eitaa logo
پژوهش های اصولی
298 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 23) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم) پس از آزادی
(خون دلی که لعل شد 88) (قلعه سرخ 24) شبها، شبهای ماه رمضان بود. برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع میشدند، پتو می انداختند، چای درست میکردند و قلیان میکشیدند. من از داخل سلول به آنها نگاه میکردم. بعدا که به من هم اجازه بیرون آمدن در راهرو را دادند، در برنامه ی آنها شرکت میکردم. قرار شد هر شب برای آنها صحبت کنم؛ بعد هم سید کاظم _یکی از آنان که صدای خوبی داشت_ به مداحی و مرثیه خوانی بپردازد و طبق معمول، به ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) برسد. صحبتهای من به صورت غیر صریح، متضمن محکوم سازی رژیم حاکم بود. درباره زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدالت آن حضرت، و نیز ویژگی های حاکم اسلامی، سخن میگفتم. آنها از این سخنان، خشنود و خوشحال میشدند. تعجبی هم نداشت؛ زیرا این سخنان، متناسب با آرمانهای آنها و امیدها و رنجهایشان بود. هرشب یکی از افراد جلسه، مسئولیت پرداخت هزینه ی آن را داشت؛ البته به جز من، که کاملا بی پول بودم. بیشتر خرج هم بابت خرید چای و شکر بود. ارمنی به نام «آوانسیان» هم در زندان با ما بود. بعدا مطلع شدیم که او از رهبران «حزب توده» است. او در بین زندانیان، از رفاه خاصی برخوردار بود. امکاناتی در اختیار داشت که در اختیار دیگران نبود. این زندانی ارمنی یک بار به یکی از جلسات رمضانی ما نزدیک شد و به صحبت های من گوش داد و بسیار خوشحال شد. چند شب بعد نزد ما آمد و گفت: به من اجازه میدهید که مسئولیت خرج جلسه بعدی را بر عهده داشته باشم؟ گفتیم: باکمال میل. جالب اینجا بود که او نظر ما را درباره نجاست و طهارت میدانست و متوجه بود که اگر به چیزی دست تر بزند، از نظر ما آن چیز نجس میشود. (البته این نظر رایج و غالب علما درمورد اهل کتاب است. در اینجا بعنوان جمله معترضه یادآور میشوم که من به طهارت اهل کتاب معتقدم.) بر این اساس، او برای ما چای و شکر آورد، ولی آنها را نزد خودمان گذاشت تا برادران مسلمان زندانی خودشان، آن را آماده کنند. ما در سلول به دید و بازدید هم میرفتیم. برادران عرب خیلی پیش من می آمدند، من هم نزد آنها میرفتم. اتفاقا یک شب به دیدن آوانسیان رفتم و او از چیزهایی که دستش به آنها نخورده بود، به من تعارف کرد. من خیلی به نظافت سلول اهمیت میدادم، اما دیگران مراعات نمیکردند؛ عادت داشتند خاکستر سیگار و ته سیگار را روی زمین بریزند. من از پاکت سیگار، جاسیگاری درست کرده بودم و هروقت میدیدم یکی از آنها سیگار میکشد، جاسیگاری را زیر دستش میگذاشتم؛ ولی او با تعجب مرا نگاه میکرد و دستش را به طرف دیگر میبرد تا خاکستر سیگار در جاسیگاری نریزد! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲.mp3
35.99M
۲ 💠 سیره عقلائیه علاوه بر این که از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، از مسائل این علم نیز می باشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۰ #مقاصد_شریعت ۱۸ #اقسام_مقاصد_شریعت ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند ک
۱۰۱ ۱۹ ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از: 💠 طریق اول: لسان دلیل: گاهی کلامی که از شارع حکیم صادر می شود، مشتمل بر سیاق یا قرینه یا ادواتی (مانند لام غایت، لعل و ...) است که از آن ها، هدف و مقصد شریعت، استظهار می‌شود. هم چنین گاهی مضمون دلیل، دلالت بر بیان هدف و مقصد شارع است. به هر حال، اکر دلیل، صریح یا ظاهر در بیان هدف و مقصد شارع باشد، به آن منصوص الهدف گویند. 💠 نتیجه آن است که مقاصد شریعت را به دو قسم می توان تقسیم نمود: ✅ ۱. مقاصد منصوصه. ✅ ۲. مقاصد غیر منصوصه. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 24) #مجالس_رمضانی_در_زندان شبها، شبهای ماه رمضان بو
(خون دلی که لعل شد 89) (قلعه سرخ 25) (بخش اول) مدت یک ماه و نیم در این زندان بودم، که طی آن، حوادث خنده آور و گریه آوری برایم رخ داد. در یکی از نخستین شبهای زندان که من در سلول به سر میبردم و به من اجازه بیرون آمدن از آن داده نشده بود، صداهای افراد جدیدی شنیدم که به لهجه ی تهرانی حرف میزدند. فهمیدم که اینها مهمان های تازه واردند. به حرفهایشان گوش کردم و نتیجه گرفتم که چند ساعت پیش دستگیر شده اند. یکی از آنها پنجره ی سلول مرا باز کرد و مرا دید. نامم را پرسید، جواب دادم. بعد گفتم: من یک طلبه مشهدی هستم. آنها هم خودشان را به من معرفی کردند و علت بازداشتشان را برایم گفتند. فهمیدم که آنها گروهی از تجار و کسبه جوان بازار هستند که ماه رمضان پای منبر یکی از سخنرانهای انقلابی مسجد جامع بازار بوده اند و در خلال یکی از سخنرانیها، احساسات آنها بالا گرفته و شعارهایی داده اند؛ پلیس هم به آنها حمله ور شده، دستگیرشان کرده و به زندان آورده است. از دیدن آنها خیلی خوشحال شدم، زیرا من هنوز با خوزستانی ها انس نگرفته بودم. چند ساعت بعد هم صدایی شنیدم که حاکی از آزادی آنها بود. احساس کردم که با رفتن آنها چیزی از دست دادم. هنگام مغرب نماز خواندم و برای تعقیبات نشستم. در این بین دیدم که یکی از همانها پنجره ی سلولم را باز کرد و گفت: آقا سید من برگشتم! درباره بقیه از او پرسیدم. گفت: آزاد شدند. فهمیدم این فرد را از دیگر رفقایش مستثنا کرده اند. او را در زندان نگه داشتند و مدت مدیدی در زندان ماند. بعدا که در سلولم را بازکردند و به اجازه داده شد که هروقت بخواهم، از سلول بیرون بیایم، این شخص می آمد و با من افطار میکرد. در طی معاشرتم با او دریافتم که خیلی صاف و ساده است. ولی برخلاف او، هم زندانهایش _جوانان کاسب و تاجر بازاری که در نهضت اسلامی ایران فعالیت داشتند_ غالبا باهوش و زرنگ بودند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفايق 3.mp3
32.31M
۳ 💠 تعریف اصطلاحات: سیره عقلائیه، ارتکاز عقلائیه، سیره مستحدثه، امضای شارع و حجیت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 یکی یکی آمدند و رفتند اما ایران باقی مانده! تاریخ انقلاب را ورق بزنید؛ این 41 سال همزمان است با رؤسای جمهور آمریکا؛ جیمی کارتر، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و حالا هم جو (به احتمال بالا). همه خروجی های لیبرال دموکراسی، بدون استثنا خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی و نابود کردن ایران بودند. یکی یکی آمدند و رفتند و برخی مردند و بدنشان سهم موریانه شده اما امروز ایران محکم و سرافراز باقی مانده است. اگرچه هرکدام به چهره ی این ملت چنگی زدند و تن این کشور را زخمی کرده اند، ولی نتوانستند با جنگ و تحریم و تهدید کاری از پیش ببرند. دشمنی آمریکا با ایران به انقلاب 57 بر نمی گردد بلکه آنها به دولت دکتر مصدقی که نه آخوند بود، نه حکومت دینی داشت، نه موشک بالستیک داشت، نه حزب الله لبنان و حماس و انصاراله در میان بود وتازه به آمریکا اعتماد هم داشت را رحم نکردند! چرا؟ چون مصدق گفت ایران باید مستقل باشد! جو بایدن هم خروجی همین نظام لیبرال دموکراسی است؛ او هم می آید و می رود اما هیچ غلطی نمی کند! کسانی که دلخوش کردند به بایدن، چندماه صبر کنند تا او وارد کاخ سفید شود و بعد سیاست او را هم ببینند! مشکلات این کشور با اوباما و ترامپ و بایدن حل نخواهد شد مادامیکه تفکری داریم که حاضر نیست مشکلات داخلی را ببینید و حل کند! دلار 33 تومنی چگونه به 22 تومن رسید در حالیکه هنوز ترامپ بر سر کار است؟ آیا FATF امضا شد که دلار یک شبه 10 تومن سقوط کرد؟ معلوم است که دلایل داخلی است. مردم نباید فریب بخورند! ✅ http://eitaa.com/modaresian
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 89) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 25) #زندانی_ساده_لوح (بخش اول) مدت یک ماه و نیم در
(خون دلی که لعل شد 90) (قلعه سرخ 26) (بخش دوم) این شخص از روی سادگی و خوش باوری، از درجه داران مامور نگهبانی داخل زندان درخواست میکرد تا اورا آزاد کنند! با اینکه کاملا روشن که این ماموران، قدرت و اختیار این کار را ندارند. اما او انقدر با اصرار از آنها درخواست میکرد که مامور بیچاره راهی نمیدید جز اینکه به او قول دهد فلان روز آزاد میشود! آن وقت رفیق ما از این بابت خوشحال میشد، گویا از شادی پر درآورده. بعد پیش من می آمد و مرا از قولی که به او داده شده، با خبر میکرد و به من میگفت: برای هرگونه خدمتی بیرون از زندان آماده ام! سرانجام، من آزاد شدم و او در زندان ماند! شنیدم در دادگاه به یک سال زندان_یا اندکی کم تر_ محکوم شده بود. جرم او هم واقعا عجیب و خنده دار بود. در دفتر یادداشت او یک بیت شعر عامیانه پیداکرده بودند که هم معنای سست و سخیفی داشت، هم از جهت لغوی و عروضی سبک و بی ارزش بود، و هم غلط دستوری داشت. این بیت طعن و تعریضی به رضا خان بود: جمله گویید از برنا و پیر / لعنه الله رضا خان کبیر با این گناه بسیار موهوم، بیچاره ی ساده لوح به زندان محکوم شده بود! این مسئله نشان میدهد که قاضی و دادگاه تا چقدر سخیف بودند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
(علیه السلام) 💠 ما دچار مشکلات متعددی هستیم که بخشی از آنها از طرف آباء و اجداد و از طریق ژن و مقداري از آن از دوران طفوليت است. مواردی از آنها تاثيرات منفی محیط مانند مدرسه ‏است یا تاثيرات منفي همنشینان و دوستان هستند. ✅ ولي باز خداي متعال به انسان قدرت و سلطنتي داده كه می تواند ‏همه اين موارد را اصلاح و درمان كند؛ خداوند متعال راه هاي كوتاه را هم برای این درمان نمودن قرارداده است. 🔆 يكي از آن راه‏ هاي كوتاه توسل به حضرت ‏اباعبدالله عليه السلام است که واقعًا راه‏ را كوتاه مي‏ كند؛ واقعًا در درون انسان با يك توسل به حضرت سید الشهداء اتفاق عظيمي می افتد. ‌👉 @nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۱ #مقاصد_شریعت ۱۹ #طرق_کشف ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخ
۱۰۲ ۲۰ ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از: 💠 طریق دوم: استقراء. گاهی با استقراء ادله و احکام، علم به مقاصد شریعت حاصل می شود. به عنوان نمونه، می دانیم که اگر دو نفر در حال خرید و فروش کالایی باشند، ورود شخص ثالث به معامله آن ها و تلاش برای خرید کالا، منهی عنه است. حال اگر بدانیم که علت این نهی، پیشگیری از حصول نفرت و کدورت باشد، در این صورت معلوم می شود که حفظ اخوت و استمرار آن، از مقاصد شریعت است. هم چنین از کثرت امر به آزاد نمودن عبد، معلوم می شود که آزادی و حر بودن، از مقاصد شریعت است. 💠 نکته: گاهی با استقراء معنوی نیز می توان مقاصد شریعت را به دست آورد. استقراء معنوی آن است که مدعا به وسیله یک دلیل به خصوص ثابت نمی شود، بلکه پس از ملاحظه تعداد زیادی از ادله متصله و منفصله ای که چه بسا اغراض مختلفی دارند، مقصد شارع حکیم، معلوم می شود. به عنوان نمونه، این که ضروریات و حاجیات و تحسینیات، از مقاصد شریعت است، به وسیله یک دلیل به خصوص، ثابت نشده است، بلکه پس از ملاحظه عمومات و اطلاقات و احکام جزئی و کلی ابواب مختلف فقهی، قطع به مقاصد ضروری و حاجی و تحسینی حاصل می شود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 90) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 26) #زندانی_ساده_لوح (بخش دوم) این شخص از روی سادگی
(خون دلی که لعل شد 91) (قلعه سرخ 26) # استوار_ساقی (بخش اول) گفتم که پنج نظامی با درجه ی استواری به صورت نوبتی نگهبان زندان بودند. رئیسشان «ساقی» بود، از آن چهار نفر دیگر هم دونفر خشن و تندخو بودند، دو تن دیگر ملایم و خوش اخلاق. «ساقی» یک نظامی قدبلند، تنومند، قوی بنیه و چهارشانه بود. برای خود عزم و اراده و شخصیتی داشت. زبان فارسی او ته لهجه ترکی داشت؛ درجه دار بود، ولی به افسران امرو نهی میکرد؛ که من شخصا این را دیدم. در یکی از دفعاتی که مرا به اتاق بازجویی احضار کردند، بازجو که درجه سرهنگی داشت، از من سوال میکرد و من پاسخ میدادم. ناگهان دیدم که ساقی بدون اجازه وارد اتاق شد و با لحنی آمرانه، با تندی و قاطعیت، با سرهنگ به گفت و گو پرداخت. در یک مورد دیگر هم جایگاه او را در میان افسران مشاهده کردم و آن وقتی بود که «پاکروان»، رئیس ساواک برای بازدید از زندان آمد. به همراه او ده افسر بودند که درجه های آنها کمتر از سرهنگی نبود. تنها متکلم در میان همه اینها، ساقی بود. وقتی پاکروان به سلول من رسید، از ن سوالهایی کرد و من پاسخ دادم. ساقی مداخله کرد و با صدایی غرش آلود و کمی گرفته و توام به اعتماد به نفس، به من اشاره کرد و گفت: تیمسار، این زندانی آرامی است. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
(علیه السلام) 💠 خدا رحمت كند علامه طهراني را که از قول مرحوم علامه طباطبائی و مرحوم قاضي – رضوان الله علیهم- نقل مي ‏كند كه دو چيز است كه انسان را در مسير انسانيت سريع به‏ منزل مي ‏رساند؛ يكي قرآن خواندن نيمه شب است و يكي گريه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام که خيلي‏ زود راه را كوتاه مي‏ كند. ✅ ما سعي و تلاشمان در شاخه ‏ها و فروع است، مثل اعمال و افعال و نهايتاً صفات؛ ولي انسان يك جنسي دارد كه دير كسي پي به جنس خودش مي ‏برد. كسي كه مي ‏خواهد خيرات به سمت او بيايد بايد جنس او عالي باشد. هيچ چيزي جنس را تغيير نمي ‏دهد و عالي نمي‏ كند مگر گريه بر حضرت اباعبداللّه ‏عليه السلام. 📃 با گریه بر امام حسین علیه السلام كسي كه جنس روحش مثلا از چدن است، طلائي مي‏ شود. يعني گریه مركز را تغيير مي‏ دهد. اعمال و افعال مال بعد از جنس و نتیجه جنس انسان است. کسی که گریه در او تاثیر کند جنسش عوض می شود. بعد از آنهم اعمال و افعالش ديگر اصلاح می شود. ‌ 👉 @nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945