#فقه_مقاصدی
#مقدمات_بحث
#بیان_مساله 13
🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت:
✅ نصوص روایی:
تبیین مقاصد شریعت، منحصر در نصوص قرآنی نیست، بلکه نصوص روایی فراوانی به بیان مقاصد شریعت پرداخته اند که به عنوان نمونه، از روایت ذیل می توان یاد کرد:
🔆 عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم):
انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.
🔅پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
من برای تتمیم مکارم اخلاقی، مبعوث شده ام.
📚 بحار الانوار، ج 16، ص 260.
✨نتیجه آن است که، هیچ یک از احکام شریعت، معارض و ناسازگار با این هدف، جعل و تشریع نشده است.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
15.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بصیرت
❌ خطر فرقه شیرازی را جدی بگیریم
با توجه به این که در موسم اربعین شاهد فعالیت این فرقه به شکل موکب های پذیرایی بودیم، لازم دانستیم همراهان عزیز را نسبت به رویکرد آن ها آشنا کنیم.
به امید ظهور ...
🏴🏴🏴🏴
#پیش_به_سوی_اربعین
#فرقه_شیرازی
#اربعین
🔸 https://ble.im/arbaeenwomen
🔸 eitaa.com/arbaeenwomen
🔸 sapp.ir/arbaeen.women.2th.islamicrevolution
@Hoseinmehrali
#تزکیه
🔸استاد آیت الله تحریری:
شخصی میگفت: خدمت #آیت_الله_بهجت (رضوان الله علیه) رفته بودم و از ایشان دستور میخواستم.
ایشان فرمودند: #استغفار کن. بعضی از چیزها هست که آدم میگوید: خود ما هم میدانستیم. مشکل همین است که ما تصوّر میکنیم میدانیم! ما در #جهل مرکّب، غوطهور هستیم. کسانی که میدانند میگویند: نمیدانیم. ما که نمیدانیم، میگوییم: میدانیم.
آن شخص میگفت: ما با سستی با این فرمایش برخورد کردیم. شب خواب دیدم که در یک قلّه قرار گرفتهام و در حال پرت شدن هستم. گفتم از این فرمایش استفاده کنم. در خواب استغفارکردم، یک مرتبه من را گرفتند و روی زمین گذاشتند.
صبح خدمت ایشان آمدم و وقتی خواب را به ایشان گفتم، ایشان لبخند زدند که چنین تأثیراتی دارد و ما از آن غافل هستیم.
▪️کانال نشر بیانات استاد تحریری:
@seratemostaghim_ir
@Hoseinmehrali
#نکات
🔰 بحثی کوتاه در باب میزان حلیّت نظر به اجنبیّة
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹از تعابير رواياتی همچون «النظر سهم من سهام ابليس»، «و احذروا الفتنة»، «و احذر الزنا» و ... مىتوان دريافت كه مراد از نظر در روايات مذكور نظر تحريكآميز است؛ يعنى اگر انسان در جايى بداند يا احتمال دهد كه با نظر تحريك مىشود، نظر نخست وى براى انجام دادن كار شخصى خود جايز است، ولى نظر دوم ممنوع است.
🔸به طور كلى مىتوان گفت كه اگر پس از نظر اتفاقى شخص يا نظر عمدى مجاز، كه مرحوم شيخ انصاری- قدس سرّه- قائل به جواز آن براى انجام كارهاى شخصى مىباشد و روايت على بن سويد نيز ظهور در آن دارد، تحريكى حاصل شود، وى مجاز به نظر ثانوى نيست. زيرا اذن شارع منحصر به نظر اول است و شارع نظر بعدى را به خاطر اينكه زمينه خطرات ديگر فراهم نشود، ممنوع كرده است.
🔹البته نظر به قصد تلذّذ حتى براى بار اول هم جايز نيست، همچنين بايد گفت كه بحث ما در غير فرض اضطرار است. در موارد اضطرار، مادامىكه ضرورت وجود دارد، جواز نظر هست، هر چند متعدد باشد.
▪️خارج نکاح، به تاریخ ۷۷/۱۱/۲۶ قابل دسترسی در كتاب النكاح (نرم افزار نور)؛ ج۲، ص ۶۰۴
#نکات_اشارات
#نکاح
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
1_115433595.mp3
16.7M
#فایل_صوتی سخنرانی دکتر احمد #پاکتچی
الزامات و بایسته های پژوهشی در #رسالههای_دکتری
#فقه_نظام
🔰 نظام سازی از منظر شهید صدر
✍ یادداشت حسین بابایی مجرد؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
⚜️ مشروح یادداشت
🌐 iict.ac.ir/babaeisadr
🆔 @iictchannel
@Hoseinmehrali
درس اخلاق جمعه3آبان98.mp3
19.25M
#تزکیه
#صوت
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه
🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
۱۳۹۸/۸/۳🗓
#مواعظ
https://eitaa.com/seratemostaghim_Media
@Hoseinmehrali
📌 برخی از فقها بر این باورند که حکم قاضی فصل الخطاب است
🔻 آیتالله رشاد در درس خارج «فقه القضاء»:
🔰 ترکیب «فقهالقضاء» ترکیب اضافی است و برای تبیین معنای آن میبایست نخست بر روی دو کلمه «فقه» و «قضاء» تمرکز و سپس معنی مرکب را تبیین کرد.
🔰 تعریف فقه؛ فقه نظام زیستی جامع مشتمل بر نظامهای فرعی است که از منابع اسلامی با کاربست روش معتبر شرعی استنباط میشود، برای تدبیر عرصههای حیات بشر از جهت حقوق و تکالیف.
🔰 معنای کلمه «قضاء»؛ اصحاب علم لغت برای کلمه «قضاء» معانی گوناگونی را در کتب لغت ذکر کردهاند. ولی در غالب این کاربردها یک عنصر وجود دارد و آن قطعیت است. از این جهت است که گفتهاند: قاضی میبُرد، تمام میکند و سخن او قطعی است.
🔰 حتی بعضی در معنای لغوی واژه گنجاندهاند که نباید با حکم قاضی مخالفت شود و کسی حق نقض حکم قاضی را ندارد چرا که قطعی و تمام است و فقهاء هم غالباً اینگونه فتوا میدهند که کسی حق ندارد حکم قاضی را نقض کند و یا حتی بعضی بر این باورند که ولی امر هم نمیتواند حکم قاضی را نقض کند تا چه رسد به رییس قوهقضاییه.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻
🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاحهای غیرمتعارف ممنوع است.
🔹این منع، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد.
🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاحهای غیرمتعـارف موجود نیست. تنها برخی گمانهزنیهای غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد کـه قابـل اتکا در فقه نیست.
🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در اینباره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحتاندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است.
🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بینالمللی دارد.
🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بینالمللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است.
#پرونده_ویژه
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#نکات
🔰 صلح امام حسن علیهالسلام به چه معناست؟
▪️ #پرسش_و_پاسخ پیرامون صلح امام حسن علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
May 11