🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) سلسله نشستهای پژوهش:
جایگاه منابع غیر مکتوب در مطالعات تاریخی
🔈صوت نشست
۲) معرفی مقاله: شیوههای ارتباطی خدواند با انسان؛ تحلیلی از دیدگاه صوفیه دربارهی ولیپنداری خود و امکان مخاطبهی مستقیم با خداوند
🌐 لینک مقاله
۳)معرفی مقاله: تحلیل گزیدههایی از زیارتنامهی حضرت علیاکبر(علیهالسلام)
🌐لینک مقاله
۴)معرفی مقاله: نقش زیاد بن ابیه در تقویت و تثبیت حکومت بنی امیه
🌐لینک مقاله
۵)معرفی مقاله: مهدویت در تاریخنگاری عصر صفویه
🌐لینک مقاله
۶)معرفی مقاله: مقایسهی تطبیقی مبانی نظام اقتصادی عصر اول عباسیان با مبانی نظام اقتصادی تراز در تمدن اسلامی
🌐لینک مقاله
۷)معرفی کتاب: تاریخ اسلام
🌐لینکمعرفی
۸)معرفی مقاله: نسبتسنجی محتوای سرودههای مربوط به قیام زید بن علی(ع) در قرون نخستین اسلامی با شرایط سیاسی جامعه
🌐لینک مقاله
۹)معرفی مقاله: تحلیل علائق شامیان بخ امویان؛ عوامل و پیامدها
🌐لینک مقاله
۱٠) نکتهی ویرایشی
🌐لینک
۱۱) صوت نشست:
اثبات تاریخی وجود امام زمان(عج) از طریق بررسی منصب وکالت، برگزار شده در گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی
🔈 صوت نشست
۱۲) معرفی مقاله: بررسی و نقد نگاه مستشرقان به مسئلهی جانشینی امام یازدهم شیعیان
🌐لینک مقاله
۱۳)سلسله نشستهای پژوهش:
اقتضائات استنباط سیرهی معصومان(ع)
🔈صوت نشست
۱۴) معرفی مقاله: بررسی اخبار محسن بن علی(ع) در منابع فریقین
🌐لینک مقاله
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
مناظره-دکتر-جباری-و-صفری_1.mp3
34.14M
🔈 صوت مناظرهی علمی (قسمت اول)
📌موضوع مناظره:
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
💠 با حضور:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری
و
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🌀که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴٠٠ توسط مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد.
#صوت
#امام_زمان_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
مناظره_دکتر جباری_دکتر صفری.mp3
36.31M
🔈 صوت مناظرهی علمی (قسمت دوم)
📌موضوع مناظره:
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
💠 با حضور:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری
و
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🌀که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴٠٠ توسط مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد.
#صوت
#امام_زمان_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📣 معرفی کانال مرتبط با تاریخ
1⃣ گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا به بررسی تاریخ باستان و موضوعات مرتبط با تاریخ ایران میپردازد.
منابع و مقالات و سخنرانیها در این زمینه در این گروه قرار داده میشود. به علاقمندان تاریخ باستان و ایران دنبال کردن این کانال پیشنهاد میشود.
🌐لینک گروه پژوهشی آرتا👇🏻
@Anti_Archaism
🔅صحت مطالب کانالهای معرفی شده توسط انجمن، تأیید یا رد نمیشود و بدیهی است بررسی صحت محتوای آنها بر عهدهی مخاطب است.
#معرفی_کانال
#ایران
#باستان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1634732473-10201-12-3.pdf
359K
🔹عنوان مقاله
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
✍🏻 نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
📌چکیدهی مقاله:
مقاومت امام حسین(ع) در بیعت نکردن با یزید منجر به جنگ نابرابری بین آن دو شد. در این میان درباره چرایی بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید، شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی بیشتر مطرح شده است. مسئله اصلی پژهش این است که اگر بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید با روش تاریخی بررسی شود چه عواملی در این تصمیم امام(ع) از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در منابع اولیه امید بستن امام(ع) به کوفیان و یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علل عدم بیعت میتواند باشد. در این میان تقابل جریان اموی - علوی و تلاش امویان برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن امام(ع) با یزید است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار میشد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهل بیت(ع) بازگردد. در حالی که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به خاندان اهل بیت(ع) را غیر ممکن میساخت.
#امام_حسین_علیهالسلام
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
🔸نکتهی ویرایشی
🌀فن نویسندگی
هر نویسندهای، اگر اصیل باشد سبکی و شیوهی بیانی دارد؛ لذا نمیتوان به او گفت که برای افادهی پیام چه زبانی برگزیند لیکن در هر حال فنونی و نکتههایی هست که باید رعایت کند. از جمله شایسته است که از تکلّف و تعقید دوری جوید، از حشو بپرهیزد، در گزینش واژه و تعبیر ظریف و دقیق باشد، با اطناب و یک نواختی کلام ملال برنیانگیزد، به ایجاز در حدی که مخل نباشد مقیّد بماند، خود را از تأثیر ترجمه و نوآوری کاذب و نوکیسگی برکنار نگه دارد، از زبان و فرهنگ مردم الهام بگیرد و در همه حال مواظب وحدت زبان در سراسر نوشتهی خود باشد.
🌀زبان معیار
زبان معیار زبانی است که زبانشناسان و ادیبان نمیتوانند بر آن خرده بگیرند و در این حال افراد متوسط جامعه از نظر سواد آن را به راحتی میفهمند... در زبان معیار لغات مهجور چه فارسی و چه عربی، سرهنویسی، گرتهبرداری نحوی، واژههای محلی و استفادهی غیر دقیق از مترادفها وجود ندارد.
منبع: علی قنبریان، کشکول: نکتههای کاربردی ویرایش، تهران، میراث فرهیختگان، ۱۳۹۷ش، ص۶۲
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety