🟢متقی هندی به سندش از #عایشه نقل کرده که گفت:
🕋«پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) همیشه حسن (علیهالسّلام) را میگرفت و او را به خود میچسبانید، آن گاه میفرمود:
🟢«اللّهم انّ هذا ابنی و انا احبّه فاحبّه و احبّ من یحبّه؛
بار خدایا! همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست بدار و نیز هر کس که او را دوست میدارد دوست بدار.»
📚متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۱۳، ص۶۵۲.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋کرامتی از امام رضا علیه السلام:
در زمان مأمون، خشکسالی شدیدی رخ داد و با اصرار مأمون، امام رضا(ع) برای خواندن نماز باران به بیابان رفت و بعد از استجابت دعای امام(ع)، عدهای از اطرافیان مأمون به بدگویی از حضرتشان پرداخته و به مأمون گوشزد کردند که بعد از چنین اتفاقی این نگرانی وجود دارد که خلافت از بنی عباس به فرزندان علی(ع) منتقل شود.
حمید بن مهران با لحن جسارتآمیزی به امام(ع) گفت:
♨️اى پسر موسى! پایت را از گلیمت درازتر کردهای! خداوند بارانی را در وقتش فرستاده و تو آن را کرامتی برای خود میپنداری! ... اگر میپنداری راستگویی، تصویر این دو شیری که بر تخت مأمون است را زنده کرده و به جان من بینداز!
🕋امام رضا(ع) خشمگین شد و خطاب به دو تصویر بانگ برداشت: این نابکار را بدرید و هیچ اثری از او باقی مگذارید!
🐅 آن دو تصویر تبدیل به دو شیر زنده شده و او را دریدند و استخوانهایش را شکسته و خوردند.
🐅 سپس رو به امام رضا(ع) کرده و عرضه داشتند:
ای ولی خدا بر روی زمین! دستورت در مورد مأمون چیست؟ آیا او را نیز به همین ترتیب دریده و نابود کنیم؟!
مأمون از ترس بیهوش شد. امام به شیرها دستور داد که فعلاً دست نگه دارند ... بعد از آنکه مأمون به هوش آمد، شیرها دوباره عرضه داشتند: آیا اجازه میدهید که او را به رفیقش ملحق سازیم؟!
🕋 امام فرمود: نه! خدا در باره او نیز نقشهای دارد که اجرایش خواهد کرد!
🐅 آن دو شیر گفتند: پس چه فرمانی میدهید؟
🕋 امام فرمود: به جای خود برگردید و همانگونه شوید که قبلاً بودید!
📚صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 172 - 169،
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌به به! چه نمازی‼️
🟢فکرم همهجا هست، ولی پیش خدا نیست
سجاده زردوز که محراب دعا نیست
🔵گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟
اندیشه سیال من ـ ای دوست ـ کجا نیست؟!
🟣از شدت اخلاص من عالم شده حیران
تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست!
🟤از کمیتِ کار که هر روز سه وعده
از کیفیتش نیز همین بس که قضا نیست
🔴یکذره فقط کُندتر از سرعت نور است
هر رکعتِ من حائز عنوان جهانیست!
🟠این سجده سهو است؟ و یا رکعت آخر؟
چندیست که این حافظه در خدمت ما نیست
🟡ای دلبر من! تا غم وام است و تورم
محراب به یاد خم ابروی شما نیست
🟢بیدغدغه یک سجده راحت نتوان کرد
تا فکر من از قسط عقبمانده جدا نیست
🔵هر سکه که دادند دوتا سکه گرفتند
گفتند که این بهره بانکیست، ربا نیست!
⚫️از بسکه پی نیموجب نان حلالیم
در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست
🟠به به، چه نمازیست! همین است که گویند
راه شعرا دور ز راه عرفا نیست!
🎤شاعر: سعید طلایی
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕌 مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است.
⭕️مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزندهترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمانسازی به ویژه مقرنس بیمانند است.
♦️ مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است.
🟧در کاشیهای آن بسیار از رنگ صورتی استفاده شده و نه تنها شبستان بلکه همه مسجد سرشار از رنگ صورتی است که استفاده این رنگ کاشی در مساجد تاریخی ایران مرسوم نبوده است، از این رو آن را مسجد صورتی ایران نیز میگویند.
👈 این بنا به دستور علی ملاباشی ملقب به نصیرالملک، که از سلسله ملاباشیون بود، ساخته شد. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است.
🕌 ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣6️⃣
📌عدم طرح مسئله مالکیت معنوی توسط فقها، بهخاطر عدم پرداخت به منطق توسعه موضوعات فقهی است
🎙حجتالاسلاموالمسلمین دکتر امین رضا عابدینژاد
🛑ما در فقه، با موضوعات مختلفی روبرو هستیم؛ اعم از فقه عبادات و معاملات و سیاسات.
🔹در برخی از حوزهها نیز موضوعات جدیدی ایجاد شده که محصول پیچیدهتر شدن نظامات اجتماعی و اقتصادی و رشد علم و تکنیک است.
⛔️طبیعتاً ذهن برخی از فقهای ما با موضوعات جدید و مبانی و جایگاه این موضوعات در نظام اجتماعی و با اهداف که مترتب بر این موضوعات است ناآشنا و بیگانه است.
🔵مالکیت معنوی یکی از همین موضوعات جدید است که بحثهای زیادی در آن قابلطرح است.
1️⃣ یک مسئله این است که در نظام حاکم لیبرال سرمایهداری، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز را باید تبدیل به کالا کرد.
2️⃣ نکته دیگر این که این موضوعات با مبانی خاصی در نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که ما تاکنون نتوانستهایم این رابطه روشن کنیم.
3️⃣ نکته آخر هم اینکه مالکیت معنوی از دو منظر قابلتحلیل است؛
یکی از منظر کالاسازی که در نظام سرمایهداری، یک اصل بنیادین است؛
و یکی هم از منظر فقه نظام اسلامی، که مبتنی بر اصل ارتقا و همگانی کردن پژوهش و فرهنگ است.
💠بنابراین، احترام به مالکیت معنوی از لوازم توسعه نظام اجتماعی است. ما نمیتوانیم بدون احترام به این مالکیت، به توسعه اسلامی برسیم؛ چون مبتنی بر بنای عقلای تجدید شده است.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13762
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋فرمایش امام حسن عسگری برای هدایت امت در #زمان_غیبت امام:
⚫️ فأَمَّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مطِیعاً لِأَمرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِک لَا یکونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم؛
🟢 هر کسی از فقیهان که
1️⃣نفس خود را پاس دارد،
2️⃣و دین خود را حفظ کند،
3️⃣و به مخالفت با هوای نفس خویش برخیزد،
4️⃣و فرمان خدا را اطاعت کند،
👈بر عامه مردم واجب است که از او تقلید کنند.
و این چنین کسی نخواهد بود، مگر بعضی از فقیهان شیعه، نه همۀ آنان.
📓الاحتجاج علی اهل اللجاج، احمد بن علی طبرسی، مشهد، چاپ اول، 1403 ق، ج 2، ص 458.
#امام_حسن_عسکری ع
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🌹🟢🕋🌹🟢🕋
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ
🟢نهم ربیع الاول ، سالروز آغاز امامت و ولایت
🕋گل سرسبد عالم هستی،
🕋 قطب عالم امکان ،
🕋 فخر زمین و زمان،
🕋 امان اهل زمان ،
🕋 اعلی حضرت دوران ،
🕋صاحب العصر والزمان
🕋حضرت حجة ابن الحسن العسکری
عجل الله تعالی فرجه الشریف
را محضر مبارک آن امام همام و تمام شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌹🌹🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری1️⃣1️⃣
📌 تحلیل تطبیقیِ «قرارداد بین مؤلف و تهیهکنندۀ اثر سینمایی» در حقوق ایران و فرانسه
🖋نویسنده:
محمدهادی میرشمسی (عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.)
