eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امروز، موفقیت و افتخارآفرینی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه افضل الصلاه و السلام) درکسب عنوان اول مدارس علمیه استان خوزستان و رتبه هفتم کشوری را به عالم عامل، آیت الله حاج ، موسس مدرسه تبریک گفتم و به مدیر متخلق آن مدرسه مبارکه، حجت الاسلام آقای که خود از اساتید فاضل آن مدرسه است خداقوت گفتم. شکرالله مساعیهم و دامت توفیقاتهم. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ 🔸موضوع این ارزیابی، محورهای متعدد آموزشی پژوهشی تهذیبی مدارس علمیه کشور در سال تحصیلی ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ بوده است. 🔸مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه افضل الصلاه و السلام در سال ۱۳۶۷ در خیابان دهم حصیرآباد اهواز تاسیس شد. 🔸حاج سید طیب موسوی از سادات میرسالاری آبلشکر از توابع شهرستان باغملک، است. برادرش در دفاع مقدس به شهادت رسید و مرحوم والدش حاج سید یداله از سوی مرجع عالیقدر شیعه، سید ابوالحسن اصفهانی ماموریت یافته بود تا در منطقه باغملک ساکن شود و به تبلیغ دین و تمشیت امور شرعی مردم بپردازد. http://eitaa.com/Heydari_org
نقش معنويت در سلامت جسم.mp3
5.06M
🎧 نقش معنویت گرایی در سلامت جسم ⏳مدت: ۱۰دقیقه ⁉️پرسش : تاثیر در سلامت روحی پذیرفته شده است اما آیا دلیلی بر تاثیر آن در وجود دارد؟ آیا نیایش صرفا ازروی ناچاری در هنگام نارسایی ها برای تسکین روحی فرد نیست؟ 📝محورهای پاسخ : ۱- ارائه بیان منطقی اجمالی از چگونگی فرایندتاثیر مثبت معنویت گرایی در جسم ۲- معرفی اختلالات ۳- معرفی الگوی سه گانه زیستی روانی اجتماعی و نقش دین در ارتقاء و بهبود شاخص های هرسه ۴-سندرم ، دل شکسته ۵- بیان دلیل بالابودن تاب آوری انسانهای معنویت گرا و دین باور در مواجهه با ناگواری ها و مشکلات. ۶- بیان دلیل بالابودن انگیزه و نشاط انسان دین باور برای تلاش و کار ۷- دعا وسیله ای در کنار وسیله هاست نه بعد از وسیله ها. نیایش باید در متن زندگی باشد نه در حاشیه. 🔴سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در پاسخ به پرسش دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۹۹/۰۱/۱۸ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸التفسیر لکتاب الله المنیر عنوان کتابی ۸ جلدی در تفسیر قرآن است که به قلم علامه شیخ محمد کرمی حویزی اهوازی در سال ۱۴۰۲ق به چاپ رسیده است. تفسیری مترقی با گرایش اجتماعی برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی انسانها و بیان وظیفه انسان عاقل آزاد متدین در مواجهه با دنیای مدرن. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری سال گذشته، ارائه شد. بازنشر آن به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
۱ 🔴 التفسیر لکتاب الله المنیر در ۸ جلد، تمام قرآن را به زبان عربی به ترتیب سور و آیات مصحف تفسیر نموده است. تالیف آن در ۵ ربیع الاول ۱۴۰۱ق پایان یافته و المطبعه العلمیه در قم آن را در ۱۴۰۲ق به چاپ رسانده است. ترتیبی بودن روش این تفسیر، مانع از بحثهای موضوعی به مناسبت آیات نشده است لذا مفسر از بحثهای کلامی، اعتقادی، تاریخی و فلسفی طفره نرفته است مانند بحث جبر و تفویض و اختیار درذیل آیه ۱۴۸ سوره انعام و آیات وصایت و ولایت و... چنانکه به دلیل تبحرش در فقه از کنار آیات الاحکام به سادگی رد نشده است مانند آیه ۶سوره مائده و ۲۴سوره نساء. روش تحلیلی تبیینی بخوبی در کار هویداست و آنچه روش اصلی مفسر بوده بیان پیام آیه ها و نکات قابل استفاده برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی است لذا بحثهای عمیق و پردامنه لغوی، ادبی و بلاغی در این کتاب جایی ندارند هرچند در موارد غامض خالی از این بحثها نیست. مقوله تربیت و رشد اخلاقی باهدف ارتقاء زندگی فردی و مقوله هایی مانند اداره جامعه و قانونگذاری برای بهبود زندگی اجتماعی نگاه مفسر را به خود معطوف کرده است چنانکه در بخش خاتمه تفسیر، به آن تصریح می کند. از ویژگیهای این تفسیر دوری از نقل اسرائیلیات و اخبار حاوی نسبت های ناروا به انبیاست مانند داستان هاروت و ماروت در آیه ۱۰۲ سوره بقره. اشراف مفسر بر بحثهای اصولی، او را برآن داشته است که دغدغه ی یافتن وجه الجمع بین اخبار متعارض با ظهورات آیات را داشته باشد لذا در مواردی دست به توجیه و تاویل می زند واین یکی از وجوه امتیاز این تفسیر است. نام دقیق این کتاب است که گاهی با عنوان یا معرفی میشود و نباید با کتاب التفسیر المنیر اثر زحیلی که ده سال بعد در دمشق منتشر شده است اشتباه شود. این کتاب مشتمل بر مقدمه ای است در آشنایی با علوم قرآن و خاتمه ای در شرح مضامین واهداف و مقاصد قرآن. مولف در بخش خاتمه برخی اشکالات موجود در اذهان مخاطب، درباره محتوای قرآن را آشکارا نقل و بررسی و نقد میکند. نکته قابل توجه نگاه مترقی مفسر به بحث است که در تمام تفسیر مستتر و گاهی بارز است. او در بیانی رسا و بی پیرایه، وظیفه انسان عاقل آزاد متدین در مواجهه با مظاهر دنیای مدرن و تمدن غربی در قرن بیستم (قرن تالیف کتاب) را بیان میکند. این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله العظمی ره است. پدران او تبار حویزی (هویزی) دارند. او در۱۳۴۰ق = ۱۳۰۰ش در نجف متولد شد و تا مراحلی در آنجا تحصیل کرد و برای تکمیل تحصیل به قم رفت. پس از وارد شدن به اهواز، به دلیل جایگاه علمی و اجتماعی او، و نیز پیشینه خانوادگی که تا چند پشت از جانب پدر و مادر، عالم دینی بودند، بسیاری از مردم عرب خوزستان از او تقلید کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دعوت امام خمینی ره، بعنوان یکی از خبرگان، نماینده مردم خوزستان در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی شد. در ۱۴۲۳ق = ۱۳۸۱ش درگذشت و در مدرسه علمیه اش در خیابان مجاهدین اهواز تدفین شد. نورالله مضجعه الشریف. 🔹با فرا رسیدن بهار قرآن، مطالعه کتب تفسیر برای استفاده و نیز افاده در منبرها و بحثهای فضای مجازی رونق میگیرد. این کتاب را به فضلا و طلاب توصیه میکنم تا گامی باشد در احیای تراث حوزه پرافتخار خوزستان. ✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۲/۱۴- اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
زندگانی سیاسی امام حسن ع.mp3
7.4M
🎧فایل صوتی 👆 موضوع: زندگانی سیاسی امام حسن ع ⏳مدت: ۱۵ دقیقه 📝محورها: ۱- گذر نیمی از ماه رمضان و بهره مندی هر کس به میزان آمادگی اش. ۲- رحمت الهی قریب و نازل است اما وصول آن بستگی به اقبال و ادبار ما دارد. ۳-جایگاه ع در میان خاندان پیامبرص. ۴-نقش امام حسن ع در جنگ های دوران امامت امام علی ع. ۵- بیان سر نخ هایی در تحلیل صلح امام حسن ع. ۶- معرفی کتاب " ع پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ". 🔴تاریخ سخنرانی :۱۳۹۸/۲/۳۰ در جلسه جمعی از مدیران http://eitaa.com/Heydari_org
🔹《 بعد از این نشکفت اگر با نکهَت خُلق خوشت/ خیزد از صحرای ایذج¹ نافه مشک خُتن》² بعد از نماز ظهر و عصر به سمت ایذه³ حرکت کردم تا در مراسم تکریم و معارفه امام جمعه حضور داشته باشم. حجت الاسلام سید کمال موسوی از ایذه به اندیمشک رفت و حجت الاسلام ⁴ از آغاجاری به ایذه آمد. بهترین سخنرانی مراسم را سید میثم ارائه داد، متناسب با مخاطب و زمان و مکان بود؛ از پیشینه حب و ولاء مردم بختیاری نسبت به خاندان رسالت گفت و از خوبیهای مردم آغاجاری و اینکه آمده است تا از مردم بیاموزد و به مردم خدمت کند جَعله الله مبارکاً أینَ ما کان. این زیباست که منصوبان دینی حاکمیت که چشمی به آراء مردم ندارند صمیمانه از خوبیهای مردم بگویند و خدمت به مردم، بیت الغزل سخنانشان باشد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ 1_ ایذَج از نامهای قدیم ایذه است. 2_ این شعر از حافظ است و هنگام روی كار آمدن سيزدهمين اتابك لرستان بزرگ که مقر حکومتش ایذج بوده سروده شده است. 3_ شهرستان ایذه، با بیش از دویست و بیست هزار نفر جمعیت در شرق استان خوزستان قرار داد. به بهشت باستان شناسان ایران معروف است و از شهرهای پرستاره دفاع مقدس است. 4_ حجت الاسلام و المسلمین سید میثم موسوی دانش آموخته حوزه علمیه اهواز است. تا سال ۹۴ در درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمدعلی جزائری و نیز مشاورات فقه و اصول حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری حضور فعال داشت و از سال ۹۴ به تدریس سطح ۱ و ۲ در مدارس علمیه امیدیه و آغاجاری پرداخت و با روحیه کادرسازی و نخبه پروری تعدادی از شاگردانش را در مدت کوتاه به منصب تدریس رسانید. در سال ۱۳۹۴ بعنوان جوانترین امام جمعه کشور در شهرستان آغاجاری منصوب شد. در ۶ سال حضور، دو روحانی فاضل را یکی پس از دیگری بعنوان امام جمعه موقت خود، منصوب نمود و با روحیه بلند نظری و آینده نگری، زمینه بروز توانمدیها را برای هر دو فراهم نمود تا در کسوت دو امام جمعه برای دو شهرستان منصوب شدند. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔴 نامه بی نقطه در تجلیل از مقام معلم به قلم معلم و روزنامه نگار خوزستانی که در تاریخ ۱۳۷۱/۲/۱۲ در صفحه ۲ روزنامه سراسری جمهوری اسلامی چاپ شد. وی اکنون مدیرمسئول یک روزنامه سراسری و یک روزنامه منطقه ای است: 🖋اِسم دادارِ وَدود را اول کلام آورم روح مطهّر امام راحل، صدرِ کامل، اُسوه و الگوی معاصر در سرای دائمی مسرور که او رعدآسا علمِ اسلام را در سراسر عالم عَلَم و مردم اُمّی را در همه عالم آگاه کرد. ولیّ ِ اَمرِ اسلام اطالَ الله عُمره را سلام که راه اسلامی امام راحل را مصمّم می رود. مسرورم که همگام و همراه همه آحاد مردم، صعود سماویِ "علّامه مطهری" و مراسم سالگرد معلم ِساعیِ کودکم و دگر اسوه های سراسر عالم را گرامی دارم. معلمِ گرامی، سرورم، ای رهرو رسول الله، آگاهی و آگاهی داری که در کلاسهای درس و در ممالکی که معلم راه الله را رها کرده و علوم مادی را درس می دهد، علم او آوارگی و سردرگمی مردم را رهاورد دارد. اما معلّم اسلامی و آگاه ما که مِهرِ الله را در دل دارد و در صراط الله، احکام الهی و علوم اسلامی را درس می دهد، کلام او در دل محصّل وارد می گردد و حاصل کار او اصلاح امور عمومی مردم را در عالم معاصر و عالم موعود رهاورد دارد. ای هادیِ مردم، ای رهرو امام راحل، ای که اِعلام احکام الهی و آگاهی مردم را عهده داری، آگاهی که در عالم معاصر و در عصری که علم دعوی اِحاطه کلّ امور را دارد، هرکس گِردِ علوم اسلامی و حول محور الله می گردد، آگاهی دارد که دل آدمی هم در حول اسم الله آرام می گردد. معلم آگاه، در راهی که می روی و در راه اِعلام احکام الهی، دل را هراس مَدِه که هر که در صراط الله سر دهد، سوی دار السرور می رود. همواره عَلَم اسلام و عَلَم لا الله الا الله و محمد رسول الله در سراسر ممالک عالَم ساطع و دل معلم مسرور. مرا هم دعا روا دار. دعاگوی معلم - ولیّ محصّل ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔍 فردی درسال ۹۲ دروبلاگش این نامه را به نام خود انتشار داده! غافل از آنکه این متن ۲۱ سال زودتر در روزنامه کثیر الانتشار چاپ شده بوده است. 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔴صوافی الصافی 🔹عنوان کتابی ۴ جلدی به زبان عربی در تفسیر قرآن است که به قلم در ۱۱۴۰ق به پایان رسیده است. کتاب در بردارنده احادیثی از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر ماثور شیعی شناخته می شود. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری سال گذشته، ارائه شد. بازنشر آن به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
۵ 🔴 صوافی الصافی تالیف این کتاب به زبان عربی، در یک جلد بزرگ ، سیصد و یک سال پیش در حویزه انجام شده است. این کتاب، نوعی تفسیر ترتیبی قرآن است که از ابتدای قرآن شروع میشود و تا انتهای آن ادامه می یابد اما از آنجا که به روش روایی (ماثور) نوشته شده است، تنها آیاتی را ذکر وتفسیر کرده که در رابطه با آن حدیثی رسیده است. از آنجا که این کتاب تحریر و بازنویسی تفسیر الصافی و الاصفی اثر فیض کاشانی (و احتمالا سایر آثار وی) است لذا نام نهاده شد. روش مولف در نقل احادیث کمی با فیض کاشانی متفاوت است و سعی کرده است تا جایی که ممکن است از ذکر مطالب کلامی عرفانی و ادبی در متن پرهیز نماید و ذیل هر آیه، احادیث بیان شان نزول، احادیثی که به نظر می رسد تفسیر و ترجمانی برآیه اند( هرچند به انگیزه تفسیر آیه ازامام معصوم صادر نشده باشد) و احادیث بیانگر تاویل و مصداق یا تطبیق و فضائل اهل البیت را با ذکر منبع و بدون ذکرسند ذکر کرده و نکات ادبی و لغوی خود را در حاشیه یا لابلای سطور بیاورد مختوم به عبارت "منه". در طول بیش از سیصد سال که از تالیف آن می گذرد تنها یک بار در سال ۱۳۹۳ ش درقم، توسط مجمع الذخائر الاسلامیه در چهار جلد و تعداد محدود به چاپ رسیده است. از جهت روشی به آثاری از قدما مانند تفسیرهای ،قمی، عیاشی شباهت دارد و از معاصرینش به نور الثقلین. دراین تفسیر بیشترین روایات ازتفسیر قمی، عیاشی، مجمع البیان وکتب اربعه روایی شیعه است. تنها نسخه خطی آن در کتابخانه مرحوم سید محمدعلی روضاتی نگهداری می شود. این اثر ماندگار به خامه قلم است. تحصیل او عمدتا نزد علامه سید نعمت الله جزایری بوده است و افادات و تدریسهای او درشوشتر و پس از آن درحویزه بوده است. ولادت او را در مناطق بختیاری جبال زاگرس نوشته اند بدون ذکر تاریخ آن. زمان وفات او مطابق تحقیق ۱۱۴۷ق بوده است و آنچه غیر ازآن نوشته اند دقیق و صحیح نیست. بیش از چهل عنوان تالیف در علوم مختلف اسلامی، مشارکت با علامه سید نعمت الله جزایری در تاسیس حوزه علمیه شوشتر و تربیت شاگردان عالم در شوشتر و پس از وفات سید جزایری در حویزه (هویزه) از ثمرات مجاهدتهای پر برکت این فقیه ،مفسر، ادیب و محدث خوزستانی است. اولین کتاب مستقل درباره زندگانی و آثار او که در بردارنده تحقیقات میدانی از کتابخانه های نسخ خطی و بررسی فهرستهای آنهاست در سال ۱۳۹۴ش به قلم حقیر توسط نشر تمتی درتهران در ۱۲۴ صفحه به عربی منتشر شد. 🔹در ماه مبارک رمضان، شبهای نزول قرآن و توسل به ثقلین، مطالعه کتب تفسیرقرآن و مناقب اهل بیت، برای استفاده و نیز افاده در منبرها و بحثهای فضای مجازی رونق میگیرد. این کتاب را به فضلا و طلاب توصیه میکنم تا گامی باشد در احیای تراث حوزه پرافتخار خوزستان، هر چند بعید می دانم در هیچ یک از کتابخانه های عمومی و شخصی خوزستان، دوره چهار جلدی چاپ شده یافت شود جز کتابخانه حقیر که آن دوره را به سه برابر قیمت متعارف از ناشر خریده ام. ✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۲/۳۰- اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
➡️تصویر سمت راست؛ آخرین صفحه نسخه خطی کتاب اثر علامه شیخ یعقوب بختیاری حویزی به خط مولف آن است. ⬅️تصویر سمت چپ؛ جلد تنها کتابی است که بصورت مستقل درباره شخصیت مولف و معرفی آثار او چاپ شده است. 🔰پیش تر توضیحات تکمیلی درباره این نسخه خطی ارائه شد که مجددا تقدیم علاقه مندان میشود⬇️ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
📎پی نوشت: در پی پرسش برخی فضلای گرامی عضو کانال، مطالبی را بر نوشتار پیشین می افزاییم؛ 🔹 تصویر سمت راست : آخرین صفحه از تنها نسخه خطی کتاب را نشان می دهد که به خط مولف آن علامه شیخ یعقوب بختیاری حویزی در سال ۱۱۴۰قمری ( غره ذی القعده) به پایان رسیده است. هرچند نام این تفسیر در کتب فهرست و تراجم ذکر شده است اما تنها اثر مستقلی که درباره آن نوشته شده مقاله ای است که در مجله بینات (سال ۱۳۷۵ ش شماره ۱۲) به قلم سید محمدعلی روضاتی چاپ شده است. مرحوم علامه سید محمدعلی روضاتی (متوفای تیرماه ۱۳۹۱ش) از نوادگان افندی صاحب روضات الجنات است و در این مقاله وجود نسخه اصلی کتاب به خط مولف نزد خود را اعلام داشته و اظهار داشته است که آن را از ورثه شیخ محمد رضاابوالمجد اصفهانی وقتی در بازار به معرض بیع نهاده شده بود!!! ابتیاع کرده است و گمان روضاتی این است که اصفهانی آن را از ورثه آیت الله حاج ملا باقر شوشتری خریده باشد! چون کتابخانه بزرگ مرحوم ملاباقرشوشتری در نجف پس از فوتش به فروش رسید!!! پس نسخه ای که صاحب الذریعه، وجود آن را مکتبه ملاباقر شوشتری گزارش کرده است همین نسخه روضاتی است که دست به دست شده است از حویزه به نجف و از آنجا به اصفهان. این نسخه خطی در نوشتار روضاتی چنین توصیف شده است: ۲۳۱ برگ و یک برگ عطف و دیگری بدرقه که مجموعا ۲۳۳برگ ( ۴۶۶ صفحه) به حجم ۲۲×۳۰ سانتی مترو هر صفحه دارای ۲۲سطر به خط جلی درشت خوانا با مرکب سیاه ممتاز بر روی کاغذ هندی ضخیم و خوب رایج زمان.اولین برگ این تفسیر که مقدمه مولف بوده است نابود شده و صفحه ۲و ۳ و برخی دیگر از صفحات نیز پارگی و موریانه زده هستند اما بیشترمتن روایات با توجه به منابعی که ذکر شده، قابل بار آفرینی اند. 🔹تصویر سمت چپ، جلد کتاب را نشان می دهد. این کتاب تنها اثری است که به طور مستقل درباره علامه بختیاری حویزی و آثار وی چاپ شده است و حاصل سالها جستجوی میدانی یک گروه پژوهشی است که با نظارت حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در کتابخانه ملی، مجلس ، مرعشی ، آل کاشف الغطا و ... به بررسی پرداخته اند و فهرست کتب شیخ یعقوب را به بیش از چهل عنوان ارتقا داده اند در حالی که آثار چاپ شده در زمینه تراجم و شرح حال، بیش از بیست اثر را برای وی نام نبرده بودند. کتاب در سال ۱۳۹۴ به زبان عربی در ۱۲۴صفحه وزیری توسط نشر تمتی تهران در هزار نسخه به چاپ رسید. درباره ویژگیها و نوآوری ها و فتوحات این کتاب در آینده مطالبی به قلم استاد حیدری ارائه خواهد شد... ادمین. http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اصلاحیه در متن 📎پی نوشت به قلم ادمین، کلمه《افندی》زائد است و باید حذف شود اما به دلیل فرواردی بودن، امکان ویرایش متن وجود ندارد. با تشکر از عالم بزرگوار عضو کانال که این نکته دقیق را تذکر دادند.
🔹مصباح الهدایه؛ تفسیر موضوعی آیات ولایت امیرالمؤمنین(ع)/ آیت الله بهبهانی چهل حدیث خود را به علی ع اختصاص داده است https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3969005 🔍مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را بخوانید🔺 http://eitaa.com/Heydari_org
🔸عرضه پیام قرآن برای بهبود زندگی در تفسیر علامه کرمی/ التفسیر لکتاب الله المنیر تفسیری مترقی با رویکرد "دین و مدرنیته" https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3967278 🔍مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را بخوانید🔺 http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس1.mp3
965.2K
🎧 روز قدس استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در موضوعات روز *برشی از ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت مدت : ۲ دقیقه موضوع : تعیین روز قدس محورها: ۱- نامگذاری آخرین جمعه رمضان ۲- دلیل نامگذاری ۳-پذیرش روز قدس در تمام جهان 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس2.mp3
3.87M
🎧 روز قدس استاد شیخ رضاحیدری در موضوعات روز *برشی از ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت مدت : ۸ دقیقه موضوع : ریشه یابی دشمنی ها با مسلمانان و مردم فلسطین 📝محورها: ۱- باخبر بودن از بعثت پیامبر اسلام قبل از بعثت. ۲- دشمنی بنی اسرائیل با پیامبر اسلام پس از بعثت. ۳-گزارش قرآن از دشمنی بنی اسرائیل با پیامبران پیشین ۴- بیان روحیه بغی، سرکشی و طغیان و خود برتر بینی به عنوان عامل دشمنی ها. ۵-مخالفت آنان با سیطره دین خدا و عدالت فراگیر. 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
۳ 🔴اعلامیه آیت الله العظمی سید علی بهبهانی بر ضد رژیم اشغالگر قدس، در پی جنایات صهیونیستها در جنگ شش روزه با مسلمانان و تقبیح ارتباط دولت ایران با اسرائیل در اوج خفقان سال ۱۳۴۶ش=۱۳۸۷ق : بسم الله الرحمن الرحیم ولاتهنوا ولاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین..... برقاطبه مسلمین لازم است، الفت و دوستی و معامله، و معاشرت با کفار خاصه اسرائیلی ها که جوانان و افراد مسلمین را به خاک و خون کشیده و با اشغال متجاوزانه شهرهای مسلمین، اعراض و نوامیس آنان را هتک می کنند بکلی ترک و از این راه و هم از طریق کمک و اعانت به آسیب دیدگان مسلمین به هر نحو مقدور، انزجار خود را علیه اسرائیل و متجاوزین به حقوق اعلام دارند. ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم ... الاحقر علی الموسوی البهبهانی اصفهان ۲۸ ربیع الاول ۱۳۸۷ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت : ۱-ایشان چند سالی بود که به دعوت روحانیون و مردم، در فصول گرم در اصفهان به سر می برد لذا امضای اعلامیه مختوم به اصفهان است. ۲- پس از صدور این اعلامیه که در بیشتر نقاط کشور تاثیرات انقلابی خوبی درپی داشت، این مرجع ۸۴ ساله توسط سرهنگ تقوی رئیس وقت ساواک اصفهان احضار و مورد بازجویی واقع میشود که فشار افکار عمومی و تعطیلی اعتراضی بازاراصفهان موجب آزادشدن ایشان پس از۶ ساعت میشود اما فرزند عالم ایشان که در خوزستان در همین رابطه دستگیر شده بود۲۰روز زندانی شد . ۳- در سال ۱۳۵۷ تقوی که قبل از پیروزی انقلاب، سرلشکر شده بود از کشور فرار کرد. 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس3.mp3
4.11M
🎧 روز قدس استاد شیخ رضاحیدری در موضوعات روز *برشی از ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت مدت : ۸دقیقه موضوع : خصوصیات قوم بنی اسرائیل و سابقه سکونت آنان در فلسطین محورها: ۱- حسادت به پیامبر اسلام، نژاد پرستی و برتری جویی قومی، مال اندوزی، عدم حسن معاشرت ، ترویج فساد ... از بارزترین بنی اسرائیل . ۲- نه تنها هنگام ( که بدون جنگ و خون ریزی بوده است) مسلمانان، یهودی ها را اخراج نکردند که آنها در آن سرزمین حضور نداشتند. ۳-نه تنها یهودی ها حضور نداشتند که ساکنان آنجا با مسلمانان فاتح در ضمن قرارداد ذمه، شرط کردند مبادا یهودی ها را به این سرزمین راه دهید! ۴- در دوره ای خیلی پیش تر از فتح مسلمانان ، یهودی ها در آن سرزمین سکونت داشتند اما به دلیل کج خلقی ها توسط سایر ساکنان اخراج شدند. ۵ - به دلیل ویژگیهایش در طول تاریخ زیاد دست به دست شده است. ۶-داشتن سرزمین واحد برای یهودی ها مهم است چون از ارکان چهارگانه تشکیل دولت و حکومت است. 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس4.mp3
4.77M
🎧 روز قدس استاد شیخ رضاحیدری در موضوعات روز *برشی از ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت مدت : ۹ دقیقه موضوع : چگونگی مراحل توسط یهودی های صهیونیست محورها: ۱-یهودی های بنی اسرائیل در طول تاریخ بیش از دوهزارساله خود در هر سرزمینی که وارد میشدند اخراج می شدند به دلیل سوء هم زیستی. ۲-صهیونیستها که پراکنده بودن یهودی ها در دنیا را نمی پسندیدند تصمیم گرفتند در یک سرزمین جمع شوند. ۳- ابتدا به سراغ اوگاندا و طرابلس و... رفتند اما موفق نشدند.... ۴- ایده وارد شدن به فلسطین را با انگلیسی ها مطرح کردند آنها استقبال کردند. ۵-تنها ۲.۵تا ۵.۱ درصد اراضی سرزمین فلسطین را خریدند آن هم با چند واسطه از مالکان بزرگی که خودشان در اروپا و... ساکن بودند. ۶- زمین ها را پراکنده خریدند و بعد از ساکن شدن و اخراج بومیها، تعدی به زمین های همسایه ها را شروع کردند. ۷- خرید زمین، تعدی به زمینهای همسایه ، درگیری ، مذاکره و صدور قطعنامه توسط قدرتهای استکباری مثلا ۱۹۴۸ که طی آن ۵۷ درصد اراضی به یهودی های صهیونیست داده شد و امروز بیش از ۹۰ درصد را در اختیار دارند !. ۸- با جریان سازی رسانه ای ، مظلوم نمایی در فیلمها و رمان و ... نگذاشته اند فریاد مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد. 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس5.mp3
3.53M
🎧 روز قدس استاد شیخ رضاحیدری در موضوعات روز *برشی از ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت مدت : ۷دقیقه موضوع : وظیفه ما درباره روز قدس و تاثیر فریادها و مقاومت در این سالها محورها: ۱-توصیه دین ما این است که یاریگر مظلوم و دشمن ظالم باشیم. ۲- نوع شکل گیری دولت و در فلسطین اشغالی بی سابقه است با خدعه، قتل ، کشتار ، تزویر.... ۳-اگر فریادهای ما نبود محقق شده بود.مقاومت ما، آنها را از برنامه زمانبندی عقب انداخته است. آنها علنا گفته اند که به مصر و اردن و... طمع دارند. ۴-آنها سودای حکومت بر جهان دارند لذا موضوع آزادی قدس موضوعی مربوط به فلسطین نیست، مربوط به منطقه نیست، مربوط به جهان است. ۵- غده سرطانی اسرائیل برای همه جهان خطراست . ۶-با همه کارهای خوب و اثر گذاری که کرده ایم اما کم کاری هایی در عرصه رسانه، و آگاه سازی مردم دنیا داریم. 🔹آخرین برش و پایان برنامه 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نگاهی بر تفسیر «صوافی الصافی» علامه بختیاری https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3969764 🔍مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را بخوانید🔺 http://eitaa.com/Heydari_org
🔹عنوان کتابی ۵ جلدی در تفسیر قرآن است که به قلم در چهار سده پیش، به انجام رسیده است. کتاب در بردارنده بیش از ۱۳هزار حدیث از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر ماثور شیعی شناخته می شود. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری سال گذشته ارائه شد و در ادامه بازنشر میشود: http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
۴ 🔴 نورالثقلین تالیف این کتاب به زبان عربی بیش از سیصد سال پیش در حویزه انجام شده است. این کتاب، نوعی تفسیر ترتیبی قرآن است که از ابتدای قرآن شروع میشود و تا انتهای آن ادامه می یابد اما از آنجا که به روش روایی (ماثور) نوشته شده است، تنها آیاتی را ذکر وتفسیر کرده که در رابطه با آن حدیثی رسیده است. وچنانکه در مقدمه مفسر مذکور است از بحثهای استدلالی، نظرات اجتهادی، بحثهای ادبی، کلامی و...برکنار است و تلاش کرده است ۱۳۴۲۲ حدیث از بیانات اهل بیت را ذیل آیات گرد آورد تا آیندگان در آن بیندیشند لذا چنانکه تصریح کرده است؛لزوما آراء مفسر را نمایندگی نمی کند. از آنجا که این کتاب دربرگیرنده نورثقل اکبر(قرآن)و نورثقل اصغر(احادیث اهل البیت)است لذا نام نهاده شد. روش مولف در نقل احادیث در ذیل آیه به این ترتیب است : احادیث تبیین و توضیح آیه، احادیث بیان شان نزول، احادیثی که به نظر می رسد تفسیر و ترجمانی برآیه اند( هرچند به انگیزه تفسیر آیه ازامام معصوم صادر نشده باشد)، احادیث بیانگر تاویل و مصداق یا تطبیق. در طول چهارسده که از تالیف آن می گذرد به صورت های مختلف درقم ، نجف، تهران، بیروت ، دمشق... به چاپ رسیده است. یکی از چاپهای آن با افزایش تحقیقات و ویرایش جدید با مقدمه علامه طباطبایی صاحب المیزان،در سال ۱۳۸۳ق در قم توسط المطبعه العلمیه چاپ شده است. برگردان فارسی آن نیز به همت عقیقی بخشایشی و همکارانش به چاپ رسیده است. از جهت روش به آثاری از قدما مانند تفسیرهای فرات کوفی ،قمی، عیاشی شباهت دارد و البته تفاسیری با شباهت روشی بعد از آن نگارش شده مانند البرهان اثر سید هاشم بحرانی. یک نسخه خطی آن در کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره ۸۰۵۵ نگهداری می شود و نسخه ای در کتابخانه شخصی عبدالحسین شهید صالحی. این اثر ماندگار به خامه قلم محدث خبیر است. تحصیل ،تدریس و افادات او در شیراز و حویزه بوده است. ولادت او را در حویزه نوشته اند بدون ذکر تاریخ آن.ولی زمان وفات و محل تدفین او معلوم نیست هر چند گمانه زنی هایی هست. تالیفات بسیار در علوم مختلف اسلامی، و تربیت شاگردان عالم در حویزه (هویزه)از ثمرات مجاهدتهای پر برکت این فقیه ،مفسر، ادیب و محدث خوزستانی است. 🔹با فرا رسیدن شبهای قدر، شبهای نزول قرآن و توسل به ثقلین، مطالعه کتب تفسیرقرآن و مناقب اهل بیت، برای استفاده و نیز افاده در منبرها و بحثهای فضای مجازی رونق میگیرد. این کتاب را به فضلا و طلاب توصیه میکنم تا گامی باشد در احیای تراث حوزه پرافتخار خوزستان. ✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۲/۲۷- اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔹معرفی اجمالی تفسیر نورالثقلین / منبعی مهم در تفاسیر روایی شیعی https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3970482/ 🔍مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را بخوانید🔺 http://eitaa.com/Heydari_org
♦️فقه استنطاقی ۴ کاربرد واژه «استنطاق» به معنی «درخواست سخن گفتن؛ به سخن درآوردن» در فقه بسیار معدود بوده است. ظاهرا تنها در دو باب قضاء و شهادات بکار رفته است آنهم به معنی؛ بازپرسی کردن از متهم و حرف کشیدن از او... اما سابقه و کاربرد آن در علوم قرآن و نزد عالمان تفسیر بیشتر است. پیشتر «استنطاق قرآن» را به تفسیرِ قرآن به قرآن، تاویل الآیات و تفسیرِ موضوعی اطلاق میکردند که هریک بعدی از ابعاد استنطاق است. اما اخیرا را به معنی طرح پرسش در پیشگاه قرآن با هدف پاسخ گرفتن از آن، میدانند و آن را امری فراتر از تفسیر و تاویل، و دارای تفاوت ماهوی با تفسیر قرآن به قرآن یا تاویل الآیات یا تفسیر موضوعی میدانند... میگویند شروع استنطاق از متن جامعه و مشکلات آن است که در قالب پرسش جلوه میکند و به پاسخ بدست آمده از متن قرآن، ختم می شود اما سایر روشها از متن قرآن شروع میشوند و خطاب به جامعه دستورالعمل می دهند. آنها به خطبه ۱۵۸ نهج البلاغه امیرالمومنین ع تمسک میکنند که امام دستور داده اند به استنطاق قرآن؛ « ذلک القرآن فاستنطقوه» قرآن را به نطق بیاورید. حالا نمیخواهم وارد مبانیِ استنطاقِ قرآن، مانند جامعیّت قرآن، جاودانگی قرآن و نظام مندی قرآن و...شوم و یا این بحث که پرسش ها در چه حوزه‌ای می تواند باشد؟ یا استنطاق قرآن، از عهده ی چه کسی بر می آید؟ مثلا آیا غیر معصوم (ع)، با کسب شایستگی لازم، میتواند فی الجمله از عهده‌ی استنطاق قرآن برآید؟ بالجمله بمعنی همه مراتب (بصورت موجبه کلیه) که قطعا نمیتواند اما فی الجمله (بصورت موجبه جزئیه) بمعنی مراتبی از آن در مقابل سلب کلی چطور؟ و اینکه آیا استنطاق به این معنی سر از تفسیر به رأی در می آورد یا خیر؟... بلکه این نکته را میخواهم بگویم که آیا آن کلام حضرت امیر اینقدر کشش و دلالت دارد که معنای اخیر را دلالت کند؟ یعنی استنطاقی به معنایی فراتر از تفسیر و تاویل؟ به نظر میرسد ندارد زیرا وقتی به ادامه کلام نگاه میکنیم فرموده است: «ِ ذَلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ يَنْطِقَ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ أَلَا إِنَّ فِيهِ عِلْمَ مَا يَأْتِي وَ الْحَدِيثَ عَنِ الْمَاضِي وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَيْنَكُم‌»؛ آن- كتاب خدا است- قرآن، از آن بخواهيد تا سخن گويد. و هرگز سخن نگويد. امّا من شما را از آن خبر مى‌دهم. بدانيد كه در قرآن علم آينده است، و حديث گذشته. درمان درد شما در آن است، و راه سامان دادن كارتان در آن است. پس حضرت میخواهد بفرماید قرآن کتابی نیست که همه آنچه دارد را با شما درمیان بگذارد (و لن ینطق) بلکه زبان این کتاب من هستم (ولکن اخبرکم عنه). لذا به نظر می رسد این کلام معصوم و دیگر کلمات مشابه آن که از امام صادق ع رسیده دلالتی بر آن ادعای بزرگی که اخیرا از سوی برخی عالمان تفسیر صادر شده، ندارد و باید به قرینه ذیل، این امر را نوعی مانند؛《 قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ 》بدانیم لذا حضرت میخواهد بگوید همانا امام، قرآن ناطق است و شما با داشتن قرآن، بی نیاز از مفسر و مبین و مستنطق آن نیستید. اما در مقام بیان استنطاق قرآن به معنای گسترده آن توسط غیر معصوم نیست. برگردیم به روش استنطاق در علم فقه... (ادامه دارد) 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org