eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
434 دنبال‌کننده
972 عکس
151 ویدیو
24 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
پوشش می دهد و اگر شور و احساس و عاطفه، منجر به بروز کنش و واکنش اجتماعی مناسب یا همان امر به معروف و نهی از منکر نشود، چندان دارای ارزش نخواهد بود. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
دومینوی خطرناک حرام خواری ✍ مخاطب صفحه زندگی سلام به روزنامه پیام داده، از افرادی بنویسیم که با رفتارهاشون پول و درآمدشان را حرام می‌کنند و از لقمه حرام ترسی ندارند روزی همین لقمه‌ها همه زندگی‌شان را خاکستر خواهد کرد. اولین چیزی که با خواندن این پیام به ذهنم رسید داستان فردی بود که امام علی(ع) لجام مرکب خویش را به او سپرد تا ساعتی از او نگهداری کند. وقتی برگشتند مرکب را بدون لجام و آن فرد دیدند دو درهم به غلام دادند تا به بازار رفته و لجام تهیه کند، غلام در بازار آن فرد را دید که لجام را به دو درهم فروخت داستان را برای امام تعریف کرد حضرت فرمود من مزد نگهداری را دو درهم درنظر داشتم در عجبم از کسی که بیش از آنچه مقدر است نمی یابد اما به تعجیل روزی خود را حرام می کند. این حکایت و فرمایشات دیگر اهل بیت در باب حرام خواری به انسان هشدار می دهد که از این کار پرهیز کند و روزی حلال خویش را که خدا مقدر کرده حرام نکند. حرام خواری لزوما خوردن یک لقمه دزدی نیست این هم یکی از مصادیق آن است. هرکاری که حق انسان نیست رسیدن به آن از راه دوز و دغل حرام کاری یا استفاده از منافعش حرام خواری است از کوچکترین کار که جا زدن در صف نانوایی باشد که حق عده ای ناحق شود تا گرفتن وامی غیرقانونی و یا تسهیلاتی که به واسطه سفارش یا آشنایی برای انسان مهیا شود درحالی که برای دیگران چنین موقعیتی پیش نمی آید. فطرت و وجدان انسان ناحقی‌ها را می فهمد و هشدار می دهد این نفس است که باید دید آیا عمل می کند یا نادیده می گیرد. از آثار بد اخروی حرام خواری که بگذریم اثرات مخرب دنیایی را چه کنیم؟! ادامه دارد...👇
انسان برای گذران زندگی نیازمند کار و تجارت است و کسب روزی حلال از این طریق، مورد تایید دین و اجر جهاد دارد اما از آنجایی که نفس به مال اندوزی تمایل دارد ممکن است هدف که، زندگی انسانی در پرتو دین در دنیا باشد فراموش و دنیاگرایی جایگزین شود که در این حالت به هر طریقی برای بدست آوردن دنیا تلاش کرده و حتی حلال خویش را برای افزون شدن حرام می کنیم. بی برکتی یکی از آثار حرام خواری است اگر از راه حرام مال خود را چند برابر کردیم، بی برکتی سبب صرف بیهوده آن شده و تاسف و پشیمانی از هزینه ای که شده نتیجه آن می شود. مواردی مثل سرقت، گم شدن، صرف بیماری و غیره نیز در کمین اینگونه اموال است. بحارج۷۳ص۱۵۰حدیث۸ازامام صادق (ع) نقل می کند که مضمون آن همین است کسی که مالی از حرام بدست آورد خدا براو مشکلاتی مالی و مادی مسلط می کند که مدام فکرش درگیر بوده و آرامش در بهره مندی از آن ندارد. ذلت و خواری از دیگر آثار حرام خواری است معمولا انسان شیوه رسیدن به حرام را پنهان می کند و در نظر دیگران حاصل رنج و تلاش خویش نشان می دهد اما عاقبت آن رسوایی است. از سوی دیگر استرس و نگرانی از این موضوع مدام همراه او بوده و لذت بردن از داشته ها را به حاشیه می برد. از دیگر آثار حرام خواری دوری از عبادت و عدم موفقیت در ارتباط با معنویات و دعا و نیایش و کسب آرامش است. از یک سو کسالت و تنبلی و از سوی دیگر بی توفیقی او را از این طریق دور می کند. در بحارج۱۰۳ص۶۱ از پیامبر اسلام نقل میکند عبادت همراه حرام خواری بنای ساختمان بر روی شن روان است بسیار روشن است که چنین خانه ای به بادی از بین می رود و این سستی دوامی ندارد و این نتیجه عبادت با حرام است که فایده ای هم ندارد. نشنیدن حق و ندیدن واقعیت هم از دیگر آثار حرام خواری است آنجا که در مقابل حق و باطل قرار می‌گیرد توان شنیدن و دیدن حقانیت را نداشته و به سوی باطل گرایش پیدا می کند و ممکن است در این مسیر به دیگران ظلمی روا دارد. چنان که عده ای در روز عاشورا با وجود درک پیامبر و شناخت فرزندش حسین (ع) به دلیل حرام خواری گوشی برای شنیدن حق و چشمی برای دیدن واقعیت نداشتند بر روی او تیغ کشیده و آن جنایت هولناک را رقم زدند در حالی که او را در باطل خویش، حق می پنداشتند. اثر دیگر حرام خوری فساد نسل است یعنی تاثیر سوء در فرزندان دارد و کسانی که با آن مال حرام درگیر بودند زمینه دوری از حق و انتخاب باطل برای آنها بیشتر فراهم می شود اما نه اینکه اختیار از آنها گرفته شود چه بسا ممکن است فرزندی با وجود این شرایط راه درست را انتخاب کرده و به مدد الهی از حرام دور شود. اما معمولا چنین است که فرزاندن و مرتبطین با این اموال نیز خیری از آن نصیبشان نمی شود. در کل حرام خواری زمینه دوری از حلال را فراهم کرده و راه انسان را از صراط مستقیم منحرف می کند و بسان دومینوی خطرناک به سرعت و سلسله وار او در مسیر سقوط از همه داشته های انسانی، مادی و معنوی قرار می دهد که انتهای آن دره ای هولناک است. وقتی گرفتار حرام شدیم شیطان و نفس انسان، غفلت را پیش روی ما قرار می دهد که خود نمی فهمیم دچار چه گناهی شدیم از این رو به راه غلط ادامه داده و بیش از پیش خود را در آن غرق می کنیم. تذکر خیرخواهان و دوستان خوب و خانواده دین محور و شرایط زندگی سالم و به دور از گناه در کنار لطف خدا می تواند زمانی که انسان ناخواسته گرفتارمال حرام شده است جلوی سقوط را گرفته و او را نجات دهد. اگر انتخاب ما حرام خواری باشد و چهار صباحی با اموال کم یا زیاد بدست آمده از این طریق درگیر دنیا شدیم انسانیت و معنویت رنگی در زندگی ما نخواهد داشت بلکه در پایان مسیر باید به آتشی که خود فراهم کردیم سلام بدهیم و خاکستر زندگی خویش را به نظاره بنشینیم. @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
. 🍃 یک پیام و یک سلام از حرم امن رضوی ✍️روایت کوتاه حجت الاسلام مرتضی رجائی، مدیر باشگاه نویسندگان تربیتی از حرم امام رضا علیه السلام: در صحن آزادی حرم مطهر (سلام‌الله‌علیه) خادمی را دیدم که نزدیک یک خوابیده روی فرش حرم ایستاده بود و همان‌طور که مسئولیت خودش را انجام می‌داد، حواسش هم به صورت آن زائر بود تا وقتی مگس به سمت صورتش می‌رود، آن را با پَرِ توی دستش بپراند. آری؛ در حرم امام رئوف ها هم مهربان‌ترند. پ.ن: سلام در حرم امام رئوف دعاگوی شما و بقیه دوستان نویسندگان حوزوی هستم. @HOWZAVIAN
🔻جنگ رسانه ای اموی یادداشت مهمان ✍️ طاهره شجاعیان، کارشناس رسانه یزید برای مقابله و حذف رقیبی چون امام حسین(ع) که جایگاه معنوی و اجتماعی محبوبی در جامعه ی مدینه و عراق دارد؛ نیازمند است برای حذف فیزیکی امام، جامعه و افکار عمومی را از بینش های مثبت ایشان به مکتب امام علی و فرزندان ایشان دور کند، و رفتارسازی بر مبنای دنیاگرایی و دنیاپرستی داشته باشد. لذا در نخستین مرحله، با دو اهرم مؤثر رسانه ای؛ یعنی بکارگیری جایگاه اثرگذاری چهره های برجسته یا همان سلبریتی ها، و استفاده از شایعه پراکنی، جنگ رسانه ای خود را پیش می برد. برخی اصحاب، قضات، ائمه جمعه و علما و شخصیت های مشهور و محبوب؛ اثربخشی موقعیت دینی و اجتماعی خود را در اختیار بنی امیه قرار دادند، و یزید توانست از کارکرد رسانه ای قضات و بیوت شخصیت های مشهور در تجمیع سپاه از کوفه علیه امام حسین ع و فرماندهی نبرد و بعدا در عذرتراشی ها، استفاده کافی را ببرد. در اولین گام رویارویی با انقلاب اباعبدالله الحسین(ع)، استفاده ابزاری از دروغ و شایعه ی پیوستن لشکریان یزید به ابن زیاد، توانست سپاه مسلم را دچار ترس و تردید کند و شک در ذهن و قلب ، تسلیم در عمل را به دنبال آورده، مسلم تنها ماند و شهید انفعال کوفیان مقابل عملیات روانی ابن زیاد شد. مردم کوفه در تبعیت از چهره هایی چون شریح قاضی و تحت تأثیر هجمه های تبلیغاتی یزید در تطمیع و تهدید، قلب و ذهن خود را واگذار و به تلقینات بنی امیه عمل نمودند. @HOWZAVIAN
خوب صحبت کردن ✍ نیسان آبی وسط خیابان خیلی آرام در حال حرکت بود از سمت چپ که خواستم سبقت بگیرم ناگهان به سمتم پیچید که اگر فاصله نداشتم و هوشیار نبودم معلوم نبود چه بلایی سرم می آمد.. با عصبانیت به او نزدیک شدم که دیدم یک جوان حدودا هم سن خودم با زیرپوش سفید و چهره ای خسته و احتمالا گرمازده یه دست به فرمان ماشین و یه دست گوشی سرش سرگرمه و تو حال خودش رانندگی هم می کرد.. نگاهش که به من افتاد گفتم پدر آمرزیده یکمی هم وسطش رانندگی کن! خنده اش گرفت و گفت چشم آقا پلیسه! گفتم اولا پلیس نیستم و خبرنگارم دوما این آیینه رو باز کن اسرافه! با تعجب گفت چرا؟! گفتم چون نگاه که نمیکنی الان نزدیک بود من رو با موتورم روانه آخرت کنی! دوزاری اش که جا افتاد معذرت خواهی کرد.. ازینجا چندکلامی با هم گفتگو کردیم که شاید بد نباشه شماهم بخونید؛ گفتم: اشکال نداره به خیر گذشت اما بیشتر مراقب باش.. راننده: چشم اونم بخاطر اینکه خوب صحبت کردی.. گفتم: چرا بد صحبت کنم وقتی می تونم با خوبی و دعای خیر حرفم رو بزنم.. نگاه هردو به روبرو بود و گاهی به هم گره می خورد که بهش گفتم: میدونی امام رضا علیه السلام سه نفر رو بهترین انسان ها میدونند؟ چیزی نگفت نگاه کردم نگاهش منتظر ادامه حرفم بود که سریع گفتم: کسی که حرف زدنش نیکو و نغز و شیرین باشه یعنی بد و رکیک صحبت نکنه و ناسزا نگه و کلامش یک نفعی برای طرف مقابل داشته باشه.. راننده با همون لحن خاص خودش گفت: اون وخت دوتای دیگه کیا هستن ؟! گفتم: کسی که سفره دار باشه مهمانپذیر باشه و خیرش به خلق خدا برسه و از دست رنجش به دیگران هم نفعی برسونه.. سومی هم کسی که شب، وقتی بقیه خوابن نماز بخونه، یعنی نماز شب و بعدم نماز صبح اول وقت بجا بیاره.. پرید وسط حرفم گفت: اولیش که از این به بعد سعی میکنم بددهنی نکنم فحش ندم خوب صحبت کنم.. دومیش هم که خداروشکر خیرم میرسه به خلق الله و به ندار و فقیرم کمک می کنم اما سومیش خدایی سخته هاا.. خندیدم گفتم: کار سخت اجر و مزدشم با ارزش تره و خیرش هم تو دنیا و آخرت نصیبت میشه.. خب خوشحال شدم امری نیست مرخص بشیم.. گفت: کجا میری بودی حالا.. گفتم میرم حرم خدمت آقا امام رضا(ع) گفت: رسیدی سلام مارو هم برسون بگو آقاجان، ممد گفت خیلی نوکریم خیلی چاکریم..ممنونتیم.. گفتم: حتما... التماس دعا خدانگهدار... بوق زد گفتم بوق ندارم خداحافظ.. گفت موتورت تنه به تنه نیسان من میزنه ها چقدر صدا میده.. با اشاره سر حرفش رو تایید کردم و ازش فاصله گرفتم حس و حال خوبی داشتم یاد حدیثی که خواندم براش افتادم و اینکه آقا امام رضا علیه‌السلام فرمودند محاسن کلام مارو برای مردم بیان کنید آنها پیروی می کنند.. تصمیم گرفتم حدیث نگاری که با عنوان چهارشنبه های امام رضایی در پیش گرفتم رو با قوت و انرژی بیشتری ادامه بدم.. همین اتفاق امروز رو‌ هم مثل داستان نیسان آبی ماه رمضون و امربه معروفی که با زبان خوش داشتم بنویسم و از دیگران هم بخوام به هر بهانه ای معارف اهل بیت علیهم السلام رو نشر بدهند.. غرق همین افکار بودم که خودم رو جلوی حرم دیدم و چشمانم به گنبد طلای رضا (ع) خیره شد.. دست ارادت به سینه گرفتم و به نیابت از پدر و مادر مرحومم، حقداران و کسانی که التماس دعا داشتند و ممد آقای نیسان آبی به زبان آوردم: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا یا غریب الغربا یا معین الضعفا یا شمس الشموس یا انیس النفوس و رحمه‌الله و برکاته. @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔰 نگاهی گذرا به نقدِ «محسن‌حسام مظاهری» بر «حسینیه معلی» این‌که بخشی از آیین‌های سنتی، قابل بازنمایی رسانه‌ای نبوده و با این‌کار دچار ازجاکندگی می‌شوند، اجمالا درست است. اما نباید به این گزاره کلیت داد و به بهانه آن، از خیر بازنمایی‌های نسبی یا حتی حداقلی گذشت. همان‌طور که مواردی مثل پوشش و گویش اقوام یا برخی از آداب و رسوم آن‌ها، در اماکن و ازمنۀ مختلف قابل نمایش هستند، برخی از آیین‌های عزاداری را هم می‌توان در قاب تلویزیون نمایش داد. درست مثل این‌که افراد متعلق به یک قوم یا ملیت، می‌توانند لااقل بخشی از آیین خاص خود برای عزاداری را در جایی غیر از جای آن، مثل کربلا یا مشهد به نمایش بگذارند. به‌علاوه این‌که اساسا نباید به هویت شکلی و حتی محتوایی عزاداری‌ها اصالت داد. آن‌چه در عزاداری اصالت دارد، نفس اظهار محبت به سیدالشهداء در چارچوب‌های عقلی، شرعی و عرفی است؛ و این همان چیزی است که با رعایت برخی ملاحظات، تا حدود زیادی، در بازنمایی رسانه‌ای عزاداری‌ها محفوظ می‌ماند. نفس تکثر سنت‌ها در فضای عزاداری و تطورات تاریخی آن‌ها که در اکثر موارد، مورد تأیید معصومان و بزرگان دین نیز بوده، شاهد مهمی است بر این‌که اصالت و اولویت، از آنِ روح حاکم بر عزاداری و انگیزه عزاداران است، نه شکل یا محتوای آیین. 🏷 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🟢 3 نقطه مشترک مدعیان روشنفکری ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔻در تعطیلات آخر هفته گذشته فرصتی دست داد تا نوشته‌های دو ماه گذشته پاره‌ای از مدعیان بزرگ در کشور را مرور کنم. 🔻 خلاصه مهم‌ترین مسائل و ایده‌های مورد بحث آنها عبارت است از: یک. تشویق به «بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی مدنی در فضاهای عمومی» (که از مهمترین نمودهای رفتاری و ظاهری فردگرایی لیبرالی است) به عنوان یکی از نشانه‌های «مدنیت»! و تفسیر امربه معروف و نهی از منکر به عنوان نشانه «بربریت»! و «دخالت در حریم خصوصی دیگران در فضاهای عمومی»! دو. دفاع از «چندآمیزشی بودن انسان»! به هدف غیرت‌سوزی و توجیه خیانت زنان متأهل و طبیعی جلوه دادن آن! و ناطبیعی جلوه دادن غیرت و عفت و حیا! سه. سیاه‌نمایی پررنگ و بی‌محابای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی؛ تا جایی که یکی از مدعیان و بزرگان این جریان بدون هیچ شرم و حیایی چنین نوشته بود: «ما دائمأ در سوگ از دست دادن هموطنانمان بخاطر استفاده از هواپیماهای 50 سال پیش هستیم.»! چهار. مناسک‌ستیزی و به سخره گرفتن شعائر دینی و تفسیر مجالس حسینی و هیئات عزاداری به عنوان «لشکرکشی مذهبی»، «مذهب خیابانی» و «ابزاری برای تزویر»! متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔰 «عُجبِ به موضوع» ریشه‌‌ی سلب توفیق ✍️ استاد سید منیرالدین هاشمی نباید با تمام توان خود سعی کنید که شاخ و بال و کبّاده و عَلَم و کُتَل درست کنید، بلکه کارتان را خوب انجام دهید. البته این را یقین داشته باشید که شکر نعمتِ حضرت حق را هر کسی انجام دهد، زیاده‌ای که لازم باشد به او عطا می‌شود و زیاده‌ای هم که برای او مضر باشد به او، رحمةً من الله تبارک و تعالی، داده نمی‌شود. «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم». اگر کفر به آن اضافه شد، خذلان و مصداق «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» خواهد بود. لذا اولین تقاضا این است که نگویید: موضوع کار ما موضوع اصلی است و باید تمامی نیروهای مجموعه به این کار بپردازند؛ این صحبت‌ها قابل قبول نیست! در رفتارها و صحبت‌هایی که در محیط