eitaa logo
رضا حیدری
598 دنبال‌کننده
160 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ......در سال ۱۳۴۸ شمسی کتابی ترجمه میشود که توسط انتشارات آسیا به چاپ می رسد؛ . اصل کتاب به وسیله یکی از علمای شیعه نجف نوشته شده به نام شیخ (متوفای ۱۳۷۲ق) . ترجمه کننده این کتاب یک عالم جوان ۳۰ساله بوده است که احساس کرده مسئولیتی در قبال جامعه اش دارد .در آن سالها جریانهای مارکسیستی و جریانات چپ داشتند نشان می دادند که اسلام دو قرائت دارد؛ یکی قرائت حسنی و یکی حسینی، با خود می گفتند:《اگر امام خمینی تلاش می کند قرائت حسینی را جا بیندازد ما باید جوانان را جذب قرائت حسنی کنیم و ازاردوگاه امام خمینی دور کنیم》آن کسی که به میدان آمد و این کتاب را ترجمه کرد و به بازار نشر فارسی زبانان فرستاد، بود. خود او این زیرتیتر را برای کتاب برگزید : "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"... چاپ اخیر این ترجمه با مطالبی که در قلاب نهاده و در پاورقی آورده دقت کتاب را بالا برده و حساسیت موضوع را نشان داده است و بخوبی مخاطب را به این حقیقت رهنمون میشود که : صلح امام حسن ع همانقدر به اسلام خدمت کرد که خون امام حسین ع. 🔴بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری:۱۳۹۸/۲/۳۰ http://eitaa.com/Heydari_org
🎙️ قدر یعنی اندازه. شب اندازه گیری است. حتی اگر قدر به معنی تقدیر و سرنوشت باشد باز هم به اندازه گیری برمیگردد. پس اندازه ها را باید بفهمی .... خود به خود فاصله ها را می فهمی. استعدادها، داشته ها، ...را باید بشمری و قدرش را اندازه اش را بدانی... راه نرفته را، پاهای خسته و ناتوان را که دیدی و دوری مقصد را... آن وقت با خود می خوانی؛ کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش! کی روی!؟ ره ز که پرسی!؟ چه کنی چون باشی!؟... ناگهان آه میکشی. آه از سویدای دل. از نهاد میسوزی... این آه امشب ارزش دارد... طی شود جاده صدساله به آهی گاهی... کاش یک آآآه برخیزد از ما امشب. برگرفته از سخنان استاد رضا حیدری در منبر سال ۱۳۹۸ در مسجد امام حسین ع. http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس4.mp3
4.77M
🎧 روز قدس برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت ⏳مدت : ۹ دقیقه 📌موضوع : چگونگی مراحل توسط یهودی های صهیونیست 📝محورها: ۱-یهودی های بنی اسرائیل در طول تاریخ بیش از دوهزارساله خود در هر سرزمینی که وارد میشدند اخراج می شدند به دلیل سوء هم زیستی. ۲-صهیونیستها که پراکنده بودن یهودی ها در دنیا را نمی پسندیدند تصمیم گرفتند در یک سرزمین جمع شوند. ۳- ابتدا به سراغ اوگاندا و طرابلس و... رفتند اما موفق نشدند.... ۴- ایده وارد شدن به فلسطین را با انگلیسی ها مطرح کردند آنها استقبال کردند. ۵-تنها ۲.۵تا ۵.۱ درصد اراضی سرزمین فلسطین را خریدند آن هم با چند واسطه از مالکان بزرگی که خودشان در اروپا و... ساکن بودند. ۶- زمین ها را پراکنده خریدند و بعد از ساکن شدن و اخراج بومیها، تعدی به زمین های همسایه ها را شروع کردند. ۷- خرید زمین، تعدی به زمینهای همسایه، درگیری، مذاکره و صدور قطعنامه توسط قدرتهای استکباری مثلا ۱۹۴۸ که طی آن ۵۷ درصد اراضی به یهودی های صهیونیست داده شد و امروز بیش از ۹۰ درصد را در اختیار دارند !. ۸- با جریان سازی رسانه ای ، مظلوم نمایی در فیلمها و رمان و ... نگذاشته اند فریاد مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد. 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
⛔️چرا باید به دنبال استخدام در ارگانها باشد؟ 🔹هر سرزمینی، هرکشوری، هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید به معلمان، استادان و صاحبان علم و فضیلت احترام بگذارد. 🔹متأسفانه امروز معلمان در جامعه ما احساس خوشایندی ندارند و منزلت خودشان را در نظامات اجتماعی، مناسب نمی بینند و این زنگ خطری است برای دولتمردان، سیاستمداران و قانونگذاران و مراجع تقلید و بزرگان ما. چرا باید شاهد باشیم که ما در آموزش و پرورش به فکر شغل دوم و سوم باشد و با توان حداکثری در کلاس درس حاضر نشود!؟ چرا باید دست روی دست بگذاریم تا مدرّس موفق و خوب حوزه علمیه ما به دنبال در نهادها، سازمان ها و ارگان ها باشد و در میانه سال با شاگردان خود خداحافظی کند و به آنها بگوید بر خلاف میل قلبی برای تامین معاش کرسی تدریس را رها میکند! و به فلان کار تبلیغی یا اجرایی خوب دیگر رو می آورد؟ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰جايگاه امروز معلمان هر كشور تعيين كننده جايگاه آينده آن كشور است 🔸 هر کشوری را خواستید ببینید بیست سال دیگر در چه جایگاهی است امروزش را ببینید که جایگاه معلمان آن چگونه است؟ آیا معلمان آن کشور منزلت اجتماعی دارند؟ آیا تصمیم گیران و مدیران ارشد آن جامعه توانسته اند دغدغه معاش را از معلمان دور کنند؟ 🔸اگر معلمان و مربیان مهد کودک و دبستان و دبیرستان و دانشگاه و حوزه های علمیه کشور ما امروز احساس رضایتمندی و نشاط داشته باشند، احساس خوبی به شاگردان خود منتقل می کنند و میتوان امیدوار بود که آینده روشنی در انتظار ماست اما اگر خسته و ناامید باشند شاگردان را به سوی علم و فضیلت پیش نخواهند برد و سکانداران آینده کشور را افرادی دانا، عزتمند و با انگیزه نخواهیم یافت. 🔸باید فرهنگ سازی عمومی شود و نیز سازو کارهای تقنینی و اجرایی به گونه ای باشد که بهترین جوانان ما، استعدادهای برتر و درخشان ما، آینده روشن خود را در مدرس شدن و معلم شدن ببینند. 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰شاهنامه فردوسی یک اثر ماندگار و حکمیانه است و اینکه برخی افراد کم اطلاع یا کج سلیقه یا نا آشنا به امر تبلیغ دین و گوهر هنر، بیایند و بگویند این اثر جاویدان با دین مبین اسلام در تضاد است، سخن اشتباهی است. خداباوری، غیرت مداری و دین پروری در شاهنامه فردوسی موج می زند...  شاهنامه خوانی در تقویت خداباوری و رشد علاقه به میهن و افزایش روحیه مقابله با تجاوز احتمالی دشمنان این آب و خاک مؤثر است. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ششمین مراسم شاهنامه خوانی گروه آسماری بختیاری. ۱۳۹۵ اهواز. 🔻انتشار به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم ، بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران و سراینده شاهنامه http://eitaa.com/Heydari_org
📛 باید کانونهای ریزگرد، شناسایی و مهار شود/خارج از کشور بودن کانونها سلب مسئولیت نمی کند 🔹 ارگانهای دولتی بايد مكانهای خيزش گرد و غبار را شناسايی كنند و با اختصاص بودجه و رايزنی و اقدام جدی، اين كانونها را مهار كنند خواه داخل كشور باشند خواه خارج از كشور. بی شك حتی خارج از كشور بودن كانونها، سلب مسئوليت نميكند... 🔹هوا و فضا از ثروتهای عمومی است و اختیار آن با حکومت و مدیریت است. برخی فقیهان معاصر تصریح کرده اند که هوا و فضا در شمار « انفال» است لذا نقش حاکمیت، در حفظ آن جدی است و باید برای فضا و هوا و همه آنچه محیط زیست نامیده میشود برنامه ریزی کند و در برابر متجاوزان به طبیعت از حقوق مردم صیانت و حفاظت کند البته این منافات با مسئولیت آحاد مردم ندارد... 🔹 در کتابهای فقهی هرگونه آلوده کردن آب و هوا و تخریب محیط زیست « حرام شرعی» دانسته شود و اگر کسی اقوال فقها را در ابواب مختلف جستجو کند اجماع آنها را تحصیل خواهد کرد البته در کتب فقهی باب مستقلی وجود ندارد و این شاید ناشی از نگاه فردگرایانه ایشان به فقه بوده باشد که در دوره های عدم حاکمیت فقها رایج بوده است... 🔹تعدادی از قواعد و اصول فقهی هم داریم که در موارد مختلف حفاظت از محیط زیست، یک یا چند قاعده قابل اجراست؛ قاعده لاضرر، اختلال نظام، افساد فی الارض، اسراف، ضمان، اتلاف، مصلحت، عدالت و... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره آلودگی هوا در مصاحبه با خوزنا؛ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای کنکور بیایند دنبال معلمی 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: ما از لحاظ کمیّت معلمان دچار مشکلیم. گزارشی که به من دادند این است که الان حدود هفتاد هزار معلم ما در شرف بازنشستگی‌اند، در حالیکه حدود نصف این جمعیت را میتوانیم جذب کنیم. مشکل بزرگی است. باید روی این قضیه کار کرد. کیفیت معلم هم مهم است. کیفیت سواد و درس و علم و... این جور نباشد که رتبه‌های پایین کنکور بروند سراغ این قضیه. ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای علمی بیایند و از لحاظ اخلاقی، تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تدین، دین‌باوری قوی باشند. ۱۴۰۱/۲/۲۱ 🏷 | 💻 @Khamenei_ir
🔹شرح سیوطی یا شرح ابن عقیل؟ 📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند... در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است. از مزیت های شرح سیوطی بر شرح ابن عقیل چنین معروف است که فراگیری خوب آن، توانایی تدریس شرح ابن عقیل را ایجاد می کند اما بالعکس خیر. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب درکلام استاد شیخ رضا حیدری : 🎙کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند. در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانیهای خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که میتوانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان بود. آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان چاپ شد. در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است. پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد. 🔴تاریخ سخنرانی: ۱۳۹۸/۴/۰۸سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم http://eitaa.com/Heydari_org
📌نامه امام صادق (ع) به استاندار اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠مردم اهواز همپای مردم قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاریها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستوردادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد. اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🔹عصر در جلسه گروه اول علمی مان¹ میزبان استاد شیخ ماجد کاظمی² بودیم. پیشنهاد اعضا این بود که از خاطرات و انگیزه های تالیف بگویند. ایشان از خاطرات دوران کودکی و طلبگی در کاظمین شروع کردند و درباره جایگاه علمی آن منطقه در گذشته و افول آن در پی جنایات ضد دین بعثیها گفتند. از همراهی با نمایندگان امام خمینی (ره) در نجف و نیز شهید صدر و مبارزات انقلابی بر ضد صدام تا مهاجرت به ایران بعد از پیروزی انقلاب و فعالیتهای تبلیغی و انقلابی در اهواز و شروع تدریس در دارالعلم و مدرسه امام خمینی اهواز در دهه شصت هم گفتند. درباره تلاشهایشان در پاسخ به شبهات و جلوگیری از نشر مطالب غیر اسلامی و نادرست هم گفتند و از نکات جالب در خاطرات این بود که عمده شبهات عقیدتی و فکری که در دوران اقدامات ضد دینی بعثیها در عراق مطرح میشد عینا در دهه هفتاد در ایران مطرح شدند! اعضا درباره برنامه استقرار ایشان در قم و ترک اهواز پرسیدند و ایشان رسیدگی به امور اولاد³ و احفاد که همگی در قم زندگی میکنند و انتظارات آنها و نیز کم شدن میدان فعالیتهای تدریسی در اهواز و دعوتهایی از مراکز قم را دلیل هجرت عنوان کردند. درباره اهداف و انگیزه های خود در تالیف برخی کتب⁴ و ردیه ها هم مورد سوال قرار گرفتند و نکات جدید و مفیدی بیان کردند و ویژگیهای دائره المعارف و موسوعه فقهی درر⁵ را تشریح کردند. به ایشان پیشنهاد دادم که خاطرات شفاهی آن دوران، جمع آوری، مکتوب و منتشر شود تا نفعش عام باشد. خاطراتی از مجلس درس و مذاکرات علمی و روحیات تحقیقی و اخلاقی استاد بیان کردم و برای اعضای گروه توضیح دادم که بزرگداشت بزرگداشت فقه و معارف الهیه است. مقرر شد یکی از فضلای گروه، مقدمات برگزاری نشست علمی معرفی و نقد موسوعه درر را فرهم کند. در پایان از میزی که نمایشگاه آثار ایشان بود دیدن شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱_جلسه نود و هشتم گروه اول از گروه های علمی پژوهشی. این جلسات از سال ۹۷ آغاز شد و در سال جاری در قالب چهار گروه به فعالیت خود ادامه می دهد. فضلا به صورت داوطلبانه عضو شده و به فعالیت علمی پژوهشی میپردازند. ۲_استاد گرامی آیت الله شیخ ماجد کاظمی، متولد سال ۱۳۳۷ش در کاظمین عراق، از مجتهدان و اساتید حوزه علمیه اهواز میباشد. ۳_تعداد فرزندان استاد ۹ نفر و تعداد نوه ها به تناسب ماشاءالله. ۴_ آثار مکتوب قریب ۳۰ عنوان میباشد که برخی عناوین در ۱۵ جلد و برخی در ۴ جلد و کمتر منتشر شده اند و گاهی به چاپ سوم رسیده اند. ۵_《 》شرحی بر کتاب فقهی اللمعة الدمشقیة در پانزده جلد است. کتاب مشتمل بر تمام ابواب فقه شیعه و به روش استدلالی است. مصنف آن را به عنوان متن درسی و با تکیه بر فقه متقدمین و بر مبنای حجیت خبر موثوق به، پی ریزی کرده است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚نمایشگاه برخی آثار آیت الله شیخ ماجد کاظمی 🔸 در حاشیه نود و هشتمین جلسه گروه اول علمی پژوهشی استاد شیخ رضا حیدری. اهواز - خرداد ۱۴۰۱
🔹کتب نحوی و روش های متفاوت تدوین 📚 در طول تاریخ علم نحو و سیر تطور و تکامل آن، روشها و اسلوبهای متفاوتی برای تدوین کتب نحو بکار گرفته شده است از جمله؛ روش به نظم در آوردن مطالب و روش شرح و توضیح و نیز تلخیص و تحریر. و گاه یک نویسنده نحوی، خود روشهای مختلفی را در آثار خویش بکار گرفته است. گاهی به شرح آثار پیشینیان پرداخته است اعم از شرح مزجی و تعلیقه ای بصورت( قوله قوله) و مضمونی و گاهی به نگارش کتابی مستقل اقدام کرده اند. از جمله این نحویین ابن هشام انصاری است که در این علم بسیار متبحر بود تا آنجا که در دوره خودش او را ماهر از سیبویه می دانستند. از او آثار زیادی در علم نحو به جای مانده است مانند شرحی که بر الفیه ابن مالک نوشته است با عنوان « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» این شرح از نظر روش و محتوا کم نظیر است. روش او در این کتاب نه شرح مزجی است و نه تعلیقه ای(بصورت قوله قوله) است بلکه مطالب موجود در ابیات ابن مالک را بیان کرده و شرح داده و در مواردی به نقد و تحلیل و بیان موارد خلاف پرداخته است. از این روی گاهی تفصیلات و تقسیمات ابن مالک یا ترتیب مطالب او را تغییر داده است. کتاب « قطر الندی و بل الصدی» و شرح آن نیز از اوست. همچنین او کتاب مشهور « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن را نگاشته است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اصلِ عدالت، اصلی سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه است. 🎙برخی تفاسیر آیه ۲۵ سوره حدید را به قوه مقننه و مجریه و قضائیه تفسیر کرده اند و گفته اند؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ» مربوط به قوه مقننه است و البته نمی دانم چطور این برداشت را کرده اند!؟ و نیز گفته اند « وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» مربوط به قوه قضائیه است و حواسشان هم نیست که فاعل اقامه قسط، ناس است. و گفته اند: « وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ...» قوه مجریه است. من بر خلاف این مفسران که نهایتاً اقامه قسط و عدالت گستریِ مذکور در آیه را مربوط به قوه قضائیه می دانند این قسط و عدالت را منحصر در قوه قضائیه نمی بینم. و قسط چیزی است که باید توسط «ناس» گسترش پیدا کند و ناس اعم است از: مردم عادی، عالمان، مجریان، قانونگذاران، قاضیان. و عدالت باید در تمام شئون اعم از برنامه ریزی، تقنین، اجرا، آئین نامه، تعلیم و تربیت و... دیده شود. گسترش عدالت، فلسفه وجودی و هدف حکومت دینی است. عدالت، اصلی است سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه... . 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔹کم کاری فقه در تبیین عدالت 🎙ما در فقه، را به مثابه یک قاعده فقهی تعریف نکرده ایم. کت و شلوار یک قاعده بر قامت او نپوشانده ایم. در کسوت یک قاعده، یک اصل عام و شامل، که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد به آن نپرداخته ایم. در حالی که به نظر می رسد فقیه باید از عدالت به سان یک قاعده و اصل بهره ببرد به گونه ای که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد. فقها عدالت را در بخش فردی دیده اند اما در بخش اجتماعی ندیده اند. عدالت به عنوان صفت امام جماعت در کتاب الصلاة دیده شده و به عنوان وصف بینه و شهود در کتاب القضاء. اما در بخش اجتماعی بحث از عدالت در فقه کم رمق است تا چه رسد به بخش حکومتی. و شاید این به دلیل انزوای فقه از عرصه های اجتماعی و حاکم نبودن فقها بوده باشد. لذا کتبی که در موضوع القواعد الفقهیه تالیف شده اند حتی مجموعه هفت جلدی مرحوم بجنوردی از این قاعده خالی است بله از عدل و انصاف سخن گفته اند اما آن غیر از آن قاعده عدالت است که مقصود ماست. ما باید عدالت را ماهیت شناسی کنیم. تبیینِ چیستیِ عدالت، مهم است. مفهوم عدالت درهم تنیده با مفهوم حق است و موطن و خاستگاه حق، استعداد و ظرفیت است حق طبیعی، حق اعتباری هر کدام بحثی دارد. در کتب فقهی آنجا که از عدالت بحثی به میان می آید معمولا آن را تعریف نمی کنند و با بیان مصداق معرفی می شود. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔉عرفه مدت: ۱۶دقیقه ♦️سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در مرداد ۱۳۹۹ برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز محورها: ۱-فضیلت شب و ۲-اعمال شب و روز عرفه ۳-ویژگی های امام حسین ع ۴- معرفی دعای عرفه زین العابدین ع ۵- بیان کلیاتی از معارف دعا http://eitaa.com/Heydari_org
🔸غدیر و شکوفایی استعدادها 🎙خداوند در روز هجدهم ذی الحجه به رسولش خطاب کرد: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ..» واژه « ربّک » هر جا در قرآن آمده است در کنار آن بحث پرورش استعدادها و شکوفایی توانایی ها و رشد و بالندگی و تعالی و کمال وجود دارد. و مگر نه این است که امام، تربیت معنوی و پرورش استعدادهای خفته را عهده دار است!؟ کاری که رسول هم عهده دار آن است! به تعبیر یکی از بزرگان؛ «بشر حق دارد که دستش در دست خدا باشد گاهی بواسطه رسول و گاهی بواسطه وصی او که امام است». اساساً نگذاشتن دست بشر در  دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰حُسنِ عدل و قُبحِ ظلم باید در فقه امتداد پیدا کند 🎙ما شیعیان معتقد به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستیم و عقل را در درک حُسن و قُبح افعال، مستقل میدانیم یعنی معتقدیم افعال، قطع نظر از حکم شارع، دارای حُسن و قُبح ذاتی اند و عقل فی الجمله می تواند مستقل از بیان شارع، این حُسن و قُبح را تشخیص دهد البته از اهل سنت، معتزله هم با ما مشترک هستند بخلاف اشاعره که منکِر حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستند مطلقاً یعنی آن را مطلقاً مرهون بیان شارع می دانند. و جالب است که وقتی هم میخواهیم مثال بزنیم برای عقلی بودن و ذاتی بودنِ حُسن و قُبحِ افعال؛ به « حُسنِ عدل » و « قُبحِ ظلم » اشاره میکنیم چون این دو را بدیهی ترین می دانیم. به نصوص هم که می رسیم میگوییم آیات و روایاتی که به عدل و احسان و تقوی و سایر امور اینچنینی دستور داده اند؛ « إنّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسان » «إعدِلوا هو أقرب للتّقوی» ارشاد اند به حکم عقل. و چیزی بیشتر از این نیستند. حالا سؤال این است که؛ آیا این عقلی که میفهمد و مستقلاً درک میکند حُسن و قُبح را، در فقه چه نقشی ایفا میکند؟ به بیان دیگر؛ آیا در استنباط های فقهی چه فرقی بین ما که قائل به حُسن و قُبح ذاتیِ عقلی هستیم با آن کسانی که قائل نیستند وجود دارد؟ آیا از این ناحیه تفاوت جدی بین فقه امامیه و اشعری به وجود می آید؟ یا تفاوت در همان بحث نظری باقی می ماند و امتداد در فقه پیدا نمی کند؟ ظاهرا پاسخ دومی است! تا آنجا که دیده ایم در اکثر کتب فقهی (جز مواردی)، امتدادی برای این بحث مشهود نیست و لذا هفت جلد کتاب قواعد الفقهیه مینویسیم اما اسمی از قاعده فقهی در آن نیست. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
📣 به مناسبت ۲۴ ذی الحجه سالروز مباهله، مطلبی از دفتر یادداشت های روزانه و خاطرات استاد حیدری که دو سال پیش در چنین ایامی منتشر شده و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
حدیث کساء به زبان لری بختیاری 🔹امروز در ایام مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره هل اتی، در محفلی صمیمی، خوشنود شدم از شنیدن اشعاری در فضلیت پنج تن آل عبا: غیر پیغمبر و حیدر، زینس ا او کرگلسون روز تنگم چه کنم نید دیه هیجاری بارالها به حق حرمت او پنج نفرت تو مونه نیده گر از شوخی ا از بدکاری ✍رضا حیدری شنبه ۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: این ابیات، دو بیت از بخش پایانی منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است: جز پیامبر و حیدر و همسرش و پسران آنها، روز تنگنا و رستاخیز دیگر فریاد رسی ندارم خدایا به حرمت آن پنج تن آل عبا، نادیده انگار بدی های مرا. http://eitaa.com/Heydari_org
🏴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است. 🔸اینکه گفته شود امام حسین ع از دوران شروع شده است و گاهی ذیل عنوان تحلیل شود، درست نیست... 🔸فصل عزاداری و ماه که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند... 🔍ادامه سخنان استاد رضا حیدری را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-113115-.html