eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.1هزار دنبال‌کننده
473 عکس
73 ویدیو
64 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
بخشی از پیام امسال آقا به حجاج: «برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد.» «شما برادر و خواهر حج‌گزار، اکنون در عرصه‌ی تمرین این حقایق و معارف پُرفروغ قرار دارید.» https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1718336808379423039
⚡️ تفاوت حج در اسلام سیاسی و اسلام سنتی 🔹 در حالی که قاطبه سنتی های محافظه کار و عموم سلفی های درباری قلمرو حج را به مباحث فردی، احکام و آداب حج منحصر کرده اند و نهایتا به کارکردهای فردی و باطنی حج تمسک می کنند، سردمداران اسلام سیاسی به عملکردهای سیاسی و اجتماعی حج توجه و حج عبادی- سیاسی را ترویج می کنند. 💠 به عنوان نمونه دکتر محمد مهدی عاکف مرشد عام (عالی ترین مقام) پیشین اخوان المسلمین می نویسد: 🔹 قطعاً بیدار شدن مسلمانان از خواب غفلت و رهایی آنان از تسلط هر قدرت بیگانه‌ای محقق نمی شود مگر با اصلاح رژیم های دیکتاتوری که بر سینه آنها چنبره زده است و این امر نیز محقق نمی‌گردد مگر اینکه امت به عقیده و شریعت و اخلاق خود به عنوان امتی فرهیخته و عزتمند و برخوردار از امتیازات و پیشینه‌ای تاریــــــخ افتـــــخار کند... 🔸... و هـــمه ایـــنها در مناســــــــــک حـــــــــج نـــمود پـــــیدا می کند، اجتماع عظیمی که به ما یادآور می شود که ما امتی هستیم که به ابراهیم و اسماعیل و رسول خاتم علیهم السلام می‌رسیم. خداوند تبارک و تعالی از زبان ابراهیم می فرماید: پروردگارا! ما را فرمانبردار خودت قرار ده، و از فرزندانمان امتی فرمانبردار خود (پدید آور). و امتی اینچنین، شایسته است که دنیا و مافیها را فدای عزت ربانی خود کند. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در ادامۀ یادداشت‌های آمریکا (قسمت ۷۳) (دو نکته اخلاقی در انتخابات سال 2008 آمریکا) حضور من در دانشگاه ویرجینیا همزمان بود با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008. کم و بیش پیگیر انتخابات بودم و گفتگوها و مناظرات رقبای ریاست جمهوری را پی می‌گرفتم. یکی از نقطه‌های قابل توجه در این رقابت سیاسی، اخلاق حرفه‌ای و عُرفی کاندیداهای ریاست جمهوری بود که به نظرم برای ما هم این ایام می‌تواند در خور تأمل باشد: 1. قبل از ترامپ، انتخابات در آمریکا «موجی» نبود. فرایند عقلانی و کارشناسی در انتخابات به جهت طولانی بودن زمان فرایند انتخابات، و نیز به جهت حضور مباشر و مستمر کارشناسان و اساتید دانشگاه در مراحل مختلف انتخابات مخصوصا در مناظره‌ها و نقد به‌هنگام و سریع کاندیداها، امکان دروغ‌گویی کاندیداها را از بین می‌برد و از ایجاد التهاب کاذب در فضای سیاسی جامعه و بدنۀ تودگان جلوگیری می‌کرد. یکی از این عرصه‌های مهم در فرایند رقابت کاندیداها، شب‌های مناظره (Debate Nights) بود که در دانشگاه‌های مهم با اجرای اساتید برجسته دانشگاهی (نه مجریان و کارشناسان خبری) برگزار می‌شد. چالش‌های بنیادین مجریان با کاندیداها آنها را به خوبی غربال می‌کرد و امکان هوچیگری را از آنها می‌ستانید. (شایان ذکر است که هرچند آمریکایی‌ها به غیر آمریکایی‌ها فراوان دروغ می‌گویند آنهم دروغ‌های بسیار بزرگ، لیکن در درون خودشان و برای یکدیگر نمی‌توانند به آسانی دروغ بگویند). 2. نکته دوم اخلاقی که در انتخابات سال 2008 نظرم را جلب کرد، کنش اخلاقی دو کاندیدای رقیب بعد از پیروزی اوباما و شکست جان مک‌کین بود. بعد از اعلام نتیجه انتخابات و اعلان پیروزی اوباما در شامگاه همان روز انتخابات، نخست مک‌کین در کمپ انتخاباتی خود شروع کرد به سخنرانی، تا اینکه به اسم باراک اوباما رسید. هواداران او شروع کردند به هوو کردن و اهانت به اوباما. مک‌کین همان لحظه در برابر وفاداران و طرفداران خود ایستاد و به صراحت گفت: «اوباما رقیب دیروز من، و رئیس جمهور امروز من است». همین تذکر به موقع، فضای التهاب سیاسی در کمپ شکست خورده جمهوری‌خواه را آرام کرد. بعد اوباما در کمپ خود شروع کرد به سخنرانی، تا به اسم «مک‌کین» رسید. اغراق نمی‌کنم اگر بگویم که اوباما شاید نزدیک به دو دقیقه در مورد خدمات مک‌کین به آمریکا (در جنگ ویتنام که منجر به زخمی‌شدن و اسارت وی به دست ویتنامی‌ها شد)، سخنرانی کرد و مک‌کین را برای طرفداران خودش که بسیاری‌ ازآنها آفریقایی ـ آمریکایی بودند و دل خوشی از مک‌کین و برخی طرفداران نژادپرست، هم‌جنس‌باز و سیاه‌ستیزِ او نداشتند، بزرگ نشان داد. به‌هرحال، همین رویکرد کم و بیش در دوره ریاست جمهوری اوباما ادامه پیدا کرد و دولت اوباما از او و تجربۀ او در راستای سیاست‌های استکباری آمریکا در دنیا استفاده کرد. این نکته را البته باید گوشزد کنم که جان مک‌کین یکی از سیاستمداران ایران‌ستیز آمریکایی بود. او همواره هراسان بود از خیز قدرتمندانۀ ایران در جهان. او با نگرانی چیرگی ایران بر منطقه را به درازای تاریخ می‌دانست. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🕋 لبیک؛ اللهم لبیک... مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل. 👈 پیوستن به پویش khl.ink/f/56704
امروز از چاپ خارج شد... کتابی است متفاوت در باب مسائل عینی - تمدنی دنیای اسلام https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«نفاق مدرن» بیش از «نفاق سنتی» مایهٔ پسرفت و عقب‌ماندگی جوامع در حال پیشرفت است. حکایت «نفاق مدرن» حکایت روشنفکرانی است که آراسته سخن می‌گویند، لیکن زشت و خشن عمل می‌کنند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1718852450996684371
جریانی در ایران «نسیه‌های آمریکایی و اروپایی» را بر «نقد غیر غربی» ترجیح می‌دهد. چند سال پیش یکی از سفرای دولت قبل در شرق آسیا به من می‌گفت: برخی دولتمردان ما «انتظار برای شرکت‌های غربی مثل توتال» را در ساخت اسکله در بندرعباس ترجیح می‌دهند به «اقدام آماده و عاجل شرکت‌های شرقی». https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1719380999166595828
فارغ از اینکه «شهیدِ جمهور» بعدیِ ما چه کسی خواهد بود، آوردهٔ مهم‌تر انتخابات امروز، تمرین مردم‌سالاری، آزادی و استقلال، نقد و گفتگو، و مهم‌تر از همه رشد فطری - اجتماعیِ مردم است که ما را ممتاز و در برابر نظام سلطه مقاوم می‌سازد. لَهُ الشُّكْرُ عَلَىٰ مَا أَوْلانا... https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1719588831855151468
به عنوان یک طلبهٔ جزء به آقای پزشکیان رای می‌دادم: ۱. اگر به فراجناحی بودن تن می‌داد و در میان حواریّون کارشناس خود از همه متخصصان اصولی و اصلاحی استفاده می‌کرد. ۲. اگر سهم خود را (در دوران وزارت و مجلس) در کاستی‌های امروز معلوم می‌نمود و صادقانه نسبت به کرده‌ها و ناکرده‌های خودش هم اقرار می‌کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1719756513139278889
🔰دکتر موسی نجفی : ✅قدسیت زدایی از نهضتها مهمترین عامل شکست ، توقف ، انحطاط و یا انحراف آنهاست ؛ از این جهت اصلی ترین عامل شکست مشروطه همانا "عرفی سازی" یک نهضت مقدس بود ؛ در صدر اسلام هم در حقیقت (خلافت ) عرفی سازی جریان قدسی (امامت ) بوده است ۰ 🔴در غرب مدرن بزرگترین مشخصه سکولاریسم ، قدسیت زدایی از کل عالم و جامعه بشری است ۰ راهبرد اصلی انقلاب اسلامی و بزرگترین مواجهه اش با جوهره تمدن غرب تقابل با این روند نامقدس سازی است ؛ تقابلی که آینده اش جنگ تمدنهاست ولی ماهیت آن ، منازعه تمدن مقدس با تمدن نامقدس است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
1_12368456304 (1).pdf
154K
⭕️اعلام حمایت ۱۴۰ استاد فلسفه کشور از دکتر جلیلی 🔹با بررسي سوابق علمي و عملي کانديداهاي محترم چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، مي‌توان دريافت که دکتر سعيد جليلی شايستگی بیش‌تری برای پیش‌برد اهداف انقلاب اسلامی دارد. رويکرد برنامه‌محور و به‌روز، کارنامه موفق و نیز صداقت و پاک¬دستی دکتر جليلی ما را بر آن داشت که ايشان را به‌عنوان نامزد اصلح به مردم خردورز و شريف ايران اسلامي بشناسانيم. 🔹باور راسخ ايشان به کارآمدي الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، اعتقاد راستين به راهکار اقتصاد مقاومتي و ضرورت گسترش عدالت اجتماعي، اولويت‌دهي به محروميت‌زدايي در سياست‌هاي اجرايي و توجه به ظرفيت و استعداد داخلي کشور به‌همراه بهره‌گيري از تجربه‌های موفق ديگر کشورها، از جمله رويکردهاي کلان ياد شده است. همچنين آگاهی به نقاط فسادخيز و فرایندهای ناکارآمد، درآمد شایسته‌ای برای مبارزه با گلوگاه‌های فساد و رانت می‌باشد و به استیفای حق مردم منجر می‌گردد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هرچند دکتر پزشکیان را خودی می‌دانم و تهمت‌های ناروا را در حق ایشان روا نمی‌دانم، ولی به ایشان رای نخواهم داد. از افراط‌گرایی سکولار، از آنارشیسم اخلاقی، از لمپنیسم سیاسی، و از روشنفکری بی‌تعهد برای آیندهٔ ایران به شدت خوفناک و نگران هستم. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1720124262697269849
📢 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با سپاس‌گزاری از همه نامزدها و فعالان عرصه‌ی انتخابات بر استفاده رئیس‌جمهور منتخب از ظرفیتهای فراوان کشور برای آسایش مردم و پیشرفت کشور، در ادامه‌ی راه شهید رئیسی تأکید کردند. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمد لله ربّ العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین سیما بقیّة الله روحی فداه. خدای عزیز و رحیم را سپاس که با اراده و توفیق او ملت بزرگ ایران توانست پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس جمهور شهید، در مدت کوتاه قانونی، صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهد و در دو جمعه‌ی پیاپی، انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند و از میان چند نامزد، با اکثریت آراء رئیس جمهور کشور را برگزیند. ✏️ مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظائف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ئی گرم و پرشور آفریدند و صندوقهای انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند. ✏️ این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ی نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند. ✏️ اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند. ✏️ به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب نیز توصیه میکنم با توکل به خداوند رحمان به افقهای بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ی راه شهید رئیسی از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند. ✏️ بار دیگر جبهه‌ی سپاس بر درگاه حضرت حق میگذارم و به حضرت بقیة الله اعظم روحی فداه درود و سلام میفرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی میدارم و از همه‌ی نامزدهای محترم و فعالان عرصه‌ی انتخابات که در این برهه‌ی حساس نقش‌آفرینی کردند، و نیز رسانه‌ی ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاههای اجرای انتخابات سپاسگزاری میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۴/۱۶ 💻 farsi.khamenei.ir
دموکراسیِ نه! مدتهاست سیر مردم‌سالاری ایجابی (رأی به بایدها) در ایران به سمت مردم‌سالاری سلبی (رأی به نبایدها) رفته است. این‌بار هم درصد بالایی از آرای پزشکیان، نه به طیف جلیلی بود؛ درصد بالایی از آرای جلیلی هم، نه به طیف پزشکیان بود! نه‌ها وقتی تند و رادیکال می‌شود سر از خشونت‌های نامقدس درمی‌آورد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1720385614504152639
41.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رونمایی از کتاب امداد فرهنگی در شعبه دفتر تبلیغات اسلامی تهران لینک‌های خبری: خبرگزاری مهر B2n.ir/d42796 خبرگزاری ایسنا http://B2n.ir/t47884 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دومین هم‌اندیشی تدوین منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این هم‌اندیشی، جمعی از تمدن پژوهان با تبادل‌نظر و گفت‌وگو در خصوص؛ مسائل تمدنی و ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام، به بررسی چگونگی گسترش همکاری‌های کنشگران نخبگانی و اجتماعی کشورهای اسلامی برای تقویت و شتاب‌بحشی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند. در بخشی دیگر، اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام شامل الزامات شکل‌گیری شبکه همکاری‌های تمدنی جهان اسلام، مسائل تمدنی جهان اسلام، ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام و نقش کنشگران نخبگانی و اجتماعی در گسترش همکاری‌های تمدنی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت. لینک خبر : B2n.ir/SANAD.TAMADDON https://eitaa.com/Habibollah_Babai
برای جناب زاکانی من بجای شما بودم مدتی سکوت می‌کردم. سکوت شما و مثل شما بحال دوستان انقلاب و نظام سودمندتر است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔊 📚، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد. 📕 حوزه علمیه قم بر پایه کوشش‌های دهه‌های اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهش‌های معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیت‌ها در آستانه راه‌اندازی است. 📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیت‌های خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدن‌پژوهی و تقویت و گسترش نظریه‌پردازی، پرسش‌گری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند. 📕 بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از: : ۱.حبیب الله بابابی ۲.علیرضا پیروزمند ۳.محسن الويرى ۴.علی الهی تبار ۵.احمد آکوچکیان ۶.محمدحسین دانشکیا ۷.احمد رهدار ۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی ۹.محمدعلی میرزایی ۱۰.محمدتقی سبحانی ۱۱.احمدحسین شریفی. 📕هیأت مؤسس این انجمن برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد. ۲۲ تیر ۱۴۰۳ @MohsenAlviri https://eitaa.com/Habibollah_Babai
✅پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سلسله نشست های عاشورایی را در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه السلام برگزار میکند 🎙ارائه‌دهندگان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی امام حسین علیه السلام و تحکیم خانواده، یک شنبه 1403/04/17 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری نقش شاعران در انتقال فرهنگ عاشورا در عصر حضور، دو شنبه 1403/04/18 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان عاشورا از نگاه سلفیان، سه شنبه 1403/04/19 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی دلالت های حکمرانی سخنان امام حسین علیه السلام، چهار شنبه 1403/04/20 👤دکتر حسین قاضی خانی واقعه عاشورا، قیام یا دفاع، پنج شنبه 1403/04/21 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی معنای اخلاقی شهادت در اسلام، شنبه 1403/04/23 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی شهید در تمدن اسلامی، یک شنبه 1403/04/24 ⏰ ساعت: 11 تا 12 🏢 مکان:قم، پردیسان،بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 🔻لینک شرکت مجازی در جلسه: Dte.bz/historyconf https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👈 کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، روایتی «متعهّدانه» (در تضاد با روایتِ فدیه‌ای) از عاشورا 📝 شبیه‌سازی‌های صوری بین اسلام و مسیحیت و گاه هم استفاده از واژه‌های مشترک خلط و خبط‌های عمیقی را در الهیات تطبیقی موجب می‌گردد که لازم است پیوسته آن را توضیح داد و از این‌همانی‌سازی‌های سطحی جلوگیری کرد. یکی از این واژگان مشترک در زبان انگلیسی کلمه redemption  (رهایی‌) است که در غربِ مسیحی هم در مورد آلام عیسی مسیح بکار رفته است، و هم ۴در مورد آلام اهل بیت علیهم‌السلام و مصائب امام حسین علیه‌السلام (مثلا در کتاب محمود ایوب با عنوان Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver Shi'ism) استفاده شده است. واژه دیگری که بستر این التقاط معنایی را میان دو طیف فکری مدرن و سنتی موجب گردیده است، کلمه رنج (suffering) در ادبیات مسیحی و طرح و بحث از آن را در فضای اندیشه اسلامی است که گاه بدفهمی‌هایی را موجب گردیده است. کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» که از منظر روشنفکری متهم به نگاه فدیه‌ای به ، و از منظر سنتی متهم به نگرش عرفی و سکولار به عاشورا است در میانۀ نگاه عرفی و نگاه فدیه‌ای قرار گرفته است. این کتاب که طراحی گام‌های اولیۀ آن در دانشگاه ویرجینا و پایان آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده، هرچند سویه‌های دنیوی و کارکردهای اجتماعی عاشورا در عصر جدید را پی گرفته است، ولی در این جستجو علاوه بر گفتگو و همزیستی بین‌الادیان بر مبنا و محور «آلام متعالیِ امامِ شهید»، به عنصر «رهایی»، «نجات»، و «ابدیت»ِ مشترک بین الادیان در پرتو ذکر مصائب امام ـ امت (امام به مثابه امت یا امام در مقیاس امت) نیز می‌پردازد و آن را به لحاظ کلامی و الهیاتی امری محتمل و موثر در دورۀ غیبت می‌داند. به بیان دیگر، پی گرفتن ابعاد دنیوی، اجتماعی و تمدنیِ عاشورا نه به معنای تقلیل و فروکاستن عاشورا به مسئله‌های عصری و معضلات اجتماعی است، بلکه به معنای بسط و توسعه عاشورا از امور عرفانی به ساحات عرفی، و از عرصه‌های دینی به ساحت‌های دنیویِ زمانه است. بسط الهیات عاشورا از دین به دنیا بسیار متفاوت است از فروکاستن عاشورا و ابعاد غیبیِ آن به اموری محسوس، اینجایی، و اکنونی. از این رو لازم است چندین نکته را در بارۀ «نظریۀ رنج عرفانی» در کتاب فوق و آنچه آن را از نگرش‌های فدیه‌ای جدا کرده و بلکه آن را در تقابل با رویکردهای فدیه‌ای قرار می‌دهد، متذکر شد: 👇👇👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👈۱. نخست اینکه، هم در نگرش متعهدانه و هم در نگرش فدیه‌ای، رنجِ رخ‌داده برای امامی همچون امام حسین علیه السلام یا پیامبری همچون عیسی مسیح علیه السلام (طبق باور مسیحیان)، «رنج برای» (suffering for) یا رنج خودخواسته، رنج معنادار، رنج سازنده، و البته رنجی ثمربخش است، لیکن متعلق «برای» (for) در نگرش فدیه‌ای دفع بلا و بخشش گناه است (نگرش سلبی در جهت دفع گناه)، در حالی که متعلق «برای» در نگرش متعهدانه به عاشورا، هدایت انسان و مصونیت او در برابر گناه در همین دنیا (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة) است. اینکه مرحوم قاضی طباطبایی مسیر توسل به سیدالشهداء را در سلوک الی الله  حیاتی می‌داند و «آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا دارای عنایتی عظیم» معرفی می‌کند، بر همین معنای ایجابی عاشورا دلالت دارد. پروفسور محمد که مقاله‌ای را با عنوان «Ashura» در مجلهISLAMOCHRISTANA در سال 2010 نوشته است، به همین ایدۀ «رنج برای» در کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» اشاره می‌کند و ابعاد سازنده آن را چنین توضیح می‌دهد «که اگرچه رنج امام حسین‌ع می‌تواند تأثیری در دوری مردم از گناه داشته و زندگی اجتماعی را به سمت همبستگی پیش ببرد، ولی همواره در توجه به رنج‌ها و آلام فرد بی‌گناه، خطر انتقام کور وجود دارد. «نظریه رنج متعالی» این نکته را پاسخ می‌دهد که گرایش به خشونت در یاد آلام امام مظلوم زمانی از بین می‌رود که آلام و مصائب امام را به گونه‌ای یاد کنند که این یاد، ما را به ارزش‌های آن امامِ شهید کامل رهنمون شود. در این گونه از یادکردن، تمرکز نه بر آن «رنج» بلکه بر آن هدفی است که رنج و درد برای آن شکل گرفته و تحمل گردیده است.» (ص۲۵). لگنهاوسن این نکته را ادامه داده و می‌گوید که «گناهان ما با خون شهدا شسته نمی‌شود، بلکه از رهگذر  تأمل بر الگوی زندگی شهید و التزام و تعهد به اخلاق دینی و اصول معنوی‌ شهداست که آدمی راه صلاح می‌رود و گناه‌اش از بین می‌رود.» ۲. در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد. ۳. در نگرش فدیه‌ای نوعی از خودخواهی انسان و شاید خودمرکزی (نوعی از انسان‌خدایی) نهفته است که درآن انسان (آنهم انسان عرفی‌زده و دنیوی شده) در مرکز قرار می‌گیرد و پیامبر و امام، تبدیل به دیگریِ (other) او می‌شود، دیگری‌ای که باید در خدمت انسانِ دنیوی‌شده قرار بگیرد و مسئولیت خطاهای انسان را برعهده بگیرد و به وقت‌اش هم باید برای همین انسان عُرفی و گناهان او فدا شود. تحلیل یا توصیفی که رنه ژیراد از فرایند بلاگردانی (scapegoating process) در وضعیت تضاد و تنازع انسانی (جامعه هابزی) مطرح کرده و کشته شدن عیسای بی‌گناه مظلوم را عامل وفاق و اشتراک و انسجام بین فردهای دشمن توصیف می‌کند بر همین اساس است؛ ولی در نگرش متعهدانه، پیامبرِ شهید و یا امامِ شهید، نه دیگریِ ما، بلکه خودیِ ما و از ماست و برای رهایی از ویژگی‌های نزاع و دشمنی بین انسان و انسان، باید نسبت به آن امام ـ امت «معرفت» پیدا کرد، به او محبت ورزید، و در عشق به او خود را فدا کرد. تأسی به امام و کسب روحیۀ فداکاری از سوی امت، نه به معنای توکیل (وکیل کردن امام و سپردن مسئولیت خود به او) بلکه به معنای توکل (یا همان تعهد و به‌دوش کشیدن مسئولیت خود) است که با نگرش فدیه‌ای تفاوت‌های بنیادینی دارد. 🔍منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای اخلاقی شهادت (شهادت به مثابه مرگِ اخلاقی) https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت در تمدن اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بازنشر «مرگ سرشار» شاخصی متفاوت در ارزیابی تمدن‌ها چارلز تیلور در مقدمه کتاب «عصر سکولار» به مفهوم «سیری و سرشاری» (fullness) اشاره می‌کند و آن را در صورتبندی عصر سکولار در غرب عاملی هدایت‌گر و بلکه مهم‌ترین غایت تلقی می‌کند. انسان جدید با عبور از دین در تاریخ غرب، در پی رسیدن به آنات سرشاری و سیری از زندگی دنیویِ اینجایی و اکنونی است و اساسا فلسفۀ زندگی نیز در این جهان چیزی جز سرشارشدگی از لذت‌های مادّیِ در اوج نیست (فرهنگ enjoy it). امتلاء و سرخوشی‌های ازحدّ گذشتۀ انسان مدرن گاه در حس سرخوشیِ خودخداپنداری، گاه با زیاده‌روی‌های بی‌حدّ جنسی، و گاهی در خودفراموشی‌ها (forgetfulness) و حس بی‌معنایی، و گاهی هم با نوعی از خشونت‌های شورانگیز یا بی‌رحمی‌های بی‌حساب رخ می‌نماید. این گونه از سرشاری‌های اینجایی و اکنونی برآمده از پوچی و نبود معناست همان‌طور که خودهمین سیری‌ها و سرشاری‌ها هم منتهی به سطحی عمیق از بی‌معنایی و حس تهی‌بودگی می‌شود. تیلور به گونه‌ای دیگر از سرشاری (سرشاری متافیزیکی) هم در ادبیات و فرهنگ دینی اشاره می‌کند. جنس سرشاری در ادبیات دینی (و مسیحی در تعبیر ایشان) در کامجویی‌های سرشار از دنیا نیست، بلکه در سرشارشدگیِ حاصل از خودگذشتگی و فداکاری، و نیز سرشاری حاصل از سرسپردگی به خدا است. در این منظر، نسبتی هست بین خود و خدا، و رابطه ای هست بین فیض الهی و جوشش انسانی. حال، اینکه تیلور این بحث را به کجا می‌برد بماند، لیکن از منظر فلسفی ـ الهیاتی و همین طور از نگاه تاریخی و تمدنی و در تضاد بین اسلام و غرب، با دو نوع تمدن و با دو فلسفه زندگی و اکنون در دو نقطه جوشِ تاریخی قرار داریم: تمدنی سکولار که سرشاری‌های سیری‌ناپذیرش را در اوج دنیاگرایی و خشم و نفرت حاصل از آن پی می‌گیرد، و تمدنی اسلامی که در اوج مقاومت و صبوری، سرشاری‌های حاصل از سرسپردگی به خدا را پیش می‌برد. در تمدن سکولار، مرگ، پایانی هولناک برای سرشاری‌های مادی و دنیوی است (در این نگاه مقولۀ «مرگ» نمی‌تواند اخلاقی باشد) و در تمدن اسلامی مرگ و شهادت (به مثابه احدی الحسنیین) تصمیمی است اخلاقی برای سرشاری‌های مستانه و ابدی از یک سو، و برای بقای ارزش‌های انسانی در همین دنیا از سوی دیگر. البته برندۀ معرکه هم کسی خواهد بود که از چنین مرگی نمی‌هراسد و زندگی واقعی را در عنصر «عزت» (و نه صرفا کرامت) و نه «لذت» پی می‌گیرد: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین» (مرگ در زندگی ذلت‌بار، و زندگی در مرگ عزت‌مندانه). https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا