eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
528 عکس
84 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مدرنیتهٔ پادشاهان، مدرنیتهٔ بردگان تسلط امپریالیسم بر دستاوردهای تمدن باعث تحمیل استعمار با تمام سطوح و شکل‌های آن بر کشورهای جنوبی شده است. از آن پس، پرسش از مدرنیته تنها به‌صورت نظری گشوده مانده، همان‌طور که لیبرالیسم و سرمایه‌داری و دموکراسی به‌صورت نظری گشوده مانده‌اند، اما عملاً ذیل تقسیم کار بین مرکز و حاشیه عمل می‌کنند. در این دوگانگی تعیین‌کنندهٔ جهانی، هر چیزی از جمله نهادهای بین‌المللی، این دوگانگی را تقویت می‌کند، حتی حل و فصل منازعات بین‌المللی طبق این الگوی دوگانه انجام می‌شود. در این زمینه، به نظر بسیار ضروری است که دوگانهٔ دیالکتیکی بین مدرنیتهٔ پادشاهان و مدرنیتهٔ بردگان را مطرح کرد. این موضوع ما را در عمق مفهوم مبارزه، چه تمدنی و چه طبقاتی، قرار می‌دهد، چرا که مرکز مسلط نقش کنترل و تسلط بر چرخه اقتصادی جهانی و ثروت‌های ملل را برعهده دارد و در نتیجه سقف معین و قواعد خاصی برای توسعه در افق وابستگی تعیین می‌کند. این امر مستلزم تنظیم سقف حاکمیت آن در دوران نئوکولونیالی و نئومحافظه‌کاری است و طرح‌های آن به سیاست‌های نظارتی سیستماتیک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و گاهی نظارت و فشار مستقیم کشورها واگذار می‌شود. مدرنیته‌ای که برای جهان سوم در دسترس قرار گرفته، به کشورهای غیرغربی فضایی برای رقابت می‌دهد ولی در داخل سیستمِ وابسته، یعنی تقسیم شانس‌ها و رتبه‌ها در داخل سیستم حاشیه‌ای و فرعی که نقش آن به عنوان مکمل اقتصادهای مرکزی (اروپایی و آمریکایی) در نظر گرفته شده است. همان‌طور که در مرکز، درجات اقتدار و تسلط وجود دارد، در حاشیه نیز این امکان وجود دارد (بردگان خانگی از امتیازاتی برخوردارند که بردگان مزرعه فاقد آنند). حتی در خود مرکز نیز سلسله‌ مراتب و امتیازات متنوعی وجود دارد. مرکز سعی می‌کند امتیازات مدرنیتهٔ برتر را انحصاری کند و تهدید وقتی محقق می‌شود که یکی از کشورهای حاشیه بخواهد به سمت مرکز پیشروی کند و از محدوده مجاز برای توسعه جنوب عبور کند. در اینجا، مبارزه برای مرکز مدرنیته است نه مدرنیته به معنایی که در دسترس هست. تقسیم کار امپریالیستی اجازه خروج از مدرنیته را نمی‌دهد، بلکه تلاش می‌کند نیازهای امپریالیستی برای ورود جهان به چرخه استثمار مدرن همواره به‌روز شوند و البته این مستلزم آن است که حاشیه مدرن باشد با شرایط وابستگی. بدین‌سان مسئله مدرنیته سوالی ساده و تک‌سویه نیست و تلاش برای مدرن‌سازی کشورهای حاشیه‌ای لزوماً ملل جهان سوم را از عقب‌ماندگی رها نمی‌کند. امپریالیسم به بازسازی ذهن بشر از طریق جنگی علیه معنا می‌پردازد و سعی می‌کند نظریه‌های بنیادی را تخریب کند. این تفکیک نژادی مرکز و حاشیه، می‌کوشد شرایطی بر فکر ساکنان جنوب تحمیل کند تا شیوه استنتاج آن‌ها دگرگون شود. هدف از پیام‌های ضمنی در جنگ‌های نسل‌کشی و سکوت مطلق نظام بین‌المللی این است که انسان جنوب را قانع کنند که در نیروی منطق چیز مشترکی وجود ندارد و تعیین‌کننده، منطق قدرت و غالب بودن است. امپریالیسم با این بی‌نظمی خشونت‌آمیز معنای مشترک را نابود کرده و مغزها را به مغز اربابان و مغز بردگان تقسیم می‌کند. بنابراین، انسان جنوب نباید به شیوه انسان مرکز بیاندیشد زیرا یکی مربوط به سلطه است و دیگری به تسلیم. این نبرد که مشخصه‌ای داروینی دارد، مسئله مدرنیته را در چارچوب یک سیستم ستمگرانه مطرح می‌سازد که به نظر غیر بی‌طرف و غیرقابل دسترس خارج از تأیید سلطه نیست. به نظر می‌رسد جنگ‌های آینده هدفی آموزشی دارند و می‌خواهند طبیعت بشری را در حاشیه بازسازی کنند. این نوع تفکر که جنوب با فشار و جنگ‌های تحمیلی به آن می‌پردازد، ایده کلاسیک برابری و مشترکات انسانی را نقض می‌کند. امپریالیسم از طبیعت و ذهن بشر می‌ترسد حتی زمانی که در فروپاشی تمدنی است اما امروز در پی تفکیک نژادی در سطح تفکر است، و این همان چیزی است که توطئه امپریالیستی علیه ذهن بشری نامیده می‌شود. گزیده‌ای از یادداشت ادریس هانی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️درس غرب‌شناسی غزه تفاوت غرب در دانشگاه و غرب در واقعیت! مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بار کج تمدن غرب دروغ می‌گویند، نه لیبرال هستند نه دموکرات! مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
