eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
225 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣4️⃣ 📌جزء یا کل؟ مسئله این است! 🖋حسن اجرایی ◀️رویکرد تاریخی فقها در قبال هنر، به‌هیچ‌وجه، امر مورد اتفاقی میان دانشیان هنر نیست. ⛔️برخی با تمسک به فتاوای سخت‌گیرانه در مورد موسیقی و مجسمه‌سازی، رویکرد فقها را مخالفت و بدبینی نسبت به هنر می‌دانند؛ ✳️و در مقابل، پاره‌ای با ذکر شواهدی از هنرمندی بسیاری از فقها در شعر و خطاطی، اصل هنر را مورد پذیرش و بلکه ترغیب از جانب ایشان نمی‌انگارند. 💠یکی از معنادارترین چرخش‌ها و تطورهای فقهی در موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را می‌بایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر به‌مثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است. 🔰بررسی فقهی هنر و امور هنری در تاریخ فقه، همواره از منظر استنباط احکام در پنج موضوع خاص صورت گرفته است: شعر، نقاشی، مجسمه‌سازی، غنا و موسیقی. 💢با وجود آنکه بیشتر فقیهان با تکیه‌بر ادله منع و نهی از شعر، نقاشی، مجسمه، غنا و موسیقی، به‌سوی صدور فتوای حرمت تمایل یافته‌اند؛ اما همواره گرایش به تفکیک قالب از مضمون و محتوا نیز وجود داشته و در طول زمان حفظ شده، و چه‌بسا بتوان گفت چنین رویکردی در دوره حاضر برجسته‌تر شده است. ✳️ ادامه مطلب🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13584 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8️⃣4️⃣ 📌چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری! 💠 عنوان «لعب» در عین اینکه توافقی بر معنایش وجود ندارد؛ اما در غالب متون فقهی، به‌عنوان شاخصی برای حرمت در نظر گرفته شده است؛ شاخصی که در مقوله هنر، بیش از سایر ابواب فقهی، مورد استفاده قرار گرفته است. ⛔️عدم پرداخت استقلالی به این عنوان فقهی، موجب شده است که فتاوایی که بر اساس تطبیق این عنوان بر فعل، داده می‌شود از دقت کافی برخوردار نباشند. 🔰ظاهر کلام فقها نشان‌دهنده این است که هر اضلالی، اعم از اضلال اعتقادی و یا عملی از سبیل الله، باعث حرمت عمل می‌شود؛ بنابراین اگر بتوان شاخص دقیقی برای اضلال بیان کرد، تشخیص سرگرمی حرام و غیرحرام آسان می‌شود. 🎞بسیاری از هنرهای سرگرم‌کننده، صرفاً دارای رکن سرگرمی هستند و فایده دیگری بر آنها مترتب نیست. 🎭 ممکن است یک فیلم سینمایی صرفاً با هدف خنداندن و تحریک هیجان مخاطب تولید شود و هدف دیگری را دنبال نکند. 🎭غرض تولیدکنندگان چنین فیلم‌هایی صرفاً سرگرم کردن مخاطب و به‌اصطلاح برانگیختن حس خوشایند و هیجان مخاطب است و از این فراتر نمی‌رود. 🛑این آثار هنری اگرچه دارای اضلال فعلی نیستند؛ اما به دلیل اینکه بر تخیلات صِرف و بدون هدف متعالی و صرفاً جهت برانگیختن هیجان خالی صورت می‌پذیرد و احساس خوشامد را در مخاطب بدون هیچ هدفی برمی‌انگیزاند، لعب حرام و لهو محسوب می‌شوند و طبق نظر غالب فقها، حکم حرمت بر آنها بار می‌شود. ✳️ ادامه مطلب🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13591 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛فلسفه باز بودن و کوتاه بودن مچ پا و دست و دکمه مانتو ها در مد جدید ‼️ 👗 طراحی لباس 👚 فشن شو ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
9️⃣4️⃣ 📌عناوین اولی، ثانوی و حکومتی، در حُرمت آثار هنری 🖋یاسر امینیان ❇️اگر چه حرمت لهو به معنای هر کاری که غرض عقلایی خاصی را دنبال نمی‌کند و به‌قصد لذت انجام می‌شود، فتوای شاذی محسوب می‌شود؛ اما اگر تعریف فوق را با قید «همراه شدن با شادی و فرح شدید» در نظر بگیریم، در آن صورت، چنین فتوایی منحصربه‌فرد نیست و می‌تواند بر رقص و موسیقی یا دیگر هنرهایی که چنین حس و حالی را ایجاد کند منطبق شود. ◀️ عناوین محرمه‌ای که ممکن است بر یک اثر هنری منطبق شود را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر استقصا نمود: 🟣الف. عناوین اولیه: نواختن برخی سازها - موسیقی - غنا - تصویرگری و مجسمه‌سازی - رقص 🟣ب. عناوین ثانویه: لهو - تهییج شهوت - تشبه به جنس مخالف - هتک عرض و آبرو - اضلال - اشاعه فحشا - ایجاد فتنه - هتک مقدسات - تضعیف نظام اسلامی 🟣ج. عناوین حکومتی: ترویج لهو 🟨 در پایان یادآور می‌شویم که ذکر عناوین فوق، به معنی تأیید آنها نیست؛ بلکه صرفاً در صدد استقصای عناوینی بودیم که ممکن است توسط یک فقیه بر یک اثر هنری منطبق شود. ✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13596 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣ 📌عنوان: مقایسه تطبیقی نمود اصول و آیین‌های مسیحیت بر ساختار فضایی و آرایه‌های معماری کلیسا‌های ارمنستان و جلفای اصفهان. 🛑چکیده: ارامنه‌ اصفهان از دوران صفویه، زمانی که اصفهان پایتخت بوده، در این شهر حضور داشته‌اند و تعداد زیادی کلیسا در محدوده جلفای اصفهان بنا نموده که امروزه تعدادی از آنها باقی مانده‌اند. ❇️فرقه ارتدوکس مسیحیت، دارای اصول اعتقادی و آیین‌های خاصی است که برخی از این آیین‌ها بر کالبد و آرایه‌های معماری کلیساها تأثیر گذاشته‌اند. ✅نتایج تحقیق نشان می‌دهند معماری کلیساهای ارامنه اصفهان، تلفیقی از معماری ایرانی و معماری ارمنستان است. جهت‌گیری شرقی- غربی، شکل هندسی مستطیلی، سلسله مراتب فضایی، داشتن حداقل یک گنبد بزرگ، همه از معماری کلیساهای ارمنستان تبعیت می نمایند. ✝️گنبد قوسی‌شکل، جنس مصالح، نوع پنجره های بزرگ گنبدها و نوع مأذنه، از معماری ایرانی الگو گرفته اند. ⛪️ همچنین، برخی از آرایه های الحاقی بیرونی کلیساهای ارمنستان همچون؛ پنجره‌های گل سرخ، شبدری و پنجره سه بخشی حذف شده اند و آرایه هایی که مربوط به داخل کلیسا بوده، همانند نقاشی‌های دیواری هستند و برخی از این آرایه ها مانند؛ کبوتر فاخته، گنبدهای سه تایی، میز مخصوص قرائت انجیل، صلیب یا چلیپا، پنجره یا تصاویر مصائب عیسی مسیح و رستاخیز مسیح، در فضای داخلی کلیساها به‌کار رفته اند. 🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-976-fa.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله : 🟥 يوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِيناً... 🟩 روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت ‏شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید. 📒«امالی صدوق، صفحه 125» عیدالله الاکبر🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
.🔵حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه): 📛عدم دخالت ملت از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه بازارى و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتی؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، و مسامحه، گناهى باشد که است. منبع: 🌐B2n.ir/s20002 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0️⃣5️⃣ آیا تأسیس اصل در حکم فقهی فعل هنری، ممکن است❓ 🖊محمدکاظم حقانی‌فضل 🟠 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست که از پیش‌گامان نظریه‌پردازی در فقه‌های نوپدید و به‌ویژه فقه هنر به شمار می‌رود، در مقالة «فقه هنر در دو نگاه جامع و تعینات موردی»، اصل اولی در فقه هنر را کنکاش کرده و حکم به استحباب فعل هنری کرده است. 🟦 آیت‌الله علیدوست با پذیرش اینکه برخی از هنرها در روایات اهل‌بیت (ع) و فقه شیعه، مذموم و حتی حرام هستند، به این نتیجه می‌رسد که این حرمت، نه ناشی از ذات افعال هنری بلکه به علت همراهی این افعال با لوازمی است که آن لوازم، از نظر شرعی، حرام و ممنوع‌اند. ✳️ بنابراین بدون درنظرگرفتن آن لوازم، فعل هنری به‌عنوان آفرینش یک اثر بدیع با تکیه‌بر قوه خلاقه انسانی، نه‌تنها حرام نیست بلکه پسندیده و مستحب است. 🛑اگر روش فهم ما از متون دینی، تلاش برای کشف ملاک‌های مندرج در نصوص شرعی باشد، می‌توانیم با گذر از ظاهر نص به ملاک‌های پشتیبان آن و تفکیک بین لوازم یک فعل هنری از ذات آن فعل هنری، به‌عنوان اولیه فعل برسیم. 👈آن‌گاه با کشف آن عنوان اولی که محکوم حکم شارع قرار گرفته است، می‌توانیم راهی به شناخت اصل اولی آن فعل بگشاییم؛ با این توجه که به‌دشواری می‌توان ملاک واحدی برای همه افعال و آثار هنری دست‌وپا کرد و اصلی اوّلی برای همه گونه‌های هنری تعریف کرد. ✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13602 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣1️⃣ 📌حمایت «حقوق مالکیت فکری» از اثر سینمایی 🖋گل‌آذین مختاری دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی دانشگاه تهران 👈این مقاله از جمله مقالات حقوقی همایش سوم فقه هنر است که در کتاب : «مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسیده است. 🛑چکیده: سینمای رو به رشدِ ایران نیازمند حمایت حقوقی مناسب و بهینه از مؤلفان و دیگر دست‌اندرکارانی است که در تهیة اثر سینمایی مشارکت می‌کنند. قانونی که از این افراد حمایت می‌کند، قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است که در سال 1348 تصویب شده است. 💢مسلّم است که صنعت سینمای ایران در طی این سال‌ها توسعه پیدا کرده؛ اما قانونی که از آثار سینمایی حمایت می‌کند همچنان تغییر نکرده است! 🔰در ایران از آثار سینمایی، حمایت کافی به عمل نمی‌آید، و نه‌تنها از حقوق مؤلفین در قانون فعلی به‌طورکامل حمایت نمی‌شود، بلکه اثر سینمایی نیز در قانون تعریف نشده است. 🟣 اثر سینمایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، مانند تعداد افراد دخیل در آفرینش آن، و گسترة آفرینش‌های هنری موجود در آن، نیازمند بررسی ویژه از منظر حمایت حقوق مالکیت فکری است. 🟢شایسته است قانونگذار ایران صراحتاً اصالت را شرط حمایت در آثار قرار دهد؛ چراکه حمایت از آثار غیر اصیل، دایرة حمایت را گسترش می‌دهد و این امر برای کشوری درحال‌توسعه مطلوب نیست. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706176.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
1️⃣5️⃣ 📌«اضلال» در سرزمین هنر! 🖋علیرضا صالحی ❇️«اضلال عن سبیل الله» دلیل آشنایی است که قائلان به حرمت یا مرجوحیت یک اثر هنری، همواره به آن، به‌عنوان دلیل بر مدعای خود استناد می‌کنند. ⛔️ شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم وضوح این دلیل، نپرداختن به آن به‌عنوان یک دلیل مستقل فقهی است، علاوه بر اینکه کارکرد آن در فقه هنر نیز کمتر مورد بحث استقلالی قرار گرفته است. ✅ پژوهشگران فقهی معاصر با جمع‌آوری ادله موجود درباره هنرهای مذکور که غیر از ادله سلبی، ادله تأییدکننده نیز در میان آنها وجود دارد به این نتیجه رسیده‌اند که امکان جمع دلالی میان ادله متعارض وجود دارد و نیاز به کنارگذاشتن هیچ‌کدام از آنها نیست. 🔵 به باور آنها، ملاک تعلق حکم حرمت به آثار هنری، اضلال مخاطب عن سبیل الله است و تا قید اضلال احراز نشود، نمی‌توان فتوا به حرمت آنها داد. 🎭براین‌اساس، در مورد مصادیقی از هنر مانند مجسمه‌سازی که در زمان اختراع و تأسیس، وسیله‌ای برای فسادانگیزی و گمراهی بوده ولی امروزه دیگر وسیله حرام و فساد نیست، حکم به تحریم نخواهد شد... 🎻 همچنین گفته شده زمانی که عناصر یاد شده در آیات و روایات مانند «لهو الحدیث»، «قول زور» و «یتخذها هزواً» که در تعلق حکم حرمت برای صوت غنایی موضوعیت دارد، اگر در مواردی وجود نداشته باشد، نمی‌توان قائل به حرمت یک کار هنری شد و تنها در صورت وجود این عناصر، می‌توان تحت عنوان اضلال به حرمت آن کار هنری فتوا داد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13629 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️روح الله زم: ما به نتیجه رسیدیم بریم پشت روحانی، ما با تحلیل این کارو کردیم. ⛔️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣5️⃣ 📌بر روی «لهو»، حساب نکنید! 🖋مصطفی قناعتگر 🔰عنوان «لهو» اگرچه در موارد بسیاری، به‌عنوان دلیل بر حرمت افعال گوناگون به‌کاررفته است؛ اما هیچ‌گاه در دانش فقه، به‌صورت استقلالی و ضمن یک عنوان مستقل، مورد واکاوی عمیق قرار نگرفته است. همین امر موجب شده است که نه توافقی بر معنای آن وجود داشته باشد و نه اجماعی بر کاربستش در استنباط احکام. ✳️مسئله این است که فقیه تا چه اندازه می‌تواند روی ظرفیت «عنوان لهو» برای تحریم آثار هنری حساب کند❓ سه پرسشِ چالشیِ بزرگ سبب شده تا نتوان این ظرفیت را بالا انگاشت: 1️⃣لهو چیست؟ 2️⃣حکمِ لهو چیست؟ 3️⃣لهوِ حرام در فرایند تطبیق بر آثار هنری کدام است؟ 🛑به‌جرئت می‌توان گفت لهو حتی اگر عنوانِ پایه برای تحریم برخی موضوعات باشد، نمی‌تواند نقشی در تحریم در عرصه تولیدات هنری و مصرف آن‌ها داشته باشد. در واقعیتِ اِفتاء از سوی فقیهان گران‌مایه نیز همین را شاهدیم. 📺 ایشان اگر فیلم یا مجسمه یا تصویرگری یا موسیقی یا نوشتاری هنری را تحریم کرده‌اند، به دلایلی دیگر مانند وهن دین و هتک مقدسات، مناسبت با مجالس لااُبالیان یا تحریکات جنسی و شهوانی است. ⛔️شاید بتوان گفت نمی‌توان روی لهو به‌عنوان یک عامل تحریم‌گرِ آثار هنری حساب کرد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13660 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣5️⃣ 📌اجرای «لغو» و حرمت آثار هنری! 🖋علی شریفی 🛑عناوینی همچون «لهو»، «لغو»، «لعب»، «اضلال عن سبیل الله» و مانند آن، اگرچه سابقه دیرینی در استفاده به‌عنوان دلیل بر حرمت یک فعل در دانش فقه دارند؛ لکن کمتر به‌صورت استقلالی، مورد واکاوی لغوی و حکمی قرار گرفته اند. 🟢در این میان، شاید بتوان گفت «لغو»، از همه این عناوین، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است. این در حالی است که در موارد بسیاری، به جهت تطبیق این عنوان بر یک فعل، آن فعل، حرام یا مرجوح دانسته می‌شود. 🔴شیخ انصاری از فقیهان بسیاری چون شیخ طوسی، ابن ادریس و علامه حلی نام می‌برد که گفته‌اند لهو حرام است و در موارد مختلف به این دلیل، حکم به حرمت کرده‌اند که مصداق لهو است؛ مثل سفر به‌قصد تفریح و شادی. 🟪 آیت‌الله خوئی معتقد است که هیچ دلیلی بر حرمت مطلق لهو وجود ندارد و در این مسئله فرقی نمی‌کند که لهو به همان معنای باطل باشد یا نباشد. ⛔️مشهور و سیره نیز مؤید این مطلب است که در هیچ عصری، فقها، مطلق بازی و حرکات بدون غرض عقلائی را حرام نمی‌دانسته‌اند. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13674 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قال الباقر علیه السلام: ثم لیندب الحسین و یبکیه و یأمر من فی داره بالبکاء علیه و یقیم فی داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبکاء بعضهم بعضا فی البیوت و لیعز بعضهم بعضا بمصاب الحسین علیه السلام. 🕋 امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند: ⚫️ بر حسین علیه السلام ندبه و عزاداری و گریه کند و به اهل خانه خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه السلام در خانه هایشان ملاقات کنند. 📚کامل الزیارات، ص .175 ⚫️فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را محضر حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.⚫️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣5️⃣ 📌«افساد» و اثر آن در حرمت آثار هنری 🖋علی رحمانی ⛔️به‌کارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار می‌رود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است. 💠هنر و آثار هنری به جهت ظرفیت تأثیرگذاری بر مخاطبان، ممکن است از جمله طرق و ابزاری باشند که در تحقق افساد مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 🟪هنر عنوانی است که به‌تنهایی قابل برای تعلق حکم تکلیفی یا وضعی نیست؛ زیرا از قبیل کیفیات بوده و این مقوله، فی‌نفسه مشمول حکم فقهی نخواهد شد بلکه زمانی حکم به آن تعلق می‌گیرد که متعلق فعل یا اثر ناشی از فعلی باشد؛ 🔵 تفاوت فساد با افساد، در این است که ممکن است فردی یا اثری، فاسد باشد اما به تباهی دیگری یا جامعه نینجامد. 🟢افساد آن‌سان تحقق می‌یابد که فراتر از فساد فردی، توسعه آن با هدف ایجاد انحراف در فرد یا جامعه مورد توجه قرار گیرد. 🔴در این صورت، اگر قالب یا اثر هنری فاسدکننده یا مشتمل بر فساد، به‌منظور تحقق تباهی در دیگر انسان‌ها و جامعه انسانی مورد استفاده قرار گیرد، بی‌تردید افزون بر حرمت به‌عنوان اولی، مشمول حرمت ادله افساد نیز خواهد شد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13694 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣5️⃣ 📌هنر، نه قابلیت جواز دارد و نه استحباب! 🖋آیت‌الله محمد عندلیب همدانی 🔶اصالۀالاباحه در هنر: حکم اصل ورزش، اباحه است. اما هنر به نظر می‌رسد تفاوت عمده‌ای با ورزش دارد که چه‌بسا موردتوجه قرار نگرفته است. ما نمی‎توانیم بگوییم اصل در فعالیت‌های هنری، جواز است، تا چه رسد به اینکه بگوییم استحباب! 🟣لذا اینکه بیاییم در مورد عنوان هنر، اصل تأسیس کنیم اشتباه است. اما در مورد اجرای اصل دررابطه‌با مصادیق هنر؛ اگر این مصداق در شرع، منع داشت که تکلیف روشن است؛ اگر منع مطلق نداشت و منع مقیّد داشت، باز تکلیف روشن است؛ و اگر این مصداق اساساً منعی نداشت، اصالة الإباحه را جاری می‌کنیم؛ 🟢 بنابراین در مورد مصادیق هنر، أصالةالإباحه جاری می‎شود به‌شرط اینکه دلیلی بر منع نباشد. ⛔️استحباب هنر: هنر گره با زیبایی خورده است و زیبایی یکی از کمینگاه‎های شیطان است. اگر خداوند فرمود: «إنَّ اللهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمال»، به این معنای نیست که خداوند متعال، هر کسی که زیبا است را دوست دارد؛ بلکه چه‌بسا چیزهایی زیبا باشد و ما هم آنها را زیبا ببینیم اما شارع آنها را زیبا نبیند. 🔵البته اگر دلیل دیگری بر استحباب هنر وجود داشته باشد، قابل‌بررسی است؛ 📣باتوجه‌به این مطلب، حتی اگر فعالیت هنری مستحب باشد، به این معنا نیست که به هنرمند، پاداش داده می‌شود مثل پاداش نماز شب؛ بلکه بدین معنا است که امر مستحسنی است نه آن معنای مستحب که در عبادات وجود دارد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13718 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh