▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
2⃣ معرفی رشتهی دکتری تاریخ تشیع اثنیعشری
رشته دکتری تخصصی «تاریخ تشیع اثنیعشری» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد تاریخ تشیع اثنیعشری (امامی) پرداخته میشود.
شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنیعشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنیعشری در این رشته محوریت دارد. همچنین تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنیعشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و نیز با دیگر ادیان مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به اینکه این تاریخ با مباحث کلامی، فقهی، اصولی و … عجین شده است و در برخی دورههای نظریات خاص هر کدام از این گروه بر تاریخ و تحولات اجتماعی شیعه اثنیعشری تاثیرگذار بوده است در مواقع خاص به این موارد نیز پرداخته شده است. بنابراین هدف از برگزاری این رشته تحلیل و بررسی تمام ابعاد تاریخی شیعه اثنیعشری با تکیه بر مهمترین منابع تاریخی است.
دانش آموختگان این رشته میتوانند علاوه بر تدریس در مراکز علمی به پژوهش در زمینه مسائل پیرامون تشیع اثنیعشری بپردازند. همچنین آنها قادر به پاسخگویی به شبهات مطرح شده در خصوص پیشینه تاریخی تشیع اثنیعشری میشوند و میتوانند وجههی حقیقی تاریخی و فکری تشیع اثنیعشری را به جهان نشان دهند.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری میباشد. برنامه دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی شیعیان اثنیعشری»، «بررسی و تحلیل تاریخ اجتماعی شیعیان اثنیعشری»، «تاریخ اندیشههای کلامی شیعیان اثنیعشری»، «بررسی و نقد دیدگاههای مستشرقان درباره تشیع اثنیعشری»، «سیر تاریخی دیدگاه های مذاهب اسلامی درباره تشیع اثنی عشری» و «فلسفه تاریخ و روش شناسی مطالعات تاریخی» به عنوان دروس اصلی در این رشته تدریس میشوند.
#معرفی
#تاریخ_تشیع_اثنی_عشری
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
17.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣معرفی رشتهی فرق تشیع
🔹در بیان دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکدهی تاریخ
#معرفی
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
3⃣ معرفی رشتهی دکتری فرق تشیع
رشته دکتری تخصصی «فرق تشیع» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد فرقههای مختلف شیعیان پرداخته میشود.
فِرَق تشیع شاخههای مختلف شیعیان که علی رغم باور به امامت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)، در برخی باورهای دیگر از جمله شمار امامان معصوم با یکدیگر اختلاف دارند. امامیه، زیدیه و اسماعیلیه از مهمترین فرقههای شیعی هستند. برخی منابع، کیسانیه و گروههای غلات را نیز به شیعه نسبت دادهاند. پس از فرقههای گفتهشده، واقفیه و شیخیه نیز دارای اهمیت هستند.
شناخت جامع و دقیق تاریخ و اندیشه هر یک از فِرق آنگاه میسّر میشود که از یک سو، مفاهیم و اصطلاحات و القاب مربوط به آن فرقهها را به روشنی دریابیم و از سوی دیگر، از خاستگاه تاریخی آن فرقه آگاهی کاملی به دست آوریم. پژوهشگران در بررسی تاریخ ظهور و شکلگیری بیشتر فرقههای اصلی و بزرگ و یا کوچک اسلامی، با مشکل تفاوت دیدگاهها در علل نامگذاری، خاستگاه و آغاز پیدایش آنها و به تبع آن، خلط اصطلاحات فرقهای و احیانا ابهام در مفهوم و مراد برخی عناوین و القابِ فرق روبهرو هستند. یکی از نتایج این ابهام مشکل تطبیق فروع و شاخههای هر فرقه بر عنوان کلی آن فرقه است. این پدیده دربارهی شیعه و تشیّع، به ویژه با توجه به برخورداری این گروه از تنوّع جریانهای فکری و دسته بندیها از یک سو و آمیختگی گزارشها و تحلیلها با حبّ و بغضهای افراطی از سوی دیگر، نمود بیشتری پیدا کرده است.
از اینرو، سخنها و دیدگاههای مختلف و احیانا متضاد درباره چیستی، چگونگی و تاریخ ظهور و رواج این جریان فکری و گونههای متفاوت آن، در مقایسه با دیگر فرقههای اسلامی رایجتر بوده است.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای تمام داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره دکتری «فرق تشیع» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری اختصاص داده شده است. برنامه دکتری «فرق تشیع» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «تاریخ دولتها و قیامهای شیعی»،«بررسی تطبیقی منابع تفکر در فرق شیعه»،«جریانات و تحولات فکری معاصر در فرق شیعه» و «جریانشناسی اصحاب ائمه» به عنوان دروس تخصصی در این رشته تدریس میشوند.
#معرفی
#فرق_تشیع
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1547552102-9484-73-3 (1).pdf
548.3K
🔹عنوان مقاله
جریان تاریخ نگاران امامیِ بصره از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری
✍🏻نویسنده:
سید اکبر موسوی تنیانی
📌چکیدهی مقاله:
آگاهی از قلمرو جغرافیایی مورخان شیعه دوازده امامی و موضوعات مورد اهتمام آنها، میتواند سودمندیهای فراوانی برای تحلیل تاریخ امامیه داشته باشد. در پژوهش پیشِ رو، با رویکردی وصفی و تحلیلی، فعالیتهای تاریخنگاری اصحاب امامیه از آغاز تا اواسط سدهی چهارم هجری در بصره مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که امامیان بصره برای دفاع از اندیشههای کلامی خویش، به مباحث تاریخی و تاریخنگاری روی آوردند و همانند دیگر گروههای فکری سدههای نخستین اسلامی، به بازخوانی رویدادهای تاریخی، به ویژه تاریخ صدر اسلام و تدوین آثاری در این زمینه پرداختند.
#معرفی_مقاله
#تاریخ_نگاری
#دکتر_موسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 معرفی رشتهی فرق تشیع
🔹در بیان استاد دکتر سیدعلی موسوینژاد
🌐لینک ثبتنام👇🏻
🌐https://azmoon.urd.ac.ir/
#معرفی
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣 اطلاعرسانی
▫️سلسله نشستهای پژوهش
📌عنوان نشست:
«چگونگی ارتباط و همدلی با شیعیان و اتباع و محبین اهلبیت(ع) درکشور #سوریه و #لبنان»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر محمدحسن بادیانی نیشابوری
پژوهشگر در حوزهی فرق تشیع و مؤلف
موسوعهاى ۱۴ جلدى تحت عنوان: «العلويون هم اتباع اهلبیت(ع)» و کتاب «الشیعه فی السوریه»
▫️زمان برگزاری نشست:
روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، شعبهی ساختمان دارالحدیث، ساختمان شمارهی ۳، #دانشکدهی_تاریخ، سالن اجتماعات شیخ کلینی
#پژوهش
#شیعیان
#سوریه
#لبنان
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔹نکتهی ویرایشی
▫️واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی:
«ة» در واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی به صورتهای زیر نوشته میشود:
۱) اگر در آخر کلمه تلفظ شود، به صورت «ت» نوشته میشود:
رحمت، جهت، قضات، نظارت، مراقبت، برائت
به استثنای صلوة، مشکوة، زکوة، رحمةالله علیه (در جایی که مراعات رسمالخط قرآنی این کلمات در نظر باشد)
۲) اگر در آخر کلمه تلفظ نشود، به صورت «ــــه/ه» (های غیرملفوظ) نوشته میشود:
علاقه، معاینه، نظاره، مراقبه، آتیه
و در این حالت از قواعد مربوط به «های» غیر ملفوظ تبعیت میکند:
علاقهمند، نظارگان، معاینهی بیمار، مراقبهای
۳) در ترکیبات عربی رایج در فارسی مانند: کاملةالوداد، لیلةالقدر، ثقةالاسلام، خاتمةالامر، دایرةالمعارف، معمولا به صورت «ــــة/ة» نوشته میشود، اما گاهی در بعضی از ترکیبات، مانند: حجتالاسلام و آیتالله، به صورت «ت» میآید که آن هم درست است.
«و» که در برخی از کلمههای عربی، مانند: زکوة، حیوة، مشکوة، صلوة به صورت «آ» تلفظ میشود، در فارسی (جز در مواردی که رعایت رسمالخطّ قرآنیِ اینگونه کلمات مورد نظر باشد) به صورتِ «الف» نوشته میشود.*
زکات، حیات، مشکات، صلات
تبصره: کلمههایی مانند: زکوة، مشکوة، صلوة (اگر به این صورت نوشته شده باشد) در اضافه به «ی» نسبت یا وحدت، با «ا» و «ت» نوشته میشود:
زکاتی، مشکاتی، صلاتی، حیاتی
«الف کوتاه» همیشه به صورت «الف» نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱. الی، علی، حتّی، اولی، اولی؛
۲. اسمهای خاص:
عیسی، یحیی، مرتضی، مصطفی، موسی، مجتبی
تبصره: واژههایی مانند: اسمٰعیل، هٰرون، رحمٰن که در رسمالخط قرآنی به این صورت نوشته میشود در فارسی با «الف» نوشته میشود: اسماعیل، هارون، رحمان. بعضی از کلمات از قاعدهی فوق مستثناست: الهی، اعلیحضرت... .
۳. ترکیباتی که عینا از عربی گرفته شده است:
اعلامالهدیٰ، بدرالدجیٰ، لاتُعَدّولاتُحْصیٰ، سِدرةالمنتهیٰ، لاتُحصیٰ (صیغههای فعلی)
▫️اسامی سورههای قرآن مانند: یس، طه و... به شکل مضبوط در قرآن نوشته میشود، اما در کلماتی مانند: یاسین، آلطاها و... قاعدهی تطابق مکتوب و ملفوظ رعایت میشود.
*اسامی خاص در متون قدیم و نام خانوادگی اشخاص، اگر با املای عربی ثبت شده باشد، به همان شکل حفظ میشود: مشکوةالدینی، حیوةالحیوان و اگر با املای فارسی ثبت شده باشد به صورت رحمتالله، حشمتالله نوشته میشود.
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۵،۳۶
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1655697254-9850-60-4 (2).pdf
749.3K
🔹عنوان مقاله:
#امام_حسن_عسکری(ع) در مواجهه با چالشهای عصر امامت در آستانه #غیبت
✍🏻نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
📌چکیدهی مقاله:
جامعه امامیه به روزگار امامت #امام_حسن_عسکری(ع) علیرغم کوتاهی آن نسبت به ایام امامت دیگر امامان با چالشهایی رو به رو بوده است که میتوانستند در مسیر هدایت پیروان امام خللهای جدی ایجاد نمایند. لذا آگاهی از چالشها و چگونگی گذر از آنها شناخت مناسبتری از فعالیتهای امام یازدهم به دست میدهد(مسئله و ضرورت). در راستاشناسی این چالشها ابتدا با رصد میراث حدیثی و دادههای منابع کهن در مورد حوادث روزگار امامت یازدهمین پیشوای امامیه توصیف این چالشها و بستر بروز آن مدنظر بوده است و سپس چگونگی مواجهه امام با این چالشها بیان گردیده است(روش). مصداقشناسی امام، جریانهای انحرافی، دور ماندن شیعیان از دسترسی به امام در راستای کسب معارف دینی و بروز اختلاف و انحراف در سازمان وکالت چالشهایی بودهاند که امام در تلاش بوده است تا با تبیین امر امامت، استدلال بر بطلان اندیشههای جریانهای انحرافی، بهرهگیری از ظرفیت عالمان امامیه برای نشر معارف اهلبیت(ع)، بهرهگیری از ظرفیت بزرگان منطقه در رفع اختلاف و اطلاعرسانی مناسب به شیعیان برای در امان بودن از انحراف و خیانت کارگزاران سازمان وکالت جامعه امامیه را از این بحرانها به سلامت عبور دهد (یافتهها).
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دکتر_قاضیخانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1674451345-9484-90-3.pdf
669.5K
🔹عنوان مقاله:
مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع)
✍🏻نویسنده:
دکتر حمیدرضا مطهری
زهرا زارعی
📌چکیدهی مقاله:
شیعیان، همچون دیگران برای برآوردن نیازهای خود و جامعه، به کارهای مختلف اشتغال داشتند. توصیههای اهلبیت(ع) به کسب و کار و دوری جستن از بیکاری، به نوبهی خود در این فعالیتها اثرگذار بوده است. با توجه به وضعیت ویژهی شیعیان در آستانهی غیبت حضرت مهدی(عج)، پژوهش حاضر در پی بررسی انواع اشتغال اصحاب #امام_حسن_عسکری(ع) است. کمبود منابع، دستیابی به اطلاعات مربوط به شغل اصحاب آن حضرت را دشوار کرده است. با وجود این، بر اساس دادههای تاریخی موجود، شغل بیست و شش نفر از صد و ده نفر اصحاب و راویان امام(ع) را میتوان مشخص کرد. تنوع این شغلها که مواردی همچون: کتابت، آردفروشی، کاغذسازی، روغن سازی، درودگری و مسگری را در برمیگیرد، نشان دهندهی حضور اصحاب #امام_حسن_عسکری(ع) در عرصههای مختلف حیات اقتصادی آن روزگار و اهتمام هم زمان آنها به علوم و معارف اهلبیت(ع) از یک سو و شغل و پیشههای عادی از سوی دیگر است.
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دکتر_مطهری
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) معرفی مقاله:
تبیین و تحلیل تاریخی_حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه
🌐لینک مقاله
۲)معرفی کتاب:
جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانهی مدرسهی کوفه و بغداد)
🌐لینک معرفی
۳)اطلاعیهی آموزشی
🌐لینک اطلاعیه
۴)معرفی استاد:
دکتر محمدحسن نادم
🌐لینک معرفی
۵)معرفی مقاله:
مفهومشناسی اصطلاح امامیه
🌐لینک مقاله
۶)اطلاعیهی آموزشی:
🌐اطلاعیهی شمارهی یک
🌐اطلاعیهی شمارهی دو
۷)معرفی رشتهی دکتری تاریخ اسلام
🌐لینک معرفی
۸) معرفی رشتهی دکتری تاریخ تشیع اثنیعشری:
🌐لینک معرفی
۹)معرفی رشتهی فرق تشیع:
🌐در بیان دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکدهی تاریخ
🌐معرفی رشتهی دکتری فرق تشیع
🌐معرفی رشتهی فرق تشیع در بیان استاد محترم دکتر سیدعلی موسوینژاد
۱٠)معرفی مقاله:
جریان تاریخنگاران امامی بصره از آغاز تا اواسط سدهی چهارم هجری
🌐لینک مقاله
۱۱) نکتهی ویرایشی
🌐لینک
۱۲) معرفی مقاله:
امام حسن عسکری(ع) در مواجهه با چالشهای عصر امامت در آستانهی غیبت
🌐لینک مقاله
۱۳)معرفی مقاله:
مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع)
🌐لینک مقاله
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1662527436-9484-88-5.pdf
625.1K
🔹عنوان مقاله:
نقد و بررسی گزارش سبط بن جوزی دربارهی امام حسن عسکری(ع) با تأکید بر دو کتاب مرآةالزمان و تذکرةالخواص
✍🏻نویسندگان:
دکتر حمیدرضا مطهری
رضی بیات
📌چکیدهی مقاله:
سبط بن جوزی، از جمله تاریخ نگاران اهل سنّت است که به زندگی امامان(ع) توجه کرده است. گزارش او از زندگی امام حسن عسکری(ع)، برخلاف دیگر امامان، به دلایل مختلف از جمله کمبود گزارههای تاریخی اندک است. البته شاید برخی مسائل مانند جایگاه خاندانی و نیز اندیشههای مذهبی، در ارائهی مطالب او تأثیر داشته است. این پژوهش، بر آن است تا نگاهی نقادانه به گزارش سبط بن جوزی از زندگانی امام عسکری(ع) داشته و با کشف مصادر سبط، و بررسی سندی و دلالی و محتوایی آنها، به این پرسش پاسخ دهد که او به کدام گزارشها توجه بیشتری داشته و آنها را چگونه در آثار خود آورده است؟ نتیجه بررسی نشان میدهد که او در بازتاب اطلاعات مربوط به امام حسن عسکری(ع)، از وصف همراه با شیوه اختصار و گزینش بدون تحلیل بهره برده است؛ به این معنا که ابتدا به نام و نسب امام و سپس به تاریخ و مکان ولادت و نیز تاریخ و مکان وفات آن حضرت، مدت عمر و همچنین نام مادر ایشان پرداخته و پس از آن، به اختصار و در حدّ اشاره، فضیلت حضرت را یادآوری نموده است. روایتِ حدیث، دیگر موضوعی است که سبط توجه اندکی بدان داشته و نمونهای از مسانید امام را نقل کرده است.
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دکتر_حمیدرضا_مطهری
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📚معرفی کتاب
📙غاليان، كاوشى در جريانها و برآيندها تا پايان سده سوم
✍🏻 دکتر نعمتالله صفرى فروشانى
▫️كتابى است در موضوع غلات و تأثير آنان در افكار و عقايد و تاريخ شيعه كه به زبان فارسى نوشته شده است.
▫️كتاب با مقدمهی #دکتر_صفری_فروشانی آغاز و مطالب در چهار فصل تنظيم شده است، كه هر فصل مشتمل بر عناوين متعددى است.
▫️از همان ابتداى ظهور فرقههاى #غاليان، كتابهاى بسيارى در ردّ آنها از سوى دانشمندان بزرگ شيعه و اصحاب ائمه(ع) و نيز بعضى از علماى اهل سنّت نگاشته شده است؛ اما طرز نگاه دکتر صفری فروشانی در اين اثر به غلات، با طرز نگاه نويسندگان پيشين بسيار متفاوت است؛ زيرا ایشان درصدد آن است كه علاوه بر نقد و بررسى عقايد غلات، به چگونگى ارتباط و نسبت آنان با شيعه و تأثيرگذارى آنان بر عقايد شيعه بپردازد، در حالىكه كتابهاى مزبور، تنها به بيان تعداد فرق غلات و نقل عقايد آنان پرداختهاند و در بسيارى از موارد، نوشتههاى آنان عارى از حقيقت است
▫️محدودهی زمانى كه اين اثر به كاوش در آن مىپردازد، زمان حضور ائمه(ع) و بخشى از دوران غيبت صغرى است كه بيشترين ظهور و بروز فرقههاى غاليان در اين برهه كه تا اوايل قرن چهارم به درازا مىكشد، بوده است و عمده نظر او نسبت به غلات، دربارهی تاريخ آنها است و كمتر سراغ احكام فقهى #غلات رفته است.
▫️دکتر صفری فروشانی به دنبال آن است تا تأثير غلات در افكار، عقايد و تاريخ #شيعه را بررسى نمايد. در اين تحقيق، منظور از كلمه تأثير، اعم از تأثيرهاى مستقيم و غيرمستقيم است. نيز اين كلمه، تأثيرات اعتقادى و عملى را دربر مىگيرد. همچنين منظور از #غاليان، فرقههايى هستند كه ائمه(ع) را به درجه الوهيت مىرساندند، نه كسانى كه تنها بعضى عقايد غلوّآميز درباره بعضى از صفات ائمه(ع)مانند علم امام، عصمت امام و قدرت امام داشتهاند، بدون آنكه صفت الوهيت را به آنان نسبت دهند.
🔹این کتاب در چهار فصل زیر نوشته شده است:
🔹فصل اول: به كلياتى همچون: غلو، غلو در قرآن و روايات، غلو در اديان پيشين، فرقهشناسى غاليان، غلو در كلام و رجال شيعه و اهل سنت، تفاوت غلو در ذات و غلو در صفات اختصاص يافته است.
🔹فصل دوم: با عنوان «بررسى غلات در تاريخ» است كه در آن، كاوشى تاريخى درباره فرقههاى غلات و شناسايى تک تک آنها و نيز بحث از فرقههايى كه هرگز وجود خارجى نداشتهاند، فراهم آمده است. بخش پايانى اين فصل، شرح رفتار امامان شيعه با غلات و فهرست مصنفات علماى شيعه در رد غاليان (در دوره مورد بحث) است.
🔹فصل سوم: مؤلف به تحليل عقايد غاليان، محورهاى اعتقادى آنان، نقاط مشترك عقايد شيعه و غلات و... اهتمام ورزيده است.
هدف این فصل، بررسى عقايد كلّى غلات كه اجمالاً مشترك بين اكثر يا تمام فرقههاى آنان است، ريشههای عقايد آنها را مشخص كند و تأثير يا عدم تأثير آن عقايد در اعتقادات شيعه را به بحث بگذارد و نيز عقايدى را كه اصلى در شيعه داشتهاند و غلات، آن عقايد را تحريف كردهاند، يادآور شود و کیفیت تحريف را مشخص كند. در بعد عمل، نيز ريشههاى اباحىگرى را بيان كرده و توجيهاتى را كه براى آن شده است، متذكر شده است.
🔹فصل چهارم: و فصل پایانی کتاب عهدهدار بررسى تأثير منفى غلات بر تاريخ شيعه، اوصاف غاليان در منابع رجال شيعه، غلو در فقه و كلام شيعه و... است. در اين فصل، تلاش مىشود در حد امكان، آثار غلات در تاريخ و افكار و عقايد شيعه بررسى گردد
▫️فهرست مطالب در ابتداى كتاب آمده است. در پايان كتاب نيز فهرستهاى فنى دقيق و كارآمدى است كه عبارتند از: منابع و كتابنامه مورد استفاده نویسنده، فهرست آيات؛ روايات؛ اعلام؛ قبايل، فرق و گروهها؛ مكانها و كتب مذكور در متن.
▫️در پاورقىها، برخى توضيحات نویسنده آمده و بيشتر به ذكر منابع اختصاص يافته است.
#معرفی_کتاب
#غالیان
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣📣 درحال برگزاری
▫️سلسله نشستهای پژوهش
📌عنوان نشست:
«چگونگی ارتباط و همدلی با شیعیان و اتباع و محبین اهلبیت(ع) درکشور #سوریه و #لبنان»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر محمدحسن بادیانی نیشابوری
پژوهشگر در حوزهی فرق تشیع و مؤلف
موسوعهاى ۱۴ جلدى تحت عنوان: «العلويون هم اتباع اهلبیت(ع)» و کتاب «الشیعه فی السوریه»
▫️زمان برگزاری نشست:
روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، شعبهی ساختمان دارالحدیث، ساختمان شمارهی ۳، #دانشکدهی_تاریخ، سالن اجتماعات شیخ کلینی
#پژوهش
#شیعیان
#سوریه
#لبنان
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1585468478-9712-44-6.pdf
399.6K
🔹عنوان مقاله:
بررسی انتقادی دیدگاه مادلونگ دربارهی عملکرد مدیریتی سیاسی امیرمؤمنان علی(ع) در کتاب «جانشینی محمد(ص)»
✍🏻نویسنده:
دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
مرتضی علوی
📌بخشی از چکیدهی مقاله:
ویلفرد مادلونگ، خاورپژوه آلمانی، مسئله جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در کتاب «جانشینی محمد صلی الله علیه و آله و سلم» بررسی کرده است. دیدگاه وی نسبت به دیگر خاورپژوهان، اگرچه منصفانه و عالمانه است، اما با نگاهی برون دینی و با تکیه بر منابع و روش اهل سنت و دیگر مستشرقان، به بررسی ابعاد شخصیت و رفتارهای سیاسی و اجتماعی امیرمؤمنان علی علیه السلام در بستر تاریخی آن پرداخته و دیدگاه هایی ارائه کرده که با مبانی اعتقادی و گزاره های تاریخ تشیع و اهل بیت علیهم السلام سازگاری ندارد. بررسی عملکرد مدیریتی سیاسی حضرت علی علیه السلام در مواجهه با رویدادهای تاریخی، از محورهای قابل توجه مادلونگ بوده و در این باره، عمدتاً باتکیه بر منابع تاریخی عامه، بر این باور است که حضرت علی علیه السلام در فهم مسائل سیاسی و مدیریت بحران های سیاسی، اجتماعی جامعه اسلامی، دارای نقاط ضعفی بوده؛ زیرا از منظر وی، نگاه قدسی به معصومان علیهم السلام قابل توجیه تاریخی نیست.
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#دکتر_یاوری
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety