#گزارش_نشست
🔰تحولات الگوسازی از حضرت زینب(س) برای زنان در تاریخ
حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان در نشست «تحولات روایت شخصیت حضرت زینب سلامالله در اندیشه دینی» از سلسله نشستهای زنان و مکتب عاشورا در پژوهشکده زن و خانواده:
⬅️ در دوران #مدرنیته مسئلههای جدیدی که برای انسان پیش میآید از جمله اینکه آنچه قبل از آن به عنوان دین، مذهب، آیین و مراسم وجود داشته است و انسان با آنها زندگی میکرد و برای او بدیهی بود در مقابل یک چرایی بزرگ قرار میگیرد و جنگ بین جدید و کهنه در سنت و مدرن آغاز میشود.
🔸 رهبر معظم انقلاب از حضرت زینب(س) جنسیت زدایی نمیکند بلکه با تکیه بر #جنیست مجهادت را بیان میکند، زنی که مجاهده میکند نه زنی که همانند مرد مجاهدت میکند و زنانگی و مجهادت هم زمان مشاهده میشود.
💠 زینب کبریٰ سلاماللهعلیها، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه #زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّه بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً ایشان نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه بشر نشان داد.
📝 برای مطالعه گزارش این نشست، کلیک کنید
#هویت_دینی
#هویت_زنان
#پژوهشکده_زن_و_خانواده
@wfrcacir
🆔 مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
#مقاله
"تحلیل جامعهشناختی هویت مدرن و هویت دینی زنان (مورد مطالعه: زنان جوان نسل پس از انقلاب اسلامی شهر اهواز)"
✍فرزین حاتمی کاکش و همکاران، ۱۴۰۱.
▪️هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می شود، باقی می ماند و تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی، از نو شکل می گیرد.
▪️با توجه به تنوع منابع هویتی، میتوان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملّی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد.
هویت مدرن به ویژه در سال های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می دهد.
▪️این پژوهش به شناخت وضعیت هویت های دینی و مدرن به عنوان دو بُعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تأثیرگذار بر این اشکال هویتی می پردازد.
▪️نتایج نشان می دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. بر اساس یافته های پژوهش، در میان ابعاد هفتگانهی هویت مدرن، قویترین ارتباط میان "دنیاگرایی" و "هویت دینی" مشاهده میشود.
▪️در سطح کلی می توان گفت، زنان جوان اهوازی، ابعادی از هویت مدرن را پذیرفتهاند و در عین حال به شعائر دینی نیز پایبند هستند.
لینک مقاله:
https://sanad.iau.ir/journal/jwsf/Article/691549?jid=691549
ارتباط با ادمین:
@nafisirad
#هویت_دینی
#هویت_زنان
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#جستارنویسی
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
📍"زینب (س) تجلی هویت حقیقی زن مسلمان شیعی"
▪️هر شهادتی نیازمند روایت است تا راه را کامل کند و درازنای تاریخ را در نوردد.
▪️حضرت زینب (س) با ظهور هویت حقیقی زن شیعی؛ مهمترین راوی کربلا محسوب می شود.
▪️ایشان با تبیینی عالمانه و با ایراد خطابه هایی که نشان از رشد همه جانبه ی شخصیت حضرتش دارد، سبب استمرار مسیر شهادت و پژواک پیام اصلی واقعه ی کربلا گردید.
▪️شکل گیری هویت زن در حالت انسجام یافته اش در گرو رشد جنبه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی و نیازمند دانش، فهم عمیق از شرایط و موقعیت های اجتماعی، خوداندیشی و شناخت نقش و جایگاه خویش در ساحت های مختلف است.
#هویت_انسجام_یافته
#هویت_دینی
#هویت_زنان
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
🏴اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
🏴ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد.
@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجربه_نگاری
📹 عزاداری بانوان ترکیهای در محرم
♦️بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۶% جمعیت این کشور را مسلمان و حدود ۴% را مسیحیان و یهودیان و دیگر ادیان تشکیل میدهند.
♦️از مسلمانان ترکیه حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علویان و شیعیان مذهب جعفری هستند.
♦️با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی بنیادین در جامعه شیعه جعفری ترکیه به وجود آمد، که نگاه اکثریت جامعه و توجه حکومت به این اقلیت مذهبی رابه دنبال داشت. شیعیان جعفری این سرزمین، از خود فراموشی، به نوعی خود باوری رسیدند و برای دستیابی به منزلتی متناسب با میزان توجهی که در جهان اسلام و از جمله ترکیه به مذهب اصیل تشیع صورت گرفته بود، به تحرک درآمدند. توده اهل سنت، تفاوت میان شیعه امامیه و علویان را دریافت و به ویژه در میان نسل جوان متعهد، نسبت به شیعیان متدین، صمیمیت و نزدیکی ایجاد شد.
♦️حب اهل بیت (ع) در میان تمامی مسلمانان ترکیه از مرتبهای بالا و مقدس برخوردار است و دوستداران خاندان پیامبر اکرم (ص) در این کشور در ایام ماه محرم به شیوههای مختلف به مراسم مربوط به این ماه میپردازند، تاکید مسلمانان ترکیه بر زنده نگهداشتن واقعه کربلا و روز عاشورا است و این را یک وظیفه و ضرورت برای خود می داند.
♦️علاقه و عشق مردم ترکیه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بسیار زیاد است و علاوه بر نام محمد، اسامی علی، حسن، حسین از نام هایی است که به وفور می توان آن را در ترکیه یافت.
#هویت_دینی_زن
#هویت_اجتماعی_زن
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#فیلم
🎞 در انتهای شب، آیدا پناهی، ساخت 1402
📍علیرغم فیلم های پر چالش، مبتذل و یا توام با سیاه نمایی که در این دو دهه اخیر پا به سینمای خانگی گذاشته، «در انتهای شب» فیلمی است که برخی واقعیت های خانواده ایرانی البته بیشتر از نوع خانواده حاشیه نشین طبقة متوسط ساکن تهران را به تصویر کشیده است. اما مساله ی کلی تری که بسیاری از خانواده های ایرانی لمس میکنند در جریان فیلم مطرح می شود.
📍مساله ی محوری فیلم به رابطة زوجیتی و خصوصا نقش پررنگ زنانه ای بازمی گردد که به مرد حس زیردست و منفعل بودن منتقل کرده و عامل مشکلاتی در ارتباط و در نهایت سطوح عمیقی از طلاق عاطفی گردیده است.
📍طراحی صحنه و لباسِ واقعگرایانه و به دور از چیدمانهای مصنوعی نیز به باورپذیرتر کردن و ارتباط عمیقتر مخاطب با اتمسفر زندگی این زوج کمک شایانی کرده است.
📍یکی از مسائل مهم جامعة ایرانی که این فیلم به خوبی آن را انعکاس داده و سعی در پردازش آن دارد، تضاد بین نقش زن و مرد ایرانی تحول یافته در جریان مدرنیته، با نقشی است که در خانواده مطلوب مبتنی بر سنت های فرهنگی جامعه و تفاوت های جنسیتی وجود دارد.
📍این تضاد به نادیده انگاری مرد در تصمیمات مهم خانواده و تسلط و کنترل زنانه بر امور مشترک بازمی گردد و تبعاتی در پی دارد که «در انتهای شب» برخی از مهمترین آنها را به خوبی بازنمایی کرده است.
📍همچنین این فیلم تعارضات هویتی پیچیده و در هم تنیده ی زن و مرد ایران در حال گذار را به تصویر کشیده و چالش های آن را نشان می دهد.
#تضاد_هویتی
#رسانه_و_هویت
#بازمنمای_هویت_زنان
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
"هویت تاریخی زنان اصفهان به آیینهای محرم"
#جستار_نویسی
▪️عزاداری و سوگواری برای عزیزانی که انسان بهنوعی با فراق آنها مواجه شده است، امری غریزی است که پیشینه آن به قدمت حیات بشر باز میگردد.
▫️با شکلگیری تمدنها و تکامل بشری، چنین واکنش طبیعی با عناصر اجتماعی همچون فرهنگ و دین گرهخورد.
▪️حضور زنان مسلمان و به ویژه شیعیان در عزاداری و گرامیداشت واقعه عاشورا حائز اهمیت است. این نقش از بعد از شهادت امام حسین (ع) در جریاناتی که اتفاق افتاد، بسیار مشهود است.
▪️در ابتدا به حضور و فعالیت حضرت زینب (س) اشاره دارد و پس از آن شامل همه زنان اصحاب میشود. مادران و بانوانی که نام آنها در تاریخ ثبتشده است. چنین حرکتی نقش بانوان را در استمرار تبیین حرکت حسینی بر ما آشکار میکند. بعد از شهادت حضرت، عزاداری زنان، مویه کردن، پریشانی، واویلا کردن و افشاگریهایی که در این مسیر داشتهاند، مورد توجه بوده است.
▫️گزاره های تاریخی حاکی از حضو زنان شیعه ایرانی بعد از زمان صفویه است. موضوعی که به طبع شامل شهر اصفهان، بهعنوان یکی از بزرگترین شهرهای کشور هم میشود.
▪️این اسناد نشانگر این است که در اصفهان صفوی، یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش نقش بانوان مربوط به عزاداری، مویه کردن و سوگواری برای امام حسین (ع) و اهلبیت ایشان بوده است. سخنان تأثر برانگیز موعظهگرانی که باعث میشد زنان بهسختی یا شدت اشک بریزند و به صورت، چهره و سینه خود بکوبند.
https://B2n.ir/b18696
ارتباط با ادمین:
@nafisirad
#هویت_زنان
#هویت_دینی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#معرفی_کتاب
📕 زن_ها_روحانی_نیستند
✍️ اعظم_عظیمی
📍کتاب «زن ها روحانی نمی شوند» روایتی داستانی از زندگی بانو فاطمه سادات سید خاموشی معروف به (طاهایی) مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد است. او متولد ۱۳۰۹ در تهران است که بعد از ازدواج در مشهد ساکن میشود. بانویی که در دوره خفقان سیاسی پهلوی و اضمحلال فرهنگ دینی در جامعه ایرانی به تنهایی پرچم تربیت دینی بانوان مشهد را برافراشت و با اخلاق حسنه و رفتار عالمانه اش، موجب جذب زنان و دختران بسیاری از اقشار مختلف فرهنگی و اجتماعی پای منبر دین شد.
📍منبع اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب مصاحبهای طولانی با فاطمه سادات سید خاموشی و فاطمه اعتمادی است که در آن بیشتر خانم طاهایی به شرح زندگی خود پرداخته است. در کنار این مصاحبه برای پر کردن خلاءهای اطلاعاتی از گفتههای مکتوب و شفاهی برخی آشنایان و نزدیکان نیز استفاده شده است.
📍بنای نویسنده در این کتاب وفاداری به زندگینامه مستند خانم طاهایی بوده است؛ اما از آنجا که قالب کار داستان است به ناچار در پرداخت موقعیتها، رویدادها و شخصیتها از تخیل استفاده شده است. بنابراین کتاب «زنها روحانی نمیشوند» زندگینامه صرف نیست؛ زیرا پیش از این نیز کارهایی در این زمینه نوشته شده است. داستان محض هم نیست؛ زیراچنین چیزی خبری از واقعیات حیات شخص نمیدهد و زندگینامه وی محسوب نمیشود بلکه این اثر یک روایتی داستانی با قلم ساده و روان است.
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#هویت_دینی
#هویت_اجتماعی
لینک خرید کتاب:
https://www.iranketab.ir/book/113785-zanha-rohani-nemishavand
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
#معرفي_كتاب
«هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز»
✍دکتر محمد مهدی رحمتی، ۱۳۸۶.
🔸در این پژوهش کالاهای فرهنگی غیرمجاز و به طور مشخص شبکههای ماهوارهای، فیلم و لوحهای فشرده که مجوز توزیع در کشور نداشتند، موردنظر بوده و تلاش شده است تا یکی از کنشهای مصرفی ـ کالاهای فرهنگی غیرمجاز ـ و ارتباط آن با هویت اجتماعی توصیف و تبیین شود.
🔹این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست، کلیات طرح پژوهشی، مسئله و ضرورت آن و نظریههای مهم دربارة موضوع مطرح شده است.
در فصل دوم، مباحث روششناسانة پژوهش؛ شامل فرضیهها و مفاهیم، جمعیت نمونه، شیوة نمونهگیری، روشهای گردآوری اطلاعات و در نهایت روشهای تجزیه و تحلیل دادهها بیان شده.
در فصل سوم و چهارم نیز یافتههای پژوهش و نتیجه گیری بیان شده است.
🔸در این کتاب بیان می شود که بنیان شکلگیری هویت اجتماعی، معطوف به رفتار مصرفی افراد است. افزون بر این، چون مصرف فرهنگی، اغلب کمتر از سایر فعالیتها مستلزم هزینه کردن است و قدرت انتخاب افراد نیز در این مورد زیاد است، شاخصهای سبک زندگی، بیشتر از عرصة مصرف فرهنگی استخراج میشوند.
🔹همچنین سلیقه که از عناصر سازنده سبک زندگی است، بیش از هر چیز در الگوی فعالیت و مصرف فرهنگی بروز میکند.
🔸بنابراین مصرف کالا، به ویژه کالاهای فرهنگی به طور مستقیم با باورها، نگرشها و الگوهای رفتاری افراد جامعه ارتباط پیدا میکند.
🔰دريافت متن کتاب:
https://www.ricac.ac.ir/book/330
#هویت_اجتماعی
#مصرفگرایی
🔺ارتباط با ادمین
@nafisirad
🔻مشاور علمی کانال
@kardavani1362
🆔کانال مطالعات هویت زنان
▪️@identity02
#معرفی_کتاب
📚 مواجهه راهبردی با تحولات امر جنسی
🖋 به قلم حجتالاسلاموالمسلمین زیبایینژاد
⬅️ آنچه امر جنسی و تحولات آن را برای ما دارای اهمیت میکند _صرف نظر از آثار واقعی آن برای فرد، خانواده و اجتماع_ آن است که امروزه امر جنسی در لبه تیز درگیری تمدنی میان عقلانیت توحیدی و عقلانیت خودآیین قرار گرفته است. تمدن اسلامی بر پایه اقتصاد پاک و دامان پاک بنیان میشود و تمدن مدرن بر پایه اقتصاد ربوی و اباحی گرایی جنسی.
🔻متأسفانه تاکنون امر جنسی صرفاً از سویه بهداشت جسمی و روانی، امنیت فردی، اخلاقی، خانوادگی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته است.
🔰اثر حاضر میکوشد با توجه به وجوه نوپدید امر جنسی که متأثر از عوامل جهانی و خاص بودگیهای ایرانی است و با توجه انتقادی به اقدامات انجام شده در رویارویی با این تحولات، ملاحظات راهبردی مهمی را پیش روی نهادهای تخصصی، تصمیمسازان و مدیران کشور قرار دهد.
📚📚📚📚📚📚📚📚
👈 برای سفارش این کتاب، کلیک کنید
🆔@wfrcacir
راهبردهای سایبرنتیک.mp3
23.28M
#پادکست
🎧 راهبردهای سایبرنتیک غرب در مورد زن و خانواده
👤مهندس شکوهیانراد
🔹نقش و جایگاه زن در حوزهی جامعهسازی، بیبدیل و محوری است. لذا غرب همواره در تلاش بوده تا انحراف در جوامع را از طریق زنان رقم زند.
🔹در عصر حاضر که عصر حاکمیت سایبرنتیک و شناخت است، غرب تلاش دارد با استفاده از انحراف در شناخت زنان نسبت به جایگاهشان در جامعه و تغییر نقش آنها در جامعهسازی از طریق ساز و کار فضای سایبر، نظم نوین جهانی را در عرصهی انفرادی، خانواده و اجتماعی ایجاد کند.
#رادیوفکرت
#هویت_جهانی_زن
#هویت_انسانی
#جهانی_سازی
#هویت_خانواده
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
#معرفی_مقاله
"نگاهی به سوژه های زن کنشگر در اربعین؛ با تمرکز بر نگره الگوی هویتی زن شیعه"
✍نسیم کاهیرده، سعیده داوری مقدم، ۱۴۰۲
▪️اسلام و تشیع، زن را به عنوان سوژه فعال و مؤثر در گسترش دین، معرفی میکند و جایگاه هویتی مهم و برجستهای برای او قائل شده است. نقش زنان از صدر اسلام در حمایت از پیامبر و با شروع جریان امامت چشمگیر است.
▫️در ایران، گفتمان انقلاب اسلامی با اتکاء به الگوهایی چون فاطمه(س) و زینب(س) پشتوانه مهمی برای حضور مؤثر زنان در جامعه بوده و طیفی از زنان مذهبی که کنشگرانی فعال هستند، بیش از دیگران در روند هویتیابی خود از این دو الگو پیروی کردهاند. میدان اربعین نیز یکی از بسترهای مساعد برای نزدیک شدن زنان به این الگوهای هویتی است.
▪️سوژه های مورد مطالعه در این پژوهش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند، کسانی هستند که در میدان اربعین حضوری کنشگرانه داشته و عزمی جدی برای تأسی نمودن به الگوی هویتی زن شیعه دارند.
▫️نتایج حاکی است که اگرچه فضای مناسکی اربعین بستری مناسب برای پیوند روحی سوژه ها با زینب(س) است، اما صرف حضور، بدون داشتن دغدغه کافی برای شناخت این الگو، ره آوردی هویتی برای سوژه نخواهد داشت.
▪️غالب سوژهها عزم جدی برای زیستی متأثر از الگوهای هویتی دارند، اما شناخت ناکافی مانع از تحقق چنین دغدغهای میشود.مانع دیگر، تقدیسی صرف به الگوهاست که آنها را دور از دسترس می نماید.
▫️زنان خود معترفند که التزام به حجاب و عفاف تنها شاخصهای است که از آن بزرگواران دریافت و درونی کردهاند.
🔰لینک مقاله:
https://B2n.ir/r23649
#اربعین
#هویت_زنان
〰〰〰〰〰〰
🆔@identity02
هدایت شده از Nafisirad
#معرفی_مقاله
برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش زیارت (موردمطالعه پیادهروی اربعین)
✍زهرا آبیار، ۱۴۰۲
▪️هویت اجتماعی یکی از برجستهترین لایههای هویت است که فرد آن را به طور مدام و روزمره ایجاد و مورد حمایت قرار میدهد. این هویت بیانگر خصوصیاتی است که فرد یا گروه را به اجتماع پیوند میزند و در مواجهه دیالکتیکی فرد و جامعه شکل میگیرد.
▫️حضور در زیارتگاهها و سفرهایی چون پیادهروی اربعین با هویت اجتماعی در ارتباط است؛ یعنی زیارت عرصهای است که زنان از طریق آن دست به کنش میزنند و هویت اجتماعی خود را برساخت میکنند.
▪️در این پژوهش که با روش پدیدارشناسی به برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش پیادهروی اربعین پرداخته، بیان می گردد که زنان زائر در سفر پیادهروی اربعین هویت اجتماعی خود را از طریق «خود تعلیقی»، «مشروعیت جستن از زنان تاریخ شیعه» و «عاملیت و زندگی در ظهور» برساخته میکنند.
▫️کنش زیارت، زنان زائر را از محیطهای کلیشهای و ساختارهای سنتی جدا نموده و آنان را در زمان و مکانی خاص بدون مرز بندیهای از پیش تعیین شده قرار میدهد.
▪️همچنین با تأسی به زنان تاریخ شیعه و همذات پنداری با اسرای کاروان کربلا، خود را در قالب هویتی تازه تجربه میکنند. زنان در کنش پیاده روی اربعین، باور داشتهای پیشین خود را از قابلیت و توانایی هایشان مورد بازنگری قرار داده و خود را به عنوان عاملی در ظهور میپندارند.
▫️درواقع، پیاده روی اربعین عامل بازاندیشی برای زنان و هویت اجتماعیشان محسوب میشود.
لینک مقاله:
https://www.m-begha.ir/article_191987.html
#اربعین
#هویتاجتماعی_زنان
🆔@identity02
#الگو_شناسی
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
◾️شهیده زینب کمایی (متولد 1346)، از شهدای ترور در زمان انقلاب است که بهدست منافقین در سن 15 سالگی به شهادت رسید.
◾️این دختر نوجوان دلیر، با فعالیت های فکری و انقلابی و فرهنگی خود آنچنان لرزه ای بر تن دشمنان حرکت انقلابی انداخته بود که تصمیم به قتل وی گرفته شد.
◾️ زینب را #شهید_حجاب دانسته اند. چرا که شهادت او از طریق خفگی با چادر، نشان از ایستادگی او در حفظ #حجاب_برتر دارد.
◾️اعتقادات دینی در زینب کمایی چنان عمیق و ریشهدار بود که همیشه وصیتنامه مینوشت. آخرین وصیتنامه شهیده زینب کمایی در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۱۳۶۰ و ۱۸ روز قبل از شهادتش نوشته شده است.
◾️زینب کمایی در جریان شکلگیری راهپیمایی درخصوص اعتراض به بدحجابی و بیحجابی در آخرین نفسهای سال ۱۳۶۰ و نزدیک به سال نو، بعنوان یکی از سردمداران راهپیمایی حضور داشت و شناسایی شد. چند روز بعد از این جریان، در اولین شب فروردین سال ۱۳۶۱، زینب کمایی در مسیر بازگشت از مسجد به خانه، توسط منافقین ربوده شده و با گره زدن چادرش او را به شهادت رسید. پیکر شهیده کمایی ۳ روز بعد در نزدیکی منزل ایشان کشف و همزمان با تشیع پیکر ۳۶۰ شهید عملیات فتحالمبین در اصفهان تشیع و به خاک سپرده شد.
◾️کتابهای «من میترا نیستم»، «زینب خانم»، «راز درخت کاج» و مستند «من میترا نیستم» برخی از آثار مربوط به زندگی این شهیدة نوجوان است.
#هویت_انقلابی_زن
#هویت_دینی_زن
#هویت_اجتماعی_زن
#هویت_جنسیتی
#زینب_کمایی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
⬛️ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
⚫️ فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🎥 اگر خواستید تمدنی رو نابود کنید این ۳ کارو انجام بدید!
🔶سه عامل کلیدی در هويت سازی، خانواده، مدرسه و فرایند الگوبرداری در تربیت است. برای اختلال در هویت و ایجاد شخصیت های متزلزل، کافی است این سه حوزه را مختل نمود.
#الگو
#هویت_سازی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجربه_نگاری
❌وضعیت متروی نیویورک!
🔸وقتی نمودهای اختلال در هویت سازی فردی و احساس پوچی به سطح جامعه کشیده می شود، چنین حرکت های ضدانسانی بروز و ظهور می یابد و انسان به هر طریق ممکن احساس بی هویتی خود را میخواهد پنهان یا جبران کند.
#اختلال_هویتی
#هویت_اجتماعی
#هویت_سازی
#پوچ_گرایی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#مقاله
✅بازتعریف «خود» و ساخت هویت در میان زنان پس از طلاق
✍سهیلا صادقی فسایی مریم ایثاری
دانشگاهتهران
🔹 با وجود تلاش برای مدیریت و کاهش طلاق، امروزه این پدیده در جامعة ایرانی روندی افزایشی به خود گرفته است؛ به طوری که، شاخصها نشان میدهند روزبهروز بر تعداد خانوادههای طلاق در ایران افزوده میشود.
🔹 در این میان «زندگی پس از طلاق» ـ که تا چندی پیش چندان مورد توجه نبود ـ به مسئلهای جدی برای جامعهشناسان خانواده بدل شده است.
🔹 از سویی، بر اساس نتایج تحقیقات، طلاق پیامدهای بیشتری را برای زنان به همراه میآورد. یکی از این پیامدها چالشهای هویتی پس از طلاق است.
🔹 به این ترتیب، پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی کیفی و تکنیک مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته با هجده زن مطلقه به دنبال فهم چالشهای هویتی زنان پس از طلاق و نحوة بازتعریف «خود» و ساخت «هویت» جدید در میان آنان است. «خود» مفهومی کلیدی در تئوریزهکردن ماهیت شخص است و به او توانایی تجسمبخشیدن به هویت خویش را میدهد.
🔹 نتایج این تحقیق نشان میدهد که با رخداد طلاق تغییرات متعددی در فهم و تصور کنشگران از «خود» درونی و بیرونیشان پدید میآید که لزوم بازتعریف و خلق هویتی جدید پس از طلاق را برای آنها آشکار میکند.
🔹همچنین، یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بیشتر ابعادی که زنان در آن مبادرت به بازتعریف «خود» میکنند شامل نقشهای جدید، سبک زندگی جدید، ارتباطات جدید، و امنیت هستیشناختی و روانی است؛ ابعادی که هر یک با رخداد طلاق دستخوش تغییر و چالش میشود و ارتباط تنگاتنگی با ساختار هویتی زنان دارد.
🔹 متغیرهای زمینهای و مداخلهگری چون سن فعلی، سن در هنگام طلاق، طبقة اجتماعی، وضعیت اشتغال، مدت دورة ازدواج، فرزندداشتن یا نداشتن، و عادتوارة سنتی یا مدرنِ کنشگران در نحوة مواجهة آنان با تغییرات هویتی پس از طلاق و چگونگی بازتعریف «خود» اثرگذار است.
#هویت_زنان
#طلاق
#بازتعریف_خود
📑 لینک دریافت مقاله
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1066.html
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی برگزار می کند:
📚🌐 | دوره آموزش مجازی «روایت مادری»✨
🔰 توضیحات کلی:
روایت مادری با تمرکز بر مسائل زنان در موضوع مادری، از جمله: نقش و جایگاه زن در نظام خلقت، چرایی مسئولیت مادری برای زن، چگونگی موفقیت در این نقش، الگوی یک زن مسلمان و ... فرصتی را برای یافتن پاسخ این مسائل و آشنایی با مجموعهای از مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در موضوع زن و مادری، در نظام فکری آیتالله خامنهای ایجاد می کند.
❗️ویژگی دوره:
۱- هر فراگیر می تواند بنا به مسئله خود مسیر مورد نظرش را انتخاب کند.
۲- محتوای دوره از بیانات رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و دوره مدرس دیگری ندارد.
۳- دوره بصورت برون خط(آفلاین) و خودخوان می باشد که در سامانه آموزش مجازی بارگزاری شده است.
۴- این دوره رایگان است.
۵- در پایان دوره به افراد واجد شرایط گواهی معتبر تقدیم می شود.
۶- توضیحات جزئی و کامل تر در نشست توجیهی بیان میشود.
⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۱۰ اردیبهشت ماه ١۴٠٢
🗓️ شروع دوره : ١٢ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏳ مدتزمان برگزاری دوره: ۳۰ روز
💌 جهت ثبتنام به نشانی www.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد «روایت مادری» را انتخاب نمایید.
🇮🇷 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
@lkha_ir
#معرفی_کتاب
📗 بی نهایت (مجموعه سه جلدی)
نشر آستان قدس رضوی
🍃 اعتقادات و باورها از منابع مهم هویت ساز محسوب می شود و میتواند زمینه های شخصیتی و فکری را در انسان شکل بدهد. یکی از منابع قوی در این راستا، کتاب بی نهایت است.
📍مباحث اعتقادی در تربیت تأثیر بسیار زیادی دارد بهطوریکه گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی» صدها معضل تربیتی، خودبهخود حل میشود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیبهای اجتماعی شاخههای یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به خود، خدا، دنیا و... است. رهبر معظم انقلاب با درک هوشمندانه این موضوع و درحالیکه این موضوعات توسط کارگزاران فرهنگی به فراموشی سپردهشده، در اوایل سال 1397 فرمودند «دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است».
📍برای نخستین بار در صنعت نشر کشور امکان استفادهی چند رسانهای از کتاب در هنگام مطالعه برای این کتب فراهم دیده شده بطوریکه با اسکن QR کدهای داخل کتاب میتوانید متن کتاب را در قالب فایل صوتی بصورت بخش بندی شده #بشنوید و همچنین ویدیوهای تدریس شده محتوای کتاب با اجرای استاد ابراهیمی را بصورت درس بندی شده تماشا کنید.
#بخوانید ، #بشنوید ، #ببینید
مطالعه فهرست مطالب و خرید کتاب:
https://shopjavanan.org/product/%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D9%87-%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#الگو_سازی
#هویت_یابی
ساره، جوانمردانه ایستاده...
✍️ معصومه.فاطمی
💠 ساره جوانمردی شاید پیشتازترین زن مدال آور ایرانی باشد او شاید در جهان کم نظیر باشد، او امسال پنجمین طلای پارالمپیک را گرفت. و ده ها مدال طلا و نقره جهانی دارد. ساره نه تنها مدال هایش بلکه اقدامات نمادینش از جنس ورزشکار زن ایرانی اسلامی است. او با همراه کردن فرزندش، بوسه بر پرچم، بوسه بر قرآن، پوشیدن چادر و... نشان داده، سربلندی ایران و اسلام برای او مهم است. او جوانمردانه پای ایران با ورزش حرفه ای و اقدامات نمادینش ایستاد.
💠 اما ساره در رسانه های خودی و رسانه های بیخودی، گمنام است. از سوی دیگر کیمیا علیزاده، که فقط، یک مدال برنز المپیک برای ایران دارد، چنان در این رسانه ها بازنمایی می شود که گویی بی تکرار بوده و هست. ببینید چقدر تیتر روزنامه ها و اخبار رسانه ها به ساره اختصاص دارد و چقدر برای...
پ.ن:
بخش مهمی از فرایند هویت یابی برای دختران نوجوان، از مسیر شناخت الگوها می گذرد و در این دو دهه اخیر مهمترین مسیری بوده که رسانه های جهانی در راستای تحولات هویتی زن ایرانی از طریق پلتفرم های مجازی و در اتفاقات ورزشی و هنری در پیش گرفته اند. انصافا که مسیر هوشمندانه ای است و درک و مواجهه با آن نیاز نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است.
#ساره_جوانمردی
#هویت_سازی
#هویت_یابی
🆔 کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#خبر_ویژه
#رادیو_تبیین
#هویت_ملی
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
💠 "رسانه" از مهمترین جریان ها و منابع هویت ساز و یا در سوی مقابل، عامل ایجاد اختلال در این راستا محسوب می شود. یکی از اختلالات جدی در دهه های اخیر در مورد عده ی قابل توجهی از دختران و زنان ایرانی، در عرصة "هویت ملی" ایجاد شده است و تمایل به تقلید از بیرون و میل به مهاجرت در آنان را رقم زده است که تعلق اجتماعی و ایفای مسئولیت اجتماعی و خانوادگی زنان را می تواند دچار خدشه ی جدی نماید.
💠 اشکال در خودباوری ملی بر اساس عدم اطلاع دقیق از ظرفیت ها، پیشرفت ها و داشته های ملی ایجاد می شود و در رفع این اشکال، رهبری کشور بر جهاد تبیین تاکید کردند که هدف اصلی آن، زدودن ابهامات، شبهات و ناآگاهی ها از ظرفیت های داخلی و تلاش برای اصلاح و ایجادخورباوری ملی است.
📣 در راستای جهاد تبیین و با هدف روایت صحیح از کارآمدیهای نظام اسلامی رادیو تبیین از ۱۷ شهریور 1403 فعالیت خود را آغاز کرد.
📍به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، رادیو تبیین برای دومین سال تلاش میکند با شعار "ما روایت میکنیم"، اقدامی کنشگرانه در عرصه رسانه را رقم بزند.
📍 رسالت اصلی این شبکه، تبیین کارکردهای جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه ایران قوی و مقتدر و تقویت موضع کنشگرانه و تهاجمیِ رسانه ای کشور در عرصه تهاجم ترکیبی و مقابله با نبرد نامحدود دشمن در تخریب ذهنیت جهانیان و خصوصا ایرانیان در عرصه ی توانمندی های کشور ایران است.
📍 از جمله اهداف این شبکه رادیویی، تبیین کارآمدیهای نظام اسلامی در بستر جهاد تبیین و آگاهیبخشی برای مقابله با جنگ رسانهای دشمن است که در مدت زمان ۴۵ روزه فعالیت خود به برنامه سازی در این محورها و محورهایی از جمله جوانان و جهاد تبیین، زنان و جهاد تبیین، رسانه و جهاد تبیین، گفتمان مقاومت و جهاد تبیین، حوزه فرهنگ و جهاد تبیین و ... میپردازد.
🔘 برنامههای این شبکه رادیویی بصورت زنده و بر روی موج fm ردیف 95.5 مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران صدا در هر جای این دنیا بر بستر اینترنت به گوش مخاطبان خود میرسد، علاقهمندان می توانند با شماره تلفن ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در فضای مجازی و سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ بهصورت پیامکی در ارتباط باشند.
🔘 رضا کوچکزاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفتوگو، مسئولیت رادیو تبیین را بر عهده دارد.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02