20170405083934-9712-77.pdf
346.7K
⚫️تطورشناسی رویکردها در تدفین شهدای کربلا (مقاله پژوهشی حوزه)
🖌نویسندگان: حسین حسینیان مقدم ابراهیم گودرزی
📖منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال دوازدهم بهار و تابستان 1394 شماره 1 (پیاپی 38)
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
آمار زخمهای امام حسین.pdf
636.7K
زخمهای سیدالشهدا
🔢 آمار و ارقام در گزارشهای تاریخی پیوسته مورد بحث و گفتگو بوده و هست.
⚔️ کشتگان #بنیقریظه، آمار تلفات جنگهای امیرمؤمنان، رقم سپاهیان و تعداد ۸۸ کشته #عمر_بن_سعد، همچنین تعداد زخمهای وارده بر #اباعبدالله الحسین(ع).
📔 طبری از ابومخنف از امام #صادق(ع) نقل میکند که ۳۳ ضربه نیزه و ۴۳ ضربت شمشیر بر جسم مطهر #سیدالشهدا وارد شد.
📖 روایات مختلف دیگری در این باره وجود دارد و همانند بسیاری از حوادث، دستخوش مبالغه و #تحریف شده است.
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
#نقد_کژیها
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
4_5920244570766972610.mp3
1.44M
بندانی نیشابوری، غمخانه بیبی شهربانو، شب عاشورای ۱۴۴۵ قمری (۱۴۰۲ شمسی)
۱. بندانی ماجرای حلالیتطلبی امام حسین ع از ذوالجناح را قبلاً هم به امام باقر ع نسبت داده بود.
اما این بار این داستان را به المنابع النوراء نسبت داده است. در این کتاب اصلاً چنین مطلبی نیست. قبلاً هم بندانی مطلب دیگری به المنابع النوراء نسبت داده بود که در آن وجود نداشت.
۲. علاوه بر آن غرائب دیگری نیز درباره ذوالجناح _که بعضاً اصلش یا شبیهش با اختلاف در اخبار ضعیف دیده میشود_ به امام باقر علیه السلام نسبت داده است.
«زن و بچه را تا نزدیک گودی برد، امام باقر علیه السلام میفرماید: ۴۲ تا ۴۵ نفر را با پایش زد، نگذاشت کسی داخل گودی برود ... باقر العلوم میفرماید: آن قدر سرش را به زمین زد، مرد ذو الجناح ...»
#امام_باقر ع
#المنابع_النوراء
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
ردّ بدهکار در کربلا
2️⃣ در دو گزارش یکی صریح و یکی تلویحی از عدم همراهی شخص بدهکار با امام #حسین(ع) در #کربلا سخن گفته شده است.
📘 ابنسعد در طبقات روایت کرده که یکی از یاران امام نزد او آمد و اعلام کرد بدهی دارد. امام فرمود کسی که بدهکار است در جنگ با من همراه نشود (لا يقاتلُ مَعی مَن عليه دَين).
📌 روایت دیگر را طبری از #ابومخنف نقل کرده که دو نفر نزد امام آمده و پس از تجدید عهد و احوالپرسی و اعلام اوضاع کوفه گفتند ما نمیتوانیم خدمت شما بمانیم، چون بدهکاری داریم و باید برگردیم.
⭕️ در اینجا امام منعی نفرمود. یکی از آنها برگشت و یکی هم تا ساعات آخر روز عاشورا ماند و با اجازه امام از صحنه #کربلا گریخت.
🔖 در این باره مقالهای به ارزیابی و بررسی دسته نخست اخبار پرداخته است. آن را در پیوند شماره 40 مستبین ببینید.
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
🔰کانال مستبین(زیر نظر دکتر صادقی کاشانی)
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
❓❓سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی
❔❓پرسش1️⃣
✳️ملکی وقف ایتام شده است. حال سؤال این است که ایتام تا چه سنی را شامل میشود؟ آیا شامل بچههایی که در اوائل سن بلوغ هستند میشود؟
🔰🔰پاسخ:
ملاک آن معنایی است که واقف اراده کرده است. و اگر مراد او معلوم نیست حمل بر معنای عرفی یعنی بالاتر از سن بلوغ را هم شامل میشود.
.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
❔❓پرسش2️⃣
✳️با توجه به اینکه فرمودهاید: "تداخل نافله مغرب با نماز غفیله جایز است" آیا این تداخل شامل برخی نمازهای مستحبی که مابین نماز مغرب و عشا خوانده میشود هم میشود؟ مثلا آیا تداخل نافله مغرب با نماز دهه اول ذیحجه که مابین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود جایز است؟
🔰🔰پاسخ:
خیر جایز نیست. اصل عدم تداخل است مگر در مواردی که دلیل اقتضاء کند مثل نماز غفیله و نماز جعفر طیار.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
❔❓پرسش3️⃣
✳️ خانمی به صورت طبيعی چهره يا دست زيبائی دارد و مطمئن است کسانی با لذت به چهره يا دست او نگاه می کنند، آیا واجب است چهره ودست خود را بپوشاند؟
🔰🔰پاسخ:
واجب نیست مگر آنکه مصداق تسبیب یا اعانه بر اثم باشد.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
❔❓پرسش4️⃣
✳️ملکی وقف ایتام شده است. حال سؤال این است که ایتام تا چه سنی را شامل میشود؟ آیا شامل بچههایی که در اوائل سن بلوغ هستند میشود؟
🔰🔰پاسخ:
ملاک آن معنایی است که واقف اراده کرده است. و اگر مراد او معلوم نیست حمل بر معنای عرفی یعنی بالاتر از سن بلوغ را هم شامل میشود.
.
