▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
3⃣ معرفی رشتهی دکتری فرق تشیع
رشته دکتری تخصصی «فرق تشیع» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد فرقههای مختلف شیعیان پرداخته میشود.
فِرَق تشیع شاخههای مختلف شیعیان که علی رغم باور به امامت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)، در برخی باورهای دیگر از جمله شمار امامان معصوم با یکدیگر اختلاف دارند. امامیه، زیدیه و اسماعیلیه از مهمترین فرقههای شیعی هستند. برخی منابع، کیسانیه و گروههای غلات را نیز به شیعه نسبت دادهاند. پس از فرقههای گفتهشده، واقفیه و شیخیه نیز دارای اهمیت هستند.
شناخت جامع و دقیق تاریخ و اندیشه هر یک از فِرق آنگاه میسّر میشود که از یک سو، مفاهیم و اصطلاحات و القاب مربوط به آن فرقهها را به روشنی دریابیم و از سوی دیگر، از خاستگاه تاریخی آن فرقه آگاهی کاملی به دست آوریم. پژوهشگران در بررسی تاریخ ظهور و شکلگیری بیشتر فرقههای اصلی و بزرگ و یا کوچک اسلامی، با مشکل تفاوت دیدگاهها در علل نامگذاری، خاستگاه و آغاز پیدایش آنها و به تبع آن، خلط اصطلاحات فرقهای و احیانا ابهام در مفهوم و مراد برخی عناوین و القابِ فرق روبهرو هستند. یکی از نتایج این ابهام مشکل تطبیق فروع و شاخههای هر فرقه بر عنوان کلی آن فرقه است. این پدیده دربارهی شیعه و تشیّع، به ویژه با توجه به برخورداری این گروه از تنوّع جریانهای فکری و دسته بندیها از یک سو و آمیختگی گزارشها و تحلیلها با حبّ و بغضهای افراطی از سوی دیگر، نمود بیشتری پیدا کرده است.
از اینرو، سخنها و دیدگاههای مختلف و احیانا متضاد درباره چیستی، چگونگی و تاریخ ظهور و رواج این جریان فکری و گونههای متفاوت آن، در مقایسه با دیگر فرقههای اسلامی رایجتر بوده است.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای تمام داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره دکتری «فرق تشیع» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری اختصاص داده شده است. برنامه دکتری «فرق تشیع» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «تاریخ دولتها و قیامهای شیعی»،«بررسی تطبیقی منابع تفکر در فرق شیعه»،«جریانات و تحولات فکری معاصر در فرق شیعه» و «جریانشناسی اصحاب ائمه» به عنوان دروس تخصصی در این رشته تدریس میشوند.
#معرفی
#فرق_تشیع
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1547552102-9484-73-3 (1).pdf
548.3K
🔹عنوان مقاله
جریان تاریخ نگاران امامیِ بصره از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری
✍🏻نویسنده:
سید اکبر موسوی تنیانی
📌چکیدهی مقاله:
آگاهی از قلمرو جغرافیایی مورخان شیعه دوازده امامی و موضوعات مورد اهتمام آنها، میتواند سودمندیهای فراوانی برای تحلیل تاریخ امامیه داشته باشد. در پژوهش پیشِ رو، با رویکردی وصفی و تحلیلی، فعالیتهای تاریخنگاری اصحاب امامیه از آغاز تا اواسط سدهی چهارم هجری در بصره مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که امامیان بصره برای دفاع از اندیشههای کلامی خویش، به مباحث تاریخی و تاریخنگاری روی آوردند و همانند دیگر گروههای فکری سدههای نخستین اسلامی، به بازخوانی رویدادهای تاریخی، به ویژه تاریخ صدر اسلام و تدوین آثاری در این زمینه پرداختند.
#معرفی_مقاله
#تاریخ_نگاری
#دکتر_موسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 معرفی رشتهی فرق تشیع
🔹در بیان استاد دکتر سیدعلی موسوینژاد
🌐لینک ثبتنام👇🏻
🌐https://azmoon.urd.ac.ir/
#معرفی
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣 اطلاعرسانی
▫️سلسله نشستهای پژوهش
📌عنوان نشست:
«چگونگی ارتباط و همدلی با شیعیان و اتباع و محبین اهلبیت(ع) درکشور #سوریه و #لبنان»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر محمدحسن بادیانی نیشابوری
پژوهشگر در حوزهی فرق تشیع و مؤلف
موسوعهاى ۱۴ جلدى تحت عنوان: «العلويون هم اتباع اهلبیت(ع)» و کتاب «الشیعه فی السوریه»
▫️زمان برگزاری نشست:
روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، شعبهی ساختمان دارالحدیث، ساختمان شمارهی ۳، #دانشکدهی_تاریخ، سالن اجتماعات شیخ کلینی
#پژوهش
#شیعیان
#سوریه
#لبنان
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔹نکتهی ویرایشی
▫️واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی:
«ة» در واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی به صورتهای زیر نوشته میشود:
۱) اگر در آخر کلمه تلفظ شود، به صورت «ت» نوشته میشود:
رحمت، جهت، قضات، نظارت، مراقبت، برائت
به استثنای صلوة، مشکوة، زکوة، رحمةالله علیه (در جایی که مراعات رسمالخط قرآنی این کلمات در نظر باشد)
۲) اگر در آخر کلمه تلفظ نشود، به صورت «ــــه/ه» (های غیرملفوظ) نوشته میشود:
علاقه، معاینه، نظاره، مراقبه، آتیه
و در این حالت از قواعد مربوط به «های» غیر ملفوظ تبعیت میکند:
علاقهمند، نظارگان، معاینهی بیمار، مراقبهای
۳) در ترکیبات عربی رایج در فارسی مانند: کاملةالوداد، لیلةالقدر، ثقةالاسلام، خاتمةالامر، دایرةالمعارف، معمولا به صورت «ــــة/ة» نوشته میشود، اما گاهی در بعضی از ترکیبات، مانند: حجتالاسلام و آیتالله، به صورت «ت» میآید که آن هم درست است.
«و» که در برخی از کلمههای عربی، مانند: زکوة، حیوة، مشکوة، صلوة به صورت «آ» تلفظ میشود، در فارسی (جز در مواردی که رعایت رسمالخطّ قرآنیِ اینگونه کلمات مورد نظر باشد) به صورتِ «الف» نوشته میشود.*
زکات، حیات، مشکات، صلات
تبصره: کلمههایی مانند: زکوة، مشکوة، صلوة (اگر به این صورت نوشته شده باشد) در اضافه به «ی» نسبت یا وحدت، با «ا» و «ت» نوشته میشود:
زکاتی، مشکاتی، صلاتی، حیاتی
«الف کوتاه» همیشه به صورت «الف» نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱. الی، علی، حتّی، اولی، اولی؛
۲. اسمهای خاص:
عیسی، یحیی، مرتضی، مصطفی، موسی، مجتبی
تبصره: واژههایی مانند: اسمٰعیل، هٰرون، رحمٰن که در رسمالخط قرآنی به این صورت نوشته میشود در فارسی با «الف» نوشته میشود: اسماعیل، هارون، رحمان. بعضی از کلمات از قاعدهی فوق مستثناست: الهی، اعلیحضرت... .
۳. ترکیباتی که عینا از عربی گرفته شده است:
اعلامالهدیٰ، بدرالدجیٰ، لاتُعَدّولاتُحْصیٰ، سِدرةالمنتهیٰ، لاتُحصیٰ (صیغههای فعلی)
▫️اسامی سورههای قرآن مانند: یس، طه و... به شکل مضبوط در قرآن نوشته میشود، اما در کلماتی مانند: یاسین، آلطاها و... قاعدهی تطابق مکتوب و ملفوظ رعایت میشود.
*اسامی خاص در متون قدیم و نام خانوادگی اشخاص، اگر با املای عربی ثبت شده باشد، به همان شکل حفظ میشود: مشکوةالدینی، حیوةالحیوان و اگر با املای فارسی ثبت شده باشد به صورت رحمتالله، حشمتالله نوشته میشود.
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۵،۳۶
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1655697254-9850-60-4 (2).pdf
749.3K
🔹عنوان مقاله:
#امام_حسن_عسکری(ع) در مواجهه با چالشهای عصر امامت در آستانه #غیبت
✍🏻نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
📌چکیدهی مقاله:
جامعه امامیه به روزگار امامت #امام_حسن_عسکری(ع) علیرغم کوتاهی آن نسبت به ایام امامت دیگر امامان با چالشهایی رو به رو بوده است که میتوانستند در مسیر هدایت پیروان امام خللهای جدی ایجاد نمایند. لذا آگاهی از چالشها و چگونگی گذر از آنها شناخت مناسبتری از فعالیتهای امام یازدهم به دست میدهد(مسئله و ضرورت). در راستاشناسی این چالشها ابتدا با رصد میراث حدیثی و دادههای منابع کهن در مورد حوادث روزگار امامت یازدهمین پیشوای امامیه توصیف این چالشها و بستر بروز آن مدنظر بوده است و سپس چگونگی مواجهه امام با این چالشها بیان گردیده است(روش). مصداقشناسی امام، جریانهای انحرافی، دور ماندن شیعیان از دسترسی به امام در راستای کسب معارف دینی و بروز اختلاف و انحراف در سازمان وکالت چالشهایی بودهاند که امام در تلاش بوده است تا با تبیین امر امامت، استدلال بر بطلان اندیشههای جریانهای انحرافی، بهرهگیری از ظرفیت عالمان امامیه برای نشر معارف اهلبیت(ع)، بهرهگیری از ظرفیت بزرگان منطقه در رفع اختلاف و اطلاعرسانی مناسب به شیعیان برای در امان بودن از انحراف و خیانت کارگزاران سازمان وکالت جامعه امامیه را از این بحرانها به سلامت عبور دهد (یافتهها).
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دکتر_قاضیخانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety