eitaa logo
حکمت فرهنگ
268 دنبال‌کننده
51 عکس
24 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیه ▫️ما امروز نگاه می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر، خیال می‌کنیم یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. ▫️ قضیه یک طولانی، یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی موسی‌بن جعفر کسانی داشت که به او علاقه‌مند بودند. ▫️یک چنین شخصیتی ، ، به خدا، به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشه‌ای برای این‌که حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، این بزرگترین خطر برای حکومت هارونی است. لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش بردارد. (خطبه‌های نماز جمعه تهران 1364/01/23) @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران جنگ نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. @Farsna - Link
انا لله و انا الیه راجعون پدر و راهبر مجاهدان رسانه‌ای جبهه مقاومت و حقیقت، در یوم‌الله قدس به دوستان شهیدش پیوست.
🔰 منتشر شد: چیستی و نحوه وجود فرهنگ ▫️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ شد. 📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دست‌یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است. کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه‌های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی‌آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. مؤلف می‌خواهد به همان پدیده‌ای ناظر باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ مراد می‌کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایه‌های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته‌اند. ▫️برای تهیه این کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir
🔸اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ. ▫️کانال حکمت فرهنگ @HekmatFarhang
🔸فتوحات معنایی در عصر صورت‌ها؛ ▫️در روزهای گذشته یادداشت‌های سه برادر فرهیخته جناب آقایان محمدی، قربانی و روزبهانی را در قامت موافق با برنامه تلویزیونی «» و یادداشت و هوامش آقای قائمی‌نیک را در قامت مخالف خواندم. ▫️دوست بزرگوار آقای محمدی از منظر اجتماعی به این برنامه نگریسته‌اند و آقای قربانی در امتداد همین منظر، فناوری‌ها را خوانده و نسبت بین علم و عمل را در آن پررنگ ندانسته‌اند. من نه یک برنامه تلویزیونی را «فناوری اجتماعی» می‌دانم و نه «فناوری» را تا آنجا خلاقیت‌پایه می‌دانم که نسبت کمی با علم داشته باشد. اما از سوی دیگر با آقای قائمی‌نیک نیز همراه نیستم و همچون سه بزرگوار دیگر با ساخت و انتشار چنین برنامه‌هایی همراهم. ▫️دلیل این همراهی را بیشتر در نسبت فرم و محتوا می‌دانم. چرا که هرچند فرم و محتوا در هر بیان فرهنگی همراهند، اما همیشه در ظهور یک اثر نقش یکسانی ندارند. آنجا که محتوایی نسبت معتبر و مستقلی با واقع دارد، تلاش می‌کند از هر قاب، منظر و منفذ، خود را نمایان سازد، اما در جای دیگر که معرفت بیش از «حکایت» در گروی «روایت» و برساخت جمعی است، این صورت است که برای حضورش به هر محتوایی التماس می‌کند، تا از تک و تای اجتماعی بازنماند. ▫️من سطح اول را «» یا غلبه محتوی بر فرم می‌نامم و آنچه در «حسینیه معلی» می‌گذارد را از این باب برمی‌شمرم. چنانچه پیش از این، معنای قویم و راهگشای حماسه حسینی، صورت‌های پیشین بیان فرهنگی را قبضه کرده‌است، همچنان به فتوحات خود ادامه خواهد داد و «حسینیه معلی» یکی دیگر از فتوحات عصری آن معنای سترگ است. ▫️در مقابل، برنامه‌هایی چون «عصر جدید»، فرمی است که به ساخت روایت و معنا نشسته است. در اینجا صرفا، ما به صورت فرمال می‌دانیم باید شگفت‌زده شویم، بی‌آنکه آنچه می‌گذرد، نسبت ما را با واقعیت و حقیقت بیشتر کند. هر آنچه از محتوا در جوف این فرم مهاجم و سلطه‌گر حاضر شود در هاضمه آن هضم می‌گردد. لذا عامل حاضر می‌تواند، از توکل بر خدا بگوید یا از امید سکولار کره‌ای، قرآن ز بر بخواند با چهارده روایت یا بر پیچ و تاب حلقه‌ای انسانیت خود را بیاویزد، این همه با غرض فرم همخوان است و می‌تواند بر قامت‌شان، لباس خود را بپوشاند و حاضر میدان باشد، چون پیش از آن به هیچ واقعیتی وابسته نیست. ▫️لذا معیار نهایی در این تقابل، به ماهیت معنایی برمی‌گردد که پیش از فرم قصد شده‌است، معنایی پیشینی و حکایت‌گر همچون حماسه حسینی در تماس با صورت، آن را مظهری برای حقیقت می‌سازد، اما معنایی که جز با التفات و توجه جمعی ساخت نمی‌شود و نسبتی با واقع ندارد، وابسته فرم خواهد ماند و همین محل نقص و نقدهاست. ▫️با همین بیان از ابتدا با «عصر جدید» و شعباتش حتی با استدلال توسعه عدالت در استعدادنمایی همراه نشدم اما با چند برنامه حسینیه معلی و اثر اصلی آن «وجیها بالحسین»، آن را یک نوآوری بیانی دریافت کردم. @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیت‌الله میرباقری | تحلیل ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر (در برنامۀ جهان‌آرا) 💥 برخی اصحاب علوم انسانی در تحلیل اغتشاشات اخیر دچار شتاب‌زدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی، قضاوت نکردند؛ ایدئولوژیک قضاوت کردند. 💥 آنهایی که اسلامِ حداقلی را پیاده کرده‌اند عامل مشکلات امروزی هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیم‌سازان بوده‌اند، حالا نشسته‌اند و ایراد می‌گیرند و حاضر نیستند مسئولیت تصمیم‌سازی‌هایشان را بر عهده بگیرند! 💥 فقری که در نظام سرمایه‌داری رخ داده، ضلع فرهنگی‌اش همین نوع پوشش غربی است. آنها نیروی انسانی اکثریت را مصرف می‌کنند تا به سود اقلیت برسند؛ جاذبه‌های زنانه را هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد، به نفع سرمایه‌داری مصرف می‌کنند. 💥 حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیرانقلابی بودن نیست ولی جزو واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبه‌های درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است. اصلاح بی‌حجابی باید اصلاح ریشه‌های آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بی‌حجابی. 💥 طواغیت، شعارهای خوب را از انبیا می‌گیرند و بد معنا می‌کنند! پیامبر اکرم(ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد و آزادی آنها بوده است؛ ولی مستکبرین، آزادی را به گونه‌ای معنا می‌کنند که به توسعه غربی منجر شود! ☑️ @mirbaqeri_ir
در میان سکوت فراگیر اندیشمندان حوزه و دانشگاه یا بعضاً پاسخ‌های غیرمرتبط و غیرموثر، این گفتگو واجد التفات‌های پایه‌ای در نسبت با وضعیت فرهنگی ایران است. هرچند همچنان فاقد یک ایده اقدام در کوتاه مدت است.
عالم نو.pdf
422.4K
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل رخدادهای آشوب‌زده این روزها بیان شده است، این انگاره عمومیت یافته است که این رویداد در نتیجه «ضعف» مستقر در منطق جمهوری اسلامی رخ داده است. ضعفی که می‌توان آن را در تدبیر فرهنگ، اقتصاد یا سیاست جستجو کرد. ▫️اما معظم انقلاب، در شش سخنرانی خود که در این ایام ارائه نموده‌اند، منظری متفاوت را برای تفسیر و تحلیل این رخداد، برگزیده‌اند. متن به بیان اجمالی و واچینی بیانات ایشان پرداخته است. ▫️این متن در جستحوی یافتن راهبرد کنشگری فعال در این ایام، صورت‌بندی شده است و مبتنی بر دکترین رهبری در پی دستیابی به سرمایه‌ها، حیطه‌بندی اقدام و راهبری کنشگری است؛ برای مشارکت در این نوشتار می‌توانید نسخه ویرایش‌‌پذیر برخط آن را در آدرس زیر ببینید: 📋 yun.ir/alamno @HekmateFarhang
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب در تحلیل حوادث اخیر: اغتشاشات خیابانی واکنشِ انفعالی دشمن در مقابل حرکت‌های بزرگ اخیر ملت ایران است / ابتکار دست ملت ایران است 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://khl.ink/f/51130
🔸هم‌اندیشی ذیل راهبرد «عالم نو» رهبر معظم انقلاب در باب آشوب اخیر؛ ▫️پس از انتشار خلاصه سخنرانی‌های اخیر رهبری و بیان راهبرد متفاوت ایشان، جمعی از نخبگان دلسوز حوزوی، مطالبی را مطرح کردند که می‌تواند در درک راهبرد کنش‌گری این روزها کمک کند، در ادامه برخی را انتشار می‌دهم: ▫️متن اول گفتگو با برادر فاضل حجت‌الاسلام علی محمدی، مدیر موسسه معنا؛ ▫️متن دوم، گفتگو با یکی از فضلای حوزوی منتقد به راهبرد. ▫️متن سوم، یادداشت همسوی یکی از فضلای حوزوی.
1⃣ پاسخ آقای محمدی؛ 🔹خواندم و تحلیلی بسیار خطرناک برای کنشگری امروز جامعه ایمانی بود انصافاً. 🔹توضیح مختصر اینکه جناب آقای .... دامت افاضاته: ـ آیا به نظرتان درخواستهای مکرر حضرت آقا در خصوص کرسی های آزاداندیشی محقق شده است؟ ـ آیا به نظرات شریف ایشان در خصوص لزوم تحول فقاهت از فقاهت فردی به فقاهت حکومتی محقق شده است؟ ـ آیا به نظرتان تغییر محسوسی درباره سبک زندگی ایرانیان افتاده است؟؛ همان سبک زندگی ای که حضرت آقا در بجنورد در سال 91 فرمودند که ما در بخش نرم افزاری تمدن که بخش اصلی محسوب می شود، پیشرفت چشمگیری در انقلاب نداشته ایم. ـ آیا اسلامیت علوم انسانی ربطی به تحقق تمدن نوین اسلامی دارد یا نه؟ ـ آیا تحول حوزه و دانشگاه تحقق یافته است؟ ـ آیا در فضای مجازی کار شاقی انجام داده ایم؟ ـ آیا در الگوی مشارکت مردمی توانسته ایم الگوسازی و مدل سازی کنیم؟ ـ و دهه ها «آیای دیگر» .... 🔹به صراحت عرض می کنم که همه اینها را با این اعتقاد می نویسم که حرکت تکاملی و بالنده انقلاب اسلامی در این بیش از چهار دهه هیچگاه تعطیل نشده است. و اساساً انقلاب اسلامی در مسیر بالنده خود توانسته از دامهای اصلی جریان رقیب تمدنی خود مانند ترور، جنگ، تهاجم فرهنگی، تحریم، انقلاب مخملی سربلند بیرون بیاید و ان شاء الله اکنون نیز از «جنگ رسانه ای و شناختی» با موفقیت بیرون خواهد آمد. ولی تحلیل در حال حاضر، ارضاء ذهنی امت حزب الله است که در نهایت به او بگویی که چون تو خیلی خوبی، اینقدر مورد حمله ای !! انقلاب اسلامی در حال بالندگی است و همین سطح و شدت درگیری با تمدن مستقر کنونی را افزایش داده است و اتفاقا این تشدید درگیری است که ضعفهای ما را بیشتر هویدا میسازد و تحت فشار خود، کهنه را باز میکند. این انگیزه های متراکم و توجه های صیقل یافته را نباید با تحلیلهایی که فقط به و و آن معطوف است، بی ثمر کرد! 🔹امروز مهمترین عرصه درگیری با تمدن رقیب، توجه به درگیری سه گانه «توسعه»، «تحجر» و «پیشرفت» است. هر تحلیلی که این انرژی جمع شده را در غیر این عرصه تخلیه کند، به شدت خطرناک و انحرافی است. ما در معرض یک جنگ تمام عیار هستیم. ضعفهای ما در این درگیری در حال آشکار شدن است. دشمن رشد ما را نمی تواند ببیند و با تمام قوا به میدان آمده است. این فرصتی تاریخی ما برای فهم مان است... مراقبت کنیم که با خودارضایی روانی، فرصت سوزی نکنیم .....
2⃣ پاسخ من: سلام و رحمت ▫️پاسخ کوتاه اینکه این تحلیل من نیست، خلاصه فرمایش رهبری در شش سخنرانی اخیر است و سن ایشان به این افعال که شما نام بردید نمی‌خوره! ▫️پاسخ کمی بلندتر؛ مقرر متن، همچنان تصور می‌کند، متن بالا خلاصه سخنرانی‌های اخیر رهبری در ایام آشوب است؛ ایشان به صراحت آشوب فعلی را برخاسته از نقطه ضعف ندانسته، بلکه واکنشی به قوت منطق جمهوری اسلامی می‌دانند که در یکسال اخیر در قالب زندگی با نشاط مومنانه رخ نموده است و حسب این نگاه به دولت دستور می‌دهند «حواستان پرت نشود» و همچنین در طبقه‌بندی شش‌گانه خود از بازیگران، به گونه‌ی «معترض» اشاره ندارند. انگیزه نگارش متن بالا این است، آیا این استراتژی می‌تواند الگویی برای کنش‌گری طلاب جهت عبور از بحران و یا تبدیل آن به فرصت باشد یا نه؟ یا طلاب وظیفه‌ای غیر از شتاب‌دهی پیشرفت به سوی زندگی بانشاط و مومنانه دارند که خود حاصل همان تحلیل است. بر این اساس پاسخ نامتعارف شما می‌تواند برخاسته از درک سه خطا باشد؛ یک. خطای ؛ مقرر راهبرد موجود در سخنرانی‌های اخیر ناظر به حوادث را به درستی خلاصه نکرده است؛ پاسخ درخور این خطا، استناد به فیش‌های موجود در متن و تلاش در تصحیح این خلاصه‌سازی است. دو. خطای ؛ راهبرد رهبری در تاویل حوادث با نقصان روبرو است؛ پاسخ درخور و به‌شدت ضروری این است که خطای در تاویل موجود در بیان رهبری را در قالب متنی مستند و مستدل کنیم و به عنوان منظر نخبگان حوزوی، در اختیار ایشان قرار دهیم، چرا که تدبیر اجرایی و امنیتی کشور هم اکنون با راهبرد ایشان تنظیم می‌شود، کما اینکه، دستورات ایشان به دولت و نهاد امنیتی در متن حاضر ذکر شده است. سه. خطای ؛ در اتخاذ راهبرد متفاوت و تفسیر مغایر رویدادها؛ پاسخ درخور آن است که تلاش کنیم مقدمات نظری دریافت راهبرد رهبر انقلاب برای خود، متولیان و کنشگران را تحصیل کنیم، تا زودتر به لایه تنظیم کنش نائل آییم. پ.ن. اگر به من فحش بدی بازم برات می میرم 😘
3⃣ پاسخ آقای محمدی: چه بگویم برادر خوبم، در برابر این همه روشنی و واضحات؟! چه بگویم که عاجز از سخنم در برابر این هم آشکارگی و بدیهیات؟! ماجرا در فهم اقتضائات زمانه است. ماجرا در فهم شرایط عسرت است و امکان های مقاومت و پایداری است. ماجرا در نفهمیدن معنای «تاب آوری» است که مورد تأکید رهبری است. ماجرا در لقلقه کردن این معانی است، بدون اینکه حقیقتا اهل دردی باشیم و زیر فشاری. ادبیات ما حزب الهی‌ها خیلی پر است. همه چیز روشن است و واضح. همه چیز تحت کنترل است و ما مُشرف. بویی از اضطرار و دردکشیدن در میان نیست. جواب همه پرسشها مشخص است و هم سوالات در حکم شبهه. ما قابلیت هم دردی مان از بخش زیادی از جامعه را از دست داده ایم . وقتی هم‌درد نباشی، هم‌سخن هم نیستی . هم‌سخنی، فرع بر هم‌دردی است. ما را هم همین گونه فهمیده ایم؛ بریده از اضطراب‌ها و اضطرارهای آخرالزمانی. در گیری ما با طاغوت زمانه، امروز ما را به نقطه رسانده است. نه اینکه تا کنون تفاهم اجتماعی نداشته ایم. انقلاب اسلامی اگر متفاهم بین نبود، 300 هزار نفر از بهترین هایمان را پایش نمی دادیم. ولی امروز جنگ بالا گرفته و اضطرارهای جدیدی آشکار شده است. فشار مضاعف جنگ، وحدت اجتماعی را نشانه رفته است؛ آن هم از طریق آشفته سازی ذهنیتها ... ما امروز بیش از هر کنشی، باید «عزیزُ علیه ما عنتم» شویم. باید تجافی کنیم و همنشینی کنیم. باید گوش دهیم و کمتر حرف بزنیم. سپس باید با تبیین، آشنا بودن دردها را نشان دهیم. رنجها و دردها را به رسمیت بشناسیم و از این درد فقدانها، با تکیه بر دارایی ها، حرکت و انقلاب و قیام خلق کنیم. رنج و درد، محمل تفاهم است و همدردی، اولین گام تفاهم . بدترین تقریر از پیشرفت و حرف آقا این است که بگوییم این اعتراضها هیچ نیست و ما باید به پیشرفت مان برسیم . مگر می توان به پیشرفت رسید بدون ارتباط و اتصال با جان‌ها و اراده‌ها؟! این جدا کردن پیشرفت از جان و نفوس مردمان و ملتِ سرزمینِ اسلام است. این نادیده انگاشتن جامایه پیشرفت است؛ این ندیدن اراده ملی است. این به مسلخ بردن بیانیه گام دوم است. این انکار نقشه راه جمهوری اسلامی؛ یعنی «مردم سالاری دینی» است. احساس اعتراض نسل کنونی، مهمترین سرمایه انگیزشی مشارکت این نسل در فرآیند بالنده انقلاب اسلامی است. مساهمت در تغییر موازنه جهانی به نفع اسلام، بدون مشارکت این نسل امکان پذیر نیست. بزرگترین اشتباه راهبردی امروز حزب الله، فرونشاندن و ارضای کاذب این احساس اعتراض است؛ ولو با شعار مقدسی به نام «تببین». برادر برادرم برادر عزیزم مقرر محترم، مشکلش مثله کردن منطق اندیشه حضرت آقا با عَلم کردن فیشهایی است که به جایی اینکه دالهایی بر منطق اصیل انقلاب اسلامی تلقی شوند، همگی در حکم قضیةٌخارجیةٌ فهم شده‌اند. و چه بلاها که با این فراتحلیلها و فراخوانشها، بر سر مضامین و معانی کلام حضرت امام ره و حضرت آقا دامت برکاته نیامده است! اینکه با هر سخنرانی حضرت آقا، زیر و رو می شویم و به یکباره بساط قبلی را که اتفاقا آن هم در تبعیت از حضرت آقا فراهم کرده بودیم، جمع می کنیم و یاعلی گویان، طرح نو از نو در می اندازیم، ما در وهله‌ها مدفون و امکان استمرار و استقرار را از ما سلب کرده است. پ .ن. من چه فحشی دارم به تو بدهم مگر چند نفر در این دنیا هستند که برای من می‌میرند 😎😘
4⃣ پاسخ من؛ تصدقت شوم؛ برادر مجدد و اندیشمندم؛ یک. اصرار دارم، متن حاوی خلاصه شش جلسه اخیر رهبری است که حاوی یک نکته کلیدی روشن است که اصرار دارید نبیند. دو. راهبرد ایشان ناظر به آشوب، نافی هیچ یک از مطالبات بر زمین مانده ایشان نیست. سه. راهبرد ایشان، واجد یک افق ایجابی راهگشاست و می‌تواند کنش‌های خرد این روزها را سامان بدهد. پ.ن. بیش از این نیازمند جلسه حضوری خدمتتان به خرج و صرف کلپچ است.
1⃣ نکات و تأملات یکی از فضلای حوزوی در نسبت با راهبرد رهبری در «عالم نو»: 🔸تبویب همان فرمایشات حضرت آقا بود . ▫️باید محل بحث معین شود: اغتشاشات خیابان است/ یا اعتراضات؟ اصلا ایندو را داریم یا صرفا یک اغتشاش حداقلی دشمن ساز است؟ بفرض بودن دوتاش، اینبار اعتراض پشت دست اغتشاش هست یا ربطی به هم ندارد( تحلیل محسن مهدیان)؟ پشت دست بودن یعنی ولو خودش در خیابان نیست و حتی موافق اغتشاش نیست اما بودن روحیه اعتراض، بی اعتمادی و... عملا پیشگیری، جمع کردن، مجازات اعتشاشگر را سخت کرده است! ▫️رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد: در یک نظرسنجی انجام شده ۱۰ درصد مردم اغتشاش‌ها و ۵۵ درصد اعتراضات را تایید کرده‌اند. از این مقدار ۸۳ درصد اصلا در این اعتراضات شرکت نکرده‌اند ولی با این وجود معترض‌اند. این افراد ۶۰ درصد مسائل اقتصادی و معیشتی را دلیل این اعتراض‌ها دانسته‌اند و همچنین بیش از ۲۰ درصد فساد اداری و اصلاح ساختار آن را بیان کرده‌اند. از این افراد سوال شده است که مطالبات شما چیست. که باز هم ۵۹ درصد اصلاح معیشت، ۶ درصد رفع فیلتر و تنها ۳.۵ درصد آزادی زنان را در حجاب و پوشش خواستار شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت اقتصادی مطلوبی را نداشته‌ایم، تصریح کرد: باید بپذیریم در جامعه ما مشکلات زیر ساختی وجود دارد. https://www.hamshahrionline.ir/news/716873/ نزدیک به همین را اول اغتشاشات ایسپا هم داد ▫️اگر این آمارها درست است و نوعی ارتباط بین معترض و اغتشاش هست باید عرض کنم بحث اصلی جلسه سر این قسم بود نه اغتشاش! یعنی میشود همه فرمایشات رهبری را هم بوسید و سر چشم نهاد اما باز هم پرسید با این ۵۵ درصد چه باید کرد؟ ۷۰۰مدرسه و ۱۱۰۰۰دانش آموز در ماه مهر که روسری کنده و... یا بقیه مدارسی که بعضا فضای رفتن و حرف زدن بسته شده هم همان دست فرمان اغتشاش را باید رفت؟ ▫️نکته دیگر اینکه در همین دستورات برای آن قسم که کار فرهنگی باید کرد؛ این کار چیست؟! هم مضمون و هم قالب و...
2⃣ پاسخ من: تشکر وافر؛ ▫️یک. بله صرفا یک خلاصه‌سازی و نمایه‌زنی است، انگیزه متن هم این بود که اولا در جلسات مشاهده کردم، غالبا، منظر رهبری شنیده نشده است، این درحالی است که در طی ۴۰ روز و تطورات حادثه، یک دیدگاه بر گفتگوی ایشان حاکم است. ▫️دو. این متن در جلسه شنبه با موضوع کنش‌گری طلاب عرضه شد. ▫️سه. نکته مهم اینجاست، که همانطور که در متن هست، رهبری، معترضین را در گونه‌شناسی ذکر نکرده‌اند، دلیل این چیست؟ آیا رهبری معترضین را در زمره غفلت‌زده‌ها و احساساتی‌ها می‌دانند یا رهبری بر این تفاوت اشراف ندارند، یا ما با نوعی استراتژی تغافل خودخواسته روبرو هستیم؟ اگر تغافل است، انگیزه این تغافل چیست؟ آیا این استراتژی در لایه کنش‌گری طلاب هم باید امتداد پیدا کند؟ ▫️چهار. چنانچه رهبری به دولت توصیه می‌کند که حواسش به این حادثه در نسبت به شتاب‌دهی پیشرفت، پرت نشود، آیا این امتداد در کنش‌گری طلاب هم جاری است؟ ▫️پنج. در پاسخ به چیستی کار فرهنگی، در مقیاس عموم مردم، بنده نوعی دعوت به تسهیل‌گری زندگی با نشاط و مومنانه می‌بینیم، انگار شأن غیرزبانی بر زبانی غلبه دارد. در نسبت به نخبگان جوان، فعال‌سازی مسئولیت پذیری و در نسبت به احساساتی‌ها و تحقیق‌نکرده‌ها تنبه موقعیت با پیشگامی در روایت درست قابل دریافت است؛ باز هم رسیدگی به اعتراض محوریت ندارد، این تغافل حتی در حوزه کار فرهنگی به چه خاطر است؟ ما با تاکتیک روبرو هستیم؟
🔸یادداشت همسو با راهبرد رهبری، به قلم یکی از فضلای حوزوی؛👇
📌 عالَم نو: ضرباهنگ پیشرفت 🔹عقلانیت انقلاب اسلامی نه بر پایه اندیشه اجتماعی اضطرار و عصر حیرت و عصر عسرت بلکه بر پایه منطق اجتماعی رشد و تعالی انسان شکل گرفته است و جهان معنایی متعالیه را به بشریت تکنیک زده عرضه کرده است. در این منطق جهان رو به تکامل است و روز به روز انسان ها آماده شنیدن حقیقت و ندای فطرت هستند. بر این پایه که «منطق والای حکومتی و تمدنی» است، ضعف و نواقص در جبهه حق هرچند روند تعالی انسان را کند می کند اما به هیچوجه متوقف نمی کند و اراده انسان را به اضطرار نمی کشاند؛ بلکه این ندای فطرت و قوت-های برآمده از حقیقت است که عزم ملی را تقویت می کند، هندسه سیاسی جهان را تغییر می دهد، الگوی نوین پیشرفت را عرضه می کند و به تدریج عالم گیر می شود و را می سازد. انقلاب اسلامی حلقه ای از این جریان متصل تعالی است که از انبیا الهی (علیهم السلام) آغاز شده است و به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتهی خواهد شد. 🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، همواره این جریانات متفرق و به ظاهر هماهنگ باطل است که از پیشروی جبهه به هم پیوسته حق و جریان جاری فطرت و حقیقت خوف دارد و با جنگ ترکیبی درصدد اختفای قوت ها و پیشرفت های جبهه حق است. جنگی که با هدف نفوذ نرم و ارائه روایت نادرست از قوت ها و ضعف های جامعه اسلامی می خواهد دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد کند و نسل جوان پیشرو را از هویت دینی و ملی خود جدا کند و از عرصه های علمی و فناوری قدرت_افزا دور نگه دارد و حواس مسئولان را نسبت به شتاب دهی به پیشرفت همه جانبه پرت کند. 🔹بر این اساس، اغتشاشات اخیر نه از روی قوت دشمن و یا به جهت ضعف های فراوان ما بلکه از روی استصال دشمن و طراحی های از پیش فکر شده بود. مدیریت این اغتشاشات، تهاجمی منفعلانه در برابر پیشرفت های مختلف علمی، فناورانه و اقتصادی و همچنین تضعیف حرکت رو به پیشرفت جبهه مقاومت بااستفاده از ضعف ها و نواقص ما بود. 🔸بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی و «منطق والای حکومتی و تمدنی»، اغتشاشات اخیر اگرچه آسیب هایی را برای جامعه به همراه داشت اما لطف خفیه الهی در مسیر پیشرفت داخلی و تمدن سازی (عالم نو) بود، چرا که موجب آشکار شدن نواقص موجود و ضعف های مخفی شد و فکرهای دغدغه مندان را به درمان ضعف ها و تقویت بنیه های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نسل جوان معطوف کرد. 🔹اغتشاشات اخیر و تهاجم گسترده و ترکیبی دشمنان داخلی و خارجی و همراهی برخی از داخلی ها، بار دیگر نشان داد که باید به عقلانیت اصیل و امید آفرین و پیشرو انقلاب اسلامی و حکمت تمدنی و فقاهت اجتماعی رهبران و متفکران اصیل انقلاب که بنیاد فکری عالَم نو است باز گردیم و از تفسیرهای انحرافی موجود در جبهه انقلاب که موجب تشتت فکری و گسست اجتماعی است دست برداریم و ید واحده ای برای مشارکت فعال در روند حاکم شدن نظمی جدید در دنیا باشیم. https://eitaa.com/hekmat121
یادداشت چهارم، از آقای محسن مهدیان که پیش از نگارش متن عالم نو‌ منتشر شده است👇:
✅تهش چی میشه؟ 👈"تهش چی میشه؟" سوال خیلی ها این روزها است. طبیعی است. خسته شدند؛ از بهم ریختن کسب وکارها؛ از ناامنی ها؛ از توهین ها و هتک حرمت ها؛ از تصاویر دردناک سلاخی حافظان امنیت و... از سویی مردم سنگ تمام گذاشتند؛ آنچه بر گرده مردم بود به بهترین وجه عمل شده است. هوشیاری و جداکردن صف شان از آشوب و اغتشاش و اعلام برائت جانانه که نمونه اش راه پیمایی 13 آبان بود. 🔹با این حال این پرسش باقی است؛ کی تمام می شود؟ 🔸برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید این حوادث را چطور تحلیل می کنیم؟ من ترجیح می دهم تحلیل رهبری را از این روزها ملاک قرار دهم. تحلیلی که کاملا متفاوت از تحلیل رایج در میان تحلیل گران است. 1⃣تحلیل رایج و ظاهری چیست؟ اینکه نظام زخم هایی دارد که بدان بی توجهی شده و تبدیل به اعتراضاتی شده است و بی اعتنایی به اعتراضات درنهایت منجر به اغتشاش و آشوب شده است. 2⃣تحلیل دوم چیست؟ تحلیل دوم یا همان تحلیل رهبری اینست که اگرچه نظام گرفتار زخم ها و آسیب هاست، اما آنچه این روزها شاهد آنیم نه به جهت نقص ها که اتفاقا برعکس به جهت قوت نظام است. نقص ها را باید برطرف کرد اما اغتشاشات امتداد اعتراضات و نقص ها و آسیب ها نیست و اتفاقا قوت ها عامل این روزهاست. 🔹رهبری حتی برخلاف تحلیل های دیگر معتقد است اینکه سراغ نوجوان و جوان ما رفتند نیز به جهت رشد قدرت تحلیلی بچه های دهه 80 و 90 است. ✅زمین تا آسمان بین این دو تحلیل تفاوت است. 🔹در تحلیل اول طرف می گردد ببینید کدام زخم است که این آشوب ها را شکل داده است و یک روز طعنه به حجاب و گشت ارشاد می زند و یک روز اقتصاد و یک روز آزادی و غیره و باز هم دست خالی برمی گردد و نمی تواند کمکی به ماجرا کند. 🔸اما تحلیل دوم می گوید دشمن امروز در پیچیده ترین حالت ممکن و با تمام ظرفیتش آمده است و این به جهت قوت مردم و توفیقات دولت نسبت به گذشته است. دشمن از این قدرت عصبانی است. هرچه می گوید نیز بهانه است. این بهانه نباشد، می بافد و می سازد. او ذاتش بر دروغ و تهمت و تحریف است. تنها در یک حالت دست از آشوب و آدم کشی برمی دارد که ما روز به روز ضعیف تر شویم و از این بالاتر اینکه از هویت ملی و اسلامی مان دست برداریم. 👈تحلیل دوم می گوید باید با قوت بیشتری مشکلات داخلی را رفع کرد اما اتصال این مشکلات به حوادث این روزها است. به تعبیری ما با دو پدیده کاملا مجاز مواجهیم. ⭕️با این توضیح برگردیم به سوال ابتدایی؛ " تهش چی میشه؟" بازهم برخلاف تصور رایج که گفته می شود پایان حوادث دست عدلیه و امنیه است، پایان این ماجرا کاملا دست مردم است. 🔸امنیه و عدلیه باید به وظیفه شان عمل کنند. هرگونه مماشات با جریان آدم کش و تروریست داخلی است. اما ماجرا با تحکم نیز ختم نمی شود و چه بسا برخی را مجدد دچار خطای تشخیص کند. ماجرا اینست که جنگ دشمن ترکیبی است پس مواجه با آن نیز باید ترکیبی باشد. 🔹هر میزان مردم نسبت به پیرامون خود حساس تر شوند و احساس مسوولیت کنند این ماجرا زودتر تمام می شود. هرکس هر میزان می تواند باید نسبت به ددمنشی این جریان بی هدف و بی سر و بی بته روشنگری کند. هرکس هر میزان می تواند باید نسبت به غفلت ها و جهل های پیرامون خود روشنگری کند و از زشتی ها اعلام برائت کند. هر میزان مردم در فضای مجازی و واقعی جلوتر بیایند این جریان کریه و قبیح و مشمئز کننده زودتر تمام می شود. این تحلیل یعنی پایان این حوادث، همه با هم دهها گام جلوتر رفته ایم. همشهری @mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ از این منطق جدید رفع نقص کنیم! • رهبر انقلاب اسلامی: "ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع کردیم بین حضور مردم و آراء مردم و معارف الهی؛ جمع بین این دو کارِ آسانی نیست، [ولی] ما این کار را به توفیق الهی انجام دادیم. البتّه نقصهایی داریم. من هیچ وقت ادّعا نمیکنم در این زمینه‌ها نقص نداریم؛ نه، نقصهایی داریم امّا حرف، منطق، یک منطق جدیدی است در دنیا."(۱۱آبان۱۴۰۱) 🖋پ.ن: وظیفه نیروهای انقلابی در وهله اول فهم و برجسته کردن این منطق جدید و بعد تلاش برای رفع نقایص آن است. هنوز به نظر افراد حزب اللهی زیادی این منطق جدید یعنی جمع بین معارف و ارزشهای الهی با حضور و رای مردم -که حرف نوی جمهوری اسلامی است(۱)- خوب فهم نشده است. لوازم این منطق جدید در همه سطوح و رویه های حکمرانی خوب پیگیری و اجرا نشده است! قبول کنیم سطحی از مشکلات حکمرانی با مردم دقیقا از این نقایص است! ..................................... ۱. "جمهوری اسلامی حرف نویی دارد ارزشهای الهی و مردم؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند".(۹۰/۱۰/۷) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پنجم، یادداشت حجت‌الاسلام قنبریان همسو با ایده محوری راهبرد رهبری همراه با یک تذکر!