eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
612 دنبال‌کننده
466 عکس
40 ویدیو
152 فایل
«انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌» 📌مدیرمحتوایی‌کانال و دبیرانجمن‌ @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف: آقایان دکتر حسینی و دکتر موسوی https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
‌▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 1⃣ معرفی رشته‌ی دکتری تاریخ اسلام رشته‌ی دکتری تخصصی «تاریخ اسلام» یک دوره‌ی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخه‌های رشته‌ی تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشه‌ها و دیگر ابعاد تاریخ اسلام پرداخته می‌شود. تاریخ‌نگاری یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های تاریخ و تمدن اسلامی است که ریشه‌های آن هم در تاریخ‌نگری آیات قرآن و هم در پیوند ناگسستنی مباحث کلامی و فقهی با داده‌های تاریخی نهفته است. در رشته‌ی دکتری «تاریخ اسلام» به شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنی‌عشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنی‌عشری و تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنی‌عشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و دیگر ادیان پرداخته می‌شود. دانش‌آموختگان این رشته علاوه بر امکان تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی، توانمندی پژوهش و تحلیل در زمینه‌ی مطالعات تخصصی تاریخ اسلام را کسب می‌کنند و برای دفاع علمی از تاریخ اسلام و پاسخگویی به سؤالات و شبهات مطرح در این زمنیه آماده می‌شوند. داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تأیید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته‌ی دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحله‌ای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تأیید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد. طول دوره‌ی دکتری «تاریخ اسلام» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیم‌سال آن برای آموزش، یک نیم‌سال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله‌ی دکتری در نظر گرفته شده است. برنامه‌ی دکتری «تاریخ اسلام» شامل ۳۸ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد نیز رساله و ۲ واحد جبرانی است. دروسی همچون «جزیرة العرب قبل از اسلام»، «تاریخ صدر اسلام (از بعثت تا سال ۴٠ هجری قمری)»، «نقد و بررسی دوره‌ی اموی، عباسی»، «فرهنگ و تمدن اسلامی»، «تاریخ‌نگاری در اسلام»، «تاریخ در قرآن و نهج البلاغه» از جمله دروس اصلی‌‌ای هستند که در این رشته تدریس می‌شود. 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 2⃣ معرفی رشته‌ی دکتری تاریخ تشیع اثنی‌عشری رشته دکتری تخصصی «تاریخ تشیع اثنی‌عشری» یک دوره‌ی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخه‌های رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشه‌ها و دیگر ابعاد تاریخ تشیع اثنی‌عشری (امامی) پرداخته می‌شود. شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنی‌عشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنی‌عشری در این رشته محوریت دارد. همچنین تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنی‌عشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و نیز با دیگر ادیان مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این تاریخ با مباحث کلامی، فقهی، اصولی و … عجین شده است و در برخی دوره‌های نظریات خاص هر کدام از این گروه بر تاریخ و تحولات اجتماعی شیعه اثنی‌عشری تاثیرگذار بوده است در مواقع خاص به این موارد نیز پرداخته شده است. بنابراین هدف از برگزاری این رشته تحلیل و بررسی تمام ابعاد تاریخی شیعه اثنی‌عشری با تکیه بر مهمترین منابع تاریخی است. دانش آموختگان این رشته می‌توانند علاوه بر تدریس در مراکز علمی به پژوهش در زمینه مسائل پیرامون تشیع اثنی‌عشری بپردازند. همچنین آن‌ها قادر به پاسخگویی به شبهات مطرح شده در خصوص پیشینه تاریخی تشیع اثنی‌عشری می‌شوند و می‌توانند وجهه‌ی حقیقی تاریخی و فکری تشیع اثنی‌عشری را به جهان نشان دهند. داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحله‌ای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد. طول دوره دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیم‌سال آن برای آموزش، یک نیم‌سال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری می‌باشد. برنامه دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است. دروسی همچون «بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی شیعیان اثنی‌عشری»، «بررسی و تحلیل تاریخ اجتماعی شیعیان اثنی‌عشری»، «تاریخ اندیشه‌های کلامی شیعیان اثنی‌عشری»، «بررسی و نقد دیدگاه‌های مستشرقان درباره تشیع اثنی‌عشری»، «سیر تاریخی دیدگاه های مذاهب اسلامی درباره تشیع اثنی عشری» و «فلسفه تاریخ و روش شناسی مطالعات تاریخی» به عنوان دروس اصلی در این رشته تدریس می‌شوند.  💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 3⃣ معرفی رشته‌ی دکتری فرق تشیع رشته دکتری تخصصی «فرق تشیع» یک دوره‌ی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخه‌های رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشه‌ها و دیگر ابعاد فرقه‌های مختلف شیعیان پرداخته می‌شود. فِرَق تشیع شاخه‌های مختلف شیعیان که علی رغم باور به امامت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)، در برخی باورهای دیگر از جمله شمار امامان معصوم با یکدیگر اختلاف دارند. امامیه، زیدیه و اسماعیلیه از مهمترین فرقه‌های شیعی‌ هستند. برخی منابع، کیسانیه و گروه‌های غلات را نیز به شیعه نسبت داده‌اند. پس از فرقه‌های گفته‌شده، واقفیه و شیخیه نیز دارای اهمیت‌ هستند. شناخت جامع و دقیق تاریخ و اندیشه هر یک از فِرق آن‏گاه میسّر می‏شود که از یک سو، مفاهیم و اصطلاحات و القاب مربوط به آن فرقه‌ها را به روشنی دریابیم و از سوی دیگر، از خاستگاه تاریخی آن فرقه آگاهی کاملی به دست آوریم. پژوهشگران در بررسی تاریخ ظهور و شکل‏گیری بیشتر فرقه‏‌های اصلی و بزرگ و یا کوچک اسلامی، با مشکل تفاوت دیدگاه‏ها در علل نام‏گذاری، خاستگاه و آغاز پیدایش آن‏ها و به تبع آن، خلط اصطلاحات فرقه‌ای و احیانا ابهام در مفهوم و مراد برخی عناوین و القابِ فرق روبه‏رو هستند. یکی از نتایج این ابهام مشکل تطبیق فروع و شاخه‏های هر فرقه بر عنوان کلی آن فرقه است. این پدیده درباره‌ی شیعه و تشیّع، به ویژه با توجه به برخورداری این گروه از تنوّع جریان‏های فکری و دسته‏ بندی‌ها از یک سو و آمیختگی گزارش‏ها و تحلیل‏ها با حبّ و بغض‌های افراطی از سوی دیگر، نمود بیشتری پیدا کرده است. از این‏رو، سخن‏ها و دیدگاه‏های مختلف و احیانا متضاد درباره چیستی، چگونگی و تاریخ ظهور و رواج این جریان فکری و گونه‏های متفاوت آن، در مقایسه با دیگر فرقه‏های اسلامی رایج‏تر بوده است. داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن برای تمام داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحله‌ای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد. طول دوره دکتری «فرق تشیع» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیم‌سال آن برای آموزش، یک نیم‌سال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری اختصاص داده شده است. برنامه دکتری «فرق تشیع» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است. دروسی همچون «تاریخ دولت‌ها و قیام‌های شیعی»،«بررسی تطبیقی منابع تفکر در فرق شیعه»،«جریانات و تحولات فکری معاصر در فرق شیعه» و «جریان‌شناسی اصحاب ائمه» به عنوان دروس تخصصی در این رشته تدریس می‌شوند.  💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1547552102-9484-73-3 (1).pdf
548.3K
🔹عنوان مقاله جریان تاریخ نگاران امامیِ بصره از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری ✍🏻نویسنده:  سید اکبر موسوی تنیانی 📌چکیده‌ی مقاله: آگاهی از قلمرو جغرافیایی مورخان شیعه دوازده امامی و موضوعات مورد اهتمام آن‌ها، می‌تواند سودمندی‌های فراوانی برای تحلیل تاریخ امامیه داشته باشد. در پژوهش پیشِ رو، با رویکردی وصفی و تحلیلی، فعالیت‌های تاریخ‌نگاری اصحاب امامیه از آغاز تا اواسط سده‌ی چهارم هجری در بصره مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش، حکایت از آن دارد که امامیان بصره برای دفاع از اندیشه‌های کلامی خویش، به مباحث تاریخی و تاریخ‌نگاری روی آوردند و همانند دیگر گروه‌های فکری سده‌های نخستین اسلامی، به بازخوانی رویدادهای تاریخی، به ویژه تاریخ صدر اسلام و تدوین آثاری در این زمینه پرداختند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ 📣 معرفی رشته‌ی فرق تشیع 🔹در بیان استاد دکتر سیدعلی موسوی‌نژاد 🌐لینک ثبت‌نام👇🏻 🌐https://azmoon.urd.ac.ir/ 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌📣 اطلاع‌رسانی ▫️سلسله نشست‌های پژوهش 📌عنوان نشست: «چگونگی ارتباط و همدلی با شیعیان و اتباع و محبین اهل‌بیت(ع) درکشور و » 🔹استاد مدعو: استاد محترم دکتر محمدحسن بادیانی نیشابوری پژوهشگر در حوزه‌ی فرق تشیع و مؤلف موسوعه‌اى ۱۴ جلدى تحت عنوان: «العلويون هم اتباع اهل‌بیت(ع)» و کتاب «الشیعه فی السوریه» ▫️زمان برگزاری نشست: روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱ ▫️مکان برگزاری نشست: قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، شعبه‌ی ساختمان دارالحدیث، ساختمان شماره‌ی ۳، ، سالن اجتماعات شیخ کلینی 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ‌ 🔹نکته‌ی ویرایشی ▫️واژه‌ها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی: «ة» در واژه‌ها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی به صورت‌های زیر نوشته می‌شود: ۱) اگر در آخر کلمه تلفظ شود، به صورت «ت» نوشته می‌شود: رحمت، جهت، قضات، نظارت، مراقبت، برائت به استثنای صلوة، مشکوة، زکوة، رحمةالله علیه (در جایی که مراعات رسم‌الخط قرآنی این کلمات در نظر باشد) ۲) اگر در آخر کلمه تلفظ نشود، به صورت «ــــه/ه» (های غیرملفوظ) نوشته می‌شود: علاقه، معاینه، نظاره، مراقبه، آتیه و در این حالت از قواعد مربوط به «های» غیر ملفوظ تبعیت می‌کند: علاقه‌مند، نظارگان، معاینه‌ی بیمار، مراقبه‌ای ۳) در ترکیبات عربی رایج در فارسی مانند: کاملةالوداد، لیلةالقدر، ثقةالاسلام، خاتمةالامر، دایرةالمعارف، معمولا به صورت «ــــة/ة» نوشته می‌شود، اما گاهی در بعضی از ترکیبات، مانند: حجت‌الاسلام و آیت‌الله، به صورت «ت» می‌آید که آن هم درست است. «و» که در برخی از کلمه‌های عربی، مانند: زکوة، حیوة، مشکوة، صلوة به صورت «آ» تلفظ می‌شود، در فارسی (جز در مواردی که رعایت رسم‌الخطّ قرآنیِ این‌گونه کلمات مورد نظر باشد) به صورتِ «الف» نوشته می‌شود.