eitaa logo
مدرسه فقه هنر
175 دنبال‌کننده
248 عکس
37 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
تشکل بین المللی مبلغان رسانه‌ای بصیر وابسته به موسسه دیدبان فرهنگ وهنر شیعه برگزار میکند. اولین وبینار اربعین حسینی در موضوعات: 📌ایده‌هایی برای گفتمان جهان اربعینی با میزبانان و زائران 🔸 ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی، پژوهشگر حوزه بین الملل 🕘ساعت ۹ الی ۱۰🕙 📌 بررسی ظرفیت‌های رسانه ای اربعین با تاکید بر تکنیک های مستند سازی میدانی 🔸ارائه توسط: آقای محمدتقی استیری مستند ساز بین‌الملل 🕙ساعت ۱۰ الی ۱۱🕚 📌 بازتاب اربعین بر همگرایی فرهنگی و پویاسازی تبلیغ جهانی تشیع با تمرکز بر شیعه هند 🔸ارائه توسط: حجت الاسلام سید محمد عابدی مبلغ بین الملل از کشور هند 🕚ساعت۱۱ الی ۱۲🕛 🗓تاریخ: چهارشنبه ۱۷مرداد🗓 ❌جهت شرکت در وبینار از لینک زیر وارد شوید و یا بارکد در تصویر را اسکن کنید : 🌐https://meet.google.com/xpr-qftq-mbu🌐
0️⃣6️⃣ 📌اگر «حسام‌الدین سراج» در مجلس لهوولعب بخواند حرام است! 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی 🔰 لهو به معنای سرگرمی، لذت‌بردن، کارهای بیهوده، کارهایی که غرض عقلایی ندارد و تفریح است؛ یعنی همه اینها را شامل می‎شود. 🎮مثلاً اگر با تسبیح یا با ریش خود بازی کنید این لهو است. هیچ‌کدام از فقها مطلق لهو را حرام نکرده‌اند. 🎻 لعب نیز همین‌گونه است؛ لذا نه مطلق لهو حرام است و نه مطلق لعب. اینکه مطلق موسیقی یا مطلق آهنگ یا مطلق فیلم یا مطلق ورزش به‌خاطر لهوولعب بودن حرام باشد را هیچ‌کدام از فقها قبول ندارند. ❌ اگر یک امر لهوی، شما را از مسیر إلی الله، انجام واجبات و ترک محرّمات باز می‎دارد آن حرام می‎شود اما صرف اینکه شما به یاد خدا نیستید یا حواستان به خدا نیست، دلیل بر حرمت نخواهد بود. 🟩 وقتی مطلق لهو، حرام نشد، مصادیق آن نیز حرام نخواهند بود. 🔷 طبق قول سید کاشانی، لهو ممکن است چون در مجلس لهوولعب انجام می‌شود حرام باشد اما در مجلس دیگری، حرمت نداشته باشد. مثلاً حسام‌الدین سراج، اگر در مجلس لهوولعب بخواند حرام است اما در مجلس دیگر، حرمتی ندارد. 🔴آیت‌الله گلپایگانی مطلق آهنگ را حرام می‎دانست. تا کسی مرتکب حرام شبهه‌ناک نشود؛ ولی امثال مرحوم امام این‌طور نبودند و موسیقی مشکوک و شبهه‌ناک را حلال می‌دانستند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13738 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📺 مگر انسان چقدر قصه و سریال و روزنامه و ... را باید بخواند⁉️ ⛔️اگر انسان ظرف دل را مدام با قصه و سریال پرکرد دیگر جا برای پذیرش معارف الهی نمی ماند. 📚تفسیر سوره زمر آیت الله جوادی آملی، جلسه20 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
1️⃣6️⃣ 📌هیچ هنری، به‌عنوان اولی، مصداق افساد نیست. 🎙حجت‌الاسلام‌ابراهیم نیکدل 🟢 افساد به لحاظ لغوی و در استعمالات روایی، در برابر صلاح است. صلاح هم معمولاً در مواردی است که عمل صحیح و درستی در میان باشد؛ مراد از افساد در اینجا، همان حرمت تکلیفی است. 🔴 چه‌بسا یک هنر فی حدّ نفسه اشکالی نداشته باشد؛ ولی به‌خاطر عناوین دیگری، آن کار حرام باشد. عنوانی که هم بر فعل هنرمند و هم بر فعل مسئول اجازه و ترویج هنر صادق است، عنوان اشاعه فحشا است. 🔹اگر این عنوان در میان باشد، دیگر هیچ هنری، فی حد نفسه اشکال نخواهد داشت؛ زیرا نفس هنر، موجب اشاعه فحشا نمی‌شود بلکه حتی موجب افساد نیز نمی‌گردد. 🛑اینکه متدیِّنین ما با بعضی از هنرها مانند موسیقی و هنرهای نمایشی را خیلی به رسمیّت نمی‏شناسند، چون تفریح و شادی و بعضی از مسائل را قبول ندارند.... ❇️ مفسده‌هایی که بر افعال مترتب می‌شوند با یکدیگر متفاوت هستند. هر مفسده‎ای که ترتبش حرام نیست؛ یعنی این‌طور نیست که بگوییم هر چیزی که مفسده دارد تحقق آن در شرع حرام است، خیر. ⛔️ بعضی از مفسده‌ها از نظر شارع مقدس حرام نیست که باید نسبت به آنها، صرفاً ارشاد کرد و به مردم گفت که اگر این مفاسد محقق شوند دود آن به چشم خودتان می‎رود. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13742 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢حاج شيخ علی اکبر برهان هفته ای یک شب سینه زنی میکردند و می فرمودند: 🕋 من هر چه دارم از همان روضه ها و سینه زنی هایی است که برای اهل بیت گرفته ام. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند: 2️⃣1️⃣دوازدهمین 🖍 عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🔵 ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست (قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه) ♦️ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه) 2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه ) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: 7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣ 🛑به صورت مجازی🛑 🌐 ورود از طریق 1️⃣لینک جلسه: https://B2n.ir/w48459 2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢حدیث زیبای : 🖊 أحْمَدَ بْنِ عِمْرَانَ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا قَالَ حَدَّثَنَا عَنِ 🕋 عنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إنَّ الخُلُقُ . 🟢عمران بغدادى گفت روایت كرد برای ما ابو الحسن از ابو الحسن از ابو الحسن كه گفت حروایت كرد برای ما که حسن از حسن از حسن كه: 💠نیکوترین نیکو، خُلق نیکو است. 📚الخصال، ص ۲۹ 1️⃣ابو الحسن اولى محمد بن ابراهيم ششترى است 2️⃣و دومى على بن احمد تمار 3️⃣و سومى على بن محمد واقدى است 1️⃣و اما حسن اولى حسن بن عرفه 2️⃣و دومى حسن بصرى 3️⃣و سومى امام حسن مجتبى عليه السّلام است. ⚫️شهادت کریم آل الله، امام مجتبی (علیه السلام) را محضر حضرت ولی عصر تسلیت عرض میکنیم⚫️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣6️⃣ 📌اصل در هنر، استحباب است. 🎙آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی 🟢 اگر ما هنر را به معنای عام آن در نظر بگیریم به‌گونه‌ای که منطبق بر فعل انسان شود و بتواند موضوع برای علم فقه قرار بگیرد؛ یعنی آن را دانش یا مهارتی در نظر بگیریم که انسان به کمک آن، احساسات و اندیشه‌ها و باورهایش را در قالب زیبا به مخاطب عرضه می‎کند به‌گونه‌ای که مخاطب تحت‌تأثیر و مجذوب زیبا آفرینی هنرمند می‏شود؛ 🔴در این صورت، نه‌تنها به قاعده اولیه اباحه در فعل آدمی، مباح است؛ بلکه می‎توانیم استحباب آن را نیز ثابت کنیم. ☑️ دلیل بر استحباب، برخی روایات مانند روایت «إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ، وَ یُحِبُّ أَنْ یَری أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلى‏ عَبْدِه‏» و نظایر آن است. 🔶 دررابطه‌با عناوین جدیدی که بر موضوعات هنر بار می‌شوند، باید گفت: عناوین مستحدث در واقع همان موضوعات مستحدث هستند. 🔹موضوع مستحدث خودش فی‌نفسه، حکم حرمت ندارد، بلکه باید از جهت انطباق با آن عناوین و اقسام چهارگانه‌ مورد بررسی قرار بگیرد. 🟠سه مرجع (برای تشخیص عناوین محرّم ) می‎توانیم ذکر کنیم؛ یعنی سه احتمال در اینجا وجود دارد: خود فقیه، عرف مردم یا نوع مکلّفین، و سوم، شخص مکلّفین. ⭕️ مصداق‌شناسی با موضوع‌شناسی متفاوت است. به نظر ما، موضوع‌شناسی فقهی، به عهده فقیه است. اینکه گفته می‌شود موضوع‌شناسی، کار فقیه نیست نیز به نظر من مخدوش بوده و قابل‌پذیرش نیست. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13749 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، برگزار می کنند: 2️⃣1️⃣دوازدهمین 🖍 عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🔵 ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست (قاضی دیوان عدالت اداری و مدرس دانشگاه) ♦️ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه) 2️⃣دکتر سید محسن قائمی (مدرس حوزه و دانشگاه علامه ) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: 7️⃣ شهریورماه1403، ساعت 7️⃣1️⃣ 🛑به صورت مجازی🛑 🌐 ورود از طریق 1️⃣لینک جلسه: https://B2n.ir/w48459 2️⃣یا از طریق بارکد درج شده در پوستر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🌹🌹مژده به علاقمندان رشته هنر🌹 🌹 📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣 (وابسته به مدرسه فقه هنر) با امکان تحصیل همزمان و ❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️ برای سال تحصیلی 1403-1404در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رسانده‌ا‌ند از طریق مصاحبه ورودی طلبه می‌پذیرد. ✅ عناوین رشته‌ها: 1️⃣ فقه هنر 2️⃣ حکمت هنر 3️⃣ هنر اسلامی امتیازات: 🏢 موقعیت مکانی مناسب و امکانات آموزشی. 📚مجهز به دومین کتابخانه تخصصی هنر در کشور. 💳 پرداخت کمک هزینه تحصیلی. 🖌 استفاده از اساتید مطرح و با سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه. 🏢قم، خ هنرستان، نبش کوچه 20، مدرسه اسلامی هنر. ☘️مهلت ثبت نام: ۵ شهریور تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ ۰۹۱۰۰۵۸۸۰۴۷
🎤هر مکتبی هیاهو می خواهد 🕋سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ ✅این سینه زنیها و این دستجات و عرض میکنم اینها حفظ کرده اگر فقط مقدسی بود و توی اتاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح میگرداند نمانده بود چیزی. 🛑هیاهو میخواهد هر مکتبی هیاهو می خواهد. 🟢 باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. 🎤بیانات امام خمینی قدس سره، ۱۳۵۸/۰۴/۱۷ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣6️⃣ 📌خیال‌انگیزی در آثار هنری، مصداق کذب نیست! 🎙حجت‌الاسلام سید مهدی احمدی‌نیک ❇️کذب ناظر به این است که به چیزی که واقعیت ندارد، واقعیت بدهید، یا یک خلاف واقع را به‌صورت واقع نشان بدهید. ⛔️مشکل می‎توان گفت که اگر کسی خیال‌پردازی بکند و مثلاً یکی از ارزش‌های اخلاقی را در قالب یک داستان و اثر هنری ارائه کند، دروغ‌گو تلقی شود؛ به‌خصوص که استفاده از خیال، یکی از ارکان یک اثر هنری است. 🛑بنابراین بسیار بعید است که کذبی که در فرهنگ اسلامی، حرام بوده و یک ضدارزش تلقی می‌شود بر چنین مواردی صادق باشد. 🔵 اضافه‌کردن هر نکته‌ای به قصه در هنرهای نمایشی، به ویژه اگر اینها در راستای القای یک ارزش اخلاقی یا تثبیت یک باور ایمانی یا بیان یک واقعیت در قالب هنر و آرایه‎های هنری باشند، چه در قالب استعاره و ایهام در هنرهای نقاشی، مجسمه سازی و …، بسیار بعید است که مصداق کذب باشد، به‌خصوص که اینگونه موارد و افزودنی‎ها به‌منظور جذاب کردن کار، امری لازم به شمار می‌آیند، 🟢این‌گونه امور، نه تنها مورد نهی شارع نیستند بلکه به نظر می‌رسد حتی مورد توصیه نیز باشند. 🌐https://isoa.ir//?p=13754 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
گزارش اجمالی دوازدهمین 📌عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی» 🎙ارائه دهنده: دکتر حسین خالق‌پرست. 🎤ناقدین: 1️⃣دکتر وحید آگاه. 2️⃣دکتر سید محسن قائمی. 🖋دبیر جلسه: نواب حضرتی. ⏰زمان: 7 شهریورماه 1403 بازی مرکب مجموعه نمایشی است ساخت کشور کره جنوبی و توسط هوانگ دونگ هیوک کارگردانی شده است و در بستر نمایش خانگی نت فیلیکس در ۹۰ کشور با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده ترین مجموعه‌های نمایش خانگی شناخته شده است. 🛑آقای دکتر وحید آگاه: 1️⃣ این مقاله محتوای بزرگ را در جملات کوتاه نوشته و به صورت ساده و مفید بیان کرده است 2️⃣اگر استبداد اکثریت اشاره شده در مقاله را حذف کنیم چه جایگزینی برای آن داریم این در مقاله اشاره نشده و رها شده است. 3️⃣غلبه فرم بر محتوا پاشنه آشیل حقوق ایران است و عدالت هم یک طرفش برابری و یک طرفش آزادی است و این مقاله گرایشش به سمت برابری است که صحیح نیست. 🛑دکتر سید محسن قائمی: 1️⃣ استفاده همزمان از متن فیلم و مباحث حقوقی یک اسلوب علمی مناسب در این مقاله است. 2️⃣شرح مختصر از فیلم در مقدمه مقاله لازم است تا مخاطب مقاله منحصر به بینندگان فیلم نشود . 3️⃣این فیلم اشاره به نظام حکومتی کشور کره است ولی در این نوشتار اشاره و توجهی به نظام حقوقی و حکومتی کره نشده است 4️⃣در بسیاری موارد نگاه فردگرایانه و انسان به انسان صورت گرفته نه نقد بر نظام سرمایه‌داری. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢متقی هندی به سندش از نقل کرده که گفت: 🕋«پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) همیشه حسن (علیه‌السّلام) را می‌گرفت و او را به خود می‌چسبانید، آن گاه می‌فرمود: 🟢«اللّهم انّ هذا ابنی و انا احبّه فاحبّه و احبّ من یحبّه؛ بار خدایا! همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست بدار و نیز هر کس که او را دوست می‌دارد دوست بدار.» 📚متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۱۳، ص۶۵۲. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋کرامتی از امام رضا علیه السلام: در زمان مأمون، خشک‌سالی شدیدی رخ داد و با اصرار مأمون، امام رضا(ع) برای خواندن نماز باران به بیابان رفت و بعد از استجابت دعای امام(ع)، عده‌ای از اطرافیان مأمون به بدگویی از حضرتشان پرداخته و به مأمون گوشزد کردند که بعد از چنین اتفاقی این نگرانی وجود دارد که خلافت از بنی عباس به فرزندان علی(ع) منتقل شود. حمید بن مهران با لحن جسارت‌آمیزی به امام(ع) گفت: ♨️اى پسر موسى! پایت را از گلیمت درازتر کرده‌ای!‌ خداوند بارانی را در وقتش فرستاده و تو آن را کرامتی برای خود می‌پنداری! ... اگر می‌پنداری راستگویی، تصویر این دو شیری که بر تخت مأمون است را زنده کرده و به جان من بینداز! 🕋امام رضا(ع) خشمگین شد و خطاب به دو تصویر بانگ برداشت: این نابکار را بدرید و هیچ اثری از او باقی مگذارید! 🐅 آن دو تصویر تبدیل به دو شیر زنده شده و او را دریدند و استخوان‌هایش را شکسته و خوردند. 🐅 سپس رو به امام رضا(ع) کرده و عرضه داشتند: ای ولی خدا بر روی زمین! دستورت در مورد مأمون چیست؟ آیا او را نیز به همین ترتیب دریده و نابود کنیم؟! مأمون از ترس بیهوش شد. امام به شیرها دستور داد که فعلاً دست نگه دارند ... بعد از آنکه مأمون به هوش آمد، شیرها دوباره عرضه داشتند: آیا اجازه می‌دهید که او را به رفیقش ملحق سازیم؟! 🕋 امام فرمود: نه! خدا در باره او نیز نقشه‌ای دارد که اجرایش خواهد کرد! 🐅 آن دو شیر گفتند: پس چه فرمانی می‌دهید؟ 🕋 امام فرمود: به جای خود برگردید و همان‌گونه شوید که قبلاً بودید! 📚صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 172 - 169، ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌به به! چه نمازی‼️ 🟢فکرم همه‌جا هست، ولی پیش خدا نیست سجاده زردوز که محراب دعا نیست 🔵گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟ اندیشه سیال من ـ ای دوست ـ کجا نیست؟! 🟣از شدت اخلاص من عالم شده حیران تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست! 🟤از کمیتِ کار که هر روز سه وعده از کیفیتش نیز همین بس که قضا نیست 🔴یک‌ذره فقط کُندتر از سرعت نور است هر رکعتِ من حائز عنوان جهانی‌ست! 🟠این سجده سهو است؟ و یا رکعت آخر؟ چندی‌ست که این حافظه در خدمت ما نیست 🟡ای دلبر من! تا غم وام است و تورم محراب به یاد خم ابروی شما نیست 🟢بی‌دغدغه یک سجده راحت نتوان کرد تا فکر من از قسط عقب‌مانده جدا نیست 🔵هر سکه که دادند دوتا سکه گرفتند گفتند که این بهره بانکی‌ست، ربا نیست! ⚫️از بس‌که پی نیم‌وجب نان حلالیم در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست 🟠به به، چه نمازی‌ست! همین است که گویند راه شعرا دور ز راه عرفا نیست! 🎤شاعر: سعید طلایی ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕌 مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است. ⭕️مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به ویژه مقرنس بی‌مانند است. ♦️ مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است. 🟧در کاشی‌های آن بسیار از رنگ صورتی استفاده شده و نه تنها شبستان بلکه همه مسجد سرشار از رنگ صورتی است که استفاده این رنگ کاشی در مساجد تاریخی ایران مرسوم نبوده است، از این رو آن را مسجد صورتی ایران نیز می‌گویند. 👈 این بنا به دستور علی ملاباشی ملقب به نصیرالملک، که از سلسله ملاباشیون بود، ساخته شد. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است. 🕌 ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣6️⃣ 📌عدم طرح مسئله مالکیت معنوی توسط فقها، به‌خاطر عدم پرداخت به منطق توسعه موضوعات فقهی است 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر امین رضا عابدی‌نژاد 🛑ما در فقه، با موضوعات مختلفی روبرو هستیم؛ اعم از فقه عبادات و معاملات و سیاسات. 🔹در برخی از حوزه‌ها نیز موضوعات جدیدی ایجاد شده که محصول پیچیده‌تر شدن نظامات اجتماعی و اقتصادی و رشد علم و تکنیک است. ⛔️طبیعتاً ذهن برخی از فقهای ما با موضوعات جدید و مبانی و جایگاه این موضوعات در نظام اجتماعی و با اهداف که مترتب بر این موضوعات است ناآشنا و بیگانه است. 🔵مالکیت معنوی یکی از همین موضوعات جدید است که بحث‌های زیادی در آن قابل‌طرح است. 1️⃣ یک مسئله این است که در نظام حاکم لیبرال سرمایه‌داری، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز را باید تبدیل به کالا کرد. 2️⃣ نکته دیگر این که این موضوعات با مبانی خاصی در نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که ما تاکنون نتوانسته‌ایم این رابطه روشن کنیم. 3️⃣ نکته آخر هم اینکه مالکیت معنوی از دو منظر قابل‌تحلیل است؛ یکی از منظر کالاسازی که در نظام سرمایه‌داری، یک اصل بنیادین است؛ و یکی هم از منظر فقه نظام اسلامی، که مبتنی بر اصل ارتقا و همگانی کردن پژوهش و فرهنگ است. 💠بنابراین، احترام به مالکیت معنوی از لوازم توسعه نظام اجتماعی است. ما نمی‌توانیم بدون احترام به این مالکیت، به توسعه اسلامی برسیم؛ چون مبتنی بر بنای عقلای تجدید شده است. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13762 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋فرمایش امام حسن عسگری برای هدایت امت در امام: ⚫️ فأَمَّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مطِیعاً لِأَمرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِک لَا یکونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم؛ 🟢 هر کسی از فقیهان که 1️⃣نفس خود را پاس دارد، 2️⃣و دین خود را حفظ کند، 3️⃣و به مخالفت با هوای نفس خویش برخیزد، 4️⃣و فرمان خدا را اطاعت کند، 👈بر عامه مردم واجب است که از او تقلید کنند. و این چنین کسی نخواهد بود، مگر بعضی از فقیهان شیعه، نه همۀ آنان. 📓الاحتجاج علی اهل اللجاج، احمد بن علی طبرسی، مشهد، چاپ اول، 1403 ق، ج 2، ص 458. ع ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🌹🟢🕋🌹🟢🕋 السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ 🟢نهم ربیع الاول ، سالروز آغاز امامت و ولایت 🕋گل سرسبد عالم هستی، 🕋 قطب عالم امکان ، 🕋 فخر زمین و زمان، 🕋 امان اهل زمان ، 🕋 اعلی حضرت دوران ، 🕋صاحب العصر والزمان 🕋حضرت حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف را محضر مبارک آن امام همام و تمام شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌹🌹🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣1️⃣ 📌 تحلیل تطبیقیِ «قرارداد بین مؤلف و تهیه‌کنندۀ اثر سینمایی» در حقوق ایران و فرانسه 🖋نویسنده: محمدهادی میرشمسی (عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.) 🛑چکیده: قرارداد تهیۀ اثر سینمایی، نتیجۀ همراهی و همکاری مدت­دارِ پدیدآورنده و تهیه­کننده است و هر کدام از این‌دو در مقابل هم تعهداتی دارند. 💠پدیدآورنده باید علاوه‌بر پدیدآوردنِ متن فیلم­نامه، تهیه­کننده، کارگردان و بازیگران را تا رسیدن به محصول نهایی همراهی کند و همچنین برای تهیه­کننده در بهره‌برداری از اثر نهایی ایجاد مانع یا مزاحمت نکند. متقابلاً تهیه‌کننده نیز باید حقوق معنوی پدیدآورنده را رعایت کند و اجرت او را طبق قرارداد بپردازد. 🔴در نظام حقوقی فرانسه و همچنین در لایحۀ حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران، قرارداد بین پدیدآورنده و تهیه­کنندۀ اثر سینمایی، یک قرارداد دو طرفه است که بر ذمۀ طرفین تعهدات متعددی ایجاد می­کند. به­علاوه کتبی‌بودنِ قرارداد مورد تصریح قانونگذار قرار گرفته؛ اما شرط صحت قرارداد نیست، بلکه در نظام حقوق فرانسه شرط اثبات وجود قرارداد و در لایحۀ ایران، شرط قابلیت استناد به آن در مقابل پدیدآورنده است. 🟢از آنجاکه قوانین فعلی ایران، مقررات اختصاصی محدودی در این حوزه دارد، مطالعه در حقوق ایران متمرکز بر لایحة حمایت از مالکیت ادبی و هنری است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706178.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
مراقب خاطراتتان باشید.... اگر کسی خیالی کرد حتی خیال ظریف و ضعیف این به حسابش رسیده میشود.... 📗آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره سبا، جلسه اول ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣6️⃣ 📌حقوق مادی مالکیت آثار هنری، محدود است؛ اما حقوق اخلاقی آن، دائمی است! 🎙دکتر مصطفی بختیاروند ⭕️مالکیت معنوی یا «مالکیت فکری» : متعلق این نوع مالکیت، نتیجه تراوش‌های فکری است که می‌تواند آثار ادبی و هنری یا اختراع یا موارد دیگر باشد. 🔵 هدف از این نوع مالکیت، حمایت از مبدعان و مبتکران و اشخاصی است که در زمینه علم و هنر و صنعت و… فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. 🔶 در آثار هنری، مالکیت فکری، از نوع ادبی و هنری و به معنای حقوق مادی و معنوی (اخلاقی) است که به هنرمندان تعلق می‌گیرد. در حقوق ایران، مدت حمایت از آثار هنری، تا پنجاه سال پس از مرگ پدیدآورنده است اما حقوق اخلاقی آن دائمی، است. 🟣 هنرهای نمایشی در حوزه حقوق مرتبط قرار می‌گیرد. حقوق مرتبط در برخی کشورها مثل فرانسه، از حقوق مؤلف مجزا است. در این دسته از حقوق، اشخاصی حمایت می‌شوند که معمولاً خودشان اثر را خلق نکرده‌اند، بلکه در رساندن آن به عموم نقش دارند: هنرمندان مجری اثر (اجراکنندگان) از قبیل بازیگران، خوانندگان، نوازندگان؛ تولیدکنندگان آثار صوتی. ⛔️عدم‌پذیرش حقوق مالکیت فکری برای آثار هنری، مانع خلاقیت و طرح ایده‌های نو می‌شود؛ چون هم هنرمندان انگیزه خود را برای خلق آثار جدید و بدیع از دست می‌دهند و هم دیگران که زمینه را برای سوءاستفاده از آثار هنرمندان قبلی فراهم می‌بینند در زمینه آفرینش آثار هنری، تلاشی نخواهند کرد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13766 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در قرآن ده نام دارد: 1️⃣ محمد(صلى الله علیه و آله): و ما محمد الا رسول. (آل عمران/ 144) 2️⃣و3️⃣ احمد و رسول؛ و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد. (صف،/6) 4️⃣عبدالله: و انه لما قام عبدالله. ( جن/ 19) 5️⃣طه: طه ما انزلنا علیك القرآن لتشقى. (طه/ 1 و 2) 6️⃣ یس: یس والقرآن الحكیم. (یس/1 و 2) 7️⃣ نون: ن والقلم و ما یسطرون. ( قلم/ 1) 8️⃣ مزمل: یا ایهاامزمل. (مزمل/ 1) 9️⃣ مدثر: یا ایها المدثر. (مدثر/1) 🔟ذكر: قد انزلنا الله الیكم ذكرا رسولا. (طلاق/ 10) 📚 بصائر الدرجات، ص 512/ جلاء العیون، ص 35 ⭕️ در كتابهاي مختلف كه درباره پيامبر(ص) به جا مانده 0️⃣0️⃣3️⃣ اسم، لقب و صفات براي آن حضرت، ذكر شده است. نامهايي كه براي پيامبراسلام(ص) در قرآن ذكر شده، از نگاه برخي تا 0️⃣4️⃣ اسم قيد شده و براي هر يك، شاهدي از آيات قرآن ذكر شده است. 🟢خجسته میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت؛محمد مصطفی صلی الله علیه وآله، و صادق آل محمد؛ امام جعفر صادق علیه السلام را محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض میکنیم🟢 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
... هر وقت حس کردی دلت میخواهد کار خیری بکنی ...بدان آن بزرگوار دیشب در خانه ات آمده و سهمیه ات را داده است. 📗در ولایت مهدی سید مجتبی حسینی، ص ۶۹ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
✳️جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی (دام توفیقاته) 🔴 انتصاب شایسته جنابعالی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را تبریک عرض نموده و از خداوند منان توفیقات روزافزون برای حضرت‌عالی مسئلت داریم. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
💢حضرت موسیٰ ع ...وقتی که کارشان به معارضه و رودررویی علنی افتاد و بنی‌اسرائیل را جمع کرد که سحَر، [یعنی] صبحگاه خیلی زود یا نیمه شب، حرکت کردند به بیرون شهر که فرار کنند ... فرعون گفت جمع بشوید. لشکر را جمع کردند و پشت‌ سر اینها راه افتادند؛ ⭕️ آنها پیاده داشتند بدون تجهیزات میرفتند -یک مشت مردم بودند؛ زن، مرد، بچّه- [امّا] اینها با تجهیزات و سپاه و لشگر و اسب و همه‌چیز؛ طبعاً زود به آنها میرسیدند؛ به آنها [هم] رسیدند. اصحاب موسی از دور دیدند که لشکر فرعون دارد می‌آید؛ دستپاچه شدند. «فَلَمّا تَرٰٓءَا الجَمعان»، وقتی‌که دو گروه همدیگر رادیدند و این‌قدر به هم نزدیک شدند که میتوانستند یکدیگر را ببینند، قالَ اَصحـٰبُ موسیٰٓ اِنّا لَمُدرَکون؛بنی‌اسرائیل گفتند که یا موسی! الان به ما میرسند؛ و ما را قتل‌عام میکنند. 💠 حضرت موسی در جواب گفت: قالَ کَلّآ، هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد؛ چرا؟ اِنَّ مَعِیَ رَبّی؛ معیّت این است. [گفت] خدا با من است، پروردگار من با من است؛ کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. ببینید! معیّت الهی این‌قدر اهمّیّت دارد. اینکه میگویند: اِنَّ ﷲَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنون،این معیّت را باید قدر دانست. ✅ اگر من و شما بتوانیم این معیّت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است، بر آنها غلبه خواهد کرد. سخنرانی مقام معظم رهبری۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh