eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
409 دنبال‌کننده
842 عکس
132 ویدیو
24 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
تحریم کفار دستور هوشمندانه رسول الله صلی الله علیه و آله ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله ذی العزّة الدائمة و القوّة المتینة رسول الله صلی الله علیه و آله و یاران ایشان در مکّه با شدیدترین آزارها و تحریمهای قریش رو به رو بودند. پس از هجرت به مدینه نیز مشکلات زیادی همچون گسستگی اجتماعی ناشی از صدها سال جنگ اوس و خزرج، مهاجرت مسلمانان به مدینه و نیاز آنها به مسکن و شغل و سرمایه، جدیدبودن جامعه مدینه برای مهاجران و ... در مسیر راه ایشان قرار داشت؛ اما حدود دو سال پس از هجرت، دستور به تحریم قریش دادند. شاید منافقان، این دستور را مسخره کرده و با روحیه "ترس عمیق" و "خود کم بینی" آن را مؤثر نمی شمردند. ولی این فرمان هوشمندانه در بازه ای کوتاه، اثر گذاشت و فشارهای شدیدی بر قریش و مکّیان وارد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از اجزای هویتی این انقلاب و بازوی مدافع اسلام زیر نظر مرجعیت عالی شیعه در دوران کنونی است. هجمه اتحادیه اروپا به این نهاد پُرارزش آن هم به همراه توهین و تحقیر و تهمت، تهاجم به ارکان انقلاب اسلامی است. به سیره رسول الله صلی الله علیه و آله مراجعه کنیم که "لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة"(سوره احزاب/آیه۲۲). ایمان و اعتقاد راسخ ما این است که از آن حضرت، هیچ رفتار، گفتار و روشی از روی ندانستن، سهو، هوای نفس، هیجان و اموری از این دست صادر نشده بلکه "و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی علّمه شدید القوی"(سوره نجم/آیات ۳ تا ۵). مسؤولان انقلابی عزیز به حرفهای منافقان و "خود کم بینان" و "المرجفون فی المدینة"(سوره احزاب/آیه۶۰) و "ترسویان" و "ترسایان" توجه نکنند بلکه به فرموده امام راحل بزرگوار، تنها خدا را در نظر بگیرند و بدانند که در صورت مقابله به مثل با اتحادیه کافران "قریش مسلک"، امّت انقلابی پشتیبان آنها خواهند بود. نمی توان دست روی دست گذاشت و به شعارهای رسانه ای بسنده کرد؛ چراکه به طور مستمر شاهد حملات واقعی آنها به انقلاب اسلامی مظلوم و مقتدر همراه با شنیدن نعره های طلبکارانه شان هستیم. امروز این تهدید، فرصتی بزرگ برای ماست تا تکلیف خود را در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و رسانه و آموزش و ... با اتحادیه مدافع روسپیان و لواط کاران و پشتیبانان صدّام و داعش و صهیونیسم روشن کنیم. امروز ما در شرایط "شعب ابی طالب" و "آتش بس امام حسن علیه السلام" نیستیم؛ بلکه به فضل الهی در موقعیت احزابیم و اگر جایگاه خویش را به درستی بیابیم، به زودی به موقعیت خیبر خواهیم رسید. امروز زمان عمل به فقه اهل بیت علیهم السلام و بازتعریف "تجارت با کافران محارب" و "نفی سبیل کافران" در فرهنگ و رسانه و آموزش است. فراموش نکنیم که مردم ما خاطرات بسیار تلخی از جنایات وحشیان اروپایی در حملات متعدّد به ایران و کشتار مردم و غارت سرمایه های آنان و حمایت از رژیمهای خودباخته قاجار و پهلوی دارند. "ولله العزّة و لرسوله و للمؤمنین" @HOWZAVIAN_khorasan
در امتداد نگاه خدا https://eitaa.com/Deebaj/33 میان دوست داشتن و رضایت داشتن فرق است، یا بهتر بگویم: میان دوست نداشتن و ناخشنودبودن تفاوت است. گاه فرد یا افرادی بیگانه را اصلا دوست نداریم، چون بیگانه اند. پس قهر و آشتی با آنان برای ما مفهومی ندارد. اما گاهی کسی را دوست داریم، لذا از او خشنود شده و یا می‍‌‌‍‍رنجیم و این نشان می دهد که واکنش و احساس او نسبت به ما برایمان اهمیت دارد. گاهی خاکستر قهر، چهره دوستی مان با او را می پوشاند و گاه وزیدن نسیم یک پوزش از سوی او، چهره زیبای دوستی را دوباره به رخ می کشد. پس دوستی همچنان زنده است اما در زیر خاکستر دلخوری و قهر، نفسهایش به شماره افتاده است. لذت نبردن از زندگی و اضطراب و ناآرآمی ما نیز نتیجه روی هم انباشته شدن خاکستر نافرمانی های ما از خواسته های محبوب است، اما دوستی او با ما هنوز زیر تلی از خاکستر، زنده است و نفس می کشد. او هنوز ما را دوست دارد فقط از ما ناخشنود است. ناخشنود است چون برای او مهم هستیم نه اینکه چون بیگانه ای باشیم رهگذر که می آید و می رود و از نگاه پنهان می شود و از یاد می رود. ما همیشه در امتداد نگاه خداوندیم. @Deebaj
🔴 پارلمان اروپا؛ درشت‌گو و دروغ‌گو ✍️ علی صالحی، مدیر تحریریه نویسندگان حوزوی خراسان در خبرگزاری حوزه نوشت: اقدام نمادین پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه مقتدر و عزیز جمهوری اسلامی ایران در فهرست تروریست یک اقدام مضحک و شرم آور است. مضحکانه بودن این اقدام از این جهت است که پارلمان اروپا که خود حامی تروریسم بوده چگونه به خود اجازه می دهد درباره سپاه پاسداران بیانیه بدهد، سپاهی که نقش آن در نابودی داعش هرگز در اذهان ملت های منطقه و جهان فراموش نخواهد شد. البته این اقدام از چند جهت قابل بررسی است که مهم ترین نکات عبارتند از: ۱. این اقدام برخاسته از عصبانیت شدید غرب در شکست پروژه اغتشاشات اخیر ایران است. غرب در براندازی نظام جمهوری اسلامی حساب ویژه ای باز کرده و از همه ظرفیت های تبلیغاتی، جاسوسی و مادی خود برای تحقق این هدف، استفاده کرده است. اما نظام جهوری اسلامی توانست منابع جاسوسی غرب را به سزای اعمال خود برساند و امنیت پایدار و همه جانبه را برای ملت عزیز ایران تامین کند. ۲. این اقدام نشان دهنده حماقت محض غرب متوحش است، زیرا با جنجال سازی می خواهد سپاه عزیز را در میان ملت غیور ایران منزوی کند. این اقدام یک خطای محاسباتی به تمام معناست، زیرا سپاه از دل همین مردم تشکیل یافته است. این اقدام نتیجه معکوس دارد، زیرا این اقدامات ایذایی که حکایت از بغض و کینه غربی ها دارد، چیزی جز نشان دهنده حقانیت و مظلومیت سپاه پاسداران نیست. ۳. اقدام نمادین پارلمان اروپا، هرگز در عزم و روحیه سپاه خللی ایجاد نمی کند، بلکه سپاه پاسداران در انجام ماموریت های گام دوم انقلاب محکم تر از گذشته عمل خواهد کرد و غرب و متحدانش در منطقه را پشیمان خواهد کرد. ۴. اقدام پارلمان اروپا را باید نتیجه پیشرفت های شگفت انگیز سپاه پاسداران در بخش های موشکی، نظامی و فضایی دانست. از همین رو خشم و کینه غربی ها قابل درک است، اما پیشنهاد ما به غرب این است که برای فروکش کردن این خشم کینه‌توزانه، روزی هزاران بار بمیرد، زیرا قدرت پنهان سپاه خطرناک تر از قدرت آشکار سپاه است. ۵. هدف دیگر غرب، تخریب وجهه منطقه ای و بین المللی سپاه پاسداران است. غرب با این بازی جدید تلاش دارد برای محافل رسانه ای وابسته به خود خوراک جدیدی بسازد و با ارائه گزاره های غلط، افکار عمومی را علیه سپاه پاسداران منحرف کند. اما به اذن خداوند متعال، غرب بار دیگر در جنگ رسانه ای، مفتضحانه شکست خواهد خورد و جبهه مقاومت بیش از گذشته، متحدتر، قوی تر و گسترده تر خواهد شد. ۶. حمایت از سپاه پاسداران نه فقط وظیفه نهادهای حاکمیتی است، بلکه وظیفه تک تک همه مردم ایران است. امنیت کشور، مرهون خدمات و جانفشانی های این نهاد انقلابی است، از همین رو سپاه حق بزرگی بر گردن همه ما دارد. جمله تاریخی امام خمینی (ره) یعنی «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» می تواند به تبیین و فهم این نکته کمک کند، زیرا این جمله امام نه کلام نمایشی و تعارفی ظاهری بلکه فرمایشی مسئولیت آور و حقیقی است. @HOWZAVIAN
إعداد قوةعلیرضا مکتب دار هر کس دشمن خود را دست کم بگیرد و در برابر تهدیدهای مداوم او دست روی دست بگذارد، طولی نمی کشد که ناگزیر می شود به دستهای دارز شده به طمع دیگران، چشم بدوزد تا شاید شر دشمن را از سر او دور سازند. اما انسان برخوردار از اندیشه، آینده نگر و آگاه به زمان، همواره بر نیرو و توان خود تکیه می کند و بر آمادگی خود برای مقابله و تهدیدها می افزاید. ملتها نیز همانند افراد، تنها باید بر افزایش توان خود تمرکز کنند. ساده انگاری است چنانچه ملتی دچار این توهم شود که اگر کاری به کار دیگران نداشته باشد، آنان نیز با او کاری ندارند. همواره تضاد منافع، گروههای آزمند را به تعدی به دیگران وامیدارد. جمهوری اسلامی ایران به لطف رهبری داهیانه امام راحل قدس سره و با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، با تأسّی به تعالیم بلند قرآن و بر اساس آیه شریفه: (وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة)، از تهديدها فرصت ساخته و بر افزایش توانمندی و اقتدار خود روز به روز افزوده اند و امروزه این دشمن قسم خورده این نظام است که از دست یازیدن به هر تعرضی بر ضد این آب و خاک می هراسد. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هدف هموارساختن مسیر سعادت دنیوی و اخروی انسانها، خود را به بسیاری امکانات لازم مجهز ساخته است. @HOWZAVIAN
🔸شیخ‌ رجبعلی‌خیاط (ره): اگر مواظب دلتان باشید، و غیر خدا را در آن راه ندهید، آنچه را دیگران نمی‌بینند شما می‌بینید، و آنچه دیگران نمی‌شنوند شما می‌شنوید 🌄 لیله الرغائب بهانه ای است برای بستن عهد دل با خدا @HOWZAVIAN_khorasan
سخن علامه حسن زاده درباره ماه رجب ماه ولايت: شهر مبارك به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد. كسانى كه مى ‏خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر ولايت، كه ماه رجب است، خودشان را آماده مى ‏كنند، بعد از شهر ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول ماه رجب، رجبيون اهل ولايت، كسانى كه مى ‏خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد. اينها كه مى ‏خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى ‏اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است. 🔸خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد: من آنچه خواندم همه از ياد من برفت الا حديث دوست كه تكرار مى‏ كنم‏ 🔸يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه: ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد باقى همه بى ‏حاصلى و بى ‏خبرى بود اگر چنانچه اين كتاب‏ها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاش‏ها بى ‏فايده است. تأمل در ابد بفرماييد , ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى ‏سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم. @HOWZAVIAN_khorasan
💐 بهاری‌ترین مرد تاریخ ✍️ سمیه شریعتی مردی آسمانی به ایران می‌‏آید. این خبر ـ با همه سادگی‏‌اش، دل‏‌های عاشق را بی‌‏قرار کرده است. حالا نبض تمام ساعت‏‌ها تندتر می‌‏زند. امروز مردی به ایران می‏‌آید؛ مردی که چشمانش باران و دست‏‌هایش کرامت بهار دارد. عجیب نیست که نهال‏‌های خردسال باغ، این قدر بی‌‏قراری می‏‌کنند و نامش را از پدرها و مادرها می‌‏پرسند. عجیب نیست که کبوترهای شهر، بر لبِ بام‏‌ها کِز کرده‏‌اند و آمدن این مرد را انتظار می‌‏کشند. بازگشتن این مرد، توفانی است که رخوت مرداب را می‌‏آشوبد، توفانی که پاییز را از این سرزمین بیرون خواهد راند و مقدمه ظهور سبزترین بهار خداوند را فراهم خواهد آورد. مردی که عکس او در حافظه کودکان فردای این سرزمین، قاب خواهد شد و نامش، مثل رازی روشن، سینه به سینه در دلِ آزادگان جهان خواهد ماند. مردی که به نام عدالت علی(ع) آمد تا برای عدالت بجنگد، و قسط واقعی را بر پایه شریعت الهی برقرار سازد. مردی آسمانی که دل‌‏های مردم ما را به سادگی تسخیر کرد، به سادگیِ افتادنِ عکسِ ماه در دلِ حوض‏‌های کوچکِ خانه‏‌های شهر؛ با تواضع و صداقتی که باورکردنی نبود، صداقتی که رو در رویی با دشمنان خدا، با صراحت می‌‏آمیخت و به تیزترین شمشیرها بدل می‏‌شد. مردی که از لبانش سلام و تبسّم می‌‏ریخت، و آمده بود تا پیام‌‏آور وحدت و همدلی برای مردم سرزمینی باشد که سال‏‌ها در زیر چکمه‏‌های زورگویان و استعمارگران به اسارت رفته بودند. امروز، مردم، کوچه‌‏ها و خیابان‌‏ها را با گل‏های سرخ فرش کرده‌‏اند تا آمدن بهاری‌‏ترین مرد را جشن بگیرند، مردی که می‌‏خواهد ورق‌گردان تاریخ تاریک این سرزمین مه زده باشد. مردی که مسیر زمان را به سمت روشن‌‏ترین روزهای موعود، تغییر داده است. @HOWZAVIAN_khorasan
☑️ «بازتعریف و حراست از عناوین روحانیت» 📝 «الزامات تحول در حوزه » ✍️ سید عبدالله هاشمی 🔸 عناوین اجتماعی از علایم حیات یک جریان فکری است. در صورتی که واژه ها والقاب، معانی خود را از دست بدهند، نشان خطرناک مرگ یا احتضار است. یکی از دلایل این درد بی سوز، نبود فرهنگ مصرف درست در کاربست عناوین والقاب اجتماعی است. وقتی ناشایستی «علامه »می شود و نالایقی «حجت الاسلام» و این پدیده مکرر، تکرار می شود ،بدیهی است واژه ها معنای خود را از دست می دهد. اعتبار اجتماعی بعنوان سرمایه جامعه دینی،قربانی برتری جویی های پنهان می‌شود. 🔸عناوین و القاب، شبیه لباس رسمی انسان محترم است، اگر این لباس فاخر را به تن کوتاه قامتان نمودیم، به معنای این است که لباس بیرون بزرگان را تن کودکان بازیگوش، کرده‌ایم. 🔸در گذشته سلف صالح روحانیت، نسبت به این مقوله، «خود مراقبتی» داشته است و همین، موجب حفظ اعتبار اجتماعی روحانیت می شد.عناوین روحانیت،ریشه در مبانی اصولی آنان داشت .به محدث بزرگ کلینی «ثقة الاسلام» می گفتند، یا محدث بزرگ شیخ عباس قمی را «ثقة الاسلام» ومراجع بزرگ را « حجت الاسلام »می خواندند.این موضوع در اسناد کهن و سنگ نوشته های قبور آنان نمایان است.آن کسی که «حجت الاسلام والمسلمین»بود به واقع این گونه بود، اما هر چه زمان جلو آمد، مصرف گرایی در عناوین افزایش یافت. اکنون با تشریفاتی شدن برخی القاب روحانیت،به دوره فقر «عنوان مناسب» رسیده ایم.با مصرف نادرست واسراف در کاربست عناوین به «عنوان سرمایه‌های اجتماعی» در حال حاضر، مفهوم سالم و دست نخورده‌ای نداریم. 🔸 یکی از الزامات تحول در حوزه و حفظ وحراست از کیان و سرمایه های اجتماعی روحانیت، مراقبت از القاب وعناوین، باز تعریف آن متناسب با شرایط واقتضائات زندگی جدید، تعیین شرایط والزامات دستیبابی به این عناوین، تعریف عناوین جدید متاسب با کارکرد های روحانیت در زمینه های علمی،سیاسی، فرهنگی و... است. 🔸سیاست اصلی که در این زمینه باید دنبال شود، مراقبت از نسبت میان ثابت ومتغیر است. عناوین اجتماعی ازسویی به دلیل ضروری بودن تحول در جامعه باید تحول پذیر باشد و ارتباط خود با تغییرات اجتماعی را حفظ کند و از سویی دیگر باید ارتباط خود با مبانی ثابت و رسالت های الهی تحول ناپذیر و مسئولیت های اجتماعی همیشگی روحانیت را حفظ کند.در مقابل سهل انگاری وتساهل در این زمینه،ساده لوحانه، آسیب زا ومسئولیت آفرین است.انچه ضرورت این کار را دوچندان می سازد، اراده های برون حوزوی و دین ستیزانه، برای مهار قدرت اجتماعی روحانیت است. 🔸به همین جهت،لازم است، مرکز مدیریت حوزه، نهادی درون سازمانی، برای حفظ وحراست از القاب وعناوین خود و باز سازی و ترمیم و بروز رسانی آن تأسیس نماید وبا مراقبت از مصرف و جلوگیری از سرقت عناوین و باز تولید و بروز رسانی آن ،از حیات اجتماعی خود مراقبت کند. @HOWZAVIAN
🔅همراهی اجتماعی، ارمغان آرامش معنوی و مادی ✍️ جواد رستمی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی خراسان امام جواد علیه السلام، داشتن سه خصلت را سبب جلب محبّت معرفی می‌کند؛ ۱. انصاف در معاشرت با مردم ۲. هم‌دردى در مشکلات آنها ۳. همراه و همدم شدن با معنویات این روایت اجتماعی را در جلد 75 بحارالانوار خواندم. انصاف در معاشرت با مردم در بین وابستگان اقوام، دوستان، همسایه و همکاران از انسان چهره و شخصیت قابل اعتماد می‌سازد به حدی که برداشت نیک و مثبت از گفتار و کردار او یکی از ثمرات آن است. شهرت به خیرخواهی و احترام و عزت در بین مردم هم از همین رفتار نشأت می‌گیرد. و از سوی دیگر سبب می شود دیگران نیز در قبال او همین رفتار را در پیش بگیرند. همدردی با مشکلات مردم یکی از شئون انسانیت است و در اشعار فارسی هم مکرر اشاره شده مثل آنجا که می گوید چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. همدردی زبانی و گفتاری به دردمند قدری آرامش خاطر همراه با افزایش تحمل سختی می دهد. همراهی و همدردی دیگران در غم و غصه و مشکلات به او قوت قلب وامید و انگیزه می‌دهد تا از این وضعیت خلاص شود. حال اگر همدردی فقط زبانی نبوده بلکه در عمل کارگشایی و رفع گرفتاری نیز همراه آن شود اثری چندیدن برابر در اجتماع دارد و ضمن جلب رضای خالق و مخلوق، تکثیر محبت و نوع دوستی و همیاری را در بین مردم درپی خواهد داشت. اکنون که بخشی از مردم میهنمان ایران گرفتار زلزله و مشکلات عدیده در این سرمای سخت شده‌اند هر قدمی که هرکسی برای همدردی و کمک به آنها بردارد در یاد و خاطر آنها خواهد ماند و سبب کِشش قلبی و جلب محبت آنها می شود. همراه و همدم شدن با معنویات صیقل روح و جلای آن را در پی دارد سبب لطافت گفتار و کردار در تقابل با اطرافیان و اجتماع می شود. هر اندازه انسان اهل معنویت باشد و در قلب خود محبت خدا را اندوخته کند خدا نور محبت او را در قلب دوستان و اطرافیان و اهل معاشرت با او قرار می دهد. معنویات سبب اصلاح رفتار انسان می شود صفات بد را از او دور کرده و زمینه رشد صفات نیک و انسانی را فراهم می کند و نسبت به جامعه اطراف هم تاثیر مثبت می گذارد. در کل مجموع این سه گانه انسان را در نظر دیگران عزیز و باعزت و مورد احترام می سازد و شخصیت نیکی از آن به نمایش می گذارد. @HOWZAVIAN_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ولادت با برکت ✍️نجمه صالحی ، عضو تحریریه مجتهده امین سال‌ها از ازدواجش گذشته بود و فرزندی نداشت.‌ سودجویان پس از شهادت پدرش برای به دست آوردن مال بیشتر امامتش را انکار می‌کردند. فرزند نداشتن او موجب سرزنش یاوه‌گویان شده بود. کاش فقط غریبه‌ها سرزنش می‌کردند، اقوام نزدیکش هم زبان به طعنه گشوده بودند! چه بسا غریب الغربا لقب گرفت نه برای اینکه دور از وطن تبعید شد بلکه برای این بود که در میان خانواده‌اش هم غریب بود! هنگامی که دردانه‌اش به دنیا آمد، اقوامش چهره‌شناس آوردند، شک کرده بودند! اما با دنیا آمدن جواد اهل‌بیت علیهم‌السلام، برکت به زندگی پدر آورد. بابرکت بود چون از تحیر شیعه در یافتن امام بعدی جلوگیری کرد، نیکو بود چون مانع انحراف خویشاوندان حضرت رضا علیه‌السلام شد، پر از خیر بود چون برکات علمی زیادی برای مسلمانان داشت. برای همین بود که پدر در وصف ولادتش فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت ‌تر از او زاده نشده است»*. جواد الائمه علیه‌السلام با وجود سن کمش با علما و دانشمندان عصر خویش مناظره می‌کرد و آن‌ها را تسلیم و مجذوب خویش ساخته بود و به خوبی جامعه شیعی را هدایت کرد، یادگار نبی خاتم صلی‌الله علیه وآله همچو ریسمان هدایت بود و مومنین را از کج‌روی و خطر انحراف نجات داد. 🕊میلاد مولود با برکت اهل بیت علیهم السلام، ابن الرضا علیه‌السلام تهنیت🕊 *شیخ مفید، الارشاد، ص ۳۱۹ 🍃 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار یادداشت جواد رستمی، نویسنده حوزوی در روزنامه خراسان امروز صفحه زندگی سلام @HOWZAVIAN_khorasan
✔️ رهاورد انقلاب اسلامی در حوزه نشر جهانی معارف اسلام 💠 تبلیغ عزتمندانه از مشهد تا افریقا ✍ زهرا شریعتی «رویکرد ایران به قدرت نرم، ماهرانه و متنوع است؛ اگر تاریخ یکی از ستون‌های نفوذ ایران و یکی از نقاط‌اشتراکی باشد که مقامات این کشور، استراتژی‌های قدرت نرم را حول آن شکل می‌دهند، دین ستون دیگر [قدرت نرم ایران] است..» این بخشی از روایت بولتن اطلاعاتي ارتش آمريكا به قلم مایکل روبین در سال 2017 پیرامون استراتژي‌هاي بنيادين قدرت نرم ايران است که نشان می دهد دین و عقاید دینی هم در شکل گیری و راهبری انقلاب اسلامی و هم در تداوم و پیشبرد آن نقشی بی بدیل داشته و از پایه های گسترش عمق نفوذ نرم جمهوری اسلامی در سطح جهان می باشد. در واقع به برکت انقلاب اسلامی و مطابق فرمایش بنیانگزار کبیر انقلاب، در عصری ظلمانی که همه ارزش ها به باد رفته بود، اسلام حیاتی دوباره یافت و مسلمانان و حتی سایر دین داران از انزوای سال های پس از رنسانس، رهایی یافتن به ویژه شیعیان که همواره در طول تاریخ، میان امّت اسلام و سایر ملل، تحت ستم و فشار بود و گاها از این‌که نام آنان به عنوان شیعه یاد شود، خجالت می‌کشیدند چرا که اتهام‌های زیادی به شیعیان نسبت داده شده بود و دفاع در مقابل این هجمه گسترده تبلیغاتی امکان‌پذیر نبود. حتی در اواخر عمر رژیم پهلوی، به دلیل کمک‌های آن به رژیم صهیونیستی، شیعیان متهم به حمایت از یهود و «برادر خوانده یهود» خوانده شدند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها این عزلت تاریخی مرتفع شد بلکه شاهد هستیم شیعیان با عزت و افتخار به تبلیغ مکتب خود در میان سایر ملت ها و کشورها نیز می پردازند که در این میان ایران اسلامی، خود پیشتاز بوده و چنانکه اشاره شد هم بعنوان رکنی از ار کان قدرت نرم و هم رسالت دینی خود، در این زمینه نقش پررنگی دارد. در این راستا گفتگوی ما با چند تن از مبلغان مشهدی عرصه بین الملل را در ادامه می خوانید. با وجود کرونا، ریسک معقولی بود/حضور خانواده مبلغ همراه او هم التیام است هم چالش در آفریقا تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، سخن بر سر این بود که تعداد شیعیان بومی سیاه پوست در این قاره شاید از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند اما اکنون سخن از حدود ۵۰ میلیون شیعه بومی است که گذشته از تحصیل افریقایی ها در کشورهای اسلامی و بازگشت و تبلیغشان در این قاره، مرهون حضور مبلغان در این منطقه نیز می باشد مانند حجت الاسلام سیدمحسن موسوی زاده جزایری که با دغدغه صدور گفتمان انقلاب اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت(ع)، سال 99 در آغازین روزهای چهارمین دهه زندگی، به همراه خانواده رهسپار کشور زامبیا شده است. 🔗 متن کامل در روزنامه شهرآرا @HOWZAVIAN_khorasan
سکان زمین و آسمان است علی سلطان همه جهانیان است علی گل‌واژه منطق از علی اعلاست سرچشمه فیض بی کران است علی... ❤️ 🌺 ایام ولادت
🔻از «لولهنگ‌پهلوی» تا «بنویسید: ساخت ايران» ✍️ عباس بابائی سپهبد رزم‌آرا نخست‌وزیر پهلوی، بر خلاف نشانه‌های شانه‌اش، بسیار ذلیل بود و وطن‌فروش؛ او خالق همان جمله‌ی حقارت‌باری است که اگر شاه بجای چندستاره برشانه، هزاران ستاره بر هیکلش می‌گذاشت، نمی‌توانست لکه‌ی ننگین آن جمله را پاک کند: «ملتي که لياقت لولهنگ‌سازی ندارد، چگونه می‌تواند صنعت نفت را اداره کند؟!» در دورانی که علی‌رغم اختناقِ حاکمیت، ملت پشت‌سر روحانیت خواستار ملی‌شدن صنعت نفت بودند، نماینده‌ی رژیم پهلوی با زبونیِ مثال‌زدنی، به نمایندگی از دُوَل غربی مشتش را گره کرد و بر دهان استقلال‌خواهان کوفت که چرا شمایی که لیاقت ساخت آفتابه‌ی گِلی را هم ندارید، می‌خواهید صنعت نفت را ملی کنید؟! رزم‌آرا نماینده‌ی تفکرِ واداده‌ی پهلوی بود که این‌گونه وقیحانه آبروی مُلک و مملکت را می‌برد. معنای جمله‌ی کوتاهِ آن مردنمایِ نامرد این بود: «فقط انسان‌های جهان اول توان فکر و تصمیم و اختراع و نوآوری دارند و مابقی انسان‌ها از انسانیت، فقط نامش را یدک می‌کشند و بس؛ ورودشان به این مناطق ممنوعه ریشخند خودشان است و زحمت دیگران!» رزم‌آرا بیش از آنکه نماینده‌ی ملت باشد، نماینده‌ی شاه بی‌کفایت بود؛ همان شاهی که او نیز، نماینده‌ی مسلوب‌الاختیار غرب بود؛ لذا ادعای استقلال‌خواهی مردمان میهن، بسیار بر او سخت آمد که اين‌چنین تمام‌قامت از وطن اصلی و منافع آن دفاع‌ کرد! سال‌هاست امام راحل و امام حاضر با شعار «ما می‌توانیم» در حال جهادکردن و زدودن رسوبات فرهنگی باقیمانده‌ی رژیم منحوس پهلوی از ذهن و جان مردم و مسئولان‌اند. باید پذیرفت که بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی، ریشه در همین تفکر نحس دارد؛ تفکری که سال‌ها در اندیشه‌ی دولتمردان غربگرا، مانع رشد تولید ملی شده‌بود! امروز «امام‌خامنه‌ای»عزیز یکی دیگر از قله‌های اندیشه‌ی اسلام‌گرایی و ملی‌گراییِ امامت‌شان را در ادامه‌ی همان مبارزاتِ فراگیر و مستمر بیان کردند: «باید کاری کنید محصولتان را، که نتوانند مجبورتان کنند به نام کشور دیگری ببرید؛ نه، به نام ایران و ساخت ایران [ببرید]؛ بنویسید «ساخت ایران»؛«MADE IN IRAN» هم ننویسید؛ بنویسید «ساخت ایران» با خطّ فارسی. ببرید در خارج، مجبور بشوند بخرند؛ برای خاطر اینکه کیفیّتش خوب است و قیمتش پایین است.»۱۴۰۱/۱۱/۱۰ @howzavian
حضرت بقیة الله الان حیّ و حاضر با بدن عنصری،‌ امـام ماست. ندا میکنیم، میشنـود.🌱 به دل ما آگاهـی دارد، روح او با ارواح ما ارتباط دارد. علامه‌حسن‌زاده‌آملی ( رحمه الله علیه) @HOWZAVIAN_khorasan
🔅زن ضعیفه نیست! ✍️ جواد رستمی، روزنامه‌نگار حوزوی زینب نامی است که خدا برای او انتخاب کرده و پیامبر گرامی اسلام هم حرمت او را همسان با همسرگرامی شان خدیجه(س) دانسته و بدان تشبیه کرده که این نکته ای بس مهم دارد. حضرت خدیجه با مال و ثروت خود پای اسلام ایستاد و از لذت های دنیوی و دارایی و زندگی راحت گذشت تا این نهال را درکنار رسول خدا یاری کند و تلاش و همت او در این مسیر بر کسی پوشیده نیست. زینب سلام الله علیه هم با فدا کردن فرزندان و برادران و نزدیکانش در عاشورا و اسارت و تحمل رنج و درد سفری بدون خویشان در کنار دشمنان پای اسلام ایستاد و حقیقت را در زمانی که غبار باطل، همگان را گمراه کرده بود فریاد زد. 🖍زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست! زینب(س) بدون عاشورا هم شخصیتی عالمه و برجسته همراه با معنویت و معرفت بود که نمی توان از کنار فضیلت او بی توجه گذشت. ابن عباس از او با عنوان بانوی عاقل و خبیر و دانا نام می برد وقتی حدیث نقل می کند کلاس های تفسیر قرآن او در مدینه بسیاری را با حقیقت آشنا و از گمراهی دور کرد. زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست وقتی الگویی چون زینب کبری(س) ارائه می کند. او جایگاه واقعی زن در اسلام را نشان داد آنجا که تمام قد در دفاع از ولایت و امام زمانش در جمع دشمنان به یاوه گویی ها پاسخ داد و ضمن روشنگری، پستی و زبونی دشمن را آشکار ساخت. زبان برنده و حقگوی علی در کام دخترش ستون و پایه های ظلم را در مجلسی که برای جشن پیروزی خود به پا کرده بود چنان زلزله ای ایجاد کرد که از کرده خود پشیمان شدند. 🖍یک دختر، خواهر، همسر، مادر! زینب یک دختر، یک خواهر، یک همسر و یک مادری بود که در همه این عرصه ها بروز و ظهوری نمونه داشت. نه تنها برای زنان که برای مردان هم در حق گویی دفاع از اسلام، ولایت و امامت، صبوری بر مصائب و درد و رنج ها، شجاعت و دیگر صفات پسندیده انسانی اسلامی الگویی نمونه وبارز بود. او همانطور که مادر و همسر در خانه بود و تربیت فرزند را عهده دار بود در زمان‌ نیاز به حضورش در اجتماع و مبارزه سیاسی با دشمن، بر این عرصه قدم نهاد و استوار و راست قامت با وجود بند اسارت و کینه توزی دشمن، خفقان و ظلم و ستم و فضای غبارآلودی که تبلیغ باطل را به جای حق به خورد مردم می داد بدون هیچ ترسی که نشان از صفات قرآنی اولیاء خدا دارد به دفاع از حق پرداخت. 🖍ماندگاری قیام عاشورا و سبک زندگی زینبی همه این موفقیت و ماندگاری قیام عاشورا در طول تاریخ از تبلیغ و ترویج موفق آن نشات گرفته که کار زینب کبری بود و این نیز ناشی از تربیت اسلامی و ایمانی در خانه علی(ع) و زهرا(س) بود که با گوشت و پوست و خون خود شجاعت و انسانیت، توکل به خدا، امید به او و عدم ترس از دشمنان و دیگر معارف حقه الهی را آموخته و در زندگی خویش اجرا کرده است. 🖍زن محدودیت پذیر نیست! کلام گویای بزرگی زینب به عنوان یک زن مسلمان و الگو نیست چرا که دختر علی در سبک زندگی خود همچون پدر ساده زیست و نسبت به دین و اجتماع و مردم و خانواده خویش مسولیت پذیر بود و این سبک زندگی او بود که کلامش را در گوش جان غبار گرفته از باطل مردم هم رسوخ داد و بساط ظلم و جور را برچید. در حالی که در خانه وظایف مهمی چون همسرداری و تربیت فرزند را به خوبی انجام می داد در زمان لزوم با نجابت و حفظ وقار زن مسلمان و حجاب و عفاف مثال زدنی به مبارزه سیاسی در اجتماع پرداخت و نشان داد که زن محدودیت پذیر نیست بلکه با این وضعیت جایگاهی والا و بدور از هوا و هوس زندگی مادی و دنیایی دارد که می تواند راهبر و روشنگر مسیر هدایت باشد. (س) @HOWZAVIAN
🍃 پدر، عقلانیت، خانواده ✍ علی صالحی پدر معنی زندگی و ستون اصلی خانواده است‌ و چنانچه این ستون فرو ریزد، زندگی معنی خود را از دست می دهد و نظام خانواده بی قوام می ماند. بنابراین پدر را نه فقط در روز پدر بلکه همیشه باید تکریم و تجلیل کرد و البته روز پدر بهانه ای برای شکرگذاری از تلاش های خستگی ناپذیر پدرانه است، زیرا هر که از شکر «اب» سرباز زند به قطع از شکر«رب» هم سرباز می زند. آموزه های اسلامی بر اهمیت شأن و جایگاه بی‎بدیل پدر تاکید فراوان دارد. اسلام به ما می آموزد که پاسداشت پدر، وظیفه‎ای ایمانی و اطاعت از او به دنبال فرمانبری از خالق هستی، واجب دینی است. براستی که مقام حقیقی پدر را تنها پدر امت، حضرت ختمی مرتبت (ص) می تواند توصیف و ترسیم کند آنجا که فرمود: رِضـا اللّه فـي رِضـا الوالِدِ، وسَخَطُ اللّه في سَخَطِ الوالِدِ ؛ خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدراست. بنابراین هرکه به حق پدری جفا کند، حق ندارد ازدواج کند و فرزند تربیت کند، چه اینکه بالاترین حقّ پدر بر فرزند، حقّ اطاعت است. امیرمؤمنان علی (علیه‏السلام) می‎فرماید: «فَحَقُّ الوَالِدِ عَلَی الوَلَدِ أن یُطیِعَهُ فِی کُلِّ شَیءٍ إلَّا فِی مَعصِیَه اللهِ سُبحَانَه؛ حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از پدر اطاعت کند. پدر نماد عقلانیت است و حتی عشق پدر هم طعم عقلانیت دارد. فرزند به عقلانیت و تجربه پدر نیاز دارد؛ زیرا پندهای پدرانه، فرزند را محکم و قوی می سازد. بنابراین نقش پدر در تربیت را نباید نادیده گرفت؛ چرا که پدر همچون خورشید در آسمان زندگی فرزند می‎درخشد و پرتو رأفت و محبت را در جان او می‎تاباند. پدر پناهگاه امن خانه است، اوست که در برابر توفان های بی رحم زندگی مقامت می کند و با درایت و بردباریش، به دل های ناامید، امیدواری می بخشد. و گاهی تعریف پدر سخت می شود، زیرا که در بلندی و عظمت همچون آسمان و در بخشندگی همچون دریا است. و شگفتی آنجاست که چون پدر برای فرزند دعا کند، دعایش مستجاب شود و چون فرزند برای پدر دعا کند، رزق و روزی اش فزونی یابد. تجربه بزرگان دینی ما گواه بر این مطلب است. ولی امر مسلمین امام خامنه ای(مدظله العالی) منشا همه عنایات الهی از جمله خدمت به اسلام عزیز را خدمت به پدر و دعای ایشان می داند. پس هرکه به دنبال عاقبت بخیری و سعادت دنیا و آخرت است، باید خدمت پدر کند. @HOWZAVIAN_khorasan
«پدر»؛ پایداری، درایت و رأفت تمام این سه ویژگی در وجود پدر امت فراهم آمده است. -«پایداری» بر اصول و باورهای بنیادی -«درایت» و آینده‌نگری در تربیت نسلی سالم و پویا -«رأفت» و رحمت که هم‌چون شیرازه‌ای، صلابتِ پایداری و بردباری و زمان‌شناسی نهفته در درایت را به هم پیوند می‌زند. امروز که توئیت این خانم دکتر عراقی در مقایسه فرهنگ منحط موجود در برخی جوامع اهل سنت با فرهنگ توحیدی حاکم بر فضای «ایران جان» را دیدم، دلم لرزید. لرزید از آن جهت که بسیاری از ما نمی‌دانیم کجای جهان ایستاده‌ایم. ایستادن که نه، بلکه پویایی و حرکت به سمت قله‌ها. و همه این‌ها را به برکت قرآن کریم و آموزه‌های مشعشع اهل بیت علیهم اسلام داریم. تربیت نسلی این‌چنین، بزرگ‌ترین نیرو برای تحقق «تمدن نوین اسلامی» است. عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای با حاکمیت سنی، گوی سبقت را حتی از خود طرفداران «تمدن غربی» رو به انحطاط ربوده‌اند و با قطار از هم‌گسسته آن تمدن کذایی، به قعر دره نابودی رهسپارند، اما شیعه و به‌ویژه شیعه‌ای که باورهای اعتقادی‌اش با فرهنگ آریایی‌اش آمیخته است، بیدارتر و هوشیارتر و امیدوارتر از همیشه، کاروان این تمدن نوین را به سرمنزل مقصود خواهد رساند. @HOWZAVIAN_khorasan
انتشار یادداشت آقای رستمی، و خانم خلیلی از اعضای تحریریه مرکزی نویسندگان حوزوی، در ستون یادداشت روز روزنامه سراسری سراج
🔰انتشار دو یادداشت نویسندگان حوزوی در روزنامه سراسری سراج زهرا سعادت با عنوان بچه زرنگ‌هایی که مرد میدان شدند علی صالحی با عنوان پدر عقلانیت خانواده