eitaa logo
حکمت فرهنگ
265 دنبال‌کننده
51 عکس
25 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
و شمر لعنه‌الله آهنگ خیمه زنان کرد و غارت کرد و جامه از زنان همی ربود و ایشان بانگ همی کردند... هزار سال سوگواری ایرانیان؛ ماجرای کربلا در ترجمه فارسی تفسیر جامع‌البیان طبری، (ترجمه شده در سال 352 ه. ق.) ذیل آیات اول تا سوم سوره عنکبوت با عنوان رنج‌های امت اسلام پس از وفات رسول اکرم (ص) آمده است.
اولین جلسه بازخوانی سیاستی اسناد بالادستی ایران (قانون اساسی)، فردا ساعت هشت و نیم، برگزار خواهد شد، ان‌شاءالله؛ @HekmateFarhang
🔸 در جلسات بازخوانی سیاستی اسناد، درباره چه موضوعی گفتگو می‌کنیم؟ ▫️اسناد پایه و بالادستی نظام را می‌توان از منظرهای متفاوتی همچون منظر حقوقی، اقتصادی، سیاسی خواند و تحلیل کرد. از آنجا که سیاست‌گذاری دانش چگونگی تأمین منافع عمومی است، در این جلسات، از منظر سیاستی و نسبت آن با منافع عمومی به بازخوانی متون می‌پردازیم. ▫️صورت‌بندی یک خط‌مشی (سیاست) نیازمند زمینه‌هایی معرفتی و غیرمعرفتی است و تحلیل سیاستی اسناد می‌تواند ناظر به ارزیابی این دو زمینه صورت پذیرد. ▫️زمینه‌های معرفتی را می‌تواند در شش پرسش پی‌گرفت: یک. پدیده اجتماعی مورد سیاست مثلا حجاب، از منظر سیاست‌گذار چگونه شده‌است؟ دو. پدیده مورد سیاست کدام عمومی را با کدام بخش از خود تامین می‌کند؟ سه. پدیده مورد سیاست امروز دچار چه شده‌است که قادر نیست منفعت مرتبط را تامین کند و نیازمند چاره و حل عمومی است؟ چهار. محوری سیاست‌گذار برای حل مسأله چیست؟ پنج. چه در شناخت، ایجاد و حل مسأله مشارکت دارند؟ شش. چه و فناوری‌هایی برای حل این مسأله عمومی ترجیح داده شده‌است؟ ▫️پیش از این در باب پرسش ششم یعنی بازخوانی ابزارشناختی اسناد گفتگو کردیم، مباحثه جاری بر شناخت منافع عمومی (پرسش دوم) متمرکز است. ▫️منافع عمومی، اجتماعی و یک جهان اجتماعی است. لذا پیش از فهم منفعت عمومی باید ارزش‌های مورد توافق مردمان یک جهان را شناخت تا پاسخ به پرسش دوم سیاست‌گذاری ممکن باشد. ▫️حجم زیادی از ارزش‌های اجتماعی در اسناد بالادستی کشف، صورت‌بندی و بیان شده‌اند. در این جلسات با بازخوانی اسناد به ، و سلسله‌مراتبی این ارزش‌های مهم می‌پردازیم. ▫️علاوه بر فایده عام این تحلیل برای سیاست‌گذار عمومی که توانمندی صورت‌بندی منافع عمومی را می‌یابد، این بازخوانی، ارزشی مضاعف برای سیاست‌گذار فرهنگی دارد، چرا که بخش مهمی از فرهنگ، معرفت عمومی به این ارزش‌هاست و سیاست‌گذار فرهنگی وظیفه دارد برای انتقال بین‌نسلی ارزش‌ها و تثبیت آن‌ها، چاره‌جویی نماید، چرا که تبدیل ارزش‌ها و منافع، لاجرم تحول در ابزارها و فناوری‌های خرد و کلان زندگی را در پی خواهد داشت. ▫️همچنین، یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزین سیاست‌گذاری عمومی در ایران، عدم برخورداری از فناوری لازم برای شناخت ارزش‌های پایه و فناوری‌های تبدیل آن‌ها به منافع عمومی است، که اطلاع از نظام رتبی ارزش‌های اجتماعی می‌تواند گامی برای رفع آن باشد. ▫️این جلسات را با بازخوانی و تحلیل متن اساسی، مهم‌ترین میثاق و توافق ملی آغاز می‌کنیم. پس از آن، سند فرهنگی و اسناد ذیل آن را تحلیل خواهیم کرد، ان شاءالله. ▫️این جلسات به صورت کارگاهی و با مشارکت حاضرین برگزار می‌شود. @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه اول ▫️بازخوانی سیاستی متون. (نسبت حکمت عملی و قانون اساسی) ▫️حلقه سیاست ج ۳۵ 🔸 مباحث: ▫️ پرسش‌های پایه تحلیل سیاست. ▫️انحلال پرسش از منفعت به دو پرسش: ▫️پرسش از نظریه سعادت. ▫️پرسش از ارزش مقدور و مطلوب. ▫️نسبت بین مصلحت نوعیه، ارزش و منفعت عمومی. ▫️ضرورت بازخوانی متون حاوی ارزش‌های اجتماعی. (ضرورت عام و خاص) ▫️ضرورت دستیابی به فناوری تبدیل ارزش به منفعت عمومی. ▫️شیوه مباحثه در جلسات. @HekmateFarhang
«کلمه»‌های روزهای قدس، امروز جوانه زده‌اند، جوان شده‌اند، گلوله شده‌اند، و بر سر تمام کفر می‌بارند و کمر کفر را «ترمیم‌ناپذیر» شکسته‌اند؛ چند گام دیگر تا فتح قله را امروز برمی‌داریم و با واژه‌های متفاوت این «کلمه سواء» این معنای مشترک را نه فریاد که محقق می‌سازیم: وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ.(قصص: ۵) @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فایل صوتی ▫️درآمدی بر نوآوری اجتماعی، نسبت نوآوری و جهان اجتماعی. ▫️دوره تربیت راهبر نوآوری اجتماعی، مبتدا، مرداد ۱۴۰۲ 🔸 مباحث: ▫️چیستی جهان اجتماعی ▫️فرهنگ و نوآوری ▫️نوآوری و فناوری اجتماعی ▫️نوآوری و نهاد اجتماعی ▫️دین و نهاد اجتماعی ▫️منابع نوآوری ▫️مراحل نوآوری ▫️مسأله پژوهی اجتماعی. @HekmateFarhang
در جلسه خوانش سیاستی متون بالادستی از نسبت و در یک جهان اجتماعی به اجمال گفتگو شد. در این فایل این بخش با تفیصل بیشتری ارائه شده است. این فایل مربوط به جلسه مباحثه راهبران نوآوری اجتماعی در مرکز نوآوری اجتماعی است. (از دقیقه دوازده)
إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ (هود: ۸۱) فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ (82)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جا دارد، نماینده‌ای لباس‌رزم‌پوشیده از معاونت تبلیغ حوزه، از مجتمع تبلیغ، مرکز رسانه‌، معاونت هنر و فضای مجازی دفتر تبلیغات، حوزه هنری سازمان تبلیغات، تا سراج و شمع و شناخت، صدای حوزه، مباحثات و مناهج، شیخ‌فرهادها و مجتهدزاده‌ها و سیدکاظم و... در تصویری چنان ظاهر شود، به همه عالم بگوید اگر مبارزه در زمین غزه ممکن نیست اما ما، در اتاق جنگ رسانه‌ای‌ به مجاهده مشغولیم، تا هیچ ظالمی نتواند ظلم خود را این چنین توجیه کند. @HekmateFarhang
مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا با مشارکت دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر برگزار می‌کند: کارگاه آموزشی مسئله‌شناسی بینا "ویژه گروه‌های طلبگی علاقه‌مند به حل چالش‌های اجتماعی" زمان : ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه توضیحات بیشتر و ثبت نام: 👇👇👇 https://mobtada.org/farakhan-post/event-6/ مهلت ثبت نام: هشتم آبان ماه ❌ظرفیت محدود❌ طلابی که سریع‌تر اقدام به ثبت نام کنند در اولویت قرار می‌گیرند. در صورت بروز هر گونه مشکل و کسب اطلاعات بیشتر با ادمین‌ ارتباط بگیرید: @mobtada_admin2 🔅مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا سایت|تلگرام|بله|ایتا|اینستا|سروش|روبیکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رهبر انقلاب: میدان میان غزه و اسرائیل نیست، بلکه میدان حق و باطل است. @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر معظم انقلاب: مرحوم طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد! ▫️یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه‌ تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. @HekmateFarhang
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن عربی در فص هارونی» مدرس: حجت‌الاسلام استاد پارسانیا زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ مکان: قم، پژوهشگاه آستان قدس رضوی آیدی ثبت‌نام در پیام‌رسان ایتا: @motaleat_din @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسمان جوشید غزه، دارالقرآن شد؛ و ما نزول آیه‌آیه‌های قرآن را در لحظه‌لحظه‌های آن دیدم: ما امید موسی را در لبخند پسری دیدیم که سوار بر ارابه، به شمال غزه برمی‌گشت، بی‌هیچ واهمه‌ای، که «کلا ان معی ربی!» ما معجزه عیسی را در نفس‌های آخر