eitaa logo
رضا حیدری
595 دنبال‌کننده
161 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙اما [فاطمه زهرا س] مقامی دارد كه امام عسکری (ع)می فرماید :« نَحنُ حججُ الله على خلقه وجدتُنا فاطمه حجة الله علينا» اگر ما حجت هستیم او حجة الله علی الحجج است. مقام حجت، مقام ولایت، مقام عصمت دارد. عصمة الله الكبرى، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. مقام علم دارد که امیرالمومنین کاتب بود وقتی فرشته وحی بر زهرا نازل می شد و آموزه‌ها را می گفت.نبی نیست به معنای مصطلح آن، اما ملهَم است محدَّث است میزبانِ فرشته است میزبانِ ملَکِ مخصوصِ وحی است. این مقام، مقام بزرگی است. دستگیری کردن و کمک کردن، مقام ولایت داران است. اگر یک امامزاده میتواند به ما کمک کند به خاطر این است که مراتبِ نازلِ ولیِّ خدا بودن را دارد هر قدر این بالاتر می رود قوت آن بیشتر می‌شود. امام باقر (ع) فرمود مردم حوایجشان را نزد ما می آورند ما خودمان اگر حاجتی داریم به حضرت زهرا (س) متوسل می شویم. ما واسطه بین مردم و خدا هستیم برای حوائج شان، و واسطه بین ما و خدا، حضرت زهرا سلام الله علیها است... پس زن جلوه ملکوتی می تواند داشته باشد بالاتر از مرد. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خبر خوب قرآن برای اهل ایمان و عمل صالح؛ بر جهان، حاکم خواهید شد 🔸 درسهایی از آیه ۵۵ سوره نور در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. مدت: ۸ دقیقه محورها: -بیش از هفتاد آیه بر تطبیق شده است -منتظر واقعی، اهل عمل صالح است و صالحان بر جهان حاکم خواهند شد -دینی که خدا برای صالحان پسندیده است قانون مستقر خواهد شد -در دوران حکومت ولی عصر امنیت پایدار بوجود می آید چون... -هدف نهایی رسیدن بشر به عبودیت و دوری ازشرک است 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها7⃣ 📚برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند... از جمله دلایل اخباری ها، ممنوعیت تفسیر به رای است و استظهار را نوعی تفسیر به رای می دانند. با صرف نظر از جواب های متعددی که داده شده از جمله آنچه شیخ اعظم در رسائل آورده که《استظهار تفسیر به رای نیست》می توان اینگونه پاسخ داد که؛ بر فرض قبول کنیم که حمل لفظ بر ظاهر آن از موارد تفسیر به رای است، این اخبار ناهیه از تفسیر به رای، معارض هستند با روایات بسیاری که دلالت بر جواز تمسک به ظاهر قرآن دارد پس باید بین این دو دسته جمع کرد همانطور که شیخ الطائفه چنین کرده است .... 📚برشی از صفحه ۱۰۴-۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امشب این را در رثای قمر منیر بنی هاشم برای منبر روز وفات ام البنین انتخاب کردم. چقدر زیباست این شعر عرب : رايي و رايتي و عزمي وُجودك عضیدی و افخر اببأسك و َجودك انفضخت هامتك لجلي وَ جودك عله ازنودك جره من غصب مايه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹از دفتر یادداشتهای روزانه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری- ۹۹/۱۱/۶ دو روز مانده به وفات س 🔹در این ابوذیه، قافیه "جودک" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است: عقل وپرچم و اراده ام وجود توست (جودک یکم بخشی از کلمه وجود بمعنای "بودن تو" است و واو مضموم است) بازویم هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو (جودک دوم بمعنای کرم تو و بخشش تو است و واو مفتوح، عاطفه است ) سر تو برای من شکافته شد ومشک تو (جودک سوم بمعنای مشک تو است و واو مفتوح، عاطفه است) آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد. http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرجام جهان در روایات معصومین 🔸احادیث فرجام جهان در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. ⏳مدت: ۸ دقیقه 📝محورها: -خصوصیات و ویژگیهای امام زمان در روایات اسلامی -برخی اولیای خدا از دیدگان نهان اند مانند حضرت خضر -برخی اولیا و انبیا غیبت موقت داشته اند مانند؛ یونس و اصحاب کهف و... -موضوع مهدی و مهدویت از موضوعات اساسی جهان اسلام است موضوع شیعه فقط نیست. -منجی خواهی، موضوعی است که در همه ادیان ذکر شده است البته هیچکدام به اندازه اسلام آن را تدقیق و تبیین نکرده است. -امام حسین ع فرمود: اگر مهدی را درک میکردم تمام عمرم به او خدمت میکردم -امام مهدی ع خود را به امام حسین ع معرفی خواهد کرد. -در دعای عرفه، افتتاح، عهد و... ما را به سوی حضرت ولی عصر راهنمایی کرده اند 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امشب تلفنی، موفقیت و افتخارآفرینی گروه جهادی بقیه الله اندیمشک در جشنواره ملی مالک اشتر بسیج و کسب عنوان موفق ترین گروه جهادی کشور را به حجت الاسلام آقای مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اندیمشک و همه حوزوی های انقلابی در آن مدرسه و جوانان بسیجی آن گروه جهادی تبریک گفتم .کثرالله امثالهم و شکرالله مساعیهم. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۹۹/۱۱/۶ 🔍درباره این موفقیت، بیشتر بخوانید: http://www.shabestan.ir/detail/News/1015848 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 4.mp3
2.54M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۵ دقیقه 📝محورها: ۱- مسئولیت طیب الولاده و تربیت فرزند بر دوش نهاده شده است ۲- کارفرهنگی یعنی جا بیفتد که بانوان مسئولیت بزرگی بر دوش دارند... کار فرهنگی، غیر از کار آموزشی است. ۳-آنچه غرب ترویج کرد... ۴-تعیین و تبیین نقش زن در تربیت دینی و تمدن سازی خیلی جای کار دارد ... هنوز در بدایت راه هستیم 🔺برش چهارم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸مسئولیت زن و مادر انتشار بمناسبت 🎙البته زن مسئولیتی بر دوشش نهاده شده که به اقتضای خصوصیات ناسوتی و فرشی، منحصر در اوست و هیچکس دیگری، هیچ مرد دیگری نمی‌تواند این کار بزرگ را انجام بدهد. زنی که دامنش پاک است چه کسی جز او می تواند مولد طیب به دنیا بیاورد؟ این مسئولیت "طیب الولاده" بر عهده زن نهاده شده است. مسئولیت بر عهده اوست. این مقام بزرگی است. همینجا میخواهم موضوع مهمی را به شما برادران و خواهران گرامی عرض کنم که کارهای فرهنگی وجهه همت شماست؛ یک جمله زیبا از رهبر معظم انقلاب که روی دیوار اینجا نوشته شده: 《 کار فرهنگی همان چیزی است که من حاضرم برای آن جانم را بدهم 》جمله مهمی است. یعنی چه !؟ کار فرهنگی یعنی دختر ما، همسر ما، مادر ما در این جامعه بدانند که مسئولیت بزرگی، دین بر گردن آنها نهاده . در خانه، بار مسئولیت بزرگی به دوش می کشند این یعنی کار فرهنگی. این باید جا بیفتد که بانوان، مسئولیت بزرگی بر دوش شان است نه اینکه فقط بدانند چون کار فرهنگی غیر از کار آموزشی است. باید فیلم تلویزیونی ما این را القاء کند، قوانین اداری ما برای یک خانم کارمند این را القاء کند، مدرس دانشگاه ما برای دانشجویان این را تبیین کند تا این جا بیفتد که بانوان و زنان بار مسئولیت بزرگی بر دوش دارند و باید از عهده برآیند و آنچه که غرب ترویج کرد که زن و مرد در یک رقابت بی نتیجه پا به پای هم رقابت کنند با آموزه های دینی ما اساسا متنافی است. اینها در دو میدان، در دو جا وظیفه دارند البته اشتراکاتی هم دارند. دین تامین نان و معاش را بر دوش مرد نهاد و تربیت فرزند و محبت در خانه را بر دوش زن نهاد... پیوند با خویشان را به تعبیر فرمود یعنی و ، حلقه وصل و ارتباط در خانواده است اگر تضعیف شد خیلی از آسیب های دیگر به وجود می آید. نقش زن و جایگاه زن در تربیت دینی، در تربیت اسلامی، در تمدن سازی، در جامعه اسلامی خیلی جای کار دارد. این قابل فکر کردن است، قابل برنامه ریزی کردن است خیلی بیش از آنچه تا حالا انجام داده ایم. بیش از آنچه انجام شده باید بشود، هنوز در بدایت راه هستیم. مبادا گمان این باشد که مرد و زن باید در جامعه به رقابت با یکدیگر بپردازند و زن باید همانطور حقش را از جامعه بگیرد که مرد. اینجا آنکسی که شکست می خورد اولا زن است و ثانیا کل بشریت چون در آینده اتفاقی خواهد افتاد که و دینی شکل نخواهد گرفت. روی این خیلی باید فکر کنیم باید برای آن مقاله بنویسیم مطالعه کنیم کتابهایی هم نوشته شده است کارهایی هم کرده اند. سلام الله علیها الگوست برای ما... 🔺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سپاه ناحیه امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸. http://eitaa.com/Heydari_org
🔸حضرت فاطمه در سروده های آئینی بختیاری 🎙سروده های آئینی با درونمایه دوستی خاندان پیامبر (ص) در فرهنگ و ادب بختیاری زیاد است و از همه بیشتر در ستایش مولا علی علیه السلام است به ویژه سروده های داراب افسر و اشعار ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی... اما درباره سلام الله علیها سروده ها زیاد نیست والبته در آنچه سروده اند دُر سُفته اند، فاخر و نافذ... سروده های ملازلفعلی کرانی در ستایش و ثناء سیده نساء العالمین فاطمه را ببینید، بی نظیرند این اشعار؛ فاطمه وا بَوِهْ‌س اُ میرَهْ‌س اُ او هر دو کُرِس/ دُرِّ شَهوارِنْ اَیَر قَیمَتِ سونْ جُون داری بی‌ویِ زَن گَلِ دُنیا کِه مِنِه باغِ بِهِشت/ جورِ جِربیلِ اَمین داره بِه خِزمَتکاری امیدوارم درست تلفظ کرده باشم. ببینید چقدر زیبا و روان، محور بودن بانو فاطمه را به تصویر کشیده که فرمود؛《هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها》این شعر مانا و پایا است... در ادامه مقام دنیوی《سیده نساء العالمین》را برای بی بی بیان میکند و مقام آسمانی و اخروی بالاتر از فرشته بودن را به خوبی در قالب کلمات میرساند... 🔺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع شعرای بختیاری؛ شهرستان اردل . تابستان ۹۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: 🔹۱-این ابیات، دو بیت از بخش دوم منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبا در هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است. 🔹۲- معنی ابیات: خدا فرمود: فاطمه با پدرش، شوهرش و هر دو پسرش؛ اینها پنج تنی هستند که بر میگزینم این پنج نفر در شاهوارند؛ اگر به بهای آنان جان بپردازی، ارزش دارد. او (فاطمه) سرور و بزرگ زنان دنیاست که در باغ بهشت، فرشتگانی مانند جبرئیل امین خدمتکار او هستند. http://eitaa.com/Heydari_org
راهپیمایی گتوند 1.mp3
1.12M
🎧بشنوید مدت: ۲ دقیقه 🔻موضوع: دشمن شناسی 🎙وعده پروردگار خلف نمیشود؛ انجز وعده و نصر عبده. پروردگار، بندگانش را یاری خواهد کرد اگر آنها پروردگار را یاری کنند. اینها سنت های الهی است؛ ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. دورتا دور سرزمین ما درگیری است. دور تا دور میهن بزرگ اسلامی ما جنگ است. این آب و خاک، دشمنان این مکتب دشمنان این مذهب دشمنان این مردم، غارتگران معادن و منابع خدادادی این سرزمین که چشم طمع دوخته اند به اینها، آنها آنچه میخواهند از نا امنی های منطقه، نا امن کردن ایران است اما چون دست در دست کسی نهاده اند که پروردگار به او مکنت بخشیده است و او است و یک عالم دینی است، عالمی که دین را بخوبی میشناسد، مردمش را هم بخوبی میشناسد، دشمنان مردم را هم بخوبی میشناسد، افق آینده را هم خوب میبیند، برای ۲۰ سال دیگر ۱۰۰سال دیگر فکر و اندیشه دارد برنامه دارد نخواهند توانست براین ملت پیروز شوند، بر ملتی که راه را گم نمیکند برملتی که تا امروز دانسته است دشمنش چه کسی است دوستش چه کسی است. دشمنش حتی اگر دستکش مخملین بدست داشته باشد سرانگشت چدنی او را از ورای این دستکش مخملین میبیند، ملتی که میتواند گرگ را حتی در لباس میش تشخیص بدهد، این ملت هیچگاه شکست را تجربه نخواهد کرد... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷- شهرستان گتوند. http://eitaa.com/Heydari_org
1_822280656.mp3
1.09M
🎧بشنوید👆 🔸به جان خریده ها را به نان نمی فروشیم... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷- گتوند http://eitaa.com/Heydari_org
🎙️قرآن کریم پس از توصیه انسان به والدین، مادر را جدا ذکر میکند که گویای اهمیت اکرام مادر است.... تأثیر مادر در پیوندهای اجتماعی، غیر قابل انکار است...وقتی خواسته اند به پیوستگی و همگرایی دستور دهند به 《صله ارحام》 دستور داده اند نه 《صله اصلاب》پس مادر، مایه پیوستگی و مهرورزی است... کلام امام خمینی (ره) که از دامن زن، مرد به معراج می رود به ما میفهماند که پرورش شهید سلیمانی و حججی و سایر افتخار آفرینان ایران اسلامی مرهون دامن پاک مادران و تربیت اسلامی آنان است...حضور زنان در کارهای مختلف اجتماعی نباید نقش آنها در انجام وظیفه بزرگ تعلیم و تربیت نسل را کمرنگ کند. 🔺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در نشست بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت ولی عصر عج. ۱۵بهمن ۹۹. اهواز. 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-93633-.html
راهپیمایی گتوند 2.mp3
849.2K
🎧بشنوید👆 🔸جهاد و مقاومت، رمز عزت و پیروزی ⏳مدت: کمتر از ۲ دقیقه 🎙این ملت که جهاد را، شهادت را بابی و دری از درهای بهشت می بیند، این ملت که عزتش را در جهاد می بیند این ملت هیچگاه شکست را تجربه نمیکند. زهرای اطهر که عزاداریهای او را به پایان رساندیم او اینگونه میفرماید - در آن خطبه شریف فدکیه - که پروردگار جهاد در راه خدا را مایه عزت اسلام قرار داده است. ملتی که همچنان میداند دشمن چه میکند، ملتی که وقتی میبینند در کشورهای اسلامی کسانی آمده اند با پول با امکانات کشورهای یهودی الاصل منطقه در حال فتنه انگیزی هستند یک میلیون جوانش ثبت نام میکند برای اینکه برود و بجنگد. دو هزار کیلومتر از آب و خاکش از فرزند شیرین زبانش از خانواده اش جدا بشود برود در آنجا بجنگد، مبارزه کند مبادا دشمنان به سرزمینش، به ناموسش نگاه بد داشته باشند، این ملت، ملت پیروز است. این ملت همان ملتی است که پروردگار وعده داده است که اینها وارثان زمین خواهند شد. اینها الگو خواهند شد اینها امامان امت خواهند شد. اینها امناء زمین خواهند شد. 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷- شهرستان گتوند. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها8⃣ 📚...گرچه گفته شد که برخی اخباری ها قائل به عدم حجیت همه آیات هستند چه نصوص و چه ظواهر اما باید دانست که؛ دسته دومی از اخباریها هستند که تعدادشان از دسته اول بیشتر است و قائل به تفصیل بین احکام نظری و دیگر احکام هستند. ایشان حجیت ظواهر آیات را در احکام نظری نمی پذیرند. احکام نظری یعنی آنچه گویای حکمی عملی است ولی از ضروریات دین نیست و باید با نظر و استدلال بدان دست یافت اعم از اصول و فروع. این دسته، منابع احکام شرعی را منحصر در اخبار و سنت می دانند و عقیده دارند که در احکام شرعی نمی شود به ظواهر قرآن استدلال کرد مگر آنکه نصی از اهل بیت ع مطابق و موافق آن ظاهر وارد شده باشد. ولی در احکام غیر نظری، ظواهر قرآن را حجت می دانند مانند: احکام ضروری، آیات وعظ و انذار و رهب و تذکر، و آیاتی که یکی از ادله عقلی قطعی را درباره اصول دین از توحید و معاد و عدل تایید می کنند.... 📚برشی از صفحه ۱۰۶و ۱۰۷کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حکمتی از ع 📹در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. ⏳مدت: ۴ دقیقه 📝محورها: _کسی که کرامت نفس داشت آن را به خفت گناه آلوده نمیکند. _خواری نفس، زمینه بروز شرهاست. _چه کسانی تکبر، عجب و ویژه خواهی دارند 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۶بهمن ۹۹ در ویژه برنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز مصاحبه دقیق و متفاوت دوست عزیز، مولف فاضل، محقق مدقق، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ امرالله شجاعی راد درباره 《یاران و راویان خوزستانی امام هادی ع》 را در ایکنا خواندم و تلفنی از جد و جهد او در معرفی علمای خوزستان تشکر کردم صدر عن اهله و وقع فی محله. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۹۹/۱۱/۲۷ 🔹برای مطالعه مصاحبه مزبور، از لینک زیر وارد شوید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3954075 🔹امرالله ، متولد سال ۱۳۴۳ش در میانکوه شهرستان امیدیه از توابع استان خوزستان است. پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه امیدیه شد و در همان سال اول به قم هجرت کرده و دروس سطح را نزد اساتید مطرح به پایان رساند و در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید حضور یافت. فعالیت موثر در موسسه هایی مانند امام خمینی، مجمع الفکر الاسلامی و انساب نبوی و... از سوابق علمی پژوهشی اوست چنانکه ارائه مقالات متعدد در کنگره های ملی و بین المللی از دیگر افتخار آفرینی های اوست. پژوهشهای او در قالب مقالات و کتب مستقل یا مقدمه نویسی بر کتب و تصحیح کتب بوده است که: بیش از ۳۰کتاب چاپ شده و نشده، ۱۵مقاله چاپ شده در مجلات، بیش از ۸۰ مقاله و پژوهش چاپ نشده و...در حوزه کتابشناسی، تراجم نگاری، آثار و مفاخرخوزستان، انساب و...از جمله آن است. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اخبار‌«مَن بَلغ» و خبر لیلة الرغائب 🎙اگر کسی اخبار «مَن بَلغ» را مفید حجیت دانست و گفت؛ اخبار « » جعل حجیت میکنند برای خبر ضعیفی که مؤدای آن، استحباب یا ثواب فلان عمل باشد... آنگاه شاید بتواند فتوا به استحبابِ شرعی عمل بدهد. اینکه میگوییم « شاید » به این دلیل است که ما معتقدیم باید اطلاق این حجیت، ثابت شود یعنی معلوم شود که آیا این جعلِ حجیت، مطلق است یا صرفا در مواردی جعلِ حجیت شده است که سند متصل صحیح نباشد ( به شکل سالبه محصله). اگر اطلاق ثابت نشود مواردی که سند مرسل مخدوش باشد( به شکل موجبه معدوله) اساسا موضوعِ این جعلِ حجیت نیست. توضیح اینکه : یک وقت میگوییم سندِ متصل صحیح نداریم یا به هر دلیل وثاقت احراز نشد و یک وقت میگوییم سندی داریم که مخدوش است و ادعای جعل شده درباره آن، نه اینکه فقط وثاقت احراز نشده باشد. به عنوان مثال به نظر میرسد خبر واحدی که درباره اعمال رسیده است از نوع دوم باشد لذا مشمول اخبار «من بلغ» نمیشود حتی بر مبنای کسانی که قائل به حجیتِ خبرِ ضعیف در باب سنن هستند مگر اینکه خبر لیلة الرغائب را از نوع اول بدانند یا اطلاق را اثبات کنند که البته ما مبنای جعل حجیت را نپذیرفتیم لذا از بحث اطلاق گیری بی نیازیم. اگر کسی اخبار «من بلغ» را مفیدِ ترتبِ ثواب دانست نه حجیت، و گفت؛ مفاد اخبار «من بلغ» این است که خدا به انجام دهنده ى عمل که به قصدِ درکِ ثواب، عمل را انجام میدهد «التماس ذلک الثواب» پاداش میدهد (پاداش تفضلی میدهد نه استحقاقی) هرچند آن روایتی که مؤدای آن، ثواب بود به خطا رفته باشد... آنگاه میتواند فتوا دهد به ترتبِ ثوابِ عملِ ذکر شده در آن روایت ضعیف. بدون اینکه فتوا به استحباب شرعی دهد لذا تصریح میکنند به اینکه مکلف آن عمل را «به قصد رجاء» و اميدِ دریافتِ ثواب انجام دهد نه به قصدِ ورودِ شرعی و استحباب. با این تصریح تلاش میکنند تا از بدعت گذاری، دور شوند چون بدعت به «إدخال ما لیس فی الدین فی الدین» معنی شده است یا ««إدخال مالم یُعلَم أنّه من الدین فی الدین ». حالا بیاییم سراغ تطبیق این مبنا بر خبر ضعیف رسیده درباره لیلة الرغائب. به نظر میرسد عمل به خبر واحدی که درباره لیله الرغائب رسیده است با اخبار «من بلغ» درست نمیشود حتی بر مبنای ترتب ثواب که ما آن را پذیرفته ایم. توضیح اینکه: مواردی که علم یا ظن غالب به مخدوش بودنِ سند باشد( به شکل موجبه معدوله) قصد رجاء، متمشی نمیشود و این یک امر تکوینی است و با دستور شرعی محقق نمیشود. چگونه «التماس ذلک الثواب» محقق میشود؟ وقتی مکلفِ مجتهد میداند «ذلک الثواب » مخدوش است و برخی آن را غیر قابل اعتماد و یا مجعول و موضوع دانسته اند آیا قصد رجاء پا میگیرد؟ بالوجدان پا نمیگیرد اگر نگوییم خوفِ «إدخال مالیس فی الدین» یا دست «کم مالم یعلم انه من الدین» در نفسِ مجتهد بوجود می آید. بله مکلفی که بیخبر است از این دقائق، قصدش متمشی میشود اما سخن در این است که مجتهد چطور میتواند قصد رجاء را فتوا دهد در حالیکه باید خود را نازل منزله مکلف کند. البته اگر مجتهد از کسانی باشد که در نفسش، جعل و وضعِ خبر لیلة الرغائب بوجود نیامده باشد یعنی آن را مجعول و موضوع نداند بلکه صرفا آن را خبری ضعیف و مرسل از سید بن طاوس و دیگر بزرگان بداند او از این ناحیه مشکلی ندارد برای فتوادادن به ترتب ثواب زيرا ضعف را فقط از ناحيه ارسال ميبیند نه جعل. 🔺برگرفته از درس آزاد قواعد الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۲۸. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها9⃣ 📚...در پایان این گفتار [بحث حجیت آیات قرآن] شاید بتوان در ضمن یک تقسیم بندی دیگر، نظرات را اینگونه دسته بندی کرد: ۱-عدم حجیت آیات مطلقا (اعم از ظواهر و نصوص) مگر اینکه روایتی در زمینه آیه رسیده باشد. ۲-تفصیل بین ظواهر و نصوص که نصوص، معتبرند و ظواهر معتبر نیستند مگر اینکه روایتی در مورد آن رسیده باشد. ۳- حجیت آیات مطلقا (اعم از ظواهر و نصوص) هرچند روایتی در زمینه آیه نرسیده باشد. نظریه اول و دوم نظریه اخباریین است و نظریه سوم نظریه اصولیین و علامه جزائری و علامه محمدباقرمجلسی و فیض کاشانی است. 📚برشی از صفحه ۱۰۸کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org
🔴به مناسبت ۱۳رجب سالروز ولادت امام علی ع، مطلبی که در ماه ذی الحجه به مناسبت عید غدیر منتشر شده بود و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
1_422399121.mp3
12.29M
🎧بشنوید در وصف امیرالمومنین ع و غدیر خم 🎙کارتبلیغی اثرگذار از دو روحانی مبلغ آبادانی که ، معرفت و محبت هر دو را یکجا به مخاطب هدیه می دهد و برای ترویج قابل انتشار است . 💠شاعر آئینی: حجت الاسلام سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی) 💠قاری و ملحن : حجت الاسلام شیخ حسین خزاعی(خزائی زاده) 🔹در این نشید، ولایت امام علی ع معرفی می شود و به برخی شبهات اعتقادی پاسخ داده می شود و شان نزول سوره معارج، هنرمندانه بیان می شود. 🔹تاکنون بیش از ۲۰ اثر هنری در تبلیغ مکتب اهل بیت ع بدون حمایت ارگانهای تبلیغی فرهنگی از تولید شده و برای پخش در اختیار شبکه های تلویزیونی و رادیویی (شبکه قرآن سیما، مرکز آبادان و... )و فضای مجازی قرار داده شده و منشا برکات بسیار بوده است. 🔸حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری دوم مردادماه ۹۹، تلفنی از تلاش ایشان تقدیر کرد و آن را نمونه ای از کارجهادی و آتش به اختیار روحانیون افتخارآفرین خوزستان خواند. 🎧توصیه می شود با هندزفری شنیده شود. 📌متن نشید و ترجمه فارسی آن را در ادامه ببینید: http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🖇پیوست سرودی در وصف ولایت امیرالمومنین ع 📌متن و ترجمه: أُنزل الوحيُ بخمٍ من علي وحي از سوی (خداوند)بلندمرتبه نازل شد يا رسول الحق بلغ ما يلي ای پیامبر حق ابلاغ کن این مطلب را ليس من بعدك للناس ولي وأمامٌ للورى غيرُ علي بعد از تو برای مردم سرپرستی وامامی بر خلق جز علی نیست علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................................ أُنزلت بلغ و جاءت في علي في الغدير آیه‌ی یاایها الرسول بلغ در غدیر درحق علی نازل شد بركةِ الماء فصارت خيرَ عِيدٍ للأمير چشمه آبی که بعدها نماد بزرگترین عید برای امیر المومنین شد قد جرت في كل واد فارتوى كل ضمير چشمه(‌ی‌ولایت)در همه جا جاری شدوجانها را سیراب کرد واستقى منها غني الناس عذبا والفقير همه از دارا و ندار از آب گوارایش نوشیدند ما جرت عين كخم في المعين عذبها يشفي قلوب الشاربين گوارا تر از غدیر خم در میان چشمه‌ها نبود آبی که دل هر شاربی را شفا می‌داد لم يُذق في الشهد احلى للولى في مدى الاعصارمن حب علي در میان شهدها در کام ولایت مدار خوشتر نبود از شربت عشق علی (ع) در همه‌ی دورانها علي يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين .............................. قام في الناس ونادى بعد رب العالمين پیامبر در میان مردم فریاد برآورد: که بعداز پروردگار عالمیان من هو الاولى فقالوا انت في دنيا ودين چه کسی به اطاعت سزاوار تر است گفتند شما(ای پیامبر) در مسائل دین و دنیا من انا مولاه هذا حيدر قال الأمين فرمود :امین (حق)هر کس که من مولای اویم این (علی )حیدر صار مولاه فنادوه أميرَ المؤمنين مولای او شد پس اورا امیر المؤمنین بخوانید فسر المولى بأولى احمد آية الأحزاب فيها شاهد احمد (ص) مولا را به اولی وسزاوارتر تفسیر کرد که آیه (۶) احزاب در این مقام سخن گفته است واعتلت كف لطاها المرسل رافعا كفا لمولانا علي پس دست طاهای رسول بلند شد ودست مولا علی(ع) را بالا برد علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................................ أُكمل الدين بتنصيب علي المرتضى دین با تعیین علی مرتضی(ع) به امامت ، کامل گشت تمت النعمة والبيع بخم فُرضا نعمت به تمام و کمال رسید وبیعت بر همه واجب شد عيّن الله لدين الحق شرطا وارتضى خداوند برای دین حق، شرطی نهاده است و رضایت نمود صيغة الاسلام بالمولى علي وانقضى که اسم اسلام با ولایت علی(ع) لایق این دین است ما ارتضى الاسلام إلا عندما عين الهادي عليا حاكما و این حکم مقرر شد پس اسلام را نپذیرفت مگر هنگامی که (محمد)هادی (ص) علی(ع) را حاکم منصوب کرد ما لطاها من مقام فاضل ما عدى الوحي جدير في علي برای طاها مقام و منزلتی نیست مگر آنکه علی همچون او حایز آن است ،به جز نبوت علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................... سائل قد جاء يدعو منكرَ الحقِ المبين در آن روز از میان جمع کسی آمد معترضانه دعا میکرد و منکر حق آشکار بود يسأل الله عذابا واقعا للكافرين از خداطلب عذابی حتمی میکرد که کافران را سزاست ما مضى حتى أتاه الله بالرد المهين هنوز از آنجا دور نشده بود که جواب خوار کننده‌ی الهی به سویش آمد عن عذاب الله لا يغني دفاع الدافعين هیچ دفاع کننده‌ای توان دفع عذاب الهی را ندارد جاءه من فوقه ذاك الحجر قد رماه الله فورا اذ كفر از آسمان آن سنگ بر سرش فرود آمد بخاطر کفرش خداوند اورا مورد هدف آن قرار داد سورة قد انزلت في السائل انبرى الله دفاعا عن علي در حق این حادثه ومعجزه سوره‌ای نازل شد(معارج) خداوند به دفاع از ولایت علی چنین به میدان آمد علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين شاعر و مترجم:سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی) http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹نامگذاری به نام علی در فرهنگ بختیاری 🎙روایتی دیدم در ذیل ماده سما (نامگذاری) در کتبی مانند سفینه البحار که مردی به امام صادق ع گفت: ما فرزندانمان را با نام شما و پدران تان اسم می گذاریم آیا این کار ما سودی دارد ؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم، و مگر دین چیزی غیر از دوستی و محبت است؟... اهمیت به نام اهل بیت ع، از دیدگاه آنان چنین برجسته است....امام حسین ع نام فرزندان خود را علی نهاد؛ علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و منقول است از ایشان که اگر فرزندان دیگری داشتم نام آنها را علی می گذاشتم...و این شاید رغما لبنی امیه است . در مقابل بنی امیه ای که تمام تلاش شان بر این بود که جریان رسالت را از موضع اصلی اش یعنی اهل بیت منحرف کنند؛کارهایی مانند ترویج سب علی، شایع سازی بر ضد علی، سانسور ،...برای این بود که علی را از سر راه خود بردارند و اقدام فرهنگی امام حسین در تقابل با آن دشمنی ها بود... سنت نامگذاری فرزندان به نام علی در خود اهل بیت به شکل پررنگ وجود دارد لذا سه امام پس از امیرالمومنین همنام او هستند... در میان شیعیان آنها هم این سنت حسنه ادامه یافته است... اما کثرت و عمق توجه و توسل بختیاری ها به نام علی ع در جهان تشیع بی سابقه است نمی گویم کم سابقه است... بیشترین ترکیبات لطیف و زیبای اسمی با استفاده از دو رکن طبیعت محوری و ولایت مداری در میان بختیاری ها و لرهاست... 📚اقتباس از مصاحبه استاد حجت الاسلام رضا حیدری در سال ۱۳۸۷ درباره ولایت اهل بیت ع در فرهنگ بختیاری. رک : برچ شمشیر علی ع، نشر سروش هدایت، چاپ سوم، سال ۱۳۹۳، صفحه ۹۷تا۱۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز سه فهرست به قلم مولف فاضل، پژوهشگر کوشا، آقای دکتر عبدالحسین طالعی درباره روایت 《 کعبه محل ولادت امام علی ع》 را خواندم. فهرست اول ایشان مستفاد از کتاب جامع "ولید الکعبه" اثر استاد سید محمدرضا حسینی جلالی است و شامل راویان خبر ولادت و آثار (مطبوع مخطوط غیر موجود) کهن در این موضوع است. فهرست دوم استدراکات استاد طالعی از منابع مکتوب( کتاب و مقاله، چاپی و مخطوط) است. و سومی استدراکات ایشان از منابع الکترونیک و اینترنتی است. فردا تلفنی از ایشان برای معرفی میراث شیعه تقدیر میکنم و برای تهیه کتاب اقدام خواهم کرد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۹۹/۱۲/۰۷ 🔹برای مطالعه فهرست اول، از لینک زیر وارد شوید: 📎http://alinameh.com/entry236 🔸فهرست دوم شامل مقالات و کتب چاپی و خطی👇 📎http://alinameh.com/entry237 🔸فهرست سوم: مقالات، یادداشتها در منابع اینترنتی👇 📎http://alinameh.com/entry238 📌آقای دکتر ، متولد ۱۳۴۰ در شهرستان دزفول، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری ( علم اطلاعات و دانش شناسی ) و دکتری علوم قرآن و حدیث پیگیری کرد. عضویت هیئت علمی و تدریس در دانشگاه قم، عضویت هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه استان قم و ویراستاری فصلنامه سفینه از جمله فعالیت‌های وی است. او سردبیری نشریاتی مانند کتاب شیعه، بساتین، صحیفه اهل بیت و مدیر مسئولی برخی نشریات مانند خبرونظر را در کارنامه خود دارد. نام او بر بیش از صد عنوان کتاب و مقاله بعنوان مولف، مصحح، محقق، مترجم، ویراستار، دیده میشود و بیشتر آن در نورمگز قابل جستجوست.   📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت را بصورت مجمل تصویرگری کند چه میگوید، اینطور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری. محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینه الاسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org