🔺شیخ نعیم قاسم، دبیر کل جدید حزب الله لبنان کیست؟
▫️ در(1953 میلادی) درکفرفیلا زاده شد. (71 ساله)
▫️ لیسانس شیمی خود را به زبان فرانسه از دانشگاه لبنان دریافت کرد.
▫️ در کنار تحصیلات دانشگاهی در حوزه علمیه لبنان نیز دروس دینی را فرا گرفت.
▫️ همراهی با امام موسی صدر در تشکیل جنبش امل یا حرکة المحرومین.
▫️ همکاری و مشارکت در تأسیس حزبالله لبنان
▫️ نایبرئیس و قائممقام حزبالله لبنان از سال ۱۹۹۱ طی ۵ دوره متوالی
▫️ تألیف بیش از 20 جلد کتاب علمی مانند "الولیُّ المجدِّد" دربارهٔ شخصیت علمی مقام معظم رهبری که ترجمه فارسی آن در ایران با نام رهبر احیاگر؛ سیری در اندیشههای راهبردی امام خامنهای منتشر شده است.
#مقاومت✌️
🇵🇸@Growing_iir
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 به بهانه بیانیه کم سابقه اول آبان فرهنگستان علوم ایران
📝 حسین مهدیزاده
📆 4 آبان 1403
1️⃣ از 4️⃣
مورخه یک آبان 1403 بیانیه ای از سوی گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران صادر شد که در نقد یک پاراگراف 30 کلمه ای از مجموع 2 گفتگو آیت الله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با برنامه تلویزیونی جریان در شبکه یک صادر شد. در طلیعه این بیانیه آمده است که این بیانیه در نقد این جمله گوینده صادر شده: «برای رسیدن به مقصد قرب الهی حتی اگر نصف مردم جهان کشته شوند، میارزد؛ لذا کشته شدن ۴۲ هزار نفر از مردم غزه در قبال آن مقصد بزرگ اهمیت ندارد.» در ادامه نکاتی چند در اینباره تقدیم می شود.
1- در ابتدای سخن، ابزار تاسف خودم را از اینکه بیانیه در نقد پاراگراف مشخصی صادر شده که این پاراگراف تفاوت های چشم گیری با سیاق و حتی عین جمله بیان شده توسط گوینده دارد، ابراز میدارم. متاسفانه بخشی وسیعی از تاریخ گذشته علوم اسلامی به مجادلات بر سر بریده ها و نقل قولهای کم دقت از افراد و صاحبان اندیشه گذشته و بعدها با خجالت از میراث علمی ما پالایش شده.
📌لینک قسمت دوم:
https://eitaa.com/social_theory/3031
📌لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/social_theory/3032
📌 لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/social_theory/3033
🆔 @social_theory
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 به بهانه بیانیه کم سابقه اول آبان فرهنگستان علوم ایران
📝 حسین مهدیزاده
📆 4 آبان 1403
2️⃣ از 4️⃣
فرهنگستان علوم ایران، در جایگاه نهادی است که ماموریت آموزش و پژوهش ندارد، بلکه نهادی است با ماموریتی از جنس حکمرانی دانش. می دانیم که نهاد علم ایران در وضعیت عادی نیست و از دو نهاد حوزه و دانشگاه که با هم در صلح ناپایدار هستند ترکیب شده است.
