eitaa logo
مطالعات هویت زنان
315 دنبال‌کننده
83 عکس
15 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
🎞 فیلم دسته ی دختران راوی چهره زنانه در روزهای پرتلاطم جنگ است. از معدود مواردی که زنان را در جایگاه کنشگران اصلی روایت می کند. 🔹تلاش زنان برای اثبات خود مستقل از مردان در صحنه های مختلف جنگ در خرمشهر، جان مایه ی اصلی این فیلم محسوب می شود. 🔹 با وجود همه ی ریزه کاری های ناشیانه در ساخت فیلم، کلیت آن به خوبی توانسته است تلاش زنان برای ارائه ی یک خود مستقل از مردان با لحاظ تفاوت های جنسیتی و حفظ کردن زنانگی در صحنه های جنگ را نشان دهد. 🔹 این برش های جنسیتی به وقایع سرنوشت ساز می تواند وجوه کنشگری سیاسی زنانه و افتراق آن با صورت مردانه را نشان دهد. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"بازنمایی هویت زنانه در سینمای ایران" ✍️نویسنده: علی انتظاری، عباس خورشیدنام، ۱۳۹۶ 🔰این مقاله در پی شناخت هویت یابی جنسیتی در یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمایی دهه هشتاد است. 📑 با توجه به رابطة متقابل میان سینما و جامعه، می‌توان با بررسی تغییراتی که در محتوای تولیدات رسانه‌ای رخ می‌دهد، شناختی از تغییراتی که در الگوهای ذهنی حاکم بر جامعه دربارة موضوعی خاص رخ می‌دهد، دست یافت. 📌این نوشتار با اتکا به چشم‌انداز روانکاوی لکانی به بررسی نحوة بازنمایی هویت زنانه در فیلم «دربارة الی» می‌پردازد. 📽"درباره الی" داستان یک گروه دوستی است که برای گذراندن تعطیلات پایان هفته به شمال رفته و یکی از این افراد قصد ازدواج مجدد دارد (1387). 🎞این اثر، بخشی از تنش ها و معضلات موجود در خانواده را به تصویر کشیده و به خوبی نشان می دهد که نوع هویت یابی غالب زنانه، حول محور انحراف می چرخد که در گروهی دوستانه دانشگاهی نشان داده است. 🗒بر اساس نتایج بررسی، "درباره الی" ترسیم‌کنندة شکلی از هویت‌یابی منحرفانه در زنان است که به ‌موجب آن، زن هیچ پرسشی از میل دیگری ندارد و به آنچه دیگری می‌خواهد، کاملاً آگاه است و خود را ابزاری برای تحقق این میل می‌داند؛ در چنین وضعیتی شکاف میان میل و کیف پر می‌شود و هدف زن این است که ابژة کیف وقیحی باشد که دیگری آن را در ساحت نمادین جذب و ادغام کرده است. 🌀لینک مقاله https://www.jgfs.ir/article_59845.html 🔻ارتباط با ادمین @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان ▫️@identity02
هدایت شده از راحله کاردوانی
🎞 باربی؛ فیلم کمدی فانتزی آمریکایی محصول ۲۰۲۳ این فیلم که مبتنی بر عروسک‌های باربی از شرکت متل ساخته شده، پردرآمدترین فیلم در تاریخ امریکا است و توسط یک خانم به تنهایی کارگردانی شده و پارادایم حاکم بر آن، افسانه های فمینیستی در باب "برابری جنسیتی" است. 🔹 اگرچه ظاهری طنز و سرگرم کننده به خود گرفته، در واقع دارد روایتی از لایه های هویتی زنان در غرب و اثرات عروسک باربی بر آن را ارائه می کند. 🔹 در جایی از فیلم، ساشا؛ نوجوانی که نماد بازاندیشی در هویت زنانه ی خود است، به باربی می گوید: "از زمانی که اختراع شده‌ای به زنان احساس بدی نسبت به خودشان می‌دهی" "تو جنبش فمینیستی را 50 سال عقب انداختی ای فاشیست!" باربی به ایجاد یک دیستوپیا (ویران شهر) کمک کرده است که در آن مردان به زن مانند یک شی نگاه کنند و همواره در خدمت مردان تلقی شوند. 🔻ارتباط با ادمین @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان ▫️@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ || هویت زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان برگزار شده در: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ 🎙دکتر فریبا علاسوند ✔آیا الگوی سوم فقط در نسبت با زن مسلمان تعریف می‌شود یا زن غربی هم در آن می‌گنجد؟! 📻فایل کامل صوتی 📺فایل کامل تصویری 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir| 🔻ارتباط با ادمین @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان ▫️@identity02
 📗"هویت مبانی، نظریات، انواع و چشم‌ اندازها" ✍نویسنده: مژگان نیکنام، انتشارات تزکیه، ۱۳۹۸  🔹این کتاب اثری جامع و کاربردی است که در پاسخ به بنیادی‌ترین پرسش بشر یعنی «من کیستم؟» به رشته تحریر درآمده است.  ❓با توجه به اینکه هویت یکی از سازه‌های اساسی روان انسان است و به زبان ساده هرگاه فردی به پرسش «من کیستم» پاسخ دهد، تصویری از هویت خویش ارائه داده است و نیز این پاسخ می‌تواند طیف گوناگونی از اطلاعات فردی را دربرگیرد، بررسی این نکته که اساسا مفهوم هویت چیست و چگونه در افراد گوناگون معنی می‌‎شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. 🔖این کتاب که بر گرفته از رساله دکتری نویسنده است، در یازده فصل تنظیم شده. در فصل اول و دوم به بررسی ریشۀ هویت و تعاریف مختلف آن پرداخته و در فصل‌های بعدی نظریات مختلف روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فلسفی در حیطه هویت معرفی شده است. در فصل‌های پایانی نیز به موضوع چالش‌برانگیز هویت ایرانی و اسلامی و هویت قومی و ملی اهتمام ورزیده است. 🔰عنوان فصل‌ها عبارتند از: فصل 1: مفروضه‌های اساسی هویت انسان فصل 2: تعاریف فصل 3: نظریه‌های روان‌شناختی و رشدی هویت فصل 4: نظریه‌های اجتماعی فصل 5: هویت از منظر فلسفه فصل 6: هویت ایرانی- اسلامی فصل 7: هویت و مساله جهانی شدن فصل 8: هویت قومی ملی سیاسی فصل 9: هویت جنسی فصل 10: هویت مجازی فصل 11: آینده پژوهش‌های هویت 🌀لینک کتاب https://www.ketabrah.ir 🔻ارتباط با ادمین @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"نذر و هویت اجتماعی زنان" ✍نویسنده: مهری بهار، 1383 📚در این مقاله ضمن بیان جایگاه نذر، به بیان وضعیت آن به عنوان یکی از اعمال و رفتارهای دینی در میان مردم پرداخته و رابطه بین نذورات و هویت اجتماعی و دینی جامعه ایرانی بر اساس تجربه های به دست آمده از مشارکت زنان بررسی می شود. 📎علاوه بر این، شناسایی سهم ونقش آن در تمایز بین زنان و مردان در انجام مراسم دینی و در نهایت تبیین هویت یابی زنان از طریق انجام نذر مورد نظر است. 📿برای بیشتر زنان ایرانی به دلیل اعتقاد دینی یا آگاهی، فرایند نذر موجب تمایز آنها از دیگران (زنان و مردان بی توجه به نذر) می شود. 📍با ملاحظه طبقه اجتماعی، زمان، مکان، جنسیت و موقعیت فرهنگی و اجتماعی زنان و مردان استفاده متفاوت از نذورات برای این گروه اجتماعی هویت آفرین نیز است. 🔰هویت یافتن زنان از طریق نذورات، نوعی استقلال و در عین حال، نوعی جنبش و فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود. زنان با پخش نذورات خود را در جامعه عزاداران، به رسمیت می شناسند. به همین دلیل نذوراتی که توسط زنان انجام می گیرد، رنگ و قالب هیات زنانه می گیرد و هویت اجتماعی خاصی به زنان می دهد. 🎯بین مراسم مذهبی عاشورا و ادای نذورات رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع، نذر پیش شرطی برای هویت اجتماعی زنان نیست؛ بلکه زنان با ادای نذورات، احساس ارتباط با فعالیت های اجتماعی و هویت جدید می کنند. 🌀لینک مقاله https://www.sid.ir/paper/367069/fa 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
✅"چالش های زندگی اجتماعی نوجوانان با هویت اجتماعی خود به‌عنوان عضوی از کمیته امداد" ✍️ نویسنده: سمیه غلامی، 1399 📍نوجوانان تحت پوشش کمیته امداد تلاشی مضاعف برای مخفی کردن عضویت در این نهاد دارند و این به خاطر داغ ننگی است که به عضویت در این نهاد حمایتی در جامعه زده می‌شود. گویا تحت پوشش نهادهای حمایتی بودن، هویت اجتماعی فرد را تضییع می‌نماید. پژوهش حاضر به بررسی چالش‌های زندگی اجتماعی نوجوانان با هویت اجتماعی خود به‌عنوان عضوی از کمیته امداد در نوجوانان دانش‌آموز می‌پردازد. 📚 فقر به‌طور طبیعی یک هویت اجتماعی است... در این مسیر، فرد خود را دارای یک هویت لکه­دار شده می‌بیند که تصور از خود، عزت‌نفس و خودپنداره‌اش را موردحمله قرار داده است. 🎯 ناگزیر جامعه با برچسب­ها، منفعلانه برخورد نمی­کند... 📎 دختران در این پژوهش در تجربیات خود عنوان داشتند که با آشکار شدن فقر خود مورد بی­اعتمادی و اهانت نیز قرار گرفته­اند. 🌀 لینک مقاله https://www.socialpsychology.ir/article_127715.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ اربعین و هویت دینی زنان 📜دوگانه ای همواره در جریان است که از یک سو می گوید پیاده روی اربعین جای زن و بچه نیست و در سوی مقابل، حضور زنان و کودکان در این مسیر را در قله ی درک و بازنمایی حرکت زینبی در واقعه ی عاشورا می داند.گویا اربعین جلوه‌ای از عملکرد بازماندگان قیام است. ⁉️ و اما نسبت این جریان با هویت دینی زنان‌ چیست؟ 📝هویت دینی زن مسلمان در شرایطی که از یک سو با گرایش های سکولاریستی مواجه است و از سوی دیگر در معرض افکار رادیکال فمینیستی قرار دارد می تواند با چالش های جدی روبرو باشد. 📍 اربعین هویت دینی زن را در سیر تاریخی و حرکتی تمدنی به منصه ظهور می‌رساند و مصداق عینی گرایش به معنویت در دوره‌ای است که نظام سرمایه داری زنان را در حد یک کالا تنزل داده و جهان در حال تجربه ی جاهلیت مدرن است. 🖇همچنین صعوبت مسیر اربعین با تقویت مدیریت احساسات، سایر ابعاد هویتی زنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
مطالعه عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر نگرش به هویت دینی زن مسلمان مریم رفعت جاه، ۱۳۹۱ 📚 در پژوهش حاضر که در شهر تهران به انجام رسیده, به توصیف نگرش شهروندان تهرانی‌نسبت به هویت دینی زن مسلمان پرداخته شده و در نهایت عوامل موثر بر این نگرش شناسایی و تبیین شده است. 📊 بر اساس یافته ها بیشترین نگرش مثبت در وهله نخست به بعد انسانی هویت زن و سپس به بعد خانوادگی و بعد اجتماعی اقتصادی مربوط بوده و کمترین اجماع و توافق درباره بعد سیاسی هویت زن مسلمان ابراز شده است. 🧩 هرچه تعریف افراد از خودشان مثبت تر و میزان دین داری آن ها بالاتر باشد نگرش مثبت تری به هویت دینی زن مسلمان اظهار کرده اند. 📍بر اساس نتایج رگرسیونی از میان عوامل مورد مطالعه ابتدا «میزان پایبندی دینی»، «جنسیت»، «وضعیت تاهل»، «میزان تحصیلات» و «هویت شخصی» به ترتیب بیشترین تاثیر را بر هویت دینی زن مسلمان نشان داده اند. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ✅حضرت محمد(ص)؛ احیاگر هویت زن ◀️ پیامبر با رفتار بسیار دقیق و ارزشمند خود نسبت به همسر و دختر نشان دادند که زن و دختر در نگاه الهی و دین اسلام چه جایگاه خاصی دارند. ◀️ نخستین ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه صورت‌گرفته که چندسالی از پیامبر بزرگ‌تر بودند. این مسئله خلاف عرف تلقی می‌شد و در جامعه‌ی عرب جاهلی مرد مسن می‌توانست دختری را که سن نوه‌ی خودش را دارد، به ازدواج در بیاورد. ◀️ خصوصیت جاهلیت، نظام ظالمانه بود. بنای جامعه بر ظلم و تبعیض و زورگوییِ مرد به زن بود. ◀️ پیغمبر زن را از آن ذلت و حقارتی که داشت بیرون آورد و زنان در رسالت آن حضرت پیش از اسلام و پس از تشکیل حکومت اسلامی مانند مردان حق انتخاب دین و بیعت‌کردن با رسول خدا را داشتند. در مسائل اقتصادی هم هیچ تفاوتی میان زن و مرد لحاظ نشد. ◀️ پیامبر اسلام نیامده بود تمدنی بسازد بلکه بنای تمدن، فرع بر رسالت عظیم آن حضرت -که نجات و رستگاری بشریت و رساندن انسان‌ها به مقام خلیفه‌ الهی- بوده است. با این اوصاف ما اگر تمدن را دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علم و هنر تلقی کنیم پیامبر ما در عرصه‌ی سیاسی و نظام ولایتی که بنا کردند، زنان مثل مردان باید در مقبولیت رهبر اسلام و همراهی با او برای اجرای سیاست‌های الهی خود نقش داشته باشند و باید به‌سوی رهبر الهی بیایند و با او بیعت کنند تا حاکمیت آن رهبر، از استحکام و مقبولیت کافی برخوردار باشد. https://khl.ink/f/48883 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
🔸دوره‌ی آموزشی-کارگاهی مدرسه فکرت 🔰با موضوع «هویت زن» - پائیز و زمستان ۱۴۰۲ حضوری و آنلاین- همراه با اعطای مدرک معتبر 🌟تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب 🔸سرفصل‌های آموزشی(پاییز و زمستان): جنسیت و جامعه‌شناسی- مساله شناسی حوزه زن و خانواده- الگوی نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر- گونه‌شناسی رویکردهای فقهی در مسائل زنان- فمنیسم و جریان‌شناسی فمنیسم- واکاوی الگوی سوم زن از منظر رهبری 🔖قیمت دوره: آموزشی: حضوری هر فصل ۵۰۰ هزارتومان- آنلاین ۲۵۰ هزارتومان ↙️ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید: @ADMIN_FEKRAT جهت استفاده از تخفیف دوره هویت زن کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
"جایگاه خانواده در تحول و شکل گیری هویت فرزندان" ✍نویسنده: فاطمه دهقان‌پور، زینب آخوند،۱۳۹۷ ✔️هویت تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله خانواده، مدرسه، جامعه و... شکل می گیرد و هم چنین دچار تحول می گردد. خانواده نخستین بستر شکل گیری هویت به صورت انتسابی و اکتسابی است و از تاثیر‌گذارترین عوامل هویت‌یابی است. 🔰انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده، اشتغال مادر، اشتغال فرزندان و به واقع استثمار آنها درسنین پایین، سبک فرزند‌پروری و مشکلاتی همچون فقدان یکی از والدین یا هردو، طلاق یا متارکه و تعداد فرزندان، با فرایند شکل گیری و تحول هویت فرزندان رابطه دارد و آن را دچار تحول می‌کند. 📌تعداد فرزندان خانواده و چندمین فرزند بودن، سبک هویتی خاصی را به همراه می‌آورد. 📍فقدان پدر به دلیل نقش حمایتی-حفاظتی که دارد، سبب کجروی‌هایی در فرآیند هویت‌یابی فرزند می‌شود. 🔹فقدان مادر نیز به دلیل تأثيراتی که بر ابعاد گوناگون فرزند دارد، سبب به هم خوردن تعادل رشد ابعاد هویت فرزند می‌شود. 📎نبود هر دو والد نیز سبب تزلزل هویت و سلامت روان فرزندان می‌گردد. 📊بر اساس تحقیقات، طلاق نیز آسیب‌های بسیاری همچون انزوا و گوشه‌گیری، اضطراب شدید، افت تحصیلی و غیره در فرزندان به همراه داشته و بر فرآیند هویت‌یابی موثر است. 🌀لینک مقاله: https://www.sid.ir/paper/898739/fa 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅مفهوم «هویت» در میان نظریات و دیدگاه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 یکی از نظریات اولیه در این باب توسط ریچارد جنکینز (Richard Jenkins)، در سال ۱۳۸۱ در کتاب "هویت اجتماعی"، ترجمه تورج یاراحمدی ارائه گردیده است. 🔺به نظر می‌آید ما می‌دانیم کیستیم و درک مناسبی از اینکه سایرین در زندگی هایمان کیستند، داریم ولی موقعیت‌هایی وجود دارند که هویّت به یک مسئله تبدیل می‌شود. 🔸در این نظریه، جنسیت آشکارترین وجه هویت فردی است که در تعامل با دیگران ساخته می‌شود. همچنین شکل‌گیری هویت از طریق رابطه متقابل فرد با جامعه و با استفاده از نمادهای مختلف شکل گرفته و به نظام ذهنی فرد صورت می‌دهد. ♦️جنکینز در این کتاب از بازسازی مفهوم هویت اجتماعی برای کاربرد جامعه‌شناختی بهره گرفته و برای این کار، به ایجاد ارتباط بین مدل‌های انضمامی و انتزاعی هویت که نوعی پیوند میان ساختار و کنش است، توجه نموده است. ▫️از دیدگاه او، هویت فردی جدای از زندگی اجتماعی مردم معنا ندارد. اشخاص، منحصر به فرد و متغیر هستند اما خود بودن به طور کلی امری است که به شیوه اجتماعی ساخته می شود. یعنی در فرآیندهای جامعه‌پذیری و کنش متقابل اجتماعی بدست می‌آید. 🔸ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 آشفتگی جنسیتی، اثر جودیت باتلر Butler, Judith. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. ⁉️ آیا جنسیت از بدو تولد با ماست یا ما مطابق ارزش‌هایی که فرا گرفته‌ایم، جنسیتی خاص را به «کنش» درمی‌آوریم؟ ♦️باتلر - فیلسوف پساساختارگرا، فمینیست و محقق آمریکایی- در کتاب «آشفتگی جنسیتی» (1990) سعی دارد از دریچه ی لنز نظری خود یعنی برساخته گرایی اجتماعی، به این پرسش‌ها پاسخ دهد. ♦️از دیدگاه باتلر، جنسیت به‌ جای آنکه بخشی از ماهیت ما باشد، امری «کنشی» است. یعنی ساختاری اجتماعی و گفتمانی دارد و در عمل نمود می یابد. ♦️در گفتمان، افراد به عنوان عاملان اجتماعی فرض می شوند که به روش های خاص، جنسیتی می شوند. این مفهوم سازی از جنسیت به عنوان چیزی است که انسان انجام میدهد نه آنچه هست یا دارد. ⭕️ بر این اساس، از دیدگاه باتلر «جنسیت انجام کنشی پیوسته و مداوم است» و هر شخص به تنهایی آن را بازتاب نمی دهد. بلکه همیشه در حال بازتاب جنسیت همراه با دیگران یا برای دیگران است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📚 دانشگاه، هویت و سیاست زندگی زنان ✍️ مولف: مهری طیبی نیا، 1396 ♦️ در دو دهه اخیر در جامعه ایران و توسعه ی مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه، فرصت حضور و مشارکت اجتماعی آن ها را افزایش داده و با حضور زنان در مراکز دانشگاهی و شغلی، که در اغلب موارد با نقش های مادری و همسری در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بسترهای جدیدی برای ایفای نقش و برساخت هویت زنان شکل گرفته است. موقعیت های چند وجهی که در قالب چند نقش متفاوت و گاه متضاد توانسته تصویر جدید و تیپ های هویتی جدیدی از زنان را شکل دهد. 📖 کتاب «دانشگاه، هویت و سیاست زندگی زنان» تلاش کرده در قالب شش بخش مختلف، ابعاد هویت زنانی که همزمان دارای چند نقش همسری، مادری، کارمندی و دانشجویی هستند را مورد بررسی قرار دهد. ✅ بخش های شش گانه این کتاب عبارتند از: 🔹 بخش اول: شناخت انگیزه های زنان و نقش آن ها در تحولات هویتی 🔹 بخش دوم: شناخت و بررسی نوع تعاملات زنان در فرآیند تحول و هویت یابی 🔹 بخش سوم:شناخت ایده آل های هویتی از منظر زنان و نقش آن ها در شکل دهی به هویت زنانه 🔹 بخش چهارم: پیامدهای تحول هویتی زنان در فرآیند هویت یابی 🔹 بخش پنجم: پیامدهای این تحول بر ابعاد هویت معنوی و دینی زنان 🔹 بخش ششم: نتیجه­ گیری 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"هویت جنسیتی مادران و دختران، شکاف یا تفاوت؟" ✍نویسنده: خدیجه سفیری، سیده عقیله محمدی. 🔰در این مقاله، نویسنده به بررسی نگرش دوگروه مادران و دختران در زمینه هویت جنسیتی با روش پیمایش و پرسشنامه می‌پردازد. 📊جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، دارای سن 20 تا25 سال ساکن شهر تهران و مادرانشان را تشکیل می دهند. حجم نمونه 344 نفر و شیوه نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. 📝نتایج به‌دست آمده نشانگر وجود تفاوت بین مادران و دختران به لحاظ نگرش به هویت جنسیتی خود می‌باشد، بدین ترتیب که مادران بیشتر نگرشی سنتی به هویت خود دارند و دختران نگرشی مدرن به هویت جنسیتی خویش دارند. 🔸در حوزه وظایف خانگی، دختران بیشتر برابری زن و مرد را مطرح نموده‌اند. مادران در پای‌بندی به کلیشه‌های فرهنگی قوی‌تر بودند. با بالا رفتن تحصیلات مادران، نگرش سنتی آنان کاهش می‌یافت و با تأهل دختران نگرش آنها بیشتر سنتی می‌شد. 🌀لینک مقاله: https://social.um.ac.ir/article_38912.html 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📚 تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، آنتونی گیدنز، 1991 🔹 مدرنیته ماهیت کلی زندگی روزمره و شخصی ترین جنبه های فعالیت انسانی را به شدت تغییر داده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های مدرنیته، پیوستگی فزاینده بین تأثیرات جهانی شدن و تمایلات شخصی است. 🔹 این کتاب با تکیه بر ایده‌های پیدایش مکانیسم‌های جدیدی از «هویت شخصی» تمرکز دارد که توسط نهادهای مدرنیته شکل می‌گیرند و در عین حال آنها را شکل می‌دهند. 🔹 یعنی هویت یا "خود" موجودی منفعل نیست که توسط تأثیرات خارجی تعیین شود. در عوض، افراد در جعل هویت خود نقش دارند و به تأثیرات اجتماعی کمک می‌کنند. 🔹همچنین گیدنز تحلیل نموده که چگونه بی‌معنایی شخصی - احساس اینکه زندگی هیچ چیز ارزشمندی برای ارائه ندارد - در شرایط مدرنیته به یک مشکل اساسی روانی تبدیل می‌شود. 🔹در نهایت این کتاب با بحث در مورد «سیاست زندگی» به پایان می رسد. سیاست رهایی بخشی که خواستار کاهش یا لغو کامل استثمار، نابرابری و ستمگری در دوگانه های همچون طبقه ممتاز / طبقه کارگر، سفید پوست/ سیاه پوست، مرد/ زن و ... است. 🔹 سیاست رهای بخش بر اولویت اصول اساسی عدالت، برابری و مشارکت تاکید می ورزد و بر این مبنا قرار دارد که رهانیدن زنان از موقعیت های ستمگرانه، همچون دیگر سیاست رهایی بخش مستلزم پذیرش ارزش های اخلاقی است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"تحلیل جامعه‌شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان" ✍نویسنده: اسدالله نقدی و همکاران، ۱۳۹۷. 🔰امروزه، با گسترش مصرف‌گرایی و افزایش تمایلات مصرفی در عرصۀ جهانی، تحولات فرهنگی و ساختاری سبب دگرگونی و تغییر در هویت زن سنتی و بازاندیشی در هویت وی شده است. 🚺افراد، بویژه زنان، با گرایش به مصرف بیش‌ازحد کالاها برای رفع نیاز، سعی دارند جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگران برای خود کسب کنند. 📊در این پژوهش، تأثیر مصرف‌گرایی بر بازتعریف هویت زنان دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان بررسی شده و با استفاده از پرسش‎‌نامۀ محقق‌ساخته، 384 نفر از زنان شهر اصفهان را مورد ارزیابی قرار داده است. 🔻نتایج تحلیل نشان می‌دهند همبستگی‌های معناداری بین متغیرهای مصرف‌گرایی و بازتعریف هویت زنان، نابرابری اجتماعی و مصرف‌گرایی، نابرابری اجتماعی و بازتعریف هویت زنان و بین جهانی‌شدن و مصرف‌گرایی وجود دارد. بعلاوه، متغیرهای مصرف‌گرایی و جهانی‌شدن و نابرابری اجتماعی تأثیر بیشتری بر بازتعریف هویت زنان دارند. 🔸همچنین، بین زنان دهه‌های 50 و 60 در رابطه با مصرف‌گرایی تفاوت وجود دارد. میل به مصرف‌گرایی هرچه بیشتر بین زنان در اوایل دهۀ 50 در ایران رشد چشمگیری داشت؛ اما در اواخر این دهه به‌دلیل انقلاب اسلامی که رنگ مذهبی داشت و همچنین کاهش حضور فرهنگ غربی، مصرف‌گرایی و تظاهر به مصرف بیش‌ازحد کاهش چشمگیری داشت؛ اما در دهۀ 60 و با پایان‌یافتن جنگ هشت‌ساله و ازبین‌رفتن شرایط خاص اقتصادی و سیاسی آن دوره دوباره موج مدگرایی در جامعه آغاز شد. 🔹از سوی دیگر، ورود زنان به عرصه‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها و دورشدن از فضای خصوصی خانه آنها را برای بازتعریف هویتی متفاوت از هویت سنتی آماده کرده بود. همین امر بر گرایش زنان به بازتعریف هویت خود تأثیرات بسزایی داشته است؛ بنابراین، همان گونه که شواهد نشان می‌دهند دهۀ 60 اوج تغییرات هویتی زنان در ایران بوده است؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازتعریف هویت زنان، عامل مصرف‌گرایی است. 🌀لینک مقاله: https://jas.ui.ac.ir/article_22919_0a80ef0952bc6aacefb3db44ab8d55b0.pdf 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
📍خویشتن‌داری هویتی زن ایرانی، سرمایه ای مغفول 🖋فاطمه ترکان 🔹جریان غرب در جنگی فرهنگی_تمدنی با به کارگیری ابزارهای مختلف شناختی، رسانه ای و به پشتیبانی جریان سرمایه داری در بستر صنعت مد و مصرف گرایی و جلوه گری، چندین دهه است هویت زن مسلمان ایرانی را مورد عظیم ترین و بی رحمانه ترین حملات قرار داده است. 🔹نمود این نبرد بزرگ، آنچه بود که در جریان اتفاقات سال ۱۴۰۱ با شعار دروغین زن-زندگی-آزادی بروز و ظهور یافت و متاسفانه جریان حاکمیتی و متولیان دینی را دچار نوعی انفعال کرد. 🔸اما آنچه در این بین، بعنوان سرمایه ای عظیم اجتماعی در اغلب تحلیل های جامعه شناختی مورد غفلت قرار گرفت، کنش قاطبه زنان ایرانی در برابر این جریان است. 🔸بانوان و دخترانی که علیرغم همه هجمه های دشمن و کاستی های موجود جامعه، باز هم هویت زن ایرانی را به رخ کشیدند و به پشتوانه آن در برابر تمام فراخوان های اردوگاه دشمن، خویشتن‌داری کردند. 🔸این زنان در شرایطی که کشف حجاب بلحاظ روانی، اجتماعی و قانونی بسیار کم هزینه بود، باز هم حجاب خود را ولو بصورت ناقص حفظ کردند و در حقیقت از هویت ایرانی_اسلامی پاسداشت نمودند. 🔸این گنجینه مهم باید پشتوانه حرکت تمام ارکان حاکمیتی در حراست از هویت زن قرار گیرد. در این تقابل روایت ها، باید مراقب بود در دام تحلیل های مغرضانه و دروغین که حیا و حجاب را فاقد پشتوانه اجتماعی می‌داند، نیفتیم. چرا که دشمن بدنبال نمایش نسلی فاقد پایبندی به ارزش های دینی و القای ترس در بدنه جبهه حق و در نتیجه انفعال آن است. 🔸حقیقت زن ایرانی و روایت صحیح همان است که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده اند: ✨"حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زنها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغهای غربی وارد کرده." ۱۴۰۱/۵/۵ 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📍نقشه جامع هویت زن در اسلام 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
S_behavior.png
224K
«جنس» و «جنسیت» از واژه ‏هایی هستند که به ویژه در مباحث زنان، بسیار از آن‏ها استفاده می‏شود. قرابت لفظی این دو در زبان فارسی، موجب شده است که درگفت و گوهای عمومی، به اشتباه، به جای یکدیگر به کار روند. این درحالی است که این دو واژه، نزد کارشناسان امور زنان، معانی کاملا متفاوتی دارند. در دهه‏ های اخیر، دربارة تفاوت‏های جنسی و جنسیتی زنان و مردان، نظریات متعدد و متفاوتی مطرح شده که در دوسته ی کلی ذات گرایی و برساخت گرایی قابل تقسیم هستند. شواهدی علمی در دست است که نشان می‏ دهد همة انسان‏ها از بدو تولد، دارای جریان ‏هایی الکتریکی در مغز هستند که هدایت گر رفتارهای انسانی آنان است. غیر از این، زن و مرد از جهاتی اساسی با یکدیگر متفاوتند. در حقیقت می‏توان گفت که یک زن به هنگام تولد، زن به دنیا می ‏آید. زنان و مردان با استعدادها و تمایلاتی متولد می‏ شوند که از هزاران سال پیش تا کنون، در آن رشد یافته ‏اند. امروزه بر مبنای همین شواهد و قرائن علمی، فمنیست‏های پست مدرن، تفاوت‏های جنسیتی و نقش ‏های متناسب با ویژگی‏ های بیولوژیکی زن و مرد را پذیرفته‏ اند. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"تحلیل جامعه شناختی هویت زن در سینمای مهرجویی و بیضایی" ✍نویسنده: غلامرضا آذری، علی تاکی، 1390. 🔰درسال های اخیر، فیلم به عنوان یک رویداد اجتماعی بیشتر مورد توجه بوده است. 📃در این مقاله به تحلیل جامعه‌شناختی پیرامون بررسی هویت زن در چند فیلم برگزیده از این دو سینماگر پرداخته و از میان ۲۷ فیلم بلند، ۱۴ فیلم به روش نمونه گیری خوشه‌ای ای برگزیده شده است. 📍در این آثار هویت زن به عنوان متغیر اصلی است که به شاخص های هویت شخصی، هویت نقشی مسلط، اعتماد بنیادین، سبک زندگی و غیره وابسته است. ▪️هویت شخصی به عنوان یک کنش در ساختار جامعه جدید و در تقابل با پدیده جهانی شدن است. "نظارت و کنترل بدن" از مقوله های مرتبط با هویت شخصی است که یکی از ابزارهای اساسی بویژه در زنان است تا شخص بتواند روایت معینی از هویت شخصی خویش ارائه دهد. ▫️اعتماد بنیادین به معنای اعتماد به دنیای عینی و ملموس و همچنین اعتماد به همیشگی بودن دیگران که از تجربیات نخستین مراحل کودکی سرچشمه می گیرد، است. ✔️در این پژوهش، هویت شامل زیر مقوله های هویت شخصی، سبک زندگی و هویت نقشی مسلط است: ۱. هویت شخصی شامل رده‌های اعتماد بنیادین، ارزش‌ها و نگرش‌ها، هویت دینی و نظارت و کنترل بر بدن است. ۲. سبک زندگی شامل نحوه گذراندن اوقات فراغت(مطالعه، ورزش، تماشای تلویزیون، خیاطی، مکالمه تلفنی و غیره)، چگونگی تقسیم کار خانه و انجام‌ مهارت‌های عرفا مردانه(اسب سواری، رانندگی و غیره) می شود. ۳. هویت نقشی مسلط نیز شامل همسری، شغل و مادری است که در آثار سینمایی مورد توجه بوده اند. 🌀لینک مقاله: https://sbq.abhar.iau.ir/article_701957.html 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02 # سینما