عواقب حمله اسرائیل به ایران یادداشتی از سامی العَریان 1. بدون حمایت و مشارکت مستقیم ایالات متحده، موجودیت صهیونیستی بسیار ضعیف‌تر از آنچه نشان می‌دهد، هست. 2. ایالات متحده نفوذ لازم را برای توقف نسل‌کشی در غزه دارد، اما از نظر اراده برای پایان دادن به آن، قاطعیت ندارد. بدتر از آن، ایالات متحده برای استمرار حملات وحشیانه صهیونیستی تشویق می‌کند. 3. به گفته کتاب «جنگ» اثر بوب وودوورد، حداقل پنج نظام عربی در نسل‌کشی در غزه همدست بوده‌اند. این نظام‌ها ایالات متحده را تشویق کرده و از آن می‌خواهند که به صهیونیست‌ها برای ادامه جنگ نسل‌کشی در برابر مقاومت فلسطینی کمک کنند، همین‌طور آنها برای ازبین بردن محور مقاومت و شکست جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند. زمانی که ایران به اهداف نظامی اسرائیل حمله می‌کند، این نظام‌ها از اسرائیل با ادعای حفظ حاکمیت خود دفاع می‌کنند. اما زمانی که اسرائیل با استفاده از فضای هوایی این نظام‌ها به ایران حمله می‌کند، سکوت کامل برقرار است. این نظام‌ها افشا شده‌اند و درازمدت هم آنها باقی نخواهند ماند، زیرا اسرائیل نمی‌تواند از آنها محافظت کند. 4. ایران توانسته است توانایی بازدارندگی خود را اثبات کند، با اینکه موازنه قوا به نفع او نیست. اگر ایران به ضربه سختی دچار شود، چه با مشارکت مستقیم ایالات متحده و چه بدون آن، هزینه‌های اقتصادی، نظامی و استراتژیکی آن بالا خواهد بود. 5. صهیونیست‌ها اثبات کرده‌اند که تنها زمانی عقب‌نشینی می‌کنند که بهای سنگینی برای تجاوزات خود بپردازند. بنابراین، تنها راه برای پایان دادن به نسل‌کشی اسرائیلی در غزه و بمباران‌های بی‌دلیل در لبنان، ایستادگی و تشدید جنگ فرسایشی علیه اسرائیل و ارتش جنایتکارش است. 6. اگر صاحبان وجدان‌های زنده در سراسر جهان جدی در خاتمه جنگ هستند، باید تلاش‌های خود را از طریق سازماندهی و بسیج امکانات و مختل کردن کار در جوامعی که منافع اقتصادی و استراتژیک قدرت‌های بزرگ تهدید می‌شود، مضاعف کنند. 7. اسرائیل و حامیان آن اگر به اهداف خود دست یابند، پیروز خواهند شد. اما ما زمانی پیروز خواهیم شد که آنها در این امر شکست بخورند. تا به حال آنها نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. بله، فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها و حامیانشان درد کشیده و خسته شده‌اند. اما صف دشمنان نیز بسیار خسته است. با تمام قربانی‌هایی که ملت‌های ما پرداخته‌اند، شکست «محور تجاوز و عادی‌سازی» به‌زودی نزدیک خواهد بود. ما از نظر اخلاقی در موقعیت بالایی قرار داریم، در حالی که آنها مرتکب نسل‌کشی هستند. بیایید ایمان خود را حفظ کنیم و بر پیگیری مسیر صحیح اصرار کنیم. پیروزی در دسترس است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰 فرصت تمدنی و مقاومت همه‌جانبه ✍🏻دکتر سیف الدین عبدالفتاح ...طوفان الاقصی فرصتی برای الگوی تمدنی یکپارچه بینش اسلامی بود و اینکه چگونه مسلمان قادر است با تمدن غرب با تمام پیشرفت‌هایش مقابله کند و آن را شکست دهد و ماه‌ها با وجود محاصره و تداوم کشتار و ویرانی در برابر آن مقاومت کند. نمونه روشن‌تری از طوفان الاقصی برای ارزش و اهمیت و آنچه می‌تواند در سیر تمدن‌های بشری نشان دهد وجود ندارد. هفتم اکتبر همچنین فصل حماسی جدیدی را در روند طولانی و سرسختانه استعمارزدایی و یکی از نبردهای بزرگ و استثنایی آن ارائه کرد. آنچه ما در غزه و کرانه باختری دیده‌ایم و همچنان شاهد موفقیت گروه کوچکی از مبارزان در کنارگذاشتن مقررات زمین ساختی ساکن و تغییر توازن قدرت هستیم که می‌تواند خاورمیانه ژئوپلیتیکی را تغییر دهد و فصل جدیدی را در روند طولانی استعمارزدایی رقم بزند... 🌐 ادامه یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰رویکرد تمدنی در طوفان الأقصی ✍🏻نادیه محمود مصطفی ...ملت‌های عربی و اسلامی ممکن است به وضوح از مانورها بین جنگ و سیاست آگاه نباشند، اما بیشتر آن‌ها به وضوح درک کرده‌اند که قادر به حمایت و نصرت مورد نیاز از غزه و لبنان نیستند؛ چه به دلیل ترس از قدرت تخریبی اسرائیل یا محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط سیستم‌های عربی برای حمایت از ملت‌ها، یا جنگ‌های تبلیغاتی رسانه‌ای صهیونیست‌ها و متحدان عرب آن‌ها که هدفشان بد جلوه دادن مقاومت در لبنان و غزه است: حماس اخوانی، حزب‌الله شیعی و ایران صفوی که تنها به منافع ملی خود خدمت می‌کند و از طریق شاخه‌های نظامی شیعی خود در منطقه عربی بازی می‌کند. با این حال، در میان این ملت‌های عربی و اسلامی، رویکردی وجود دارد که بیشتر به حقیقت “حمله صهیونیستی” و ابزارهای مختلف آن که به شرق و غرب گسترش یافته و حتی در سرزمین‌های ما و بین ما ریشه دوانده است، آگاه است… این رویکرد فکری ـ تمدنی است که بر این باور است که دشمن، اسرائیل، صهیونیسم یهودی و صهیونیسم مسیحی (در قلب آمریکا) و متأسفانه اخیراً صهیونیسم عربی است. این رویکرد تمدنی پایبند به اصول عقیده امت با آگاهی و تلاش است، رویکردی است که با سلاح های مرگبار، شکست ها، شکست در جنگ یا برتری دشمن وحشی، متزلزل و خنثی نمی شود و رویکردی است که از پیروزی خدا ناامید نمی شود و آنچه را که می توانند برای بازدارندگی و شکست دشمن آماده می‌کند(مهم نیست که دشمن چقدر قدرتمند باشد). رویکرد تمدنی است که به جای دامن زدن به نیات، تاکتیک ها و تأثیرات آن بر به اصطلاح توسعه و ثبات در منطقه، از مقاومت دفاع می کند و از هر طریق حمایت از آن را فرا می خواند. رویکرد تمدنی است که از طبقه بندی‌های فرقه‌ای در کشور بین شیعه و سنی فراتر می رود و در این مرحله خواستار تعیین اولویت های استراتژیک یعنی همسویی با تجاوز صهیونیست ها به غزه، لبنان، یمن و سوریه می شود. رویکرد تمدنی است که رژیم های رسمی و بازوهای رسانه ای آنها را فرا می خواند تا از جنگ های منحرف کننده مردم که سرشار از درگیری های مادی و تفریحی و خیانت های فرقه ای و تروریسم فکری است، از خطرات دشمنان خیالی دست بردارند. رویکرد تمدنی است که تشخیص می دهد اگر ملت از خودخواهی درونی خود خلاص نشود، در برابر دشمنان خارجی خود که متأسفانه در ذهن و قلب بخش هایی از مردم ما مستقر شده اند، به اثربخشی نخواهد رسید. اولین این آفت ها استبداد، فقدان آزادی و جهل است. این رویکرد تمدنی دهه هاست که نسبت به خطرات توافق های صلح آمیز و توافقات فردی آنها در مورد امنیت ملی اعراب و سرنوشت آرمان فلسطین هشدار داده است. بسیج ملت برای دفاع از اصول خود از بالا (دولت‌ها) شروع نمی شود، بلکه از ریشه های مردمی آن آغاز می شود، از طریق اندیشه ای آگاهانه و وفادار به میهن، ملت و مذهب خود که بین هوی و هوس، انگیزه ها و منافع محدود در نوسان نیست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
⚡️یحیی السنوار مجاهد راستین و شیعه واقعی علی بن ابی طالب 🚨 رسانه عبری: پس از کالبد شکافی جسد یحیی السنوار، پزشکان کالبدشکافی به این نتیجه رسیدند که السنوار در 72 ساعت گذشته از شهادتش چیزی نخورده بود. ✍️ پانوشت: مطهری در «اسلام و مقتضیات زمان» درباره ارتباط «قدرت معنوی و گرسنگی مجاهدان صدر اسلام» می نویسد: امام علی ع در نهج البلاغه می فرماید: پیشوای شما از دنیای خودش به دو جامه و به دو قرص نان اکتفا کرد. بعد می‌گوید: من می‌دانم مردم باور نمی‌کنند. «و کانی بقائلکم یقول اذا کان هذا قوت ابن ابی‌طالب فقد قعد به الضعف‌ عن قتال الاقران و مناضله الشجعان» گویا دارم می‌شنوم از زبان دیگران که‌ اگر علی غذایش این است او باید از ضعف نتواند از جایش بلند بشود و نتواند در میدان های جنگ با شجاعان درجه اول نبرد کند و آنها را به خاک‌ هلاکت بیاندازد.. مالک اشتر نخعی که آن شجاعتها را در جنگ صفین از خود نشان داده است‌ پیرمرد است یعنی مردی است که در حدود شصت سال دارد. در جنگ جمل همین‌ مالک و عبدالله بن زبیر که جوان بود و بسیار هم شجاع بود با یکدیگر نبرد کردند، اینقدر یکدیگر را زدند و دفاع کردند که دیگر از شمشیر کاری ساخته‌ نبود، آخر کار به کشتی گیری رسید. در اینجا مالک عبدالله را به زمین‌ می‌زند. همینکه عبدالله را به زمین زد عبدالله فریاد کشید: اقتلونی و مالکا هم مرا بکشید هم مالک را. بالاخره اینها را از یکدیگر جدا کردند . بعد از مدتی که از قضیه‌ گذشت و جنگ جمل خاتمه پیدا کرد، یک روز مالک با عایشه که خاله‌ عبدالله بود ملاقات می‌کند. عایشه از روی گله و شکایت می‌گوید تو آن روز با خواهر زاده من چنین و چنان کردی. مالک قسم خورد که سه شبانه روز بود غذا نخورده بودم. (یکی از چیزهائی که برای خودشان ننگ می‌دانستند این‌ بود که در جنگ کشته بشوند و شکمشان پاره بشود و از شکم آنها قاذورات‌ بیرون بیاید. لهذا تا حد امکان کم غذا می‌خوردند) اگر من یک چیزی خورده‌ بودم خواهرزاده‌ات جان سالم از دست من بدر نمی‌برد. در جنگ خندق‌ مسلمانها از گرسنگی سنگ به شکم خودشان می‌بستند و مردانه هم می‌جنگیدند.اشتباه می‌کنند که قانون طبیعی اینست. چیزی که دیگران دارند خلاف‌ قانون طبیعی است. «الا و ان الشجره البریه اصلب عودا و الرواتع الخضره‌ ارق جلودا والنباتات البدویه اقوی وقودا و ابطا خمودا». درختان‌ صحرائی چوبشان محکمتر است و سبزه‌های خوش آب و رنگ نازکتر وضعیفترند. گیاهان وحشی آتششان زود گیرنده‌تر و دیر خاموش‌تر است. موجود زنده اعم‌ از گیاه و حیوان و انسان هر چه بیشتر به او برسند نازک نارنجی‌تر و ضعیفتر و ناتوان‌تر می‌شود. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
🔰سلسله نشست‌های جهاد مالی ◻️از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی ⬅️موضوع: نگاه تمدنی به حکم جهاد مالی 🎙حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله بابایی ▫️دکترای تخصصی رشته تاریخ، تمدن و ملل اسلامی از دانشگاه تهران ▫️دانش‌یار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام 🗓 یکشنبه ۲۰ آبان۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی(ره)، خیابان حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلام 💻لینک پخش زنده مراسم: https://gharar.ir/r/8a7986e0 🆔@mfos_ir https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰طوفان الأقصی و آشکار شدن دروغ‌های تاریخی ✍🏻 حلمي الأسمر 🔍 چکیده: طوفان الأقصی به همگان فهماند که کشورهای عربی داری هیچگونه استقلالی نیستند، رژیم صهیونیستی درصورت اقدام منسجم نظامی و همبستگی ملت‌ها به شدت آسیب پذیر است و تمدن غربی، تمدنی است که در اصل مبتنی بر استعمار مردم خود و دیگر ملت‌ها و تبدیل آن‌ها به بردگان در خدمت صهیونیسم است. 📝در قرن حاضر دو مطلب بزرگ به ما القاء شده است که طوفان الأقصی دروغ هر دو را ثابت نمود. 1️⃣اولین دروغ، استقلال کشورهای عربی است که ما در قضیه طوفان الأقصی فهمیدیم کشورهای عربی هیچ استقلالی نداشته و دیگران برایشان تصمیم گیری می‌کنند. 2️⃣دومین دروغ، جنگ اسرائیل با کشورهای عربی در سال ۱۹۶۷ می‌باشد. تعداد کل سربازان ارتش‌های عربی که وارد جنگ شدند، ۱۵ هزار نفر بود که باید با ارتش دشمن که تعداد آن‌ها در آن زمان ۱۰۰ هزار سرباز آموزش‌دیده بود و آخرین سلاح‌های تولید شده در آن زمان را در اختیار داشتند، مقابله می‌کردند(با تفاوت زیاد در آموزش و تسلیحات بین اعراب و یهودیان). به طور خلاصه، این بدان معناست که این جنگ به معنای شناخته شده نبود، بلکه نمایشی بود که به دشمن این احساس را می‌داد که او به جای تمسخر، در یک جنگ استقلال شرکت کرده است. این نمایشنامه فاجعه‌بار منجر به یک سری مواضع ملی شد که به اسرائیل این فرصت را داد که نه تنها مردم فلسطین را سرکوب کند، بلکه کل فلسطین را نیز کنترل کند و همچنین کنترل خود را در فضایی حیاتی گسترش دهد که تقریباً کل جهان عرب را پس از نمایش و نه جنگ ۱۹۶۷ (نکسه) پوشش ‌دهد. ✅تصحیح این تاریخ چندان روشن نبود تا اینکه «طوفان الاقصی» نه تنها خطای تاریخ عرب را تصحیح کرد، بلکه خطای آنچه درباره تاریخ تمدن غربی گفته می‌شود را نیز اصلاح کرد. تمدنی که در اصل مبتنی بر استعمار مردم خود و دیگر ملت‌ها و تبدیل آن‌ها به بردگان در خدمت صهیونیسم است. 💢«طوفان الاقصی» تاریخ معاصر را بدون اشتباه بازنویسی می‌کند (و حتی بازنویسی کرده است). به همین دلیل بسیاری خواستار سرکوب و نابودی آن هستند، تا مردم همچنان با همان دروغ‌ها زندگی کنند. 🌐مشاهده تمام یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
تفسیر رابطهٔ «ایمان و امید» را در زینبیّه در ارتباط عاشقانه این زوج با صفا دیدم که در یک روز، چهار فرزند خود و بلکه همه دارایی‌هایش را در لبنان از دست داده، در عوض ایمان و امید خود را عمق بخشیده. ما در حوزه و دانشگاه چیزی از «انسان‌شناسی مقاومت» نمی‌دانیم... https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1732981787146720105
کسانی که اهل مطالعه «میدان مقاومت» هستند و می‌خواهند استعمارشناسی کنند، مقایسه کنند بیمارستان بقیة الله تهران را با بیمارستان آمریکایی بیروت در تعهد انسانی‌شان، اینکه چه تعداد از معلولان پیجری مقاومت در بیمارستان آمریکایی، چشم‌شان تخلیه، یا دست‌شون قطع شده، و چه تعداد از آنها در تهران علاج شده‌اند؟! https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733111642558624985
... و نیز کسانی که در پی «تاریخ فضیلت‌های اخلاقی مسلمانان» و تطورات اخلاقی در تمدن اسلامی می‌روند بجای غوطه زدن در کتابخانه‌ها و کتاب‌های شرق‌شناسان، باید «فضیلت‌های اخلاقی در جهان امروز مقاومت» را هم از نزدیک ببینند، تا بتوانند اخلاق و عرفانی جدید در متن میدان بنویسند. مقاومت https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733112619348066480
قابل توجه پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران علوم انسانی خانواده‌های شهدای این‌ روزهای مقاومت لبنان، یکی از مهم‌ترین منابع فهم «انسان‌شناسی مقاومت» است. استفاده از این منابع، زمان محدودی دارد و داده‌های آن بعد از مدتی دیگر در دسترس نخواهد بود‌. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733124811070434039
محل شهادت سیدالشهدای مقاومت سید حسن نصرالله کسانی که می‌خواهند تمدن غرب را بشناسند، بجای «تاریخ غرب» باید «تاریخ شرق» و «تاریخ غربِ آمده به جهان اسلام» را بخوانند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733150755539234424
در صنعت گردشگری پرسشی وجود دارد که آیا نشان‌دادن فلاکت‌های مردم (مثل فاوللاها در ریو، برزیل) به گردشگران بیگانه، امری اخلاقی است یا نه؟ ظاهراً نه! ولی امروز بعد از دیدن خرابی‌های انبوه در جنوب لبنان، به نظرم آمد یکی از اخلاقی‌ترین گردشگری‌ها در دنیای اسلام را باید در غزه و لبنان راه انداخت. اگر من بجای جبهه مقاومت بودم، خرابی‌های جنگی امروز را تبدیل به موزه‌های شهری می‌کردم تا «کاروان‌های استعمارشناسی» با سیر و سفر در خرابی‌های استعمار (السیاحة التدمیریة) راهی پیدا کنند برای خروج از سلطه‌های غیراخلاقی آمریکا بر جهان اسلام. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«هر که می‌خواهد حلبش سقوط نکند» 🔸روزی که راشد الغنوشی بعد از فرار بن علی به عنوان قهرمان ملی وارد تونس شد،فکر نمی‌کرد یک دهه بعد دچار چنان زندانی شود که کسی حتی سراغش را هم نگیرد. مهم‌ترین داشته راشدِ آن روز و نداشته امروزش، پشتوانه«جامعه» بود. 🔹 آنچه محمد مرسی را بعد تحولات مصر هر چند با تزلزل به اریکه قدرت رساند و کمتر از یک سال حاضر نشد برای ماندنش هزینه دهد نیز«جامعه»بود. 🔸 بالعکس، آنچه بعد چهل هزار شهید، همچنان غزه را استوار نگه داشته،«جامعه» ای است که ایده مقاومتش را به قیمت جان پذیرفته یا مهم‌ترین عاملی که از دل آوارهای جنوب و ضاحیه، غنچه حزب الله را شکوفا و به آینده امیدوارتر می‌کند؛چیزی جز؛«جامعه» مقاوم جنوب نخواهد بود. 🔹در پس همه عوامل منطقه ای و بین المللی که در سقوط حلب سهم زیادی داشتند؛ این سرعتِ فروپاشی باز نشان داد هر نظامی در جهان عرب تکیه گاهش در نهاد «جامعه» متزلزل شود، حلبش سقوط خواهد کرد عاجل ام آجل 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
معنای مقاومت آیا «ضربه خوردن و ایستادگی و پایداری» است، یا «ضربه زدن و شکستن خصم صهیونیسم» نیز هست و یا بلکه مقاومت «ساختن نظم جدید در منطقه و یا در جهان» است. برخی از دولتمردان و نیز روشنفکران ما در ایران، به اولین و کمترین معنا از مقاومت هم پایبندی ندارند. https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733491062594432070 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
برخی فرهیختگان در لبنان فکر می‌کنند که تردید ایران در پاسخ به اسرائیل و سطح نازل از پاسخ‌ها در برابر حملات اسرائیل (مثل ترور سید حسن)، مقاومت را غافلگیر کرده و آن را از موضع فعال به وضعیت انفعال و ضعف کشانیده. این غافلگیری هر لحظه ممکن است علیه ایران هم رخ بدهد. ... باید از «دولت ترس» همچنان ترسید! https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733496602541743499 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
آیندهٔ نامعلومِ «اخوت اسلامی» و «اخوت انسانی»!! اگر دنیای اسلام نتوانسته است در بدیهی‌ترین، اخلاقی‌ترین، انسانی‌ترین، و اسلامی‌ترین مسئله همچون فلسطین، همگام و متحد بشود، آیا خواهد توانست در مسئله‌های اختلافی‌اش به اتحاد و همدلی دست پیدا بکند؟ https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733556339839019682
رونمایی از «همایش بین المللی امت - تمدن در قرآن» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مشارکت دانشگاه ها و پژوهشگاه های علمی برگزار می شود. ◀️روز برگزاری دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳ 🕙ساعت: ۱۰ تا ۱۲ صبح 🏢مکان: قم, چهارراه شهدا, سالن مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی. طبقه منفی ۲, سالن علامه طباطبایی(ره) لینک حضور مجازی 🌐dte.bz/scscenter https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در مسئله سوریه سه گروه را در ایران می‌توان مشاهده کرد: 1. جریان نفاق: اینها در هر شرایط از مقاومت ناخشنود هستند: اگر مقاومت در میدان پیروزی به دست آورد، دچار غیظ و نفرت می‌شوند (قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر)، اگر هم جایی مقاومت ناکام بماند، زبان به طعنه می گشایند و از جریان انقلابی انتقام می‌گیرند. اینها بخوبی می‌دانند که سوریه 2011 بسیار متفاوت بوده از سوریه 2024، لیکن همچنان تلاش می کنند از وضعیت نابسامان امروز مقاومت سوء استفاده کرده، تصمیمات دیروز را اشتباهات استراتژیک جبهۀ مقاومت ارزیابی کنند؛ 2. مدیران غیرمسئول: کسان دیگری هستند که همیشه در مسند تصمیم‌گیری‌های فکری و فرهنگی برای عرصۀ بین‌الملل مقاومت بوده‌اند (نمونه‌های آن را باید در بسیاری از نهادهای پرخرج بین المللی فرهنگ در جمهوری اسلامی دید)، لیکن ساکت هستند و از پاسخ به کرده‌ها و نکرده‌های خودشان طفره می‌روند؛ 3. مستضعفین مقاوم: کسان دیگری مثل بسیاری از رزمندگان مقاومت و خانواده‌های شهدا و جانبازان هستند که هزینه‌های زیادی از جان داده‌اند، ولی با تبعیت از ولی فقیه زمان دَم برنمی‌آورند و همچنان صبورانه پای ایمان و آرمان‌شان ایستاده‌اند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733845889301312876
ضرورت‌های پژوهشی در میدان مقاومت (گزارشی از سفر اخیر به سوریه و لبنان) «قسمت اول» جای اساتید و پژوهشگران در عرصۀ «مقاومت» و در میدان مقاومت بسیار خالی است. چند روز قبل همراه با برخی از پژوهشگران، برای دومین بار (و شاید آخرین بار) از سوریه و برای چندمین بار از لبنان و عرصه‌های مختلف مقاومت، دیدن داشتم. جای محققان علوم انسانی انسانی و حتی علوم اسلامی را در این دنیای مشحون از مسئله‌های فرهنگی و تمدنی خالی دیدم. محققان و پژوهشگران جهان اسلام به خاطر نگرانی‌ از خطرات احتمالی، حتی برای برخی از همایش‌ها در بیروت و هتل‌های بیروت نیز حضور پیدا نمی‌کنند (نمونه آن را در همایش «تمکین الاسره» در بیروت در اردیبهشت ماه همین امسال می‌شد دید). همین طور بسیاری از محققان، حضور در سوریه، بیروت، یمن، عراق و غیره را در شأن علمی خود و شایسته برای رزومه خود تلقی نمی‌کنند و لذا نسبت به مسئله‌های جاری دنیای اسلام احساس مسئولیتی نمی‌کنند و اگر هم بخواهند در این باره نظری بدهند به حدس و گمانه‌های کتابخانه‌ای بسنده می‌کنند. در سفر اخیرم به سوریه و نیز لبنان چند مورد پژوهشی نظرم را جلب کرد که آن را می‌توان برای کسانی که هوای پژوهش در متن میدان مقاومت (با رویکرد تمدنی) را دارند، پیش نهاد. 1. بی شک در عرصۀ مقاومت (قبل از 7 اکتبر و بعد از آن) انسان جدیدی با ویژگی‌های جدید، با توانایی‌های جدید، و با فضیلت‌های تازه و پیشرفته‌ای بوجود آمده است. این انسان جدید را نمی‌توان با دستگاه انسان‌شناسی مدرن به چنگ آورد و آن را عمیقا شناخت. لیکن نهادهای فکری جهان اسلام و اندیشمندان مسلمان نیز هنوز برای شناخت این انسان (انسان‌شناسی مقاومت) نیز اقدامی انجام نداده است، در حالی که شکل‌گیری انسان‌شناسی مقاومت در محافل علمی و دانشگاهی دنیای اسلام، می تواند راهی به سمت علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جدید بگشاید. شوربختانه باید اذعان کنم که حضور علمی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه در نسبت با حضور نظامی و سیاسی ما در عرصه‌های مقاومت، به نسبت یک به صد هم نمی‌رسد. 2. یکی از مهم‌ترین موضوعات، ایدئولوژی‌(به تعبیر خطای جریانات روشنفکری)های انضمامی و عینی در صحنه مقاومت است. برخی از پژوهشگران برای علمی و آکادمیک نشان دادن گفته‌های خود، سعی می‌کنند دامن خود را از هر بحث ایدئولوژیک و نیز مباحث الهیاتی دور نگه دارند، ولی واقعیت میدان مقاومت نشان می‌دهد که آنچه که واقعیت امروز را شکل می‌دهد، مقاومت را شکل می‌دهد، ادبیات و شعار مقاومت را می‌سازد، و نظم منطقه‌ای را به چالش می‌کشد، ایدئولوژی‌ها هستند. هر جا به اصطلاح ایدئولوژی وجود دارد (مثل نبطیه، مثل صور، مثل صیدا) میدان مقاومت شکل گرفته، و هر جا فارغ از ایدئولوژی است، میدانی هم بوجود نیامده است. حال سئوال این است که آیا می‌توان میدان ایدئولوژیک مقاومت را فارغ از ادبیات ایدئولوژیک تحلیل کرد؟ هرگز! البته این بدان معنا نیست که واقعیت میدان را باید با ادبیات ایدئولوژیک توجیه کرد، بلکه بدین معناست که واقعیت میدان که هویت ایدئولوژیک دارد، با ادبیات سکولار و تهی از مبانی و نگاه ایدئولوژیک به درستی تبیین و تفسیر نخواهد شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ضرورت‌های پژوهشی در میدان مقاومت (گزارشی از سفر اخیر به سوریه و لبنان) «قسمت دوم» 3. مسئله بعدی که احتمالا فضای مقاومت در این جهت ضعیف شده و اگر این احتمال درست باشد، باید نسبت به آن عمیقا نگران بود، کم فروغ شدن معنویت و دعا در برخی از عرصه های مقاومت است. قابل انکار نیست که اصل نرم‌افزار مقاومت، توکل و تضرع به درگاه خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهار ع است. باید بین میدان مقاومت و سطح دشمنی‌های دشمن در یک طرف و سطح و میزان توسل و تضرع در مقاومت، تناسبی وجود داشته باشد، لیکن با گشت و گذارهایی در میدان مقاومت، می‌توان گفت که گویا چنین توازن و تناسبی از بین رفته است. نمونه این فقدان تناسب نه فقط در لبنان و سوریه، بلکه امروز در مساجد و محافل مذهبی ایران نیز دیده می‌شود. 4. مسئله بعدی در میدان مقاومت را باید در «تنوع در صف مقاومت» دید که در آن طیف وسیعی از جریان مقاومت حضور یافته است. مذاهب مختلف شیعی و سنی، ادیان مختلف از اسلام و مسیحیت، ملیت‌های گوناگون از ایرانی و عربی همه امروز در صف مقاومت حضور یافته اند. این تنوع می‌تواند چنین سئوالی را ایجاد کند که آیا مقاومت در برابر نظام صهیونیسم، یک مقاومت انسانی و اخلاقی مشترک بین اسلام و مسیحیت و بلکه دینداران و غیردینداران است (مقاومت جهانی و شاید فاقد خلوص)، یا اینکه مقاومت مستضعفین یک مقاومت دینی و یا مذهبی (مقاومت مستضعفان صالح) به شمار می‌رود. انتخاب هر یک از این گزینه‌ها، ظرفیت‌های مهم و البته چالش‌های مهمی را می‌تواند ایجاد کند. 5. دیپلماسی علمای اسلام مخصوصا بین حوزه‌های علمیه در ایران با علمای جهان اسلام برای بسیج ظرفیت‌های دینی در امر مقاومت یکی از ضرورت‌ها در جهان مقاومت است. غفلت حوزه علمیه قم در این باره به رغم ظرفیت های بسیاری که در میان فضلا و محققان حوزوی وجود دارد، یکی از کبائر نابخشودنی است. حوزویان و شورای عالی حوزه نمی‌تواند جهان مقاومت را کنترل از راه دور بکند. از این رو، بین الملل حوزه، باید عرصه مقاومت را در اولویت دانشی و معرفتی قرار بدهد و نسبت به رصد مسئله های میدان اهتمام بورزد و غفلت از این موضوع را بر خود حرام گرداند. 6. مسئله آوارگان سوری و لبنانی، و نیز مسئله مهاجران سوری و لبنانی (دیاسپورا) و خصوصا مغتربین و کسانی که در غرب ساکن شده‌اند (که بیشتر آنها چه بسا از شیعیان باشند) و نیز آیندۀ نسل جدید و نیز زنان در دنیای آوارگی و آوارگان از جمله موارد بسیار مهمی است که پژوهشگران عرصۀ «مقاومت و تمدن» باید به آن بپردازند. البته آوارگی در سوریه و لبنان، هرچند نوعی از برادری، همدلی و همدردی در میان مقاومت را به نمایش می‌گذارد، لیکن آسیب‌های بسیار دردناکی را می تواند برای آینده نسل مقاومت ایجاد بکند. 7. آیندۀ مقاومت خصوصا «حزب الله»ِ بعد از شهادت سید حسن نصر الله و ظهور نسل سوم از حزب الله است. نسل سوم حزب الله، نسل جدیدی است که مسلط بر فناوری، و معتقد به جنگ الکترونیک است. عن قریب با نسلی جدید در حزب الله و در مقاومت مواجه خواهیم شد که به جای موشک، با ریزپرنده‌ها به جنگ اسرائیل خواهد رفت. این نسل ظرفیت‌های جدیدی در ایستادگی و احتمالا چالش‌های تازه‌ای به لحاظ هویتی خواهد داشت. اینکه آیا علاوه بر فناوری نظامی حزب الله، آیا این نسل می تواند ظرفیت های معنوی حزب الله را هم همچنان داشته باشد و خلاهای معنویِ حاصل از شهادت فرماندهانی مانند سید حسن نصرالله، و نیز اعتبار ملی و فراملی حزب الله را در جهان مقاومت نگاه دارد یا نه، از مسئله‌های مهم برای آینده مقاومت به شمار می‌رود. 8. آخرین نکته در میدان مقاومت، وضعیت دو گانه «دولت» «نظام» در ایران و انعکاس آن در عرصه مقاومت است. واقعیت این است که کم نیستند کسانی که این دو گانه و ناهماهنگی دولت با نظام و انقلاب در ایران را برای مقاومت بسیار مهلک و خطرناک می‌دانند. اینکه در اوج درگیری‌ها و نسل‌کشی آمریکا و اسرائیل درمنطقه، رئیس دولت مقاومت، آمریکا را «برادر» خطاب می‌کند، ضربه‌اش به صف مقاومت بیشتر از صدها موشک اسرائیلی است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
کلاس حسابداری در سازمان حج 👇👇 ۱۴۹.۰۰۰.۰۰۰ تومن (دریافتی الان برای ثبت نام حج) + ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومن (دریافتی سال ۱۳۸۶) == مساوی است با ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومن. در ضمن دلار الان ۷۳۰۰۰ تومن، دلار سال ۸۶ هم ۹۳۰ تومن بوده. تازه مابقی هم از مردم دریافت خواهد شد.... دین https://virasty.com/Habibollah_Babai/1734113833539771753 https://eitaa.com/Habibollah_Babai