گسل بین این دو نهاد در دهه های اخیر، فراتر از شعارهای فرهنگی #نزاع_سنت_و_تجدد مدام در حال تشدید است. در بحرانهای اجتماعی، مواضع این دو به ندرت به هم شبیه می شود. در تنازعات اجتماعی سالهای 88، 96، 98، 401 حوزه به ندرت با معترضین همراه بود و دانشگاه به ندرت با حکومت! نهاد دانشگاه با اینکه از مکان تا دستمزد به بودجه عمومی متکی است، حوزه علمیه را که غالب هزینه خود را بدون وابستگی به بودجه عمومی و از طریق نهاد اقتصادِ مردمی دین تامین می کند به وابستگی به حکومت متهم می کند. همه یکصدسال اخیر ایران، معیشت مردم با معادلات و نیروی انسانی دانشگاه مدرن ایرانی و اداره می شود و تلاش حوزه برای مداخله در برنامه ریزی اقتصادی کشور -حتی پس از انقلاب اسلامی- با مخالفت و کارشکنی جدی مواجه می شود، اما دانشگاهیان، حوزه را مسئول بی عدالتی موجود در کشور معرفی می کنند! در بحران پرخطر کرونا که حوزه منتقد فناوری های مراقبت بیمارستانی و استفاده بیش از حد از فناوری های ترس روانی بود، از سوی نهاد دانش کاربردی پزشکی دانشگاهی مدام تحقیر می شد. در سالهای اخیر، حوزه که از عدم حمایت دانشگاه از ضرورت «حکمرانی دیجیتال» به حیرت آمده، با دانشگاهی مواجه است که از اقتصاد و سیاست دیجیتال آمریکاپایه، مثل ناموس خودش حمایت می کند و بعد بر علیه حوزه فریاد بلند می کند که تحول خواه نیست! و...
به همین دلیل است که شواهد حاکی از این است که حوزه علمیه در حوزه علوم انسانی، نرم نرمک در حال تاسیس و آزمودن دستگاه آموزش و پژوهش خود است، حتی در موضوعات و دانش های مشترک!
در همه این موارد نهاد فرهنگستان علوم ایران، یا سکوت کرده و یا به نفع دانشگاه موضع گرفته، سخنرانی احساسی کرده و گل واژه توییت کرده!
عجالتا تا به امروز اختلافی است که بر سر طوفان الاقصی بین حوزه علمیه و دانشگاه ایرانی در جریان است! در ماه های آغازین طوفان الاقصی، بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان درگیر اعتراض به سیاست کشتار فلسطینیان بودند و دانشگاه ایرانی ساکت و در بسیاری از موارد متمایل به مواضع منفی! میدانیم که این وقایع تا چه حد مهم است! در این یکسال، برای اولین بار در تاریخ بشریت، ما در حال تماشای پخش زنده قتل و مظلومیت و بی پناهی و آوارگی کودکان تنها و مرگ تدریجی آنها زیر رگبار موشکها هستیم! مردم جهان برای اولین بار دارند پخش زنده مرگ تدریجی تماشا می کنند! مرگ تدریجی کسانی که 20 سال اخیر را در بزرگترین زندان رو باز جهان گذرانده اند! جای نهاد علم دانشگاهی ما -نه آنجایی که در دست نظامی هاست، بلکه این نهاد عمومی علم- کجای دفاع از مظلوم است؟ اینجا نزاع حوزه و دانشگاه به اوج می رسد و البته فرهنگستان علوم ایران در مقام یک نهاد حکمرانی علم چه نقشی ایفا می کند؟ در ماجرای انفجار پیجرها و کامپیوترها در لبنان، این نزاع به حوزه فناوری نیز سرایت کرد اما خبری از نهاد فرهنگستان علوم ایران نشد! آیا پا در میانی کرد تا این مساله فرهنگی، علمی شود و راه گفتگو و بعد حلی پیدا کند؟
در میانه این سکوت نهادی، البته یک نقطه درخشان در این کارنامه می درخشد؛ در سالگرد یک سالگی طوفان الاقصی، برای حل مشکل اسلام هراسی مطوی در یک ویدئو تقطیع شده، که درباره #الهیات جانفشانی و #استقامت در راه #انسانیت و #حق است، بیانیه صادر می کند که پیام این ویدئو درباره کشتار و جنگ طلبی است! این را از کجا فهمیده؟ از روی دست رسانه هایی که ذی نفعان اقتصادی سازش و تتبیع هزینه آن را می دهند! نویسنده کیست؟ گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم! حبذا! رسانه بیگانه وارونه می فهمید، روزنامه مذکور نفع سیاسی داشت، فرهنگستان علوم ذی نفع چه بود که بر این وارونه نمایی مهر علمی زد؟!
این دست وقایع برای هزارمین بار به مسئولان کشور یادآور می شود که یک محقق خوشفکر، لزوما یک مدیر کاردان برای راهبری نهاد فکر و فرهنگ و اندیشه نیست و مناصب بزرگ حکمرانی علم را باید به درستی تقسیم کرد و بالاتر از آن، بزرگترها را به فهم حکمرانی دعوت کرد.
🆔 @social_theory
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 به بهانه بیانیه کم سابقه اول آبان فرهنگستان علوم ایران
📝 حسین مهدیزاده
📆 4 آبان 1403
3️⃣ از 4️⃣
اما تفاومت جمله استنادی بیانیه بالاترین نهاد علمی ایران را متن سخنرانی را چه کنیم؟ در این ویدئو آیت الله میرباقری در حال تفسیر آیه «ان مع العسر یسری فان مع العسر یسری». مجری برنامه سعی می کند با استفهام انکاری گوینده را به توضیح بیشتر درباره آن بخش از گشایش های بزرگ و تاریخی که در تفسیر آیه وجود دارد ترغیب کند، لذا از ایشان می پرسد که «آیا توجیه نمی کنید؟ مارکس می گفت دین با همین حرفها به جامعه افیون می زند! آلان 42 هزار نفر در فلسطین کشته شده اند!» آیت الله میرباقری در جواب می گوید که «بیشتر هم بشود! نصف عالم هم کشته بشود! مرحوم امام(ره) یک زمانی می فرمودند که گیرم که ابرقدرت ها همه ما بسیجی ها را به دار بکشند و زنان ما را هم به اسارت ببرد، برای رسیدن به مقصد می ارزد!»
این سخن درباره جانفشانی در مقام دفاع نیست؟! کجای آن در مقام جنگ و کشتار است؟ کجای این بحث درباره مقامات سلوکی و «قرب الهی» است که نویسنده بی دقت بیانیه فرهنگستان علوم آن را به سخن گوینده اضافه کرده؟ برنامه در مقام بیان قواعد نصرت الهی در میدان های سخت و لحظه های جانفشانی است! و در چنین لحظه ای ما را چه کار به ایده های سلوکی و عرفان سوفیانه؟! این ویدئو تقطیع شده از سخنان یک فقیه شیعه، پس از کشته شدن بهترین رهبران و محصولات حوزه علمیه در قتلگاه ضاحیه بود نه یک خاخام اسرائیلی پس از کشتار سادات شیعه!
حقیقتا این بیانیه خجالت آور نیست؟ اساسا مگر در جنگ حاضر، ما نیستیم که در حال کشته شدن توسط صهیونیسم هار و افسار پاره کرده هستیم؟ و در خط مقدم هم بزرگان حوزه و مجاهدین بسیجی نیستند؟ مگر جمهوری اسلامی از رهبر انقلاب تا شهید امیرعبدالهیان تا امروز در حال تلاش برای آتش بس در غزه نیست؟ مگر سید مقاومت همه چیز را به گرو نگرفته بود تا آتش بس در غزه مظلوم شکل بگیرد؟ مگر تنها مخالف آتش بس، اسرائیل و آمریکا نیستند؟ پس چرا باید سخنران از ضرورت کشتار بگوید؟ در حالی که ما طرف مظلوم این میدان هستیم و نمی خواهیم انسانها را قربانی ددمنشی رهبران صهیونیسم جهانخوار کنیم؟ مگر ما نیاز به روح حماسه در عمق روزهای مظلومیت نداریم؟هر کس این سخنرانی را ببنید به راحتی این نکات را درک می کند اما وقت آقایان ارزشمندتر از آن است که بیش از 90 ثانیه تماشا کنند و البته 90 ثانیه هم برای به میدان آمدن بالاترین نهاد علمی ایران کافی است!! مرحبا به چنین آکادمی علومی!
در طول تاریخ کسی را معرفی کنید که بیانه ای بر علیه دفاع از شجاعت به معنای آمادگی برای جانفشانی داده باشد! البته حالا داریم: «گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران»!
🆔 @social_theory
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 به بهانه بیانیه کم سابقه اول آبان فرهنگستان علوم ایران
📝 حسین مهدیزاده
📆 4 آبان 1403
4️⃣ از 4️⃣
نتانیاهو ساعتی قبل از صدور فرمان حمله به شهید سیدحسن نصرالله، در حال سخنرانی در مجمع عمومی ملل بود و دو نقشه را در آن سخنرانی در دست گرفته بود و غایت و هدف جنگ را توضیح می داد. بر اساس آن نقشه جنگ، می خواهد کشورهای دارای عمق خاکی در غرب آسیا را باز هم به معادله تحریم تجاری و مراودات بازرگانی که در طلیعه تاسیس #کانال_سوئز شکل گرفت بود برگرداند و مردم ایران را از گرسنگی و انزوا نابود کند و آن را نقشه نعمت و برکت نامید. بر روی نقشه دوم فعال شدن راه های زمینی تجاری در سرزمین ایران و همسایگانش را نشان می داد و نخست وزیر اسرائیل بالای نقشه دوم نوشته بود #نفرین !
او در این سخنرانی تلاش کرد جهان را قانع کند که حذف کشورهای محور #تمدن_بری برای جهان برکت دارد و عدم حذف آنها زندگی بشر را به نفرین مبتلا می کند! او بازگشت استعمار محر #تمدن_بحری را فریاد زد و پس از پایین آمدن از پشت تریبون، به اتاق خود در سازمان ملل رفت و فرمان به شهادت رساندن سید مقاومت را داد.
10 دقیقه از سخنان آیت الله میرباقری در این گفتگوی رسانه ای، این بود که برنامه اقدام در مقابل این جنگ وجودی چه خواهد بود؟ سوال دوم ایشان مشخصا از اقتصاددانان بود که برنامه آنها برای اقتصاد این جنگ چیست؟ بعد به آنها طعنه زد که برنامه های شما را در این روزها می خوانم اما برای مقابله خُرد است و نمی تواند در مقیاس این تنش باشد!
حالا به نظر شما گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، با شخصیت هایی مثل آیت الله سید مصطفی محقق داماد و حجه الاسلام و المسلمین رسول جعفریان – و بقیه ای که یا کهولت دارند و یا پای این دست بیانیه اما امضا نمی کنند- تاکنون چه طرحی برای مشارکت در حل این ابرمساله ایران معاصر ابراز کرده اند؟ من به شما می گویم که هیچ! اساسا دانش رسمی و یا جنبی ایشان در این حوزه نیست و معنای این نقشه و نقد آن را اساسا ندارند که بخواهند درباره آن نظر بدهند! به غیر از اینکه بگویند جنگ نکنیم، برای ایران امروز راه حل تکمیلی دیگری ندارند!
لذا به نظر میرسد جنجال بر سر این سخنرانی، بیشتر برای این بود که توجه ها از این بخش از سخنان گوینده منحرف شود و مردم اصلا وارد این فکرهای بزرگ نشوند! و ظاهرا با کمک روزنامه و ماهواره و لشکرهای سایبری و فرهنگستان رسمی علوم ایران، سر جمع هم موفق شدند و صدای یک پرسش جدی را خفه کردند!
البته شاید هم نفهمیدند که چه گفتند و چه نوشتند اما به هر باید به آنها بگوییم که «ما کجاییم اندر بحر این تفکر تو کجا!!»
در پایان خاطره ای می گویم از تنها دیدار دکتر رضا داوری رئیس فرهنگستان علوم ایران و آیت الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم. در آن زمان یک جوان 26 ساله بودم و برای ضبط و فیلم برداری در آن جلسه حاضر بود. آنچه از این جلسه خصوصی قابل انتشار بود یک سال بعد در شماره 46 مجلسه سوره چاپ شد. اما حجه الاسلام پیروزمند که همراه آیت الله میرباقری به دیدن رئیس فرهنگستان علوم ایران رفته بود تلاشی کرد تا دکتر داوری را سرذوق بیاورد تا ایشان فرهنگستان علوم را از این رخوت بیرون بیاورد. دکتر داوری از نشدنی بودن تلاش برای خروج از این رخوت گفتند که آنچه بی حاشیه بود در همان مجله سوره چاپ شده. اما جملاتی هم گفت که به احترام همین آقایان، آن روز منتشر نشد، اما بگذارید من آن را بازگو گویم که صوت آن نزد من هست. دکتر داوری از ساختار فرهنگستان علوم ایران گفت که با آن مخالف است و نباید مثل پژوهشکده ها گروه داشته باشد، اما آقایان نقش فرهنگستان را نفهمیدند و برای آن گروه تاسیس کردند. بعد با تاسف و شاید کمی غیظ پیرانه، گفتند که فکر می کنید که در فرهنگستان علوم چه خبر است؟ چیزی بیش از دورهم نشستن و چایی خوردن نیست! حالا چشم دکتر داوری عزیز روشن که بالاخره فرهنگستان علوم ایران از رخوت درآمده و در حل بزرگترین مساله ای که برای نسل من قابل تصور است بیانیه صادر می کند! حبذا سقراط بزرگ حکمت و علوم انسانی ایران امروز!
حسین مهدیزاده – طلبه حوزه علمیه قم
قم جمعه 4 آبان 1403
📌 لینک قسمت اول
🆔 @social_theory
هدایت شده از وحید یامین پور
🚫دستورالعمل عجیب طالبان درباره کتاب؛ آثار شهید مطهری، شهید آوینی و شریعتی و... در افغانستان ممنوع شدند.
🔸بررسی فرهیختگان نشان میدهد «شریعتی»، «مطهری»، حتی «آوینی» در لیست کتابهای ممنوعه طالبان قرار دارند. هر کتابفروشی و کتابخانهای این کتابها را داشته باشد باید جمعآوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود.
🔸لیست منتشرشده کتابهای ممنوعه ۴۰۰ عنوان است؛ فرهیختگان به ۴۰ عنوان کتاب ممنوعه از این ۴۰۰ کتاب رسیده است.
👈 وقتی این لیست را نگاه میکنید میبینید اینها همان کتابهایی است که در شبکه توزیع و کتابفروشیهای جریان روشنفکری ایران هم ممنوعاند. سکولاریسم غربگرا و طالبان مرتجع هر دو دشمن اسلامسیاسی و روشنفکری انقلابیاند.
برخی دوستان تجربههای مشابهی از شنیدن اهانت یا کجخُلقی فروشندگان نقل میکنند. این تجربهها مال زمانی است که یک کتاب از نویسندگان جبهه انقلاب را از کتابفروشیهای شبه روشنفکری خیابان انقلاب یا کریمخان سراغ گرفتهاند.
➕️ @yaminpour
هدایت شده از عصرانه علمی
هشتاد و سومین جلسه عصرانه علمی با حضور آیت الله میرباقری.mp3
27.93M
🎙 #گزارش_صوتی
#جلسه_هشتاد_و_سوم
🔹تبیین تئوری مقاومت
▫️استاد معظم آیت الله میرباقری حفظه الله
🗓 یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
🏢 قم، موسسه فقهی امام کاظم علیه السلام
جهت پیشنهاد موضوع جلسه بعد از لینک ذیل اقدام بفرمایید
https://eitaayar.ir/anonymous/WE79.b17GlM
🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما جنگ طلب نیستیم اما...
سخنان درخشان آیتالله جوادی آملی در دیدار با رییس جمهور!
#مقاومت✌️
🇵🇸@Growing_iir
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌ هماکنون | گزارش شبکه امید بهصورت زنده از حسینیه امام خمینی (ره)؛ دقایقی پیش از دیدار هزاران نفر از دانشآموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۳/۸/۱۲
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_Khamenei
4_5850508531106583994.mp3
5.18M
✌ #کلیپ_صوتی جدید KHAMENEI.IR از بیانات امروز رهبر انقلاب درباره پاسخ قطعی دندانشکن به دشمنان
📥 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید:
castbox | shenoto