«علمای مدفون در حرم امیر المومنین علیه السلام»
سید ابوالقاسم موسوی خویی (زادهٔ ۲۸ آبان ۱۲۷۸ در خوی – درگذشتهٔ ۱۷ مرداد ۱۳۷۱ در کوفه) فقیه، اصولی، مفسر قرآن، متکلم، محقق علم رجال و مرجع تقلید شیعه امامیه بود. او از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه بهشمار میرفت.
ایشان استاد اکثر مراجع تقلید شیعی کنونی بهشمار میرود، بهگونهای که بین فقها و مراجع تقلید شیعه از او با عنوان استادُ الفقها و المجتهدین - زعیم حوزوات العلمیه یاد میشود.
آیت الله خویی در عمر بابرکت خویش، حوزههای علمیهٔ فراوانی تأسیس کرد و کمکهای بشردوستانهٔ بسیاری را به مردم خاورمیانه و جنوب آسیا فرستاد.
در رابطه با حکومتهای داخل ایران، سید ابوالقاسم خویی، تا پیش از مرجعیت، بیانیهها و اطلاعیههایی در محکومیت اقدامات حکومت پهلوی صادر کرده، در یک دوره بیش از ده ساله، تقریباً سیاست سکوت را در پیش گرفت و سپس در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در بهمن ۱۳۵۷ش، به حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی پرداخته است.
مشهورترین فرزندان سید ابوالقاسم خویی که از عالمان دینی بودند، عبارتاند از: سید جمالالدین، سید محمدتقی، سید عبدالمجید و سید علی.
مدفن سه فرزند ایشان و دو تن از دامادهای ایشان در حجره این عالم بزرگ در صحن حرم مطهر است.
درباره علت مرگ و یا شهادت ایشان توسط صدام، اختلاف نظر است؛ مشهور آنست که این بزرگواران به دستور صدام به شهادت رسیدند.
#علمای_شیعه
#آیتالله_خویی
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
«علمای مدفون در حرم امیر المومنین علیه السلام»
سید محمدسعید طباطبائی حکیم (۱۱ بهمن ۱۳۱۴ – ۱۲ شهریور ۱۴۰۰) مرجع تقلید عالیقدر شیعه عراق و یکی از مراجع بزرگ حوزهٔ نجف و یکی از برجستهترین روحانیون شیعه در عراق پس از آیتالله علی سیستانی بود.
پدرش «سید محمدعلی طباطبائی حکیم» و مادرش دختر سید محسن حکیم و خواهر سید محمدباقر حکیم است.
آیتالله حکیم تحصیلات حوزوی را از کودکی آغاز کرده و از شاگردان سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی بوده است. ایشان پس از تکمیل تحصیلات حوزوی، دروس تخصصی حوزه نظیر فقه و اصول فقه و اخلاق و تفسیر را تدریس میکردند.
این مرجع تقلید در دوران رژیم بعثی صدام حسین، هشت سال به زندان افتاد. ایشان پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد.
از سید محمدسعید حکیم ۲۴ عنوان کتاب در بیش از چهل جلد، در موضوع هایی نظیر فقه مسائل مُستَحدَثه و برخی مسائل اجتماعی به چاپ رسیده و برخی آثار او به زبانهای دیگر ترجمه شده است.
#علمای_شیعه
#آیتالله_حکیم
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
در هر کشوری که وارد می شویم، اگر نگاه دقیق به ظواهر جاری در بین مردم داشته باشیم؛ فرهنگ حاکم عموم مردم درک می شود، که البته این فرهنگ شهر تا شهر یک کشور متفاوت خواهد بود.
در تصویر فوق مشاهد می کنید که جملاتی مبنی بر «عطل و بطل سحر فلان بن فلان» به کرات نوشته شده، این جملات در پشت درب های سرویس های بهداشتی منتهی به حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام، به نگارش رسیده بود و توجه مرا به خود جلب کرد، در حالی که در شهرهای دیگر زیارتی عراق این موضوع، کمتر به چشم می خورد.
در همین راستا متوجه شدم که بنا بر ادعا و شاید باور برخی، جنیان، شهر نجف را به علت پذیرش وصایت امام علی علیه السلام، مکان اول خود برای سکنی انتخاب کرده اند و از این رو، مباحث مربوط به حضور اجنه در این شهر در بین مردم پر رنگ تر است.
از همین رو اعتقاد به وجود سحر توسط اجنه و شیاطین و تلاش برای باطل کردن آن در نجف اشرف بارز تر فهمیده می شود.
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#نجف_اشرف
@Ghalamzaniii
«علمای مدفون در حرم امیر المومنین علیه السلام»
علامه حلّی (۶۴۸-۷۲۶ق) فقیه و متکلم شیعه در قرن هشتم قمری. وی بیش از ۱۲۰ کتاب در رشتههای مختلف علمی مثل فقه، کلام، تفسیر، منطق، اصول، و رجال نگاشته که برخی از آنها جزو منابع تدریس و تحقیق در حوزههای علمیه شیعه است. علامه حلی دارای نقش مهمی در گسترش فقه شیعه دانسته میشود و همچنین گفته میشود که وی مبانی کلامی و اعتقادی شیعه را با تکیه بر مبانی عقلی تبیین کرد.
در رابطه با علامه داستان حضور ایشان در ایران مشهور است؛ علامه وقتی وارد ایران شد در مجلسی به مناظره با دانشمندان مذاهب فقهی چهارگانه اهلسنت از جمله خواجه نظام الدین عبدالملک مراغهای پرداخت. وی در این مناظره توانست ولایت و امامت علی(ع) و حقانیت مذهب شیعه را نزد پادشاه به اثبات برساند. این اتفاق باعث شد پادشاه مذهب شیعه را برگزیند و نام خود را از الجایتو به سلطان محمد خدابنده تغییر دهد و تشیع را در ایران رواج دهد. منابع مختلفی نیز به تأثیر علامه حلی بر تشیع سلطان محمد خدابنده اشاره دارند.
#علمای_شیعه
#علامه_حلی
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii
«نور خدا خاموش نمی شود»
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ (توبه:۳۲)
میخواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند، ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خود را کامل کند؛ هرچند کافران نپسندند.
#شهید_اسماعیل_هنیه
#مجازات_سخت
@Ghalamzaniii
«نور خدا خاموش نمی شود»
شهادت لایق مردان بزرگ خداست و رزق من لایحتسب انسان هایی از جنس آسمان است..
اما آنچه این داغ را سنگین می کند؛ جوانب این شهادت بوده، که جا دارد تمام نیروهای انقلابی در رفع پیامدهای احتمالی آن تلاش کنند.
هنیه عامل مهم و اثر گذار مقاومت فلسطین در کشور دوست، حامی، درست در روز تحلیف رئیس جمهور و پس از سخنان حمایتی ایشان از مقاومت به شهادت رسید!
اتفاقی که دیشب در تهران افتاد، یک قدرت نمایی از جانب دشمن پلید بود که نمایان گر اهتمام وی، برای شکستن روحیه مقاومت در منطقه را دارد!
ایران قطعا به این رفتار سیاسی و فتنه انگیز اسرائیل، به منظور بسته شدن اتهامات و ممانعت از افت جبهه مقاومت، پاسخ مناسب خواهد داد!
ما نیز به سهم خود، یادآور آن خواهیم بود؛ که در طول تاریخ اسلام، شهادت رهبران مکاتب فکری، سیاسی حق، هرگز سبب نابودی آن مکتب نبوده است، همانطور که انقلاب اسلامی ایران در سال های پس از پیروزی، برترین متفکران خود را در ترورهای دسته جمعی از دست داد، ولی حاصل خون شهداء، رویش اندیشمندان دیگری بود که امروزه، ایران اسلامی به پاس گمنامی و حضور آنها پا برجا است!
آیه قرآن نیز در بی حاصل بودنِ تلاش های بیهوده کافران فرموده است؛ یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ (توبه:۳۲)
میخواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند، ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خود را کامل کند؛ هرچند کافران نپسندند.
در تفسیر آیه آمده است؛ کافران گمان میکنند، نور خدا مثل چراغ است که اگر فوت کنند؛ خاموش می شود.
منظور آنکه، مشرکان آن قدر کم عقل و نافهمند که گمان میکنند، میتوانند با کارهای خود، اراده پروردگار را تغییر دهند!
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#شهید_اسماعیل_هنیه
#مجازات_سخت
@Ghalamzaniii
1_10652208637.mp3
4.04M
عشاق همه یک به یک
آماده ی رزم اند...
ای لشکر صاحب زمان؛
آماده باش ، آماده باش ✌️🏻
#اسماعیل_هنیه
#مجازات_سخت
@Ghalamzaniii
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است:
«وَ كَانَ جَدِّي إِذَا ذَكَرَهُ بَكَى حَتَّى تَمْلَأَ عَيْنَاهُ لِحْيَتَهُ وَ حَتَّى يَبْكِيَ لِبُكَائِهِ رَحْمَةً لَهُ مَنْ رَآه»؛
جدم امام سجاد (علیه السلام) هنگامی که به یاد سیدالشهداء (ع) می افتاد؛ چنان می گریست که محاسن مبارکشان پر از اشک می شد و هرکس حالت حضرت را مشاهده می کرد، دلش حزین شده و به گریه می افتاد.
حضرت سیدالساجدینعلیه السلام، گریه خونین را از زمانی آغاز نمود که از کلام پدر بزرگوارشان شنید؛ پسرم همین را بدان که اینک جز من و تو، مردی دیگر در بین خیمه ها باقی نمانده است…
جانم به قربانت که عمری در سوگ پدر عزادار بودی و با غم مصائب ایشان، عالمی را به اندوه زیبای حسین علیه السلام، دعوت نمودی…
ما هرچه سوز در غم اباعبدالله داریم از حرارت اشک های بی شمار شماست…
شکر خدا که شما امام ما شدید.
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#یا_سید_الساجدین
@Ghalamzaniii
«إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ»
اسماعیل که به قربانگاه می رود؛ دل ابراهیم نمی لرزد، زیرا که یقین دارد، آنچه را که در راه خدا خواهد داد، بهتر از آن را صله، خواهد گرفت!
ایران حریم اهل بیت علیه السلام است و فلسطین مرز اسلام و تو ای اسماعیل، هرگز به دور از وطن در غربت، جان نداده ای؛ زیرا که در آیین مقدس اسلام، مرز ما آنجایی ست که کفر در آنجا حاکم است؛ پس نژاد و ملیت و مرزهای انسانی، چینشی از کفار بوده؛ تا قدرت معنوی مسلمانان شکسته شود!
و تو در این مسیر، برای اعتلای وحدت اسلام می جنگیدی و در راه اعتقادات خویش، جان شیرین را تقدیم حق نمودی!
و سزاور آن بود که نماز بر پیکر پاکت را رهبر آزادگان جهان، بخواند؛ زیرا که قاسم و ابراهیم و اسماعیل، همه جان هایی مطهر و واحد در راه خدا بودند که در پیکرهای منفرد، حیات دنیوی داشتند!
سفر به سلامت ای بزرگ مرد مبارزه با اسرائیل
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#شهید_اسماعیل_هنیه
#مجازات_سخت
#مهمان_شهید
@Ghalamzaniii
«علمای مدفون در حرم امیر المومنین علیه السلام»
احمد بن محمد اردبیلی (متوفای ۹۹۳ق) در نتیجه زهد و تقوایش به مقدس اردبیلی شهرت یافت؛ چنانکه بخاطر علم و دانش وسیعش به «محقق اردبیلی» مشهور گردیده بود.
مقدس اردبیلی خود را در برابر شاگردانش بسیار کوچک میشمرد. از شاگردانش گزارشهایی درباره تواضع او و کمکهایش به محرومان نقل شده است.
به گفته آیتالله شبیری زنجانی فقیه و رجالشناس محقق اردبیلی در دانش فقه صاحب مکتب است و بین قبل از او و بعد از او تفاوت بسیاری در کیفیت استدلال و استنباط فقهی هست.
ایشان در موضوعات کلام، فقه، اصول، عقاید و سیره اهل بیت(ع) آثاری نگاشت. مجمع الفائده و البرهان و زبدة البیان از مهمترین آثار او نام برده شده است.
#علمای_شیعه
#مقدس_اردبیلی
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای دنیا، آرام تر بنشین که تو در این گردش دوار، یک همسایگی حسین (ع) را به ما بدهکاری…
با ما چنان تصفیه نما که زیارت شب های جمعه ی حرم و جوار همیشگی حسین (ع)، در دنیا و آخرت، رزقِ مستدامِ حیات ما باشد…
شادی ارواح مومنان و مادر سفرکردهام؛
"الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#شب_جمعه
#مادرم
@Ghalamzaniii
سلام مهربانم❣️
مگر می شود تمام دار و ندار ما از منظر چشمانمان غائب باشد و دنیا بر ما آسوده گذر کند… حوادث ایام، ما را در بر نگیرد و روزگار بر ما به خوشی بگذرد…
هیهات که تا نیایی، گره ی کور مقدرات این عالم، باز نخواهد شد و قصه شب طولانی به انتها نخواهد رسید…
«اللهم لَـیِّنقَـلبیلِوَلِیِّاَمرِک»
خدایا قلبم را برای ولی امرت نرم و مطیع گردان❤️
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#هر_صبح_سلام_بر_امام_زمان
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@salam_bar_emamzaman
أمَّا بَعْدُ: فَإِنَّ الاَْمْرَ يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاَْرْضِ کَقَطَراتِ الْمَطَرِ إِلَى کُلِّ نَفْس بِمَا قُسِمَ لَهَا، مِنْ زِيَادَة أَوْ نُقْصَان.
اما بعد (از حمد و ثناى الهى، بدانيد!) مواهب پروردگار، مانند قطره هاى باران، از آسمان به زمين نازل مى شود و به هر کس، سهمى، زياد يا کم (مطابق آن چه خداوند مقدّر فرموده) مى رسد.
✍تشبيه نعمت های خداوند به دانه هاى باران، تشبيه بسيار لطیفی است; چرا که دانه هاى نرم باران، به فرمان الهى، به اشکال متفاوتى، در زمين هاى مختلف نازل مى شود.
در برخی از زمين ها آن قدر مى بارد که نهرهاى عظيم جارى مى شود و بر بعضى دیگر در تمام سال، مقدار ناچيزى مى بارد.
شاید تعبیر دیگر سهم افراد نیز بسته به میزان پذیرش افراد است؛ همچون برخی از زمین ها که خاصیت پذیرش باران بیشتری دارند و در نهایت محصول بهتری هم می دهند و برخی دیگر مانند زمین شوره زار که با وجود باران فراوان، مواهب را نمی پذیرند و نتیجه ای نیز به بار نمی نشانند.
منبع؛ خطبه۲۳
#فاطمه_شکیبرخ
#نهج_البلاغه
@Ghalamzaniii
در حرمین شرفین سامراء علیه السلام، این تابلو نصب شده بود.
خادمان حرم نیز به شدت مراقب این مکان بودند؛ تا کسی جلوتر از ضریح نماز نخواند!
آنان مدام به تمام زائران تذکر می دادند که نماز جلوتر از ضریح مطهر، حرام است!
البته که این رواق، قسمتی از آن جلوتر از ضریح بود و مساحت بیشتر آن، ربطی به ادعای موجود نداشت!
جالب آنکه، زائران ایرانی هم، یکدیگر را توصیه به ترک نماز در این مکان می کردند!
با چند تن از آنان وارد بحث شدم و برایشان توضیح دادم که طبق فتاوای اکثر مراجع اگر سبب بی احترامی به امام (ع) باشد؛ حرام است و در غیر آن، مکروه و البته برخی دیگر از مراجع، حتی قائل به مکروه بودنِ نماز (اگر از سر بی احترامی نباشد)؛ هم نیستند!
این اتفاق برای من، یک صحنه زنده ی تاریخی را گشود، بارها در لابه لای کتب خوانده بودم که مردم متدین در اثر ندانستن به بدعت و خرافات دچار می شوند و جای حق و باطل را تغییر می دهند!
شاید هم به همین علت بوده که در منابع روایی ما، آنقدر بی شمار، بر کسب علم و دانش، توسط مسلمانان، تاکید شده است؛ زیرا که دانش، سد محکمی در برابر ورود خرافات و بدعت ها در جوامع اسلامی خواهد بود!
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#سامراء
#جهاد_روایت
@Ghalamzaniii