هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰تجمیع فتاوا و سنت سلف صالح
🔸[سید محمد مجاهد فرزند صاحب ریاض که در زمان خود، مرجعیت عامّه داشت، پس از تجاوز قوای روس به مرزهای ایران و دادخواهی مردم آذربایجان از ایشان] «با هريك از علماى ايران مكتوبى نگار داد كه به حضرت شهريار گرد آيند و مردم را از بهر جهاد تحريص كنند.»
🔹سپس «فتوای جهاد علیه روسیه صادر کرد و به همراه گروهی از علمای عتبات ـ که تعداد آنها به پنجاه نفر میرسید ـ عازم تهران شد تا شخصاً مردم را به جهاد علیه روسها تشویق و پادشاه را به جنگ با آنها وادار کند. در مسیر راه بسیاری از داوطلبان دعوت او را قبول کرده و به همراه وی عازم تهران شدند. دیگر ولایات نیز چنین بود.»
🔸«آقا سید محمد در اواخر شوال ۱۲۴۱ق وارد تهران گردید و گروه بزرگی از علما، شاهزادگان و مردم از او استقبال کردند. بسیاری از علمای برجسته کشور به اردوگاه لشکر در چمن سلطانیه آمدند تا به همراه سید محمد عازم نبرد با روسها شوند، از آن جمله میتوان از ملامحمدجعفر استرآبادی، آقا سید نصرالله استرآبادی، سید محمدتقی برغانی، سید عزیزالله طالش، ملا احمد نراقی، ملا عبدالوهاب قزوینی، نام برد.»
🔹«این جمله مجتهدین که انجمن بودند، فتوا راندند که: هرکس از جهاد با روسیان باز نشیند، از اطاعت یزدان سربرتافته، متابعت شیطان کرده باشد. شاهنشاه دیندار و ولیعهد دولت نیز سخنان ایشان را دستور داشت».
🔸«بالجمله جناب حاجى ملا احمد نراقى كاشانى كه فحل فضلاى ايران بود و شيخ جعفر کاشف الغطا و آقا سيّد على و ميرزا ابو القاسم و حاج ميرزا محمّد حسين سلطان العلماء امام جمعۀ اصفهان و ملا على اكبر اصفهانى و ديگر علماء فقهاى ممالك محروسه هريك رساله نگاشتند و خاتم گذاشتند كه مجادله و مقاتله با روسيه جهاد فى سبيل اللّه است و خرد و بزرگ را واجب افتاده است كه براى رواج دين مبين، و حفظ ثغور مسلمين، خويشتندارى نكنند و روسيان را از مداخلت در حدود ايران دفع دهند.»
🚩#تجمیع_فتاوای علماء و حتی هماهنگی در حرکت جمعی برای مقابله با دشمنان دین، از سنتهای ریشهدار سلف صالح بوده است. حالا که جسارت صهیونیستها به جایی رسیده که تهدید مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای و همچنین آیتالله سیستانی را مطرح میکنند، کاش نهادهای حوزوی همانند «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «شورای عالی حوزه های علمیه» از ظرفیت و اعتبار خود استفاده کنند و از طریق رایزنی نخبگانی با مراجع عظام و آیات اعلام، فتوایی اجماعی و #تجمیعی در مورد قضایای لبنان و غزه و منطقه اخذ کنند. البته اگر نهادهای حوزوی اقدامی نداشته باشند، از ظرفیت تشکلهای طلبگی و جمع فضلاء و اساتید هم میتوان در این جهت استفاده کرد.
✍حسینیه اندیشه
مطلب مرتبط: همه مراجع سیستانیاند
✅http://eitaa.com/HossiniehAndisheh
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قسمت دوازدهم
🎥 #تیزر | مجموعه گفتگوی اینترنتی "سدید"
⁉️لوازم نقش آفرینی مردم در عرصههای کلان کشوری چیست؟
⁉️امر به معروف و نهی از منکر مختص به یک عده خاص است؟
👤باحضور جناب حجتالاسلاموالمسلمین
#محسن_قنبریان/استادحوزهودانشگاه
🌀کاری از مجمع ملی فعالان امر به معروف و نهی از منکر
🎞 مشاهده فیلم کامل قسمت دوازدهم
#مردم
#مسئولیت_اجتماعی
🖥@Ssadid
🔗@EHYAGARI_IR
هدایت شده از محسن قنبریان
🔰 مرجعیت شیعه و فلسطین
1⃣ مساله فلسطین در شیعه از اول دینی و توسط علمای تراز اول طرح شد!
2⃣ علماء شیعه برای مساله فلسطین فردی اقدام نکردند؛ تجمیع درخواست و فتوا و هم افزایی را لحاظ کردند!
3⃣ علماء شیعه، عالمان سنّی را برای مساله فلسطین دعوت و زیر قبّه امیرالمومنین(ع) جمع و برای صدور حکم جهاد مشورت کردند!
4⃣ پیشتازی عالمان شیعه موجب شد موثرین اهل سنت درباره مسائل فلسطین (مثل فروش اراضی به صهیونیست ها و...) از آنها استفتاء کنند!
5⃣ مرجعیت شیعه، مساله فلسطین را مساله همه کشورهای اسلامی منطقه کرد!
📎 سخنرانی ما و اربعین ، ما و فلسطین
#هم_سرنوشت
#تجمیع_فتوا
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
اختلاف آری تفرقه نه ۱.mp3
10.79M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ اختلاف آری، تفرقه نه!
جلسه اول/ ۶مهر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
❓فرق اختلاف و تفرقه
❓اختلاف ممدوح و مذموم
❗️حل اختلاف و مدیریت اختلاف
❗️راه های ناقص
• افراط و تفریط در دو جهت
⬅️ با ملازم جماعت بودنِ اهل حق (عدم تفرقه) اختلاف را میشود مدیریت و بعد حل کرد!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📖 درسهای نهج البلاغه
اختلاف آری ؛ تفرقه نه (۱)
جلسه اول / ۶مهر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
• اختلاف: تفرّق از حیث فکری و اعتقادی
تفرقه: اختلاف و تشتت از حیث بدنها و تقابل اجتماعی (ر.ک: ترجمه المیزان ج۳ص۵۷۹)
• اختلاف تا جایی طبیعی است؛ بخاطر تفاوت های طبیعی آدمها و...
اما به تعبیر قرآن، اختلاف بعد از بیّنات و علم مذموم است و ملازم تفرقه است (آیه۱۰۵ آل عمران)
بیّنات هم تشکیکی است چیزی که روزی استدلالی است یک زمانی برای جامعه روشن و بی نیاز از استدلال می شود.
• رابطه تفرقه و اختلاف دو سویه است: جدایی بدنها و کناره گیری ها از اکثریت، موجب اختلاف آراء و افکار می شود. از طرف دیگر هم اختلاف فکری و سیاسی، گاهی همراه با تفرقه و خروج و بغی می شود!
• جامعه ایده آل
در یک سطح برتر می توان اختلاف هم نداشت و اختلاف میل به صفر کند؛ که این فرآیندی دارد.
لکن در بدترین شرایط -که اختلاف آراء فکری سیاسی هست- باید کاری کرد که به تفرقه و اختلاف بغی آلود (علیه بیّنات) نیانجامد.
⬅️ پس دو چیز داریم: "حل اختلاف" / "مدیریت اختلاف" تا به تفرقه نیانجامد.
• راه های ناقص برای مدیریت اختلاف:
- ناقص غیر از معیوب است؛ ناقص یعنی همراه کمبود نه دارای آسیب.
- راه ناقص در مدیریت اختلاف این است که فقط بگویی حول محور قرآن و عترت (حبل الله) !
- اعتصام به حبل الله، مانع تفرقه هست اما مانع اختلاف نیست!
آیه هم می فرماید: ولا تفرقوا!
خطبه فدکیه هم می فرماید: امامتنا اماناً من الفرقه
- اما می دانیم بر سر خود قرآن و عترت، اختلاف شده است (از بدیهیات تاریخ و هم اشاره خطبه۱۲۷)
- قرآن ناقص نگفته ما کامل نمی گیریم!
❓مدیریت این اختلاف و اختلافات دیگر باید چگونه باشد تا به تفرقه نیانجامد؟! و از سوی دیگر اختلاف هم به نفع "حق" حل شود؟!
• ما معمولا در مرحله ثبوتی (که قرآن و عترت رافع اختلاف و مانع تفرقه است) به لحاظ الهیاتی نگهش داشته ایم! لذا در مدیریت اختلاف ناکارآمدیم!
• غرب هم در مرحله اثبات افراط کرده، اصلا اختلاف را ذاتی گرفته و حق و حقیقت ثابت را منکر شده(پلورالیزم)؛ جایش به شکل تکنیکال به مدیریت اختلافات به جای حل اختلاف به نفع حق بسنده کرده است! انتخابات و دموکراسی را راهی برای مدیریت اختلافات گرفته است و آموزش داده چگونه اختلافات سیاسی می تواند جامعه بهتری بسازد؟!۱
⬅️ راه درست کدام است؟ که اختلاف قهری و عمدی مدیریت شود و به تفرقه نیانجامد + اختلاف حل شود و به ظهور دین حق و حقیقت بیانجامد؟!
• خطبه۱۲۷ در احتجاج با خوارج است که کارشان به بالاتر از اختلاف -یعنی تفرقه- انجامیده است...
- دو هلاکت درباره خود علی(ع): غالیان/ ناصبیان
وسط ایندو جامعه ای است تشکیکی که برخی او را فقط خلیفه می دانستند و برخی او را امام حق.
- بهترین گروه درباره علی(ع): نمط اوسط است. نمط: گروهی از مردم که دارای هدف واحدی هستند. نمط اوسط: گروه وسط است که روایت دیگری بهترین شیعه می شمارد: "الا انّ خیر شیعتی النمط الاوسط الیهم یرجع الغالی و بهم یلحق التالی" (بحار ج۶ص۱۷۸)
این گروه وسط غالی و ناصبی را بر می گرداند.
❓آیا سواد اعظم و جماعت مورد اشاره همین نمط اوسط است؟! آنها که همه امیر(ع) را امام حق نمی دانستند فقط ناصبی نبودند !
❓ نمط اوسط و شیعیان در چه فرایندی اختلاف را حل می کنند و غالی و ناصبی را بر می گردانند؟!
⬅️ با ملازمت با سواد اعظم و جماعت، فرقه نشدن و تفرقه پیدا نکردن از اجتماع!
لذا می فرماید: الزموا السّواد الاعظم فان یدالله مع الجماعه و ایاکم و الفرقه!
آن نمط اوسط باید در جماعت بماند از بینات شروع کند و تبیین نماید تا اختلاف اول مدیریت و بعد حل شود.
آن کمبود در فرآیند مدیریت اختلاف، ملازم جماعت بودن است.
بحث برای مطلق اختلاف و تفرقه است نه اختلاف شیعه و سنی!
• بیان علامه طباطبایی در جلد۳ المیزان:
همانطور که این بروز اختلاف ضروری است بر طرف شدن آنهم به وسیله اجتماع ضروری است... (ترجمه المیزان ص۵۸۰)
⬅️ جریان حق در تقاطع های جامعه باید بماند و اختلاف فکری را اول مدیریت و بعد به نفع حقیقت حل کند نه عملا از میادین اجتماعی کناره گیری کند و زمینه تفرقه را فراهم کند!
۱. برای نمونه بخوانید: B2n.ir/f99807
*برای قضاوت بهتر جلسه بعد را هم بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
💠 نظر مردم درباره عملیات وعده صادق ۲ چه بود؟!
🔸 بر اساس نظرسنجی متا در مهرماه ۱۴۰۳ و پس از عملیات وعده صادق ۲، ۷۲ درصد از افراد جامعه پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل را مانع بروز جنگ میان دو کشور میدانند. در مقابل ۲۸ درصد نیز قائل هستند که پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل زمینه بروز جنگ میان دو کشور را فراهم میآورد.
🔹میزان موفقیت یا عدم موفقیت عملیات وعده صادق ۲ نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۸۲.۹ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردهاند به میزان بسیار زیاد و تا حدی عملیات وعده صادق ۲ موفق بوده است و در مقابل ۱۷.۱ درصد نیز اعلام کرده اند که این عملیات نه چندان یا اصلا موفقیت آمیز نبوده است.
🔸 میزان پیگیری اخبار حمله وعده صادق ۲ توسط مردم نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۵۸.۵ درصد بسیار زیاد، ۲۹.۴ درصد تاحدی، ۷.۸ درصد نه چندان و ۴.۴ درصد نیز اعلام کردهاند که اصلا خبر عملیات آن را پیگیری نکردهاند.
🔰 دادههای این نظرسنجی از پانل ملی متا با نمونه ۱۸۰۰ نفری گردآوری و با روش مدلسازی جمعیتی تحلیل شده است.
#متا
#هسته_افکارعمومی_و_تغییرات_فرهنگی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می تواند بکند؟!
۱. تعطیلی چند روزه دروس را نجف پیش از قم برای سید مقاومت اعلام کرد.
صدور بیانیه ها هم تا سنتی ترین و ساکت ترین مراجع کشیده شد!
تخصیص میزانی از وجوهات برای کمک به لبنان را -به اصطلاح این سالها- شیرازی ها هم انجام می دهند و مختص مراجع انقلابی قم نیست!
پس سهم حوزه و مراجع انقلابی قم بیش از اینها باید باشد!
۲. ترکیبی بودنِ جنگ، عیان است؛ لذا مثلا "تهدید و ارعاب" کنار "ترور و بمباران" جزء علمیات رژیم است.
در مقابل، "نماز #جمعه_نصر"، "سفر عراقچی با هواپیمای حامل کمکها"، "خلبانیِ قالیباف به بیروت و حضور در کنار ویرانی ها" و...، #خلق_پدیده هایی است که "ذاتش پیام" بوده، "بالاترین سطح اثرگذاری" را دارد.
این پدیده ها بر #قدرت_نرم جبهه حق می افزاید، "کمتر مقابله به مثل پذیر" و "بازدارندگی"ای کمتر از اقدامات نظامی ندارند.
صرف گفتن ها و بیانیه ها در این جنگ ترکیبی موثر نیست، خلق اینگونه پدیده های موثر و بجا، #موازنه_ساز است.
۳. توقع این است در "سطح مرجعیتِ" انقلابی قم پدیده ای مناسب خلق شود وقدرت جبهه حق را به رخ کشد.
تهدید مرجعیت عراق و ایران به ترور توسط رژیم، این را ضروری تر هم کرده است.
در این راستا دیدارهایی با مراجع و فرستادن برخی فرزندان به مناطق اسکان آوارگان دیده می شود اما تا خلق آن پدیده فاصله دارد.
۴. بطور روشن:
جمع شدن مراجع قم دور هم (یا دیدارهای متوالی باهم)
+ عزیمت یکی از آنها (مثل آیت الله نوری همدانی) برای دیدار با مراجع نجف (برای تجمیع فتوا) می تواند پدیده ای در قدرت نرم شود.
محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💡استاد ارجمند حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان یادداشتی با عنوان «مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه میتواند بکند؟!» مرقوم فرمودند که مرا یاد این رخدادهای تاریخی انداخت:
✍امام خمینی و تعدادی از علما و وعاظ در ۱۵ خرداد ۴۲ دستگیر و گزینه اعدام ایشان شایع شد. مراجع تقلید و علمای طراز اول بلاد به خروش آمدند و به تهران مهاجرت کردند.
آیتالله میلانی و شیخ مجتبی قزوینی از مشهد، آیتالله مرعشی نجفی، سید کاظم شریعتمداری و شیخ مرتضی حائری یزدی از قم و آخوند ملاعلی معصومی همدانی و آیتالله بنیصدر از همدان در صدر این حرکت بودند.
با آمدن علمای طراز اول، دید و بازدیدها شروع شد و جنبوجوش فوقالعادهای در میان روحانیان و مبارزان به چشم میخورد. اقداماتی صورت گرفت که شرح آن در این مختصر نمیگنجد.
سرانجام شاه ناچار به عقبنشینی شد و با پذیرفتن آیتالله سید احمد خوانساری به عنوان نماینده علما، عدم آسیبرسانی به حضرت امام را اعلام کرد و اجازه داد که نماینده علما خود شخصا با امام ملاقات کند.
اکنون اما مدتها است چنین تحرکاتی از صدر تا ذیل حوزه به چشم نمیخورد.
شوخی نیست! رژیم اشغالگر که نشان داده در قتل و غارت با کسی تعارف ندارد، دو تن از برترین مراجع تقلید یعنی آیتالله العظمی خامنهای و آیتالله العظمی سیستانی را تهدید به ترور کرده است.
واکنشها اما چیست؟ آیا در سطح این تهدید هست؟
چرا سال ۴۲ مراجع تقلید به تلگراف و اعلامیه بسنده نکردند؟ چون حوزه و روحانیت از یک سال قبل از آن زنده و بارور شده بود. حوزه از سکون و سکوت خارج شده و کنشگری آن به شدت فعال شده بود.
چون امام از سال ۴۱ در رخدادهای سیاسی مهم، مراجع را در یکی از بیوت گرد میآورد و تصمیمات ملی اتخاذ میشد. علمای بلاد هم به پیشنهاد امام یک شب در هفته در یکی از مساجد تجمع و سخنرانی میکردند.
در آن مقطع حوزه میدید که اعلامیه و تلگراف در برابر تصمیمات حکومت جنایتکار بازدارنده نیست و تنها مهاجرت کبری قدرت و نفوذ نهاد مرجعیت را به رخ میکشد که کشید!
آنها میترسیدند که اگر تعلل کنند خدای نکرده فاجعه اعدام شیخ فضلالله نوری تکرار شود! آن وقت حتی امثال سید عبدالله بهبهانیها هم جانشان در امان نیست.
امروز به شدت نیازمند دگرگونی در نوع کنشگری حوزه و نهاد مرجعیت هستیم و همچون دهه چهل، طیفی میانی و واسط همچون اساتید برجسته حوزه در دهه چهل که #جامعه_مدرسین را پدید آوردند نیاز داریم که پیشگام این شکوفایی باشند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از محسن قنبریان
اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ... أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً !
خداوندا پناه می برم به تو از اینکه ظالمی را یاری و داغدیده ای را خوار کنم!
(دعای هشتم صحیفه سجادیه)
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 #غزه #لبنان #ایران_همدل ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
💢 یحیای متأسی
قَالَ الصادق (ع):
اَلشِّيعَةُ ثلاثةٌ مُحِبٌّ وادٌّ فَهُوَ مِنَّا وَ مُتَزَيِّنٌ بِنا وَ نحنُ زَيْنٌ لِمَنْ تَزَيَّنَ بِنَا وَ مُسْتَأْكِلٌ بِنا اَلنّاسَ و مَنِ اسْتَأْكَلَ بِنا اِفْتقرَ.
شيعه سه نوع است: دوستدارِ مهر ورز [متعهد] که او از ما اهلبیت است، و شيعه اى كه خود را به ما مى آرايد و ما مايه آراستگى كسى هستيم كه خود را به ما بيارايد ، و شيعه اى كه ما را وسيله ارتزاق خود قرار مى دهد و چنین کسی فقير مى شود .
اگر نان خور با نام اهلبیت -حتی اگر تعهدی زنده و در صحنه به مکتب آنها نداشته باشد- از اقسام شیعه(ولو اسمی) است؛ محب متأسی هم که عمل و تعهد خود را از نسخه اهلبیت می گیرد و عمل بجایش را به سیره آنان تزیین می کند، اهلبیت او را می آرایند و او هم قسمی از شیعه (اقلا متشیع) است.
از وقتی تحریم، سزای انتخابات دموکراتیک مردم فلسطین مقابل محمود عباس، شد و غزه بزرگترین زندان روباز دنیا شد؛ چاره ای جز تسلیم و ننگ یا مرگ شرافتمندانه نماند.
سرور آزادگان آموزش داده بود که در چنین شرایطی باید مقاومت عاشورایی کرد.
#یحیی_سنوار در مختصات تسلیم و ننگ یا مقاومت و مرگ شرافتمندانه به حسین(ع) تاسی کرد در نامه هایش آمده: "باید در مسیری که شروع کرده ایم پیش برویم یا بگذار کربلای جدید رخ دهد!"
تا لحظه آخرش هم همین را نشان داد!
عجیب این است که قسم نازل حدیث امام صادق(ع) که "صله دلبخواه بانی" را "پاکتِ تکسّب با نام اهلبیت" کرده اند به قسم دوم طعن بزنند!
عجیب تر وقتی که برای قسم اول -مالک ها و سید حسن ها- هم کار در خوری نکنند!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۷
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
اختلاف آری تفرقه نه ۲.mp3
18.41M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ اختلاف آری ، تفرقه نه!
جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
• چکیده جلسه قبل
❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟
⬅️ جمع دو دسته روایت
• تقسیم کار امام خمینی و آیت الله خوانساری در نهضت!
• فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت + تعامل اجتماعی
• جدایی از ائمه جور و دستگاه ظلمه نه جماعت و سواد اعظم!
• بالاتر از مصاحبت و ملازمت، بودن در مفاصل و جایگاه های اثر گذار لازم است
- روایت صدوق در صفات الشیعه
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ اختلاف آری، تفرقه نه!
جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
• چکیده جلسه قبل را بخوانید!
• نمط اوسط (گروه دارای حرف حق) باید ملازم و مصاحب با جماعت و اکثریت بماند و فرقه نشود(تفرقه نکند) ولو اختلاف فکری و سیاسی دارد!
این اختلاف باید "مدیریت" و به نفع ظهور حق، "حل" شود.
▫️بررسی دو دسته حدیث:
1⃣ مذمت اختلاف قضات (خطبه ۱۸)
2⃣ حدیث و روایات "اختلاف علماء امتی رحمة"
❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟!
⬅️ • دسته اول، اختلاف بعد از علم و بینات است که مذموم است.
قاضیان معاصر امیرالمومنین در عصر شارع و با آیات و بینات روشن و احادیث نبوی، از سر هوای نفس اختلاف می کردند؛ این قابل قیاس برای عصر غیبت و بسته شدن باب علم نیست. نمی توان اختلاف فقهاء در فتاوا و حتی اعلام عید را از این قبیل دانست!
• دسته دوم اختلاف قبل از علم و بینات است که ممدوح است. هم برهم وارد شدن علماء و مباحثه و مذاکره موجب روشن شدن مطالب و مدیریت اختلاف می شود و هم اختلاف حاصل از بسته بودن باب علم، عملا (با مدیریت درست) می تواند به حفظ کیان شیعه بیانجامد(روایت امام کاظم) نه بالعکس(دقت کنید)
- خاطره ای از تقسیم کار امام خمینی و مرحوم آیت الله خوانساری در نهضت؛ در حالیکه به ظاهر اختلاف می آمد!
• فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت(حبل الله) + تعامل اجتماعی(لا تفرقوا)
- اعتصام جمیع + لاتفرقوا در آیه هم مفید همین است...
• گروهی که خود را حق می داند، حق جدایی(به هیچ نحوش) از جامعه و اجتماع را ندارد؛ "درون اجتماع" با "مدیریت اختلاف" باید به "حل اختلاف" و "وحدت" برسد.
- گونه های جدید جدایی و تفرقه با فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مدرن!
• دستور به جدایی و برائت و... در کلمات اهلبیت، نه از جماعت و سواد اعظم بلکه از ائمه جور و دستگاه ظلمه بوده است!
• نه فقط مصاحب و ملازم جماعت بلکه در مفاصل و جایگاه های اثر گذار آن باید بود تا بتوان اختلاف فکری و سیاسی را به سمت ظهور حق مدیریت کرد.
- روایت شیخ صدوق در کتاب ارزشمند "صفات الشیعه/ ص۲۸ روایت۳۹" از امام صادق(ع) در اینباره خواندنی است!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
❗️ قرآن و فقه و عرفان را مخدّر نکنیم!
قرآن سرتاسر نور است و هیچ باطل و عوجی در آن نیست اما نابجا خواندنش می تواند گمراهی و تخدیر بیافریند!
قرآن به "مجاهدان میدان" خطابی دارد و به "تماشاگرانِ" تلویزیونیِ صحنه و "قاعدین" خطاب دیگری ؛ اولی را برای دومی خواندن مخدّر است!
از زبان "مجاهدان میدان" به دشمنان می فرماید:
قُل هَل تَرَبَّصونَ بِنا إِلّا إِحدَى الحُسنَيَينِ ۖ وَنَحنُ نَتَرَبَّصُ بِكُم أَن يُصيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِن عِندِهِ أَو بِأَيدينا ۖ فَتَرَبَّصوا إِنّا مَعَكُم مُتَرَبِّصونَ﴿۵۲ توبه﴾
بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (: یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما (مجازات شوید) اکنون که چنین است، شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار میکشیم!»۱
و به "تماشاگران مجازی و تلویزیونیِ" مظلومان غزه و لبنان می فرماید:
وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ ...﴿۷۵نساء﴾
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟!...۲
وقتی احساسات دسته دوم کمی از کشتن کودکان و زنان بی گناه جریحه دار می شود و می رود که تقاضای جهادی و قتالی بکنند، آخوند و مکلای تلویزیون و غیر آن، عارف می شوند و "احدی الحسنیینِ" مجاهدان معرکه را بر بینندگانِ در خانه ها می خوانند و با #عرفان_بازی، وجدان دردها را تسکین می دهند!
مردم غزه در ۱۰درصد این زندانِ باریک روباز، محصورتر از قبل شده و واقعا دارند نابود میشوند؛ صدای استغاثه شان بلند است! ما به خاطری که یک وقت مخاطبی سوسول پای تلویزیون، ناامید نشود جای تشرِ "مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین" ، بشارت: "بنا الا احدی الحسنیین" می دهیم!!!
از کی نشستن و تماشاگری و حداکثر آهی کشیدن و دعا و نفرینی کردن یکی از دو حسنای قرآن شده است؟!!
به "فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ"(پس تو برو به اتفاق پروردگارت با آنها قتال کنید ما اینجا خواهیم نشست) شبیه تر است تا "بنا الا احدی الحسنیین"!
هزاران زن و کودک #جبالیا و #ضاحیه زیر آتش بمانند و احدی الحسنیین ملاقات کنند!
جای ما، خون شهید همانجا تکثیر می شود و پیروزی می آورد!!!
از همین قبیل است همه استفاده های نابجای دیگر از مقام شهید و سنن الهی تاریخ و هرچه رنگ ماوراء و عرفان دارد!
در فقه هم مفاد آیه۵۲ توبه این فتوای صریح است:
"بنا بر فقه اسلام -چه فقه مذاهب اهلسنّت، چه فقه شیعه و شاید بقیّهی مذاهب دیگر- تردیدی وجود ندارد که وقتی دشمنی بر سرزمین مسلمین تسلّط پیدا کرد، وظیفهی همه است که با او مبارزه کنند، با او جهاد کنند؛ به هر شکلی از جهاد که ممکن است. امروز مبارزهی با رژیم صهیونیست برای همهی دنیای اسلام واجب و لازم است."۲
بحث سرِ باز یا بسته بودن راه جهاد نیست، تقلیل دادن از "برای مستضعفین" به "تعرض به ایران" است!
هنیه مهمان ما بود و در کشور ما ترور شد، بجایش چند موشک می زنیم؛ برای سید حسن و سنوار، نه!
بحث سرِ باور نکردن "#جنگ_وجودی بین مقاومت و صهیونیزم"۳ و "به هم گره خوردن سرنوشت ایران با منطقه و مقاومت"۴ است!(دقت کنید)
قیاس "حمله کفار به بلاد مسلمین" با "قیام درون جامعه اسلامی علیه خلیفه وقت" ، هم مع الفارق است. اینجا هم #نابجا_خوانی دیگری است؛ که روایات "تقیه" و "حقن دماء شیعیان" و "احلاس بیوت" و نبودن شرایط و نیافتادن در فتنه و تأسی به سیره ائمه بعد از حسین(ع) و... "برای شیعیان" بخوانند! (و می بینیم که حدیث بازان و فقه مالانی -علیرغم فتوای مراجع بزرگ در این ۷۰سال اشغال صهیونی- می خوانند!)
................................
۱. استفاده های رهبر انقلاب از آیه را اینجا بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=52
۲. و اینجا:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=4&npt=7&aya=75
۳. جنگ وجودی یا شرایط مرگ و زندگی برای طرفین را رهبران دو طرف می گویند:
-رهبر انقلاب اسلامی در ۲خرداد۱۴۰۳ به رئیس مجلس لبنان: شرایط کنونی منطقه به گونه ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق!
- محمود قماطی نائب رئیس شورای سیاسی حزب الله به شبکه الجزیره: ما درگیر جنگی وجودی علیه اشغالگران شده ایم...
- العربیه هم به نقل از نتانیاهو: نخوض حرباً وجودیاً!
- سخنگوی کابینه اش هم گفت: ما وارد جنگی شده ایم که برای بقای اسرائیل است...
۴. ر.ک: خطبه نماز جمعه نصر
📎مطلب مرتبط:
- شرایط مرگ و زندگی۲
- دو نکته در بیانات اخیر رهبر انقلاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ توجهی درباره یادداشت اخیر!
• دال مرکزی یادداشت -چنانچه روشن است- مربوط به حوزه گفتمان سازی مقاومت است نه استراتژی های نظامی یا سیاست گذاری های حکمرانی.
بطور واضح محتواهایی که نابجا مصرف و مانع تحقق مقاومت و نصرتی لکم مُعِده می شود را اشاره وار پرداخته است. حالا این روح مقاومت بالفعل و نصرتِ مُعِده کجا و چگونه خرج شود؟ یادداشت در مقام آن نبوده است. مطلب مرتبط دوم که ضمیمه شده خط کلی ای در اینباره می دهد.
• در همین راستا یادداشت چند نابجاگویی یا تقلیل دهی را اشاره می کند:
- آیاتی از قرآن برای کسانی که صرفا شنونده اند! (کل ملت غیور ایران هیچوقت و هیچ جا در این کانال -چه رسد به یادداشت- مذمت نشده و قاعد شمرده نشده اند!)
- برداشتهایی شبه عرفانی که به قصد امید (بنظر گوینده رجاء کاذب) از شهید و سنن الهی در حوادث می شود که چون فاقد عنصر تنظیم شده خوف و نگرانی است، جای امید و رجاء صادق، رخوت و تخدیر می سازد!
- تقلیل از گفتمان حمایت از مظلوم و مستضعف به صرفا تعرض به ایران که برخی تحلیل گران دچارند!
- خلط حکم بین قیامهای معاصر ائمه(ع) برای تعویض خلیفه وقت با حکم تهاجم کفار بر بلاد مسلمین که برخی گویندگان مذهبی و... آن مستقیما یا تلویحا می پردازند !
• ریشه این فروکاست ها در دو چیز بیان شده:
- باور نکردن جنگ وجودی برای دو جبهه حق و صهیونیستی در این جنگ اخیر (قبلا در این کانال گفته شده و به زودی مطالب دیگر هم بارگذاری میشود)
- اینکه سرنوشت ایران اسلامی به منطقه و مقاومت گره خورده است (بیانات صریح خطبه جمعه نصر)
شاید بی نیاز از توضیح بود برخی شکست نورها لازم کرد!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
[تئوریسین جنگ!]
🎯 چطور آمریکا اقتصاد بینالملل را به #سلاح تبدیل کرد؟
— آمریکا بعد از یازده سپتامبر خط قرمزی را شکست که دنیا را به جای متفاوتی تبدیل کرد
📍در قرن اخیر، هیچ کشوری به اندازۀ آمریکا جنگ برپا نکرده است، طوری که آمریکا را «کشوری همواره در حال جنگ» توصیف میکنند. بااینحال بعد از حمله به برجهای تجارت جهانی و آغاز آنچه «جنگ علیه ترور» خوانده میشود، ماهیت این جنگها تفاوتی اساسی پیدا کرد. آمریکا که در گلوگاه تقریباً تمام مبادلات مالی و اطلاعاتی بزرگ جهان بود، شروع به کنترل و پایش گستردۀ این دادهها با اهداف امنیتی و نظامی کرد. حاصل اختراع سلاح کشتار جمعی جدیدی بود که بعدها علیه کشورهای مختلفی به کار بسته شد: «تحریم».
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/h53899
✍ پ. ن:
• «تئوریسین جنگ» آمریکاست، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم». (آیت الله #میرباقری)
• در این مقاله پل کروگمن می بینید آمریکا چقدر #جنگ_پایه است و بیشتر از جنگ نظامی اقلا از بعد ۱۱سپتامبر از تجارت بمثابه سلاح استفاده می کند. آمریکا بالاتر از تئوریسین، محقِق و برپا کننده همه جنگها در جهان است!
• در مقابل جنگِ #تجارت_بمثابه_سلاح هم دو راه بیشتر نیست: تسلیم و سازش / مقاومت و طرحی نو در انداختن!
مقاله در این حوزه قوی نیست و به اشاراتی بسنده کرده است اما ریشه های #خط_سازش را بهتر برایتان روشن می کند!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حجتالاسلام محسن قنبریان.mp3
26.35M
🔘 جنگ وجودی برای جبهه حق و صهیونیستی!
حجت الاسلام قنبریان
همایش تولد قیام / ۲۶مهر۱۴۰۳
• بیان آن از سوی رهبران طرفین
• آنچه مانع درک این جنگ وجودی برای برخی است!
• برای اسرائیل چگونه جنگ، وجودی است؟!
- دوگانه سرزمین(ارض مقدس)_ دولت سکولار
- دولت صهیونیستی مدرن چگونه برای ارض مقدس ، لشکر خدا شد؟!
- انتفاضه و بخصوص طوفان الاقصی این گره را دارد باز می کند!
• جنگ اخیر غزه برای جبه حق چگونه وجودی است؟!
- دوگانه دولت_ امت در نظم مدرن
- حشد پس از داعش چه شد؟!
- بعد از سید حسن برای حزب الله چه خوابی دیده اند؟!
- ام القرای مقاومت(ایران) و چالشی قدیمی: تقدم با چیست؟!
ثروت ملی یا قدرت ملی یا...؟!
جمهوری اسلامی ایران یا انقلاب اسلامی؟!
📎پیوست ۱ و ۲
📌مطلب مرتبط: قرآن و عرفان و فقه را مخدر نکنیم!
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
@sch_negah
☑️ @m_ghanbarian