هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع). ۹۹/۸/۱۳
💻 @Khamenei_ir
🔴 چرا برخی از انتخاب #بایدن خوشحالند اگر پیروز شود؟
✅ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۹ #مقاصد_شریعت ۱۷ #اقسام_مقاصد_شریعت ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
#اصول_فقه ۱۰۰
#مقاصد_شریعت ۱۸
#اقسام_مقاصد_شریعت ۳
🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از:
💠 تقسیم سوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث ملاحظه و عدم ملاحظه حظّ و بهره مکلف در آن، به دو قسم تقسیم نمود که عبارت است از:
✅ ۱. مقاصد اصلیه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت نشده است، بلکه از ضروریاتی است که در هر قوم و ملتی معتبر است و همیشه موجب مصلحت عمومی است و هیچ اختصاصی به حالت یا زمان خاصی ندارد.
این قسم، نیز به دو قسم ذیل تقسیم می شود:
الف: ضروریه عینیه؛ مانند حفظ دین، حفظ عقل و... .
ب: ضروریه کفائیه؛ مانند قضاوت، فتوا دادن و ... .
✅ ۲. مقاصد تابعه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت شده است؛ مانند تمام اموری که با رعایت آن ها، مقتضیات فطری، شهوانی و نیاز های درونی انسان، برطرف می شود.
حکمت این امور آن است که خالق حکیم انسان، می دانسته است که برای استمرار امور دنیوی و اخروی انسان، لازم است نیازهایی در درون او قرار داده شود تا خود او با سعی و تلاش، برای اشباع آن نیاز ها تلاش کند.
به عنوان نمونه، نیاز جنسی را در درون او قرار داده است و ازدواج را نیز حلال نموده است تا نسل انسان، استمرار یابد و منقرض نشود.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 23)
#زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم)
پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت.
آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد.
این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت.
همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود.
از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام.
تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد.
ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد.
سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم.
گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد!
این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_ششم #دوره_چهارم 💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 ب
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_هفتم
#دوره_چهارم_امامت
💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراهکننده دربارهی امام صادق (علیهالسّلام)
🖋 درباره امام صادق، حضرت جعفربن محمّد (صلواتاللهوسلامه علیه) مطالب بسى فراوان است و به همان اندازه که روایاتِ گویا و کلماتِ روشنگر و سیره دوران زندگى آن حضرت در لابهلاى کتب و اسناد تاریخى ما فراوان است، مطالب گمراهکننده و حقایق قلبشده و تحریفها و مسخها و گفتههاى جعلى و روشها و سیرههاى دروغین نیز درباره این بزرگوار وجود دارد.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق ۱.mp3
41.88M
#الفائق۱
💠 ضرورت پرداختن به اصول فقه معاصر
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_هفتم #دوره_چهارم_امامت 💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراهک
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_هفتم
#دوره_چهارم_امامت
💠 امام صادق (علیهالسّلام) ادامهدهنده راه پدران
🖋 در این دوران، امام صادق (علیهالسّلام) مبارزاتش خیلى حاد، خیلى صریح و خیلى قاطع بود. آن بزرگوار علناً می ایستاد در مقابل توده هاى انبوه جمعیّت در خانه خدا، در منیٰ، در عرفات و شعار میداد؛ شعار بامحتوا، شعارى که فکر و مکتب در آن گنجانده شده است.
میگفت حاکم منم؛ حاکمِ بهحق پیش از من، پدر من بود؛ پیش از او، پدر او بود؛ و سلسله را میرساند تا امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، جدّ اعلاى ائمّه اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ و این مهمترین و حسّاس ترین مطلبى بود که آن روز خلفاى اموى از آن میترسیدند و رویش حساب میکردند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 23) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم) پس از آزادی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 24)
#مجالس_رمضانی_در_زندان
شبها، شبهای ماه رمضان بود. برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع میشدند، پتو می انداختند، چای درست میکردند و قلیان میکشیدند.
من از داخل سلول به آنها نگاه میکردم. بعدا که به من هم اجازه بیرون آمدن در راهرو را دادند، در برنامه ی آنها شرکت میکردم.
قرار شد هر شب برای آنها صحبت کنم؛ بعد هم سید کاظم _یکی از آنان که صدای خوبی داشت_ به مداحی و مرثیه خوانی بپردازد و طبق معمول، به ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) برسد.
صحبتهای من به صورت غیر صریح، متضمن محکوم سازی رژیم حاکم بود. درباره زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدالت آن حضرت، و نیز ویژگی های حاکم اسلامی، سخن میگفتم.
آنها از این سخنان، خشنود و خوشحال میشدند. تعجبی هم نداشت؛ زیرا این سخنان، متناسب با آرمانهای آنها و امیدها و رنجهایشان بود.
هرشب یکی از افراد جلسه، مسئولیت پرداخت هزینه ی آن را داشت؛ البته به جز من، که کاملا بی پول بودم. بیشتر خرج هم بابت خرید چای و شکر بود.
ارمنی به نام «آوانسیان» هم در زندان با ما بود. بعدا مطلع شدیم که او از رهبران «حزب توده» است. او در بین زندانیان، از رفاه خاصی برخوردار بود. امکاناتی در اختیار داشت که در اختیار دیگران نبود.
این زندانی ارمنی یک بار به یکی از جلسات رمضانی ما نزدیک شد و به صحبت های من گوش داد و بسیار خوشحال شد. چند شب بعد نزد ما آمد و گفت: به من اجازه میدهید که مسئولیت خرج جلسه بعدی را بر عهده داشته باشم؟ گفتیم: باکمال میل.
جالب اینجا بود که او نظر ما را درباره نجاست و طهارت میدانست و متوجه بود که اگر به چیزی دست تر بزند، از نظر ما آن چیز نجس میشود. (البته این نظر رایج و غالب علما درمورد اهل کتاب است. در اینجا بعنوان جمله معترضه یادآور میشوم که من به طهارت اهل کتاب معتقدم.)
بر این اساس، او برای ما چای و شکر آورد، ولی آنها را نزد خودمان گذاشت تا برادران مسلمان زندانی خودشان، آن را آماده کنند.
ما در سلول به دید و بازدید هم میرفتیم. برادران عرب خیلی پیش من می آمدند، من هم نزد آنها میرفتم. اتفاقا یک شب به دیدن آوانسیان رفتم و او از چیزهایی که دستش به آنها نخورده بود، به من تعارف کرد.
من خیلی به نظافت سلول اهمیت میدادم، اما دیگران مراعات نمیکردند؛ عادت داشتند خاکستر سیگار و ته سیگار را روی زمین بریزند.
من از پاکت سیگار، جاسیگاری درست کرده بودم و هروقت میدیدم یکی از آنها سیگار میکشد، جاسیگاری را زیر دستش میگذاشتم؛ ولی او با تعجب مرا نگاه میکرد و دستش را به طرف دیگر میبرد تا خاکستر سیگار در جاسیگاری نریزد!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲.mp3
35.99M
#الفائق۲
💠 سیره عقلائیه علاوه بر این که از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، از مسائل این علم نیز می باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۰ #مقاصد_شریعت ۱۸ #اقسام_مقاصد_شریعت ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند ک
#اصول_فقه ۱۰۱
#مقاصد_شریعت ۱۹
#طرق_کشف ۱
🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از:
💠 طریق اول: لسان دلیل:
گاهی کلامی که از شارع حکیم صادر می شود، مشتمل بر سیاق یا قرینه یا ادواتی (مانند لام غایت، لعل و ...) است که از آن ها، هدف و مقصد شریعت، استظهار میشود.
هم چنین گاهی مضمون دلیل، دلالت بر بیان هدف و مقصد شارع است.
به هر حال، اکر دلیل، صریح یا ظاهر در بیان هدف و مقصد شارع باشد، به آن منصوص الهدف گویند.
💠 نتیجه آن است که مقاصد شریعت را به دو قسم می توان تقسیم نمود:
✅ ۱. مقاصد منصوصه.
✅ ۲. مقاصد غیر منصوصه.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 24) #مجالس_رمضانی_در_زندان شبها، شبهای ماه رمضان بو
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 89)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 25)
#زندانی_ساده_لوح (بخش اول)
مدت یک ماه و نیم در این زندان بودم، که طی آن، حوادث خنده آور و گریه آوری برایم رخ داد. در یکی از نخستین شبهای زندان که من در سلول به سر میبردم و به من اجازه بیرون آمدن از آن داده نشده بود، صداهای افراد جدیدی شنیدم که به لهجه ی تهرانی حرف میزدند.
فهمیدم که اینها مهمان های تازه واردند. به حرفهایشان گوش کردم و نتیجه گرفتم که چند ساعت پیش دستگیر شده اند.
یکی از آنها پنجره ی سلول مرا باز کرد و مرا دید. نامم را پرسید، جواب دادم. بعد گفتم: من یک طلبه مشهدی هستم. آنها هم خودشان را به من معرفی کردند و علت بازداشتشان را برایم گفتند.
فهمیدم که آنها گروهی از تجار و کسبه جوان بازار هستند که ماه رمضان پای منبر یکی از سخنرانهای انقلابی مسجد جامع بازار بوده اند و در خلال یکی از سخنرانیها، احساسات آنها بالا گرفته و شعارهایی داده اند؛ پلیس هم به آنها حمله ور شده، دستگیرشان کرده و به زندان آورده است.
از دیدن آنها خیلی خوشحال شدم، زیرا من هنوز با خوزستانی ها انس نگرفته بودم. چند ساعت بعد هم صدایی شنیدم که حاکی از آزادی آنها بود. احساس کردم که با رفتن آنها چیزی از دست دادم.
هنگام مغرب نماز خواندم و برای تعقیبات نشستم. در این بین دیدم که یکی از همانها پنجره ی سلولم را باز کرد و گفت: آقا سید من برگشتم! درباره بقیه از او پرسیدم. گفت: آزاد شدند. فهمیدم این فرد را از دیگر رفقایش مستثنا کرده اند.
او را در زندان نگه داشتند و مدت مدیدی در زندان ماند. بعدا که در سلولم را بازکردند و به اجازه داده شد که هروقت بخواهم، از سلول بیرون بیایم، این شخص می آمد و با من افطار میکرد.
در طی معاشرتم با او دریافتم که خیلی صاف و ساده است. ولی برخلاف او، هم زندانهایش _جوانان کاسب و تاجر بازاری که در نهضت اسلامی ایران فعالیت داشتند_ غالبا باهوش و زرنگ بودند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفايق 3.mp3
32.31M
#الفائق۳
💠 تعریف اصطلاحات: سیره عقلائیه، ارتکاز عقلائیه، سیره مستحدثه، امضای شارع و حجیت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945