8⃣6⃣📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟
👈پاسخ
1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسانها را کسی میداند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵)
2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر.
3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70)
4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4)
5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است.
6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد.
7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است.
ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد:
" اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مىفرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مىخوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54)
ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60)
8⃣امروزه، دولتها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز میباشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمیتواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد.
#اسلام
#بردهداری
https://eitaa.com/Faryab110
9⃣6⃣📌 چرا انکار ضروری دین، موجب خروج از دین میشود؟ آیا انکار سایر احکام دین که ضروری دین نیستند، موجب خروج از دین نمیشود؟
✍پاسخ
1️⃣آنچه موجب ورود انسان به دین اسلام می شود، شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت رسول گرامی اسلام(ص) است. پس انکار یکی از این دو یا انکار هر آنچه که به انکار یکی از این دو برگردد، موجب خروج انسان از دین می شود.
2️⃣خداوند متعال موجود کمال مطلق است که هیچ نقصی در او راه ندارد. انکار یکی از اوصاف کمالیۀ خدا، به منزلۀ انکار خود خداوند به عنوان موجود کامل مطلق است.
3️⃣خداوند متعال چون کامل مطلق است و چون تمام هستی انسان و دیگر مخلوقات وابسته به اوست، حق انحصاری و استقلالی وضع قوانین و احکام را برای انسان ها را دارد که از آن به ربوبیت تشریعی خداوند یاد می کنیم. نپذیرفتن قانونی که خداوند آن را وضع کرده، به منزلۀ انکار ربوبیت تشریعی و خروج از دین است: ً «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» (مائده، 44)
به دیگر سخن، کسی که قانون خدا را نپذیرد، گویی آن را نادرست دانسته است. نادرست دانستن آن، به منزلۀ ناقص دانستن علم اوست. نقص در علم خدا، به منزلۀ انکار خداوند به عنوان موجود کامل مطلق است.
4️⃣اگر انسان بداند و یقین کند که خداوند متعال، حکمی را صادر کرده است؛ در اینجا سه موضع می تواند داشته باشد:
الف. آن حکم را بپذیرد و به آن عمل کند.
ب. آن حکم را بپذیرد، ولی به آن عمل نکند. مانند کسی که می پذیرد، خداوند نماز را واجب کرده، ولی آن را انجام نمی دهد.
ج. آن حکم را نپذیرد و آن را انکار کند. مانند کسی که حکم نصف بودن ارث دختر نسبت به پسر را قبول نمی کند و آن را خلاف عدالت می داند.
در موضع سوم، او از دین خارج می شود؛ چراکه این انکار، در حقیقت انکار ربوبیت تشریعی خداوند است.
5️⃣ضروری دین، آن معارفی از دین است که در دین بودن آن، تردیدی ندارد. در عین حال، باید گفت که انکار هر چیزی که انسان بداند، خدا و رسول آن را به عنوان دین فرموده اند، موجب خروج از دین می شود و در این باره تفاوتی میان ضروری دین و غیر آن نیست.
6️⃣برای مثال، حتی اگر کسی بداند که خداوند مسح پا را در وضو به طریقۀ خاصی واجب کرده است. انکار حتی این حکم جزیی نیز به منزلۀ انکار ربوبیت تشریعی خداوند، انکار علم مطلق خداوند و در نتیجه انکار وجود موجود کامل مطلق است که به خروج از دین می انجامد.
7️⃣همچنین اگر کسی بداند، پیامبر خدا (ص)، فرد خاصی را به عنوان جانشین خود از سوی خدا معرفی کرده است، در عین حال، این انتخاب را نادرست بداند و نپذیرد، او کافر است. ولی اگر تعیین آن فرد به عنوان جانشین، برای کسی محرز نشده باشد و از این رو، آن را نپذیرد، چنین کسی کافر نیست.
#دین_اسلام
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
حضرت یوسف علیه السلام، علیه برادرش بنیامین توطئه کرد تا او را دزد معرفی کرده و او را نزد خود نگهدارد. آیا چنین عملی، با عصمت او سازگار است؟
سلامتی سردار قاآنی (فرمانده سپاه قدس) صلوات
🌹🌹🌹
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳
🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی
🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی
🔷 مزایا:
🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
🔶 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری»
✅ شرایط داوطلبان:
1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برای برادران و اتمام سطح ۲ حوزه برای خواهران
2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز و اهواز
✅ ثبت نام تا ۱۰ دی ۱۴۰۲
✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲
☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴
🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیریت پذیرش
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
#کارشناسی #ثبت_نام #ثبت_نام_کارشناسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
0⃣7⃣📌چرا حضرت یوسف علیه السلام به ناحق به برادرش بنیامین، تهمت دزدی زد؟ آیا چنین کاری با عصمت او سازگار است؟
👈پاسخ
1⃣ این اشکال و شبهه، بر پایه داستان حضرت یوسف علیه السلام در قرآن مطرح شده است. بنابراین لازم است، این داستان در قرآن به دقت بررسی شود.
2⃣ قرآن کریم می فرماید:يوسف
فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ؛ و هنگامى كه (مأمور يوسف) بارهاى آنها را بست، ظرف آبخورى پادشاه را در بارِ برادرش گذاشت سپس ندا دهنده ای صدا زد «اى اهل قافله، شما دزد هستيد!» (یوسف، 70)
3⃣ اتهامی که متوجه حضرت یوسف علیه السلام است آن است که او دروغ گفته و تهمت دزدی به بنیامین زده است.
4⃣ بر اساس این آیه، گویندۀ سخن «انکم لسارقون» حضرت یوسف علیه السلام نیست؛ بلکه یکی از مأمورانش بوده است. بنابراین، یوسف علیه السلام نه دروغ گفت و نه کسی را متهم به دزدی کرد.
4⃣ کاری که حضرت یوسف علیه السلام انجام داد، با راهنمایی خداوند متعال بود؛ ازاین جهت قرآن می فرماید: «كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ؛ اين گونه راه چاره را به يوسف ياد داديم» (یوسف، 76)
5⃣تدبیر یادشده آن بود که حضرت یوسف علیه السلام، جام خود را در بار بنیامین بگذارد؛ در حقیقت کار او زمینه ای برای آن شد که بنیامین متهم به دزدی شود.
6⃣این کار آنگاه، گناه است که بنیامین از آن ناآگاه یا از آن ناراضی باشد؛ حال آنکه، او از این کار آگاه و نیز راضی بود. بنابراین، هیچ گناهی متوجه حضرت یوسف علیه السلام نیست.
#حضرت_یوسف
#عصمت
https://eitaa.com/Faryab110
1⃣7⃣📌آیا فلسطین همان سرزمین موعود یهودیان است که خداوند به آنها وعده داده است؟ اگر چنین است، آیا می توان آنها را غاصب دانست؟
👈پاسخ (قسمت اول)
✅این مسئله را می توان از زاویۀ کتاب مقدس و تاریخ یهودیت از یک سو و نیز قرآن و روایات اسلامی از سوی دیگر، بررسی کرد. در این قسمت، این مسئله را از دید یهودیان بررسی می کنیم.
1️⃣کنعان که همان سرزمین فلسطین کنونی است، قبل از ورود حضرت ابراهیم علیه السلام به آنجا، دارای سکنه بود.
2️⃣در زمان صدارت حضرت یوسف علیه السلام، بنی اسرائیل به مصر کوچ کردند و بیش از یک قرن و نیم در آنجا بودند.
3️⃣در پی ظلمی که به آنها در مصر توسط فرعون شد، خداوند متعال، حضرت موسی علیه السلام را برای نجات آنها فرستاد. حضرت موسی علیه السلام آنها را از مصر خارج و رهسپار فلسطین شدند. اما به خاطر نافرمانی، 40 سال در سرزمین سینا سرگردان شدند. در همین مدت، حضرت موسی علیه السلام از دنیا رفت.
4️⃣پس از ایشان، حضرت یوشع علیه السلام، رهبری آنها را بر عهده گرفت و آنها دوباره به فلسطین برگشتند و آنجا ساکن شدند.
5️⃣تاریخ یهود از حکومت داود و سلیمان علیهما السلام به عنوان دوران شکوهمند خود یاد می کند که در همین دوران، معبد یا هیکل سلیمان در فلسطین ساخته شد که بسیار مورد احترام یهودیان است.
6️⃣تاریخ یهود، از دو بار اسارت و کوچ یهودیان از فلسطین خبر می دهد. بار اول به وسیلۀ آشوریان و بار دوم به وسیلۀ بختنصر.
7️⃣در عین حال، یهودیان دوباره به فلسطین برگشتند، ولی به دلیل اختلافات درونی و حملۀ رومیان، سرانجام در قرن اول میلادی، یهودیان پراکنده شدند و معبد سلیمان نیز سوزانده شد.
8️⃣آنچه مورد ادعای یهودیان است، وعده خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام است که سرزمین فلسطین و نیل تا فرات را به فرزندان او دهد. اما آنچه یهودیان آن را کتمان می کنند، آن است که خداوند این وعدۀ خود را مشروط به پرستش او (یهوه)، اطاعت از فرامین او، عدم ازدواج با غیربنی اسرائیل کرده بود. (سفر پیدایش باب 15 آیۀ 17)
حضرت یوشع در صحیفۀ یوشع دو بار این نکته را به آنها تذکر می دهد که شما از عهد الهی خارج شده اید. پس از حضرت سلیمان علیه السلام که کشور تجزیه شد، علت آوارگی آنها به وسیلۀ آشوریان و بختنصر نیز همین نکته بود. بنابراین، یهود در عهد خود با خدا ثابت قدم نبود و طبق آموزه های خود، آوارگی نتیجۀ همین نکته بود.
9️⃣روشن است که وقتی سرزمینی از سکنه خالی می شود، افراد دیگری در آنجا ساکن می شوند. به همین دلیل از همان دوران، اقوام مختلفی در این سرزمین ساکن شدند، رومیان، مسیحان و مسلمانان.
🔟بازگشت آنها به فلسطین کنونی، هیچ منعی نداشته و ندارد، ولی آنچه مشکل ساز است، ادعای مالکیت مطلق بر این سرزمین و نیز تأسیس حکومت در این سرزمین است؛ حال آنکه، اولاً مالکیت آنها صحیح نست؛ چراکه آنها اولاً از عهد الهی خارج شدند که نتیجۀ آن، آوارگی خودشان از آن سرزمین بود و افراد دیگری، به جای آنها آنجا ساکن شدند؛ ثانیاً ایا ایرانیان مقیم آمریکا، حق دارند برای خود در خاک آمریکا، حکومتی تأسیس کنند؟ هرگز. به همین سان، یهودیان نیز به لحاظ ادبیات سیاسی پذیرفته شده در تمام دنیا، چنین حقی ندارند، و غاصب بودن آنها به لحاظ کوچ اجباری ساکنان فلسطین از منازل خود و ساکن کردن، هم کیشان خود است.
#فلسطین
https://eitaa.com/Faryab110
@faryab110
2⃣7⃣📌آیا فلسطین همان سرزمین موعود یهودیان است که خداوند به آنها وعده داده است؟ اگر چنین است، آیا می توان آنها را غاصب دانست؟
👈پاسخ (قسمت دوم)
✅در قسمت پیشین، این مسئله را از زاویۀ کتاب مقدس و تاریخ یهودیت بررسی کردیم و اینکه از زاویۀ قرآن و روایات اسلامی.
1️⃣پیش از هر چیز، باید دانست که آیا آنچه اساساً کتاب مقدس و تاریخ یهودیت می گوید، می تواند مستند یک حقیقت تاریخی باشد؟ پاسخ در صورتی مثبت است که بگوییم کتاب مقدس، دقیقاً کتاب خدا یا کتاب موسی علیه السلام (بخش تورات از کتاب مقدس) است و هر آنچه در آن است، سخن خداوند یا موسی علیه السلام است. حال آنکه، چنین چیزی شدیداً محل تأمل و تردید است؛ ازاین رو، نمی تواند مستند یک حقیقت تاریخی باشد. البته این سخن نه به این معناست که سرتاسر تورات، سخنان دروغین است؛ بلکه به این معناست که در یک بحث علمی و اختلافی، این کتاب نمی تواند مورد استناد محققان قرار گیرد.
2️⃣در جای خود، اعجاز قرآن کریم ثابت شده است؛ بنابراین اگر در مورد یا مواردی سخن قرآن با تورات تعارض داشت، روشن است که سخن قرآن بر سخن تورات مقدم است.
3️⃣قرآن کریم از عهد خداوند با حضرت ابراهیم علیه السلام سخن گفته، ولی آن عهد را عهد امامت دانسته نه وعدۀ دادن سرزمین نیل تا فرات به ذریۀ ابراهیم علیه السلام. قرآن می فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ؛ هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى رسد». (بقره، 124)
بر پایۀ این آیه، عهد خدا که همان امامت باشد، به ذریۀ ظالم حضرت ابراهیم علیه السلام نمی رسد.
4️⃣بنابراین، به عنوان یک مسلمان یا حتی به عنوان کسی که دنبال حقیقت است، ادعای یهودیان دربارۀ مالکیت بر سرزمین فلسطین، نادرست است.
5️⃣نکتۀ بسیار مهم در این باره آن است که اندیشۀ تشکیل دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین، با مخالفت شدید برخی عالمان و خاخام های یهودی قرار گرفته است. آنها مخالف صهیونیسم هستند، و صهیونیسم را «سمّی» می دانند که یهودیان واقعی را تهدید می کند. (وبگاه رسمی ناتوری کارتا و ... ) آنها ایجاد یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین پیش از ظهور منجی را گناه شمرده و به همین دلیل با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالف هستند. صاحبان این تفکر، سازمانی به نام «ناتوری کارتا» را در سال 2000 در نیویورک تشکیل داده اند و تداوم اشغال مناطق سال ۱۹۶۷ و گسترش شهرک سازی را یک نوع نژاد پرستی می داند که علت اصلی بروز نا امنی در منطقه است.
6️⃣یهودیان مخالف صهیونیسم، دولت و احزاب اسرائیل را نهادهای سکولار و غیر دینی می دانند و بر این باورند که رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت از یهودیان، به آموزه های یهود خیانت کرده است.
#فلسطین
https://eitaa.com/Faryab110
@faryab110