eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
221 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣2️⃣ 🛑با اصول عملیه هم می‌شود امور دنیای مردم را به‌صورت کارآمد حل کرد. 🎤استاد سیف‌الله صرامی مدیر پژوهشکده فقه و حقوق: ✳️در به‌کارگیری قواعد اصولی برای حل مسائل فقه هنر، اختلاف زیادی میان دانشیان اصول و فقه وجود دارد. 1️⃣برخی معتقدند با همین قواعد اصولی، می‌توان احکام کارآمدی را در همه فقه‌های معاصر از جمله فقه هنر استنباط کرد و ازاین‌حیث، تفاوتی بین فقه هنر و سایر فقه‌های معاصر وجود ندارد. 2️⃣در آن سو، پاره‌ای بر این باور هستند که با دانش اصولی که اساسش بر تنجیز و تعذیر است و کشف واقع در ادله‌ای مانند اصول عملیه، برای آن اهمیتی ندارد، تنها حسن عاقبت اخروی به دست می‌آید نه اینکه دنیای مسلمانان نیز آباد شود. 📌آیا ادله فعلی موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر کافی است یا آنکه باید ادله دیگری را نیز به آن اضافه کرد❓ 🔰مهم‌ترین نکته این است که ادله موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر، کافی است.... 📌آیا با رویکرد نص محوری و عدم توجه به مقاصد شریعت، می‌توان فتاوای کارآمدی دررابطه‌با فقه هنر بیان کرد❓ 📌آیا با تمسک به اصول عملیه که صرفاً بیانگر تنجیز و تعزیر اخروی است، می‌توان مسائل فقه هنر که از امورات مهم تنظیم زندگی دنیایی مردم است را نیز به نحو کارآمد حل نمود❓ 📌برای حل بهتر و کارآمدتر مسائل فقه معاصر به‌خصوص فقه هنر، چه تغییراتی در مبانی، فلسفه، پیش‌فرض‌ها و رویکردهای اصولیون باید ایجاد شود❓ پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻🔻 🌐B2n.ir/a24401 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می‌کند: 🔹 نشست علمی : ⚡️بررسی ابعاد فقهی حقوقی تروریسم زیست‌محیطی در غزه 🔶 ارائه دهنده‌: 🎤حجت‌الاسلام دکتر سیدمحسن قائمی 🕒 زمان:دوشنبه 20 آذر ساعت 18 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔰دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های‌ فقهی 🔸 از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه 🔹مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، محل نمایشگاه‌ها (طبقه منفی دو) 🔻افتتاحیه: پنج شنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۶ 🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
✳️برنامه چاووش 🛑موضوع: قانون و چالش هایش 💠با حضور : 🎤آیت الله احمد مبلغی 🎤حجت الاسلام دکتر مصطفی دری 🎤 و جناب آقای محمدجواد استادی ⏰زمان: پنجشنبه 23 آذر ماه
🕋حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود 🕋ای که بستی راه را در کوچه ها بر فاطمه گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود 💢ابوالفداء (از بزرگان و مورخان اهل تسنن) می‌گوید: ♨️«ابوبکر، عمر بن خطاب را به‌سوی علی و آنانکه با او بودند فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بیرون کند. 💢و گفت: اگر از دستور تو سرباز زدند با آنان بجنگ. ♨️ پس عمر مقداری آتش آورد تا خانه را آتش زند. فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بر سر راهش آمد و فرمود: کجا؟ ‌ای پسر خطاب! آمده‌ای تا کاشانه ما را به آتش کشی⁉️ ♨️عمر گفت: بله!! یا در آنچه امت وارد شده‌اند وارد شوید (یا خانه را آتش میزنم)»‼️ «ثمّ انّ ابابکر بعث عمر بن خطاب الی علیٍ ومن معه لیخرجهم من بیت فاطمة (رضی اللَّه عنها) وقال: ان ابی‌ علیک فقاتلهم، فاقبل عمر بشیء من نار علی ان یضرم الدار، فلقیته فاطمة (رضی اللَّه عنها) وقالت: الی این یابن الخطّاب؟! اجئت لتحرق دارنا؟! قال: نعم، او یدخلوا فیمادخل فیه الامّة» 📚ابوالفداء، إسماعيل بن علی، المختصر في أخبار البشر، ج۱، ص۱۵۶. دار المعرفة، بیروت. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
... 🛑چهارمین دوره همایش فقه هنر برگزار می‌شود. ✳️دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر با بیان اینکه همایش چهارم با موضوع «فقه هنر و حکمرانی» در ۲۵ و ۲۶ بهمن در مشهد برگزار می‌شود، گفت: مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است. ✳️حجت‌الاسلام مصطفی دری در نشست خبری چهارمین دوره همایش فقه هنر که در سالن جلسات مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، عنوان کرد: مدرسه اسلامی هنر در سال ۱۳۸۴ در عرصه های مختلف هنر و نسبت هنر با علوم اسلامی و انسانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز بیش از ۲۰ زیر مجموعه در حال فعالیت دارد. ✳️دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر ادامه داد: مدرسه فقه هنر بیش از دو سال است آغاز به کار کرده و مسئول ساماندهی روابط بین موضوع هنر و علوم اسلامی و حوزه علمیه است. 💢مشاهده متن کامل خبر🔻🔻 🌐B2n.ir/t61482 ➖➖➖➖➖ 💢 @Feghehonar
️⃣2️⃣ 🎬بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند❗️ 🎤گفتگو با دکتر ابراهیم بازرگانی؛ استاد و پژوهشگر هنر: برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چاره‌ای بیندیشند. فقیهان، خود، چاره‌گر مشکلات ریزودرشت همه بوده‌اند و ما نمی‌توانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم می‌زند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورت‌ها را خواهند فهمید. ➖مهم‌ترین پیش‌فرض‌ها و مبانی فقه هنر را در چه اموری می‌دانید؟ آیا این پیش‌فرض‌ها اختصاص به فقه هنر دارند یا در سایر فقه‌های نوپدید نیز جاری هستند❓ ✅طرح بحث از «فقه هنر» در قالب یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، موضوعی بسیار کلی و تکلیف ما لایطاق است و به واسطه وسعت مسائلی که آن‌ها را در برمی‌گیرد، می‌تواند به‌کلی از هدف اصلی خود دور گردد. 💠گرچه به شوخی می‌توان گفت که این دو گروه، یعنی فقیهان و هنرمندان، در تاریخ حیات خود، هرگز گوش به سخن منتقدان خود نداده‌اند! 🔰ما وقتی درباره هنر و همین‌طور فقه صحبت می‌کنیم، دو معنا از آن اراده می‌کنیم. یکی معنای حداقلی و مرزمند است و دیگر معنای حداکثری و موسع؛ یعنی یک فقه حداکثری داریم و یک فقه حداقلی. در دنیای هنر هم یک هنر حداکثری و کبیر داریم و یک هنر حداقلی و صغیر.... ➖پیش‌فرض‌ها و مبانی کلامی فقه هنر را چه اموری می‌دانید؟ آیا این پیش‌فرض‌ها و مبانی اختصاصی به فقه هنر دارند یا در سایر فقه‌های نوپدید نیز جاری هستند❓ ➖رای تغییر پیش‌فرض‌های موجود در ذهن فقهای سنتی که موجب بدبینی تاریخی ایشان به مقوله هنر به‌خصوص هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقایی شده است، چه اقداماتی را پیشنهاد می‌کنید❓ پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐B2n.ir/m76515 ➖➖➖➖➖ 💢 @Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند: 1️⃣1️⃣یازدهمین کرسی علمی_ترویجی 🖍 عنوان: «تحلیل مضامین اخلاقی، سیاسی و حقوقی در فیلم قهرمان» 🔵 ارائه دهنده: دکتر غلامرضا حداد (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) ♦️ ناقدین: 1️⃣حجت الاسلام دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه علمیه و دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) 2️⃣محمد ابراهیم شمس ناتری (دانشیار دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، دانشکده حقوق) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: شنبه 9 دی ماه 1402 ساعت 9 صبح 🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 🌐 لینک جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
🕋فـــاطمه دوم حیــدر شــدی مادر یک ماه و سه اختر شدی 🕋ماه تو از ماه فلک خوبتر پیش علی از همه محبوب تر 🔳 سالروز وفات همسر امیـــــرالمومنین (علیه السلام) حضرت (سلام الله علیها) را محضر مبارک صاحب الزمان (عج) تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣 (وابسته به مدرسه فقه هنر) با امکان تحصیل همزمان و ❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️ برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رسانده‌ا‌ند برای نیم سال دوم سال تحصیلی از طریق مصاحبه ورودی طلبه می‌پذیرد. ✅ عناوین رشته‌ها: 1️⃣ فقه هنر 2️⃣ حکمت هنر 3️⃣ هنر اسلامی 🟢 ثبت نام از طریق لینک: https://isoa.ir/fh-register/ ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
🕋شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان در شهر کرمان و شهادت جمع کثیری از مردم مظلوم غزه را به ساحت مقدس و داغدار حضرت ولیعصر (ارواحنا فده) تسلیت و تعزیت عرض می کنیم و دعا میکنیم خداوند در ظهور منتقم خون مظلومان عالم تعجیل فرماید🕋
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد. 🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند. 🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایان‌نامه ارشد و دکتری و… بودند. 👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان و ، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد. متن کامل خبر🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13262 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
مدرسه فقه هنر
💠چکیده گزارش هشتمین کرسی علمی_ترویجی8️⃣ 📌عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی» 🎤ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (دکترای حکمت هنر و استاد دانشگاه) 🛑ناقدین: 1️⃣حجت الاسلام کتر علی نهاوندی (دکترای فلسفه و مدیر گروه پژوهشی فقه هنر) 2️⃣حجت الاسلام دکتر مهدی داودآبادی (دکترای حکمت هنر، مدرس دانشگاه) 🔰دبیرجلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 💠 آقای دکتر تلخابی (ارائه‌دهنده): ما در این مقاله با نگاه نمایشی به مسائل فقهی پرداخته‌ایم، یعنی محوریت بحث ما از هنرهای نمایشی بوده است، برخلاف خیلی از مقالاتی که ارائه‌شده و محوریت فقهی در آن‌ها بیشتر دیده شده است، در این مقاله آن مباحث نمایشی محوریت دارد. 💠خمیره‌ی اصلی هنرهای نمایشی کردار ساختاریافته است. دو عنصر اساسی باعث می‌شود که یک کرداری ساختار پیدا کند که یکی کنش و انتخاب شخصیت است و دومی هم رویداد یا مجموعه رویدادهای معین است. یکی از مشکلاتی که ما در هنرهای نمایشی داریم این است که این رویدادها کامل دیده نمی‌شود، مثلاً در شروع، پایان یا میانه یک نقصانی وجود دارد که باعث می‌شود به همین اندازه خللی در آن روایت ایجاد کند.... 🛑 حجت الاسلام نهاوندی (ناقد اول): 1️⃣بزرگ‌ترین ضعف مقاله‌ی شما عدم روشمندی است. 2️⃣شما به‌هیچ‌وجه از منابع دست اول فقهی استفاده نکردید. ما در این اثر به‌هیچ‌وجه کار فقهی ندیدیم. 3️⃣در مقدمه دائماً گزاره‌های پیش‌فرض را ذکر کردید. 4️⃣زمان و مکانی که به آن استناد می‌کنید اساساً حکم درست نمی‌کند. 5️⃣نوع ظهور که بر عهده‌ی کارشناسان هنرهای نمایشی است، این را به مسائل فقهی و مداخله‌ی فقهی روشن نفرمودید که این بخش چیست و این‌که گاهی اوقات تعزیه را مثال می‌زنید و گاهی اوقات خود واقعیت عاشورا را مثال می‌زنید که گویا واقعیت عاشورا هم در صحنه‌ی خلقت و عالم تکوین خودش یک نمایشی در اختیار ارائه‌ی انتقال معنایی است که تا پایان تاریخ می‌خواهد اتفاق بیفتد و تعزیه که یک اثر نمایشی است گرده‌برداری از آن واقعیت است که آن واقعیت هم خودش یک اثر نمایشی است. این رد و بدل‌هایی که در اینجا اتفاق افتاده به نظر من یک مقداری نیاز به تعیین و ترسیم دارد. 🛑 حجت الاسلام مهدی داوودآبادی (ناقد دوم ): 1️⃣سه مبحث کلیدی یا مفهوم کلیدی را در مبانی نظری‌تان مطرح می‌کنید؛ یکی موقعیت نمایشی، یکی شخصیت نمایشی و یکی هم مضمون نمایش است. این خوب است و درست هم انجام شده است. طبق اولویت‌بندی که مبانی ارسطویی در پوئتیک است، می‌بینیم که شما این کار را کرده‌اید؛ اما خوب بود که به آن مبانی نظری پایبند می‌بودید... 2️⃣در بحث مبانی وودراف، چرا از موقعیت نمایشی که خودتان ادعا کردید به سراغ رویداد معین رفتید و بعد در رویداد معین هم به سراغ زمان و مکان معین رفتید؟ 3️⃣در بخش دوم مقاله، ارتباط تجلی معنا با مسائل فقهی چیست؟ 4️⃣یک اصطلاح منطقة الفراق را به کار بردید که خواستید بگویید اگر ما اقتضائات زمان و مکان را در نظر بگیریم، فقه نباید در اینجا وارد شود، گویا عقل و اقتضائات اجتماعی باید وارد شوند و ما در منطقة الفراق از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم. جالب است بدانید که در همین منطقة الفراق که «ما لا نص فیه» هست، فقها فرموده‌اند که؛ «فی کلّ ما لا نص فیه نصٌ»، یعنی همان‌جا هم اگر منطقة الفراق است خود شارع فرموده که منطقة الفراق است و این‌گونه نیست که بگویید شامل حکم شرعی نمی‌شود و ما از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم. متن کامل گزارش🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=889 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️⃣2️⃣ 👩🏽‍🦳استفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان 🔰ورود کلاه‌گیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد. اما آیا استفاده زنان از کلاه‌گیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓ 🖋حجت‌الاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم: 💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاه‌گیسِ در معرض دید مردان، اختلاف‌نظر دارند. 1️⃣برخی به‌صورت مطلق گفته‌اند کلاه‌گیس، زینت بوده و لذا حرام است. 2️⃣برخی قائل به‌تفصیل شده و گفته‌اند اگر زینت به‌حساب بیاید، حرام است. 3️⃣عده‌ای دیگر نیز گفته‌اند کلاه‌گیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست. ❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن می‌شود که حکم استفاده از کلاه‌گیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد. 💠نتیجه‌: مهم‌ترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاه‌گیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینت‌های پنهان را بر زن‌ها ممنوع قرار داده و نگاه‌کردن مردان به آن را حرام اعلام می‌کند. امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباس‌هایی که به‌خودی‌خود، زینت به‌حساب می‌آیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاه‌گیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند به‌صورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است. به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کرده‌اند و از فتوای صریح خودداری ورزیده‌اند. متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=11326 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
‍ ⚫️ شهادت امام هادی عليه السلام را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض می‌کنیم🕋 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
🔎 به استحضار می‌رساند؛ 💠 در همایش نکوداشت استاد دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا): ۰۱ کتاب «مثل تیشه در بیستون» که شامل نوشته‌هایی از استاد ژرفا و پنجاه تن از نویسندگان و نگارندگان دربارهٔ استاد و قلمرو فرهنگ و ادب و هنر است، به حاضران اهدا می‌شود. ۰۲ یک نماهنگ (کلیپ) که دربردارندهٔ سخنان تعدادی از فرهیختگان دربارهٔ دکتر ژرفا و معرفی شماری از آثار و‌ تألیفات استاد است، به نمایش گذاشته خواهد شد. ۰۳ به سخنان دانشورانهٔ استاد ژرفا و یکی دیگر از فرزانگان علم و ادب و هنر، گوش جان سپرده می‌شود. 📅 چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹ 🏫 قم، چهار راه شهدا، اول خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
مدرسه فقه هنر
️⃣2️⃣ ❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری! 🎤دکتر احسان پورنعمان، قائم‌مقام مدرسه اسلامی هنر: 📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیت‌الله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شده‌ام و دغدغه‌ام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟ ✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را به‌طورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمی‌دانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.» 🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمی‌توانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهم‌السلام را ملاک برای همه دوره‌های بعدی قرار می‌دادند؛ درصورتی‌که جایگاه هنر در همه این دوره‌ها متفاوت بوده است. ✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمه‌سازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است. 💠دلیل بعدی این است که هنر به‌واسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دوره‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، مردم عادی بهره‌ای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است، همین باعث می‌شده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بوده‌اند، ندارد؛ ◀️لذا تصور فقها این بوده است که این‌ها از دنیای دیگری آمده‌اند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی می‌دانند و ظاهراً این کلمه از مدت‌ها قبل هم استفاده می‌شده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه می‌خواندید، شما را در حد یک آوازه‌خوان می‌دانستند. 💠متن کامل گفتگو 🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=11582 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh