eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
221 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه فقه هنر
️⃣2️⃣ ❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری! 🎤دکتر احسان پورنعمان، قائم‌مقام مدرسه اسلامی هنر: 📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیت‌الله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شده‌ام و دغدغه‌ام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟ ✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را به‌طورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمی‌دانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.» 🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمی‌توانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهم‌السلام را ملاک برای همه دوره‌های بعدی قرار می‌دادند؛ درصورتی‌که جایگاه هنر در همه این دوره‌ها متفاوت بوده است. ✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمه‌سازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است. 💠دلیل بعدی این است که هنر به‌واسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دوره‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، مردم عادی بهره‌ای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است، همین باعث می‌شده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بوده‌اند، ندارد؛ ◀️لذا تصور فقها این بوده است که این‌ها از دنیای دیگری آمده‌اند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی می‌دانند و ظاهراً این کلمه از مدت‌ها قبل هم استفاده می‌شده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه می‌خواندید، شما را در حد یک آوازه‌خوان می‌دانستند. 💠متن کامل گفتگو 🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=11582 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
📽 فیلم مستند 🎞 الکافی 📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب 🔺 (شهر مقدس قم) 🗓 یکشنبه، 1 بهمن ⏰ ساعت 15:00 - 17:00 📌 قم، خیابان 30متری هنرستان، نبش کوچه 20، سینما آیه
📱 نرم افزار تبدیل فایل صوتی فارسی به متن به صورت کاملا رایگان‌ ‏«ویرا /تبدیل گفتار به متن و برعکس»: 🌐http://cafebazaar.ir/app/?id=ai.ivira.app&ref=share 🌐https://myket.ir/app/ai.ivira.app ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
💢گزارش نهمین ️⃣ 👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻 🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» : اگر به مباحث بین‌المللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بین‌المللی حقوق کودک مراجعه کنیم می‌بینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است. در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولت‌ها مؤظف شده‌اند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند. 🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»: 1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد. 2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است. 3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود. 4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است. 🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»: 1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد. 2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند. 3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است. 4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود. 🔰متن کامل جلسه🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13344 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
🕋امام جواد (علیه السلام): 👂هركه به گوینده‌اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ 🕋اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید، خدا را عبادت كرده ♨️و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
️⃣3️⃣ 📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمه‌برهنه مردان در رسانه🧍‍♂️ 🖋محمدصادق ابراهیمی 🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاه‌کردن) بدن نیمه‌برهنه مردان، در رسانه‌های تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓ 🔰در مورد نگاه مستقیم و نه به‌واسطه رسانه، نسبت به بدن نیمه‌برهنه مردان، باتوجه‌به بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت می‌شود. ✳️مثلاً اگر نگاه‌کننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان به‌استثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد. ⛔️اما اگر نگاه‌کننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمت‌های که به طور معمول مردان نمی‌پوشانند. ✅در مورد نگاه‌کردن غیرمستقیم یا نگاه‌کردن رسانه‌ای، قضیه کمی متفاوت‌تر است. 🛑طبق فتاوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به تصاویر مردان درصورتی‌که با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است. نگاه‌کردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاه‌کردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد. 💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر به‌صورت پخش مستقیم باشد، نگاه‌کردن به آن، در حکم نگاه‌کردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد 📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲). 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13186 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 انا وعلي ابوا هذة الامة تفسير آلوسي - ج 22 ص ۳۱ 🕋میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین ،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر شما مبارک 🌹 ---------- 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
گزارش اجمالی دهمین ️⃣1️⃣ 📌عنوان مقاله: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) 🖋ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🔰آقای دکتر محمد عشایری منفرد مقاله خود را به طور خلاصه در چند محور ارائه کردند: 1️⃣ارکان حقوقی هنر که چهار مورد دارد، خالقان آثار هنری، 2️⃣شاغلان عرصه هنر، کاربران آثار هنری و حکومت. 3️⃣سپس به شروط تزاحم حقوق اشاره کردند و سه مورد تزاحم نما هم معرفی شد: اسباب حقوق، غفلت از حق ساقط شده و تزاحم بدوی. 4️⃣در ادامه به راهکارهای برون رفت از تظاهم حقوق اشاره کردند مانند قانون اهم و مهم یا تعدی حق . 🛑جناب حجت الاسلام محمدعلی حیدری ضمن تشکر از موضوع و متن مقاله به چند نکته اشاره کردند: 1️⃣در مطلع مقاله اشاره به فقه کاربردی و هنجاری شد مانند اخلاق که برای حل مسائل عینی به فقه کاربردی نیازمند هستیم که اشاره خوبی هست. 2️⃣چون به منشأ حقوق اشاره نشده تقسیم تزاحم و تزاحم نما مشخص نخواهد شد رفع تزاحم‌ها هم امکان نخواهد داشت مثلاً حق برخورداری از استفاده کنندگان چنین حقی را بنده نتوانستم پیدا کنم. 3️⃣ تقسیم حقوق به حق الله و حق الناس هم مشکلی را حل نخواهد کرد. متن کامل این جلسه🔻🔻 🌐B2n.ir/n43211 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«ظرفیت‌شناسی فقه‌پژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن» 🔹 ارائه دهنده:«دکتر سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)» ▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی (مدیر عامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق)» 📋 زمان: چهارشنبه 11 بهمن ساعت 16 📡 لینک وبينار Www.markazfeqhi.com/live 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
️⃣3️⃣ 🛑بدون نظر به مقاصد شارع، نمی‌توان حکم پوشش را به‌درستی بیان کرد⛔️ 🖋حجت‌الاسلام‌ و المسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 📌با صرف اعتبارات شرعی نمی‌توان احکام کارآمدی در حوزه پوشش صادر کرد، بلکه باید علاوه بر اعتبارات شرعی، به مقاصد و حکمت‌های احکام نیز توجه نمود. ◀️ حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓ ✅اگر در رساله‌های علمی و عملی فقه گفته می‌شود پوشش عورتین واجب است، این بدان معنا نیست که أحیانا پوشش بیشتر از آن، در قالب عناوین دیگری واجب نیست. ❇️همچنین است جریان اصالةالبرائة در پوشش فراتر از عورتین؛ چرا که معنای جریان آن، تنها برائت نسبت به اعتبار مخصوصِ عنوان پوشش است و نظری به حکم سایر عناوینی ندارد که أحیانا بر پوشش انطباق می‌یابند. 📌آیا در احکام نمایش بدن مردان، بین پخش زنده و غیرزنده آن تفاوتی می‌کند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، دلیل این تفاوت چیست❓ ✅ به نظر می‌رسد تفاوتی میان پخش زنده و غیرزنده وجود ندارد؛ چون تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مشمول عناوینی محرم خواهند شد. 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐 B2n.ir/g15895 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه می‌فرماید: 🌹آن ‌‌وقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبیّ اکرم(ص) را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور»؛ 🌹جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع این‌‌جور نباشد؛ دنیا در یک ‌چنین وضعی بود. 🕋 قرآن هم فلسفه‌ی وحی الهی را این قرار می‌دهد: «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند. مقام معظم رهبری مدظله العالی 🌹عید مبعث بر شما مبارک 🌹 صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🎤 اغاز چهارمین همایش ملی فقه هنر ۲۵بهمن ماه ۱۴۰۲ 🛑چهارمین همایش ملی فقه هنر با محوریت فقه هنر و حکمرانی در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. ✳️ این همایش دو روزه در ۶ محور «فقه هنر، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر، نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» برگزار می‌شود. 💢۴۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۳۹ عنوان توسط دبیرخانه همایش تایید و در آیین اختتامیه این رویداد که ۲۶ بهمن ماه برگزار می‌شود از کتاب چکیده مقالات همایش، رونمایی خواهد شد. 🔰 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در برگزاری چهارمین همایش فقه هنر با مدرسه فقه هنر مشارکت دارند. 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔸 دیدار آیت‎الله سیداحمد علم‎الهدی با دست اندرکاران چهارمین همایش ملی فقه هنر 🔹 روز پنج شنبه 26 بهمن ماه 1402، دبیر و جمعی از دست اندرکاران چهارمین همایش ملی فقه هنر که در مشهد در حال برگزاری است، با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با آیت‎الله سید احمد علم‎الهدی دیدار و گفت‎وگو کردند. 🔸 امام جمعه مشهد در این دیدار تصریح کرد که مهم ترین فعالیت اندیشمندان حوزوی فعال در عرصه فقه هنر، تبیین مبانی و ضوابط شرعی احکام مرتبط با مصادیق مختلف هنر به ویژه گونه های مختلف هنر هفتم است و گفت: ورود حوزویان به عرصه های تولید هنر، امری مغایر با رسالت ایشان است زیرا به اقتضای فرمایش امام هشتم(ع) که فرمود « إِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا »، فعالیت طلاب و حوزویان در هر حوزه‎ای از جمله مسائل هنری، باید متمرکز بر تبیین صحیح معارف اهل بیت(ع) باشد. 🔹در ابتدای این دیدار، آیت‎الله ابوالقاسم علی‎دوست دبیر علمی چهارمین همایش ملی فقه هنر و نیز حجت‌الاسلام دکتر سید محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر، گزارشی از روند برگزاری رویداد‎های گذشته و برنامه‌های همایش چهارم ارائه کردند. 🌐B2n.ir/d05291 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🛑گزارش کامل چهارمین همایش ملی فقه هنر: در مراسم افتتاحیه ضمن پخش خلاصه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره همایش فقه هنر، استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد حمید درایتی، آیت‌ﷲ سیدمجتبی نورمفیدی و دیگر اساتید مدعو به سخنرانی پرداختند و آیت‌ﷲ علم‌الهدی، آیت الله علی اکبر رشاد و دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران پایانی این همایش بودند. 🔰اسامیاساتید سخنران در کمیسیون‌های تخصصی این همایش. 💠بیان بخشی از سخنان: 1️⃣آیت‌ﷲ ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش. 2️⃣استاد حمید درایتی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد. 3️⃣آیت‌ﷲ سید مجتبی نورمفیدی رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 4️⃣حجت‌الاسلام مصطفی دری، مدیر مدرسه فقه هنر. 5️⃣آیت‌ﷲ سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی. 6️⃣دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. 📕 بخش پایانی این مراسم نیز با رونمایی از کتاب چکیده مقالات چهارمین همایش ملی فقه هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و هنری کشور همراه بود. متن گزارش کامل🔻🔻 🌐B2n.ir/z09033 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
روزنامه شهر آرا - گزارش همایش.pdf
221.8K
🛑گزارش روزنامه شهرآرا از چهارمین همایش ملی فقه هنر: 🌐B2n.ir/h44434 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روزنامه شهرآرا نیوز: 🎤دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی: «حضور بنده در این جلسه، هم به عنوان اعلام پشتیبانی کامل از این مسیر هست و هم اعلام نیاز ما.» 🎤آیت الله علیدوست، دبیر علمی همایش فقه هنر: «حکمرانی مطلوب، رفتارش با هنر میتواند بین افراط و تفریط باشد، یعنی ضرورت خطرناک.» ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🕋 امام زمان (عج) در منابع اهل تسنن: 🖊ابن کثیر مورخ، مفسّر، محدّث و فقیه مشهور مذهب شافعى می‌گوید: 🌍 «مهدی، در آخرالزمان می‌آید و زمین را پر از عدل و قسط می‌کند، همان گونه که پر از جور و ظلم شده است. 💠ما، احادیث مربوط به مهدی را در جلد جداگانه‌ای گرد آوردیم، همان گونه که ابوداوود در سنن خود، کتاب جداگانه‌ای را به آن اختصاص داده است.» 📚ابن کثیر، إسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۶، ص۲۷۸. 🕋سالروز ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیا،مفخر الأولیاء ، حجت بن الحسن العسکری- ارواحنا لمقدمه الفداء- بر مسلمین جهان مبارک باد.🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣3️⃣ ⛔️نمی‌توان حکم به حرمت تشبه زن و مرد به یکدیگر داد.🧕 📺در برخی از آثار نمایشی، به‌خاطر اقتضائات فیلمنامه یا امور دیگر، بازیگران زن در نقش مرد یا بالعکس، بازیگران مرد در نقش زن قرار می‌گیرند. 📌آیا این کار، باتوجه‌به ادله‌ای که از تشبه مردان به زنان و زنان به مردان نهی کرده است مشروع است❓ 🎤استاد محمد باقری شاهرودی: مراد از تشبّه روایت، این است که نباید هیچ یک از زن و مرد، به زیّ دیگری آراسته شوند مثل هنرمندان و مطرب‌ها در زمانه کنونی؛ مضاف بر اینکه روایت با کراهت مناسبت بیشتری دارد چون کشیده‌شدن لباس بر زمین، یکی از محرمات نیست. ⬅️علاوه‌برآن، اصولاً چه اشکالی دارد مردی در تعزیه امام حسین علیه‌السلام، لباس زن را بپوشد و نقش حضرت زینب (سلام‌الله علیها) را اجرا کند❓ 🔰چنین کاری قطعاً جایز و بلکه به‌خاطر اطلاقات استحباب تعزیه و جزع برای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مستحب هم خواهد بود. 💢آیا تشبّه زنان یا مردان به جنس مخالف، حرام است؟ دلیل آن چیست❓ ❇️منظور از تشبّه به جنس مخالف؛ یعنی مردان، لباس مختص به زنان و زنان، لباس مختص به مردان را بپوشند. البته باید توجه داشت که این لباس مختص، ملاک و معیار تعریف شده‌ای ندارد بلکه تعریف و حدود آن، بر حسب عرف اقوام و ملت‌های مختلف، متفاوت بوده و در هر جامعه‌ای، تابع عرف همان جامعه است. 💢آیا می‌توان گفت حکم حرمت تشبّه، باتوجه‌به اقتضائات جامعه زن‌ستیز عرب جاهلیت بوده است و در زمان فعلی قابل التزام نیست❓ متن کامل گفتگو و پاسخ سوالات 🔻🔻 🌐B2n.ir/p34192 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/