🛑چکیده:
قرارداد تهیۀ اثر سینمایی، نتیجۀ همراهی و همکاری مدتدارِ پدیدآورنده و تهیهکننده است و هر کدام از ایندو در مقابل هم تعهداتی دارند.
💠پدیدآورنده باید علاوهبر پدیدآوردنِ متن فیلمنامه، تهیهکننده، کارگردان و بازیگران را تا رسیدن به محصول نهایی همراهی کند و همچنین برای تهیهکننده در بهرهبرداری از اثر نهایی ایجاد مانع یا مزاحمت نکند.
متقابلاً تهیهکننده نیز باید حقوق معنوی پدیدآورنده را رعایت کند و اجرت او را طبق قرارداد بپردازد.
🔴در نظام حقوقی فرانسه و همچنین در لایحۀ حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران، قرارداد بین پدیدآورنده و تهیهکنندۀ اثر سینمایی، یک قرارداد دو طرفه است که بر ذمۀ طرفین تعهدات متعددی ایجاد میکند.
بهعلاوه کتبیبودنِ قرارداد مورد تصریح قانونگذار قرار گرفته؛ اما شرط صحت قرارداد نیست، بلکه در نظام حقوق فرانسه شرط اثبات وجود قرارداد و در لایحۀ ایران، شرط قابلیت استناد به آن در مقابل پدیدآورنده است.
🟢از آنجاکه قوانین فعلی ایران، مقررات اختصاصی محدودی در این حوزه دارد، مطالعه در حقوق ایران متمرکز بر لایحة حمایت از مالکیت ادبی و هنری است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706178.html
➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
مراقب خاطراتتان باشید....
اگر کسی خیالی کرد حتی خیال ظریف و ضعیف این به حسابش رسیده میشود....
📗آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره سبا، جلسه اول
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 5️⃣6️⃣
📌حقوق مادی مالکیت آثار هنری، محدود است؛ اما حقوق اخلاقی آن، دائمی است!
🎙دکتر مصطفی بختیاروند
⭕️مالکیت معنوی یا «مالکیت فکری» : متعلق این نوع مالکیت، نتیجه تراوشهای فکری است که میتواند آثار ادبی و هنری یا اختراع یا موارد دیگر باشد.
🔵 هدف از این نوع مالکیت، حمایت از مبدعان و مبتکران و اشخاصی است که در زمینه علم و هنر و صنعت و… فعالیت و سرمایهگذاری میکنند.
🔶 در آثار هنری، مالکیت فکری، از نوع ادبی و هنری و به معنای حقوق مادی و معنوی (اخلاقی) است که به هنرمندان تعلق میگیرد. در حقوق ایران، مدت حمایت از آثار هنری، تا پنجاه سال پس از مرگ پدیدآورنده است اما حقوق اخلاقی آن دائمی، است.
🟣 هنرهای نمایشی در حوزه حقوق مرتبط قرار میگیرد. حقوق مرتبط در برخی کشورها مثل فرانسه، از حقوق مؤلف مجزا است.
در این دسته از حقوق، اشخاصی حمایت میشوند که معمولاً خودشان اثر را خلق نکردهاند، بلکه در رساندن آن به عموم نقش دارند: هنرمندان مجری اثر (اجراکنندگان) از قبیل بازیگران، خوانندگان، نوازندگان؛ تولیدکنندگان آثار صوتی.
⛔️عدمپذیرش حقوق مالکیت فکری برای آثار هنری، مانع خلاقیت و طرح ایدههای نو میشود؛ چون هم هنرمندان انگیزه خود را برای خلق آثار جدید و بدیع از دست میدهند و هم دیگران که زمینه را برای سوءاستفاده از آثار هنرمندان قبلی فراهم میبینند در زمینه آفرینش آثار هنری، تلاشی نخواهند کرد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13766
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در قرآن ده نام دارد:
1️⃣ محمد(صلى الله علیه و آله): و ما محمد الا رسول. (آل عمران/ 144)
2️⃣و3️⃣ احمد و رسول؛ و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد. (صف،/6)
4️⃣عبدالله: و انه لما قام عبدالله. ( جن/ 19)
5️⃣طه: طه ما انزلنا علیك القرآن لتشقى. (طه/ 1 و 2)
6️⃣ یس: یس والقرآن الحكیم. (یس/1 و 2)
7️⃣ نون: ن والقلم و ما یسطرون. ( قلم/ 1)
8️⃣ مزمل: یا ایهاامزمل. (مزمل/ 1)
9️⃣ مدثر: یا ایها المدثر. (مدثر/1)
🔟ذكر: قد انزلنا الله الیكم ذكرا رسولا. (طلاق/ 10)
📚 بصائر الدرجات، ص 512/ جلاء العیون، ص 35
⭕️ در كتابهاي مختلف كه درباره پيامبر(ص) به جا مانده 0️⃣0️⃣3️⃣ اسم، لقب و صفات براي آن حضرت، ذكر شده است.
