eitaa logo
حکمت فرهنگ
265 دنبال‌کننده
51 عکس
25 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸شناخت فناوری بازار و مکانیزم هماهنگ‌سازی رفتار انسانی در آن، کمک خوبی به ادراک گونه‌های دیگر هماهنگ‌سازی اجتماعی (حکمرانی) می‌کند، از این رو موارد ذیل را برای ادراک واقعیت بازار (بنا به تجربه مطالعاتی خودم) پیشنهاد می‌کنم. ▫️مشاهد دو ویدئو کوتاه زیر را برای فهم بازار و فهم بازار پیشنهاد می‌کنم، البته نیاز است ویدئو‌ها چندبار دیده شوند یا با سرعت کمتری اجرا شوند: 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده / عرضه و تقاضا در اقتصاد بازار آزاد / قسمت چهارم https://www.aparat.com/v/XmOPY 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده /بررسی شکست های بازار و راه حل ها /قسمت بیست و یکم https://www.aparat.com/v/flueX ▫️برای مطالعه بیشتر، خواندن فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد (عجم اوغلو) را پیشنهاد می‌کنم: https://taaghche.com/book/140742 📽 این کتاب در آدرس زیر، در قالب چندین ویدئو تدریس شده‌است: https://m.youtube.com/watch?v=Nyo2wnnZ5j8 ▫️فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد منکیو، این موضوع را با بیانی دیگر توضیح داده است: https://taaghche.com/book/132395 ▫️برای ادراک نسبت جامعه و بازار و شکل‌گیری یا جامعه تجاری، خوانش کتاب جامعه بازار به ویژه فصول ابتدایی آن را پیشنهاد می‌کنم: https://fidibo.com/book/68480-کتاب-جامعه-بازار [اگر منابعی آموزشی که این موضوع را به صورت روان بیان می‌کند، می‌شناسید، معرفی کنید] به امید آنکه روزی زمینه گفتگوهای ماهیت‌پژوهانه فناوری‌های اجتماعی جهان مدرن نظیر بازار، دولت، دانشگاه و... فراهم شود. @HekmateFarhang
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح‌الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟... متن کامل: https://eitaa.com/qoqnoos2/421 @qoqnoos2
عرض تسلیت؛ توصیه می‌کنم ابتدا، این ویدئو را دوبار ببینید، حتما دوبار! پس از آن یادداشت خواندنی آقای آبفروش را بخوانید؛ کاملش را. آنچه در یادداشت حکایت می‌شود، نکات آموزنده‌ای برای سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران دینداری دارد و دیدگاه سیاست فرهنگی ایران را در دوگانه‌هایی چون /، / و / نمایان می‌کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه پنجم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️ضرورت تبدیل ارزش اجتماعی به منفعت عمومی در سیاست‌گذاری. ▫️بازخوانی سیاست‌گذاری سازه‌پایه فرهنگ در برابر رویکرد محصول‌پایه و معناپایه. ▫️انواع تبیین کنش انسانی در نهاد علم. ▫️چیستی پدیده اجتماعی به عنوان موضوع دانش اجتماعی. ▫️آیا دین یک پدیده اجتماعی است؟ @HekmateFarhang
🔸 بازخوانی میراث اجتماعی جهان اسلام و بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی ایران؛ برخلاف جهان طبیعی که از پدیده‌هایی مادی و ملموس شکل گرفته است؛ جهان اجتماعی را، تراکمی از انسان‌یافت، صورت داده است. این معانی، حاصل اقبال گروهی از انسان‌هاست که پس از حضور در جان آنان، جهان اجتماعی‌شان را نیز برساخته است. از این رو انسان این جهان، برای تامین نیازهایش در امتداد معانی و ارزش‌های مورد اقبال، پدیده‌های اجتماعی تسهیل‌گر یا اجتماعی را ایجاد می‌کند. لذا یک جهان اجتماعی، حاصل جمع ، ، و تسهیل‌گر انسان‌های آن جهان است. اسلام و همه جهان‌های اجتماعی برساخته‌اش در طول تاریخ، از این فرایند مستثنی نبوده‌اند و معانی حاصل از اقبال و فناوری‌های به دست‌آمده از تلاش انسان‌هایش در ادوار مختلف، میراث مهمی را برای انسان انقلاب اسلامی برجای گذاشته است. هرچند وضعیت عصر حاضر، ذیل اقتدار اندیشه مدرن و در نتیجه تحمیل فناوری‌هایش، و ارجاع به دستاوردهای اجتماعی جهان٫جهان‌های اسلامی را دشوار کرده است؛ اما، از آنجا که وابستگی مضاعفی میان اندیشه و‌ فناوری وجود دارد، لاجرم برای دستیابی مجدد به تمدن اسلامی اسلامی، نیازمند عبور از این حجاب متراکم و دستیابی به میراث اجتماعی جهان اسلام هستیم. معانی، اندیشه‌ها و فناوری‌های اجتماعی جهان اسلام، امکان صورت‌بندی فرآیند میراث اجتماعی آن را فراهم می‌سازد. گفتگو از اجتماعی، گفتگو از این فرآیند بازترکیب است که در سپهر آن با بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی، زمینه بازسازی فناوری‌های اجتماعی و در نتیجه جهان اجتماعی برای تسهیل‌گری اقبال و تحقق معانی این جهان فراهم می‌آید. ▫️پیش‌نیازهای نظری این بازخوانی را، می‌توان در سوالات زیر دسته‌بندی نمود: ▫️صفر. نوآوری را چه بدانیم و آیا نوآوری در جهان‌های مختلف معانی مختلف دارد؟ ▫️یک. نسبت میان معانی، ایده‌ها و اندیشه‌ها و ارزش‌ها و فناوری‌های اجتماعی و مادی یک جهان چیست؟ ▫️دو. چه مقدمات معرفتی یا غیرمعرفتی در انسان یک جهان باید رخ دهد تا بازتولید فناوری‌های اجتماعی در او شکل بگیرد؟ ▫️سه. بازتولید یک فناوری اجتماعی چیست؟ آیا این فرآیند خودآگاه است؟ آیا آموزش‌پذیر است؟ آیا مرحله‌مند است؟ ▫️چهار. مورد نیاز برای شکل‌دادن و بازتولید فناوری اجتماعی چیست؟ (منابع معنایی، انسانی، مالی و ...) ▫️پنج.‌ نسبت بازیگران مختلف به توسعه و تحریک نوآوری در یک جهان چه میزان است؟ کدام یک از نیروهای ، یا و ، یا ، در این میان فناوری‌سازترند؟ ▫️شش. نسبت و نوآوری چیست؟ آیا دین در اینجا ملحق به اندیشه و معانی می‌شود و در ذیل منابع معنایی باید آن را پی‌گرفت یا ظرفیت دیگری را نیز به میدان می‌آورد؟ ▫️هفت. پرورش‌دهنده نوآوری اجتماعی چه مختصاتی دارد؟ آیا نهادی گسترده نظیر آموزش عمومی است یا نهادی متمرکز است؟ تعلق به کدام نیروی اجتماعی دارد؟ ساخت‌ها و‌ قواعد آن چیست؟ ▫️هشت. اگر میان اندیشه‌ها و نهاد نوآوری وابستگی هست، نهضت در برابر نهاد نوآوری مدرن را باید چگونه صورت‌بندی کرد؟ آیا دوران گذار دارد؟ آیا علمیه می‌تواند راهبری این نهضت را بر عهده بگیرد؟ 🔹از این جهت، بر آن شدیم تا دین و نوآوری اجتماعی را تشکیل دهیم. این حلقه، زمینه‌ای است برای گرد آمدن انسان انقلاب اسلامی و اندیشیدن به پرسش‌های مهم این سفر بازخوانی و بازسازی نهاد نوآوری ایران؛ ان‌شاءالله. دوم @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، سوم دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه ششم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع ▫️ارائه: شریعتی. 🔸 مباحث: ▫️انواع تعریف دینداری: - مولفه‌ای/جوهری/غایی. - تقلیلی/تحویلی/کارکردی. - تعریف باز/ مشابهت خانوادگی. ▫️تعریف‌های مولفه‌ای دینداری: - محوریت فراتجربه. - محوریت امر مقدس. - محوریت هستی مطلق. @HekmateFarhang
بیانات رهبری - رویکرد معرفتی و گزاره‌ای به فرهنگ.docx
23.8K
🔸بازیابی هندسه معرفتی فرهنگ؛ ▫️گفتگو از ، راهبری و مهندسی فرهنگ، نیازمند تعریفی و از فرهنگ است؛ ▫️رویکرد معرفتی یا به فرهنگ، نوعی فراتعریف از فرهنگ است که علاوه بر توضیح فرهنگ، آن را نیز می‌تواند تبیین کند. ▫️در این متن کوتاه که گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این رویکرد معرفتی، مبنای مهندسی فرهنگ و تحول در ساختار فرهنگی کشور قرار گرفته است. 🔸در این متن، موارد زیر اشاره شده است: - تحول ساختاری در برابر تحول سازمانی فرهنگ. - چیستی بنیان‌های فرهنگی کشور. - ویژگی‌های تحول انقلابی. - معنای صحیح مهندسی فرهنگ بر اساس رویکرد معرفتی به فرهنگ. - نمونه‌هایی از گزاره‌های بنیادین فرهنگ. ▫️در امتداد همین رویکرد، مکتب دانش اجتماعی قم، با بازخوانی میراث حکمی‌، به هویت معرفتی فرهنگ پرداخته و ویژگی‌های ، و فرهنگ را صورت‌بندی نموده است که ظرفیت سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ را هموار می‌سازد. + یادداشت مرتبط: - در حسرت نظریه فرهنگ؛ دو برداشت متفاوت! - فقط تبریک نگوییم! @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه نهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️تقسیم نظریات توصیفی فرهنگ به نظریات ایستایی و پویایی. ▫️بازخوانی تعریف معرفتی فرهنگ. ▫️فرهنگ معرفت درجه دو است. ▫️بازخوانی لایه‌های فرهنگ و پرسش‌های متناظر هر لایه. ▫️ارزش در لایه‌های فرهنگی جنبه توصیفی دارد. ▫️چهار ویژگی کلی برآمده از کاربست فرهنگ: گزینش، پرورش، عادی‌سازی و معنایی‌بودن. ▫️فرهنگ، طبیعت ثانویه انسانی است. ▫️سه ویژگی گزاره‌های فرهنگی؛ پایداری، نظام‌مندی، پویایی. ▫️نظم میان گزاره‌های فرهنگ، نظم شبکه‌ای است. ▫️تفاوت در شبکه‌ها، به تفاوت محتوای گره‌ها یا موقعیت گره‌ها است. ▫️پویایی فرهنگ مبتنی بر نظام‌وارگی شبکه است. ▫️تغییر و راهبری فرهنگ نیازمند کشف نظام روابط گزاره‌هاست. ▫️ارائه نمونه شبکه ارزش‌ها. @HekmateFarhang
در این ارائه تلاش کردم، چارچوبی برای جایابی نظریه‌های توصیفی فرهنگ، معرفی کنم و با طرح ویژگی و پویایی فرهنگ، زمینه ورود به نظریه‌های فرهنگ را فراهم سازم. + پی‌نوشت: در روز ارائه این بحث، شش ساعت پیوسته گفتگو کرده بودم، لذا صدا و توانش بیانم از همیشه ضعیف‌تر است.
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، دهم دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari موضوع این جلسه به بررسی جامعه‌شناسی دین از منظر اختصاص دارد. @HekmateFarhang
🔸 این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت؛ باذن الله. بسم الله الرّحمن الرّحیم ▫️دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ▫️ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه آلوده به خون بیگناهان و چه مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی و مجازات خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ در پی خواهد داشت باذن الله. ▫️اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل و همراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ Farsi.Khamenei.ir
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۱۷ دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فایل صوتی جلسه چهارم ▫️درس‌گفتارهای جامعه‌شناسی دین از منظر متفکران مسلمان؛ ▫️استاد حمید پارسانیا؛ @markazsanjeshdindari 🔸 مباحث: ▫️نسبت فاعل شناخت و موضوع شناخت در جامعه‌شناسی دین ▫️ضرورت ‌گونه‌شناسی تعاملات هویتی دانش‌آموختگان متدین جامعه‌شناسی دین ▫️موقعیت جامعه‌شناسی دین در نظام آکادمیک ▫️علم سکولار، حقیقت پدیده دینداری را تغییر می‌دهد ▫️ویژگی‌های مشترک تعریف علم در زمان فارابی ▪️1. شناخت محدود به حس نیست؛ ▪️2. شهود وحیانی مرجعیت معرفتی دارد؛ ▪️3. نگاه توحیدی در هستی‌شناسی محوریت دارد؛ ▫️چرائی مساله‌بودن معنای عقل در جهان اسلام ؛ ▫️معانی و مراتب عقل نزد فارابی @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه هشتم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع ▫️ارائه‌دهنده: شریعتی. 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی نظریه پیتر برگر در تعریف غایی از دینداری. ▫️دین و معناسازی کهکشانی از جهان. ▫️دین و وضعیت‌های کرانه‌ای معنا. ▫️درآمدی بر جامعه‌شناسی شناخت. ▫️نسبت نهاد علم و رویکردهای برساختی به علم. ▫️مسأله عینیت در نهاد علم. @HekmateFarhang
پیش از این درس‌گفتاری با موضوع نظریات توصیفی فرهنگ در نسبت با فرهنگ بارگزاری شد؛ فایل‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود، به نظریات توصیفی فرهنگ اختصاص دارد. نظریات پویایی به صورت‌بندی توصیفی چگونگی و تحول فرهنگ می‌پردازند. چارچوب اصلی این جلسات از رساله دکتر برگرفته شده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه یازدهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی مولفه‌های فرهنگ. ▫️ضرورت گفتگو از پویایی فرهنگ. ▫️بازخوانی رویکرد معرفتی به فرهنگ از منظر رهبری. ▫️معنای مدیریت راهبردی فرهنگ در سه‌گانه مدیریت محصول‌پایه، معناپایه و سازه پایه. ▫️بازخوانی پرسش‌های مرتبط با تحول فرهنگ. ▫️گونه‌شناسی نظریه‌های پویایی فرهنگ. ▫️بررسی رویکرد «چرخه حیات» و تطبیق با تغییر فرهنگی. ▫️بررسی رویکرد «تطورگرایی» و تطبیق آن با تغییر فرهنگی. @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه دوازدهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی گونه‌شناسی نظریه‌های توصیفی ایستایی فرهنگ. ▫️بازخوانی گونه‌شناسی نظریه‌های توصیفی پویایی فرهنگ: ▪️گونه یک؛ چرخه حیات. ▪️گونه دو؛ تطورگرایی. ▪️گونه سه؛ دیالکتیکی. ▪️گونه چهار؛ غایت‌شناختی. ▫️تنظیر گونه‌های تغییر و گونه‌های مدیریت راهبری فرهنگ. @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۲۴ دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛ آرایشگر مردی‌ست میان‌سال، مومن و انقلابی؛ با خوش‌وبش شروع کردم و گفتم: «از بالستیک‌های دیشب خوشت اومد؟» بی‌تامل گفت: «نباید سفارت آمریکا را می‌زدیم، وجهه جهانی خوبی نداره!» تمام! هر چه تلاش کردم این روایت غلط را با روایت صحیح جایگزین کنم، مثمر واقع نشد. پ.ن: اگر توفیقات فنی را با روایت‌پردازی دقیق و دست اول همراه نکنیم، چنان موشک سرگردانی در میان خودی‌ها منفجر خواهد شد.
🔸خدا، مردم، تمدن؛ ▫️خدای متعال مؤمنان را در ردیف نصرت خودش قرار می‌دهد؛ یعنی اگر مؤمنان کمک نمی‌کردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمی‌شد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنان بود. بسازد، مؤمن درست کند. ▫️خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدف‌های اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، اقدام کنند. 🇮🇷 رهبر معظم انقلاب. @HekmateFarhang