کودکی دیدیم که در آغوش خونین مادرش جسم یخ‌زده انسان را حیات تازه می‌دمید. ما قیام داوود را بر قامت مردی دیدیم که با فلاخن ایمان پیشانی جالوت زمان را نشانه می‌گرفت. ما صبر ایوب را در صورت غم‌زده خبرنگاری دیدیم که بر جنازه فرزندانش نماز زندگی می‌خواند تا داستان حیات را بر مردگان زمین روایت کند. ما تبر ابراهیم را در دستان مبارزی دیدیم که از فاصله صفر بت بزرگ مرکاوا را درهم‌شکست. ما حکمت خضر را در چشمان مردی دیدم که پرسش‌های جوشیده را و طاقت‌های لبریز را با رازهای مقاومت شکوفا می‌کرد. ما رستگاری محمد را در چشمان دختری رومی دیدیم که به پروردگار محمد پروردگار مقاومت و زندگی پناه آورده بود. ما آیه‌آیه‌های نصر را در هجرت فوج‌فوج انسانیت به سرزمین بیداری دیدیم. ما آدم را دیدیم ما هابیل و قابیل را دیدیم ما نوح را در اوج موج‌ها دیدیم ما ابراهیم را در آتش دیدیم ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم ما قوم سامری‌زده موسی را دیدیم ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم. ما یوسف در چاه را ما یعقوب دل‌نگران را دیدیم؛ ما دگرباره، بنی‌اسرائیل را در وادی تیه، در گم‌گشتگی کوچه‌های غزه دیدم. و ما دیدیم مستضعفین جهان چگونه زمین را به ارث می‌برند؛ بشارت باد، بشارت باد! @HekmateFarhang
باسلام و ادب 🔰جلسه سوم آموزشی پیوست‌نگاری فرهنگی با حضور دکتر حسن بنیانیان 🔻پنج‌شنبه ۹ آذرماه، ساعت ۱۳ الی ۱۷ 🔺قم، شهرک پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹🔸جهت حضور در این جلسه اطلاعات زیر را به آی‌دی @MARDANIMJ تا انتهای روز سه‌شنبه ارسال فرمایید. 1️⃣نام و نام خانوادگی 2️⃣شماره تماس 3️⃣حوزه علاقمندی برای مشارکت در میز تخصصی پیوست‌نگاری فرهنگی 4️⃣ شرکت حضوری یا مجازی 🌐 @Cultural_attachment
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛ دوگانه و ، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند. انسان مدرن، تنها خودش را اندیش‌مند می‌دانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آن‌ها که شباهتی صوری با او دارند و چه آن‌ها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «-آن» یاد می‌کند. رابطه‌ای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشه‌گری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمی‌تواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده می‌شود و به‌اجمال بدان که ابژه‌گی هم‌سنگ بود. شرق‌شناسی نمونه‌ای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدن‌های مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل می‌یافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکه‌تکه می‌شد، می‌شد و می‌مرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از این‌رو انسان مدرن هیچ‌گاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت. اما در روزگار ، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثه‌ای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژه‌گی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار می‌شد، انسان مدرن در سوژه‌گی‌اش، هیچ تردید نمی‌کرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگی‌اش، به وادی نیستی می‌کرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد. اما این بار فرق می‌کرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژه‌ای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را می‌فهمید و‌ معنا می‌بخشید و از آن جان می‌گرفت و می‌بالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ می‌داد. در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود، در اندیشه او زندگی هدف نبود، در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود، در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی می‌بخشید. در غزه خدا دست‌بسته نبود، قدرت‌مند و قدرت‌‌بخش بود؛ در غزه خدا راست می‌گفت؛ و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پی‌اش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکی‌اش را ادراک می‌کرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بی‌آنکه اعتمادی به سوژه‌گی‌اش باقی مانده باشد. جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژه‌گی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین سوژه‌گی مدرن، آن سوژه‌‌گی بالانشین، زمین‌گیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد. @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، 12 آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
پیش از این در باب نسبت جامعه‌شناسی دین و سیاست‌گذاری دینداری، درس‌گفتاری ارائه کردم، که همزمان بازنشر خواهد شد؛ ان‌شاءالله.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فایل صوتی جلسه دوم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️چیستی خط‌مشی عمومی. ▫️ مولفه‌های دوازده‌گانه خط‌مشی (الگوواری، هماهنگ‌کنندگی، مساله‌پایگی، عمومی‌بودگی ...) ▫️زمینه‌های معرفتی و غیرمعرفتی خط‌مشی. ▫️شش پرسش اصلی هر خط‌مشی. ▫️فرآیند خط‌مشی‌گذاری. ▫️نسبت بین دینداری و خط‌مشی‌گذاری و منفعت عمومی. @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه چهارم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️شش پرسش سیاست‌گذاری دینداری از جامعه‌شناس دین: - پرسش هستی شناختی. - پرسش منفعت شناختی. - پرسش مسأله شناختی. - پرسش از راه‌حل سیاستی. - پرسش از بازیگران سیاستی. - پرسش از ابزارهای سیاستی. ▫️جامعه‌شناسان از چه چیزی گفتگو می‌کنند؟ @HekmateFarhang
🔸شناخت فناوری بازار و مکانیزم هماهنگ‌سازی رفتار انسانی در آن، کمک خوبی به ادراک گونه‌های دیگر هماهنگ‌سازی اجتماعی (حکمرانی) می‌کند، از این رو موارد ذیل را برای ادراک واقعیت بازار (بنا به تجربه مطالعاتی خودم) پیشنهاد می‌کنم. ▫️مشاهد دو ویدئو کوتاه زیر را برای فهم بازار و فهم بازار پیشنهاد می‌کنم، البته نیاز است ویدئو‌ها چندبار دیده شوند یا با سرعت کمتری اجرا شوند: 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده / عرضه و تقاضا در اقتصاد بازار آزاد / قسمت چهارم https://www.aparat.com/v/XmOPY 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده /بررسی شکست های بازار و راه حل ها /قسمت بیست و یکم https://www.aparat.com/v/flueX ▫️برای مطالعه بیشتر، خواندن فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد (عجم اوغلو) را پیشنهاد می‌کنم: https://taaghche.com/book/140742 📽 این کتاب در آدرس زیر، در قالب چندین ویدئو تدریس شده‌است: https://m.youtube.com/watch?v=Nyo2wnnZ5j8 ▫️فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد منکیو، این موضوع را با بیانی دیگر توضیح داده است: https://taaghche.com/book/132395 ▫️برای ادراک نسبت جامعه و بازار و شکل‌گیری یا جامعه تجاری، خوانش کتاب جامعه بازار به ویژه فصول ابتدایی آن را پیشنهاد می‌کنم: https://fidibo.com/book/68480-کتاب-جامعه-بازار [اگر منابعی آموزشی که این موضوع را به صورت روان بیان می‌کند، می‌شناسید، معرفی کنید] به امید آنکه روزی زمینه گفتگوهای ماهیت‌پژوهانه فناوری‌های اجتماعی جهان مدرن نظیر بازار، دولت، دانشگاه و... فراهم شود. @HekmateFarhang
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح‌الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟... متن کامل: https://eitaa.com/qoqnoos2/421 @qoqnoos2