کارتان طرح می‌شود این‌گونه نباشد که معنای شاخ و شانه کشیدن و اینکه ما امروز یک سر و گردن از شما بالاتر هستیم را داشته باشد. این‌ها بسیار مُضرّ است. در ته قلبتان این‌گونه باشد که واقعاً احساس کنید که نسبت به آحاد افرادِ دیگر، دست‌بوس هستید؛ یعنی در ذهنتان این‌گونه باشد که ممکن است دیگری یک اخلاصی داشته باشد که من فاقد آن باشم و من یک اطلاعی داشته باشم که بیشتر از او مکلّف باشم، بنابراین، من به عذاب نزدیک‌تر باشم و او به رحمت حق، نزدیک‌تر. خدای متعال هرچه را به هر کس در این عالَم داده است، برای امتحان است." (تیرماه ۱۳‌۷۷) متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔰 نشانه شیعه واقعی ▪️حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها): إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا ▪️اگر به آنچه تو را به آن فرمان می‌دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر می‌داريم دورى كنى، از شيعيان مايى و الاّ هرگز. 📚 بحارالأنوار، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ ▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه▪️ ✅https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📝تأملی بر اسرار مانایی عاشورا ✍️ غلامرضا رضایی تربقان، استاد حوزه علمیه خراسان 💢صدای خاوران _ در طول تاریخ انسان‌های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند، اما به‌راستی جریان امام حسین(ع) به‌راستی بی‌نظیر است. امام به‌حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی‌بدیل است، اسرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... فضایی آفرید که هرگز مشابه‌ای نیافت. ‼️اکنون جای این سؤال است؛ چرا از میان این‌همه حوادث، تاریخ واقعه عاشورا این‌گونه نمود یافت و جاودانه شد و غبار زمان نه‌تنها آن را به فراموشی نسپرد بلکه علی‌رغم تلاش‌هایی که در ادوار مختلف برای به فراموشی سپردن آن و محو حادثه عاشورا خصوصاً در عهد امویان، مروانیان و عباسیان به‌ویژه در عهد متوکل صورت گرفت و حتی چندین بار قبر امام حسین(ع) را به آب بستند و تمام علائم این قبر را از بین بردند و بنی‌عباس هزاران دسیسه بکار برد که این حادثه از یادها برود ولی موفق نبودند و نمایان‌ترش ساختند. ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔰 آیت حکمت ✍️ سید محمدحسین دعائی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تنهایی آیت عظیمی است از حکمت، بصیرت، درایت، جامعیت و معنویت این مرد خدا؛ اما افسوس که بسیاری از ما، در حجاب معاصرت گرفتاریم و توان درک این عظمت را نداریم: با تشکر از عوامل عملیات ـ در رده‌های مختلف ـ شروع می‌کند. بر ضرورت قدرشناسی از زمینه‌سازان کار، یعنی: نیروهای قبلی، شهدا و خانواده‌های آنان تأکید می‌ورزد. نشان می‌دهد که از جزئیات عملیات مطلع است و به ابعاد مختلف آن اشراف دارد. تأثیر خانواده‌ها در انگیزش نیروی انسانی و پیشرفت امور کشور را به یاد آورده و آن‌ها را به همیاری و همدلی بیشتر تشویق می‌کند. مبنای قرآنی کار را تبیین می‌کند. دستاوردهای ملی و بین المللی عملیات را توضیح می‌دهد. دلائل فنی اهمیت کار را درک کرده و آن‌ها را با بیانی ساده بازخوانی می‌کند. هم به ضرورت تدریس نتایج علمی کار در دانشگاه‌ها واقف است و هم به لزوم تولید خروجی هنری و رسانه‌ای از آن توجه دارد. به‌طور ویژه بر اهمیت برخورداری از نگرش توحیدی به کارهای علمی، تجربی و نظامی تأکید می‌کند. ربط پیشرفت‌ها با انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. روح انقلابی و معنای استکبارستیزانه کار را تبیین می‌کند. تأثیر توانمندی‌های نظامی و امنیتی بر رشد اقتصادی را یادآوری کرده و بر لزوم بهره‌وری تجاری از این توانمندی‌ها تأکید می‌ورزد. علاوه بر ورود تفصیلی به موضوع خاص جلسه، گریزی هم به مسائل عمومی جامعه می‌زند. با تشکر ابتدائی و دعای انتهائی، وجود رابطه قلبی و عاطفی بین خود و سربازانش را به نمایش می‌گذارد. در مجموع، درس خداشناسی، قدردانی، واقع‌بینی، آرمان‌گرایی، استقامت‌ورزی و سخت‌کوشی می‌دهد. و خلاصه این‌که: برایمان رهبری کرده و لذت ولایت الهی را به ما می‌چشاند. ای کاش قدر او را بیشتر می‌دانستیم ... 🏷 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
مُهرخادم الرضا(ع) بودن را از ۱۷مرداد ۹۴ دارم ✍ نجمه موسوی؛ فعال رسانه ای حوزه علمیه خراسان و کارشناس ارشد علوم سیاسی ۱۷مرداد برایم در تقویم رنگ و بوی دیگری دارد، نه بخاطر اینکه روز خبرنگار است، به دلیل تایید و پذیرفته شدن، آنهم در حرم امام مهربانی ها... سال‌ها بود که پیگیر خادمی در قطعه‌ای از بهشت بودم و از راه‌هایی که وجود داشت، درخواست و پیگیری داشتم، اما همه‌اش با معرفی یک همکار شروع شد. مسیر اداری و موفقیت در آزمون‌های حرم شناسی و گزینش حرم، آغاز راه بود. حالا باید منتظر فراخوان حضور باشی. چندماهی گذشت (حدود ۸ ماه از آذر ۹۳)، انتظاری شیرین که به وقوع پیوست.... ۱۷ مرداد ۱۳۹۴، اولین سال رسمی خبرنگاری حرفه ای برایم بود که مصادف شد با آغاز خدمت در حرم مطهر امام رضا(ع). این شد که مُهرخادم الرضا(ع) بودن را از ۱۷مرداد ۹۴ دارم. عکس: ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۱۶ جمعه https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
. 🙏توصیه‌ی ما در روز خبرنگار به مسئولان حوزه 📌هویت‌بخشی به نویسندگان مطبوعاتی حوزه از میزان احترام مدیران نهادهای حوزوی و تبلیغی کشور به این قشر از حوزویان در روز خبرنگار مشهود می‌شود. 🔻بعداً نگویید چرا یادداشت‌نویس نداریم؛ آن هم بعد از امر اخیر رهبر انقلاب! @HOWZAVIAN https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
✍ مریم قدوسی، رمان نویس و کارشناس علوم اجتماعی آقاجان دلم اربعین جا مانده در حرم، درست کنار ضریح شش گوشه ات، تنم بهانه ی دلم را می‌گیرد، آقا جان اذن بده برگردم تا دل به دلدار برسد. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🔻امام خامنه ای (مدظله العالی): ▫️اگر زحمات شما (خبرنگارها) نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود. شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. 🌹 ۱۷ مرداد سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گرامی باد. 🔖 🔖 🔖 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🌷تهیه یک گزارش درباره عشق..... ✍ مریم قدوسی؛ رمان نویس و کارشناس علوم اجتماعی با اینکه دیشب دیر خوابیدم تا گوشیم زنگ میخوره بیدار میشم باید سریع آماده شم تا خودمو برسونم به دفتر خبرنگاری، امروز میخوایم با گروه خبر بریم یه جای خوب، میرسم دفتر و اعضای گروه همه آماده ان تا راه بیفتیم . دقیقا دوساعت طول میکشه با ترافیک برسیم آدم ها رو نگاه میکنم از ظاهرشون مشخصه که همشون پول آنچنانی ندارن ولی تو چشمای همشون یه چیز مشترک هست ، عشق ، من عشق به امام حسین علیه السلام رو میبینم در چشم های همشون بفرمایید بریم تو آشپزخونه ی هیات مااینجا هرشب برای ۲هزار نفر غذای نذری میپزیم چقدر آشپزخونه گرمه سلام آقا شما روزی چند ساعت اینجا کار می‌کنید سلام دخترم من ازصبح غذا میپزم برای ناهار هیات آقا حاج آقا گرم تون نمیشه من که اینجا ده دقیقه اومدم گرما زده شدم اینقدر که اجاق روشنه وگرمه دخترم عشق به آقا که باشه ما جونمونم براش میدیم قربون آقا بشم که بدنش سه روز زیر آفتاب گرم کربلا بود ..... اشک میریزه حاج آقا و همه ی هیات به گریه میفتن ....اشک گوشه ی چشمم و پاک میکنم و میریم تا از بقیه گزارش تهیه کنیم سلام آقا کوچولو شما چند سالتونه واینجا چیکار میکنید سلام من اسمم حسین هست و ده سالمه مادرم نذرامام حسینم کرده هر روز تو محرم میام هیات و اشغال و هرچی رو زمین ریخته جمع میکنم اینجا واقعا عشق حکمرانی میکنه بریم پیش مدیر هیات سلام حاج آقا راسته میگن شما هرشب پول قرعه کشی میکنید برای هرکسی که هیات بياد یا غذا میدین که مردم بیان سلام دخترم اینجا که میبینی خونه ی منه هرسال دهه ی محرم روضه های آقا رو برگزار میکنم مردم خودشون خرج میکنن انقدر کمک میکنن که من اصلا نمی‌فهمم ازکجا میرسه یکی چای میاره یکی قند یکی برنج تازه ما هنوز پول هم میگیریم به عنوان کمک پول نمیدیم قرعه کشی نداریم بیشتر وقتها غذا هم نداریم ولی یه آقایی داریم که خیلی عاشق داره از پسر بچه ها بگیر تا پیرمردها اینجا عشق به امام حسین حکمرانی میکنه سرگروه دفتر خبر اعلام میکنه کافیه و بریم دفتر دوباره دوساعت شایدم بیشتر تو راهیم تا برسیم دفتر باید بشینم و مصاحبه ها رو ویرایش و تنظیم کنم خداروشکر بعد سه ساعت خبر امروز هم آماده شد عشق، نه پول ،بنظرم اسم خوبی باشه میبرم اتاق مدیر و بهش تحویل میدم ساعت ۶ بعداز ظهره و یادم اومده من هنوز ناهار نخوردم ولی انقدر امروز برام شیرین و قشنگ بود که اصلا اذیت نشدم. به آینه نگاه میکنم خدا رو شکر فکر کنم تو چشمای منم عشق به ابا عبدالله الحسین علیه السلام دیده میشه .......... https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
حضرت زینب کبری(س)؛ الگوی برتر ✍ مرتضی قلی زاده؛ دانشجوی ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی بانوان نقش اساسی در هر جامعه ای رو ایفا می کنند؛ نقشی به مراتب پررنگ تر از مردان. کافی است که زن به جایگاه خود در نظام هستی واقف شود و درس خویشتن شناسی را از آموزه های اصیل دینی فرا گیرد. اسلام در مکتب تربیتی خویش، الگوهای متعددی را برای بشریت قرار داده است و حضرت زینب کبری(س) را می توان مصداق همان الگوی برتر اسلامی دانست... پس از ظهر عاشورا این زینب است که علمداری میکند و چنان با اقتدار در مسیر حق قدم بر میدارد که مبادا ذره ای از خون برادرش و شهدای کربلا پایمال شود. در عصری که با وجود ابزارها و امکاناتی که دشمن در اختیار دارد و سعی میکند در فرهنگ اسلامی و اعتقادی ما رخنه کند، وظیفه ما نیز تاسی به حضرت زینب کبری(س) است. این شخصیت عظیم اسلامی، به تبیین ارزش های عاشورا پرداخت و به ما آموخت راه خنثی سازی تبلیغات دشمن، جهاد تبیین است‌. پس می طلبد در مسیر دفاع از ارزش های دینی تلاش کنیم و تمام سختی های راه را همچون حضرت زینب کبری(س) زیبا ببینیم. و این گونه است که می توان دشمن را عقب راند و شیعه راه حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) بود. و الحمدالله رب العالمین. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه و دانشگاه است... ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
. مثل همیشه برخی جریان های وابسته به غرب، حجاب را به مشکلات معیشتی گره می زنند. این در حالی است که اولویت اصلی شان، نه مساله اقتصاد بلکه تلاش برای تغییر مسیر فرهنگی و اجتماعی کشور است.بدون توجه به هیاهوی رسانه ای هم باید به فرهنگ توجه کرد و هم به اقتصاد و این همان روش عقلانی است. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
قلم افضل از خون شهید... راضیم که استخوانم قلم و خونم مُرَکَّب شود آنجا که؛ پای قرآن و اهل بیت در میان باشد.. آنجاست که در امتداد خون حسین(ع) به ندای حضرت سجاد(ع)و زینب(س) روشنگری کرده و فریاد مظلوم را در گوش زمین و زمان چنان بازتاب دهم که لرزه بر ستون و سنت ظالم بیفتد... قلم افضل از خون شهید می شود آنجا که عالمانه به تازیانه سخن، حق مظلوم از ظالم ستانده و خون را بر شمشیر ظفر می دهد... آدم اگر روضه رضوان به دو گندم بفروخت من قلمم را به دوصد دنیایی از گندم و جویی نفروشم هرگز! زآنرو که آگاه به متاع و ارزش آنم... @ahalieghalam https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
صبر و صداقت ✍ نقش انگشتر موسی(ع) دو جمله بود که آنها را از تورات گرفته بود:شکیبا باش تا مزد بگیری، راستگو باش تا بِرَهی»(عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 55 ) امام رضا(ع) از دو صفت ناجی و راهگشای زندگی بر روی انگشتر حضرت موسی سخن می گوید که عمل به آن زیست دنیای انسان را متفاوت کرده به طوری که نظر رحمت حق را جلب و ثمره آن را در دنیا و مزرعه آخرت می بیند. صبوری صفت پیامبران، اولیای خدا و ابرار و نیکان است که در برابر سختی ها در زندگی صبوری کرده و چون خدا را ناظر بر اعمال خود می دیدند این صبر و تحمل قدری آستان تر می شد. در معارف دینی صبر بر مصائب و بلایا، صبر بر عبادات و انجام آن، صبر برگناه و ترک آن و مواردی دیگر نام برده شده که هر کدام درجه ای به بندگی انسان افزوده و مقام او را در منظر حق ارتقاء می دهد. سفارش دوم انگشتر که صداقت و راستگویی است انسان را از گناه کبیره دروغ رهانیده و زمینه نفاق و دورویی را از بین برده و شخصیت او را در اجتماع به حسن رفتار و کمال تعریف می کند. حتی اگر فکر کنیم جایی با دروغ از مشکلی رها می شویم و به مقصد می رسیم اشتباه است و از آنجا که عمر دروغ کوتاه است برملا شدن آن آسیب زیادی به انسان و شخصیت او می زند بنابراین برخورد با صداقت و راستگویی هرچند سخت است و از سوی دیگر تصور ایجاد مشکل، ما را به سمت دروغ سوق می دهد اما در نهایت یک رنگی و صداقت حتی در جایی که وظیفه ای را به گردن داشته و انجام نداده ایم از جایگاه و شخصیت ما در نظر اجتماع چیزی نمی کاهد و به نوعی آن نقص را پوشش می دهد. @HOWZAVIAN
. آیا مقایسه نظام اسلامی با حکومت امیر مؤمنان درست است؟ یادداشت حجت الاسلام رضا سعیدی پور، استاد حوزه علمیه را در روزنامه سراج بخوانید https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/18466 @HOWZAVIAN https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
✅ فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است ✍ دکترحکمت نیا، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 فقه ما در حوزه فناوری و صنعت ۳۰۰ سال عقب است. با حساب و کتاب می‌گویم؛ یعنی تقریباً از ابتدای قرن ۱۸ به بعد، این عقب‌ماندگی شروع شده است. مکاسب و دیگر آثار را که آن دوره نگاشته شده است، یک کلمه در مورد مسائل آن زمان نیست. یعنی فقهای آن زمان اصلاً در جریان آن مسئله نبوده است. 🔹 البته خیلی زحمت‌ها کشیده است؛ ولی نهایتش شده معامله فضولی و معاطات چون آنجا بحث سر این بوده؛ ولی اختراعات و ابداعات و مالکیت فکری که ۱۰۰ سال قبل از شیخ انصاری شروع‌شده است و در این کتاب به چشم نمی‌خورد. هیچ اثری از علوم و فن آوری‌های آن دوره در آثار فقهای آن زمان به چشم نمی‌خورد. 🔹 معتقدم نه تمدن اسلامی رشد کرده است و نه فقها، بلکه تمدن اسلامی یک ضیق ذاتی برایش پیدا شد و نیامد جلو. تمدن اسلامی تا زمانی که تمدن اسلامی در حوزه شناخت کار می‌کرد مقدم بود؛ ولی وقتی تعبیر ساخت در تمدن‌ها مطرح شد ما در شناخت ماندیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34434 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
. 🔰انتشار یادداشت «دومینوی خانمان‌سوز حرام‌خواری» به قلم ✍️جواد رستمی در روزنامه خراسان بی‌برکت‌شدن زندگی، ذلت‌و‌خواری دور شدن از حال و هوای معنوی و ... تنها گوشه‌ای از آسیب‌های لقمه‌های حرام است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b