eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
165 عکس
51 ویدیو
29 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آسیب شناسی آثار منتشر شده درباره ائمه 🎙...به عنوان یک پژوهشگر و یک کسی که دغدغه امور فرهنگی را دارم امروز یک سراغ ندارم با بیان جوان پسند و دلکش و با متن قوی و مستند و متقن که هفتاد درصد، شصت درصد با واقع منطبق باشد...ما باید بتوانیم این مفاهیم بلند را به زبان ساده تر بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... به برکت خون شهیدان، به برکت مجاهدت عالمان و خامه قلم آنها امروز جوانان ما تشنه اند اما کو آب گوارا، آب گوارا به قدر کافی نداریم علیرغم همه این طمطراقها...این کتابهایی که شمردم کتاب قوی در میان شان کم نبود اما به زبان عربی اند، به زبان نجف اند. آنچه را هم که طلبه های قم ترجمه یا تالیف کرده اند به 《زبان قم》 نوشته اند نه به 《زبان قوم》، بلسان قومه نیستند... البته ما تجربه کتابهای پرچاپ خوب هم داشته ایم. کتاب دا ۱۵۰-۱۶۰ نوبت چاپ شد. کتابهای دیگری که در زمینه دفاع مقدس نوشتیم هم محتوا قوی بود هم متن قوی بود اما به هر حال در زمینه معنوی، پاسخگویی به شبهات جوانان، سیره ائمه اطهار، کتاب وزین، پرمحتوا، جامع که به درد قشر بخورد، باید بنویسیم، باید پژوهش کنیم، باید کار کنیم، شاگردان امام صادق علیه السلام باید کار کنند. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در سالروز شهادت امام صادق ع ۱۴۴۱ق در جمع حوزویان و عموم مردم. متن سخنرانی درکتابی با عنوان چاپ شده است. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔰شاهنامه فردوسی یک اثر ماندگار و حکمیانه است و اینکه برخی افراد کم اطلاع یا کج سلیقه یا نا آشنا به امر تبلیغ دین و گوهر هنر، بیایند و بگویند این اثر جاویدان با دین مبین اسلام در تضاد است، سخن اشتباهی است. خداباوری، غیرت مداری و دین پروری در شاهنامه فردوسی موج می زند...  شاهنامه خوانی در تقویت خداباوری و رشد علاقه به میهن و افزایش روحیه مقابله با تجاوز احتمالی دشمنان این آب و خاک مؤثر است. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ششمین مراسم شاهنامه خوانی گروه آسماری بختیاری. ۱۳۹۵ اهواز. 🔻انتشار به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم ، بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران و سراینده شاهنامه http://eitaa.com/Heydari_org
‌🔹اصول محرِزه در نگاه ⁉️پرسش طلاب: مرحوم بجنوردی در جلد اول القواعدالفقهیه، هنگام بحث از اصل بودن یا اماره بودن《الصحة》پای تقسیم‌بندی اصول عملیه به اصول محرِزه و غیر محرِزه را به میان می کشد و در نهایت 《 أصالة الصحة 》 را از اصول محرِزه می‌شمارد. تعریف اصل محرِز در نگاه ایشان چیست!؟ 🎙پاسخ استاد حیدری: ایشان محرز بودن و غیرمحرِز بودن را صراحتاً تعریف نمی کند و تصریح به تفاوت آن دو نمی کند اما برخی در مقام تبیین تفاوت در نگاه بجنوردی که اصل را به محرِز و غیرمحرِز تقسیم کرده چنین گفته اند؛ وقتی قطع حاصل می شود، چهار چیز برای قاطع ایجاد می شود: ۱- حصول صفت نفسانی قطع در درون قاطع، ۲- کاشفیت از واقع، ۳- انکشاف واقع، ۴- جری عملی. وقتی ظن معتبر حاصل می شود به غیر از اولی که مخصوص قطع و علم بود، سه ویژگی دیگر حاصل می شود: : ۲- کاشفیت از واقع، ۳- انکشاف واقع، ۴- جری عملی. در اصل عملی محرِز به غیر از ویژگی اول و دوم که مخصوص قطع وظن معتبر بود، دو ویژگی دیگر حاصل می شود: : ۳- انکشاف واقع، ۴- جری عملی. در اصل عملی غیر محرِز، تنها ویژگی چهارم حاصل میشود: ۴- جری عملی. برپایه این تبیین، می توان با تسامح گفت؛ در نگاه مرحوم بجنوردی از قائلین به تقسیم بندی اصل به محرِز و غیرمحرِز، تفاوت اصل محرِز و غیرمحرِز، در وجود یا عدم سومین ویژگی ( یعنی انکشاف از واقع ) است. به بین دیگر؛ در اصلی که محرز باشد انکشاف از واقع وجود دارد، و در اصل غیرمحرز وجود ندارد. 🔺بخشی از جلسه پرسش و پاسخ درس ، حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. اهواز ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸 در طول تاریخ، هرگاه استقرار عالمان ربانی در میان مردم یک شهر گزارش شده است در کنارش رشد و شکوفایی استعدادهای مادی و معنوی جوانان و مردم آن شهر نیز گزارش شده است. 🔍سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم کلنگ‌زنی مسجد بیمارستان پیوند اعضای شهرستان « رامهرمز » را از اینجا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-168755-.html
🔰روایات فاطمیات 🎙از ویژگی های حضرت (س) راوی حدیث بودن است. ایشان یکی از راویانِ روایاتِ است. در این روایات که از حضرت فاطمه زهرا س صادر شده، نام تمامی روات «فاطمه» است البته در برخی روایات یکی دو نفر به نام های دیگر هستند اما همگی از فرزندان ائمه (علیهم‌السلام) هستند، به همین جهت به فاطمیات مشهور شده اند. مضمون این روایات اثبات ولایت و امامت الهی اهل البیت ع و بیان مقام و عظمت آنان است؛ احادیثی مانند؛ حدیث 《غدیر》، حدیث 《دوستی آل محمد》، حدیث 《معراج》، حدیث 《منزلت》 و روایاتی از این دست. 📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع پاسداران/ اهواز ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
🔻‌از ویژگی های حضرت س: 🔸سخن گفتن دست کم چهار امام معصوم درباره حضرت فاطمه معصومه (س) ؛ امام صادق (ع)، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) درباره آن بانو مطالب بسیار مهمی را فرموده‌اند که گویای شأن و مقام ايشان است....در برخی از این سخنان، جایگاه علمی او را بیان کرده اند و در برخی فضل و ثواب زیارت او در قم را. و گاهی مقام شفاعت او را و در بعضی، چگونگی زیارت او را. 🔸‌ورود زیات‌نامه مأثور یعنی رسیده از معصوم... بعد از حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. ‌🔸راوی حدیث بودن ... ایشان یکی از راویانِ روایاتِ است. 📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه / اهواز ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
🌸ابونواس اهوازی و امام رضا ع 🎙‌شعری از ابونُواس اهوازی درباره امام رضا علیه السلام برای شما بخوانم. نام اصلی این شاعر پر آوازه؛ حسن بن هانی حَکَمی است. گفته شده پدرش دمشقی و مادرش اهوازی بود و خودش هم در اهواز به دنیا آمده و در بصره رشد کرده و در بغداد مدفون است. از بزرگترین شعرای کلاسیک عربی است. البته عمده سروده های او تغزّل و شعر عاشقانه است در وصف خد و خال و خمر و... خلاصه اینکه شاعر آئینی سرا و مذهبی نیست. حیات او همدوره حیات امام رضا علیه السلام بوده و ظاهرا از او خواسته شده که در مدح امام شعری بگوید. در قالب ابیاتی اینطور نقل می کند که به من گفته شد که تو شاعر یکه تازی هستی و در و گوهر از شعرت می ریزد... 《فعلی م تَرکتَ مَدحَ ابن‏موسی‏ و الخصال التی تجمعن فیه‏》 چرا مدح و ستایش علی بن موسی را ترک کرده ای!؟ چرا خصلت های خوبی که در او جمع شده اند را بیان نمی کنی!؟ 《قلتُ لا استطیعُ مدحَ امام‏ کان جبریل خادماً لأبیه‏》 ابو نواس می گوید من به آنها پاسخ دادم من توان ستایش امامی را ندارم که جبرئیل امین خادمِ پدر او بوده است. با ادب جواب می دهد و با معرفت. گرچه عذر آورده برای مدح نکردن اما بالاترین مدح را گفته. شعری با همین مضمون از هم منقول است که اگر این شعر فارسی را پس از شنیدن شعر ابونواس سروده باشد هزار آفرین بر شیخ بهایی و اگر آن را نشنیده و سروده دو هزار آفرین. ظاهرا به همراه شاه عباس صفوی مشرّف بوده است در حرم حضرت رضا ع. یک شب شیخ می بیند که شاه عباس با لباس خدمتکاری مشغول کار است. دارد با قیچی، نوکِ این فیتیله چراغها را میچیند و کوتاه می‌کند. شیخ بهایی بداهه این شعر را خطاب به او سرود که: 《 پیوسته بود ملایک علیّین پروانه‌ی شمعِ روضه ی خُلد برین مِقراض به احتیاط زَن ای خادم! ترسم بِبُری شَهپَر جِبریل امین 》 مقراض یعنی قیچی. میگوید ای خادم وقتی میخواهی این فیتیله ها را کوتاه کنی و بچینی، آرام قیچی بزن چون جبرئیل امین در این حرم، حضور دارد و ممکن است شهپر جبرئیل را ناخواسته بِبُری! یعنی ای خادم تو با چشم سر فقط فیتیله را می بینی و شمع را اما اگر با چشم دل نگاه کنی پر فرشتگان را می بینی، پس مراقب باش، بی هوا قیچی نزن مبادا پر جبرئیل را ببری. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت ولادت خرداد ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹قطع موضوعی عقلی همان قطع طریقی است 📝مصنف در کفایه وقتی در صدد بیان فرق های و قطع موضوعی است، در عبارت《 و بالجملة القطع فیما کان موضوعاُ عقلاً لایکاد یتفاوت من حیث القاطع و ...》ناگهان از قطعِ طریقیِ مصطلح به《قطعِ موضوعیِ عقلی》تعبیر می کند. ظاهرا از نظر ایشان قطع در همه موارد اخذ شده و لذا موضوع است هرچند بین اخذ آن در قطع موضوعی مصطلح و طریقی مصطلح فرق هست. اما اینکه چرا و چگونه قطع طریقی مصطلح را قطع موضوعی عقلی نامیده است جای سخن دارد. شاید بتوان گفت: از آنجا که قطع طریقی مصطلح، موضوع برای آثار و احکامی مانند معذریت و منجزیت است و از سوی دیگر حاکم به این احکام و آثار همانا عقل است لذا قطع، موضوع برای آن آثار عقلی است. پس قطع طریقی مصطلح را قطع موضوعی عقلی نامیده است. و در مقابل قطع موضوعی مصطلح، موضوع برای احکام شرعی است لذا آن را قطع موضوعی شرعی نامیده است. 📌تقریرات طلاب از درس کفایه استاد رضا حیدری / اهواز اسفند ۱۳۹۳ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰قیام پانزدهم خرداد در اهواز 🎙...سخنراني افشاگرانه امام درباره شاه در عصر روز عاشورای آن سال كه مصادف با ۱۳خرداد بود باعث شد كه امام را همان شب دستگير و به زندانی در تهران منتقل كنند. پس از دستگيری امام،  مردم قم در ۱۵ خرداد ۴۲ قيام كردند... همزمان در اهواز منزل آيت الله العظمي بهبهانی، كانون تجمع علما و بازاريها و شخصيت های موثر بود. با حضور علمای شهر، مصوب كردند كه بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطيل شود. همچنين دستور دادند كه جمعيت زيادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژيم و در حمايت از امام شركت كنند كه البته ساواك مانع برگزاری آن شد. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام . اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
📸 توضیحی درباره این تصویر: امام خمینی که در خرداد ۴۲ دستگیر و به تهران منتقل شده بود با اعتراض علما و مردم پس از ده ماه آزاد شد و به قم برگشت. چند ماه پس از آزادی امام در تابستان ۴۳ آيت الله بهبهانی در قم با امام ديدار كردند و ده روز در خانه امام ماندند تا علما و مؤمنین که قصد ديدار این عالم را دارند به منزل امام بیایند و همگان بدانند آيت الله بهبهانی حامی امام خمینی است. انتشار تصاوير حضور ايشان، پيام مهمی داشت... (ادمین)
🔻سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت سالگرد ره: 🔹 نظریه پیشینه درازی دارد اما عملیاتی نمودن آن در قالب مدل جمهوری اسلامی از ابتکارات امام راحل بود. 🔹امام خمینی در این مدل حکومتی، مردم و اسلام را باهم می خواست. 🔹نظریه یکی از مدلهای عملی شدن ولایت فقیه است. 🔹با رحلت امام، خطر اختلاف داخلی و تهاجم خارجی ما را تهديد ميكرد اما با رهبری آیت الله خامنه ای آرامشی بوجود آمد و گذر زمان نشان داد راه امام را بی كم و زياد می رود. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
سالگرد مرحوم استاد میرسالاری2.mp3
3.67M
🎧بشنوید 🔰خاطره/ مرحوم میرسالاری یک قاعده و منشور به دست من داد که هرجا بخواهم مقایسه کنم می گویم این واجب عینی است یا کفایی!؟ 🔹متاسفانه از اشکالاتی که به حوزه علمیه اهواز وارد است این است که اوتاد و اعلام و علمایش را تکریم نمی کند حتی معرفی نمی کند. 🔹 در جریان فتنه ۸۸ ماموریتی به من سپرده شد که به دانشگاه صنعت نفت بروم و ناچار بودم که به خدمت در این مدرسه پایان دهم. 🔹سید محمود جمله ای فرمود که هم گویای وجوه علمی و فقهی ایشان بود و هم بیانگر روحیه انقلابی ایشان بود... فرمودند کاری که به شما سپرده اند وجوبش بر شما 《عینی》 است اما برای تدریس در اینجا 《من به الکفایه》 هست...یعنی در تزاحم این دو واجب برو واجب عینی را انجام بده... 🔹تقویت نظام اسلامی، تقویت حکومت دینی و نظام ولایت فقیه با این بیان عالمانه و کوتاه در جان من نشست و یک قاعده برای این طلبه کوچک درست کرد... 📌برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی استاد سید محمود میرسالاری . اهواز ۱۷شوال۱۴۴۲ / خرداد ۱۴۰۰ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰 امام، امام است حتی اگر کم سن باشد 🎙...امام جواد ع، اولین امامی است که در سنّ کمِ به امامت رسیده است. پیش از ایشان، ظهور امامِ هشت ساله، سابقه نداشته است و همین سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند... ... این حقیقت در ذهن همه شیعیان نهادینه شد که امام، امام است حتی اگر کم سن باشد و علوم او الهی و خدایی است نه اکتسابی و آنچه برای هدایت امت لازم است را به او عطا می فرماید. 🔍 توضیحات حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را در ایکنا بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391 @Heydari_org
🔉 بشنوید؛ دعای عرفه ⏳مدت: ۱۶ دقیقه 📝 محورها: ۱- فضیلت شب و ۲- اعمال شب و روز عرفه ۳- ویژگی های امام حسین ع ۴- معرفی دعای عرفه زین العابدین ع ۵- بیان کلیاتی از معارف دعای عرفه 📌سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در مرداد ۱۳۹۹ برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
⁉️‌چرا عرفه بخوانیم!؟ 🎙... جامانده های از رمضان مائیم، جامانده های ازشب قدر مائیم. مایی که استعدادهایمان را نشناختیم باید عرفه بخوانیم و ببینیم استعدادهای ناشکفته مان چقدر اند نعمتهای خدا را درک کنیم. ما که فرصت‌ها را سوزانده ایم باید عرفه بخوانیم و اعتراف کنیم... وقتی حسین بن علی آن مرد بزرگ نصف روز، چند ساعت از روز زیر آفتاب سرپا می ایستد و این دعا را یک نفس می خواند تکلیف ما معلومه! او که درجات سامیه و عالیه و راقیه کمال را دارد با این حال راکد نیست با این حال حرکت می کند چون می داند ایستادن در مسیر قرب الی الله معنا ندارد. حسین ع با دعای عرفه رشد می کند حرکت می کند. ما که اینقدر عقبیم، مایی که درجا می زنیم، مایی که عقبگرد داریم، ماییکه فسرده ایم، مایی که گندیده ایم، مایی که استعدادها را تباه کرده ایم.... ‌📌بخشی از سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری/ مرداد ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹 دعای عرفه امام سجاد ع 🎙... یک دعائی هم زین العابدین، امام سجاد ع دارد در روز عرفه، اگر برادران بخواهند ببینند آن را در صحیفه کامله سجادیه دعای چهل و هفتم است. با این عبارت شروع می شود؛ ‌الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‏؛ اللهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ.... دعای مفصلی هم است. انصافاً همانطور که بزرگان فرموده اند گویی شرحی است، تعلیقه ای است، تذییلی است، ادامه ای است بر دعای پدر بزرگوارش امام حسین ع. این هم دعای پر مغز و پرمحتوایی است که کمتر خوانده می شود، کمتر شناخته شده در بین مردم ما... ‌📌بخشی از سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری/ مرداد ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
📚نسخه ای از جلد اول تجدید الدوارس 🔸عصر، نسخه ای از اولین جلد از دوره‌ی هشت جلدی ¹ را در کتابخانه دارالعلم² یافتم. در صفحه اول آن دستخط مرحوم ³ دیده می شود که آن را در سال ۱۳۸۸ق به دارالعلم آیت الله بهبهانی هدیه داده است. سه چهار سال در پی اولین جلد بودم تا《مقدمه》کتاب را ببینم و از روش او مطلع شوم⁴. اما مع الأسف، مؤلف مقدمه ای ننگاشته است. ناشر هم مقدمه سه صفحه ای دارد که در ترجمه و نسب مؤلف و وجه تسمیه کتاب مطالب مفیدی دارد اما از جهت روش شناسی چیزی به دست نمی دهد جز اینکه متن تجدید الدوارس در قسمت عبادات، کتاب ⁵ بوده است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۱- تجدید الدوارس و تحدید المدارس، نام کتاب هشت جلدی در فقه است که از آثار آیت الله محمدعلی معزی دزفولی (متوفای؛ ۱۳۹۱ق - ۱۳۴۹ش) است. ۲- دارالعلم آیت الله العظمی میر سید علی بهبهانی واقع در اهواز ۳-شیخ علی محمد بن الحسین، از فضلا و علمای خوزستان که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۷۰ به وعظ و تبلیغ و امامت جماعت در اهواز پرداخت و به 《ابن العلم》 معروف و مشهور بوده است. ۴- توضیحاتی درباره کتاب تجدید الدوارس و روش مولف به قلم استاد شيخ رضا حیدری در سال ۱۳۹۹ نگاشته شد و به عدم دسترسی خود به جلد اول که معمولا دربردارنده روش مؤلف است اشاره شده. توضیحات منتشر شده را از لینک زیر بخوانید؛ https://eitaa.com/Heydari_org/350 ۵- کلمة التقوى؛ رساله عملیه آیت الله العظمی شیخ محمدرضا معزی دزفولی(متوفای؛ ۱۳۵۲ ق) بوده است که به زبان عربی در سال ۱۳۳۳ق منتشر شده بود. @Heydari_org
📸 تصویری از صفحه اول جلد اول تجدید الدوارس که در کتابخانه دارالعلم نگهداری می شود. در گوشه بالای صفحه دستخط مرحوم ابن العلم ( متوفای ۱۳۷۰ ش) دیده می شود.
‌🔻 حکمت و عدالت خدا در غدیر 🎙... اساساً نگذاشتن دست بشر در  دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰‌خاتمیت و امامت 🎙سلسله پیامبران الهی و تجدید نبوتها و آمدن نو به نو آنها، با رحلت پیامبر اسلام به پایان رسید. یعنی پس از ایشان پیامبری نخواهد آمد. از ضروریات دین ما است و هیچ تردیدی در آن نیست. البته به ظاهر آسان است اما اگر نیک بنگریم پذیرش آن بی پرسش و اما و اگر نیست... مگر نبوتهای پیشین مدام تجدید نمی شدند و مگر دلیل آن چند چیز بیان نشده است!؟: تحریف آیات کتاب های آسمانی، تحریف عقائد و پندارهای دینی، به وجود آمدن مساله های شرعی جدید در پی نیازهای روز، مواجه شدن با سوالات و پرسشهای نو در اثر تعامل با فرهنگ ها و ملت ها، وجود اسوه و الگویی از جنس بشر برای انسانها، مدیریت جامعه و زمامداری امور، و... حال پرسش این است که آیا ادله ای که برای تجدیدِ نبوت های پیشین اقامه شده است در مورد اسلام اقامه نمی شود؟ اگر به دلائل گفته شده نبوت ها و دین ها تجدید می شدند خب چرا به همان دلائل، اسلام تجدید نشود!؟ چه عنصری در اسلام تعبیه شده است که به آن قابلیتِ ختم نبوت ها را می دهد!؟ معتقدیم آن عنصر، امامت است. تمام این پرسشها و شبهات دفع و رفع نمی شوند مگر با نصب امام از سوی خدا. یعنی همان خدایی که نبی را فرستاده، امام را هم تعیین کند و توسط نبی او را به مردم معرفی کند... توضیح اینکه: تحریف ناپذیری قرآن و مصون و محفوظ بودن آن از تحریف مشکل اول را حل می کند یعنی در اسلام، برخلاف سایر ادیان، تحریف کتاب آسمانی رخ نخواهد داد اما سایر مشکلها به قوت خود باقی است و امامی با مختصات و صفات رسول لازم است تا آن مشکلات را حل کند.... امام ضامن تحریف نشدن دین و عقائد است. امام پاسخگوی مسائل جدید و مستحدث شرعی است، امام مرجع علمی در مواجهه با پرسشهای نو ظهور بشر است، امام اسوه و الگویی همانطور که پیامبر اسوه و الگویی بود از جنس بشر برای بشر، و بالاخره امام مدیرجامعه و زمامدار است. و اینکه امام می تواند این مشکلات را حل کند بخاطر وجود علم و عصمت در وجود اوست همانطور که رسول، علم و عصمت دارد.... خلاصه اینکه؛ استمرار نبوت است و تمام شئون و مناصب و وظائف و کارکردهای نبی را دارد غیر از دریافت و ابلاغ وحی. البته امام، ملهَم است و محدَث است اما وحی با تعریف خاصی که دارد بر او نازل نمی شود. 📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با موضوع 《خاتمیت و امامت》 در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز/ ۱۳۸۹ @Heydari_org
🔹طلبه ها، بی حامی و پشیبان 🔹در پمپ بنزین، ماشین روشن نشد پیاده شدم ماشین را هل بدهم تا از جایگاه خارج بشود. ناگهان دو جوان، با صمیمیت و غیرت از موتور پیاده شدند و به کمک آمدند. وقتی نگاه کردم یکی را می شناختم تصویر معمم او در جلسات درسم¹ به یادم آمد اما نامش نه. خودش گفت؛ ... ² هستم. دومی هم گفت حاج آقا من را یادتان نیست؟...هستم در کتابخانه دارالتحقیق³ سوال می پرسیدم از شما! یکبار منطق سید خندان⁴ را معرفی کردید. گفتم: سیدخندان نام یک پل است احتمالا منطق علی اصغر خندان⁵ را معرفی کرده بودم! خندیدیم باهم. پرسیدم حالا کجایید !؟ گفتند؛ قبا و عمامه را کنار نهادیم و از حوزه خارج شدیم از بی پولی و بی کاری و مشکلات!. تا تعمیرکار آمد و مشغول بود زیر آفتاب داغ⁶ به این فکر می کرم که: چرا دانش آموخته های حوزه، بی حامی و پشتیبان رها هستند. چرا برنامه ای برای بعد از تحصیل طلبه ها نیست !؟ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒 از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱_ تدریس در مدرسه امام خمینی ره اهواز از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ ۲_ نام آن طلبه روحانی ۳- دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز، مرکزی است با یک سالن قرائت برای مطالعه و یک مخزن کتب برای محققان. ۴- سید خندان نام چهار راهی در تهران و پل سیدخندان بر روی این چهار راه واقع شده‌است. ۵- دکتر علی اصغر خندان، منطق‌پژوه ایرانی و دانشیار دانشگاه امام صادق ع تهران، مؤلف کتاب 《منطق کاربردی》 و کتاب 《مغالطات》است. ۶_در این ایام دمای هوای اهواز از ۵۰ درجه عبور کرد. ایرنا https://www.irna.ir/news/85163518/ @Heydari_org
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است. 📚 قامت عقل و عشق در قیام کربلا، رضا حیدری، چاپ ۱۳۸۷، ص ۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
‌‌🔰زبانِ تبلیغ، زبان قوم باشد نه قم! 🎙...هنر این است که ما بتوانیم معارف دینی و مفاهیم بلندِ رسیده از قرآن و عترت را به زبانِ مردم بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... هنر این است که متناسب با ذهنیات مخاطب سخن بگوییم؛ با در نظرگرفتنِ سن او، سطح تحصیلات او، تخصص او، فضای اجتماعی که در آن تنفس می کند، پیش فرض های او... با حفظِ اصالت محتوا. و الا سخن گفتن با ادبیات صعب و سنگین تخصصی و با اصطلاحات و تعبیرات رایج در مدارس و جوامع دینی، کاری از پیش نمی برد. این سخنرانی ها و کتابهایی که امروز در حوزه دین برای مخاطب عام ارائه و منتشر می شود گرچه فراگیر و کافی نیست اما کمیت و شمارگان آن بد نیست. آنچه از کمیت مهمتر است کیفیت است. اینکه چرا به قدر کافی اثرگذار نیست!؟ چرا اثرگذاری اش زیاد نیست!؟... یکی از دلایلش این است که؛ مفاهمه بین گوینده و شنونده رخ نمی دهد هرچند گوینده و نویسنده به زبان مخاطب سخن می رانند اما سخن در جای خود نمی نشیند... یکی از دلایلش این است که سخنران، ذهن و فکر و مخاطبش و رسوبات و مرکوزات را نمی شناسد و لذا با دنیای او همسو نیست. در حوزه‌ی کتاب هم همین است؛ کتابهای خوب یا به زبان عربی اند و یا اگر به زبان فارسی اند به 《زبان قم》ترجمه یا تالیف شده اند نه به 《زبان قوم》. کتابهای ما باید هم دارای محتوای قوی باشد و هم متن قوی. قوت متن، هم به فصیح بودن و شیوایی است و هم به بلیغ بودن و رسایی... قرآن کار انبیا را تبلیغ به 《زبان قوم》معرفی می کند می فرمايد؛ « ما ارسلنا من رسولا الا بلسان قومه» اما ما گاهی به زبان قم سخن می گوییم. 《لسان قوم》 به معنی زبان و گویش فقط نیست بلکه همفکری و همدلی و همراهی است. 🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ رضا حیدری در جمع مبلغان/ اهواز سال ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 حماسه سرایی یا مرثیه سرایی!؟ 🎙...شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر! و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال می طلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم، باکین، دموع، احزان، مصائب، بلاء، ابتلاء، اشک، ماتمكده، ناله، همّ و غمّ ...لذا رفته رفته اشک، هم 《عمل》شد و هم 《هدف》...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه، آزادگی، عدالت، سیاست، حکومت، خون و شمشیر، اصلاح، شهید، سرو، پرچمدار، ثورة، حرکة و... بر تارک کتابها می درخشد. شیعیان برخاستند و با یزیدیان ستیزه کردند به جای آنکه بنشینند و بر حسین بگریند حماسه دار شدند نه عزادار. مرثیه سرایی را به ارتقاء دادند، کار سخت را بر آسان ترجیح دادند به هر حال خون دادن سخت تر است از اشک ریختن. در صد و چند سال اخیر نمونه های آن را در ملتهای امام حسینی می‌توان دید. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و عاشورایی پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان / ۵ محرم ۱۴۴۲. @Heydari_org