نامهايي كه براي پيامبراسلام(ص) در قرآن ذكر شده، از نگاه برخي تا 0️⃣4️⃣ اسم قيد شده و براي هر يك، شاهدي از آيات قرآن ذكر شده است.
🟢خجسته میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت؛محمد مصطفی صلی الله علیه وآله، و صادق آل محمد؛ امام جعفر صادق علیه السلام را محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض میکنیم🟢
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
... هر وقت حس کردی دلت میخواهد کار خیری بکنی ...بدان آن بزرگوار دیشب در خانه ات آمده و سهمیه ات را داده است.
📗در ولایت مهدی سید مجتبی حسینی، ص ۶۹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
✳️جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی (دام توفیقاته)
🔴 انتصاب شایسته جنابعالی به عنوان
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
را تبریک عرض نموده و از خداوند منان توفیقات روزافزون برای حضرتعالی مسئلت داریم.
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
💢حضرت موسیٰ ع ...وقتی که کارشان به معارضه و رودررویی علنی افتاد و بنیاسرائیل را جمع کرد که سحَر، [یعنی] صبحگاه خیلی زود یا نیمه شب، حرکت کردند به بیرون شهر که فرار کنند ...
فرعون گفت جمع بشوید. لشکر را جمع کردند و پشت سر اینها راه افتادند؛
⭕️ آنها پیاده داشتند بدون تجهیزات میرفتند -یک مشت مردم بودند؛ زن، مرد، بچّه- [امّا] اینها با تجهیزات و سپاه و لشگر و اسب و همهچیز؛ طبعاً زود به آنها میرسیدند؛ به آنها [هم] رسیدند.
اصحاب موسی از دور دیدند که لشکر فرعون دارد میآید؛ دستپاچه شدند. «فَلَمّا تَرٰٓءَا الجَمعان»، وقتیکه دو گروه همدیگر رادیدند و اینقدر به هم نزدیک شدند که میتوانستند یکدیگر را ببینند، قالَ اَصحـٰبُ موسیٰٓ اِنّا لَمُدرَکون؛بنیاسرائیل گفتند که یا موسی! الان به ما میرسند؛ و ما را قتلعام میکنند.
💠 حضرت موسی در جواب گفت: قالَ کَلّآ، هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد؛ چرا؟ اِنَّ مَعِیَ رَبّی؛ معیّت این است. [گفت] خدا با من است، پروردگار من با من است؛ کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین.
ببینید! معیّت الهی اینقدر اهمّیّت دارد. اینکه میگویند: اِنَّ ﷲَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنون،این معیّت را باید قدر دانست.
✅ اگر من و شما بتوانیم این معیّت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است، بر آنها غلبه خواهد کرد.
سخنرانی مقام معظم رهبری۱۳۹۵/۰۹/۰۳
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 6️⃣6️⃣
📌درگذشته، پدیدآوردندگان آثار فکری، واسطه بین خدا و دنیا تلقی میشدند!
🎤دکتر رحیم پیلوار
🔴مهمترین اثر عدمپذیرش مالکیت فکری در حوزه آثار ادبی و هنری، این است که در سطح بینالمللی از سایر کشورها در این حوزه عقب میافتیم و در سطح داخلی هم در حوزه فرهنگ روزبهروز کمتوانتر میشویم؛
💠حقوق مالکیت فکری از حدود قرن ۱۶ میلادی در اروپا متولد شد و کمکم گسترش و تکامل یافت.
◀️ در اعصار گذشته و قبل از تکوین حقوق مالکیت فکری، از آثار پدیدآورندگان فکری حمایت مستقلی نمیشده و شاید خود آنها نیز انتظار حمایت مستقلی را نداشتند.
در خصوص آثار علمی یا ادبی و هنری، معمولاً پدیدآورندگان، تحت حمایت یک پادشاه یا حاکم بودند.
🟢 از طرف دیگر، درگذشته، دیدگاهی مذهبی وجود داشت که بر اساس آن، افراد خالق آثار فکری، صرفاً واسطهای بین خداوند و دنیای فانی تلقی میشدند.
🔘 بنابراین پدیدآورندگان، آثار خودشان را الهامی از سوی خداوند میدانستند. در نتیجۀ حاکم بودن این دیدگاه، پدیدآورندگان، اصالتی برای خودشان قائل نمیشدند و حقوقی انحصاری نیز برای آنها به وجود نمیآمد.
🟡حقوق مالکیت فکری درگذشته اصلاً وجود نداشته؛ چون بشر به آن نیازمند نبوده و اقتصادی در این حوزه وجود نداشته است؛
ولی از زمانی که امکان تکثیر آثار ادبی و هنری در مقیاس وسیع شکل گرفت، ذینفعان آن، خواستار حمایت شدند و حقوق مالکیت فکری، پاسخی به این نیازها بود.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13771
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
⚔️ راه مبارزه با تهاجم فرهنگي
آیت الله جوادی آملی (حفظه الله):
🟢 اساسي ترين راه مبارزه اش تطهير روح و تهذيب اخلاق و ساختن مدينه فاضله است؛
🔴همان طور كه اقدامهاي سياسي نظامي و مانند آن توان تهاجم به نظام اسلامي را نداشت و عقب نشيني كرد، گرچه شهادت، جانبازي، آزادگي، مفقوديّت و گمنامي را به همراه داشت؛
👈در جهاد اكبر نيز همه اينها حضور دارد؛ ولي بزرگتر از آنچه در جهاد اصغر مطرح است.
✅بنابراين، جز تهذيب روح، كه نتيجه و ثمره جهاد اكبر است، چيزي نخواهد توانست جلو تهاجم فرهنگي را بگيرد و توجيه تبهكاري به بهانه تهاجم بيگانگان، نه در مكتب وحي و نه در محضر عقل، قابل قبول نيست و تنها راه مبارزه با آن، آشنايي با نفس و آفات و رذايل آن از يك سو و تحصيل فضايل و كمالات اخلاقي از سوي ديگر است.
📚حضرت آیت الله جوادی آملی
مبادي اخلاق درقرآن، صفحه 227
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله رب العالمین 🌹
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام 💪💪🚀🚀
#وعده_صادق
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 7️⃣6️⃣
📌حقوقدانان اسلامی دیرتر از حقوقدانان غربی، با مالکیت فکری آشنا شدند.
🎙دکتر رحیم پیلوار (دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تهران)
🗯 مالکیت معنوی یا به عبارت دقیقتر، مالکیت فکری، حقوقی قانونی است که از فعالیتهای فکری افراد در زمینههای صنعتی، علمی، ادبی و هنری حاصل میشود. موضوع حقوق مالکیت فکری، اموال فکری است.
🔴حقوق مالکیت فکری نخست در اروپا شکل گرفت و بعد به سایر نقاط دنیا گسترش یافت.
🛠در حوزه مالکیت ادبی و هنری، اختراع دستگاه چاپ و امکان تولید انبوه آثار ادبی؛ و در حوزه مالکیت صنعتی، انقلاب صنعتی و امکان تولید انبوه کالا، نقش اساسی در شکلگیری و توسعه مالکیت فکری داشته است.
✅برای همین حقوقدانان مسلمان دیرتر از حقوقدانان غربی با مالکیت فکری آشنا شدند.
🕋بااینحال، شواهد تاریخی حاکی از آن است که حقوقدانان مسلمان از جمله حقوقدانان ایرانی و حتی فقهای وقت، از همان ابتدا، به ضرورت حمایت حکومت از نوآوری و خلاقیت که اساس مالکیت فکری است، واقف بودهاند.
🟩 از لحاظ مشروعیت فقهی هم بعد از انقلاب اسلامی، گرچه در ابتدا، بالاخص در حوزه مالکیت ادبی و هنری، مخالفتهایی وجود داشته؛ ولی بعد از روشنشدن ماهیت این حقوق و ضرورتهایی که در جوامع کنونی به وجود آمده است، اکثریت قریب به اتفاق فقها، قائل به حمایت از آن شدهاند.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13775
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
⭕️آیت الله بهجت (ره):
👈روزی به همان یک نخود محتاج میشوی!
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌دکترین صحنههای مشابه در آثار سینمایی
🖋شیرین شریفزاده (دکتری حقوق خصوصی)
🛑چکیده:
نظام کُپیرایت برای پدیدآورندگان آثار سینمایی بهعنوان یک اثر مشترک، حقوق مادی انحصاری مقرر نموده است. این حقوق تمامی سکانسها، پلانها و صحنههای اثر را شامل میشود.
⛔️دکترین صحنههای مشابه بهعنوان یک دکترین محدودکننده در حمایت از آثار ادبی و هنری، مقرر میکند آن دسته از عناصر یک اثر که پیشپاافتاده و متداول میباشند و یا متضمن شرایط و ویژگیهایی هستند که جزء جداییناپذیر و معمول در آن سبک خاص از اثر ادبی و هنری هستند، موردحمایت کپیرایت قرار نمیگیرند.
🟢این دکترین، تضمین میکند که خالق یک اثر سینمایی نمیتواند تمها، صحنههای وقوع معمولی، کاراکترهای کلیشهای و خطوط داستانی متداول را به انحصار درآورد.
☑️ دستاورد این مقاله نشان میدهد با توسل به دکترین صحنههای مشابه در آثار سینمایی میتوان صحنهها و پلانهای مشترک و معمول در یک سبک و ژانر خاص سینمایی را که از تلاش خلاقانۀ پدیدآورنده بهوجود نیامدهاند و فاقد اصالت هستند، از حمایت کپیرایت خارج کرد
🟠و بدینوسیله خالقان آثار سینمایی را به خلق بیشتر و ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تشویق نمود.
👈 این مقاله علاوه بر نشریه «الهیات هنر»، در کتاب «مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است.
📚منبع:
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706179.html
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🐜اخلاق رذیله برای جان انسان در حکم موریانه است؛
☄️به تدریج پایه های اعتقادی و اخلاقی انسان را نابود میکنند و یک مرتبه طومار زندگی معنوی انسان را در هم میپیچند...
📚بدیع الحکمه، آیت الله مجتهدی تهرانی، ص ۴۸، با تصرف و تلخیص
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋کرامتی از امام حسن عسکری علیه السلام:
ابو هاشم نقل کرده، می گوید:
💰 در تنگنای معیشت بودم، خواستم از امام ابو محمد علیه السلام چیزی مطالبه کنم خجالت کشیدم،
🏠وقتی که به منزل رسیدم دیدم صد دینار برایم فرستاده و نوشته است:
🕋هر وقت نیازی داشتی از تقاضا شرم مکن! زیرا تو به مقصودت خواهی رسید.
📗الشاقب فی المناقب: ۲۴۱
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌فقه هنر و اسلامِ قانون اساسی در ایران با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی
🖋دکتر وحید آگاه ( عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی)
چکیده:
🟡حق بر «آزادی بیان هنری»، موردوفاق همه هنرها و مسئله کلیدی در فقه هنر نیز مواجهه با همین آزادی است.
🟢وفقِ قانون اساسی، منبع نخستین حقوق، قانون است، اما نظام شرعی هم وجود دارد که فقه هنر در آن، جایابی شده است.
🟣فقه هنر سوای تفاوت در احکام و جزییات در هنرهای مختلف، در اینکه محرک آزادی بوده یا از محدودیتها و خطوط قرمز آن به شمار میرود، نقشی ثابت دارد.
🔹نوشته حاضر، حکایت از این دارد که از میان قرائتهای مختلف اسلامی، آنچه در حقوق ایران، رسمیت دارد و باید پاسداری شود، تشخیص فقهای شورای نگهبان از اسلامِ قانون اساسی است.
💠لذا فقه اسلامِ قانون اساسی باید معیار باشد، نه آثار و منابع فقهی خارج از آن.
🔴 هنر نیز در فقهِ اسلامِ قانون اساسی جای دارد و بهویژه در اصول 24، 25 و 28 مستقر شده و همجهت با حقها و آزادیها، در پی گشودن پنجرههای جدید و گستردهترکردن زمین بازی هنر اسلامی و آثار هنری و درواقع، قدرت انتخاب هنرمندان است.
👓 لذا چشمانداز فقه اسلامی هنر، عوض محدودیت در آزادی بیان هنری، عامل پیشرفت و توسعه هنر، ضمانت آزادی آن و مقابله با ممنوعیتها و محدودیتهای مغایر با اسلامِ قانون اساسی است.
📚منبع:
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706181.html
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🟢در سال ۲۰۱ هجری قمری وقتی مأمون عباسی حضرت امام رضا (علیهالسلام) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود و به خراسان برد،
🕋حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) برای دیدار برادر، عازم خراسان گردید،
⚫️اما در راه بیمار شد و در دهم ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم درگذشت و به خاک سپرده شد.
🟢برخی علت درگذشت ایشان را مسمومیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش در ساوه توسط ماموران عباسی دانستهاند.
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 8️⃣6️⃣
📌در فقه، دستگاه حلال سازی نداریم!
🎙حجتالاسلام سید علیرضا حسینی (دبیر اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)
🎈معنای لغو: «عمل و رفتار و کرداری که هدفمند نیست، بیتفکر است و هیچ نوع اثر عقلایی در آن وجود نداشته باشد».
🔵 در هنر اصیل، نه هنری که همراه با وادادگی و اباحه انگاری است، من تا این لحظه که با شما صحبت میکنم عمل لغوی نمیبینم. بله در هنر غیراصیل که میخواهند ولنگاری و اباحهگری را ترویج کند، لغو وجود دارد.
⛔️در صناعت فقه، شما میبینید که گاه یک عمل فینفسه حرام نیست ولی بهخاطر عارض ثانوی، حرام میشود یا باطل میگردد والا خودش فینفسه مشکلی ندارد.
🎻موسیقی یک بحث است و غنا بحث دیگری است. اینها باید از هم تفکیک شوند. هر کدام از اینها، حکم و موضوع جداگانهای دارند.
❌نکته دیگر اینکه که اصلاً ورود فقیه، مجتهد و مرجع، در مصادیق نادرست است.
🎹مثلاً اگر از یک مرجع تقلید سؤال کنند که آیا ترامپت، یک ابزار موسیقی لهوی است یا لغوی؟ آقای فقیه اگر بخواهد بر اساس صناعت و روی محور صحیح فقاهت جواب بدهد، باید بنویسد: این تخصص من نیست و من نظر خودم را در مسائل موسیقی و غنا گفتهام. فقط میتواند بفرماید که: «غنا یا موسیقی لهوی حرام هست».
✳️ تشخیص مصداق، بهصورت کلی، به عهده مکلف است اما در مواردی که مربوط به دادگاه و امر قضا و داوری است، ورود قاضی در امور جزئی و مصداقی کار درستی است.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13786
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🐜اخلاق رذیله برای جان انسان در حکم موریانه است؛
☄️به تدریج پایه های اعتقادی و اخلاقی انسان را نابود میکنند و یک مرتبه طومار زندگی معنوی انسان را در هم میپیچند...
📚بدیع الحکمه، آیت الله مجتهدی تهرانی، ص ۴۸، با تصرف و تلخیص
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh