eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
225 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣ 📌عنوان: «نسبت هنر سنتی و صنایع‌ دستی از دیدگاه سنت‌گرایان» 🖋چکیده: در اندیشه سنت‌گرایان، هنر در تمدن سنتی، که هیچ امری در آن خارج از محدوده سنت که با حقیقت الهی هم‌راستا است، حق موجودیت ندارد، دارای تعاریف مختص به خود است که به آن "هنر سنتی" می‌گویند. 💠از طرفی، ما در پیشینه تمدنی خود، با صنایع ‌دستی روبه‌رو هستیم که فعالیتی تولیدی با تکیه بر نیروی دست است و در تعریف رایج، هنر محسوب نمی‌شود. برای آنکه صنایع دستی در حیطه هنر جای گیرد، با مسائلی مواجه خواهیم شد که می‌توان به شأن خلاقیت این هنر دستی، کاربردی بودن، آمیختگی آن با زندگی روزمره و موارد دیگر موجود در این هنر اشاره نمود. 🛑با توجه به معنایی که سنت‌گرایان در جامعه مدرن و سنتی نسبت به هنر قائل هستند، می‌توان از آن برای ارزیابی شأن هنری صنایع‌ دستی بهره برد. از منظر سنت‌گرایان چه نسبتی میان هنر سنتی و صنایع دستی موجود است❓ در این مقاله با مقایسه مفهوم هنر سنتی و ویژگی‌های آن با مفهوم صنایع دستی و ویژگی‌های مرتبط با آن از اندیشه سنت‌گرایان، به این نتیجه دست خواهیم یافت که صنایع‌ دستی در چارچوب مفهوم هنر سنتی جای دارد و مشخصه‌های هنر سنتی در صنایع دستی آشکار هستند و صنایع دستی، یکی از بارزترین نمودهای هنر سنتی محسوب می‌شود. ✅ به همین دلیل، اشکالاتی که در تفکر مدرن بر بینش و هنر سنتی وارد می‌شوند، قابل رفع خواهند بود. 📚منبع: 🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-1162-fa.html ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehon
6️⃣1️⃣ 👱🏾‍♀️حکم فقهی نمایش بانوان مسلمان و غیرمسلمان بدحجاب ایرانی و غیرایرانی 🖋یادداشت حجت الاسلام یاسر امینیان 💠یکی از مسائل مورد ابتلای هنرهای نمایشی کشورهای اسلامی از جمله ایران، نمایش بانوان بدحجاب، چه ایرانی و چه غیرایرانی است. از سویی، جامعه مذهبی، تقاضای عدم پخش این تصاویر را دارند و از سویی دیگر، اقتضائات فیلمنامه و … مستلزم پخش این‌گونه تصاویر است. 👀 نگاه‌کردن به بدن و موی زن نامحرم، به اجماع فقها حرام است. این حکم آن‌چنان واضح است که فقها در کتاب‌های استدلالی کمتر بدان پرداخته‌اند، بلکه بیشتر از حدود و ثغور و مستثنیات آن بحث کرده‌اند. 📺 باتوجه‌به اینکه فیلم و عکس، از ابداعات بشر در عصر جدید است، برای حکم این موضوع، از منابع دینی یا نظرات فقهای متقدم، مطلب صریح و روشنی نداریم، اما شاید برخی ادله یا عناوین، به‌نوعی شامل این موضوع هم بشوند. ادله احتمالی حرمت عبارت‌اند از: 1️⃣ ادله حرمت نظر به اجنبیه. 2️⃣ استدلال به آیه شریفه «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن». 3️⃣ استدلال از طریق وحدت مناط. 4️⃣ هتک حرمت و ایذا. پرسشی که در این قسمت مطرح است این است آیا ایرانی بودن یا غیرایرانی بودن، باعث تفاوت در احکامی که تاکنون گفتیم می‌شود❓ ✳️هم با تحلیل و بررسی ادله و منابع فتاوا مشخص می‌شود، قومیت و ملیت هیچ تأثیری در حکم ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/g46292 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋داغ یکدشت شهید و غم یک دشت اسیر این همه بار گران بر تن بیمار من است 🕋پای در سلسله ودست به دامان وصال دشمن از بی خردی در پی آزار من است 🕋دشمنم بسته به زنجیر ولی غافل از آن که بر انداختن ریشه او کار من است ⚫️شهادت حضرت سیدالساجدین علیه السلام تسلیت باد. ⚫️ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
7️⃣1️⃣ 📌هنر مدرن با فقه نمایش، در تعارض است! 🎤گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی رئیس پژوهشگاه فقه معاصر: 🎞 «نمایش» یک معنای وسیعی دارد که شامل چندین رشته از رشته‌های هنر می‌شود. در یک تلقی از نمایش، «نمایش» عبارت است از حرکات خاصی که انسان برای بیان و توصیف‌کردن حالت ویژه‌ای انجام می‌دهد. در این تلقی، نمایش شامل مجموعه‌‌ای از هنرها، مثل رقص، اپرا، سینما، سیرک، شعبده‌بازی و امثال اینها می‌شود. 🛑سوال: مهم‌ترین چالش‌های فراروی فقه نمایش، چه اموری است❓ 1️⃣یکی از عمیق‌ترین چالش‌ها، این است که حدود مفهومیِ «نمایش» ابهام‌آلود است؛ یعنی حدود و ثغور مفهومی آن چندان که بایسته است روشن نشده است. 2️⃣چالش دیگر، عدم شناخت و درک دقیق و صحیح از موضوعات و مسائل هنر نمایش است. 3️⃣چالش سوم، این است که «فقه نمایش» فاقد یک شبکه نظام مسائل مدوّن و منّظم است؛ بنابراین اگر بخواهد به‌صورت یک دانش نظام‌مند مطرح شود چاره‌ای جز تدوین و شکل‌دادن چنین شبکه‌ای از نظام مسائل ندارد. 4️⃣چالش چهارم، عدم وجود منابع کافی و مدوّن است. 5️⃣چالش پنجم، عدم وجود دانش‌های میان‌رشته‌ای مرتبط با «فقه نمایش» است. 6️⃣چالش ششم، عدم درک مشترک میان اهالی هنر و فقه‌پژوهان است. 🛑سوال: فقها غالباً میانه خوبی با هنرهای نمایشی (اعم از تئاتر، سینما و تلویزیون) ندارند. به نظر شما، چه پیش‌فرض‌ها و مبانی‌ای موجب این قضاوت از ناحیه ایشان شده است⁉️ 👈پاسخ این سوال و ادامه گفتگو👇👇 https://b2n.ir/s39331 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
8️⃣1️⃣ 📌باید پذیرفت که نه هنرمندان، بی‌دین هستند و نه علما، متحجر‼️ 🎤 گفتگو با حجت الاسلام سلمان رضوانی، مدیر دفتر پژوهش‌های بنیادین مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه: ❇️ ما اساساً به مسئله تخیل، رؤیا و روایت‌های تصویری توجه نداریم. به همین دلیل از جنبه‌های هنری و نمایشی دین به‌کلی غافل مانده‌ایم. چه‌بسا مخالفت‌هایی با حوزه هنر و نمایش نیز داریم. 🛑مهم‌ترین چالش‌های فرا روی فقه نمایش، چه اموری است❓ ✅یکی از چالش‌های اساسی فراروی فقه نمایش این است که ما در تبیین تعالیم دینی خویش، بیشتر به مفاهیم توجه داریم تا به روایت‌های بصری.... ما اساساً به مسئله تخیل، رؤیا و روایت‌های تصویری توجه نداریم. به همین دلیل از جنبه‌های هنری و نمایشی دین به‌کلی غافل مانده‌ایم. 🛑غیر از چالش‌های عمومی فقه‌های نوپدید ، چه چالش‌های اختصاصی فراروی فقه نمایش قرار دارد⁉️ ✅وقتی نهاد دین، اساساً اعتقاد و باوری به هنر و هنرهای نمایشی ندارد، باوری به روایت‌های بصری ندارد، اصولاً ممکن نیست قواعد تصویری شکل بگیرد و نگارش‌ها و نگاشته‌های علمی اتفاق بیفتد. همه اینها معلول عوامل اساسی‌تری هستند که قبلاً بدان اشاره شد. 🛑فقها غالباً میانه خوبی با هنرهای نمایشی ندارند. ، چه پیش‌فرض‌ها و مبانی‌ای موجب این قضاوت شده است❓ ✅یکی از دلایلی که اساساً هنرهای نمایشی با حوزه معارف دینی هیچ دیالوگی برقرار نشده همین نزدیک ‌نشدن حوزه‌های فلسفی به همدیگر است.... 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻 https://b2n.ir/h96009 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🏴در چهرهء خود هیبت زهرا دارد 🏴بر دوش ابالفضل علی جا دارد 🏴با این که سه ساله است مانند عمو 🏴در دادن حاجت ید طولا دارد ⚫️سالروز شهادت دردانه سیدالشهداء، بر امام زمان عج و محبین اهلبیت ع تسلیت باد.⚫️ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
9️⃣1️⃣ 🎤گفتگو با آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی: ✳️ امروزه سؤالات فقط در این حد نیست که آیا می‌توان چهره زن یا پوشش زن را به‌گونه‌ای که در موازین شرعی منطبق نیست، نشان داد یا نه❓ مثلاً مرد می‌تواند زن را گریم کند و برعکس یا نه❓سؤالات فراتر از این‌هاست. این چالش‌ها باید در فقه هنر و فلسفه فقه هنر مورد بررسی قرار گیرد. 📺 در تعریف هنر، با طیف وسیعی از دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها مواجهیم که اگر بر اساس این اختلاف انظار و آرا، بخواهیم فقه هنر را تعریف کنیم باید به‌موازات تعاریفی که برای هنر شده است، فقه هنر را هم مورد تعریف قرار دهیم؛ ... ✅ برای اینکه بتوانیم موضع فقه را دراین‌رابطه معلوم کنیم، بنا را بر این می‌گذاریم که هنر جلوه‌ای از حالات درونی انسان است که به‌صورت یک فعل بروز پیدا می‌کند. ❇️وقتی صحبت از فقه هنر پیش می‌آید اولین چیزی که به ذهن یک پژوهشگر در حوزه فقه می‌آید این است که پیشینه آن را در کتاب‌های فقهی، از حیث موضوعات، پرسش‌ها و مسائل جستجو کند. ادله را ببیند و موضوعاتی از قبیل نقاشی و تصویر ذی‌روح یا غیر ذی‌روح و مسئله غنا و موسیقی و آلات موسیقی را مورد بررسی قرار دهد. بعد به مسئله نمایش می‌رسیم که به شکل بسیط در گذشته مطرح بوده است، در قالب اموری مانند تشبه رجال به نساء و برعکس یا مسئله اختلاط؛ ⛔️اما مقوله هنر حتی در همین موضوعاتی که پیشینه و سابقه دارد کاملاً با گذشته متفاوت شده است. 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻🔻 https://B2n.ir/p19563 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🛑فساد از نظر آیات و روایات با تأکید بر شناسایی جرم انگاری ادعای مهدویت و انعکاس آن در پوسترهای معاصر⛔️ 🖊محمدرسول آهنگران/ محمدعلی عرب عامری 🔰چکیده: وجود برخی خلأهای جامعه به لحاظ نیاز به معنویت باعث شده است که شیفتگان معنویت برای ارضای این نیاز به غلط به دامان بعضی مدعیان پناه ببرند؛ اگر این افراد به حال خود رها شوند منشأ فساد بخشی از جامعه می‌شوند و امنیت روانی و معنوی جامعه را تهدید می‌کنند. ❇️حال سؤال اینجاست که آیا شارع مقدس که روی امنیت جانی مردم حساس است و برای فساد فی‌الارضی که منجر به تهدید جانی شود و برای امنیت روانی و اجتماعی مردم نیز اهمیت قائل است یا نه⁉️ 💠 مسئله مهدویت به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در جامعۀ مذهبی سبب شده است تا گاه افرادی به طرح ادعای مهدویت بپردازند. بررسی این مسئله از نظر جرم‌شناسی یکی از مباحث محوری در جامعۀ امروزی است. 🖋پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده‌های منابع کتابخانه‌ای به رشتۀ تحریر درآمده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که با تکیه بر آیات و روایات برجای مانده از ادوار پیش می‌توان بسیاری از مسائل روز را نیز جرم‌انگاری کرد. 👈 یکی از نکات مهم دربارۀ مهدویت توجه ساحت‌های هنری به این موضوع است. در همین راستا در نیز به این مقوله پرداخته شده است. 📚منبع: 🌐https://B2n.ir/j00234 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehon
تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد ؛ 🔹 نشست علمی : ⚡️بررسی بنیان‌های نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب 🔶 ارائه دهندگان : 🟢دکتر محمود حکمت‌نیا، عضو شورای پژوهش پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔴 آیت‌الله جعفر نجفی بستان، عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🕒 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲ ساعت: ۱۰ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
️⃣2️⃣ ❇️ بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابل‌انطباق بر هنر امروز نیست. 🎤سید محمدصادق علم‌الهدی: 🕋از هنر معماری هم اثر روشنی در بین جامعه عرب معاصر نصوص شرعی دیده نمی‌شود. بنای مشهور و معروف آن‌ها کعبه بود که از حیث معماری در اوج سادگی بود و فاقد هرگونه ویژگی هنری. طبیعی بود که در صدر اسلام نیز، با این ذهنیت که دنیا محلّ گذر است و اهمیت چندانی ندارد، هنرهای تزیینی که برچسب دنیوی و اهتمام به دنیا می‌خورد، بیشتر به حاشیه رفت، مضاف بر آنکه برخی از عرصه‌های مرتبط به هنر نیز با ردع و نهی شریعت مواجه بود. 1️⃣چرا فقها، در فقه هنر که مقوله‌ای تخصّصی است، به نظر خبرگان مراجعه نمی‌کنند⁉️ 👈در هر دو ناحیه مشکل هست. هم در خبرویت هنرمندان و خبرگان عرصه هنر و هم در حجیت قول خبره در فقه هنر... ✅به بیان فنی، ما در بسیاری از الفاظ مأخوذ در خطابات مربوط به حوزه هنر، با شبهه مفهومیه مواجه هستیم. اینکه دقیقاً مراد شارع از «لهو»، «لهو الحدیث»، «لغو» و امثال آن چیست، برای نسل امروز یا بالکلّ آمیخته با تردید است و یا در امتدادات معنی و وسعت و ضیق دامنه آن درگیر ابهام است... 2️⃣ آیا واسپاری تشخیص عناوینی مانند کذب (در نمایشنامه‌ها) و… به مکلفین، موجب هرج‌ومرج در فقه هنر می‌شود❓ ❇️اگر مقصود از تشخیص عناوین مزبور، تشخیص مفاهیم آن‌ها است، فقیه نمی‌تواند کار را به غیر خود واگذارد، ولو او خبره در موضوعات مرتبط به این حوزه‌ها باشد.... 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻🔻 https://B2n.ir/n50198 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🛑بازشناسی جایگاه حکمت وهنرمتعالی در هنر و فرهنگ اسلامی. 🖋شیدا شریفی، علی عسگری ، مهدی بنی اسدی 💠چکیده مقاله: 🟢تبلور ارزشها برای ابداع یک متن کلامی برای آفرینش یک آثار هنری با منطق معنایابی وحدانی نیازمند توجه به سیر نزولی اسماءالله رابطه صورت و معنا در اثر هنری و حقیقت حسن و زیبایی می باشد تا بتواند تفکر هنر اسلامی را به خلق یک هنر متعالی موجب شود.(مسئله ). 🔵این پروژه با رویکرد تحلیل محتوا و برگرفته از روش کتابخانه ای انجام شده است (روش). 🟣معماراسلامی زمینه های کمال و شناخت خودش را که متاثر از خلق الهی است نمایان ساخته و این را در قالب هنر و معماری در اصولی مثل مرکزیت ، نور، تعامل با طبیعت هندسه و... نمایان می سازد(یافته ) 📚دانلود مقاله: 🌐B2n.ir/j35322 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 سریال خانگی «سرگذشت ندیمه» ⛔️ سریالی به قصد تخریب دین و دوبله شده به زبان فارسی‼️ ✳️همان کسانی که در عرصه‌ی فرهنگی شبکه درست میکنند - که به قصد نابود کردن بنای خانواده و شکستن حریم عفاف و حجابی که میراث هزاران ساله‌ی ایرانی است و کشور ما و ملت ما از دوران قبل از اسلام، از لحاظ مسائل شهوانی و جنسی، یک ملت عفیف و نجیب بوده، شبکه درست میکنند 👈همینها در زمینه‌های سیاسی، «بدون دخترم هرگز» را، «۳۰۰» را میسازند که علیه حیثیت ایرانی است و سر تا پا دروغ و خباثت است؛ همان آدمها ادعا میکنند که با ایران دشمنی ندارند، با ملت ایران دشمنی ندارند، اما شب و روز دشمنی میکنند. ✳️این مسئله خیلی مهم است؛ این نشان دهنده‌ی این است که ملت ما در یک عرصه‌ی عظیمی مشغول حرکت است و در مقابل خواسته‌های استعماری و استکباری و جهانخوارانه و غصب‌آلودِ این قدرتها - که این هدفها در همه‌ی دنیا منتشر است و محسوس است - ایستاده است. 🛑ما در حال یک مبارزه‌ی عمومی هستیم. ملت در حال یک مبارزه‌ی عمومی است. خوب، در یک چنین شرائطی، وظیفه‌ی ماست که در زمینه‌ی کار سیاسی، جهت سیاسی، بدانیم چه کار داریم میکنیم. 📺(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار و دست‌اندرکاران صداوسیما) 🌐B2n.ir/h55884 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣2️⃣ 🖋یاداشتی از حجت‌الاسلام محمدصادق لیراوی: 💠 خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛ 👈بنابراین لزوم آینده‌پژوهی در همه عرصه‌های فقه، ضرورت می‌یابد. یکی از مهم‌ترین مسائل فقه‌های معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است. 🎞 فقه نمایش، رشته علمی است که هنوز مسائل و موضوعات آن به‌صورت کامل طرح و شناسایی نشده؛ بنابراین احکام آن نیز به‌تبع موضوعات آن چندان روشن نیست. ⛔️ عمدتاً مسائل مربوط به آن، به شکل سنتی و به روال فقه فردی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد. به‌عنوان نمونه، وقتی از مسائلی همچون نگاه به نامحرم یا صحبت با نامحرم یا گوش‌دادن به موسیقی در گستره نمایش، پرسیده می‌شود به همان سبک و سیاق فقه فردی پاسخ داده می‌شود. ✅ به نظر می‌رسد هم الآن و هم در آینده نیاز داریم که با رویکرد اجتماعی به مسائل فقه نمایش نگاه کنیم. یک اثر نمایشی با قطع نظر از مسائل فردی که بین بازیگران، چه آثار و تبعاتی در اجتماع خواهد داشت. این آثار را باید بررسی کرد و از جهت فقهی پاسخ داد. ◀️گاهی وقت‌ها این آثار همراه است با یک سری ضرورت‌ها. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا این ضرورت‌ها می‌تواند پیامدهای منفی این آثار را توجیه کند❓ از طرف دیگر ضرورت‌هایی وجود دارد که نمایش آن اثر را لازم می‌کند. آیا این ضرورت‌ها می‌تواند آن پیامدهای سوء را از بین ببرد❓ یا اینکه نه آن آثار و پیامدها است که بر ضرورت‌ها غلبه دارد⁉️ 👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻 B2n.ir/q92119 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🔰اداره کل پژوهش های رسانه با همکاری اندیشکده مدرسه اسلامی هنر و دفتر فیلمنامه رسانه ملی برگزار می کند. کرسی ترویجی ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ ◀️ بررسی الگوهای روایی و وضعیت های نمایشی متناسب با فرهنگ دینی و ملی 🟢 زمان: دوشنبه 27 شهریور ماه 🔵 مکان: بلوار امین، تالار اندیشه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه 🔶 علاقمندان جهت شرکت د راین نشست می توانند با شماره 32920055 تماس حاصل نمایند
️⃣2️⃣ 📺تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👁 ✍️ یادداشتی از مصطفی قناعتگر: 👓 نگاه به تصاویر پخش زنده و غیرزنده، یکی از رفتارهای پُرتکرار مکلّفان در دوره کنونی است.... نتیجه این جستار نشان می‌دهد که حکم نگاه به تصاویر پخش زنده با حکم به تصاویر غیرزنده تفاوتی ندارد. 🎞 عکس و فیلم، از اختراعات جدید بشر در قرون اخیر است. این دو پدیده نوظهور و حواشی آن، سالیانی است که توجه علم فقه و فقها را به خود جلب نموده است. عام البلوا بودن آن برای مکلفان نیز این توجه را فزونی بخشیده است. ⛔️ به دلیل مستحدث بودن عکس و فیلم، اعم از زنده و غیرزنده، آیه یا روایتی وجود ندارد که بتوان به‌عنوان دلیل خاص به آن استناد کرد. نزدیک‌ترین پدیده به عکس و فیلم که می‌توان آن را در دو منبع اصلی دین (کتاب و سنت) یافت، «نقاشی» است که با کلید واژه‌های «صورت»، «تمثال»، «تصویر»، «تمثیل» و «نقش» قال رهگیری است. ✳️نظریات در مسئله: 1️⃣ نگاه به تصاویر زنده، حکم نگاه به عکس را دارد (مکارم،۱۴۲۴، ج۱، ص۴۱؛ صافی، ۱۴۱۷، ج۲، ص۳۲۵). 2️⃣تصاویر غیرزنده احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد (منتسب به وحید خراسانی) 3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب احکام شخص را دارد (خمینی، ۱۴۲۴، ج۲، ص۹۷۱؛ خامنه‌ای، ۱۴۲۴، ص۲۵۹) 👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻 B2n.ir/n13608 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🕋نام امام علی(ع) در نگاره‌های شاهنامه طهماسبی. ✍️محمد خراسانی زاده 💠در این پژوهش، تمامی 258نگاره شاهنامه طهماسبی که در اوایل دوره صفویه و اندکی پس از اعلام تشیّع به‌عنوان مذهب رسمی ایران، به‌تصویر درآمده، بررسی شد و 13نگاره یافت شد که حاوی نام امام علی(ع) بود. 💢مسئله و پرسش اصلی پژوهش این است که چه دلایل و مقاصدی از ذکر نام علی(ع) در نگاره‌های این شاهنامه وجود داشته است❓ لذا پس از واکاوی این 13نگاره، می‌توان گفت نگارگران مکتب تبریز صفوی کوشیده‌اند متون حماسی و تاریخی شاهنامه را درقالب فضای حاکم برزمان خود به ترسیم درآورند و به‌همین دلیل سپاه ایران در شاهنامه را مشابه لشکر صفویان به‌تصویرکشیده و از پرچم‌ها و سردرفش‌ها و فضای معماری زمان خود بهره جسته‌اند. ✳️همچنین در درج نام علی(ع)، مقاصدی ازجمله نمایش ارادت پادشاهان صفوی به اهل بیت(ع)، اعلان حقانیت سپاه ایران نسبت به دشمنان، هم‌راستایی مرام و مسلک برخی پهلوانان بارویکردهای شیعی وجود داشته و ارتباط معناداری میان هویت ملی ایرانیان بامذهب تشیع برقرار نموده است. 👈 نام امام علی(ع) بدون استثناء درتمام 13نگاره، بلافاصله بعد از نام خدا و حضرت محمد(ص) ذکر شده که دلایل آن می‌تواند عدم فراگیری تشیع در ابتدای صفویه، پیشگیری از سوء برداشت به عنوان صوفی‌گری‌های تحریف‌شده و نهایتا نمایش ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) در امتداد ولایت خدا و رسولش باشد که این نمایش تداوم ولایت می‌تواند از شاخصه‌های هنر شیعی قلمداد گردد. 📚منبع: نشریه الهیات هنر: B2n.ir/b50555 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر محبان اهلبیت مبارک باد.🕋 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
📚کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسید.📕 🎙سومین همایش ملی فقه هنر در سوم بهمن ماه 1398 در شهر شیراز برگزار شد. ✍️ مقالات این همایش تحت اشراف علمی دبیر همایش، حضرت «آیت الله ابوالقاسم علیدوست»، به همت مدرسه اسلامی هنر و به کوشش آقایان «مصطفی درّی» و «نواب حضرتی»، جمع آوری و در دو عنوان «فقهی» و «حقوقی» تنظیم شده است: 1️⃣ «مجموعه مقالات فقهی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت پژوهشگاه فقه معاصر. 2️⃣«مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت سازمان سینمایی کشور. ⏳ تهیه و تنظیم این کتاب حدود سه سال طول کشید که نشان از دقت و اهمیت مقالات موجود (هم در بخش فقهی و هم در بخش حقوقی) دارد. 📖 همچنین تمام مقالات، در نشریه علمی «الهیات هنر» نیز منتشر و قابل دسترسی است. 🎬 مکان و زمان مراسم رونمایی از کتاب مذکور نیز به زودی اعلام خواهد شد. 🌐B2n.ir/z35335 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 📺حکومت‌ و آزادی بیان هنری ✍️سید محسن قائمی - سمیه اقایی نژاد. 💢چکیده ✳️حق آزادی بیان هنری از حق برخورداری از هنر و حق مشارکت در زندگی فرهنگی جدایی‌ناپذیر تلقی می‌شود، که به طور برجسته در ماده 27اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکرشده است. ❓این نوشتار درصدد آن است که رابطه پیچیده میان هنر و آزادی در جوامع معاصر را که در چارچوب آرمان هنر سینما به سمت مطلق بودن و عدم امکان مطلق بودن آزادی راه می-برد، درک نماید. ✅نقطه آغاز این مساله آن است که در واقع، جوامع معاصر تمایل دارند آفرینش سینمایی که شکل خاصی از فعالیت انسانی و آزادی هنری است را مستحق برخورد ویژه، محافظه‌کارانه‌تر و یا متساهل‌تر بدانند؛ ولی وقتی هنر از رهگذر صافی قانون، تجربه و آزموده می‌شود، دیگر، از چنین جایگاه ممتازی برخوردار نخواهد بود و به تعبیری دیگر کشورها ممکن است آزادی بیان سینماگران را در مواردی تقویت و در مواردی محدود نمایند. ❇️این نوشته توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای، به استقرای موارد محدودیت آزادی بیان سینماگران مبتنی بر برخی قوانین ملی و نیز قواعد بین‌المللی و رویه قضایی محاکم ملی و دیوان اروپایی حقوق بشر خواهد پرداخت. 📌نتیجه آنکه، دولتها با آزادی بیان سینماگران مانند هر آزادی دیگری، رفتار می‌کنند که دارای محدودیت‌های ویژه‌ای از جمله امنیت، اخلاق عمومی و حریم خصوصی است و حتی گاهی در معرض قیود و شروطی به مراتب سخت‌تر از سایر حقوق اساسی قرار می‌گیرد. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705672.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📺مجله فرهنگی چاووش📺 🛑موضوع: «فقه هنر» 🎤باحضور: 1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست (استاد درس خارج فقه هنر حوزه علمیه قم) 2️⃣ مصطفی دُرّی (استاد فقه هنر حوزه علمیه) 3️⃣ محمدجواد استادی (میزبان برنامه) ⏰ زمان: سه شنبه 18 مهرماه 1402 ساعت 22:30 📺شبکه 4️⃣ سیما📺 🌐https://isoa.ir/fh/ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️مقام معظم رهبری (حفظه الله): 🎬«همین یک مورد (خانم دباغ) میتواند مضمون و محتوای چندین کار هنری فعال باشد.» 👈 لزوم استفاده از شخصیت های انقلابی و اسلامی جهت ساخت آثار هنری. 🌐https://www.leader.ir/fa/media/play/32706 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣2️⃣ 🎤حجت‌الاسلام‌ علی نهاوندی مدیر گروه فقه هنر، رسانه و ارتباطات مرکز فقهی ائمه اطهار: 🎸🎺 در قدیم هنرهای نمایشی، مثل باله و اُپرا و رقص و امثال آنها در دسته‌بندی‌های دیگری قرار می‌گرفت، اما امروزه همه این‌ها جزئی از هنر نمایشی به‌حساب می‌آید، حتی اجرای موسیقی‌های زنده جزئی از هنرهای نمایشی قلمداد می‌شود. ❓سوال: تعریف دقیق نمایش چیست؟ باتوجه‌به این تعریف، مراد از فقه نمایش چیست❓ ✅ در ادبیات رایج و عرف جامعه، وقتی از نمایش صحبت می‌کنند، انگاره و تلقی‌شان، پخش یک صحنه دیداری است، ... اما زمانی که می‌خواهیم از هنر نمایش صحبت کنیم ابتدا باید در نظر بگیریم که نمایش یک شاخه از هنر است. واژه نمایش، ترجمه درامای یونانی است که به معنای کنش تقلیدی است.... ✳️ هنرهای نمایشی امروزی که موردتوجه قرار می‌گیرد به دلیل عرصه‌های گسترده رسانه‌ای و فناوری، خیلی چیزها را در بر می‌گیرد؛ مثل انواع رقص، باله، اجرای موسیقی‌های زنده و اُپرا، انواع تئاترها (زنده، عروسکی)،... سینما، فیلم و سریال. 🛑 وقتی گفته می‌شود هنرهای نمایشی، به ذهن می‌رسد که منظور، فیلم و سینما است درحالی‌که گستره خیلی وسیعی را شامل می‌شود و پدیده‌های بسیاری را نیز همپوشانی می‌کند؛ از تماشاگر گرفته تا مکان، زمان، سناریو، داستان، دکوراسیون و نورپردازی، امکانات و تدارکات موردنیاز و… . 👈 متن کامل گفتگو🔻🔻🔻 🌐B2n.ir/n80148 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar