eitaa logo
مدرسه فقه هنر
174 دنبال‌کننده
245 عکس
36 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 علت نامیده شدن حضرت عیسی (ع) به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 حضرت عیسی (ع) همیشه به حداقل امکانات قانع بودند و حتی گاهی کفش هم نداشتند و با پای برهنه از این شهر به آن شهر می‌رفتند و مسح زمین می‌کردند و به همین خاطر به ایشان، مسیح می‌گفتند. 🔸 زهد عیسی (علیه السلام) که می‌گویند اینطور است که هیچ چیزی از دارایی دنیا نداشتند. 🕋میلاد حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) مبارک🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌حق بر شهرت؛ حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حکومت دینی 🖋سیدمحسن قائمی خرق 💠چکیده در «حقوق هنر»، صاحبان «رفتارهای نمایشی» در جلوه­های عمومی مانند تئاترها، به‌عنوان موضوع حقوق و تکالیف مطرح هستند. حق شهرت سینماگران و ماهیت آن در «حکومت دینی» از منظر فقهی-حقوقی و همسو با کارویژه­های حکومت دینی، محور اصلی نوشته حاضر است. 🔰سؤال اساسی دربارۀ ماهیت حقوقی و فقهی حق بر شهرت سینماگران در حکومت دینی؛ اعم از آنکه شهرت ناشی از فعالیت در رسانه دولتی باشد یا در سایر رسانه­ها است و اینکه مبتنی بر این ماهیت، سهم حکومت دینی در این حق بر شهرت چیست ❓ و چنانچه بتوان سهمی برای حکومت دینی درنظر گرفت، بر چه اساس و با چه ملاحظاتی خواهد بود. ⁉️ ❇️اساساً حق حکومت دینی بر سینماگران، محدود به این قبیل هنجارها نیست و «ماهیت حقوق خصوصی-عمومیِ» حقوق هنر و رسانه، ایجاب می‌کند، تأثیر حکومت دینی بر سعه و ضیقِ حقوق این رسته از هنرمندان بر اثر نمایشی خود نیز در مرحلۀ بعد بررسی شود. 🛑این‌گونه بررسی، می­تواند هدف «حمایت» از حق شهرت سینماگران را در ضمن حمایت از شهرت آثار سینمایی و صیانت از حقوق جامعه­بستر و نیز حکومت را محقق کند. 🔷 این مقاله در کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704300.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
8️⃣7️⃣ 📌حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی! 🎙محسن شیخانی (استاد درس خارج فقه و اصول) 🟠 عنوان افساد با تعبیر دقیق «افساد فی‌الارض» بیشتر در فقه جزا، مشهور بوده است؛ اما عنوان دیگری شبیه به آن وجود دارد که در فقه هنر بسیار به کار می‌رود: «افساد». 🟡این عنوان هرازگاهی با تطبیق بر یک فعالیت هنری، حکم حرمت یا ممنوعیت آن را نتیجه می‌دهد. ❇️افساد، یعنی چیزی که موجب ازبین‌رفتن موازین، ازبین‌رفتن وضع طبیعی و حال طبیعی یا پیمودن خلاف راهی که برای کمال یک شیء قرار داده شده است. 🕋در اسلامی می‌توان آن را این‌گونه ترسیم کرد که: هر چیزی که موجب دورشدن انسان از خدا شود موجب فساد است، البته با اختلاف مراتب آن؛ یعنی این‌گونه نیست که تمام مراتب آن، موجب حرمت گردد. 🕋در قرآن کریم، آیاتی پیرامون افساد وجود دارد؛ از جمله: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُون» (بقره، ۱۱-۱۲) ✅به نظر می‌رسد نفس ادلّه اثبات‌کننده حرمت محرّمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است. ⛔️لذا می‎توانیم از این آیات، حرمت عنوان فساد در زمین را استفاده کنیم. این حرمت، البته حرمت ارشادی است نه مولوی؛ 🔵 یعنی این‌گونه نیست که اگر کسی مرتکب یکی از محرمات شد، دو عقاب داشته باشد یکی بابت ارتکاب حرام و یکی بابت فساد؛ بلکه فساد اشاره به همان محرمات است و عذاب جداگانه ای را به دنبال ندارد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13955 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🎨 تابلوی نقّاشیِ صاحب عروه، اثر آیةالل‍ه سیّد عبدالکریم کشمیری 🖌 بنا به اظهار فرزند مرحوم حاج آقا عزیز طباطبایی یزدی (جناب سیّد محمّد طباطبایی): مرحوم کشمیری این نقّاشی زیبا را در ایّام جوانی و از روی علاقه و ارادتی که به جدّ بزرگوارش آقا سیّد کاظم یزدی داشته کشیده است. ایشان دارای استعداد خدادادی بود و چند تابلوی دیگر هم کشید، ⛔️تا این‌که روزی یکی از آقایان به ایشان معترض می‌شود و می‌گوید: این کار جایز نیست. لذا مرحوم کشمیری نیز دست از این کار برمی‌دارد. این تابلو، که با زغال نقّاشی شده، اکنون نزد ما نگهداری می‌شود. ✳️آن‌مرحوم کاردستی‌های زیبایی هم درست می‌کرد، به طوری که وقتی صبیّهٔ ایشان آن کاردستی‌ها را به مدرسه می‌برد، معلّم‌شان از خوبیِ کار و ظرافت آن تعجّب می‌کردند. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌بررسی فقهی و حقوقیِ «آثار نمایشی زیان‌بار برای کودکان» 🖋محمدمهدی مقدادی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مفید) چکیده: 🎭 هنرهای نمایشی از تنوع، فراگیری و محبوبیت فراوانی برخوردارند و سهم زیادی از اوقات فراغت را به خود اختصاص می‌دهند. این‌گونه آثار امروزه، با اهداف و رویکردهای مختلف و در سطح وسیعی تولید و پخش می‌شوند 👶🏻 و بخش عظیمی از بینندگان آنان، کودکان و نوجوانان‌اَند که اغلب تحت‌تأثیر محتوای این آثار قرار می‌گیرند و در موارد زیادی به علت خشونت، افراط و بدآموزی موجود در آن آثار، روح لطیف‌شان آسیب‌دیده و دچار انحراف و زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. 👶🏻 آموزه‌های دینی که همواره بر حفظ، تکریم و تربیت شایستۀ کودکان و بازداری آنان از انحراف و کج‌روی تأکید دارد، تولید و پخش این نوع آثار را برای کودکان ممنوع می‌‌شمرد. ⛔️ اما مهم، شناسایی معیارها و گستره این ممنوعیت و محدودیت است. ❇️در نوشتار حاضر با مراجعه به نصوص و قواعد فقهی، این مسئله تبیین و تحلیل شده و پس از بیان مضرات آثار نمایشیِ زیان‌بار برای کودکان، مبانی و قلمرو منع تولید و پخش این‌گونه آثار برای کودکان از دیدگاه فقه اهل‌بیت‌(ع) بررسی شده 🟣و همچنین تولید و پخش آثار نمایشی زیان‌بار برای کودکان از دیدگاه مقررات بین‌المللی و داخلی موردمطالعه و نقد قرار گرفته است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704301.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
✅دلت را صاف کن 🟢 آیت الله جوادی آملی: 🍉 تمام میوه ها پوست دارند و پوسته است که مغز میوه را حفظ میکند. احکام شریعت نیز در حکم پوسته اند که باطن دین را حفظ میکنند ⛔️... بدون شریعت و آداب ظاهری دین باطن و حقیقتی از دین نمی ماند. 📗 دروس تفسیر سوره یونس آیت الله جوادی آملی، جلسه ۷۳ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh