eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
612 دنبال‌کننده
466 عکس
40 ویدیو
152 فایل
«انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌» 📌مدیرمحتوایی‌کانال و دبیرانجمن‌ @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف: آقایان دکتر حسینی و دکتر موسوی https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1678091888-9552-107-11.pdf
577K
🔹عنوان مقاله: تطور قلمرو علم امام در مدرسه کلامی حله ✍🏻نویسنده:  دکتر محمدحسن نادم 📌چکیده‌ی مقاله: مدرسه حله از: جمله مدارس پرآوازه شیعه در مقطعی از تاریخ تشیع بوده که از جهاتی چند با دیگر مدارس شیعی متفاوت می‌نمود؛ ازجمله در روند علوم به ویژه علم کلام تحولات چندی به وجود آورد. بی‌تردید بررسی تطورات و تحولات علم کلام و مسائل آن با محوریت مدارس کلامی می‌تواند نقش قابل توجهی در گستردگی دامنه پژوهش‌های علمی ایفا کند. در این راستا این جستار بر آن شد  فرایند تطوری قلمرو علم امام را که یکی از آموزه‌های کلامی خاص شیعه و از مقومات مسئله امامت است در مدرسه حله از آن جهت که بخش قابل توجهی از تاریخ کلام امامیه را پوشش می‌دهد، بنمایاند و در ضمن به چند مسئله مهم مربوط به این موضوع با رویکردی تاریخی نقبی بزند، اول پیشینه رویکردهای معاصر را درباره قلمرو علم امام بنمایاند، دوم جریان‌های فکری این مدرسه را که در تطور قلمرو علم امام تاثیرگذاربوده‌اند را بشناساند، سوم علل پیدایش هر یک از قلمروها را درباره علم امام مشخص نماید، بی‌تردید هر کدام از این امور در فهم و تبیین مسئله علم امام نقش موثر داشته و پاسخ بر بعضی از پرسش‌های پیرامون علم امام خواهد بود. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20170826124050-9943-158 (1).pdf
283.5K
 🔹معرفی مقاله: معرفی تفسیر کتاب الله و تبیین گرایشات زیدی و ولایی مفسر ✍🏻نویسنده:  دکتر سید علی موسوی نژاد مریم قوجایی خامنه   📌چکیده‌ی مقاله: زیدیه یکی از فرق شیعه است که با اعتقاد به امامت زید بن علی بن حسین(ع) و قرار دادن ویژگیهایی خاص برای امامت، از شیعه امامیه جدا شدند. از قرن دوم تا دهم قمری شاهد حضور زیدیه در ایران و به خصوص مناطق شمال ایران طبرستان و دیلمان هستیم. میراث علمی و فرهنگی متعددی از زیدیه شمال ایران باقی مانده که « تفسیر کتاب الله» متعلق به «ابوالفضل عباس بن شهردویر دیلمی»، یکی از این آثار است. این تفسیر هنوز به صورت نسخه‌ی خطی بوده و نسخه‌های متعددی از آن گزارش شده است. در این تفسیر در مواردی گرایش ولایی مفسر و ارادت به امامان شیعه تا امام سجاد(ع) به چشم می‌خورد و در مواردی دیگر گرایش زیدی مفسر نیز در تفسیر آیات مشهود است. در این نوشتار به معرفی این تفسیر و تبیین گرایشات زیدی و ولایی مفسر پرداخته می‌شود. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 📢 مروری بر محتوای کانال در هفته‌ای که گذشت... ۱) معرفی مقاله: نقد و بررسی گزارش سبط بن جوزی درباره‌ی امام حسن عسکری(ع) با تأکید بر دو کتاب مرآةالزمان و تذکرةالخواص 🌐لینک مقاله ۲)معرفی کتاب: غالیان، کاوشی در جریان‌ها و برآیندها تا پایان سده‌ی سوم 🌐لینک معرفی ۳)معرفی مقاله بررسی انتقادی دیدگاه مادلونگ درباره‌ی عملکرد مدیریتی سیاسی امیرمؤمنان علی(ع) در کتاب «جانشینی محمد(ص)» 🌐لینک مقاله ۴)معرفی استاد: دکتر حمیدرضا مطهری 🌐لینک معرفی ۵)معرفی مقاله: بقیع و مشاهد آن در آثار سفرنامه‌نویسان غرب اسلامی 🌐لینک مقاله ۶)معرفی کانال‌های مرتبط با تاریخ 🌐تاریخ نگار ۷)معرفی مقاله: تطور قلمرو علم امام در مدرسه‌ی کلامی حله 🌐لینک مقاله ۸) معرفی مقاله: معرفی تفسیر کتاب الله و تبیین گرایشات زیدی و ولایی مفسر 🌐لینک مقاله 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20140201152240-9897-100.pdf
236.7K
🔹عنوان مقاله: فربهی یا آماس؛ تحلیل ساختار مقالات (نا)علمی _ پژوهشی در علوم انسانی ✍🏻نویسنده:  دکتر سید حسن اسلامی اردکانی 📌چکیده‌ی مقاله: برخی از مقالاتی که در مجلات علمی _ پژوهشی منتشر می‌شوند، در عین رعایت ضوابط صوری مقالات علمی _ پژوهشی، فاقد جنبه‌ی پژوهشی و علمی‌اند، تا جایی که خواندن و نخواندن آن‌ها، از نظر علمی یکسان است و چیزی از آن‌ها نمی‌توان آموخت. حال آنکه این مسئله خلاف تعریفی است که از مقالات علمی _ پژوهشی به دست داده شده است و بر جنبه‌ی بدیع و نوآورانه بودن آن‌ها تأکید شده است. مقاله‌ی حاضر با بررسی ده‌ها مقاله از این دست، کوشیده است منطق حاکم بر ساختار آن‌ها را به دست آورد. نویسندگان این مقالات، به سبب یا در کنار نداشتن مسئله‌ی پژوهشی واقعی، می‌کوشند با به کارگیری شیوه‌های خاصی، همچون منطق تکه نویسی یا کولاژ و تکثیر ناموجه منابع، مقالاتی تولید کنند که جز صورتکی از مقالات علمی _ پژوهشی نیستند. در این نوشته این منطق آماساندن و فربهی دروغین، تحلیل و مؤلفه‌های آن بیان و راه غلبه بر آن، که توجه به محتوای مقالات در کنار مسائل صوری است، بازگو شده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه منابع غیر مکتوب در مطالعات تاریخی اهل بیت.pdf
415.6K
📣 یادداشت دکتر محمدحسن نادم درباره‌ی موضوع و محتوای نشست: جایگاه منابع غیر مکتوب در مطالعات تاریخی که توسط دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی در تاریخ ۱۱ اسفند در دانشکده‌ی تاریخ، سالن اجتماعات شیخ کلینی برگزار شد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅 به استناد آیه‌ی شریفه‌ی ۱۰ از سوره‌ی مبارکه‌ی فاطر که خداوند می‌فرماید: «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه»، هركس خواهان عزت است،[بداند] كه عزت همگى از آن خداوند است سخن پاك به سوى او بالا مى‌رود و كار شايسته را [خداوند] بلند مى‌گرداند. شایسته است از دلسوزی، تلاش و کوشش اساتید گرانقدر دانشگاه ادیان و مذاهب که در تعلیم، تربیت، انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند، در کنار برقراری رابطه‌ی خالصانه و دلسوزانه با دانشجویان و ایجاد فضائی دلنشین برای کسب علم و  دانش و همچنین درک شرایط دانشجویان که حقیقتاً قابل ستایش است، از هیچ کوششی فرو نمی‌گذارند، در کمال امتنان و افتخار تقدیر و تشکر نمود. از همین رو انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ بر خود وظیفه می‌داند از اساتید ارجمند و گرانقدر گروه تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ و به ویژه ریاست محترم دانشکده، جناب آقای دکتر سید محمد حسینی در کسوت شاگردی، به پاس زحمات و خدمات ارزشمندشان در سالروز بزرگداشت مقام معلم تقدیر و تشکر نماید. از خداوند متعال برای تمامی اساتید بزرگوار سلامتی، موفقیت و عاقبت بخیری را مسئلت می‌نماییم. 🔅یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتو العلم درجات و الله به ما تعلمون خبیر🔅 ▫️اعضای انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کرسی عصری سازی سیره وسبک زندگی معصومین .د. رفیعی کم حجم.mp3
27.18M
‌ 🔊 صوت کرسی علمی «عصری‌سازی سیره و سبک زندگی معصومان» 🎙ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام و المسلین دکتر ناصر رفیعی محمدی 🖋ناقدان: دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی حجت‌الاسلام و المسلین دکتر حسین عبدالمحمدی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 اطلاع‌رسانی ▫️دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته‌ی تاریخ و تمدن ملل اسلامی در مقطع كارشناسی ارشد، ویژه طلاب و روحانیون شیعه و سنی سراسر کشور دانشحو می‌پذیرد. 💠مزایای رشته‌ی تاریخ تمدن و ملل اسلامی👇🏻 🔹 اخذ مدرک علمی معتبر 🔸تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد 🔹کسب تخصص منطبق با نیازهای روز 🔸اردوی‌های علمی و فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور ▫️برای ثبت‌نام و دانلود دفترچه‌ی آزمون از طریق لینک زیر اقدام کنید.👇🏻 🌐azmoon.urd.ac.ir ⭕️ پاسخگویی به سؤالات آموزشی👇🏻 ⏩ 09332440228 🌐@amozesh_sabtenam ⏩ 02532802626 ‌‌🌐@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1595304596-10055-43-7.pdf
347.8K
🔹عنوان مقاله: عوامل شکل گیری فرقه حسینیه و زمینه های گرایش آن به غلو ✍🏻نویسنده:  دکتر منصور داداش نژاد دکتر فاضل گرنه زاده  📌چکیده‌ی مقاله: با وجود رویکرد عقل گرایانه زیدیه ی یمن، در آغاز قرن پنجم هجری قمری جریانی با ماهیتی غالیانه در میان آن بالیدن گرفت. این جریان که پس از کشته شدن یکی از امامان زیدیه یمن یعنی حسین بن قاسم عیانی و بر محور غیبت و طرح باورهای نامانوس و اغراق آمیز نسبت به او شکل گرفت به «حسینیه مشهور» گردید. هرچند که دعاوی حسین بن قاسم عیانی در منشا شکل گیری این جریان بی تاثیر نبود، اما نقش اساسی را باید به جانشینان و پیروان آن داد. حفظ اقتدار سیاسی در خاندان عیانی، ایستادگی در برابر مخالفان زیدیه و محافظت بر روابط با برخی از همپیمان سیاسی از جمله انگیزهای مهم طرح غیبت حسین بن قاسم و غلو در مورد او بود. این در حالی است که وجود تمایلات غالیانه در میان برخی از قبایل یمنی زمینه مساعدی را به لحاظ فکری برای شکل گیری این جریان به وجود آورده بود. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاع‌رسانی انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکده‌ی تاریخ برگزار می‌کند: ▫️سلسله نشست‌های علمی پژوهشی دانشکده‌ی تاریخ 📌عنوان نشست: «تبیین مؤلفه‌های تاریخ فرهنگی» 🔹استاد مدعو: استاد محترم دکتر حسن احمدزاده ▫️زمان برگزاری نشست: روز پنج شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱ ▫️مکان برگزاری نشست: قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم ، سالن شیخ کلینی 🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین 🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻 🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir ▫️نام کاربری: نام شرکت کننده ▫️رمز عبور: ۲۲ ♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️ 🌀 نکته‌ی ویرایشی: آوردن تنوین (در صورتی که تلفظ شود) در نوشته‌های رسمی و نیز در متون آموزشی الزامی است. تنوین به صورت‌های زیر نوشته می‌شود: ۱) تنوین نصب: در همه جا به صورت «اً/ـــاً» نوشته می‌شود: واقعاً، جزئاً، موقتاً، عجالتاً، نتیجاً، مقدمتاً، عمداً، ابداً.* تبصره‌ی ۱: کلمه‌های مختوم به همزء، مانند: جزء، استثناء، ابتداء، هرگاه با تنوینِ نصب همراه باشد، همزه‌ی آن‌ها روی کرسی «یـ» می‌آید و تنوین روی «الفِ» بعد از آن قرار می‌گیرد: جزئاً، استثنائاً، ابتدائاً. تبصره‌ی ۲: تاء عربی «ة/ـــة» اعم از آنکه در فارسی به صورتِ «ت» یا «ه/ـه» (های غیرملفوظ) نوشته یا تلفظ شود، در تنوین نصب، بدل به «ت» کشیده می‌شود و علامت تنوین روی الفی قرار می‌گیرد که پس از «ت» می‌آید، مانند: نتیجتاً، موقتاً، نسبتاً، مقدمتاً، حقیقتاً. ۲) تنوین رفع و تنوین جرّ: در همه جا به صورت ـــــــٌ و ــــــــٍ نوشته می‌شود و فقط در ترکیبات مأخوذ از عربی که در زبان فارسی رایج است به کار می‌رود: مشارٌالیه، مضافٌ‌الیه، منقولٌ‌عنه، مختلفٌ‌فیه، متفقٌ‌علیه، بعبارةٍاُخری، اباٌعن‌جدٍ، بایّ‌نحوٍکان. ▫️گذاشتن تشدید همیشه ضرورت ندارد مگر در جایی که موجب ابهام و التباس شود که یکی از مصادیق آن هم‌نگاشت‌هاست**: معین/معیّن؛ علی/عِلّی؛ دوار/دوّار؛ کره/کُرّه؛ بنا/بنّا. تبصره: در متون آموزشی برای نوآموزان غیر فارسی زبانان و نیز در اسناد و متون رسمی دولتی، گذاشتن تشدید در همه‌ی موارد ضروری است. ▫️حرکت‌گذاری تنها در حدّی لازم است که احتمال بدخوانی داده شود: عُرضه/عَرضه؛ حَرف/حِرَف؛ بُرْد/بُرَد؛ سرْچشمه/سرِچشمه. ▫️واژه‌های دارای هجای میانی «_ وو _» با دو واو نوشته می‌شوند: طاووس لهاوور، کیکاووس، داوود. تبصره‌ی۱: نوشتن «داود» با یک واو به تبعیت از رسم‌الخط قرآنی بلامانع است. تبصره‌ی۲: در مورد نام شخص، ضبط نهادی شده(مطابق شناسنامه) اختیار می‌شود: کاوس، کاوسی ❗️پاورقی: * اگر بخواهیم بی‌تنوین خوانده شود: مطلقا، اصلا، ابدا. ** هم‌انگاشت: به واژه‌هایی اطلاق می‌شود که املای واحد اما دو تلفظ و دو معنای متفاوت دارند. ‼️ لازم به ذکر است گاهی رعایت نکردن همین نکات به ظاهر ساده باعث گرفتن نمره‌ی منفی در پایان‌نامه و رساله از سوی داوران می‌شود. منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۷_۳۸ 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 در حال برگزاری انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکده‌ی تاریخ برگزار می‌کند: ▫️سلسله نشست‌های علمی پژوهشی دانشکده‌ی تاریخ 📌عنوان نشست: «تبیین مؤلفه‌های تاریخ فرهنگی» 🔹استاد مدعو: استاد محترم دکتر حسن احمدزاده ▫️زمان برگزاری نشست: روز پنج شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱ ▫️مکان برگزاری نشست: قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم ، سالن شیخ کلینی 🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین 🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻 🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir ▫️نام کاربری: نام شرکت کننده ▫️رمز عبور: ۲۲ ♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا