تعامل_امام_عسکری.pdf
254.1K
🔹عنوان نشست:
تعامل امام حسن عسکری(ع) با فرقهها و جریانهای شیعی
🎙دکتر نعمت الله صفری فروشانی
📌 بخشی از متن نشست:
آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که امام حسن عسکری علیه السلام نسبت به امامان قبل از خود مظلومیت خاصی دارند. به این معنا که اگر به افرادی پیشنهاد میدادیم موضوع پایان نامه یا مقاله خود را به این امام اختصاص دهند تنها جوابی که میشنیدیم این بود که منابع در این زمینه محدود است و نمیتوان مطلبی در حد یک پایان نامه تهیه کرد. بنابراین با درک ضرورت پرداختن به این موضوع، تصمیم گرفتیم یک جلسه از مجموعه جلسات سیره پژوهی را به این بزرگوار اختصاص دهیم. یک جنبه خاص از زندگی ایشان را انتخاب کردیم و امیدواریم که دیگران به جنبههای دیگر آن بپردازند. زمانی که این موضوع را انتخاب کردم تصور کردم در حد یک جلسه قابل ارائه نباشد اما در ادامه به این نتیجه رسیدم که یک جلسه گنجایش طرح همه جوانب این موضوع را ندارد.
#نشست
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
✍🏻 یادداشت
🔹عسگری یا عسکری؟
▫️عسگری به معنای عقیم و بیدانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بیدانه بودنش به این نام مشهور شده لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان(عج) استفاده میکرده و میکنند.
▫️عسکر محلهای در شهر سامرا بود که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادى(ع) آن حضرت را در سال ۲۳۶ق از مدینه به سامرا انتقال و در محلهی عسکر سکونت دادند؛ چون امام حسن عسکری(ع) و پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(ع) است و آنها را عسکریین گفتهاند.
▫️اگر بنا بود این لفظ به گاف نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی(ع) نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد.
▫️پس آنچه صحیح است، عسکری با کاف است نه عسگری با گاف.
▫️در به وجود آمدن شایعهی عقیم بودن حضرت عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیر به سزایی داشتند.
#عسکری
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
JID_Volume 2_Issue 3_Pages 111-130.pdf
585.1K
🔹عنوان مقاله:
بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی
✍🏻نویسندگان:
دکتر مهدی فرمانیان
اعظم خوش صورت موفق
📌چکیدهی مقاله:
امروزه دشمنان اسلام برخی باورها و اعمال نادرست جهال یا معاندان فرق مختلف را حمایت میکنند و به آن دامن میزنند. از آن جمله پررنگنمایی جشن نهم ربیع با عنوان شادی از قتل خلیفه دوم و تحریک احساسات مذهبی دیگر مسلمانان به واسطه برپایی مراسمی مشتمل بر سب و لعن و برخی اعمال سخیف، که در توجیه آن به حدیث رفع القلم استناد می کنند، در حالیکه حدیث مذکور اشکالات سندی و محتوایی فراوانی دارد و نمیتواند محل استناد باشد. از سوی دیگر، قرآن برای جلوگیری از مقابله به مثل و توهین بتپرستان، حتی اجازه اهانت به بت آنان را نمیدهد و این شیوه در سیره اهلبیت(ع) نیز اتخاذ شده است و قطعا عمل نهی شده نمیتواند مصداق تعظیم شعائر باشد. به علاوه، اساسا از لحاظ تاریخی مرگ خلیفه دوم در نهم ربیع الاول اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه با عنایت به وضعیت کنونی جهان اسلام و تشخیص ولی امر مسلمین و بنا بر حکم ثانویه، بسیاری از علمای بزرگ شیعه پرداختن به این مسائل را موجب وهن مذهب شیعه و مخل وحدت و فاقد هر گونه مجوزی میدانند. بنابراین، اهمیت روز نهم ربیع الاول نزد شیعیان به جهت سال روز آغاز امامت حضرت حجت(عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب میشود.
#معرفی_مقاله
#دکتر_فرمانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
دومین جلسه از سلسله جلسات بررسی و نقد کتاب
🛑 بررسی تحلیلی روایات نشانههای ظهور 🛑
🎙با حضور:
🔵 خدامراد سلیمیان (نویسنده)
🔵 حمیدرضا مطهری (ناقد)
🔵 مصطفی صادقی کاشانی (ناقد)
⏰ زمان: دوشنبه، سوم مهر، ساعت 19
شرکت به صورت حضوری و مجازی
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار
لینک شرکت مجازی در جلسه:
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
میتوانید تصویر فهرست و صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا مشاهده کنید.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
#هفته_دفاع_مقدس_گرامی_باد
🔷 با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی نشست گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور و سخنرانی:
◀️ سردار مهدی کبیریپور
جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب علیهالسلام
◀️ دکتر نزیه علی منصور
عضو سابق پارلمان لبنان و استاد حقوق بین الملل و قانون اساسی در دانشگاه بیروت
برگزار میشود.
🕰 چهارشنبه ۵ مهر
ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲:۰۰
🏢 سالن امام موسی صدر
@farhangi_adyan
هدایت شده از دانشکده تاریخ
🔷🔶 پیام تبریک رئیس محترم دانشکده تاریخ دکتر سید محمد حسینی در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
✍ فرا رسیدن بهار علم را به همه اساتید محترم و دانشجویان عزیز و گرانقدر تبریک عرض می کنم. تقارن این مهم با دو مناسبت یعنی شروع امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و هفته پرافتخار دفاع مقدس را پشتوانه معنوی برای موفقیت های علمی در مسیر اعتلای فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و بزرگداشت ارزشهای انقلاب اسلامی می دانیم. امیدوارم با تاسی از اهداف و آرمان های بلند شهدا و عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شروع سال جدید علمی برای همه پر از موفقیت و سربلندی علمی باشد.
🆔 @facultyofhistort
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#اطلاع_رسانی
#وبینار
دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت میلاد مسعود پیامبر اعظم(صلیالله علیه وآله) و امام صادق(علیهالسلام) و هفته وحدت برگزار میکند:
🔸🔸 وبینار «تقریب مذاهب:از نظر تا عمل»
⏰پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت 11
🎙دکتر عباس خامه یار/ارزیابی تلاشهای تقریبی جهان اسلام در چهار دهه گذشته
⏰جمعه 7 مهر 1402ساعت 11
🎙دکتر مهراب صادقنیا/ضرورت اخلاقی بازسازی امت اسلامی
⏰شنبه 8 مهر 1402 ساعت 11
🎙دکتر حمیدرضا شریعتمداری/ تقریب:فراتر از نگرش، به شرط تغییر در منش
⏰یکشنبه 9 مهر 1402 ساعت 11
🎙دکتر محمد غفوری نژاد/ تعامل با دیگری مذهبی در سیره اهلبیت(علیهم السلام)
⏰دوشنبه 10 مهر 1402 ساعت 11
🎙دکتر سید علی موسوی نژاد/ درسهایی از تجربه متفاوت فرق شیعه در همزیستی و وحدت اسلامی
⏰سه شنبه 11 مهر 1402 ساعت 11
🎙دکتر مصطفی جعفرطیاری/ موانع و راهکارهای تقریب مذاهب و امت اسلامی
💻 غیرحضوری: از طریق لینک زیر با کددستوری: 22
http://b2n.ir/h51160
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
bigdeli_01.mp3
19.67M
🔹فایل صوتی جلسهی اول از دورهی علمی «حکومت دینی و جریانهای اعتراضی: از دولت نبوی(ص) تا جمهوری اسلامی ایران»
▫️موضوع:
خواست افراد و احکام اسلامی: تعارض و توافق
🎙دکتر حمیدرضا بیگدلی
#جلسهی_اول
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
┈••✾• ﷽ •✾••┈
🔹اساتید و دانشجویان ارجمند، به کانال انجمن دانشجویی تاریخاسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب خوش آمدید.
◽️در کانال حاضر، تلاش میشود تا گوشهای از وقایع تاریخاسلام، تاریختشیع و اهلبیت(ع) و سیره معصومین(ع) در قالب مقاله، کتاب و یادداشتهای اساتید و دانشجویان در اختیار خوانندگان محترم قرار بگیرد.
◽️لازم به ذکر است که در معرفی آثار، مدعی صحت بیچون و چرای مطالب و تأیید آن نیستیم و باب پیشنهاد و انتقاد به روی تمام بزرگواران گشوده است.
و همچنین انتشار آثار اساتید و بزرگان تاریخ به معنای تأیید نظریات مطرح شده در آن #نیست؛ بلکه به جهت طرح نظریات متفاوت در ساحتهای مختلف علم تاریخ است.
🔹 اعضای محترم کانال نیز میتوانند نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را در صفحهی دبیر انجمن بیان کنند.
آیدی دبیر انجمن 👇🏻
🌐@z_kabiri
تلاش میشود پاسخها به صورت مفید و مختصر و بدون حاشیه باشد و سند مطالب نیز ذکر شود.
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ
و ما تو را جز مایهی رحمت برای جهانیان نفرستادهایم.
هفده ربیعالاول، روز میلاد خاتم رسولان و پیامبر صلح و دوستی و همچنین امام جعفر صادق(علیهالسلام)، موسس فقه جعفری است؛ و هفتهی وحدت نیز، نماد روشن صلح و اتحاد پیروان راستین و حقیقی دین و مکتب انسانساز اسلام است.
انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ میلاد پربرکت حضرت محمد(ص)، مظهر عدالت و حامی کرامت و اخلاق انسانی و هفتهی وحدت را که نماد اتحاد جهان اسلام است به همهی مسلمانان جهان بهویژهی خانوادهی بزرگ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، تبریک و تهنیت عرض مینماید و از پیشگاه احدیت، عظمت روزافزون مسلمانان جهان توأم با انسجام اسلامی را خواستار است.
#هفتهی_وحدت
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1673412178-9712-51-5.pdf
517.7K
🔹عنوان مقاله:
راهبردهای مدیریت سیاسی _ امنیتی پیامبر اکرم(ص) در مواجهه با یهودیان مدینه
✍🏻نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
ابراهیم کارگران
📌چکیدهی مقاله:
یکی از مسائل پیش روی حکومت نبوی، تنظیم روابط سیاسی با یهودیان مدینه بود که به سبب پیمانشکنی، حکومت نبوی را به شکلهای گوناگون در تنگنا قرار میدادند. هجرت پیامبر(ص) به مدینه با امضای پیمان نامه صلحآمیز با یهودیان این شهر همراه بود. این پیماننامه زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و یهودیان را به دنبال داشت. اما یهودیان پس از چندی پیمان شکنی کردند و گفتههای پیشین خود را انکار نمودند و به حمایت از مشرکان پرداختند. این امر در نهایت منجر به مواجهه پیامبر(ص) با یهودیان و به کارگیری راهبردهای سیاسی امنیتی در تقابل با آنان شد. این پژوهش با رویکردی تاریخی تحلیلی و با استفاده از الگوی سوات (SWOT) به دنبال شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی راهبردهای مدیریت سیاسی امنیتی پیامبر(ص) در مواجهه با یهودیان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «صلح و زندگی مسالمت آمیز»، «عدالت محوری در حق یهود» و «جنگ و برخورد سخت» سه راهبرد اساسی پیامبر(ص) بودهاند.
#معرفی_مقاله
#پیامبر_اکرم
#دکتر_قاضیخانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1649227079-10531-6-2.pdf
472.1K
🔹عنوان مقاله:
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی
✍🏻 نویسنده:
دکتر منصور داداش نژاد
📌 چکیدهی مقاله:
بخشی از گزارشهای مندرج در کتابهای سیره رسول الله(ص)، ناظر به آیات قرآنی تکمیل و توسعه یافتهاند. بدین گونه که راویان هنگام گزارش سیره نبوی، تلاش کردهاند آن را مطابق و همسو با قرآن گزارش کنند و توضیحات خود را ذیل اطلاعات قرآنی و برای تکمیل و توسعه آن تدوین نمایند. از این رو منابع تاریخ و سیره دربردارندهی مواردی از استناد به آیات قرآن در حوادث تاریخی است. تعدادی از این موارد حاکی از استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآنی در رویدادهای تاریخی است. نوشته حاضر با بررسی و تحلیل موارد استناد رسول الله(ص) به آیات قرآنی و ریشهیابی گزارشها، ضمن به دست دادن الگویی برای توسعه متون مربوط، به این نتیجه رسیده است که گزارشهای معطوف به استناد رسول خدا(ص) به آیات به مرور تکمیل و توسعه یافتهاند. هدف از ضمیمه شدن آیات به گزارشهای تاریخی، توضیح، تقویت و تایید اصل خبر بوده است.
#پیامبر
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
هدایت شده از انجمنعلمیدانشجوییتاریختشیع
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
بسمالله الرحمن الرحیم
📣 قابل توجه دانشجویان دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
▫️دانشجویانی که تمایل به شرکت در همایش بینالمللی «مطالعات قرآنی و سیرهی نبوی(ص) از منظر اروپاییان» دارند، لطفاً هرچه سریعتر به آیدی 👈🏻 @z_kabiri
پیام دهند، تا با مساعدت ریاست دانشکدهی تاریخ استاد محترم دکتر سید محمد حسینی، برای شرکت در این همایش، از نظر علمی مورد حمایت قرار بگیرند.
📣 لازم به ذکر است، مقالات پذیرفته شده و چاپ شده در مجموعه مقالات این همایش با آزمون جامع معادلسازی خواهند شد.
💢ظرفیت محدود است
🔅با تشکر از همکاری و همراهی شما بزرگواران
#اطلاعرسانی
#همایش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه.pdf
424.6K
🔹عنوان مقاله:
بازشناسی تاريخی مفاهيم شيعه
✍🏻نویسنده:
دکتر حامد منتظری مقدم
📌چکیدهی مقاله:
واژهٔ «شیعه»، که نامی شناخته شده برای پیروان مکتب اهلبیت(ع) است در بستر تاریخ اسلام کاربردهای متعدد لغوی داشته و سپس به یک اصطلاح تبدیل شده است. در این نوشتار بر اساس روش تاریخی کاربردهای شیعه توصیف و تحلیل و مفاهیم آن بازشناسی میشود. بر پایهٔ یافتههای این نوشتار ترکیب شیعة على، مبتنی بر احادیث نبوی و تأیید و تقدیس اهلبیت(ع) بوده و چون در مقایسه با دیگر کاربردهای مضاف استعمالش فزونی (غلبه) یافتـه «الشيعة» (شیعه) آن متبادر و به یک اصطلاح برای آن تبدیل شده است. این اصطلاح افزون بر مفهوم خاص اعتقادی در برخی مقاطع تاریخی مفهوم عام داشته اما با گذشت زمان به مفهوم اعتقادی مختص گشته است. در این مفهوم اصطلاح «شیعه» تمامی پیروان امام علی(ع) و فرزندان او را که پیرویشان بر پایۀ اعتقاد به امامت منصوص آنان پس از پیامبر(ص) بوده پوشش میداده است. از سوی دیگر عنوان «مُتَشیّع» برای کسانی که صرفاً دوستدار اهلبیت(ع) بودهاند، کاربرد یافته است.
#معرفی_مقاله
#مفاهیم_شیعه
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
39.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بزرگترین میراث حضرت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله وسلم)
🎙آیتالله حسینیقزوینی
#پیامبر
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety