eitaa logo
مطالعات هویت زنان
347 دنبال‌کننده
85 عکس
15 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
"اختلال هویت جنسیتی و ابعاد اجتماعی آن: بررسی پدیده نارضایتی جنسی در ایران" ✍نویسنده: فاطمه جواهریان، زینب کوچکیان، ۱۳۸۵. 🔹هويت جنسي كه بخش قابل ملاحظه‌اي از هويت هر انسان را تشكيل مي‌دهد، دربردارنده تصويري است كه هر فرد به عنوان يك مرد يا زن از خود دارد. 🔸به طور معمول مختصات جنسي و جنسيتي مردم با يكديگر هماهنگ است، اما گاهي مختصات جنسي و جنسيتي افراد با يكديگر ناسازگار است. در ادبيات علمي براي اين شرايط از اصطلاح Trsnssexuality استفاده مي‌شود. اين اصطلاح به واژه‌هاي متفاوتي همچون نارضايتي جنسي، تغييرجنس‌خواهي، روان تغييرجنس‌خواهي، تبدل‌خواهي جنسي، دگرجنس‌خواهي ترجمه شده است. 🔹هرچند شمار افراد مبتلا به وضعيت نارضايتي جنسي نسبت به مبتلايان به بيماريها و اختلالات ديگر اندك است، اما از آنجا كه اين شرايط بر نظام شخصيتي و رفتاري و در نهايت بر سازگاري اجتماعي افراد تأثير مي‌گذارد و مي‌تواند به يك منبع بحران هويت تبديل شود. 🔸پدیده نارضایتی جنسی و گرایش به تغییر جنس در ایران هم از نظر زمینه های شکل گیری و هم از نظر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دارای آثار اجتماعی است. 🔹این پژوهش با روش پیمایش و بر اساس مصاحبه با کارشناسان مسئول ساماندهی به پدیده تغییر جنس و مصاحبه های نیمه ساخت یافته با ۴۰ نفر از ناراضیان جنسی انجام شده است. 🔸یافته ها و نتایج حاکی از آن است که هرچند نارضایتی جنسی و اقدام برای تغییر جنس در نظام حقوق ایران امری مجاز است، اما افراد مبتلا به این وضعیت در حوزه خصوصی و عمومی با مشکلات اجتماعی و فرهنگی متعددی مواجه هستند. 🔹در نظام فقهی و حقوقی ایران، افراد نارضای جنسي که به تغییر جنسیت می پردازند، براي تحصيل، ازدواج و اشتغال با مانع قانوني خاصي مواجه نيستند، اما مشكلاتي كه با آن مواجه‌اند بيشتر جنبه فرهنگي ـ اجتماعي دارد. فقدان ارتباط رضایت‌بخش با خانواده، اطرافيان و مردم، مورد سوءظن و قضاوت های منفی بودن، عدم برخورداری از یک نظام حمایتی، مشکلات زیستی و بروز انحراف های رفتاری همچون خودکشی، فرار از خانه، پناه بردن به روابط جنسی نامشروع و غیره از جمله این مشکلات است. 🌀لینک مقاله: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2054-fa.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2023-11-25_09-37-38.png
258.6K
🎞 حرف های زنانه؛ 2022 🎬 این داستان قبل از اینکه به دنیا بیایی به پایان می رسد... ♦️فیلم سینمایی Wemon Talking که یک درام فمینیستی است، بر اساس رمانی به همین نام و با الهام از رویدادهای حقیقی جامعهٔ منونایت ساخته شده‌است. ♦️در سال ۲۰۱۰، هشت زن از مستعمره منونایت منزوی، پس از این‌که فاش شد مردان جامعه آن‌ها سال‌هاست که شبانه به زنان جامعه مواد مخدر داده‌اند و به آن‌ها تجاوز جنسی کرده‌اند، در تلاش‌اند تا واقعیت‌شان را با ایمانشان آشتی بدهند. ♦️مجتمع مسیحیان محافظه‌کار منونایت؛ که در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی، به محل رخداد جنایاتی هولناک اما خاموش تبدیل شده‌بود. جایی که بیش از صد زن و دختر، پس از بی‌هوشی در خواب به سبب حمله‌ی شیمیایی، مورد تجاوز گروهی از مردان قرار می‌گرفتند. پس از سال‌ها فریب و سرکوب زنان با بهانه‌ها و خرافاتی مثل عقوبت الهی یا دخالت شیاطین، زنان کلونی بالاخره عاملان حملات شبانه را می‌شناسند، و در واقعیت و سال ۲۰۱۱، دادگاهی هم برای محاکمه‌ی متجاوزان برگزار می‌شود. ♦️فیلم حرف های زنانه، استعاره‌ای بزرگ است. تقریبا هر عنصری از فیلم را می‌توان ورای نقش ظاهری و عینی‌اش، نماد چیزِ دیگری دانست. ♦️«حرف زدن»، همان روایت‌گری افشاگرانه‌ی قربانیان تجاوز را نمایندگی می‌کند، و تلاش زنان برای تصور جهان مطلوب‌شان، هدف غایی مبارزات علیه تبعیض جنسیتی را. لینک فیلم: https://ifilo.net/v/ez9WH6R 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب، ۱/۹/۱۴۰۲ 🔷 تشکر میکنم از بانوان ورزشکار‌. از آن بانویی که با حجاب کامل، پرچم این دوره از ورزش های آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا، هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. 🔷 تشکر می کنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اعطای مدال، حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد. 🔷 تشکر میکنم از‌ آن بانویی که با کودک نوزاد خودش، در آغوش، رفت روی سکّو و مدالش را گرفت؛ این یک حرکت نمادین است؛ این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
✅"رابطه کنش سبک های تفکر و سبک های هویت" ✍نویسنده: بهرام جوکار، ۱۳۸۵. ▪️این پژوهش، با بهره گیری از نظریه خودگردانی ذهنی استرنبرگ و مدل سبک های هویت برزونسکی، بر روی ۲۳۹ نفر از دانشجویان دختر (113 نفر) و پسر (126 نفر) رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز، چگونگی ارتباط سبک های تفکر و سبک های هویت را مورد بررسی قرار داده است. ▫️مطابق مدل برزونسکی، سبک های هویت عبارتند از: اطلاعاتی، هنجاری و گسیخته - اجتنابی. 🔸این سبک‌ها به راهبردها یا فرآیندهای برخورد با تعارض‌های هویت اشاره دارند. به عبارت دیگر، سبک‌های هویت، ترجیح نسبی افراد برای به کارگیری شیوه‌های خاص حل مسائل هویتی و پردازش اطلاعات مربوط به خود است. ♦️افرادی با سبک اطلاعاتی در برخورد با مسائل هویتی به شیوه کنشی عمل می کنند. این سبک با ویژگی هایی همچون مسئله مداری، هوشیاری در تصمیم گیری، استقلال در قضاوت و غیره رابطه دارد. ♦️در سبک هنجاری فرد در برخورد با مسائل به شیوه واکنشی عمل می کند. ویژگی هایی همچون، وظیفه شناسی، کمک خواهی، نابرابری در برابر ابهام و غیره ارتباط دارد. ♦️افرادی با سبک گسیخته_ اجتنابی اهمال کار هستند و تا حد ممکن سعی در به تاخیر انداختن موقعیت‌های تعارض انگیز و تصمیم‌گیری دارند. این سبک هویت با هیجان‌مداری، خود معلولی، راهبردهای نامطلوب تصمیم گیری و غیره مرتبط است. 🔹یافته های پژوهش وجود رابطه میان سبک های تفکر و هویت را نشان می دهند. نتایج حکایت از آن دارد که هر یک از سبک های هویت، توسط نیم رخ متفاوتی از کنش سبک های تفکر پیش بینی می شوند. 🌀لینک مقاله: https://www.sid.ir/paper/120343/fa 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
"تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید" ✍نویسنده: آنتونی گیدنز، ۱۳۷۸. 🔹اين کتاب براي نخستين بار ارتباطی مطلوب بين مجموعه‌ي آثار آنتوني گيدنز درباره‌ي جامعه‌شناسي تجدد و روان‌شناسي انسان مدرن برقرار می سازد. 🔸مسئله تجدد به صورت یکی از مباحث بنیادین جامعه شناسی در سال های پایانی قرن بیستم درآمده است. تجدد تغییراتی ریشه ای بر کیفیت زندگی روزمره پديد می آورد و بر خصوصی ترین وجوه تجربیات فرد تاثیر می گذارد. 🔹تجدد به عنوان نوعی نهاد اجتماعی است که به طور مستقیم با زندگی فردی و با "خود" در هم می آمیزد. در واقع یکی از ویژگی های متمایز تجدد عبارت است از تاثیرات متقابل فزاینده بین دو "حد نهایی" برون مرزی و درون مرزی یا به عبارت دیگر، بین تأثيرات جهانی و گرایش های درونی. 🔸" خود" مفهوم منفعلی نیست که صرفا تحت تأثيرات بیرونی شکل گرفته باشد؛ بلکه افراد ضمن ساختن و پرداختن هویت شخصی خویش، صرف نظر از کیفیت محلی یا موضعی اعمال و افعال آنها، به طور مستقیم در ایجاد و اعتلای بعضی از تأثيرات اجتماعی جهانی نیز مشارکت دارند. 🔹عصر تجدد کنونی، نوعي بازتابندگي گسترده‌ي نهادهاي نوين اجتماعي است که بر رخدادهای نزدیک و بر خصوصی ترین وجه فرد "خود" نفوذ کرده و تاثیر می گذارد. امروزه گرايش محسوس نهادهاي جديد به جهاني‌شدن، همراه با تغيير شکل زندگی اجتماعی، پیامدهای ژرفی را بر فعالیت ها و به ویژه "هویت شخصی" افراد داشته است. 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
✍️ هویت جنسی زن در فیلم ابلق 🎬 فیلم ابلق آخرین ساخته نرگس آبیار است که به موضوع "تعرض به زنان" می‌پردازد. وجه مشترک و پررنگ فیلم‌های آبیار، توجه به مسائل اجتماعی زنان است. او اینبار نیز از دریچه نگاه زجر کشیده ی یک زن؛ روایت گر خشونت، آزار و ستم روا شده به زنان قصه‌اش است. ♦️ابلق مانند اکثر فیلم‌های دهه نود که سردمدار ژانر فلاکت و بدبختی در قشر پایین جامعه هستند، داستان خود را حول خانواده‌ای فقیر در محله‌ای به نام زورآباد روایت می‌کند. ♦️ابلق زنی را روایت می کند که در مقابله با رنجی که متحمل می شود، هیچ قوه‌ای را به فعل تبدیل نمی‌کند و نمی تواند تبدیل به یک قهرمان کنشگر شود. ♦️ترسیم یک الگوی زنانه با شخصیتی ستم دیده و مظلوم اما بدون کنشِ اجتماعیِ صحیح، مهمترین محور ابلق است که می خواهد پیامدهای زندگی زنی عفیف در کنار همسری بی مسئولیت و جامعة ای مملو از مردانی اغواگر با اشتهایی سیری ناپذیر را نشان دهد و در این کار موفق بوده است. ♦️ابلق که به معنای سیاه و سفید است، بخشی از جامعه ی زنان و سکوت آن‌ها در مقابل خشونت، بی احترامی، تبعیض، سختی کار، ظلم به دیگر زنان و تعرض را روایت می کند. ♦️کاری که جامعة سرکوب گر نسبت به زن در نهایت امر انجام می دهد، قربانی کردنِ خودِ قربانیست.. و این نتیجة نهایی ابلق در مورد هویت بحران زدة یک زن در مقابل محیط ناایمن اجتماعی است که با مردانی به اصطلاح آبرودوست و مصلحت اندیش، مدیریت و توجیه می شود. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
نشست آنلاین تحولات هویت محور در مناسبات فرهنگی جدید خانم علاسوند.mp3
11.28M
«تحولات هویت محور در مناسبات فرهنگی جدید» 🎙سخنران: خانم دکتر علاسوند 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
زن فلسطینی؛ زن انقلاب اسلامی ✍ زهرا راد ✅زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان می‌دهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی می‌یافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمی‌شد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آن‌را از سکون به حرکت آورده است. ✅انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یک‌سو و جدال و خصوت و مبارزه بی‌پایان باز هم با مردان، از سوی دیگر می‌رهاند.زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز می‌یابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک می‌ببیند. ✅سال‌های مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ تا با هویت مومنانه‌اش در بستر انقلاب تحقق یابد. ✅ انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازه‌ای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زنده‌ای از زن موحد، پیش‌روی جهانیان ‌نهاد و این‌چنین امکان وقوع این نسخه‌ فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه». ✅طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که این‌گونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.» ✅این تعرف نشان می‌دهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته می‌شود. یکی این‌که هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن می‌تواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال می‌بیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند. ✅نکته دیگر این‌که این الگو، زن انقلابی را در افق تمدنی تعریف می‌کند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی می‌کند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی را به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام می‌دهد. زن انقلابی ، فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان می‌دهد. https://www.hawzahnews.com/news/1118672/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
"بازخوانی هویت زن در سنت علوی" ✍رقیه السادات مومن، ۱۴۰۰. 🔰یکی از بارزترین جنبه های مظلومیت حضرت علی (ع) عدم پرداختن همه جانبه به مسئله زن در دیدگاه و سیره ایشان است. اما بررسی مسئله زن در سنت علوی امر آسانی نیست؛ چرا که برخی احادیث منسوب به ایشان، آهنگی ملامت گر و تنقیص کننده دارد. از این رو، برای نشان دادن دیدگاه جامع امام درباره زن، تنها توجه به بخشی از سخنان ایشان نادرست است و باید به سیره و رفتار هم توجه نمود. 🔸به منظور تبیین عوامل موثر در شکل گیری هویت زن در سنت علوی، ابتدا مباحث مربوط به هویت معرفتی زن، از بعد قوه، قابلیت، استعداد وجودی و جایگاه وی در هستی را به دست آورد؛ سپس زن را در منظر علوی از حیث صورت، فعلیت و میزان ظهور و بروز توانایی هایش بررسی نمود. 🔹بدین معنا که پس از تبیین معرفت‌شناختی هویت وجودی زن از دیدگاه علوی؛ ظهور و بروز هویت حقیقی وی در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و آموزشی، سیاسی، نظامی و حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. 🌀لینک کتاب https://www.gisoom.com/book/11697004/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C/ 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔@identity02
✅ اوّلین نشست تخصصی 《هویت جنسیتی، اختلالات، چالش ها》 👥 با حضور: 👤 جناب آقای دکتر محسن عزیزی ابرقوئی "دکتری روان شناسی تربیتی" 👤جناب آقای دکتر سید علی مرعشی "پزشک و دکتری تخصصی روان شناسی" 👤سرکار خانم دکتر مهری نجات "متخصص روان پزشکی" 👤دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه مهدوی " کاندیدای دکتری روان شناسی " 📟 ۳ساعت وبینار رایگان 📆 پنج شنبه، ۷ دی ماه ⏰ ساعت ۹ صبح ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ 📝 اعطای گواهی معتبر ویژه شرکت کنندگان ❌ شماسه ثبت نام : 🌐 @razavipour50
هدایت شده از سعید خانی
🔰 کرسی علمی ترویجی «تعارض کار/خانواده؛ امری زنانه یا مردانه؟ چالش‌ها و راهکارها (با رویکرد حکمرانی اسلامی)» 🌺 ارائه: دکتر راحله کاردوانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهرستان 🌺 ناقدان: حجت الاسلام دکتر عبدالرسول احمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتر ناهید سلیمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🌺 دبیر علمی: فریبرز راهدان، قائم مقام پژوهشکده الهیات و خانواده 🔹 سه‌شنبه ۵ دی، ۱۰ صبح تا ۱۲ 🔹 خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔸 مشاهده برخط: m8r.ir/1001 🇮🇷 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی _ گروه حکمرانی اسلامی 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان _ پژوهشکده الهیات و خانواده 🌐 eitaa.com/cmir_parliran 🌐 eitaa.com/Morsalat_ir
"انگیزش های نویافته تحولات هویتی زنان در آموزش عالی" ✍نویسنده: مهری طیبی‌نیا، جبار رحمانی؛ ۱۳۹۵. 🟢همزمان با تحولات مدرن و تجربه تجدد، دگرگونی های متعددی در سبک زندگی روزمره افراد ایجاد شده است. تحولاتی که زنان نیز به عنوان عاملانی با نقش های جنسیتی متفاوت در جامعه تجربه خواهند کرد و به دگرگونی معناهای ذهنی و به تبع آن دگرگونی در نقش های اجتماعی آنها می انجامد. 🔴این تغییرات در انگیزه و تمایلات زنان که به دنبال تحقق هویت خود و انتخاب مسیرهای جدید در راستای آرمان های هویتی هستند، موثر بوده و آنها را به سمت بازاندیشی در هویت و تغییرات فردی و اجتماعی هدایت خواهد کرد. 🟣این مقاله با روش نظریه زمینه ای به بررسی عملکرد و تجربه انگیزشی زنان از منظر خودشان و با منطق ذهنیت کنشگر فردی پرداخته و از طریق مصاحبه با زنانی که همزمان نقش همسر، مادر، شاغل و دانشجو را دارند، به ارائه یک تیپولوژی هویتی از زنان مورد مطالعه با تاکید بر فرایند ورود به آموزش عالی می پردازد. 🟠یافته های پژوهش نشان می دهد شرایطی همچون تجربه تجدد و تغییرات نظام ارزشی حول محور زنان، ورود زنان به بازار کار، گسترش فضاهای آموزشی و سرمایه های اجتماعی نمادین در ملازمت با انگیزه های فردی و اجتماعی در زندگی روزمره زنان منجر به ظهور انگیزشی نو در آنها شده و زنان طی این فرایند برای کاهش تنش های حاصل از عدم تحقق انگیزه ها و نیازهایشان، استراتژی تحصیل و اشتغال را به عنوان راهبردهای تحقق اهداف خود برگزیده اند که در این مقاله، بر راهبرد تحصیل تاکید شده است. 🟡در پایان، چهار دسته بندی انتزاعی از انگیزش های نویافته زنان مورد مطالعه ارائه داده که شامل 1) انتخاب تحصیل به مثابه ابزار مبارزه و رقابت 2) تحصیل به عنوان طرحی مبهم 3) تحصیل و اشتغال به منظورتحقق خود 4) تحصیل و اشتغال به عنوان مسیری برای ارتقا، آینده نگری و استقلال مالی 🔵لینک مقاله: https://sid.ir/paper/136851/fa 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔مطالعات هویت زنان: @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌿 انعطاف؛ رمز نگاه خلاّقانه زنان 🎙 دکتر مریم اردبیلی مشاهده قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔مطالعات هویت زنان: @identity02
📍بانوانی با لباس اقوام مختلف ایرانی در دیدار با رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب، در ششم دی ماه ۱۴۰۲؛ بانوانی با لباس اقوام مختلف ایرانی حضور داشتند. ✅ نوعی ابراز هویت قومی توسط این بانوان مشهود است که یک پیام به سیاست‌گذاران حوزه عفاف و حجاب می‌دهد؛ آن هم پذیرش تنوع و تکثر در مساله پوشش زنان در کشور در چارچوب شرعی است. ✅ هویت جنسیتی در ارتباط متقابل با نحوه پوشش زنان است‌. بطوریکه با تغییر نوع پوشش، نحوه بروز زنانگی نیز تغییر می‌کند. ✅ اگر کشوری بخواهد اصالت و گذشته خود را حفظ کند لازم است به تنوع پوششی زنان اهمیت دهد و از آن پاسداری نماید. 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔مطالعات هویت زنان: @identity02
🔰"جنسیت، هویت زنانه و مشارکت سیاسی در ایران" ✍نویسنده: اعظم دستوری و همکاران، ۱۴۰۱. 💠هویت زنانه در ایران موضوعی اجتماعی بوده و در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران انعکاس بیشتری داشته است. هویت زنانه مبتنی بر ویژگی‌های کنش فردی و جمعی زنان در محیط اجتماعی است و تاثیر آن را می‌توان در فضای رقابت‌های انتخاباتی مشاهده کرد. ♦️متغیرهای زمینه‌ای مانند سن، تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل و هویت‌های فردی عامل اصلی شکل‌گیری هویتی بوده و بر مشارکت و کنش سیاسی زنان جامعه ایرانی تاثیر گذاشته است. 🔸نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان هویت، جنسیت و مشارکت سیاسی رابطه درهم‌تنیده‌ای برقرار است و جنسیت و هویت زنانه تاثیر مثبتی بر مشارکت سیاسی در ایران دارد. 🔹زنان از دیرباز در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی ایران حضور داشته‌اند. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه مردم، اعم از زن و مرد، به طور مساوی حق شرکت در انتخابات را دارند و هیچ تفاوتی برای رأی دادن، نامزد و انتخاب شدن بین زن و مرد وجود ندارد. با این وجود مشارکت زنان در ایران به طور عمده به حضور در پای صندوق‌های رأی که از کم هزینه‌ترین اشکال مشارکت است،محدود مانده است. ♦️زنان ایرانی از اراده لازم برای نقش‌یابی سیاسی برخوردار بوده‌اند. دفاع مقدس توانست اراده زن ایرانی را ارتقاء داده و آنان نقش اجتماعی ایفا نماید. 🔸مشارکت زنان ایرانی در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، زیرساخت‌های ظهور هویت جدیدی را به وجود آورد که می‌توان از آن به‌عنوان "انگاره رهایی‌بخش" در روند مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان نام برد. 🌀لینک مقاله https://sm.psas.ir/article_700896.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
📍بدن و هويت 🔶 بدن پدیده پیچیده ای است كه شامل مولفه های فیزیولوژیک، روان شناختی و جامعه شناختی میشود. 🔶 بدن به منزله ی مستقیم ترین و در دسترس ترین قرارگاهی است که می‌تواند حامل و نمایشگر شکل های هویتی باشد. 🔶 بدن مانند رسانه ای است که فرد از طریق آن خود را به دیگران معرفی و با آن به تعاملات اجتماعی راه پیدا می‌کند. 🔶 فردی دارای هويت موفق است که دارای یگانگی و ثبات درونی باشد و به پاسخ های روشنی از سوال های "من کیستم؟" و "به کجا میروم؟" دست یافته باشد. 🔶 فرد دارای هويت موفق، مدیریت ذهنی و بدنی دارد و در معرفی خود به جامعه؛ از ثبات درونی، ارزش های فردی و اجتماعی، و اهداف خود محافظت می‌کند. 🔶 یکی از دلایل چالش های متعدد هویتی در عصر مدرن، به کالایی شدن بدن باز می‌گردد. هويت های موفق در برابر کالایی شدن بدن خود مقاومت می‌کنند. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
🎞 full time, 2021 فیلم فرانسوی «تمام وقت» داستان سخت و تلخ زندگی روزانه یک زن فرانسوی را در موقعیت مادری بدون همسر و شاغلی که شغلش با فاصله زیاد از سطح مدرک تحصیلی دانشگاه اوست نشان می‌دهد. تمام سختی اداره زندگی او با بحران اعتصابات حمل و نقل در فرانسه که مجبور است از حومه پاریس به مرکز آن هر روز سفر کند، به یک زندگی هولناک تبدیل شده است... هویت مادری و بحران ها و تعارض های پیرامونی اش، موضوع اصلی فیلم تمام وقت است و نشان میدهد شرایط زندگی زنان چگونه می‌توانند بر نقش های جنسیتی آنها اثرگذار شوند. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
🔆 روز مادر؛ یادآوری و گرامیداشت شکوه زنانگی 💧روز مادر یک مناسبت تاریخی مهم است که در اشکال مختلف در سراسر جهان مشاهده می‌شود. عامل مشترک در بین تمامی روز مادرها در کشورهای مختلف، یادبود یک زن مهم در تاریخ آن کشور است. 💧با این‌که روز مادر یک موضوع جهانی به نظر می‌رسد که همه به آن توجه ویژه‌ای نشان داده اند، اما همه کشور‌ها این روز را در یک تاریخ یکسان جشن نمی‌گیرند و وابسته به یک واقعه مذهبی، ملی، تاریخی، سیاسی یا افسانه‌ای است. 💧در کشورهای اروپای شرقی گرامی‌داشت روز مادر همان روز جهانی زن، یعنی ۸ مارچ است. در برخی از کشورهای کاتولیک نیز روز تولد مریم مقدس را روز مادر می‌دانند و کشور ایران افتخار تجلیل از مقام مادر در روز میلاد بانوی تمام عیاری چون فاطمه زهرا علیهاالسلام را دارد. 🌿 روز مادر را هر روزی که بدانیم، مهمترین هدف آن یادآوری نقشی تاریخ ساز و تمدن ساز است و نمایشی از مهمترین و والاترین بُعد هویتی زنان به شمار می‌رود. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
قَدرِ غَمْ گَر چَشمِ سَر بِگْریستی روز و شب‌ها، تا سَحَر بِگْریستی این اَجَل کَرّ است و ناله نَشنَود وَرنه با خونِ جِگَر بِگْریستی دل ندارد هیچ این جَلّادِ مرگ وَر دِلَش بودی حَجَر بِگْریستی گَر نمودی ناخُنانِ خویش مرگ دست و پا بر هَمدِگَر بِگْریستی
📝هویت زن و زیبایی او @BanooAmin ⁉️ آیا تاکنون به این فکر کرده‌ایم که چگونه جهان‌بینی مادی و گفتمان غرب موفق شده است این چنین سریع و عمیق و مانا هویت زن را سمت اهمیت زیبایی جسمانی و جنسی جهت دهد؟ چرا عموم زنان این قرائت از هویتشان را راحت پذیرفته‌اند و به آن بسنده کرده‌اند؟ ⁉️ آیا تا کنون از خود پرسیده‌ایم طرفداران دیدگاه متحجر شرقی که به اشتباه آنان را تنها نماینده اندیشه دینی می‌دانیم، چرا تا کنون نتوانسته‌اند بینش زن را به خودش تغییر دهند و او را متوجه هویت حقیقی‌اش کنند؟ اصلا مگر زن موجودی منفعل و صرفا پذیرنده است که کافی است برای او هویتی طراحی کنیم و به خورد او بدهیم؟ آیا خود زن برای رد و پذیرش هویتی که دیگری برایش پخت‌وپز کرده اراده‌ای ندارد؟ یا انسان (حی متأله) مونث است که بنا به متغییرهایی، هویتی را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد یا اصلا خودش هویتش را می‌سازد؟ ⁉️ چرا گذشته از این مواجهه گفتمانی و انسان‌شناختی، در ساحت تجربه میدانی، روایت زن انقلاب اسلامی با همه افتخارآفرین بودنش نتوانسته است اذهان عمومی را سمت خود جلب کند؟ چرا الگوی سوم با همه جذابیت نظری‌اش بی دست و بال مانده و رواج پیدا نمی‌کند؟ چرا گوشه رینگ بد فهمی‌ها و کم‌فهمی‌ها دهه دوم عمر خود را شروع می‌کند و هنوز راهی برای همه فهم شدن نیافته است؟ 📍گفتمان غرب روی نیاز اصیلی در جوامع بشری دست گذاشته‌ و امیال نامانای خود را بر میلی مانا در بشر سوار کرده است. 📍گفتمان غرب به درستی انسان را واکاوی کرده است و سوداگرانه از امیال عمیق بشر سواستفاده کرده است تا گفتمان خویش را عمومی و در گذر زمان به وسیله ساخت صنعت‌هایی پیرامون آن، پایدارش کند و آن نقطه، میل به جمال است و جمال همان مولفه اصلی شخصیت زن در اندیشه دینی هم هست. ❓اما جمال و زیبایی چیست؟ چه دایره ای از معنا و مصداق دارد؟ و چرا مظهر جمال بودن زن، موجب فرودستی و سقوط زن و جوامع بشری شد؟ آیا راه حل صرفا پوشاندن جمال جسمانی، ندیدنش و محدود کردنش است؟ و اصلا حجاب، پوشاندن جمال است یا جمالی است بر جمال؟ حجاب زن، پوشاندن زیبایی اوست یا آراستن ظاهر او به زیبایی آگاهانه و شدت یافته‌؟ راه طلب‌کاری از غرب به خاطر این سوداگری و سواستفاده‌اش از امیال عمیق بشر چیست؟ برگ برنده‌ی ما کدام است؟ سرکوب امیال عمیقِ سواستفاده شده راه حل نجات بشریت است یا یافتن راهی ورای آن؟ ♦️ راهی که زن و جوامع بشری را از اسارت فهم زن برپایه زیبایی جنسی رهایی می‌بخشد، مفهومی قوی‌تر و قدرتمندتر است که بتواند حول همان مولفه کلیدی آفرینش زن، یعنی جمال صورت‌بندی شود. ♦️ ما عنصری در هویت زن یافتیم که هم مرحله‌ی ارتقا یافته‌ی زیبایی ظاهری زن است، فراتر از بدن او و هم در فطرت او به ودیعه نهاده شده و در خلقت اون پیچیده شده است. مولفه ای که به واسطه فطری بودنش اگر زن به آن بازگردد می‌تواند "معجزه" رقم بزند مانند آنچه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رقم زد. همین مولفه است که امید است نقطه عطف زیست زن مسلمان ایرانی و مسیر شکوفایی انقلاب اسلامی باشد. 🔴 آن عنصر، عاطفه است. حیات عاطفی زن مرتبه‌ای از زیبایی و جمال اوست و احیای این مرتبه از حیات زن در پازل جهان‌بینی الهی با همه لوازمش، راه برون رفت از همه مظاهر اسارت زن در جهان بینی مادی و تنانگی جنسی است. این نحوه نگاه به مقوله جمال زن، نگاهی اشتدادی است که از ساحت بدن آغاز می‌شود و نمودش زیبایی خلقت اوست، به ساحت نفس او ارتقا می‌یابد و نمودش عواطف و "خُلق مادری" او در روابط انسانی است و در مرتبه عالی‌تر و در ساحت روح در قامت "مقامات معنوی" نمود می‌یابد. 🔴 این نگاه اشتدادی به جمال زن هرگز او را علیه خود نمی‌شوراند، هرگز او را در وضعیتی قرار نمی‌دهد که مزیت او دست‌مایه ستم به او شود و حتی هرگز منجر به سرکوب میل به زیبایی در بشریت نمی‌شود، بلکه هر مرتبه از جمال را در راستای مرحله‌ی والاتری سامان می‌دهد و نحوه بروز اجتماعی آن را خلق می‌کند، در این نگاه حجاب و زیبایی رابطه وثیقی با هم می‌یابند. زنهار که اگر از این بُعد از جمال زن، یعنی عاطفه، غفلت ورزیم یا آن را محدود و سرکوب کنیم، قوه‌ی هاضمه جهان مدرن و غرب برای هضمش دندان تیز خواهد کرد و آن را صنعتی خواهد کرد و این مرتبه از جمال زن را هم به بند خواهد کشید. آن وقت دیگر از زن چه می‌ماند که بخواهیم او را تکریم کنیم، استقلال برایش قائل باشیم یا هرچه و هرچه و هرچه. بحث کامل حیات عاطفی زن و مراتب زیبایی زن را در صوت نشست درآمدی بر حیات عاطفی زن بشنوید ➡️https://eitaa.com/BanooAmin/77 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
✴ سلسله نشست‌های کتاب‌شناسی انتقادی تاریخ اجتماعی زنان (دوره قاجار و پهلوی اول) ✅ نشست نهم: ارائه و نقد کتابِ " چرا شد محو از یاد تو نامم " نوشته‌ی افسانه نجم‌آبادی با حضور: ✔️دکتر محمد تقی کرمی/ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ⏳سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۳ تا ۱۵ 🎥پخش برخط: skyroom.online/ch/ricac/research
هدایت شده از Nafisirad
📖سرکار علیه: چند روایت مادر- دختری درباره هویت زن ✍نویسنده: زهره عیسی خانی، ریحانه کشتکاران، ۱۳۹۸. 🌍دنیای یک مادر و دختر می تواند به اندازه دو سیاره متفاوت باشد. شاید به خاطر تفاوت نسل ها، شاید کم تجربگی دختر و باتجربه بودن مادر و شاید هم به خاطر شرایط تربیتی متفاوت. 🔹کتاب "سرکار علیه" در واقع روایت مادر و دختری است که دیده ها و شنیده ها و تجربه هایشان را به رشته تحریر در آورده‌اند. اگر چه ممکن است تجربه آنها به هر دلیلی شبیه به یک دیگر نباشند، اما هرکدام با عینک خودشان و از زاویه دید متفاوت، موضوعی واحد را روایت کرده اند تا برای گفتگوی مادران و دختران راهگشا بوده و موجب کم تر شدن فاصله میان دو نسل گردد. 🔸در واقع این کتاب، شامل تعدادی روایت مادر _ دختری درباره هویت اجتماعی زن است که در قالب مجموعه روایت های جذاب و صمیمی برای درک برخی چالش های هویت زنان در دنیای امروز است، تدوین شده است. 🌐لینک کتاب http://B2n.ir/k95429 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
🌺روایت مادری 🔻دومین رویداد آنلاین «جنگ روایت‌ها» 🔶یکی از جامع‌ترین رویداد‌های مرتبط با حوزه مادری و الگوی سوم زن به همت مدرسه روایت انسان 🔹از ۲۳ تا ۲۸ دی ماه هر شب ساعت ۲۰ 🔶با حضور میهمانان صاحب نظر و با تجربه در دیدگاه‌های مختلف این حوزه (اسامی میهمانان در تصویر) 🔹پخش زنده از طریق اینستاگرام، ایتا و آپارات 🌺 این رویداد یکی از بهترین فرصت‌ها برای حل مسئله نقش‌های مختلف زنان و روایت درست مادری در الگوی سوم زن است. 🆔 @Revayate_ensan_home