▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔹پیام تبریک انتصاب
دکتر سید محمد حسینی ریاست دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب طی پیامی انتصاب شایستهی دکتر احمد هاتف از اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب را به عنوان مسئول پژوهشکده و مرکز مطالعات علوم سیاسی دانشگاه نهرین عراق تبریک گفت.
🔰متن این پیام به شرح ذیل است:
باسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای دکتر احمد هاتف
انتصاب شایستهی جنابعالی به عنوان مسئول جدید پژوهشکده و مرکز مطالعات علوم سیاسی دانشگاه نهرین عراق که نشان از درایت، لیاقت و توانمندی جنابعالی دارد را تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
یقیناً تعهد و کارآمدیهای برجستهی جنابعالی، نویدبخش دستیابی هر چه بیشتر به قلّههای رفیع پیشرفت و توسعهی پژوهشکده و مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه نهرین عراق خواهد بود و زمینهای برای همکاریهای علمی بین دو دانشگاه را در آیندهای نزدیک فراهم خواهد کرد.
این مسئولیت جدید را به جنابعالی و جامعهی علمی دانشگاه نهرین عراق تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال توفیقات بیش از پیش جنابعالی را جهت ارائهی خدمتی شایسته به ملت شریف عراق مسئلت دارم.
سید محمد حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
#دکتر_سید_محمد_حسینی
#پیام
#خبر_خوب
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣 اطلاعرسانی
🔹کرسی علمی ترویجی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعةالمصطفی برگزار میکند.
🔹کرسی علمی ترویجی با موضوع:
«عصریسازی سیره و سبک زندگی معصومان»
🎙ارائه دهنده:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
📝مدیر کرسی:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان
🖋ناقدان:
دکتر نعمت الله صفری فروشانی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی
🔹زمان جلسه:
شنبه ۲۶/فروردین/۱۴٠۲
ساعت ۱٠ الی ۱۲
🔹مکان جلسه:
سالن شهید عارف الحسینی، مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، به صورت حضوری و برخط
🌐 لینک پخش آنلاین:👇🏻
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#اطلاعرسانی
#کرسی_ترویجی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1621420020-9713-21-3.pdf
358.2K
🔹عنوان مقاله:
تبیین و تحلیل تاریخی _ حدیثی شاخصههای نظام آموزشی و تربیتی امامیه
✍🏻نویسندگان:
دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
دکتر مرتضی امامی
📌چکیدهی مقاله:
هر نظام فکری و آموزشی برای ماندگاری خود، باید مجموعهای از اندیشهها و اعتقادات، ارزشها، اخلاقیات و نیز قوانین و رفتارها را در فرآیند آموزشی خویش، با استفاده از نظام و سازمانی هدفمند به مخاطبان خود منتقل کند. در پاسخ به این سؤال که آیا شیعیان از نظام آموزشی تربیتی کارآمدی برخوردار بودهاند که با استفاده از آن و امکانات و توان فرهنگی، برای انتقال معارف متعالی خویش به مخاطبان بهره برده باشند؟ این مقاله، پس از تعریف نظام آموزشی و تحلیل ویژگیها و کارکردهای آن، به صورت عام و تبیین شاخصههای آموزشی امامیه در پنج قرن نخست هجری و نیز با تجزیه و تحلیل تاریخی حدیثی، با برشماری فعالیتهای آموزشی شیعیان، به تبیین شاخصههای نظام آموزشی ایشان، با استفاده از منابع تاریخی و روایی و با روشی تحلیلی و توصیفی پرداخته است؛ پس از بررسی و تحلیل منابع، این نتایج حاصل گردید که نظام آموزشی تربیتی امامیه، علاوه بر تمایزات و استقلال ماهوی خویش، همواره بر مرجعیت و علوم اهلبیت(علیهمالسلام) و همچنین مبانی، محتوا و روش آموزشی خاص ایشان استوار بوده است.
#معرفی_مقاله
#نظام_آموزشی_امامیه
#دکتر_یاوری
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣 اطلاعرسانی
🔹نقطه برگزار میکند:
نشست علمی با موضوع:
«بررسی حرکت امام حسین از مدینه تا کربلا با تأکید بر دورهی حضور امام در شهر مکه»
🎙ارائه دهنده:
دکتر سعید طاووسی
(استاد یار دانشگاه علامه طباطبایی)
▫️زمان برگزاری نشست:
یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴٠۲
▫️ساعت ۲۱:۳٠
▫️محل برگزاری نشست:
این نشست به صورت برخط بوده و در برنامهی قرار برگزار میشود.
🌐لینک نشست در برنامهی قرار👇🏻
https://gharar.ir/r/a37f4b31
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📚معرفی کتاب
📙جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و بغداد)
✍🏻دکتر سیداکبر موسوی تنیانی
یکی از مهمترین دورانهای تاریخ تفکر امامیه، بازه زمانی میانه مدرسه فکری کوفه و مدرسه فکری بغداد است. پس از آنکه مدرسه فکری کوفه بر اثر فشارهای سیاسی و نیز برخی عوامل درونی، به افول گرایید، میراث فکری آن مدرسه به مراکز امامینشینی چون بغداد، بصره، خراسان و ماوراء النهر انتقال یافت. از این رو جریانهای فکری موجود در کوفه نیز با فراز و نشیبهای در آن نواحی ادامه حیات دادند. در کنار این جریانهای اصیل کوفی، از اواسط سده سوم هجری جریانهای جدیدی نیز در امامیه پدیدار شدند. این جریانهای نوظهور با بهرهگیری از میراث کلامی پیشین و نیز تعامل با سایر گروههای فکری به ارائه نظامهای جدید کلامی پرداختند.
این فرآیند تا زمان ظهور شیخ مفید در بغداد و تأسیس نظام کلامی جامع شیعی در نیمه دوم سده چهارم ادامه یافت. دوران یاد شده را باید دوره فترت و انزوای مدرسه کلامی امامیه دانست.
خلاء پژوهشی مربوط به حدود سالهای ۱۸٠هـ.ق مصادف با افول کلام امامیه در مدرسه کوفه، تا حدود ۳۶٠هـ.ق مصادف با شکلگیری مدرسه بغداد، موجب بدگمانیهای زیادی درباره کلام امامیه شده است تا جایی که برخی استقلال کلام امامیه را در این دوره زیر سؤال بردهاند.
البته رسالت این اثر پژوهشی فراتر از پاسخ به این پرسش است که آیا اساسا متکلمانی از امامیه در این دوره حضور داشتنهاند یا نه.
در این پژوهش به بررسی و تبیین چگونگی امتداد جریانهای مدرسه کوفه و همچنین نحوه شکلگیری جریانهای نوظهور و در نهایت ارتباطات و تعاملات این جریانها با یکدیگر، در سه حوزه اصلی بغداد؛ بصره و خراسان ـ ماوراء النهر تا دوره شکلگیری کلام امامیه (حدود ۳۶٠هـ.ق) در مدرسه بغداد با محوریت شیخ مفید پرداخته شده است.
این اثر میتواند تکمیل کننده آثاری باشد که در حوزه مدرسه کوفه، قم و بغداد در دورههای نخستین و دورههای میانه در دهههای اخیر انجام شدهاند. زیرا این دوره تاریخی از کلام امامیه، آشکارا مورد غفلت قرار گرفته است.
در پژوهش پیش رو تنها به جریانهای فکری امامیه پرداخته شده و بازه زمانی آن نیز میانه مدرسه کلامی کوفه و مدرسه کلامی با محوریت شیخ مفید است که تقریبا دهههای پسینی سده دوم هجری تا نیمه دوم سده چهارم هجری را در بر میگیرد. قلمرو جغرافیایی این رساله نیز شامل سه منطقه بغداد، بصره و خراسان ـ ماوراءالنهر است.
درباره پیشینهی این اثر باید گفت که در مقطع زمانی میان مدرسه کوفه، یعنی سالهای حدود ۱۸٠هـ.ق و برآمدن مدرسه بغداد با محوریت شیخ مفید در سالهای حدود ۳۶٠هـ.ق، به دلیل این رویکرد عمومی که در آن دوره، عملا امامیه به محاق رفته بود و جایگاه متمایز خود را از دست داده بود، در حوزه مطالعات مربوط به جریانشناسی تفکر امامیه آثار پژوهشی چندانی مشاهده نمیشود.
با توجه به رویکرد نویسنده، پژوهش حاضر در سه فصل زیر تهیه شده است:
🔹فصل اول: جریانشناسی فکری امامیه در بغداد
🔹فصل دوم: جریانشناسی فکری امامیه در بصره
🔹فصل سوم: جریانشناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراء النهر
🔅لازم به ذکر است، کتاب جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و بغداد) جایزهی کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز دریافت کرده است.
#معرفی_کتاب
#جریان_شناسی_فکری_امامیه
#دکتر_موسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣 اطلاعیهی آموزشی
قابل توجه دانشجویان حضوری مقطع کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۱، به اطلاع میرساند:
🔰براساس آییننامهی تجمیعی دورههای تحصیلی ابلاغی طی نامهی 43069/ 2 و مکاتبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این به بعد امکان فراغت از تحصیل دانشجویان این مقطع به شیوهی آموزش محور در دورههای حضوری امکان پذیر نخواهد بود و دانشجویان ورودی سال ۱۴٠۱ به بعد، جهت فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به اخذ واحد پایاننامه، نگارش و دفاع از آن خواهند بود.
🌐 @facultyofhistort
#اطلاعرسانی
#آموزشی
#کارشناسی_ارشد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹
🔘معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر محمدحسن نادم
استاد محمدحسن نادم در سال ۱۳۴۱ ش، در شهرضا به دنیا آمدند.
ایشان پس از گذراندن دوران ابتدایی و ۲ سال از مقطع راهنمایی، در سال ۱۳۵۶ش در سن ۱۵ سالگی جهت تحصیل علوم دینی وارد حوزهی علمیه شهرستان شهرضا شدند. هم زمان با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به قم عزیمت نموده و با گذراندن دوران مقدمات، در مدرسهی آیةالله العظمی گلپایگانی(ره)، در سال ۱۳۵۹ش در درسهای عمومی حوزه شرکت کردند و از محضر اساتید بزرگواری همچون حضرات آقایان: وجدانی فخر، باکوئى، اشتهاردى، محامى، اعتمادى، محقق داماد، پایانی و ستود، در دروس سطح بهره بردند.
هم زمان در درسهای جنبیِ آن دوره مانند: رجال، درایة، اعتقادات، نهجالبلاغه، فلسفه و تفسیر از اساتید بزرگواری همچون: آیات اعظام نوری همدانى، مکارم شیرازى، فاضل لنکرانى، مصباح یزدى، جوادی آملى و دیگر عزیزان شرکت کردند.
در سال ۱۳۶۵ش موفق به شرکت در درس خارج حضرات آیات: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، مؤمن، هاشمی شاهرودى، تبریزى و جوادی آملى به مدت ۸ سال شدند.
هم زمان توفیق بهرمند شدن از درس تفسیر آیةالله جوادی آملی و فلسفهی آیةالله انصاری شیرازی، استاد فیاضی و ممدوحی را داشتند.
ایشان همچنین در کنار تحصیل، فعالیتهای علمی دیگری نیز داشتهاند.
🔹همکاری با مؤسسات و مراکز علمی مختلفی همچون:
▫️در سال ۱۳۷۱ش از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مسؤلیت دفتر نهاد را در دانشکدهی پزشکی شهرستان فسا و دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی همان شهر به عهده گرفتند.
▫️هم زمان با حفظ مسئولیت به تدریس دروس معارف اسلامی: منطق، تاریخ، اخلاق، فقه، مبانی اصول و ... و تدریس در حوزهی علمیهی خواهران و برادران آن شهرستان: فقه، اصول، اعتقادات، اخلاق، نیز مشغول شدند.
▫️همکاری با نهاد محترم مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسری آزاد در سمت «معاونت فرهنگی»
▫️تدریس در دانشگاه الهیات و دانشگاه شهید عباسپور تهران
▫️آغاز همکاری با مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب در سال ۱۳۷۶ش
▫️همکاری علمی اجرائی با مؤسسه فرهنگی انتظار نور
▫️همکاری علمی اجرائی با بنیاد فرهنگی نهجالبلاغه
▫️در سال ۱۳۸۲ش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب شدند و تاکنون در این دانشگاه مشغول به تدریس و فعالیت هستند.
🔹عناوین برخی از آثار استاد محمدحسن نادم
📌کتاب:
▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی
▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه
▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشهی علمای امامیه
▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی
▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه
▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشه علمای امامیه
▫️علم غیب از نگاه عقل و وحی
▫️علم امام(مجموعه مقالات) ۱ و ۲
▫️در آستانهی نهجالبلاغه
▫️نهجالبلاغه نقدها و پاسخها
▫️خاستگاه فرهنگی نهجالبلاغه
▫️در گزند باد (آسیبشناسی عزاداریها)
📌مقالهها:
▫️علم غیب پیامبر و امام از نگاه متکلمین و فلاسفه
▫️معرفی مجموعه مقالات علم امام
▫️قلمرو علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد
▫️سرچشمه و منبع علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد
▫️ضرورت بازگشت به نهجالبلاغه با الهام از کلام رهبری
▫️رویکرد فلسفی، عرفانی به علم امام
▫️مردمشناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تاکید بر نهجالبلاغه
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه عبدالجبار معتزلی و غزالی اشعری
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی اشراق
▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی مشاء
▫️بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه
▫️علم امام
▫️مدخل فرقهی کلابیه
▫️کتابشناسی علم امام
🔹لینک دسترسی به مقالات استاد محمدحسن نادم در پایگاه مجلات نورمگز 👇🏻
🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/153061
#معرفی_استاد
#دکتر_نادم
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1577099853-10195-97-178.pdf
631.8K
🔹عنوان مقاله:
مفهوم شناسی اصطلاح امامیه
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید علیرضا عالمی
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
اصطلاح «امامیه» پیش از غیبت صغری، به بخش مهمی از مسلمانان شیعی اطلاق میشده است. هرچند اصطلاح رافضه به عنوان اصطلاح رقیب، به اصرار نویسندگان مخالف امامیه، کاربرد بیشتری یافته است. در دوران ائمه(ع) واژهی امامیه، اصطلاحی عام برای فرقههایی بود که قائل به نص در امامت بودند، اما هم زمان با غیبت صغری و پس از آن، اصطلاح امامیه به طور ویژه به اثنیعشریان اختصاص یافت، در حالی که این سیر مطالعاتی و این برداشت در میان تاریخ پژوهان مغفول مانده است؛ بنابراین اینکه در چه دورههایی برخی از شیعیان بدین نام خوانده شدهاند و مصادیق آنها در هر دوره چه افرادی بودهاند، در این پژوهش به صورت استنادی به آن پرداخته شده است با این هدف که پیگیری تطور این مفهوم (به ترتیب قدمت واژگانی، وجه نامگذاری و مصداقشناسی) که در شناخت روشمند تاریخ تشیع اهمیت دارد، نشان داده شود.
#معرفی_مقاله
#اصطلاح_امامیه
#دکتر_صفری_فروشانی
#دکتر_عالمیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣 اطلاعیهی آموزشی شمارهی یک
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
🔅دکتر سید محمد حسینی ریاست محترم دانشکدهی تاریخ در اینباره بیان کردند:
دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یکی از فعالترین دانشگاههای کشور در عرصه بینالملل بیشترین سطح تعامل را با دانشگاههای بینالمللی همسو دارد. توسعهی حوزههای مطالعاتی از ادیان و مذاهب به دیگر حوزههای علوم انسانی و اسلامی نشان از موفقیت بالای این مرکز علمی است.
مطالعات تاریخی در حوزهی اسلام و تمدن اسلامی و تشیع و فرقههای شیعه از جمله مأموریتهای این دانشگاه بوده که در دانشکدهی تاریخ در دو سطح کارشناسی ارشد و دکتری به ارائهی خدمات آموزشی میپردازد.
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، از فعالترین دانشکدهها در جذب دانشجو از میان متقاضیان از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی طلاب و استعدادهای درخشان است.
اهمیت مطالعات تاریخی و نقش آن در شناخت تحولات گذشته جوامع اسلامی و استقبال قابل توجه دانشجویان از آن منجر به خلق آثار متعدد علمی در قالب نشستهای مستمر علمی، کرسیهای علمی، کتاب، مقاله، پایاننامههای ارشد و دکتری شده که در نوع خود قابل توجه است. این دانشکده در آزمون پیش رو اختصاصی طلاب قصد دارد تا از میان طلاب مستعد با در نظر گرفتن تسهیلات مختلف، به جذب دانشجو در دورهی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری ) بپردازد.
🔰برای ثبتنام 👇🏻
🌐http://azmoon.urd.ac.ir
🔸پاسخگویی به سئوالات آموزشی👇🏻
🌐@amozesh_sabtenam
▫️02532802626
▫️09907661051
💠@HistorySociety
📣اطلاعیهی آموزشی شمارهی دو
دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب از میان طلاب سراسر کشور برای سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۲ در دورههای کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در چهار رشته زیر به صورت محدود دانشجو میپذیرد:
▫️ تاریخ اسلام
▫️تاریخ تشیع
▫️تاریخ تمدن اسلامی
▫️فرقههای شیعه
🔰برای ثبتنام 👇🏻
🌐http://azmoon.urd.ac.ir
🔰پاسخگویی به سئوالات آموزشی👇🏻
🌐@amozesh_sabtenam
▫️02532802626
▫️09907661051
💠 @facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
1⃣ معرفی رشتهی دکتری تاریخ اسلام
رشتهی دکتری تخصصی «تاریخ اسلام» یک دورهی کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که یکی از شاخههای رشتهی تاریخ محسوب شده و در آن به آموزش و بررسی رخدادها، اندیشهها و دیگر ابعاد تاریخ اسلام پرداخته میشود.
تاریخنگاری یکی از برجستهترین ویژگیهای تاریخ و تمدن اسلامی است که ریشههای آن هم در تاریخنگری آیات قرآن و هم در پیوند ناگسستنی مباحث کلامی و فقهی با دادههای تاریخی نهفته است.
در رشتهی دکتری «تاریخ اسلام» به شناخت و تحلیل چگونگی پیدایش و گسترش تشیع اثنیعشری و رخدادهای گوناگون مرتبط با شیعیان اثنیعشری و تعاملات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنیعشری با پیروان دیگر فرق و مذاهب اسلامی و دیگر ادیان پرداخته میشود.
دانشآموختگان این رشته علاوه بر امکان تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی، توانمندی پژوهش و تحلیل در زمینهی مطالعات تخصصی تاریخ اسلام را کسب میکنند و برای دفاع علمی از تاریخ اسلام و پاسخگویی به سؤالات و شبهات مطرح در این زمنیه آماده میشوند.
داشتن مدرک کارشناسیارشد یا معادل آن برای همه داوطلبان و یا داشتن سه سطح حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی برای تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک را باید به تأیید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد.
هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد، در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه میتواند در این دوره تحصیل کند. در واقع داوطلب تحصیل در رشتهی دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشته میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیرگذار باشد. اما داوطلبان ایرانی با شرکت در آزمون غیرمتمرکز (آزمون دو مرحلهای کتبی و مصاحبه علمی) مرحله احراز صلاحیت علمی را خواهند گذراند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تأیید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دورهی دکتری «تاریخ اسلام» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیمسال آن برای آموزش، یک نیمسال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رسالهی دکتری در نظر گرفته شده است.
برنامهی دکتری «تاریخ اسلام» شامل ۳۸ واحد درسی است که ۱۸ واحد آن اصلی و ۱۸ واحد نیز رساله و ۲ واحد جبرانی است.
دروسی همچون «جزیرة العرب قبل از اسلام»، «تاریخ صدر اسلام (از بعثت تا سال ۴٠ هجری قمری)»، «نقد و بررسی دورهی اموی، عباسی»، «فرهنگ و تمدن اسلامی»، «تاریخنگاری در اسلام»، «تاریخ در قرآن و نهج البلاغه» از جمله دروس اصلیای هستند که در این رشته تدریس میشود.
#معرفی
#تاریخ_اسلام
#دکتری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety