الفائق ۱.mp3
41.88M
#الفائق۱
💠 ضرورت پرداختن به اصول فقه معاصر
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_هفتم #دوره_چهارم_امامت 💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراهک
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_هفتم
#دوره_چهارم_امامت
💠 امام صادق (علیهالسّلام) ادامهدهنده راه پدران
🖋 در این دوران، امام صادق (علیهالسّلام) مبارزاتش خیلى حاد، خیلى صریح و خیلى قاطع بود. آن بزرگوار علناً می ایستاد در مقابل توده هاى انبوه جمعیّت در خانه خدا، در منیٰ، در عرفات و شعار میداد؛ شعار بامحتوا، شعارى که فکر و مکتب در آن گنجانده شده است.
میگفت حاکم منم؛ حاکمِ بهحق پیش از من، پدر من بود؛ پیش از او، پدر او بود؛ و سلسله را میرساند تا امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، جدّ اعلاى ائمّه اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ و این مهمترین و حسّاس ترین مطلبى بود که آن روز خلفاى اموى از آن میترسیدند و رویش حساب میکردند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 23) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم) پس از آزادی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 24)
#مجالس_رمضانی_در_زندان
شبها، شبهای ماه رمضان بود. برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع میشدند، پتو می انداختند، چای درست میکردند و قلیان میکشیدند.
من از داخل سلول به آنها نگاه میکردم. بعدا که به من هم اجازه بیرون آمدن در راهرو را دادند، در برنامه ی آنها شرکت میکردم.
قرار شد هر شب برای آنها صحبت کنم؛ بعد هم سید کاظم _یکی از آنان که صدای خوبی داشت_ به مداحی و مرثیه خوانی بپردازد و طبق معمول، به ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) برسد.
صحبتهای من به صورت غیر صریح، متضمن محکوم سازی رژیم حاکم بود. درباره زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدالت آن حضرت، و نیز ویژگی های حاکم اسلامی، سخن میگفتم.
آنها از این سخنان، خشنود و خوشحال میشدند. تعجبی هم نداشت؛ زیرا این سخنان، متناسب با آرمانهای آنها و امیدها و رنجهایشان بود.
هرشب یکی از افراد جلسه، مسئولیت پرداخت هزینه ی آن را داشت؛ البته به جز من، که کاملا بی پول بودم. بیشتر خرج هم بابت خرید چای و شکر بود.
ارمنی به نام «آوانسیان» هم در زندان با ما بود. بعدا مطلع شدیم که او از رهبران «حزب توده» است. او در بین زندانیان، از رفاه خاصی برخوردار بود. امکاناتی در اختیار داشت که در اختیار دیگران نبود.
این زندانی ارمنی یک بار به یکی از جلسات رمضانی ما نزدیک شد و به صحبت های من گوش داد و بسیار خوشحال شد. چند شب بعد نزد ما آمد و گفت: به من اجازه میدهید که مسئولیت خرج جلسه بعدی را بر عهده داشته باشم؟ گفتیم: باکمال میل.
جالب اینجا بود که او نظر ما را درباره نجاست و طهارت میدانست و متوجه بود که اگر به چیزی دست تر بزند، از نظر ما آن چیز نجس میشود. (البته این نظر رایج و غالب علما درمورد اهل کتاب است. در اینجا بعنوان جمله معترضه یادآور میشوم که من به طهارت اهل کتاب معتقدم.)
بر این اساس، او برای ما چای و شکر آورد، ولی آنها را نزد خودمان گذاشت تا برادران مسلمان زندانی خودشان، آن را آماده کنند.
ما در سلول به دید و بازدید هم میرفتیم. برادران عرب خیلی پیش من می آمدند، من هم نزد آنها میرفتم. اتفاقا یک شب به دیدن آوانسیان رفتم و او از چیزهایی که دستش به آنها نخورده بود، به من تعارف کرد.
من خیلی به نظافت سلول اهمیت میدادم، اما دیگران مراعات نمیکردند؛ عادت داشتند خاکستر سیگار و ته سیگار را روی زمین بریزند.
من از پاکت سیگار، جاسیگاری درست کرده بودم و هروقت میدیدم یکی از آنها سیگار میکشد، جاسیگاری را زیر دستش میگذاشتم؛ ولی او با تعجب مرا نگاه میکرد و دستش را به طرف دیگر میبرد تا خاکستر سیگار در جاسیگاری نریزد!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲.mp3
35.99M
#الفائق۲
💠 سیره عقلائیه علاوه بر این که از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، از مسائل این علم نیز می باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۰ #مقاصد_شریعت ۱۸ #اقسام_مقاصد_شریعت ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند ک
#اصول_فقه ۱۰۱
#مقاصد_شریعت ۱۹
#طرق_کشف ۱
🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از:
💠 طریق اول: لسان دلیل:
گاهی کلامی که از شارع حکیم صادر می شود، مشتمل بر سیاق یا قرینه یا ادواتی (مانند لام غایت، لعل و ...) است که از آن ها، هدف و مقصد شریعت، استظهار میشود.
هم چنین گاهی مضمون دلیل، دلالت بر بیان هدف و مقصد شارع است.
به هر حال، اکر دلیل، صریح یا ظاهر در بیان هدف و مقصد شارع باشد، به آن منصوص الهدف گویند.
💠 نتیجه آن است که مقاصد شریعت را به دو قسم می توان تقسیم نمود:
✅ ۱. مقاصد منصوصه.
✅ ۲. مقاصد غیر منصوصه.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 24) #مجالس_رمضانی_در_زندان شبها، شبهای ماه رمضان بو
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 89)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 25)
#زندانی_ساده_لوح (بخش اول)
مدت یک ماه و نیم در این زندان بودم، که طی آن، حوادث خنده آور و گریه آوری برایم رخ داد. در یکی از نخستین شبهای زندان که من در سلول به سر میبردم و به من اجازه بیرون آمدن از آن داده نشده بود، صداهای افراد جدیدی شنیدم که به لهجه ی تهرانی حرف میزدند.
فهمیدم که اینها مهمان های تازه واردند. به حرفهایشان گوش کردم و نتیجه گرفتم که چند ساعت پیش دستگیر شده اند.
یکی از آنها پنجره ی سلول مرا باز کرد و مرا دید. نامم را پرسید، جواب دادم. بعد گفتم: من یک طلبه مشهدی هستم. آنها هم خودشان را به من معرفی کردند و علت بازداشتشان را برایم گفتند.
فهمیدم که آنها گروهی از تجار و کسبه جوان بازار هستند که ماه رمضان پای منبر یکی از سخنرانهای انقلابی مسجد جامع بازار بوده اند و در خلال یکی از سخنرانیها، احساسات آنها بالا گرفته و شعارهایی داده اند؛ پلیس هم به آنها حمله ور شده، دستگیرشان کرده و به زندان آورده است.
از دیدن آنها خیلی خوشحال شدم، زیرا من هنوز با خوزستانی ها انس نگرفته بودم. چند ساعت بعد هم صدایی شنیدم که حاکی از آزادی آنها بود. احساس کردم که با رفتن آنها چیزی از دست دادم.
هنگام مغرب نماز خواندم و برای تعقیبات نشستم. در این بین دیدم که یکی از همانها پنجره ی سلولم را باز کرد و گفت: آقا سید من برگشتم! درباره بقیه از او پرسیدم. گفت: آزاد شدند. فهمیدم این فرد را از دیگر رفقایش مستثنا کرده اند.
او را در زندان نگه داشتند و مدت مدیدی در زندان ماند. بعدا که در سلولم را بازکردند و به اجازه داده شد که هروقت بخواهم، از سلول بیرون بیایم، این شخص می آمد و با من افطار میکرد.
در طی معاشرتم با او دریافتم که خیلی صاف و ساده است. ولی برخلاف او، هم زندانهایش _جوانان کاسب و تاجر بازاری که در نهضت اسلامی ایران فعالیت داشتند_ غالبا باهوش و زرنگ بودند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفايق 3.mp3
32.31M
#الفائق۳
💠 تعریف اصطلاحات: سیره عقلائیه، ارتکاز عقلائیه، سیره مستحدثه، امضای شارع و حجیت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 یکی یکی آمدند و رفتند اما ایران باقی مانده!
تاریخ انقلاب را ورق بزنید؛ این 41 سال همزمان است با رؤسای جمهور آمریکا؛ جیمی کارتر، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و حالا هم جو #بایدن(به احتمال بالا).
همه خروجی های لیبرال دموکراسی، بدون استثنا خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی و نابود کردن ایران بودند. یکی یکی آمدند و رفتند و برخی مردند و بدنشان سهم موریانه شده اما امروز ایران محکم و سرافراز باقی مانده است. اگرچه هرکدام به چهره ی این ملت چنگی زدند و تن این کشور را زخمی کرده اند، ولی نتوانستند با جنگ و تحریم و تهدید کاری از پیش ببرند.
دشمنی آمریکا با ایران به انقلاب 57 بر نمی گردد بلکه آنها به دولت دکتر مصدقی که نه آخوند بود، نه حکومت دینی داشت، نه موشک بالستیک داشت، نه حزب الله لبنان و حماس و انصاراله در میان بود وتازه به آمریکا اعتماد هم داشت را رحم نکردند! چرا؟ چون مصدق گفت ایران باید مستقل باشد!
جو بایدن هم خروجی همین نظام لیبرال دموکراسی است؛ او هم می آید و می رود اما هیچ غلطی نمی کند! کسانی که دلخوش کردند به بایدن، چندماه صبر کنند تا او وارد کاخ سفید شود و بعد سیاست او را هم ببینند! مشکلات این کشور با اوباما و ترامپ و بایدن حل نخواهد شد مادامیکه تفکری داریم که حاضر نیست مشکلات داخلی را ببینید و حل کند!
دلار 33 تومنی چگونه به 22 تومن رسید در حالیکه هنوز ترامپ بر سر کار است؟ آیا FATF امضا شد که دلار یک شبه 10 تومن سقوط کرد؟ معلوم است که دلایل داخلی است. مردم نباید فریب بخورند!
✅ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/modaresian
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 89) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 25) #زندانی_ساده_لوح (بخش اول) مدت یک ماه و نیم در
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 90)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 26)
#زندانی_ساده_لوح (بخش دوم)
این شخص از روی سادگی و خوش باوری، از درجه داران مامور نگهبانی داخل زندان درخواست میکرد تا اورا آزاد کنند!
با اینکه کاملا روشن که این ماموران، قدرت و اختیار این کار را ندارند. اما او انقدر با اصرار از آنها درخواست میکرد که مامور بیچاره راهی نمیدید جز اینکه به او قول دهد فلان روز آزاد میشود! آن وقت رفیق ما از این بابت خوشحال میشد، گویا از شادی پر درآورده.
بعد پیش من می آمد و مرا از قولی که به او داده شده، با خبر میکرد و به من میگفت: برای هرگونه خدمتی بیرون از زندان آماده ام! سرانجام، من آزاد شدم و او در زندان ماند!
شنیدم در دادگاه به یک سال زندان_یا اندکی کم تر_ محکوم شده بود. جرم او هم واقعا عجیب و خنده دار بود.
در دفتر یادداشت او یک بیت شعر عامیانه پیداکرده بودند که هم معنای سست و سخیفی داشت، هم از جهت لغوی و عروضی سبک و بی ارزش بود، و هم غلط دستوری داشت.
این بیت طعن و تعریضی به رضا خان بود:
جمله گویید از برنا و پیر / لعنه الله رضا خان کبیر
با این گناه بسیار موهوم، بیچاره ی ساده لوح به زندان محکوم شده بود! این مسئله نشان میدهد که قاضی و دادگاه تا چقدر سخیف بودند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
#امام_حسین (علیه السلام)
💠 ما دچار مشکلات متعددی هستیم که بخشی از آنها از طرف آباء و اجداد و از طریق ژن و مقداري از آن از دوران طفوليت است. مواردی از آنها تاثيرات منفی محیط مانند مدرسه است یا تاثيرات منفي همنشینان و دوستان هستند.
✅ ولي باز خداي متعال به انسان قدرت و سلطنتي داده كه می تواند همه اين موارد را اصلاح و درمان كند؛ خداوند متعال راه هاي كوتاه را هم برای این درمان نمودن قرارداده است.
🔆 يكي از آن راه هاي كوتاه توسل به حضرت اباعبدالله عليه السلام است که واقعًا راه را كوتاه مي كند؛ واقعًا در درون انسان با يك توسل به حضرت سید الشهداء اتفاق عظيمي می افتد.
👉 @nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۱ #مقاصد_شریعت ۱۹ #طرق_کشف ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخ
#اصول_فقه ۱۰۲
#مقاصد_شریعت ۲۰
#طرق_کشف ۲
🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از:
💠 طریق دوم: استقراء.
گاهی با استقراء ادله و احکام، علم به مقاصد شریعت حاصل می شود.
به عنوان نمونه، می دانیم که اگر دو نفر در حال خرید و فروش کالایی باشند، ورود شخص ثالث به معامله آن ها و تلاش برای خرید کالا، منهی عنه است.
حال اگر بدانیم که علت این نهی، پیشگیری از حصول نفرت و کدورت باشد، در این صورت معلوم می شود که حفظ اخوت و استمرار آن، از مقاصد شریعت است.
هم چنین از کثرت امر به آزاد نمودن عبد، معلوم می شود که آزادی و حر بودن، از مقاصد شریعت است.
💠 نکته: گاهی با استقراء معنوی نیز می توان مقاصد شریعت را به دست آورد.
استقراء معنوی آن است که مدعا به وسیله یک دلیل به خصوص ثابت نمی شود، بلکه پس از ملاحظه تعداد زیادی از ادله متصله و منفصله ای که چه بسا اغراض مختلفی دارند، مقصد شارع حکیم، معلوم می شود.
به عنوان نمونه، این که ضروریات و حاجیات و تحسینیات، از مقاصد شریعت است، به وسیله یک دلیل به خصوص، ثابت نشده است، بلکه پس از ملاحظه عمومات و اطلاقات و احکام جزئی و کلی ابواب مختلف فقهی، قطع به مقاصد ضروری و حاجی و تحسینی حاصل می شود.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945