را چنین حکایت میکند: «وَ قَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنىِ عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَئهُ الشَّيْطَنُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فىِ السِّجْنِ بِضْعَ سِنِين» (یوسف، 42)
6️⃣بر این اساس، آیۀ یادشده، چنین معنا میشود: و یوسف به يكى از آن دو نفر، كه مى دانست رهايى مى يابد، گفت: «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] يادآورى كن!» ولى شيطان يادآورى او را نزد صاحبش(یعنی همان سلطان مصر) از خاطر وى برد و بدنبال آن، (يوسف) چند سال در زندان باقى ماند.
✅برای پیوستن به کانال یادداشت های اعتقادی از لینک زیر استفاده کنید.
#قرآن
#حضرت_یوسف
#شرک
https://eitaa.com/Faryab110
9⃣7⃣📌آیا انسانها روز قیامت، دقیقاً با همین بدن دنیوی محشور میشوند؟
👈پاسخ
1️⃣از مجموع آیات قرآن، به ویژه آیات مربوط به نعمتها و عذابها، به روشنی به دست می آید، که انسان ها در آن دنیا دارای روح و بدن هستند. ولی کدام بدن؟
2️⃣به تصریح قرآن کریم، جهان ابدی، متفاوت از این جهان است؛ چنانکه قرآن میفرماید که زمین و آسمان به زمین و آسمان دیگری تبدیل خواهند شد(ابراهیم، 48) که با این حساب، انسان باید بدنی متناسب با آن جهان داشته باشد.
3️⃣بدنی که در این دنیاست دارای ویژگی های خاصی است: مثلاً فضولاتی مانند ادرار، مدفوع و منی دارد، تولید نسل دارد، پیر می شود و .... .
4️⃣از همان آیات و روایات استفاده می شود که بدن انسان در آن دنیا، چنین فضولاتی ندارد. بارداری و تولید نسل منتفی است، ضمن آنکه، کهولت در آن معنا ندارد.
5️⃣از سوی دیگر، تصور کنید که انسانی به هنگام تولد، بدون دست و پا متولد شود و به این دلیل در این دنیا رنج میکشد، ولی به دلیل ایمان و عمل صالح، بهشتی باشد، آیا در بهشت نیز همین گونه خواهد بود؟ قطعاً خیر.
5️⃣بنابراین، به نظر می رسد که بدن اخروی نمی تواند عین بدن دنیوی باشد، بلکه تبدل یافتۀ آن است که ویژگیهایش با ویژگیهای بدن دنیوی متفاوت است.
6️⃣ممکن است در مقابل، برخی به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام استناد کنند که خداوند متعال برای نشان دادن کیفیت زنده کرده مردگان از او خواست چهار پرنده را بکشد و گوشتهای آن ها را مخلوط کرده و در چهار محل بگذارد و آنگاه هر پرنده را به نام صدا بزند تا اجزای آنها به هم متصل شود و حیوان دوباره شکل بگیرد.
با این حساب بدن اخروی، دقیقاً عین بدن دنیوی ماست.
6️⃣ در پاسخ باید گفت که اولاً اگر کسی چنین تصوری داشته باشد، باید تمام خصوصیات بدن دنیوی از جمله داشتن فضولات، بارداری و تولید نسل و پیری را در آخرت بپذیرند، که هرگز زیر بار چنین لوازمی نمی رود. ثانیاً با نگاهی به سایر آیات به دست می آید که این آیه در مقام آن است که بگوید که بدن دوم، از مواد همان بدن اول است نه آنکه دقیقا عین آن باشد.
✅برای پیوستن به کانال یادداشت های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید.
#معاد
https://eitaa.com/Faryab110
همراهان ارجمند.
پرسشهای خود را در خصوصی برای بنده بفرستید
🌹🌹
📌پاداش شاد کردن خانمهایی که به شما مَحرماند‼️
...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
🔰از امام رضا از رسول خدا (صلواتالله علیهما) نقل شده است:
«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) نسبت به زنان از مردان دلسوزتر است.
هیچ مردی نیست که شادیای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراینکه خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.»
:📚الکافي، ج۶، ص ۶
عرض سلام و تبریک خدمت بانوان کانال