eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_پنجم #ادوار_امامت #دوره_چهارم (دوره‌ی مبارزه‌ی تشکیلاتی با ق
💠دو اقدام ائمه (علیهم السلام) در دوره چهارم امامت: ۱. احیای مبانی فکری اسلام ۲. تشکیل و اداره یک حزب مذهبی_سیاسی مخفی براى آن روزى که امام صادق ‌(علیه‏ السّلام) بنا است شمشیر را به دست بگیرد و بیاید بیرون و در مقابل دستگاه قدرت، حرکت کند، یک عدّه سرباز مسلّحِ مجهّزِ فداکار دورش داشته باشد. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۵۰) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 84) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 20) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش اول) به قرآن پناه ب
(خون دلی که لعل شد 85) (قلعه سرخ 21) (بخش دوم) خوزستانی ها در جریان جنگ تحمیلی، پیوند مکتبی خود را با دین و نظام اسلامی به اثبات رساندند. آنها قهرمانانه مقاومت کردند، کاروان در کاروان شهید دادند، و رنج و مصیبت آوارگی از شهرهای بمب باران شده را صبورانه و بخاطر رضای خداوند به جان خریدند. به همین جهت، آن گروه قومی گرای لائیک وابسته به بعثی ها، از همان آغاز انقلاب اسلامی به سرعت از توده های مردم خوزستان جدا و منزوی شدند و دیگر وجود قابل توجهی نداشتند. چند روز پس از بازداشتم، برای خروج از سلول و آمدن در راهرو، نسبت به من سخت گیری نکردند؛ لذا با این افراد آشنا شدم و آنها با من بسیار مانوس شدند، من هم با آنها انس گرفتم. همه ی آنها چون ایرانی بودند، فارسی میدانستند؛ اما من بخاطر علاقه ویژه ای که به زبان عربی دارم، با آنها به این زبان صحبت میکردم. در میان آنها مردی علاقه مند به ادبیات بود، با شعر آشنایی داشت و اشعار بسیاری حفظ بود؛ که من ابیات بسیاری از اشعاری را که از او شنیدم، بخاطر سپردم. این مرد«سید باقر نزاری» نام داشت. همچنین برادران عرب در زندان، گونه ای شعر عامیانه را _که «ابوذیه» مینامیدند_ میخواندند. در میانشان جوانی روشن فکر و باسواد، با لقب «آل ناصر الکعبی» بود که که قبلا درباره او سخن گفتم. سید باقر نزاری، همچنین مرد متعبدی بود. به خاطر دارم او هر روز زیارت عاشورا را باصدای بلند میخواند، بر اهل بیت صلوات میفرستاد و دشمنانشان را لعن میکرد؛ بعد همچنان در حال قرائت اذکار خود، در راهرو قدم میزد و راه می رفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 دست های نا پاک... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_ششم #دو_اقدام_ائمه_در_دوره_چهارم_امامت 💠دو اقدام ائمه (علیه
💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 بر طبقِ بررسى بسیار دقیقى که ما در زندگى این هشت امام کردیم _یعنى از امام سجّاد، بعد تا امام باقر و امام صادق تا برسد به امام هادى و امام عسکرى (علیهم‌السّلام)_ دیدیم که این هشت امام در تمام طول مدّت عمر خود، با دستگاه‌هاى خلافت معاصرِ خود مشغول مبارزه بوده‌اند؛ نه فقط مبارزه‏ فکرى و منطقى، بلکه مبارزه‏ سیاسى و مبارزه‏ تبلیغاتى و حتّى در پاره‏ اى از موارد، مبارزه نظامى. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۷۳) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 85) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 21) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش دوم) خوزستانی ها در
(خون دلی که لعل شد 86) (قلعه سرخ 22) (بخش سوم) در سلول مجاور من، یکی از اینها به نام«شیخ حنش» بود. کلمه ی «شیخ» جایگاه او را در میان قبیله اش مشخص میکرد. همسایه سمت دیگر من هم جوانی از این گروه بود که بین بیست تا سی سال داشت؛ نامش شیخ عیسی، و خوش قیافه و موقر بود. فهمیدم که او تنها پسر مادرش است و در قبیله اش برای خود جایگاهی دارد. یکی دیگر از آنها، «شیخ دهراب الکعبی» بود؛ او هم شیخ قبیله اش بود و مورد احترام دیگر افراد. به خاطر دارم که برادران خوزستانی در ساعات گردش در هوای آزاد، گاهی به شوخی، با هم زدو خورد میکردند و وقتی یکی از آنها به دهراب پناه میبرد، دیگر کسی به او نزدیک نمیشد. یکی دیگر از آنها نیز«عبد الزهرا بهشتی» بود که در سلول روبروی سلول من جای داشت. من از این زندان، خاطراتی با برادران خوزستانی دارم که برخی را ذکر میکنم: من با «آل ناصر کعبی» جلساتی خصوصی داشتم. دیدم این مرد از بقیه متمایز است و همه او را احترام میکنند. وقتی از برابر اعضای تشکیلات میگذشت، به احترام او برمیخاستند. در شوخی ها و بگو بخند ها وبازی ها و سرگرمی های دوستانش شرکت نمیکرد، بلکه با آرامش و وقار_و نه با تکبر و برخورد تحقیر آمیز_ از آنها کنار میکشید و جدا میماند. جلسات من با او، با مکالمه ی زبان عربی، انگلیسی و ترکی آغاز شد.در این بین_ همچنانکه گفتم_ درسهایی در زمینه ی قواعد زبان عربی هم بود. بعد بحث ما به مشکلات اسلام در عصر حاضر، و سلطه ی طاقوت ها کشیده شد. سپس دامنه ی آن بحثها گسترده تر شد و موضوع ارتباطات تشکیلاتی را با او مطرح کردم. او از این مطلب استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. البته رابطه ما تا حد طرح این موضوع پیشرفت نکرده بود، و ورود به این امر از طرف او و من برخلاف احتیاط بود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
121 (10.06.72) A.mp3
4.39M
💠 عنایات امام رضا علیه السلام و آثار و برکات زیارت عاشورا ✅ من اینها رو بگم، اخلاص شما و مراتب دوستی شما نسبت به ائمه فوق العاده میشه عزیز من!!! ✅ اعتقاد قلبی ندارین که حاجاتتون رو نمیدن ✅ زیارت عاشورا و قطع وبا ✅ زیارت عاشورا و نجات دختری که در زمان حکومت پهلوی خبیث دستگیر شده بود. ✅ زیارت عاشورا و روضه حضرت علی اصغر و شفای بیمار سرطانی، به عنایت امام رضا (علیهما السلام) ✅ شفای همسر آیت الله حق شناس به عنایت امام رضا علیه السلام 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۸ #مقاصد_شریعت ۱۶ #اقسام_مقاصد_شریعت ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۹۹ ۱۷ ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم دوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث قوت ذاتی آن و تاثیر آن در جامعه و فرد، به اقسامی تقسیم نمود که اهم آن عبارت است از: ✅ ۱. ضروریات: اموری که قوام مصالح دنیوی و اخروی بدون آن ها امکان ندارد و نبود آن ها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در آخرت خواهد شد. این امور عبارت است از: حفظ دین حفظ نفس حفظ نسل حفظ مال حفظ عقل. ✅ ۲. حاجیات: اموری که به آن ها برای رفع سختی و مشقت نوعیه، نیاز هست و نوع مکلفان بدون آن ها در عسر و حرج قرار می گیرند؛ اگر چه نبود آن ها موجب اختلال نظام اخروی و خسران اخروی نمی باشد. به عنوان مثال می توان از توسعه خیابان های باریک نام برد. ✅ ۳. تحسینیات: اموری که از مکارم اخلاق و محسنات محسوب می شوند و فقدان آن ها نه منجر به اختلال نظام و نه موجب عسر و حرج نخواهد شد. به عنوان نمونه می توان از حسن بودن لباس متعارف پوشیدن مرد ها نام برد؛ زیرا اگر چه لباس واجب بر مرد، مقدار مشخص و محدودی است، ولی خوب است که مرد ها نیز به حد و اندازه ای که متعارف است، لباس بپوشند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را چند بار دیده ام. یکی از برترین سکانس های این فیلم، مربوط به شبی ست که ابوسفيان، جناب ابوطالب را به گفتگو دعوت می کند. دوران حصر و تحریم اقتصادی بنی هاشم در شعب ابی طالب است. پس از سه سال شرایط مسلمانان بسیار سخت شده. ابوسفیان ابتدا با تطمیع و سپس تهدید به جنگ سعی می کند ابوطالب را وادار به تسلیم و دست برداشتن از تبلیغ دین کند و اینکه دینشان را در دلشان نگه دارند. ابوطالب نگران و مغموم از تهدیدات ابوسفیان و اینکه عاقبت این تحریم چه می شود، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می آید تا نگرانی خود را با ایشان در میان بگذارد. ایشان در حال قرائت آیات سوره فیل هستند. آیاتی که یادآور می شود چگونه خداوند در عین نومیدی و خطر، لشکریان غیبی اش را برای یاری مؤمنان می فرستد. «آیا ندیدی که پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟ آیا مکرشان را باطل نساخت؟...» سنت الهی همین است و دست یاری خداوند قدرتمند تر از دشمنان و نااهلان است. مؤمنان پاک نهاد این را خوب می دانند و هرگز در سختی و فشار و نزدیکی خطر، به یاری پروردگار را از دست نمی‌دهند. 🌹میلاد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر رحمت و اسوه امت، و میلاد فرزند گرامیشان رئیس مذهب تشیع بر شما گرامی باد.🌹 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع). ۹۹/۸/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
🔴 چرا برخی از انتخاب خوشحالند اگر پیروز شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۹ #مقاصد_شریعت ۱۷ #اقسام_مقاصد_شریعت ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۱۰۰ ۱۸ ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم سوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث ملاحظه و عدم ملاحظه حظّ و بهره مکلف در آن، به دو قسم تقسیم نمود که عبارت است از: ✅ ۱. مقاصد اصلیه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت نشده است، بلکه از ضروریاتی است که در هر قوم و ملتی معتبر است و همیشه موجب مصلحت عمومی است و هیچ اختصاصی به حالت یا زمان خاصی ندارد. این قسم، نیز به دو قسم ذیل تقسیم می شود: الف: ضروریه عینیه؛ مانند حفظ دین، حفظ عقل و... . ب: ضروریه کفائیه؛ مانند قضاوت، فتوا دادن و ... . ✅ ۲. مقاصد تابعه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت شده است؛ مانند تمام اموری که با رعایت آن ها، مقتضیات فطری، شهوانی و نیاز های درونی انسان، برطرف می شود. حکمت این امور آن است که خالق حکیم انسان، می دانسته است که برای استمرار امور دنیوی و اخروی انسان، لازم است نیازهایی در درون او قرار داده شود تا خود او با سعی و تلاش، برای اشباع آن نیاز ها تلاش کند. به عنوان نمونه، نیاز جنسی را در درون او قرار داده است و ازدواج را نیز حلال نموده است تا نسل انسان، استمرار یابد و منقرض نشود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_ششم #دوره_چهارم 💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 ب
💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراه‌کننده درباره‌ی امام صادق ‌(علیه‌السّلام) 🖋 درباره‏ امام صادق، حضرت جعفربن‏ محمّد (صلوات‌الله‌وسلامه علیه) مطالب بسى فراوان است و به همان اندازه که روایاتِ گویا و کلماتِ روشنگر و سیره‏ دوران زندگى آن حضرت در لابه‏لاى کتب و اسناد تاریخى ما فراوان است، مطالب گمراه‌کننده و حقایق قلب‌شده و تحریفها و مسخها و گفته‏هاى جعلى و روشها و سیره‌هاى دروغین نیز درباره‏ این بزرگوار وجود دارد. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق ۱.mp3
41.88M
۱ 💠 ضرورت پرداختن به اصول فقه معاصر 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_هفتم #دوره_چهارم_امامت 💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراه‌ک
💠 امام صادق ‌(علیه‌السّلام) ادامه‌دهنده راه پدران 🖋 در این دوران، امام صادق (علیه‌السّلام) مبارزاتش خیلى حاد، خیلى صریح و خیلى قاطع بود. آن بزرگوار علناً می ‏ایستاد در مقابل توده ‏هاى انبوه جمعیّت در خانه خدا، در منیٰ، در عرفات و شعار میداد؛ شعار بامحتوا، شعارى که فکر و مکتب در آن گنجانده شده است. میگفت حاکم منم؛ حاکمِ به‌حق پیش از من، پدر من بود؛ پیش از او، پدر او بود؛ و سلسله را میرساند تا امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)، جدّ اعلاى ائمّه اهل‏بیت ‌(علیهم‌السّلام)؛ و این مهم‌ترین و حسّاس‏ ترین مطلبى بود که آن روز خلفاى اموى از آن میترسیدند و رویش حساب میکردند. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 23) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم) پس از آزادی
(خون دلی که لعل شد 88) (قلعه سرخ 24) شبها، شبهای ماه رمضان بود. برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع میشدند، پتو می انداختند، چای درست میکردند و قلیان میکشیدند. من از داخل سلول به آنها نگاه میکردم. بعدا که به من هم اجازه بیرون آمدن در راهرو را دادند، در برنامه ی آنها شرکت میکردم. قرار شد هر شب برای آنها صحبت کنم؛ بعد هم سید کاظم _یکی از آنان که صدای خوبی داشت_ به مداحی و مرثیه خوانی بپردازد و طبق معمول، به ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) برسد. صحبتهای من به صورت غیر صریح، متضمن محکوم سازی رژیم حاکم بود. درباره زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدالت آن حضرت، و نیز ویژگی های حاکم اسلامی، سخن میگفتم. آنها از این سخنان، خشنود و خوشحال میشدند. تعجبی هم نداشت؛ زیرا این سخنان، متناسب با آرمانهای آنها و امیدها و رنجهایشان بود. هرشب یکی از افراد جلسه، مسئولیت پرداخت هزینه ی آن را داشت؛ البته به جز من، که کاملا بی پول بودم. بیشتر خرج هم بابت خرید چای و شکر بود. ارمنی به نام «آوانسیان» هم در زندان با ما بود. بعدا مطلع شدیم که او از رهبران «حزب توده» است. او در بین زندانیان، از رفاه خاصی برخوردار بود. امکاناتی در اختیار داشت که در اختیار دیگران نبود. این زندانی ارمنی یک بار به یکی از جلسات رمضانی ما نزدیک شد و به صحبت های من گوش داد و بسیار خوشحال شد. چند شب بعد نزد ما آمد و گفت: به من اجازه میدهید که مسئولیت خرج جلسه بعدی را بر عهده داشته باشم؟ گفتیم: باکمال میل. جالب اینجا بود که او نظر ما را درباره نجاست و طهارت میدانست و متوجه بود که اگر به چیزی دست تر بزند، از نظر ما آن چیز نجس میشود. (البته این نظر رایج و غالب علما درمورد اهل کتاب است. در اینجا بعنوان جمله معترضه یادآور میشوم که من به طهارت اهل کتاب معتقدم.) بر این اساس، او برای ما چای و شکر آورد، ولی آنها را نزد خودمان گذاشت تا برادران مسلمان زندانی خودشان، آن را آماده کنند. ما در سلول به دید و بازدید هم میرفتیم. برادران عرب خیلی پیش من می آمدند، من هم نزد آنها میرفتم. اتفاقا یک شب به دیدن آوانسیان رفتم و او از چیزهایی که دستش به آنها نخورده بود، به من تعارف کرد. من خیلی به نظافت سلول اهمیت میدادم، اما دیگران مراعات نمیکردند؛ عادت داشتند خاکستر سیگار و ته سیگار را روی زمین بریزند. من از پاکت سیگار، جاسیگاری درست کرده بودم و هروقت میدیدم یکی از آنها سیگار میکشد، جاسیگاری را زیر دستش میگذاشتم؛ ولی او با تعجب مرا نگاه میکرد و دستش را به طرف دیگر میبرد تا خاکستر سیگار در جاسیگاری نریزد! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲.mp3
35.99M
۲ 💠 سیره عقلائیه علاوه بر این که از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، از مسائل این علم نیز می باشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۰ #مقاصد_شریعت ۱۸ #اقسام_مقاصد_شریعت ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند ک
۱۰۱ ۱۹ ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از: 💠 طریق اول: لسان دلیل: گاهی کلامی که از شارع حکیم صادر می شود، مشتمل بر سیاق یا قرینه یا ادواتی (مانند لام غایت، لعل و ...) است که از آن ها، هدف و مقصد شریعت، استظهار می‌شود. هم چنین گاهی مضمون دلیل، دلالت بر بیان هدف و مقصد شارع است. به هر حال، اکر دلیل، صریح یا ظاهر در بیان هدف و مقصد شارع باشد، به آن منصوص الهدف گویند. 💠 نتیجه آن است که مقاصد شریعت را به دو قسم می توان تقسیم نمود: ✅ ۱. مقاصد منصوصه. ✅ ۲. مقاصد غیر منصوصه. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 88) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 24) #مجالس_رمضانی_در_زندان شبها، شبهای ماه رمضان بو
(خون دلی که لعل شد 89) (قلعه سرخ 25) (بخش اول) مدت یک ماه و نیم در این زندان بودم، که طی آن، حوادث خنده آور و گریه آوری برایم رخ داد. در یکی از نخستین شبهای زندان که من در سلول به سر میبردم و به من اجازه بیرون آمدن از آن داده نشده بود، صداهای افراد جدیدی شنیدم که به لهجه ی تهرانی حرف میزدند. فهمیدم که اینها مهمان های تازه واردند. به حرفهایشان گوش کردم و نتیجه گرفتم که چند ساعت پیش دستگیر شده اند. یکی از آنها پنجره ی سلول مرا باز کرد و مرا دید. نامم را پرسید، جواب دادم. بعد گفتم: من یک طلبه مشهدی هستم. آنها هم خودشان را به من معرفی کردند و علت بازداشتشان را برایم گفتند. فهمیدم که آنها گروهی از تجار و کسبه جوان بازار هستند که ماه رمضان پای منبر یکی از سخنرانهای انقلابی مسجد جامع بازار بوده اند و در خلال یکی از سخنرانیها، احساسات آنها بالا گرفته و شعارهایی داده اند؛ پلیس هم به آنها حمله ور شده، دستگیرشان کرده و به زندان آورده است. از دیدن آنها خیلی خوشحال شدم، زیرا من هنوز با خوزستانی ها انس نگرفته بودم. چند ساعت بعد هم صدایی شنیدم که حاکی از آزادی آنها بود. احساس کردم که با رفتن آنها چیزی از دست دادم. هنگام مغرب نماز خواندم و برای تعقیبات نشستم. در این بین دیدم که یکی از همانها پنجره ی سلولم را باز کرد و گفت: آقا سید من برگشتم! درباره بقیه از او پرسیدم. گفت: آزاد شدند. فهمیدم این فرد را از دیگر رفقایش مستثنا کرده اند. او را در زندان نگه داشتند و مدت مدیدی در زندان ماند. بعدا که در سلولم را بازکردند و به اجازه داده شد که هروقت بخواهم، از سلول بیرون بیایم، این شخص می آمد و با من افطار میکرد. در طی معاشرتم با او دریافتم که خیلی صاف و ساده است. ولی برخلاف او، هم زندانهایش _جوانان کاسب و تاجر بازاری که در نهضت اسلامی ایران فعالیت داشتند_ غالبا باهوش و زرنگ بودند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفايق 3.mp3
32.31M
۳ 💠 تعریف اصطلاحات: سیره عقلائیه، ارتکاز عقلائیه، سیره مستحدثه، امضای شارع و حجیت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 یکی یکی آمدند و رفتند اما ایران باقی مانده! تاریخ انقلاب را ورق بزنید؛ این 41 سال همزمان است با رؤسای جمهور آمریکا؛ جیمی کارتر، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و حالا هم جو (به احتمال بالا). همه خروجی های لیبرال دموکراسی، بدون استثنا خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی و نابود کردن ایران بودند. یکی یکی آمدند و رفتند و برخی مردند و بدنشان سهم موریانه شده اما امروز ایران محکم و سرافراز باقی مانده است. اگرچه هرکدام به چهره ی این ملت چنگی زدند و تن این کشور را زخمی کرده اند، ولی نتوانستند با جنگ و تحریم و تهدید کاری از پیش ببرند. دشمنی آمریکا با ایران به انقلاب 57 بر نمی گردد بلکه آنها به دولت دکتر مصدقی که نه آخوند بود، نه حکومت دینی داشت، نه موشک بالستیک داشت، نه حزب الله لبنان و حماس و انصاراله در میان بود وتازه به آمریکا اعتماد هم داشت را رحم نکردند! چرا؟ چون مصدق گفت ایران باید مستقل باشد! جو بایدن هم خروجی همین نظام لیبرال دموکراسی است؛ او هم می آید و می رود اما هیچ غلطی نمی کند! کسانی که دلخوش کردند به بایدن، چندماه صبر کنند تا او وارد کاخ سفید شود و بعد سیاست او را هم ببینند! مشکلات این کشور با اوباما و ترامپ و بایدن حل نخواهد شد مادامیکه تفکری داریم که حاضر نیست مشکلات داخلی را ببینید و حل کند! دلار 33 تومنی چگونه به 22 تومن رسید در حالیکه هنوز ترامپ بر سر کار است؟ آیا FATF امضا شد که دلار یک شبه 10 تومن سقوط کرد؟ معلوم است که دلایل داخلی است. مردم نباید فریب بخورند! ✅ http://eitaa.com/modaresian
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 89) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 25) #زندانی_ساده_لوح (بخش اول) مدت یک ماه و نیم در
(خون دلی که لعل شد 90) (قلعه سرخ 26) (بخش دوم) این شخص از روی سادگی و خوش باوری، از درجه داران مامور نگهبانی داخل زندان درخواست میکرد تا اورا آزاد کنند! با اینکه کاملا روشن که این ماموران، قدرت و اختیار این کار را ندارند. اما او انقدر با اصرار از آنها درخواست میکرد که مامور بیچاره راهی نمیدید جز اینکه به او قول دهد فلان روز آزاد میشود! آن وقت رفیق ما از این بابت خوشحال میشد، گویا از شادی پر درآورده. بعد پیش من می آمد و مرا از قولی که به او داده شده، با خبر میکرد و به من میگفت: برای هرگونه خدمتی بیرون از زندان آماده ام! سرانجام، من آزاد شدم و او در زندان ماند! شنیدم در دادگاه به یک سال زندان_یا اندکی کم تر_ محکوم شده بود. جرم او هم واقعا عجیب و خنده دار بود. در دفتر یادداشت او یک بیت شعر عامیانه پیداکرده بودند که هم معنای سست و سخیفی داشت، هم از جهت لغوی و عروضی سبک و بی ارزش بود، و هم غلط دستوری داشت. این بیت طعن و تعریضی به رضا خان بود: جمله گویید از برنا و پیر / لعنه الله رضا خان کبیر با این گناه بسیار موهوم، بیچاره ی ساده لوح به زندان محکوم شده بود! این مسئله نشان میدهد که قاضی و دادگاه تا چقدر سخیف بودند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
(علیه السلام) 💠 ما دچار مشکلات متعددی هستیم که بخشی از آنها از طرف آباء و اجداد و از طریق ژن و مقداري از آن از دوران طفوليت است. مواردی از آنها تاثيرات منفی محیط مانند مدرسه ‏است یا تاثيرات منفي همنشینان و دوستان هستند. ✅ ولي باز خداي متعال به انسان قدرت و سلطنتي داده كه می تواند ‏همه اين موارد را اصلاح و درمان كند؛ خداوند متعال راه هاي كوتاه را هم برای این درمان نمودن قرارداده است. 🔆 يكي از آن راه‏ هاي كوتاه توسل به حضرت ‏اباعبدالله عليه السلام است که واقعًا راه‏ را كوتاه مي‏ كند؛ واقعًا در درون انسان با يك توسل به حضرت سید الشهداء اتفاق عظيمي می افتد. ‌👉 @nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۱ #مقاصد_شریعت ۱۹ #طرق_کشف ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخ
۱۰۲ ۲۰ ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از: 💠 طریق دوم: استقراء. گاهی با استقراء ادله و احکام، علم به مقاصد شریعت حاصل می شود. به عنوان نمونه، می دانیم که اگر دو نفر در حال خرید و فروش کالایی باشند، ورود شخص ثالث به معامله آن ها و تلاش برای خرید کالا، منهی عنه است. حال اگر بدانیم که علت این نهی، پیشگیری از حصول نفرت و کدورت باشد، در این صورت معلوم می شود که حفظ اخوت و استمرار آن، از مقاصد شریعت است. هم چنین از کثرت امر به آزاد نمودن عبد، معلوم می شود که آزادی و حر بودن، از مقاصد شریعت است. 💠 نکته: گاهی با استقراء معنوی نیز می توان مقاصد شریعت را به دست آورد. استقراء معنوی آن است که مدعا به وسیله یک دلیل به خصوص ثابت نمی شود، بلکه پس از ملاحظه تعداد زیادی از ادله متصله و منفصله ای که چه بسا اغراض مختلفی دارند، مقصد شارع حکیم، معلوم می شود. به عنوان نمونه، این که ضروریات و حاجیات و تحسینیات، از مقاصد شریعت است، به وسیله یک دلیل به خصوص، ثابت نشده است، بلکه پس از ملاحظه عمومات و اطلاقات و احکام جزئی و کلی ابواب مختلف فقهی، قطع به مقاصد ضروری و حاجی و تحسینی حاصل می شود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945