📣 اطلاعیهی آموزشی
قابل توجه دانشجویان حضوری مقطع کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۱، به اطلاع میرساند:
🔰براساس آییننامهی تجمیعی دورههای تحصیلی ابلاغی طی نامهی 43069/ 2 و مکاتبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این به بعد امکان فراغت از تحصیل دانشجویان این مقطع به شیوهی آموزش محور در دورههای حضوری امکان پذیر نخواهد بود و دانشجویان ورودی سال ۱۴٠۱ به بعد، جهت فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به اخذ واحد پایاننامه، نگارش و دفاع از آن خواهند بود.
🌐 @facultyofhistort
#اطلاعرسانی
#آموزشی
#کارشناسی_ارشد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹
🔘معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر محمدحسن نادم
استاد محمدحسن نادم در سال ۱۳۴۱ ش، در شهرضا به دنیا آمدند.
ایشان پس از گذراندن دوران ابتدایی و ۲ سال از مقطع راهنمایی، در سال ۱۳۵۶ش در سن ۱۵ سالگی جهت تحصیل علوم دینی وارد حوزهی علمیه شهرستان شهرضا شدند. هم زمان با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به قم عزیمت نموده و با گذراندن دوران مقدمات، در مدرسهی آیةالله العظمی گلپایگانی(ره)، در سال ۱۳۵۹ش در درسهای عمومی حوزه شرکت کردند و از محضر اساتید بزرگواری همچون حضرات آقایان: وجدانی فخر، باکوئى، اشتهاردى، محامى، اعتمادى، محقق داماد، پایانی و ستود، در دروس سطح بهره بردند.
هم زمان در درسهای جنبیِ آن دوره مانند: رجال، درایة، اعتقادات، نهجالبلاغه، فلسفه و تفسیر از اساتید بزرگواری همچون: آیات اعظام نوری همدانى، مکارم شیرازى، فاضل لنکرانى، مصباح یزدى، جوادی آملى و دیگر عزیزان شرکت کردند.
در سال ۱۳۶۵ش موفق به شرکت در درس خارج حضرات آیات: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، مؤمن، هاشمی شاهرودى، تبریزى و جوادی آملى به مدت ۸ سال شدند.
هم زمان توفیق بهرمند شدن از درس تفسیر آیةالله جوادی آملی و فلسفهی آیةالله انصاری شیرازی، استاد فیاضی و ممدوحی را داشتند.
ایشان همچنین در کنار تحصیل، فعالیتهای علمی دیگری نیز داشتهاند.
🔹همکاری با مؤسسات و مراکز علمی مختلفی همچون:
▫️در سال ۱۳۷۱ش از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مسؤلیت دفتر نهاد را در دانشکدهی پزشکی شهرستان فسا و دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی همان شهر به عهده گرفتند.
▫️هم زمان با حفظ مسئولیت به تدریس دروس معارف اسلامی: منطق، تاریخ، اخلاق، فقه، مبانی اصول و ... و تدریس در حوزهی علمیهی خواهران و برادران آن شهرستان: فقه، اصول، اعتقادات، اخلاق، نیز مشغول شدند.
▫️همکاری با نهاد محترم مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسری آزاد در سمت «معاونت فرهنگی»
▫️تدریس در دانشگاه الهیات و دانشگاه شهید عباسپور تهران
▫️آغاز همکاری با مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب در سال ۱۳۷۶ش
▫️همکاری علمی اجرائی با مؤسسه فرهنگی انتظار نور
▫️همکاری علمی اجرائی با بنیاد فرهنگی نهجالبلاغه
▫️در سال ۱۳۸۲ش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب شدند و تاکنون در این دانشگاه مشغول به تدریس و فعالیت هستند.
🔹عناوین برخی از آثار استاد محمدحسن نادم
📌کتاب:
▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی
▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه
▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشهی علمای امامیه
▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی
▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه
▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشه علمای امامیه
▫️علم غیب از نگاه عقل و وحی
▫️علم امام(مجموعه مقالات) ۱ و ۲
▫️در آستانهی نهجالبلاغه
▫️نهجالبلاغه نقدها و پاسخها
▫️خاستگاه فرهنگی نهجالبلاغه
▫️در گزند باد (آسیبشناسی عزاداریها)
📌مقالهها:
▫️علم غیب پیامبر و امام از نگاه متکلمین و فلاسفه
▫️معرفی مجموعه مقالات علم امام
▫️قلمرو علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد
▫️سرچشمه و منبع علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد
▫️ضرورت بازگشت به نهجالبلاغه با الهام از کلام رهبری
▫️رویکرد فلسفی، عرفانی به علم امام
▫️مردمشناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تاکید بر نهجالبلاغه
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه عبدالجبار معتزلی و غزالی اشعری
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی اشراق
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی مشاء
▫️بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه
▫️علم امام
▫️مدخل فرقهی کلابیه
▫️کتابشناسی علم امام
🔹لینک دسترسی به مقالات استاد محمدحسن نادم در پایگاه مجلات نورمگز 👇🏻
🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/153061
#معرفی_استاد
#دکتر_نادم
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1577099853-10195-97-178.pdf
631.8K
🔹عنوان مقاله:
مفهوم شناسی اصطلاح امامیه
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید علیرضا عالمی
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
اصطلاح «امامیه» پیش از غیبت صغری، به بخش مهمی از مسلمانان شیعی اطلاق میشده است. هرچند اصطلاح رافضه به عنوان اصطلاح رقیب، به اصرار نویسندگان مخالف امامیه، کاربرد بیشتری یافته است. در دوران ائمه(ع) واژهی امامیه، اصطلاحی عام برای فرقههایی بود که قائل به نص در امامت بودند، اما هم زمان با غیبت صغری و پس از آن، اصطلاح امامیه به طور ویژه به اثنیعشریان اختصاص یافت، در حالی که این سیر مطالعاتی و این برداشت در میان تاریخ پژوهان مغفول مانده است؛ بنابراین اینکه در چه دورههایی برخی از شیعیان بدین نام خوانده شدهاند و مصادیق آنها در هر دوره چه افرادی بودهاند، در این پژوهش به صورت استنادی به آن پرداخته شده است با این هدف که پیگیری تطور این مفهوم (به ترتیب قدمت واژگانی، وجه نامگذاری و مصداقشناسی) که در شناخت روشمند تاریخ تشیع اهمیت دارد، نشان داده شود.
#معرفی_مقاله
#اصطلاح_امامیه
#دکتر_صفری_فروشانی
#دکتر_عالمیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣 اطلاعیهی آموزشی شمارهی یک
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
🔅دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکدهی تاریخ در اینباره بیان کردند:
دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یکی از فعالترین دانشگاههای کشور در عرصه بینالملل بیشترین سطح تعامل را با دانشگاههای بینالمللی همسو دارد. توسعهی حوزههای مطالعاتی از ادیان و مذاهب به دیگر حوزههای علوم انسانی و اسلامی نشان از موفقیت بالای این مرکز علمی است.
مطالعات تاریخی در حوزهی اسلام و تمدن اسلامی و تشیع و فرقههای شیعه از جمله مأموریتهای این دانشگاه بوده که در دانشکدهی تاریخ در دو سطح کارشناسی ارشد و دکتری به ارائهی خدمات آموزشی میپردازد.
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، از فعالترین دانشکدهها در جذب دانشجو از میان متقاضیان از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی طلاب و استعدادهای درخشان است.
اهمیت مطالعات تاریخی و نقش آن در شناخت تحولات گذشته جوامع اسلامی و استقبال قابل توجه دانشجویان از آن منجر به خلق آثار متعدد علمی در قالب نشستهای مستمر علمی، کرسیهای علمی، کتاب، مقاله، پایاننامههای ارشد و دکتری شده که در نوع خود قابل توجه است. این دانشکده در آزمون پیش رو اختصاصی طلاب قصد دارد تا از میان طلاب مستعد با در نظر گرفتن تسهیلات مختلف، به جذب دانشجو در دورهی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری ) بپردازد.
🔰برای ثبتنام 👇🏻
🌐http://azmoon.urd.ac.ir
🔸پاسخگویی به سئوالات آموزشی👇🏻
🌐@amozesh_sabtenam
▫️02532802626
▫️09907661051
💠@HistorySociety
📣اطلاعیهی آموزشی شمارهی دو
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب از میان طلاب سراسر کشور برای سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۲ در دورههای کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در چهار رشته زیر به صورت محدود دانشجو میپذیرد:
▫️ تاریخ اسلام
▫️تاریخ تشیع
▫️تاریخ تمدن اسلامی
▫️فرقههای شیعه
🔰برای ثبتنام 👇🏻
🌐http://azmoon.urd.ac.ir
🔰پاسخگویی به سئوالات آموزشی👇🏻
🌐@amozesh_sabtenam
▫️02532802626
▫️09907661051
💠 @facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
1⃣ معرفی رشتهی دکتری تاریخ اسلام
رشتهی دکتری تخصصی «تاریخ اسلام» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشتهی تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد تاریخ اسلام پرداخته میشود.
تاریخنگاری یکی از برجستهترین ویژگیهای تاریخ و تمدن اسلامی است که ریشههای آن هم در تاریخنگری آیات قرآن و هم در پیوند ناگسستنی مباحث کلامی و فقهی با دادههای تاریخی نهفته است.
در رشتهی دکتری «تاریخ اسلام» به شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنیعشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنیعشری و تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنیعشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و دیگر ادیان پرداخته میشود.
دانشآموختگان این رشته علاوه بر امکان تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی، توانمندی پژوهش و تحلیل در زمینهی مطالعات تخصصی تاریخ اسلام را کسب میکنند و برای دفاع علمی از تاریخ اسلام و پاسخگویی به سؤالات و شبهات مطرح در این زمنیه آماده میشوند.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تأیید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد.
هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشتهی دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تأیید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دورهی دکتری «تاریخ اسلام» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رسالهی دکتری در نظر گرفته شده است.
برنامهی دکتری «تاریخ اسلام» شامل ۳۸ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد نیز رساله و ۲ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «جزیرة العرب قبل از اسلام»، «تاریخ صدر اسلام (از بعثت تا سال ۴٠ هجری قمری)»، «نقد و بررسی دورهی اموی، عباسی»، «فرهنگ و تمدن اسلامی»، «تاریخنگاری در اسلام»، «تاریخ در قرآن و نهج البلاغه» از جمله دروس اصلیای هستند که در این رشته تدریس میشود.
#معرفی
#تاریخ_اسلام
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
2⃣ معرفی رشتهی دکتری تاریخ تشیع اثنیعشری
رشته دکتری تخصصی «تاریخ تشیع اثنیعشری» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد تاریخ تشیع اثنیعشری (امامی) پرداخته میشود.
شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنیعشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنیعشری در این رشته محوریت دارد. همچنین تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنیعشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و نیز با دیگر ادیان مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به اینکه این تاریخ با مباحث کلامی، فقهی، اصولی و … عجین شده است و در برخی دورههای نظریات خاص هر کدام از این گروه بر تاریخ و تحولات اجتماعی شیعه اثنیعشری تاثیرگذار بوده است در مواقع خاص به این موارد نیز پرداخته شده است. بنابراین هدف از برگزاری این رشته تحلیل و بررسی تمام ابعاد تاریخی شیعه اثنیعشری با تکیه بر مهمترین منابع تاریخی است.
دانش آموختگان این رشته میتوانند علاوه بر تدریس در مراکز علمی به پژوهش در زمینه مسائل پیرامون تشیع اثنیعشری بپردازند. همچنین آنها قادر به پاسخگویی به شبهات مطرح شده در خصوص پیشینه تاریخی تشیع اثنیعشری میشوند و میتوانند وجههی حقیقی تاریخی و فکری تشیع اثنیعشری را به جهان نشان دهند.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری میباشد. برنامه دکتری «تاریخ تشیع اثنی عشری» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی شیعیان اثنیعشری»، «بررسی و تحلیل تاریخ اجتماعی شیعیان اثنیعشری»، «تاریخ اندیشههای کلامی شیعیان اثنیعشری»، «بررسی و نقد دیدگاههای مستشرقان درباره تشیع اثنیعشری»، «سیر تاریخی دیدگاه های مذاهب اسلامی درباره تشیع اثنی عشری» و «فلسفه تاریخ و روش شناسی مطالعات تاریخی» به عنوان دروس اصلی در این رشته تدریس میشوند.
#معرفی
#تاریخ_تشیع_اثنی_عشری
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣معرفی رشتهی فرق تشیع
🔹در بیان دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکدهی تاریخ
#معرفی
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
3⃣ معرفی رشتهی دکتری فرق تشیع
رشته دکتری تخصصی «فرق تشیع» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشته تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد فرقههای مختلف شیعیان پرداخته میشود.
فِرَق تشیع شاخههای مختلف شیعیان که علی رغم باور به امامت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)، در برخی باورهای دیگر از جمله شمار امامان معصوم با یکدیگر اختلاف دارند. امامیه، زیدیه و اسماعیلیه از مهمترین فرقههای شیعی هستند. برخی منابع، کیسانیه و گروههای غلات را نیز به شیعه نسبت دادهاند. پس از فرقههای گفتهشده، واقفیه و شیخیه نیز دارای اهمیت هستند.
شناخت جامع و دقیق تاریخ و اندیشه هر یک از فِرق آنگاه میسّر میشود که از یک سو، مفاهیم و اصطلاحات و القاب مربوط به آن فرقهها را به روشنی دریابیم و از سوی دیگر، از خاستگاه تاریخی آن فرقه آگاهی کاملی به دست آوریم. پژوهشگران در بررسی تاریخ ظهور و شکلگیری بیشتر فرقههای اصلی و بزرگ و یا کوچک اسلامی، با مشکل تفاوت دیدگاهها در علل نامگذاری، خاستگاه و آغاز پیدایش آنها و به تبع آن، خلط اصطلاحات فرقهای و احیانا ابهام در مفهوم و مراد برخی عناوین و القابِ فرق روبهرو هستند. یکی از نتایج این ابهام مشکل تطبیق فروع و شاخههای هر فرقه بر عنوان کلی آن فرقه است. این پدیده دربارهی شیعه و تشیّع، به ویژه با توجه به برخورداری این گروه از تنوّع جریانهای فکری و دسته بندیها از یک سو و آمیختگی گزارشها و تحلیلها با حبّ و بغضهای افراطی از سوی دیگر، نمود بیشتری پیدا کرده است.
از اینرو، سخنها و دیدگاههای مختلف و احیانا متضاد درباره چیستی، چگونگی و تاریخ ظهور و رواج این جریان فکری و گونههای متفاوت آن، در مقایسه با دیگر فرقههای اسلامی رایجتر بوده است.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای تمام داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره دکتری «فرق تشیع» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری اختصاص داده شده است. برنامه دکتری «فرق تشیع» شامل ۴۲ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد پایان نامه و ۶ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «تاریخ دولتها و قیامهای شیعی»،«بررسی تطبیقی منابع تفکر در فرق شیعه»،«جریانات و تحولات فکری معاصر در فرق شیعه» و «جریانشناسی اصحاب ائمه» به عنوان دروس تخصصی در این رشته تدریس میشوند.
#معرفی
#فرق_تشیع
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1547552102-9484-73-3 (1).pdf
548.3K
🔹عنوان مقاله
جریان تاریخ نگاران امامیِ بصره از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری
✍🏻نویسنده:
سید اکبر موسوی تنیانی
📌چکیدهی مقاله:
آگاهی از قلمرو جغرافیایی مورخان شیعه دوازده امامی و موضوعات مورد اهتمام آنها، میتواند سودمندیهای فراوانی برای تحلیل تاریخ امامیه داشته باشد. در پژوهش پیشِ رو، با رویکردی وصفی و تحلیلی، فعالیتهای تاریخنگاری اصحاب امامیه از آغاز تا اواسط سدهی چهارم هجری در بصره مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که امامیان بصره برای دفاع از اندیشههای کلامی خویش، به مباحث تاریخی و تاریخنگاری روی آوردند و همانند دیگر گروههای فکری سدههای نخستین اسلامی، به بازخوانی رویدادهای تاریخی، به ویژه تاریخ صدر اسلام و تدوین آثاری در این زمینه پرداختند.
#معرفی_مقاله
#تاریخ_نگاری
#دکتر_موسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 معرفی رشتهی فرق تشیع
🔹در بیان استاد دکتر سیدعلی موسوینژاد
🌐لینک ثبتنام👇🏻
🌐https://azmoon.urd.ac.ir/
#معرفی
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣 اطلاعرسانی
▫️سلسله نشستهای پژوهش
📌عنوان نشست:
«چگونگی ارتباط و همدلی با شیعیان و اتباع و محبین اهلبیت(ع) درکشور #سوریه و #لبنان»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر محمدحسن بادیانی نیشابوری
پژوهشگر در حوزهی فرق تشیع و مؤلف
موسوعهاى ۱۴ جلدى تحت عنوان: «العلويون هم اتباع اهلبیت(ع)» و کتاب «الشیعه فی السوریه»
▫️زمان برگزاری نشست:
روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، شعبهی ساختمان دارالحدیث، ساختمان شمارهی ۳، #دانشکدهی_تاریخ، سالن اجتماعات شیخ کلینی
#پژوهش
#شیعیان
#سوریه
#لبنان
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔹نکتهی ویرایشی
▫️واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی:
«ة» در واژهها و ترکیبات و عبارات مأخوذ از عربی به صورتهای زیر نوشته میشود:
۱) اگر در آخر کلمه تلفظ شود، به صورت «ت» نوشته میشود:
رحمت، جهت، قضات، نظارت، مراقبت، برائت
به استثنای صلوة، مشکوة، زکوة، رحمةالله علیه (در جایی که مراعات رسمالخط قرآنی این کلمات در نظر باشد)
۲) اگر در آخر کلمه تلفظ نشود، به صورت «ــــه/ه» (های غیرملفوظ) نوشته میشود:
علاقه، معاینه، نظاره، مراقبه، آتیه
و در این حالت از قواعد مربوط به «های» غیر ملفوظ تبعیت میکند:
علاقهمند، نظارگان، معاینهی بیمار، مراقبهای
۳) در ترکیبات عربی رایج در فارسی مانند: کاملةالوداد، لیلةالقدر، ثقةالاسلام، خاتمةالامر، دایرةالمعارف، معمولا به صورت «ــــة/ة» نوشته میشود، اما گاهی در بعضی از ترکیبات، مانند: حجتالاسلام و آیتالله، به صورت «ت» میآید که آن هم درست است.
«و» که در برخی از کلمههای عربی، مانند: زکوة، حیوة، مشکوة، صلوة به صورت «آ» تلفظ میشود، در فارسی (جز در مواردی که رعایت رسمالخطّ قرآنیِ اینگونه کلمات مورد نظر باشد) به صورتِ «الف» نوشته میشود.*
زکات، حیات، مشکات، صلات
تبصره: کلمههایی مانند: زکوة، مشکوة، صلوة (اگر به این صورت نوشته شده باشد) در اضافه به «ی» نسبت یا وحدت، با «ا» و «ت» نوشته میشود:
زکاتی، مشکاتی، صلاتی، حیاتی
«الف کوتاه» همیشه به صورت «الف» نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱. الی، علی، حتّی، اولی، اولی؛
۲. اسمهای خاص:
عیسی، یحیی، مرتضی، مصطفی، موسی، مجتبی
تبصره: واژههایی مانند: اسمٰعیل، هٰرون، رحمٰن که در رسمالخط قرآنی به این صورت نوشته میشود در فارسی با «الف» نوشته میشود: اسماعیل، هارون، رحمان. بعضی از کلمات از قاعدهی فوق مستثناست: الهی، اعلیحضرت... .
۳. ترکیباتی که عینا از عربی گرفته شده است:
اعلامالهدیٰ، بدرالدجیٰ، لاتُعَدّولاتُحْصیٰ، سِدرةالمنتهیٰ، لاتُحصیٰ (صیغههای فعلی)
▫️اسامی سورههای قرآن مانند: یس، طه و... به شکل مضبوط در قرآن نوشته میشود، اما در کلماتی مانند: یاسین، آلطاها و... قاعدهی تطابق مکتوب و ملفوظ رعایت میشود.
*اسامی خاص در متون قدیم و نام خانوادگی اشخاص، اگر با املای عربی ثبت شده باشد، به همان شکل حفظ میشود: مشکوةالدینی، حیوةالحیوان و اگر با املای فارسی ثبت شده باشد به صورت رحمتالله، حشمتالله نوشته میشود.
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۵،۳۶
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety