eitaa logo
حکمت فرهنگ
261 دنبال‌کننده
53 عکس
26 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آیا در سیاست‌گذاری هیئت‌های مذهبی اشتباه کردیم؟ رضا هلالی از مداحان دهه هشتاد، می‌گوید «سمیه‌ها» حاصل بی‌توجهی و تضعیف جذابیت‌بخش به بوده‌است. به تحلیل این موضوع می‌پردازم. ان شاالله. @HekmateFarhang
🔸 آیا در سیاست‌گذاری هیئت‌های مذهبی اشتباه کردیم؟ ▫️رضا هلالی از مداحان دهه هشتاد، می‌گوید «سمیه‌ها» حاصل بی‌توجهی و تضعیف جذابیت‌بخش به بوده‌است. او ترویج سبک‌های «شور» را آغازگر اشتیاق و هجوم نوجوانان و جوانان به سوی هیئت‌ها دانسته و مقابله با چنین شیوه‌هایی را غلط و زمینه‌سار گرایش جوانان به موسیقی‌های مبتذل معرفی می‌کند. ▫️بی‌شک هیئت‌ها را باید از موثرترین ابزارها و مجامع دانست؛ هیئت مجموعه‌ای از انسان‌هاست که تصمیم گرفته‌اند، علاوه بر یادآوری هنرمندانه حیات عالی‌ترین انسان‌ها و خصوصیات والایشان، فرصتی را برای تمرین و تحقق این ویژگی‌ها فراهم سازند. ▫️از آنجاکه هیئت حاصل اجتماع انسانی است، لذا پدیده‌ای درگیر زمان و مکان است و بسته به جغرافیای انسانی متنوع شده و متناسب با تحولات تاریخی، صورت‌های مختلفی یافته است. با این‌همه هیچ‌گاه کارکرد اصیل خود را از دست نداده و محفلی برای تمرین و تحقق انسان ذوابعاد بوده‌است تا عقل و عشق و عمل را همراه کرده و از گردنه‌های پرخطر حوادث روزگار عبور کند. ▫️هرچند نمی‌توان به‌صورتی نهادی، سیاست فرهنگی مدونی برای «هیئات مذهبی» بعد از انقلاب سراغ گرفت، اما کلمات امامین انقلاب، سرشار از گزاره‌های سیاست‌ساز در این حوزه است. در این گفتارها، بارها بر کارکرد تربیتی هیئت برای تربیت انسان جامع و ذوابعاد تاکید شده و هرگونه تحول و نوآوری‌ای که به این کارکرد وفادار نبوده، امنیت حاکم بر این قرق‌گاه تربیتی را برهم زند یا وجوهی از هیئت را بر دیگر وجوه اولویت بخشد، مورد نکوهش قرار گرفته است. (برای نمونه اینجا را ببینید) ▫️از این رو نمی‌توان با دیدگاه رضا هلالی در مبتنی بر نوآوری‌های شکلی غیرمتعارف هیئت همراه بود. جذابیتی که شاید سبب بسط کمی حاضرین هیئات شود، اما کارویژه اصیل آن را نادیده گرفته و به مرور نابود می‌کند. این جذابیت به یاری بسط و تعالی هیئت نیامده است بلکه با سوءاستفاده‌ از این ظرفیت ریشه‌دار و سازنده، آن را به کالای بازار مدرن تنزل داده و برای رقابت در بازار ، چوب حراج بر این بنیاد گران‌سنگ زده است. ▫️حاصل آن‌که شکوائیه رضا هلالی بیش از آن‌که به دفاع از کارکرد هیئت شبیه باشد، به فریاد فروشنده‌ی می‌ماند که شیر با آب مخلوط کرده‌است و توسط صالحان بازار رسوا شده است؛ حالا او در دفاع از رفتار خودش، پوکی استخوان زنان محله را بهانه می‌کند که «من شیرناخالص از این جهت می‌فروشم که جمعیت بیشتری از آن بهره‌مند شود، لذا صالحان مسبب این بیماری پوکی استخوانند»؛ ناگفته پیداست کوچک و بزرگ بر این استدلال خواهند گریست! هرچند که این گریه‌ها دردی دوا نخواهد کرد و متاسفانه این بازار هر روز پررونق‌تر می‌شود. @HekmateFarhang
دوست فرهیخته‌ام، جناب حجت‌الاسلام ابوالفضل رهبر، در کانال «حدیثنا» با بیانی شیوا به گزینش، ترجمه و توضیح روایات، در پاسخ به سوالاتی روزآمد می‌پردازد. توصیه می‌کنم از راهگشای پیشوایان معصوم علیهم‌السلام بهره‌مند شوید: @hadithona
🔸برهان «علی» بر «لا میز فی‌الاعدام من حیث العدم» ▫️امروز بعد از نماز ظهر، با علی، پسر هشت‌ساله‌ام، «فکر بکر» بازی کردیم؛ تفلسف این روزهایم، آنچه در تصویر می‌بینید را رقم زد: علی در ردیف پنجم، به چینش صحیح دست‌یافته بود، اما من با تمسک به قول «تمایز در اعدام» بازی را تا سه ردیف دیگر ادامه دادم و استدلال کردم گزینه‌های خالی به درستی جانمایی نشدند، او همه احتمالات مختلف را چید تا راه را بر استدلال ببندد. ▫️بعد کمی در این باب، گفتگو کردیم، او قائل است همه می‌دانند چیزهایی که نیستند با هم فرقی ندارند و این یک است که بین آن‌ها فرق بگذاریم. ▫️به‌هرحال، علی هم‌بحث پایه‌ای است در این دست مباحثات، امیدوارم زود از لذت گفتگو گذر کند و به میدان اقدام پا بگذارد. @HekmateFarhang
🔸 فیلیمو و سیاست‌گذاری ایرانی ▫️ به تازگی گزارش سالیانه مصرف رسانه‌ای کاربران خود در سال ۱۳۹۹ را منتشر کرده و در همین گزارش را این‌گونه بیان می‌کند «چشم‌انداز ما: هر خونواده ایرانی، یک اشتراک فیلیمو». ▫️فیلیمو، طی رشد 41 برابری در چهارسال گذشته، توانسته است در سال 1399 با تیمی 300 نفره 35000 اپیزود ویدئو ارائه کند و نفر را قانع کند تا برای مشاهده 29 میلیارد دقیقه ویدئو، اشتراک خریداری کنند؛ خریداران وفاداری که تهیه‌کنندگان را به فکر ساخت 30 سریال جدید برای این ارائه‌دهنده وادارکرده‌اند. ▫️در ادامه، به بررسی گزارش آماری فیلیمو با محوریت چشم‌انداز آن که بر خانواده تمرکز دارد، خواهم پرداخت: 1️⃣ مطالعه قسمت اول: نشانه‌شناسی چشم‌انداز فیلیمو @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
🔸 فیلیمو و سیاست‌گذاری #خانواده ایرانی ▫️#فیلیمو به تازگی گزارش سالیانه مصرف رسانه‌ای کاربران خود د
🔸نشانه‌شناسی چشم‌انداز فیلیمو از مجموعه «فیلیمو و سیاست‌گذاری خانواده ایرانی» ▫️نمی‌توان از تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی یا سیاست‌گذاری پدیده‌ای اجتماعی سخن گفت، بی‌آنکه از پایه آن حوزه، تصویری روشن داشت. البته همیشه، این مفاهیم پایه، به صراحت بیان نمی‌شود بلکه آن را باید در میان رفتارها و گفتارها جستجو کرد. اینک که فیلیمو در چشم‌انداز خود را نشانه گرفته‌است، باید از او پرسید «خانواده ایرانی» در نگاه او چگونه است؟ ▫️فیلیمو، خانواده‌ایرانی را در صفحه چشم‌انداز گزارش خود به تصویر کشیده‌است، من به همین تصویر از خانواده می‌پردازم؛ ▫️خانواده در فیلیمو ندارد، بلکه لوگوی زرین فیلیمو دقیقا در جای مادر نشسته‌است، همان مادری که نماد و تعالی کودک است؛ البته می‌توان تصور کرد، طراح برای حضور مادر در وزان ایده فیلیمو، با محدودیت‌های اخلاقی روبرو بوده است. هرچه هست، خانواده‌ی نیازمند به اشتراک فیلیمو، فعلا نیازی به مادر ندارد. ▫️همچنین، برخلاف شعار فیلیمو، ما با یک «خانواده ایرانی» روبرو نیستیم، بلکه یک خانواده تک‌والدی با موهای بور و چشمانی روشن در تصویر جا گرفته‌‌اند که بی‌شک نمی‌توان آن را نماد خانواده در دانست، هرچند می‌توان آن را خانواده مطلوب فیلیمویی دانست که او برای تحقق‌اش تلاش می‌کند. ▫️با توجه به این نکته که انیمیشن‌های کودکانه از پربازدیدترین بخش‌های فیلیمو هستند (مثلا بچه رئیس با 270 میلیون دقیقه)، برای فیلیمو اولویت ویژه‌ای دارد (بخوانید پرسودی است)، از همین‌رو، کودک را در میانه تصویر نشانده و «کنترل» را به او تقدیم کرده‌است تا سکان‌دار کشتی فیلیمو در دریای مواج و پرخطر این رسانه باشد. او را در حد یک همراه هیجان‌زده تنزل داده که حتی استطاعت رسانه خانواده خود را ندارد. ▫️در تصویر فیلیمو از خانواده، کودکی معصوم و البته ، ، ‌ و بدون پدری راهبر، در حضور طلایی فیلیمو به آرامش دست‌ می‌یابد و بر کرسی سفید سلطنت‌اش به شادمانی خواهد نشست. در این صورت، تصور توسعه خانواده فیلیمویی از یک میلیون خانواده به بیست میلیون خانواده ایرانی مبتنی بر چشم‌اندازش، بسیار ترسناک خواهد بود چرا که به نظر می‌رسد فیلیمو تصمیم گرفته‌است یک بزرگ درست کند. ▫️می‌توان آنچه را که در این سطور بود، حمل بر نوعی بدبینی یا رقابت فرهنگی-اقتصادی کرد یا می‌توان آن را تذکری بر این نکته دانست که نمی‌توان برای خانواده ایرانی تصمیمی گرفت، بی‌آنکه حامل تعریفی از «خانواده ایرانی» بود، چه آن‌را در مقاله‌ای بلند تنظیم کنیم یا آنکه در تصویری چشم‌نواز در میانه گزارشی آماری جانمایی کنیم. @HekmateFarhang
13920917_7898_64k.mp3
2.28M
🔸 انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیه ▫️ما امروز نگاه می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر، خیال می‌کنیم یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. ▫️ قضیه یک طولانی، یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی موسی‌بن جعفر کسانی داشت که به او علاقه‌مند بودند. ▫️یک چنین شخصیتی ، ، به خدا، به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشه‌ای برای این‌که حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، این بزرگترین خطر برای حکومت هارونی است. لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش بردارد. (خطبه‌های نماز جمعه تهران 1364/01/23) @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران جنگ نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. @Farsna - Link
انا لله و انا الیه راجعون پدر و راهبر مجاهدان رسانه‌ای جبهه مقاومت و حقیقت، در یوم‌الله قدس به دوستان شهیدش پیوست.
🔰 منتشر شد: چیستی و نحوه وجود فرهنگ ▫️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ شد. 📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دست‌یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است. کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه‌های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی‌آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. مؤلف می‌خواهد به همان پدیده‌ای ناظر باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ مراد می‌کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایه‌های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته‌اند. ▫️برای تهیه این کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir
🔸اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ. ▫️کانال حکمت فرهنگ @HekmatFarhang
🔸فتوحات معنایی در عصر صورت‌ها؛ ▫️در روزهای گذشته یادداشت‌های سه برادر فرهیخته جناب آقایان محمدی، قربانی و روزبهانی را در قامت موافق با برنامه تلویزیونی «» و یادداشت و هوامش آقای قائمی‌نیک را در قامت مخالف خواندم. ▫️دوست بزرگوار آقای محمدی از منظر اجتماعی به این برنامه نگریسته‌اند و آقای قربانی در امتداد همین منظر، فناوری‌ها را خوانده و نسبت بین علم و عمل را در آن پررنگ ندانسته‌اند. من نه یک برنامه تلویزیونی را «فناوری اجتماعی» می‌دانم و نه «فناوری» را تا آنجا خلاقیت‌پایه می‌دانم که نسبت کمی با علم داشته باشد. اما از سوی دیگر با آقای قائمی‌نیک نیز همراه نیستم و همچون سه بزرگوار دیگر با ساخت و انتشار چنین برنامه‌هایی همراهم. ▫️دلیل این همراهی را بیشتر در نسبت فرم و محتوا می‌دانم. چرا که هرچند فرم و محتوا در هر بیان فرهنگی همراهند، اما همیشه در ظهور یک اثر نقش یکسانی ندارند. آنجا که محتوایی نسبت معتبر و مستقلی با واقع دارد، تلاش می‌کند از هر قاب، منظر و منفذ، خود را نمایان سازد، اما در جای دیگر که معرفت بیش از «حکایت» در گروی «روایت» و برساخت جمعی است، این صورت است که برای حضورش به هر محتوایی التماس می‌کند، تا از تک و تای اجتماعی بازنماند. ▫️من سطح اول را «» یا غلبه محتوی بر فرم می‌نامم و آنچه در «حسینیه معلی» می‌گذارد را از این باب برمی‌شمرم. چنانچه پیش از این، معنای قویم و راهگشای حماسه حسینی، صورت‌های پیشین بیان فرهنگی را قبضه کرده‌است، همچنان به فتوحات خود ادامه خواهد داد و «حسینیه معلی» یکی دیگر از فتوحات عصری آن معنای سترگ است. ▫️در مقابل، برنامه‌هایی چون «عصر جدید»، فرمی است که به ساخت روایت و معنا نشسته است. در اینجا صرفا، ما به صورت فرمال می‌دانیم باید شگفت‌زده شویم، بی‌آنکه آنچه می‌گذرد، نسبت ما را با واقعیت و حقیقت بیشتر کند. هر آنچه از محتوا در جوف این فرم مهاجم و سلطه‌گر حاضر شود در هاضمه آن هضم می‌گردد. لذا عامل حاضر می‌تواند، از توکل بر خدا بگوید یا از امید سکولار کره‌ای، قرآن ز بر بخواند با چهارده روایت یا بر پیچ و تاب حلقه‌ای انسانیت خود را بیاویزد، این همه با غرض فرم همخوان است و می‌تواند بر قامت‌شان، لباس خود را بپوشاند و حاضر میدان باشد، چون پیش از آن به هیچ واقعیتی وابسته نیست. ▫️لذا معیار نهایی در این تقابل، به ماهیت معنایی برمی‌گردد که پیش از فرم قصد شده‌است، معنایی پیشینی و حکایت‌گر همچون حماسه حسینی در تماس با صورت، آن را مظهری برای حقیقت می‌سازد، اما معنایی که جز با التفات و توجه جمعی ساخت نمی‌شود و نسبتی با واقع ندارد، وابسته فرم خواهد ماند و همین محل نقص و نقدهاست. ▫️با همین بیان از ابتدا با «عصر جدید» و شعباتش حتی با استدلال توسعه عدالت در استعدادنمایی همراه نشدم اما با چند برنامه حسینیه معلی و اثر اصلی آن «وجیها بالحسین»، آن را یک نوآوری بیانی دریافت کردم. @HekmateFarhang
آیت‌الله میرباقری در جهان‌آرا _1.mp3
51.54M
🎧 آیت‌الله میرباقری | تحلیل ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر (در برنامۀ جهان‌آرا) 💥 برخی اصحاب علوم انسانی در تحلیل اغتشاشات اخیر دچار شتاب‌زدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی، قضاوت نکردند؛ ایدئولوژیک قضاوت کردند. 💥 آنهایی که اسلامِ حداقلی را پیاده کرده‌اند عامل مشکلات امروزی هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیم‌سازان بوده‌اند، حالا نشسته‌اند و ایراد می‌گیرند و حاضر نیستند مسئولیت تصمیم‌سازی‌هایشان را بر عهده بگیرند! 💥 فقری که در نظام سرمایه‌داری رخ داده، ضلع فرهنگی‌اش همین نوع پوشش غربی است. آنها نیروی انسانی اکثریت را مصرف می‌کنند تا به سود اقلیت برسند؛ جاذبه‌های زنانه را هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد، به نفع سرمایه‌داری مصرف می‌کنند. 💥 حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیرانقلابی بودن نیست ولی جزو واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبه‌های درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است. اصلاح بی‌حجابی باید اصلاح ریشه‌های آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بی‌حجابی. 💥 طواغیت، شعارهای خوب را از انبیا می‌گیرند و بد معنا می‌کنند! پیامبر اکرم(ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد و آزادی آنها بوده است؛ ولی مستکبرین، آزادی را به گونه‌ای معنا می‌کنند که به توسعه غربی منجر شود! ☑️ @mirbaqeri_ir
حکمت فرهنگ
🎧 آیت‌الله میرباقری | تحلیل ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر (در برنامۀ جهان‌آرا) #صوت_برنامه 💥 برخی اصح
در میان سکوت فراگیر اندیشمندان حوزه و دانشگاه یا بعضاً پاسخ‌های غیرمرتبط و غیرموثر، این گفتگو واجد التفات‌های پایه‌ای در نسبت با وضعیت فرهنگی ایران است. هرچند همچنان فاقد یک ایده اقدام در کوتاه مدت است.
عالم نو.pdf
422.4K
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل رخدادهای آشوب‌زده این روزها بیان شده است، این انگاره عمومیت یافته است که این رویداد در نتیجه «ضعف» مستقر در منطق جمهوری اسلامی رخ داده است. ضعفی که می‌توان آن را در تدبیر فرهنگ، اقتصاد یا سیاست جستجو کرد. ▫️اما معظم انقلاب، در شش سخنرانی خود که در این ایام ارائه نموده‌اند، منظری متفاوت را برای تفسیر و تحلیل این رخداد، برگزیده‌اند. متن به بیان اجمالی و واچینی بیانات ایشان پرداخته است. ▫️این متن در جستحوی یافتن راهبرد کنشگری فعال در این ایام، صورت‌بندی شده است و مبتنی بر دکترین رهبری در پی دستیابی به سرمایه‌ها، حیطه‌بندی اقدام و راهبری کنشگری است؛ برای مشارکت در این نوشتار می‌توانید نسخه ویرایش‌‌پذیر برخط آن را در آدرس زیر ببینید: 📋 yun.ir/alamno @HekmateFarhang
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب در تحلیل حوادث اخیر: اغتشاشات خیابانی واکنشِ انفعالی دشمن در مقابل حرکت‌های بزرگ اخیر ملت ایران است / ابتکار دست ملت ایران است 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://khl.ink/f/51130
حکمت فرهنگ
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل ر
🔸هم‌اندیشی ذیل راهبرد «عالم نو» رهبر معظم انقلاب در باب آشوب اخیر؛ ▫️پس از انتشار خلاصه سخنرانی‌های اخیر رهبری و بیان راهبرد متفاوت ایشان، جمعی از نخبگان دلسوز حوزوی، مطالبی را مطرح کردند که می‌تواند در درک راهبرد کنش‌گری این روزها کمک کند، در ادامه برخی را انتشار می‌دهم: ▫️متن اول گفتگو با برادر فاضل حجت‌الاسلام علی محمدی، مدیر موسسه معنا؛ ▫️متن دوم، گفتگو با یکی از فضلای حوزوی منتقد به راهبرد. ▫️متن سوم، یادداشت همسوی یکی از فضلای حوزوی.
حکمت فرهنگ
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل ر
1⃣ پاسخ آقای محمدی؛ 🔹خواندم و تحلیلی بسیار خطرناک برای کنشگری امروز جامعه ایمانی بود انصافاً. 🔹توضیح مختصر اینکه جناب آقای .... دامت افاضاته: ـ آیا به نظرتان درخواستهای مکرر حضرت آقا در خصوص کرسی های آزاداندیشی محقق شده است؟ ـ آیا به نظرات شریف ایشان در خصوص لزوم تحول فقاهت از فقاهت فردی به فقاهت حکومتی محقق شده است؟ ـ آیا به نظرتان تغییر محسوسی درباره سبک زندگی ایرانیان افتاده است؟؛ همان سبک زندگی ای که حضرت آقا در بجنورد در سال 91 فرمودند که ما در بخش نرم افزاری تمدن که بخش اصلی محسوب می شود، پیشرفت چشمگیری در انقلاب نداشته ایم. ـ آیا اسلامیت علوم انسانی ربطی به تحقق تمدن نوین اسلامی دارد یا نه؟ ـ آیا تحول حوزه و دانشگاه تحقق یافته است؟ ـ آیا در فضای مجازی کار شاقی انجام داده ایم؟ ـ آیا در الگوی مشارکت مردمی توانسته ایم الگوسازی و مدل سازی کنیم؟ ـ و دهه ها «آیای دیگر» .... 🔹به صراحت عرض می کنم که همه اینها را با این اعتقاد می نویسم که حرکت تکاملی و بالنده انقلاب اسلامی در این بیش از چهار دهه هیچگاه تعطیل نشده است. و اساساً انقلاب اسلامی در مسیر بالنده خود توانسته از دامهای اصلی جریان رقیب تمدنی خود مانند ترور، جنگ، تهاجم فرهنگی، تحریم، انقلاب مخملی سربلند بیرون بیاید و ان شاء الله اکنون نیز از «جنگ رسانه ای و شناختی» با موفقیت بیرون خواهد آمد. ولی تحلیل در حال حاضر، ارضاء ذهنی امت حزب الله است که در نهایت به او بگویی که چون تو خیلی خوبی، اینقدر مورد حمله ای !! انقلاب اسلامی در حال بالندگی است و همین سطح و شدت درگیری با تمدن مستقر کنونی را افزایش داده است و اتفاقا این تشدید درگیری است که ضعفهای ما را بیشتر هویدا میسازد و تحت فشار خود، کهنه را باز میکند. این انگیزه های متراکم و توجه های صیقل یافته را نباید با تحلیلهایی که فقط به و و آن معطوف است، بی ثمر کرد! 🔹امروز مهمترین عرصه درگیری با تمدن رقیب، توجه به درگیری سه گانه «توسعه»، «تحجر» و «پیشرفت» است. هر تحلیلی که این انرژی جمع شده را در غیر این عرصه تخلیه کند، به شدت خطرناک و انحرافی است. ما در معرض یک جنگ تمام عیار هستیم. ضعفهای ما در این درگیری در حال آشکار شدن است. دشمن رشد ما را نمی تواند ببیند و با تمام قوا به میدان آمده است. این فرصتی تاریخی ما برای فهم مان است... مراقبت کنیم که با خودارضایی روانی، فرصت سوزی نکنیم .....
حکمت فرهنگ
1⃣ پاسخ آقای محمدی؛ 🔹خواندم و تحلیلی بسیار خطرناک برای کنشگری امروز جامعه ایمانی بود انصافاً. 🔹توض
2⃣ پاسخ من: سلام و رحمت ▫️پاسخ کوتاه اینکه این تحلیل من نیست، خلاصه فرمایش رهبری در شش سخنرانی اخیر است و سن ایشان به این افعال که شما نام بردید نمی‌خوره! ▫️پاسخ کمی بلندتر؛ مقرر متن، همچنان تصور می‌کند، متن بالا خلاصه سخنرانی‌های اخیر رهبری در ایام آشوب است؛ ایشان به صراحت آشوب فعلی را برخاسته از نقطه ضعف ندانسته، بلکه واکنشی به قوت منطق جمهوری اسلامی می‌دانند که در یکسال اخیر در قالب زندگی با نشاط مومنانه رخ نموده است و حسب این نگاه به دولت دستور می‌دهند «حواستان پرت نشود» و همچنین در طبقه‌بندی شش‌گانه خود از بازیگران، به گونه‌ی «معترض» اشاره ندارند. انگیزه نگارش متن بالا این است، آیا این استراتژی می‌تواند الگویی برای کنش‌گری طلاب جهت عبور از بحران و یا تبدیل آن به فرصت باشد یا نه؟ یا طلاب وظیفه‌ای غیر از شتاب‌دهی پیشرفت به سوی زندگی بانشاط و مومنانه دارند که خود حاصل همان تحلیل است. بر این اساس پاسخ نامتعارف شما می‌تواند برخاسته از درک سه خطا باشد؛ یک. خطای ؛ مقرر راهبرد موجود در سخنرانی‌های اخیر ناظر به حوادث را به درستی خلاصه نکرده است؛ پاسخ درخور این خطا، استناد به فیش‌های موجود در متن و تلاش در تصحیح این خلاصه‌سازی است. دو. خطای ؛ راهبرد رهبری در تاویل حوادث با نقصان روبرو است؛ پاسخ درخور و به‌شدت ضروری این است که خطای در تاویل موجود در بیان رهبری را در قالب متنی مستند و مستدل کنیم و به عنوان منظر نخبگان حوزوی، در اختیار ایشان قرار دهیم، چرا که تدبیر اجرایی و امنیتی کشور هم اکنون با راهبرد ایشان تنظیم می‌شود، کما اینکه، دستورات ایشان به دولت و نهاد امنیتی در متن حاضر ذکر شده است. سه. خطای ؛ در اتخاذ راهبرد متفاوت و تفسیر مغایر رویدادها؛ پاسخ درخور آن است که تلاش کنیم مقدمات نظری دریافت راهبرد رهبر انقلاب برای خود، متولیان و کنشگران را تحصیل کنیم، تا زودتر به لایه تنظیم کنش نائل آییم. پ.ن. اگر به من فحش بدی بازم برات می میرم 😘
حکمت فرهنگ
2⃣ پاسخ من: سلام و رحمت ▫️پاسخ کوتاه اینکه این تحلیل من نیست، خلاصه فرمایش رهبری در شش سخنرانی اخی
3⃣ پاسخ آقای محمدی: چه بگویم برادر خوبم، در برابر این همه روشنی و واضحات؟! چه بگویم که عاجز از سخنم در برابر این هم آشکارگی و بدیهیات؟! ماجرا در فهم اقتضائات زمانه است. ماجرا در فهم شرایط عسرت است و امکان های مقاومت و پایداری است. ماجرا در نفهمیدن معنای «تاب آوری» است که مورد تأکید رهبری است. ماجرا در لقلقه کردن این معانی است، بدون اینکه حقیقتا اهل دردی باشیم و زیر فشاری. ادبیات ما حزب الهی‌ها خیلی پر است. همه چیز روشن است و واضح. همه چیز تحت کنترل است و ما مُشرف. بویی از اضطرار و دردکشیدن در میان نیست. جواب همه پرسشها مشخص است و هم سوالات در حکم شبهه. ما قابلیت هم دردی مان از بخش زیادی از جامعه را از دست داده ایم . وقتی هم‌درد نباشی، هم‌سخن هم نیستی . هم‌سخنی، فرع بر هم‌دردی است. ما را هم همین گونه فهمیده ایم؛ بریده از اضطراب‌ها و اضطرارهای آخرالزمانی. در گیری ما با طاغوت زمانه، امروز ما را به نقطه رسانده است. نه اینکه تا کنون تفاهم اجتماعی نداشته ایم. انقلاب اسلامی اگر متفاهم بین نبود، 300 هزار نفر از بهترین هایمان را پایش نمی دادیم. ولی امروز جنگ بالا گرفته و اضطرارهای جدیدی آشکار شده است. فشار مضاعف جنگ، وحدت اجتماعی را نشانه رفته است؛ آن هم از طریق آشفته سازی ذهنیتها ... ما امروز بیش از هر کنشی، باید «عزیزُ علیه ما عنتم» شویم. باید تجافی کنیم و همنشینی کنیم. باید گوش دهیم و کمتر حرف بزنیم. سپس باید با تبیین، آشنا بودن دردها را نشان دهیم. رنجها و دردها را به رسمیت بشناسیم و از این درد فقدانها، با تکیه بر دارایی ها، حرکت و انقلاب و قیام خلق کنیم. رنج و درد، محمل تفاهم است و همدردی، اولین گام تفاهم . بدترین تقریر از پیشرفت و حرف آقا این است که بگوییم این اعتراضها هیچ نیست و ما باید به پیشرفت مان برسیم . مگر می توان به پیشرفت رسید بدون ارتباط و اتصال با جان‌ها و اراده‌ها؟! این جدا کردن پیشرفت از جان و نفوس مردمان و ملتِ سرزمینِ اسلام است. این نادیده انگاشتن جامایه پیشرفت است؛ این ندیدن اراده ملی است. این به مسلخ بردن بیانیه گام دوم است. این انکار نقشه راه جمهوری اسلامی؛ یعنی «مردم سالاری دینی» است. احساس اعتراض نسل کنونی، مهمترین سرمایه انگیزشی مشارکت این نسل در فرآیند بالنده انقلاب اسلامی است. مساهمت در تغییر موازنه جهانی به نفع اسلام، بدون مشارکت این نسل امکان پذیر نیست. بزرگترین اشتباه راهبردی امروز حزب الله، فرونشاندن و ارضای کاذب این احساس اعتراض است؛ ولو با شعار مقدسی به نام «تببین». برادر برادرم برادر عزیزم مقرر محترم، مشکلش مثله کردن منطق اندیشه حضرت آقا با عَلم کردن فیشهایی است که به جایی اینکه دالهایی بر منطق اصیل انقلاب اسلامی تلقی شوند، همگی در حکم قضیةٌخارجیةٌ فهم شده‌اند. و چه بلاها که با این فراتحلیلها و فراخوانشها، بر سر مضامین و معانی کلام حضرت امام ره و حضرت آقا دامت برکاته نیامده است! اینکه با هر سخنرانی حضرت آقا، زیر و رو می شویم و به یکباره بساط قبلی را که اتفاقا آن هم در تبعیت از حضرت آقا فراهم کرده بودیم، جمع می کنیم و یاعلی گویان، طرح نو از نو در می اندازیم، ما در وهله‌ها مدفون و امکان استمرار و استقرار را از ما سلب کرده است. پ .ن. من چه فحشی دارم به تو بدهم مگر چند نفر در این دنیا هستند که برای من می‌میرند 😎😘
حکمت فرهنگ
3⃣ پاسخ آقای محمدی: چه بگویم برادر خوبم، در برابر این همه روشنی و واضحات؟! چه بگویم که عاجز از سخنم
4⃣ پاسخ من؛ تصدقت شوم؛ برادر مجدد و اندیشمندم؛ یک. اصرار دارم، متن حاوی خلاصه شش جلسه اخیر رهبری است که حاوی یک نکته کلیدی روشن است که اصرار دارید نبیند. دو. راهبرد ایشان ناظر به آشوب، نافی هیچ یک از مطالبات بر زمین مانده ایشان نیست. سه. راهبرد ایشان، واجد یک افق ایجابی راهگشاست و می‌تواند کنش‌های خرد این روزها را سامان بدهد. پ.ن. بیش از این نیازمند جلسه حضوری خدمتتان به خرج و صرف کلپچ است.
حکمت فرهنگ
🔸عالَم نو؛ منظر متفاوت رهبری در تحلیل رویداد‌های اخیر. ▫️در میان تحلیل‌هایی که برای تفسیر و تاویل ر
1⃣ نکات و تأملات یکی از فضلای حوزوی در نسبت با راهبرد رهبری در «عالم نو»: 🔸تبویب همان فرمایشات حضرت آقا بود . ▫️باید محل بحث معین شود: اغتشاشات خیابان است/ یا اعتراضات؟ اصلا ایندو را داریم یا صرفا یک اغتشاش حداقلی دشمن ساز است؟ بفرض بودن دوتاش، اینبار اعتراض پشت دست اغتشاش هست یا ربطی به هم ندارد( تحلیل محسن مهدیان)؟ پشت دست بودن یعنی ولو خودش در خیابان نیست و حتی موافق اغتشاش نیست اما بودن روحیه اعتراض، بی اعتمادی و... عملا پیشگیری، جمع کردن، مجازات اعتشاشگر را سخت کرده است! ▫️رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد: در یک نظرسنجی انجام شده ۱۰ درصد مردم اغتشاش‌ها و ۵۵ درصد اعتراضات را تایید کرده‌اند. از این مقدار ۸۳ درصد اصلا در این اعتراضات شرکت نکرده‌اند ولی با این وجود معترض‌اند. این افراد ۶۰ درصد مسائل اقتصادی و معیشتی را دلیل این اعتراض‌ها دانسته‌اند و همچنین بیش از ۲۰ درصد فساد اداری و اصلاح ساختار آن را بیان کرده‌اند. از این افراد سوال شده است که مطالبات شما چیست. که باز هم ۵۹ درصد اصلاح معیشت، ۶ درصد رفع فیلتر و تنها ۳.۵ درصد آزادی زنان را در حجاب و پوشش خواستار شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت اقتصادی مطلوبی را نداشته‌ایم، تصریح کرد: باید بپذیریم در جامعه ما مشکلات زیر ساختی وجود دارد. https://www.hamshahrionline.ir/news/716873/ نزدیک به همین را اول اغتشاشات ایسپا هم داد ▫️اگر این آمارها درست است و نوعی ارتباط بین معترض و اغتشاش هست باید عرض کنم بحث اصلی جلسه سر این قسم بود نه اغتشاش! یعنی میشود همه فرمایشات رهبری را هم بوسید و سر چشم نهاد اما باز هم پرسید با این ۵۵ درصد چه باید کرد؟ ۷۰۰مدرسه و ۱۱۰۰۰دانش آموز در ماه مهر که روسری کنده و... یا بقیه مدارسی که بعضا فضای رفتن و حرف زدن بسته شده هم همان دست فرمان اغتشاش را باید رفت؟ ▫️نکته دیگر اینکه در همین دستورات برای آن قسم که کار فرهنگی باید کرد؛ این کار چیست؟! هم مضمون و هم قالب و...
حکمت فرهنگ
1⃣ نکات و تأملات یکی از فضلای حوزوی در نسبت با راهبرد رهبری در «عالم نو»: 🔸تبویب همان فرمایشات حضرت
2⃣ پاسخ من: تشکر وافر؛ ▫️یک. بله صرفا یک خلاصه‌سازی و نمایه‌زنی است، انگیزه متن هم این بود که اولا در جلسات مشاهده کردم، غالبا، منظر رهبری شنیده نشده است، این درحالی است که در طی ۴۰ روز و تطورات حادثه، یک دیدگاه بر گفتگوی ایشان حاکم است. ▫️دو. این متن در جلسه شنبه با موضوع کنش‌گری طلاب عرضه شد. ▫️سه. نکته مهم اینجاست، که همانطور که در متن هست، رهبری، معترضین را در گونه‌شناسی ذکر نکرده‌اند، دلیل این چیست؟ آیا رهبری معترضین را در زمره غفلت‌زده‌ها و احساساتی‌ها می‌دانند یا رهبری بر این تفاوت اشراف ندارند، یا ما با نوعی استراتژی تغافل خودخواسته روبرو هستیم؟ اگر تغافل است، انگیزه این تغافل چیست؟ آیا این استراتژی در لایه کنش‌گری طلاب هم باید امتداد پیدا کند؟ ▫️چهار. چنانچه رهبری به دولت توصیه می‌کند که حواسش به این حادثه در نسبت به شتاب‌دهی پیشرفت، پرت نشود، آیا این امتداد در کنش‌گری طلاب هم جاری است؟ ▫️پنج. در پاسخ به چیستی کار فرهنگی، در مقیاس عموم مردم، بنده نوعی دعوت به تسهیل‌گری زندگی با نشاط و مومنانه می‌بینیم، انگار شأن غیرزبانی بر زبانی غلبه دارد. در نسبت به نخبگان جوان، فعال‌سازی مسئولیت پذیری و در نسبت به احساساتی‌ها و تحقیق‌نکرده‌ها تنبه موقعیت با پیشگامی در روایت درست قابل دریافت است؛ باز هم رسیدگی به اعتراض محوریت ندارد، این تغافل حتی در حوزه کار فرهنگی به چه خاطر است؟ ما با تاکتیک روبرو هستیم؟