* زکات، حیات، مشکات، صلات تبصره: کلمه‌هایی مانند: زکوة، مشکوة، صلوة (اگر به این صورت نوشته شده باشد) در اضافه به «ی» نسبت یا وحدت، با «ا» و «ت» نوشته می‌شود: زکاتی، مشکاتی، صلاتی، حیاتی «الف کوتاه» همیشه به صورت «الف» نوشته می‌شود، مگر در موارد زیر: ۱. الی، علی، حتّی، اولی، اولی؛ ۲. اسم‌های خاص: عیسی، یحیی، مرتضی، مصطفی، موسی، مجتبی تبصره: واژه‌هایی مانند: اسمٰعیل، هٰرون، رحمٰن که در رسم‌الخط قرآنی به این صورت نوشته می‌شود در فارسی با «الف» نوشته می‌شود: اسماعیل، هارون، رحمان. بعضی از کلمات از قاعده‌ی فوق مستثناست: الهی، اعلیحضرت... . ۳. ترکیباتی که عینا از عربی گرفته شده است: اعلام‌الهدیٰ، بدرالدجیٰ، لاتُعَدّولاتُحْصیٰ، سِدرةالمنتهیٰ، لاتُحصیٰ (صیغه‌های فعلی) ▫️اسامی سوره‌های قرآن مانند: یس، طه و... به شکل مضبوط در قرآن نوشته می‌شود، اما در کلماتی مانند: یاسین، آل‌طاها و... قاعده‌ی تطابق مکتوب و ملفوظ رعایت می‌شود. *اسامی خاص در متون قدیم و نام خانوادگی اشخاص، اگر با املای عربی ثبت شده باشد، به همان شکل حفظ می‌شود: مشکوةالدینی، حیوةالحیوان و اگر با املای فارسی ثبت شده باشد به صورت رحمت‌الله، حشمت‌الله نوشته می‌شود. منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۵،۳۶ 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1655697254-9850-60-4 (2).pdf
749.3K
🔹عنوان مقاله: (ع) در مواجهه با چالش‌های عصر امامت در آستانه ✍🏻نویسنده:  دکتر حسین قاضی خانی 📌چکیده‌ی مقاله: جامعه امامیه به روزگار امامت (ع) علیرغم کوتاهی آن نسبت به ایام امامت دیگر امامان با چالش‌هایی رو به رو بوده است که می‌توانستند در مسیر هدایت پیروان امام خلل‌های جدی ایجاد نمایند. لذا آگاهی از چالش‌ها و چگونگی گذر از آن‌ها شناخت مناسب‌تری از فعالیت‌های امام یازدهم به دست می‌دهد(مسئله و ضرورت). در راستاشناسی این چالش‌ها ابتدا با رصد میراث حدیثی و داده‌های منابع کهن در مورد حوادث روزگار امامت یازدهمین پیشوای امامیه توصیف این چالش‌ها و بستر بروز آن مدنظر بوده است و سپس چگونگی مواجهه امام با این چالش‌ها بیان گردیده است(روش). مصداق‌شناسی امام، جریان‌های انحرافی، دور ماندن شیعیان از دسترسی به امام در راستای کسب معارف دینی و بروز اختلاف و انحراف در سازمان وکالت چالش‌هایی بوده‌اند که امام در تلاش بوده است تا با تبیین امر امامت، استدلال بر بطلان اندیشه‌های جریان‌های انحرافی، بهره‌گیری از ظرفیت عالمان امامیه برای نشر معارف اهل‌بیت(ع)، بهره‌گیری از ظرفیت بزرگان منطقه در رفع اختلاف و اطلاع‌رسانی مناسب به شیعیان برای در امان بودن از انحراف و خیانت کارگزاران سازمان وکالت جامعه امامیه را از این بحران‌ها به سلامت عبور دهد (یافته‌ها). 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1674451345-9484-90-3.pdf
669.5K
🔹عنوان مقاله: مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع) ✍🏻نویسنده:  دکتر حمیدرضا مطهری  زهرا زارعی 📌چکیده‌ی مقاله: شیعیان، همچون دیگران برای برآوردن نیازهای خود و جامعه، به کارهای مختلف اشتغال داشتند. توصیه‌های اهل‌بیت(ع) به کسب و کار و دوری جستن از بیکاری، به نوبه‌ی خود در این فعالیت‌ها اثرگذار بوده است. با توجه به وضعیت ویژه‌ی شیعیان در آستانه‌ی غیبت حضرت مهدی(عج)، پژوهش حاضر در پی بررسی انواع اشتغال اصحاب (ع) است. کمبود منابع، دستیابی به اطلاعات مربوط به شغل اصحاب آن حضرت را دشوار کرده است. با وجود این، بر اساس داده‌های تاریخی موجود، شغل بیست و شش نفر از صد و ده نفر اصحاب و راویان امام(ع) را می‌توان مشخص کرد. تنوع این شغل‌ها که مواردی همچون: کتابت، آردفروشی، کاغذسازی، روغن سازی، درودگری و مس‌گری را در برمی‌گیرد، نشان دهنده‌ی حضور اصحاب (ع) در عرصه‌های مختلف حیات اقتصادی آن روزگار و اهتمام هم زمان آن‌ها به علوم و معارف اهل‌بیت(ع) از یک سو و شغل و پیشه‌های عادی از سوی دیگر است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️ 📢 مروری بر محتوای کانال در هفته‌ای که گذشت... ۱) معرفی مقاله: تبیین و تحلیل تاریخی_حدیثی شاخصه‌های نظام آموزشی و تربیتی امامیه 🌐لینک مقاله ۲)معرفی کتاب: جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه‌ی مدرسه‌ی کوفه و بغداد) 🌐لینک معرفی ۳)اطلاعیه‌ی آموزشی 🌐لینک اطلاعیه ۴)معرفی استاد: دکتر محمدحسن نادم 🌐لینک معرفی ۵)معرفی مقاله: مفهوم‌شناسی اصطلاح امامیه 🌐لینک مقاله ۶)اطلاعیه‌ی آموزشی: 🌐اطلاعیه‌ی شماره‌ی یک 🌐اطلاعیه‌ی شماره‌ی دو ۷)معرفی رشته‌ی دکتری تاریخ اسلام 🌐لینک معرفی ۸) معرفی رشته‌ی دکتری تاریخ تشیع اثنی‌عشری: 🌐لینک معرفی ۹)معرفی رشته‌ی فرق تشیع: 🌐در بیان دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکده‌ی تاریخ 🌐معرفی رشته‌ی دکتری فرق تشیع 🌐معرفی رشته‌ی فرق تشیع در بیان استاد محترم دکتر سیدعلی موسوی‌نژاد ۱٠)معرفی مقاله: جریان تاریخ‌نگاران امامی بصره از آغاز تا اواسط سده‌ی چهارم هجری 🌐لینک مقاله ۱۱) نکته‌ی ویرایشی 🌐لینک ۱۲) معرفی مقاله: امام حسن عسکری(ع) در مواجهه با چالش‌های عصر امامت در آستانه‌ی غیبت 🌐لینک مقاله ۱۳)معرفی مقاله: مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع) 🌐لینک مقاله 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
1662527436-9484-88-5.pdf
625.1K
🔹عنوان مقاله: نقد و بررسی گزارش سبط بن جوزی درباره‌ی امام حسن عسکری(ع) با تأکید بر دو کتاب مرآةالزمان و تذکرةالخواص ✍🏻نویسندگان:  دکتر حمیدرضا مطهری  رضی بیات 📌چکیده‌ی مقاله: سبط بن جوزی، از جمله تاریخ نگاران اهل سنّت است که به زندگی امامان(ع) توجه کرده است. گزارش او از زندگی امام حسن عسکری(ع)، برخلاف دیگر امامان، به دلایل مختلف از جمله کمبود گزاره‌های تاریخی اندک است. البته شاید برخی مسائل مانند جایگاه خاندانی و نیز اندیشه‌های مذهبی، در ارائه‌ی مطالب او تأثیر داشته است. این پژوهش، بر آن است تا نگاهی نقادانه به گزارش سبط بن جوزی از زندگانی امام عسکری(ع) داشته و با کشف مصادر سبط، و بررسی سندی و دلالی و محتوایی آن‌ها، به این پرسش پاسخ دهد که او به کدام گزارش‌ها توجه بیشتری داشته و آن‌ها را چگونه در آثار خود آورده است؟ نتیجه بررسی نشان می‌دهد که او در بازتاب اطلاعات مربوط به امام حسن عسکری(ع)، از وصف همراه با شیوه اختصار و گزینش بدون تحلیل بهره برده است؛ به این معنا که ابتدا به نام و نسب امام و سپس به تاریخ و مکان ولادت و نیز تاریخ و مکان وفات آن حضرت، مدت عمر و همچنین نام مادر ایشان پرداخته و پس از آن، به اختصار و در حدّ اشاره، فضیلت حضرت را یادآوری نموده است. روایتِ حدیث، دیگر موضوعی است که سبط توجه اندکی بدان داشته و نمونه‌ای از مسانید امام را نقل کرده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا