💠 چند فیش مرتبط با پرونده قهر آیت الله طالقانی(ضمائم):
1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری
2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته
3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه
4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی
5. مواضع آیت الله طالقانی
6. مواضع امام خمینی
.
دیروز سالروز شهادت آیت الله #مدنی بود.
#بی_انصافی است که از ایشان یادی نشود.
یکی از شخصیت هایی که به شدت در #تثبیت_جایگاه_امام در نجف موثر بود، همین ایت الله مدنی است.
متاسفانه شخصیت ایشان کمتر شناخته شده و ما هم معمولا این بزرگان را کمتر میشناسیم.
وقتی امام در دهه 40 به #نجف تبعید شد، آیتالله #مدنی یکی از اساتید بزرگ حوزه نجف محسوب میشد. اگر در درس افراد دیگر 10 تا 30 نفر شرکت میکردند
اما در درس ایشان حدود 150 ـ 100 نفر حاضر میشدند.
ایشان با اینکه از نظر علمی مستغنی بودند، اما در درس امام به طور منظم شرکت میکردند.
به خاطر همین بود که عده ای از آیتالله مدنی دلگیر شدند؛ آنها میگفتند که اگر بناست شما درس بروید! چرا در درس فلان آقا شرکت نمیکنید و به درس آقای #خمینی میروید.
لذا همین ها شروع کردند آیت الله مدنی را به صراحت #تکفیر کردن و عدهای نیز ایشان را #تهدید به #قتل کردند.
اما در همه این مراحل، این سید بزرگوار با #صبر و متانت تا آخر #وفاداری خود را نسبت به امام حفظ کرد و مردانه استقامت کرد.
به نقل از حجت الاسلام سیدهادی موسوی، کتاب خاطرات سال های نجف، ج2، ص177
مسجد #خضرا محل درس و نماز آیت الله #خویی بود. هرگاه ایشان به دلیلی نمی توانست به نماز بیاید، این آیت الله #مدنی بود که به جای ایشان اقامه نماز میکرد.
این نشان از جایگاه بلند ایشان در آن موقعیت میکند.
اتفاقا متولی این مسجد، #انصاری نامی است که جزو مخالفان سرسخت امام بود اما در بیت آیت الله خویی نیز نفوذ داشت.
وقتی امام به نجف تبعید میشود، آیت الله مدنی به مسجد ایشان میرود و پشت سر امام نماز میخواند و در درس ایشان شرکت میکند.
این نکته، خیلی سریع باعث واکنش انصاری، متولی مسجد خضرا میشود و به آیت الله مدنی می گوید، اینگونه نمیشود، یا کلا اینجا بیا و یا کلا برو آنجا؟
شاید محکم بتوان گفت، آیت الله مدنی، مهمترین شخصی است که در ابتدای ورود امام به نجف، در جا افتادن شخصیت امام موثر بود.
شهید مدنی از زندگی حوزوی اش، از نماز و درسش زد تا جایگاه امام در نجف را تثبیت کند.
این نهایت از #خودگذشتی مردی بود که میدانست امروز #عَلَم_اسلام به دست #خمینی است و همه باید پشت سر او سینه بزنند.
💠 وضعیت دین داری پیش از انقلاب
🔺آن روزى كه اين #انقلاب به پيروزى رسيد، وضع #اسلام در دنيا اين نبود كه امروز هست؛ خيلى متفاوت بود.
آن روزى كه اين #نهضت شروع شد، وضع اسلام و دين و #ديندارى در داخل همين كشور هم اين نبود كه شما امروز مشاهده مىكنيد؛
🔺دين، #غريب و #مظلوم و #منزوى بود؛ از دين #برائت مىجستند؛
حتّى #ديندارها از ديندارى #خجالت مىكشيدند!
وضع فرهنگ غير دينى بلكه ضد دينى به جايى رسيده بود كه #بزرگترين_تعريف_دينى از يك جوان اين بود كه بگويند فلان جوان #نمازخوان است!
🔺همه چيز به سمت #دورى_از_اسلام و دورى از خدا بود. در و ديوار اين كشور را به #گناه آلوده كرده بودند.
بعضى از #ظواهر محفوظ بود؛ اما از #بواطن دين، از #روح_دين، از #حركت_عمومى به سمت #هدف_هاى_دين خبرى نبود؛
🔺و اين در #ايران بود كه مردمش يكى از #متدينترين مردمان مسلمان در كشورهاى گوناگون بودند.
در بعضى كشورهاى ديگر اسلامى، وضع مثل اينجا بود؛ در بعضى جاها هم وضع بدتر بود.
🔺#سران_كشورهاى_اسلامى يادشان نمىآمد كه مسلمانند! در مجامع سياسى و رسمىِ اسلامى، چيزى كه مطلقاً به ياد كسى نمىآمد، اين بود كه يك حركت و يك #تظاهر_اسلامى انجام بگيرد، يا از يك تظاهر ضد اسلامى جلوگيرى بشود؛ اصلًا چيزى به عنوان اسلام مطرح نبود!
🔺امروز كار به جايى رسيده است كه #دشمنان_اسلام و دين منظور، دشمنان فردى و شخصى و اعتقادى نيست؛ #دشمنان_سياسى است؛ آنهايى كه #ديندارى_مردم را سدى در مقابل اطماع و هوسها و شهوات خود مىبينند،
🔺از گسترش دين در سطح عالم، به عنوان يك پديدهى #خطرناك ياد مىكنند!
ما بايد به اين واقعيت خيلى توجه كنيم؛ اين كارِ كيست؟ اين كارِ شماست؛ اين كارِ #جهاد عظيمى است كه #ملت_ما انجام داد.
📚 بیانات در دیدار فضلای حوزه علمیه قم، 1/12/1370.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هرزگی در نُهم ربیع!
🎙 سخنرانی آیتالله شهیدبهشتی پیرامون مراسمات عیدالزهرا و رفع القلم
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش)
2️⃣ نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
3️⃣ طعن به معاویه
4️⃣ روش و چگونگی تبری
5️⃣ فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
.
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن: 1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش) 2️⃣ نامه مه
این چند یادداشت رو در کانال آیات و روایات اجتماعی نوشتم، درباره 9 ربیع و برخی حواشی آن.
البته نخواستیم بحث خیلی طولانی بشه و فقط چند گزارش رو از سیره اهل بیت آوردیم و یک جمع بندی
به نظرم مورد پنجم که نوشته یکی از دوستان عزیز هست رو حتما بخوانید، تا اساسا #مقوله_برائت را خوب فهم کنید.
ارادت
💠 تفاوت تبلیغ در دوران حاکمیت اسلام و غیر حاکمیت اسلام
🔺#تبليغ در دورانى كه حاكميّت اسلام نيست، يك تفاوت اساسى با تبليغ در دوران حاكميت اسلام دارد.
▫️در #دوران_حاكميت_اسلام، تبليغ هر بخشى از دين، مىتواند درست در جاى خود واقع شود؛ يعنى بيان يك بخش از مجموعهاى كه براى اداره زندگى مردم لازم است.
▫️در حالى كه وقتى حاكميت اسلام وجود ندارد، اين طور نيست؛ بخشها از هم جداست، به هم بىارتباط است و همه مجموعه، كامل نيست.
🔺فرضاً اگر كسى درباره #احكام_فقهى در دوره حاكميت اسلام كار مىكند، آن احكام را دوگونه مىتواند مورد مطالعه و ملاحظه قرار دهد:
1️⃣ يك طور احكام فقهى مربوط به #اداره_يك_فرد، منهاى اين كه اين فرد در كجاى عالم زندگى مىكند.
2️⃣ يكوقت هم انسان همين حكم فقهى را به عنوان بخشى كوچك يا بزرگ از #چگونگى_اداره_يك_جامعه بررسى مىكند.
🔺اينها باهم متفاوت است. حتى در #استنباط_حكم فقهى هم تفاوتهايى به وجود مىآيد؛ حتّى در مسئله #طهارت و #نجاست؛ حتّى در #مسائل_شخصى.
1️⃣ يكوقت به عنوان #جزئى_از_مجموعه ادارهكننده فرد و جامعه در حاكميت اسلام مطرح مىشود؛
2️⃣ يكوقت هم نه، #مجرّد_از_مجموعه_اسلام و فقط به عنوان يك حكم كه براى يك فرد مطرح است، مىباشد.
🔺اىكاش فضلاى روشنبين بنشينند، تفاصيل اين تفاوتها را براى پژوهشگران خودِ حوزههاى علميه تشريح كنند.
🔺مسئله #اخلاق نيز همين طور است. مثلاً راجع به #گذشت و #صبر حرف مىزنيم.
1️⃣ يكوقت يك #مسئله_شخصىِ_محض است و به عنوان اخلاق اسلامى و يك دستور اخلاقى و روحىِ صرفاً فردى، يك #ارزش مطرح مىشود: در مقابل مصائب صبر كنيم. اين، يك طور است.
2️⃣ يكوقت هم صبر #در_سطح_جامعه اى كه با انواع مشكلات و فشارها و موانع و عوائق در كار و راه خود مواجه است، مطرح مىشود: بايد افراد در قبال اين موانع و اين شدايد، صبر بورزند.
🔺در اينجا، صبر يك طور ديگر مطرح مىشود. #حقيقت_صبر يك چيز است؛ #چگونگى_طرح_قضيه مهمّ است.
▫️#اساس_فرق بين دوگونه تبليغ كه عرض كرديم، اين است كه در دوران حاكميت اسلام، دين عبارت از: #مجموعه_مسائل_زندگى است كه #سياست هم جزو آن است، #اداره_حكومت هم جزو آن است، #مسائل_ارتباطات_خارجى و موضعگيريهاى مسلمانان در مقابل جناحهاى مختلف دنيا هم جزو آن است، مسائل #اقتصادى هم جزو همين مجموعه است، #ارتباط_اشخاص با يكديگر و رعايت #اخلاق در امور مختلف زندگى هم جزو آن است.
🔺#دين، يك مجموعه است كه شامل مسائل #شخصى و فردى، مسائل #اجتماعى، مسائلى كه دستهجمعى بايد انجام گيرد، مسائلى كه ولو اجتماعى است، ولى يكيك افراد مىتوانند آن را انجام دهند و مسائلى كه مربوط به سرنوشت دنيا يا سرنوشت آن كشور است، مىشود.
🔺وقتىكه مىخواهيم تبليغ كنيم، يعنى تبليغِ همه اينها. ببينيد اين تبليغ، با نوع تبليغى كه ما در گذشته قبل از #اقامه_حكومت_حق و حكومت الهى مىكرديم، چقدر متفاوت است.
آن روز كافى بود ما همين موضوعى را كه مىخواهيم تبليغ كنيم، درست بلد باشيم؛ آنگاه يك #مبلّغ_خوب مىشديم.
🔺امروز اگر #جهان، يا لااقل #جامعه_خود را درست نشناسيم، هرچه هم كه آن موضوع را خوب بلد باشيم، نمىتوانيم يك مبلّغ خوب باشيم. بايد بفهميم اين حرفى كه ما مىزنيم، به كجا ارتباط پيدا مىكند؛ چه جناحى را در سطح جهان نه در سطح كشور تقويت مىكند، چه جناحى را تضعيف مىكند. مثل يك #جبهه_نبرد.
🔺يكوقت يك نفر انسان، با دشمنى مواجه مىشود و مىخواهد از خودش دفاع كند. اين، يك طور دفاع است. يك وقت هم انسان در مجموع يك جبهه چند كيلومترى در سنگرى قرار گرفته است و مىخواهد دفاع كند.
اين دفاع، طور ديگر است. يكوقت بايد به #مصلحت جلو رفت، يكوقت هم بايد به مصلحت عقب آمد. يكوقت انسان خيال مىكند كه در حال حمله به دشمن است؛ اما ناگهان مىبيند كه به خودى تيراندازى مىكند!
📚 بيانات در ديدار با روحانيان و مبلّغان، 13/2/1376.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 ضرورت زاویه نگاه جهانی به مسائل داشتن
1️⃣ امروز مثل ديروز نيست. اين عصر ما مثل عصرهاى سابق نيست كه هر طايفهاى در محل خودشان منافع خودشان را به دست بياورند.
امروز #منافع همۀ كشورهاى اسلامى به هم #پيوند [خورده] است. منافع كشور اسلامى ايران با منافع كشور اسلامى ساير كشورها، اينها با هم پيوند دارند...
امروز مثل سابق نيست. امروز هر مسئلهاى در يك گوشۀ دنيا واقع بشود، #مسئلۀ_دنياست، نه مسئلۀ همان جا.
(صحیفه امام، ج13، ص132و133)
2️⃣ هيچ حادثهاى در جهان امروز در هر نقطهاى كه اتفاق مىافتد، بدون تأثير در نقاط ديگر نيست. لكن ميزان اثرپذيرى مردم در نقاط ديگر بستگى به #آگاهى و #انتخاب خود آنان دارد.
(صحیفه امام، ج4، ص434)
3️⃣ كشورى كه جوانش، غير جوانش، عالِمش، درسخوانش، كاسبش، همه، توجّه به #مسائل_جهانى دارند، اين كشور، هرگز سرش #كلاه نميرود. ما خيلى جاها در معاملات جهانى سرمان كلاه رفته؛ براى خاطر اينكه به مسئلهى جهانى توجّه نداشتيم...
▫️هر جا اينها را دانستيم و بر طبق اين دانستهها عمل كرديم، پيش رفتيم. ما الان در سطح جهانى، در سطح بينالمللى، در سطح منطقهاى #پيشرفت هاى خوبى داريم؛ همين كه آمريكايىها خيلى از آن عصبانىاند پيشرفتهاى ما است. اين پيشرفتها به خاطر اين بوده كه آن كسانى كه مسئول كار بودند حواسشان جمع بوده؛ ميفهميدند دنيا چه خبر است.
▫️#حج آن #نقطهى_اساسى است كه شما ميتوانيد اين را پيدا كنيد. در حج، از #اروپا مىآيند، از #آفريقا مىآيند، از سرتاسر #آسيا مىآيند، از كشورهاى متمايل به فلان سياست مىآيند، از كشورهاى متمايل به فلان سياست ديگر مىآيند، همهجور آدم مىآيد.
▫️شما ميدان داريد، مجال داريد، براى اينكه از مسائل جهان از نزديك آشنا بشويد، نه از طريق فلان روزنامهى دروغگو و دروغنويس يا فلان خبرگزارى كذّاب خبيثى كه در سطح دنيا اخبار پخش ميكند، شايعاتِ دروغ پخش ميكند، واقعيّات را وارونه ميكند. از نزديك ميتوانيد بفهميد؛ حج اين است ديگر؛ حج را با اين چشم بايد نگاه كرد.
(بيانات در ديدار مسئولان، كارگزاران و جمعى از حجّاج، 27/2/1402)
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 قرار گرفتن در متن جریان علمى دنیا، وظيفه حوزه
🔺امروز در دنيا افكارى ارائه مىشود و فلسفههايى در زمينههاى گوناگون در #ذهنيات، در #مسائل_اجتماعى، در #تاريخ، در #اقتصاد مطرح مىشود كه پاسخهايى هم در اين زمينه وجود دارد.
🔺هرچند صباحى يك نفر در دنيا سر بلند مىكند و كتابى مىنويسد؛ كتاب او را به زبانهاى ديگر ترجمه مىكنند و چهار نفر هم مروجش مىشوند؛ ما چه كار كنيم؟
🔺ما اينجا در مدرسهى #فيضيه، يا در #حوزهى_قم، يا در مسجدمان در فلان شهر كشور بنشينيم، تا ببينيم چه حرفى از خارج آمد كه فلان نقطهاش اشاره يا تعريضى به مسائل دينى دارد و بنا كنيم همان نقطه را رد كردن؟! اين درست است؟!
🔺بعد از آنكه كسانى آن را خواندند، دانستند، تدريس كردند، تفهيم كردند؛ يكى هم پيدا شد و آن را ترجمه كرد؛ مدتها هم گذشت و آن ترجمه به دست منِ روحانى رسيد؛ تازه حالا بفهمم كه در ده سال پيش، بيست سال پيش، چهل سال پيش، در اروپا دانشمندى يا متفكرى يا فيلسوفى يا فيلسوفنمايى آمده و به فلان نقطهى اعتقادات من تعرض كرده و من حالا به او جواب بدهم! آيا اين روش درستى است؟! يا نه؛ حوزه بايد در #متن_حوادث_علمى_عالم باشد.
🔺امروز شما بايد بدانيد و در جريان باشيد كه مثلًا در مقولهى #جامعهشناسى، در دنيا چه نظرات و چه ايدههايى هست و چه فكرهايى دارد مىجوشد. گاهى در اين فكرها #عناصر_مطلوبى هست؛ آن را جذب كنيد؛ #عناصر_نامطلوبى هم هست؛ قبل از آنكه بيايد، دفاع مناسبش را آماده كنيد و #ذهنيت_جامعه را #واكسينه نماييد.
🔺اينطور نباشد كه وقتى آمد و يك عده رفتند و خواندند و طرفدار شدند، ما بگوييم بله، فلانكس در فلان قضيه اينطور گفته و اين مطلب به اين دليل و اين دليل و اين دليل، درست نيست؛ اينكه راه برخورد نيست!
🔺پس، تحقيق و پژوهش و اطلاع و آگاهى از حقايق و معارف عالم و وضع علمى دنيا، از چيزهايى است كه براى حوزهى علميه لازم است.
حوزهى علميه نبايد از مسائل و جريانات علمى دنيا #منزوى باشد؛ بايد در #متن_جريانات_علمى باشد.
🔺البته اين حرف به معناى آن نيست كه فردا تكتك طلاب قم بگويند خيلى خوب، ما مىخواهيم حالا در متن جريانات علمى قرار بگيريم، پس درسهامان را زمين بگذاريم و اول يكخرده زبان ياد بگيريم و بعد بياييم! نه، حوزه بايد باشد، نه تكتك طلاب.
🔺مجموعهى حوزه بايد مثل يك استخر جداافتادهى از جريانات علمى و فكرى جهان نباشد؛ #درياى_عظيمى باشد كه جريانهايى به آن وارد بشوند و جريانهايى هم از آن خارج گردند؛ فكرهايى در آن وارد بشوند و فكرهايى هم از آن خارج گردند.
🔺شما بايد دنيايى را سيراب كنيد؛ حوزه نمىتواند كنار بماند. اينها چيزهايى است كه در مورد حوزهى علميهى قم هموم ماست. من گاهى كه راجع به مسائل حوزهى علميه فكر مىكنم، حقيقتاً يك حال سراسيمگى پيدا مىكنم! حوزه خيلى مهم است.
📚 بیانات در اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علميهى قم،1/12/1370.
💢 منظومه فکری رهبران انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 قرار گرفتن در متن جریان علمى دنیا، وظيفه حوزه 🔺امروز در دنيا افكارى ارائه مىشود و فلسفههايى در
این نکته هم ناظر به حوزه علوم انسانی است و هم در حوزه علوم فنی و عرصه تکنولوژی
و نیز هم وظیفه حوزه است و هم وظیفه دانشگاه
اتفاقی که امروز در لبنان افتاد، دست گذاشتن روی نقطه ضعف جبهه مقاومت بود.
ای کاش از این اتفاقات عبرت بگیریم....