eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
165 عکس
51 ویدیو
29 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تاریخسازی در ولادت و وفات حضرت معصومه س امروز مطابق آنچه در تقویم هاست سالروز وفات حضرت (سلام الله علیها) است. نکاتی در باب این بانوی مکرمه و این تاریخ عرض کنیم: ۱- حضرت معصومه (س) بعد از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها بانویی است که زیارت نامه مأثور مستقل دارد و تنها بانویی است که چهار امام معصوم در مورد او سخن گفته اند؛ حضرت موسی بن جعفر و امام صادق و امام رضا و امام جواد (علیهم السلام) و تعابیر و جملات عجیبی در مورد فضل او و علم او و جایگاه او و مقام شفاعت او و دستور به زیارت او و چگونگی زیارت او به کار برده اند، و روایاتی هم که از این دسته هستند حکایت از جایگاه ویژه ی این بانوی جلیل القدر دارند. روایتی از امام صادق علیه‌السلام وجود دارد در مورد این بانوی مکرمه که می فرماید:《 و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد.》 و در روایت دیگری از امام رضاعلیه السلام که فرمودند او را چنین زیارت کنید: 《يا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ اى فاطمه در بهشت برایم شفاعت کن، به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.》 لذا مقام شفاعت او در کلام گهربار دست کم دو امام همام وجود دارد که وقتی امام معصوم برای کسی مقام شفاعت ذکر می کند دلالت بر یک درجه ی اعتبار رفیع و بالایی دارد. ۲ - در مورد تاریخ وفات و ولادت این بانو؛ ما در کتاب های قدیمی چیزی نداریم و قدیمی ترین کتابی که در زمینه سخن گفته یک کتاب کوچک ۱۲۰- ۱۳۰ صفحه ای فارسی قطع رقعی کف دستی است که حدود صد سال پیش تاریخ ولادت این بانو را یکم ذی القعده سال ۱۷۳ و تاریخ وفات این بانو را دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ ذکر کرده است. ولی وقتی مراجعه می کنیم به این کتاب، می بینیم که دو منبع برای این تاریخ ها ذکر کرده است وقتی جستجو می شود می بينيم که یکی از این منبع ها وجود خارجی ندارد و یکی دیگر از این منبع ها وقتی به متن آن مراجعه می کنیم می بینیم چنین چیزی در آن وجود ندارد و موضوع کتاب اصلا موضوع دیگری است یعنی موضوع کتاب، تاریخ و رجال و اعلام و احوال روات و امثالهم نیست. لذا اینکه مؤلف چه انگیزه ای داشته برای ساختن این دو تاریخ، خودش یک موضوع و داستان دیگری است. علی ایّ حال ما تاریخ مضبوط و قطعی یا ظنی برای ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در اسناد تاریخی و روایی نداریم و قدیمی ترین شان همین کتابی است که ۱۰۰ یا ۱۱۰سال پیش نوشته و چاپ شده است و این کتاب، کار تاریخسازی را انجام داده است و بعداً از روی این کتاب به کتاب‌های دیگر راه پیدا کرده و بقیه هم هرچه نوشتند از روی این کتاب بوده است چون قدیمی تر از این کتاب در ذکر تاریخ نداریم. بعضی از علما و مراجع هم نسبت به این تاریخ سازی حساسیت به خرج دادند و هشدار دادند و اعتراض کردند اما نافذ نبود و تاثیر نداشت لذا این تاریخ ساختگی در تقویم هم وارد شد اما بهتر بود که به جای تاریخ وفات و ولادت می گفتند روز بزرگداشت فاطمه معصومه سلام الله علیها. ممکن است در ذهن شما سوال ایجاد شود که این ثبت روز و تاريخ چه اشکالی دارد؟ بالاخره این بانو یک روزی متولد شده و یک روزی هم از دنیا رفته و چه اشکالی دارد این دو روز را معین کنند؟ جواب این است که: اگر تاریخ ها را اینطور در تقویم ثبت کردید (این ایام، ایام پدافند غیرعامل است. عقل اقتضا می‌کند که شما کاری نکنید که پاشنه ی آشیل برای شما باشد و کاری نکنید که بعداً و در آینده عده ای بتوانند از اینها سوء استفاده کنند) فردا روزی یکی می آید چند تا از این تاریخ های ساختگی را کنار هم جمع می‌کند و نشان میدهد که تاریخ هایی که در تقویم ثبت شده ریشه ای ندارند و بعداً تردید و شک در عقاید جوانان و مردم ایجاد می کند که لابد بقیه ی تاریخشان هم مستند و معتبر نیست. پس نباید این کار را بکنیم. آنجایی که تاریخ مستند داریم باید اعلام کنیم و آنجایی که تاریخ مستند نداریم به صورت شجاعانه و زیبا اعلام کنیم که تاریخ ولادت و وفات شان به دستمان نرسیده است لکن ما یک روز بزرگداشتی در تقویم قرار می دهیم و در نظر می‌ گیریم ،نه اینکه روز ولادت و وفات بگذاریم به صورت جعلی. البته اعتراض علما هم نه تنها نافذ نبود بلکه چیزهای دیگری هم روی آن بار کردند و نامگذاری هایی کردند مثل روز دختر! بعد فاصله ولادت حضرت معصومه س تا ولادت امام رضا علیه السلام شد دهه کرامت. و اینها در دراز مدت و بلند مدت ممکن است آثار و عواقبی داشته باشد. 📌تقریری از سخنان استاد رضا حیدری، پیش از شروع درس در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز؛ ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ارسالی از غفار کاظمی نسب @Heydari_org
❌سقوط اسرائیل درجهنم هوای نفس خداوند عقل را با قدرت درک خوب و بد برای فرمانروایی بر سرزمین وجود ما عطا فرموده است تا عقل، غرایز و هوای نفس را کنترل و مدیریت کند اما وای به آن روزی که عقل در چنگال هوای نفس اسیر شود... انسانی که تحت فرمانروایی غضب و شهوت و خودبرتربینی و نژادپرستی و جاه طلبی و ثروت اندوزی باشد چنین انسانی از حیوان و وحوش هم پایین تر خواهد رفت 《 کالانعام بل هم اضل سبیلا 》در مورد چنین بشری از هیچ کار وحشیانه و سبعانه او نباید تعجب کرد.... حالا اگر این انسان منحط شده و پست تر از حیوانات، یک تشکیلات و رژیم سیاسی تشکیل داد خطرناک تر می شود و جنایات بیشتر و بزرگ تری انجام خواهد داد. همه اینها امروز در رژیم صهیونیستی چمع شده است... 🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه / اهواز ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/185159/
📣 اطلاعیه شروع درس تخصصی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ 🔷 درس تخصصی 🔸 زمان: یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 🔸مکان : دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی/ اهواز 📌شرکت برای عموم طلابی که پایه ۹ را به پایان رسانده اند آزاد است. ثبت نام همزمان با جلسات درس انجام می شود. @Heydari_org
‌🔊 صوت درس را از اینجا دریافت کنید: 🔹 با توجه به‌ شروع درس 《 القواعد الفقهية 》 استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری از ابتدای آبانماه به صورت حضوری، از این تاریخ صوت درسها برای استفاده علاقه مندان در این کانال بارگذاری خواهد شد: @Heydari_org 🔸ضمنا شما می توانيد صوت درس های گذشته را از کانال دروس استاد به آدرس زیر دریافت نمایید : @alfaegh_heydari
القواعد الفقهية استاد حيدری ۱۳.m4a
44.32M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۱) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- بیان مضمون قاعده و تفاوت آن با قاعده 《علی الید 》و 《إخبار ذي الید》 ۲- بیان اجمالی مدارک قاعده ۳- بررسی مدارک قاعده بررسی اجماع فریقین بررسی سیره مستمره مسلمین بررسی بنای عقلا بررسی لزوم عسر و حرج بررسی روایات ۴- جمعبندی مدارک قاعده جلسه سیزدهم از دوره جدید/ تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۱۴.m4a
10.68M
‌‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۲ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: - بررسی اعتبار روایت حفص بن غیاث - تبیین اشکال از جهت وجود قاسم بن یحیی در سلسله سند - تضعیف ابن الغضائری - توثیق بر اساس اسناد کامل الزیارات - جمع بندی جلسه چهاردهم از دوره جدید/ تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۱۵.m4a
32.66M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۳) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- قاعده ید اصل است یااماره؟ بیان بجنوردی، بیان امام خمینی ۲- انحاء مختلف تحقق ید جلسه پانزدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔰مردمی بی سرزمین و سرزمینی بی مردم 🎙...ببینید فاجعه تا کجاست. یک کتابی دارد ¹ فیلسوف و فعال اجتماعی فرانسوی به نام « مردمی بی سرزمین، سرزمینی بی مردم»!!! من اولین بار نام این کتاب را از رهبر انقلاب شنیدم. منظورش این است که بنی اسرائیل، مردمی هستند که سرزمین ندارند و یک سرزمینی هم سراغ داریم که مردم ندارد. آن سرزمین فلسطین است و آن مردم بنی اسرائیل اند که در دنیا پراکنده اند. پس لابد فلسطین، سرزمین و خانه آن مردم است و بنی اسرائیل مردمان و مالکان فلسطین! یک دروغ بزرگ! کِی این سرزمین بی مردم بوده!؟ سرزمین فلسطین در طول تاریخ در شمار پرجمعیت ترین زمینهای جهان بوده. تراکم جمعیتی در آنجا بسیار بالابوده و همین حالا هم بالاست. دلائل مختلفی هم دارد؛ حاصلخیز بودن زمین، دلنشین بودن آب و هوا، موقعیت سوق الجیشی و استراتژیکی دارد. مرکز اتصال سه قاره اروپا و آسیا و افریقا است. آنقدر از این کتابها نوشته شد و محصولات رسانه ای تهیه شد و به خورد جهانیان داده شد که الآن برخی فکر می کنند اسرائیلی ها از صد سال پیش وارد سرزمینی بایر و متروکه شده اند و با تلاش و کوشش! این را عامر و آباد کرده اند پس ذی حق اند ... اینها واقعیت را قلب کرده اند و جای مالک و غاصب را جابجا کرده اند. خود را ذی حق و مظلوم نشان می دهند در حالی هیچ حقی ندارند و مظلوم نیستند. ‌ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ‌۱- ژان-پل شارل ایمار سارْتْرْ: فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد فرانسوی است.( تولد: ۱۹۰۵، درگذشت؛ ۱۹۸۰) 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز/ ۱۴۰۲/۰۸/۱۱ @Heydari_org
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۱۶.m4a
31.03M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۴ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- آیا قاعده ید و اثار مترتب بر آن شامل منافع هم می شود یا منحصر به اعیان است؟ ۱-الف) تبیین محل بحث ۱-ب) بیان ثمره بحث در قالب مثال ۱-ج) بیان استدلال بر نظریه مختار و رد اشکالات جلسه شانزدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔴 از اسرائل جنایت، از آمریکا حمایت استکبار جهانی، اسرائیل را برای ایجاد فتنه و چنددستگی در جهان اسلام و ایجاد جنگ و ناامنی در منطقه، میخواهند و آشکارا می گوید اگر در اینجا اسرائیل وجود نداشت باز هم برای تشکیل آن اقدام می‌کردیم. 🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه / اهواز ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/186895/
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۱۷.m4a
26.62M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۵ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: تعارض قاعده استصحاب با قاعده ید ۱- دلائل تقدم ید ۱- الف) اتفاق فقها بر تقدم اماره ید بر استصحاب -- وجه تقدم از باب حکومت یا تخصص یا ورود یا... است؟ ۱- ب) لزوم لغویت درصورت مقدم نشدن ید ۲- نحوه تعارض: ۲-الف) استصحاب در مورد قاعده ید و در عرض آن اجرا شود. ۲-ب) استصحاب در طول قاعده ید و مبین موضوع این باشد جلسه هفدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۱۸.m4a
38.61M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۶ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ادامه تعارض قاعده استصحاب با قاعده ید ۳- بررسی تقدم ید در غیر مقام تنازع ۳- الف) بررسی حالت های متصوره ۳-ب) بررسی نظر محقق نائینی در حالت سوم و نظر مخالفان ۴- بررسی تقدم ید در مقام تنازع ۴-الف) بررسی حالات متصوره ۴-ب) بیان انقلاب دعوی در حالت ششم جلسه هجدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۲ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
❇️ مع امام منصور 🔰 در یکی از فرازهای دعای ندبه خواندیم: «أَیْنَ الْمَنْصُورُ عَلَی مَنِ اعْتَدَی عَلَیْهِ وَ افْتَرَی...» این «منصور» کیست!؟ کجاست!؟ چه وقت به فریاد می رسد!؟ می خوانیم: کجاست آنکه خدا بر ستمکاران و تهمت زنندگان، او را پیروز می گرداند!؟ در فراز قبل آن خواندیم: « أیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ » کجاست آنکه خون مقتول در کربلا را طلب می کنند و انتقام می گیرد!؟ پس در دعای صدا می زنیم که کجاست آن منصوری که می آید و انتقام مقتول کربلا را می گیرد!؟ ‌این کلمه یکی از کلماتی است که بین دعای ندبه و پیوند برقرار می کند. این کسی است که در زیارت عاشورا هم انتقام گیری از قاتلان امام حسین ع به وسیله اوست و ما معیت و همراهی آن منتقم را از خدا مسالت می کنیم! در یکی از فرازهای زیارت عاشورا خطاب به امام حسین علیه‌السلام می‎خوانیم: «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَ مَقَامَکَ وَ أَکْرَمَنِی (بِکَ) أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ؛ از خداوندی که مقامت را گرامی داشت و مرا به واسطه تو گرامی داشت، درخواست می‌کنم خونخواهی تو همراه با امام منصور ( نصرت شده) از اهل‌بیت پیامبر اکرم را روزی‎ام کند». بعضی ها اینجا که می رسند میخوانند: «مع امام مهدی» اما ظاهراً انچه وارد شده در زیارت عاشورا همین کلمه منصور است، .   یکی از خصوصیات حضرت مهدی آن است که امام مورد نصرت الهی به وسیله ایجاد رعب است؛ چنانچه امام باقر عليه‌السلام فرمود: «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ قائم ما منصور به رعب است». یکی از آیاتی که با این مطلب متناسب است، آیه دوازده سوره انفال است که خداوند به پیامبر و یارانش بشارت می دهد و می فرماید: «سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ؛ من نیز به زودی در دل­های کافران، رعب و ترس خواهم افکند». 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در محفل دعای ندبه/ کوی مدرس اهواز ۱۲/ ۱۴۰۲/۰۸ @Heydari_org
🔰 همراهی امام منصور ‌این کلمه یکی از کلماتی است که بین و زیارت عاشورا پیوند برقرار می کند. این کسی است که در هم انتقام گیری از قاتلان امام حسین ع به وسیله اوست و ما معیت و همراهی آن منتقم را از خدا مسالت می کنیم. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در محفل دعای ندبه/ کوی مدرس اهواز ۱۲/ ۱۴۰۲/۰۸ 🔍 متن کامل را در پایگاه خبری خوزستان بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/187433/
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۱۹.m4a
39.01M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۷ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ادامه تعارض قاعده استصحاب با قاعده ید ۴- بررسی تقدم ید در مقام تنازع ۴-الف) یاد آوری حالات متصوره ۴-ب) بررسی حالت ششم؛ صاحب ید اقرار کند که مال سابقا متعلق به مدعی بوده است. ۴- ج) بیان نظر مشهور: تقریر انقلاب دعوی در کلام فقها تقریر ماده ۳۷ قانون مدنی ۴-د) بیان نظر مخالف مشهور تقریر نقد ماده ۳۷ قانون مدنی تقریر عدم انقلاب دعوا در کلام فقها تشبیه حالت ششم و چهارم ۴-ه) جواب از نظر مخالف مشهور جواب از نقد ماده ۳۷ تبیین خلط مقام ثبوت و اثبات تبیین فرق بین حالت ششم و چهارم جلسه نوزدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۲۰.m4a
32.69M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۸ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ادامه تعارض قاعده استصحاب با قاعده ید ۴- بررسی تقدم ید در مقام تنازع -- یاد آوری حالت ششم از حالات متصوره؛ صاحب ید اقرار کند که مال سابقا متعلق به مدعی بوده است. -- یادآوری نظریه مشهور و مخالفان -- طرح اشکال بر ماجرای فدک - تقریر اشکال؛ از متن فوائد الاصول - بیان راه حلها و بررسی آنها جلسه بيستم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔰 ۱۶ آذر 🔹این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا اعتراض کردند. 🔹 ۱۶ آذر یعنی روز فریادِ دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. 🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت - آذر ۱۳۹۹ 🔍ادامه سخنان را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/621
فاطميه 3.mp3
1.07M
🎧 بشنوید: مقام ولایت س 📝محورها: ۱- مقام حجت، ولایت، عصمت، علم ۲- زهراس نبی نیست اما میزبان ملک مخصوص وحی است ۳- زن جلوه ملکوتی می تواند داشته باشد بالاتر از مرد 📌در کانال استاد شیخ رضا حیدری عضو شوید: http://eitaa.com/Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۱.m4a
30.68M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۹ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۵- اعتبار قاعده ید برای شخص ذوالید ۵-الف) اگر دلیل ما بناء عقلاء باشد -- بررسی آراء فقهاء ۵-ب) اگر دلیل ما روایات باشد -- بررسی صحیحه جمیل بن صالح جلسه بیست و يكم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۲.m4a
40.32M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۱۰ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۶- ایادی متعدد بر مال واحد ۶- الف) تبیین دو زاویه بحث -- اصل اجرای اماره ید در این موارد -- چگونگی اجرای اماره ید ۶-ب) تبیین نظریه مشهور فقهاء و بیان اشکالات و دفاع ها ۶-ج) تصویر احتمالات چهارگانه در چگونگی استیلا، بررسی احتمالات و نقد آراء برخی فقهاء جلسه بیست و دوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
📣 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری به مناسبت شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🏴زمان: از جمعه ۲۴ آذر تا یکشنبه ۲۶ آذر/ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ 🏴مکان: اهواز، چهارراه آبادان، دارالعلم آیت الله بهبهانی ره
هدایت شده از رضا حیدری
🔰حضرت فاطمه در سروده های بختیاری 🎙سروده های آئینی با درونمایه دوستی خاندان پیامبر (ص) در فرهنگ و ادب بختیاری زیاد است و از همه بیشتر در ستایش مولا علی علیه السلام است به ویژه سروده های داراب افسر و اشعار ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی... اما درباره سلام الله علیها سروده ها زیاد نیست و البته در آنچه سروده اند دُر سُفته اند، فاخر و نافذ... سروده های ملازلفعلی کرانی در ستایش و ثناء سیده نساء العالمین فاطمه را ببینید، بی نظیرند این اشعار؛ فاطمه وا بَوِهْ‌س اُ میرَهْ‌س اُ او هر دو کُرِس/ دُرِّ شَهوارِنْ اَیَر قَیمَتِ سونْ جُون داری بی‌ویِ زَن گَلِ دُنیا کِه مِنِه باغِ بِهِشت/ جورِ جِربیلِ اَمین داره بِه خِزمَتکاری امیدوارم درست تلفظ کرده باشم. ببینید چقدر زیبا و روان، محور بودن بانو فاطمه را به تصویر کشیده که فرمود؛《هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها》این شعر مانا و پایا است... در ادامه مقام دنیوی《سیده نساء العالمین》را برای بی بی بیان میکند و مقام آسمانی و اخروی بالاتر از فرشته بودن را به خوبی در قالب کلمات میرساند... 📌پی نوشت: 🔸متن بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری است که در جمع شعرای بختیاری؛ شهرستان اردل در تابستان ۹۶ ایراد شد. 🔸ابیات خوانده شده، دو بیت از منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری (متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبا در هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است. 🔸 معنی ابیات: خدا فرمود: فاطمه با پدرش، شوهرش و هر دو پسرش؛ اینها پنج تنی هستند که بر می گزینم این پنج نفر دُر شاهوارند، اگر به بهای آنان جان بپردازی، ارزش دارد. او (فاطمه) سَروَر و بزرگ زنان دنیاست که در باغ بهشت، فرشتگانی مانند جبرئیل امین خدمتکار او هستند. http://eitaa.com/Heydari_org
🔰بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق 🎙این ایام، هفته پژوهش است. واژه پژوهش که یک واژه به زبان فارسی است در لغت عرب به آن 《تحقیق》می گویند. بر وزن تفعیل درواقع معنایش این است که شخص دنبال حق می گردد. شخص برای رونمایی از حق تلاش می کند. محقق کسی است که می خواهد ببیند؛ حق چیست!؟ وقتی می خواهیم ببینیم؛ 《حق چیست!؟》در واقع می خواهیم ببینیم؛ درستی چیست!؟ یعنی آنچه که با واقع، منطبق است چیست؟ آنچه که بر حقیقت، منطبق است چیست؟ اینکه یک انسانی بخواهد محقق باشد و به دنبال حق بگردد و حق را بجوید و برای جستن حق، راه را بپوید، یعنی پوینده ی راهی باشد با هدف جویندگی حق. لذا محقق یعنی حقجو! یعنی رهپوی حق! کسی که راه را می پیماید! پس طبیعتاً در آن تلاش و کوشش نهفته است. نمی تواند انسان بنشیند یک جا و بگوید: 《من محقق هستم》. محقق تلاش می کند کتابها را می بیند، عالمان را می بیند و سخنان صاحب نظران را می شنود. از موانع پژوهشگر بودن یکی این است که شخص گمان کند آنچه او فکر می کند لابد درست است؛ 《درست آن است که من فکر می کنم! 》این بزرگترین مانع تحقیق و پژوهش است. آن کسی که فکر می کند خودش حرف درست را می زند و بدتر از آن اینکه وقتی بگوید؛《 حق این است و جز این نیست، مطلب تماما همین است که من گفتم》 این خیلی خطرناک است. این فرد هیچگاه به سمت حق و حقیقت حرکت نخواهد کرد. این جزمگویی ( که داستان همین است که من گفتم) ریشه در یک جزم اندیشی و جزم پنداری دارد و این جزمیت و این هیچ احتمال خلاف ندادن، هیچ به دنبال شنیدن اقوال دیگران نبودن، هیچ به دنبال زاویه های دیدِ دیگر نبودن، این بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق است. 🔻پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش طلاب درباره / اهواز. آذر ۱۴۰۱ @Heydari_org
1_2389291866.aac
1.14M
🎧 بشنوید👆 🔸یکی از زمینه های جدایی حوزوی ها و دانشگاهی ها از یکدیگر، پندار تعارض علم تجربی و دین است. استاد رضا حیدری در کلامی کوتاه این تعارض را ریشه یابی و رفع می کند. 📌در کانال استاد شیخ رضا حیدری عضو شوید: http://eitaa.com/Heydari_org