#احکام
#مقام_معظم_رهبری
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
آقــــٰـاجـــــٰآن..
عٰالــم به شـــوق آمَدنـــــت
ندبه خـــــوٰان تــُـوست...
●چِشـــــم انتـــــظٰار تـــُــو ؛
حرم« عـمه جـــان »تـــوست...
أللَّھُـمَ عـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🤲🥀
📌 شنبه
☀️ ۳۰ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۴ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 20 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_دروس_مقتل_شناسی
فایل صوتی جلسه پنجم
استاد #صادقی_کاشانی (حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی)
28،شهریورماه 1400
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔘 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) برگزار میکند:
جلسه #چهاردهم لایو آموزشی
📍با موضوع:
شباهتها و تفاوتهای قیام
حسینی و قیام مهدوی
🏴🏴🏴🏴
〰️〰️〰️〰️
➕استاد:
حجتالاسلام والمسلمین اباذری
〰️〰️〰️〰️
🕐 زمان:
شنبه 30 تیر ماه - ساعت ۱۳
〰️〰️〰️〰️
🌐 لینک برگزاری جلسه:
https://www.aparat.com/mahdaviat.ir/live
نخستین سری که بر فراز نیزه قرار گرفت
ابومخنف گوید: ابن زیاد، سر مبارک امام حسین (ع) را در کوفه نصب کرد. و به فرمان او، سر مبارک را در کوفه چرخاندند: قَالَ أَبُو مخنف: ثُمَّ إن عُبَيْد اللَّهِ بن زياد نصب رأس الْحُسَيْن بالكوفة، فجعل يدار بِهِ فِي الْكُوفَة ( تاريخ الطبري ج ٥ ص ٤٥٩ ).
محمد بن عمر واقدی ( م ۲۰۷ ق )، در کتاب مقتل الحسين (ع) خویش ( الفهرست لابن النديم ص ١٢٨ )، دو روایت در این باره، یکی از زرّ بن حبیش ( م ۸۱ یا ۸۳ ق )، و دیگری از عامر بن شراحیل شعبی ( م ۱۰۴ ق )، نقل کرده است که کاتب وی، محمد بن سعد ( م ۲۳۰ ق )، در کتاب الطبقات الکبیر، آورده است:
قالوا: وأَمَرَ عبيد الله برأس الحسين فنصب.
قال: أخبرنا محمد بن عمر، قال: حدثنا عطاء بن مسلم، عمّن أخبره، عن عاصم بن أبي النجود، عن زِرّ بن حُبَيْش، قال: أول رأس رفع على خشبةٍ رأسُ الحسين.
قال: أخبرنا محمد بن عمر، قال: حدثني عيسى بن عبد الرحمن السلمي، عن الشعبي، قال: رأس الحسين أول رأس حمل في الإسلام ( الطبقات لابن سعد ج ٦ ص ٤٤٦ ).
از زرّ بن حبیش نقل شده است که نخستین سری که بر نیزه شد، سر حسین بن علی (ع) بود و از شعبی نقل شده که نخستین سری که در اسلام حمل شد، سر آن حضرت بوده است.
روایت شعبی را، سلیمان بن احمد طبرانی ( م ۳۶۰ ق ) در المعجم الکبیر ج ۳ ص ۱۲۴، به نقل از واقدی آورده است. همچنین، مرشد بالله شجری ( م ۴۷۹ ق ) در الأمالي الخميسية ج ١ ص ٢١٥؛
گرچه گویا در امالی شجری، روایت زرّ بن حبیش با روایت عامر شعبی، در آمیخته است.
و همین طور، ابن قیسرانی ( م ۵۰۷ ق ) در الأنساب المتفقة ص ١٦٤.
محمد بن جرير طبری ( م ۳۱۰ ق ) نیز، روایت زرّ بن حبیش را به نقل از واقدی آورده است ( تاريخ الطبري ج ١١ ص ٥٢١، ج ٥ ص ٣٩٤، المنتخب من ذيل المذيل ص ٢٥ ).
همچنین، عبد الملک بن حبيب السلمي الأندلسي ( م ٢٣٨ ق ) نیز، به نقل از واقدی آورده است: و هو أول رأس حمل في الإسلام، و أول رأس رفع على خشبة ( كتاب التاريخ ص ١٣٢ ).
ظاهرا این روایت، با آنچه مشهور است که نخستین سری که در اسلام، حمل شد، سر عمرو بن حمق بود ( الأوائل لابن أبي عاصم ص ١٠٨، المصنف لابن أبي شيبة ج ٧ ص ٢٧٣ و... )، تعارضی ندارد. چرا که گویا سر او، اولین سری بود که از شهر و منطقه ای، به شهری دور دست حمل می شد، اما نخستین سری که بر نیزه قرار گرفت و بدین وسیله، چرخانده شد و به عنوان نشانه اقتدار و پیروزی ابن زیاد ملعون و يزيد خبیث قرار گرفت، سر مبارک امام حسین (ع) بود.
جالب است که از واقدی، عينا با همان سند قبلی، درباره عمرو بن حمق آمده است:
أخبرنا محمد بن عمر عن عيسى بن عبد الرحمن عن الشعبي قال: أول رأس حمل في الإسلام رأس عمرو بن الحمق ( الطبقات لابن سعد ج ٦ ص ٢٥ ).
با توجه به اینکه هم ابن سعد و هم عبد الملک بن حبيب اندلسی که دوران واقدی را درک کرده اند، این مطلب را درباره سر امام حسین (ع) نقل کرد اند، احتمال اینکه ابن سعد، در این بخش از کتابش، سهو نموده باشد، وجود دارد.
#تاریخ
#عاشورا
#امام_حسین
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