eitaa logo
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
145 دنبال‌کننده
500 عکس
56 ویدیو
182 فایل
ابتدای کانال: https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran/2 لطفا سوالات خود را به بنده ارسال نمایید: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
رسالة النبي (ص) إلى كسرى "وقد شكك المستشرقون وتابعهم بعض مقلديهم من المسلمين في صحة الرسائل [النبوية] من أساسه. فزعموا في دراساتهم: أن الرسائل والوفادات هي من اختراع المسلمين لتمجيد نبيهم ولإضفاء طابع العالمية على رسالة الإسلام، وأنه لا صحة لها في التاريخ والواقع. وهذا منطق ممرور خلو من التجرد والموضوعية اللذين يتصف بهما العالم. وعلى مدى اتصاف العالم بهما فإن رأيه مقبول و معتبر وإلا فهو مكابر ومرفوض لا يؤبه برأيه وحكمه المعلول لأن هدف العالم محاولة الوصول إلى الحقيقة في أمر يتعلق بماض ما تزال آثاره حية في دينه وتراثه ووثائقه، عن طريق شخصي وجهد اختاره طواعية، فإما أن يتخذ الموضوعية النسبية في الأقل في معالجته لموضوعه فيحاول أن يستشف الحقائق التاريخية من الوثائق التي لديه، دون غرض سابق وميل الاحق، وإما أن يهجر ما لا يتعاطف معه أو يتجنب الإسراف والتحامل الذي يشف سخفه عن تحيز يخرجه عن دائرة العلم." - الدكتور قاسم السامرائي، مقدمة في الوثائق الإسلامية، ص: ٤٤. "وقد ثار خلاف بين العلماء وخاصة المستشرقين حول صحة هذه الرسائل [النبوية] التي وصلت الينا، والمحفوظة في الخزائن الخاصة أو المتاحف. وقد وقف المستشرقون بصورة عامة موقفا سلبيا فأنكروها او زعموا انها مزيفة، بل تمحلوا الاسباب احيانا لاظهار زيفها، متعمدين ذلك. وقد لاحظت ان بعضهم كان يجهل النصوص التاريخية، أو لا يفهمها، ويحمل الالفاظ ما لا تحتمل من معنى. وأن البعض الآخر يذهب في التأويل والاستنتاج والتخيل مذهباً غريباً لا يقره البحث العلمي والمنهج الموضوعي." - د. صلاح الدين المنجد، دراسات في تاريخ الخط العربي، ص: ٣٢. @almaktutat
📚 🔺تاریخ جهان عرب 🔺Geschichte der arabischen Welt 👈🏻 ویراستار:  Andreas Kaplony 👈🏻 ناشر:  C. H. Beck 👈🏻 سال انتشار : (2024) 👈🏻شابک:   9783406822445 👈🏻زبان:  آلمانی معرفی ناشر جهان عرب فراتر از صرف مجموعه‌ای از سرزمین‌هایی است که زبان غالب در آنها عربی است. از زمان گسترش اسلام، این منطقه به یک پژواک‌گاه مذهبی و فرهنگی تبدیل شده است که پیوسته در جستجوی وحدت سیاسی بوده است. در این روایت تازه از جهان عرب، متخصصان نامدار بین‌المللی چگونگی شکل‌گیری این جهان را از اواخر دوران باستان کاوش می‌کنند و گسترش فرهنگ عربی را در محدوده‌ای فراتر از مرزهای جغرافیایی آن، از اروپا تا امریکا، دنبال می‌کنند. همچنین به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که تا به امروز مناطق مختلف این جهان را از یکدیگر متفاوت ساخته است، می‌پردازند. بدین سان، این کتاب نگاهی جالب به تاریخ جهانی دو هزار سال گذشته از منظر عربی ارائه می‌دهد. پنج منطقه‌ی بزرگ؛ شبه جزیره عربستان، مصر، سوریه-فلسطین، عراق و مغرب شمال آفریقا، سیمای جهان عرب را شکل می‌دهند. در این کتاب، قریب به چهل کارشناس نام‌آشنا از آلمان، فرانسه، ایالات متحده و دیگر کشورها، تاریخ این مناطق را از اواخر دوران باستان تا گسترش اسلام از قرن هفتم، از دوران استعمار اروپایی در قرن نوزدهم تا به امروز، روایت می‌کنند. بررسی‌های فرهنگی از چهار دوره مهم تاریخی نشان می‌دهد چه تحولات مشترکی در این پهنه‌ی وسیع، از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس، نقش آفرین بوده است. این کتاب همچنین به تاثیر جهانی فرهنگ عرب که اغلب نادیده مانده است، از اروپای لاتین و بیزانس گرفته تا ایران و امپراتوری عثمانی، آفریقای سیاه و امریکا، می‌پردازد. بدین ترتیب، این اثر علمی معتبر و روان، گامی ارزشمند در روایت تاریخ جهانی دو هزار سال گذشته به شمار می‌آید. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
📣 🔺فراخوان مقالات: کنفرانس «ارادت به خاندان رسول در نظر و عمل اسلامی» 🔺 🔺 Call for Papers: Devotion to the Prophet’s Family in Islamic Thought and Practice🔺 🔹 موسسه مطالعات اسماعیلی، ۲۰-۲۲ می ۲۰۲۵ 🔹 موسسه مطالعات اسماعیلی قصد دارد در روزهای ۲۰-۲۲ می ۲۰۲۵ کنفرانسی با موضوع «ارادت به خاندان رسول در نظر و عمل اسلامی» برگزار کند و به همین منظور از عموم محققان برای ارسال مقالات دعوت به عمل آورده است. در توضیح این برنامه آمده است: هدف از این همایش، گسترش تحقیق درباره مهرورزی به پیامبر و خاندانش (که غالباً با عنوان اهل بیت شناخته می‌شوند) به مثابه یکی از ارکان اندیشه و سلوک اسلامی – چه در گستره‌ی تاریخ و چه در زندگانی جاری میلیون‌ها مسلمان – است. تلاش می‌کنیم به جای کنار گذاشتن این گونه ارادت‌ها به حاشیه‌ی «غیر-رسمی» یا محدود ساختن آنها به اقلیت‌های مذهبی، آنها را به جایگاه شایسته و بایسته‌‌شان در متن حیات معنوی مسلمانان، به مثابه‌ جریانی فراگیر و ماندگار، باز گردانیم. تجلی عشق به پیامبر و خاندان ایشان در رنگین‌کمانی از سنت‌های اسلامی جلوه‌گر است که تنها بخش ناچیزی از آن با کاوش‌های ژرف علمی بررسی شده است. از این رو، برآنیم تا با برپایی این همایش، روایتی جامع‌تر و رساتر از ارادت به پیامبر و اهل بیت، به عنوان یک حوزه پژوهشی، ارائه دهیم. بدین منظور، به واکاوی دوره‌های تاریخی، مناطق جغرافیایی و گروه‌هایی خاص – که تاکنون کمتر در معرض توجه بوده‌اند – خواهیم پرداخت و گفتگوی میان‌رشته‌ای را نیز پُررنگ‌تر خواهیم ساخت. بی‌تردید سنت‌های اسلامی شیعی، کانون اصلی ارادت به پیامبر و خاندان ایشان هستند، اما یگانه کانون نیستند و از مقالاتی که به سنت‌های غیر شیعی نیز می‌پردازند، استقبال می‌کنیم. افزون بر این، با پیگیری روایتی گسترده‌تر از این ارادت‌ها در بافت‌های مختلف، در تلاشیم «ارادت» به پیامبر و خاندان ایشان را به عنوان موضوعی شایسته‌ی تحقیق، در گفتگویی پویا با نظریه‌های معاصر و نیز گنجینه‌ی ادبیاتی که نویسندگان مسلمان از سده‌های نخستین اسلام تا کنون پدید آورده‌اند، کشف و تبیین کنیم. از دریافت مقالات با هر موضوعی مرتبط با محور کلی همایش، یعنی ارادت به پیامبر و خاندان ایشان، بی‌هیچ قید و بند اولیه درباره منطقه‌ی جغرافیایی، دوره‌ی تاریخی یا رشته‌ی تحصیلی، استقبال می‌کنیم. در ادامه، برخی از محورهای اصلی را که پژوهشگران می‌توانند مد نظر قرار دهند، پیشنهاد می‌کنیم: زمینه‌های فکری و نظری آیین‌های ارادت‌ورزی به مثابه بستر مواجهات درون-گروهی پیوند میان آیین‌های ارادت‌ورزی شخصی و همگانی رابطه‌ی بین ارادت و (باز)آفرینی هویت‌ها تلاقی متن، کنش و/یا فرهنگ مادی تأملات نظری درباره‌ی آیین‌‌های ارادت‌ورزی، هم در سنت‌های اسلامی و هم در گفتگو با نظریه‌پردازی‌های دانشگاهی مدرن جلوه‌های ارادت شعر آیینی سنت‌های موسیقی و هنری عرض ارادت سنت‌های نیایش‌خوانی معماری‌های عرض ارادت روایت‌ها و بازنمایی‌های ارادت‌ورزانه از گذشته نمونه‌هایی از حوزه‌های کم‌تر کاویده شده سنت‌های شیعی غیر از شیعه‌ی اثنی‌عشری گفتمان‌های ارادت‌ورزی گروه‌های به حاشیه رانده شده‌ی اجتماعی سنت‌های اهل سنت در ارادت‌ورزی به اهل‌بیت جلوه‌های ارادت در غرب جهان اسلام، از جمله غرب آفریقا مجموعه مقالات این همایش در کتابی به کوشش مؤسسه‌ی مطالعات اسماعیلی و انتشارات I.B. Tauris، در قالب مجموعه میراث تشیع، منتشر خواهد شد. این همایش به صورت حضوری در مرکز آقاخان لندن برگزار می‌شود، اگرچه برای ارائه دهندگانی که امکان سفر ندارند، شرایط حضور آنلاین فراهم خواهد شد. زبان همایش (و مقالات منتشر شده) انگلیسی است. متقاضیان باید چکیده‌ی مقاله (حداکثر ۳۰۰ کلمه) را به همراه یک بیوگرافی کوتاه (حداکثر ۲۰۰ کلمه)، در قالب یک فایل pdf به آدرس gwarner@iis.ac.uk ارسال کنند. مهلت ارسال چکیده‌ها ۱۵ دسامبر ۲۰۲۴ است. نتایج داوری مقالات تا اواسط ژانویه‌ی ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد. اطلاعات همایش تاریخ: ۲۰ تا ۲۲ می ۲۰۲۵ مکان: The Aga Khan Centre, 10 Handyside Street, London N1C 4DN, United Kingdom 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @islamicstudies
ميراث حديث شيعه: عصر امامان باقر و صادق (ع)، دکتر حسن انصاری جلسه سوم: در اين جلسه به اين موضوعات پرداخته شد: ۱) نحوه تأليف کتاب در دو سه قرن اول اسلامی چگونه بود؛ به ويژه در زمانی که هنوز صنعت کاغذ در دنيای اسلام گسترده نشده بود؟ ۲) آيا ائمه شيعه خود کتابی نوشته اند؟ ۳) آيا پيشوايان حديث و فقه اهل سنت در دو سه قرن اول خود کتاب هايشان را می نوشتند يا اينکه آثار منسوب به آنان مانند "اصول" حديث اصحاب ائمه شيعه حاصل مجالس درس و حديث و فقه آنان بوده است؟ ۴) اشکال و انواع مختلف تأليف کتاب در دو سه قرن اول اسلامی چگونه بود؟ ۵) مجالس سماع و قرائت و مقابله نسخه ها با استادان در قرون اوليه اسلامی به چه صورت هایی بود؟ ۶) بحث از سماع و قرائت و عرض و انهاء و اجازه و تعليق و اصل و امالی و ...۷) چرا در دو سه قرن اول اسلامی برخی از محدثان در اواخر عمر خود آثار و اصول حديثی خود را یا با آب می شستند و يا می سوزاندند و از بین می بردند تا مورد تحريف و دسّ و تدليس بدخواهان بعد از مرگشان قرار نگيرد؟ ۸) راه های جلوگيری از تحريف و جعل و  تصحيف در نسخه های حديثی چه بود در زمانی که هنوز صنعت چاپ وجود نداشت؟  ۹) منابع کتاب های حديثی شيعی مانند الکافي چيست؟ ۱۰) چرا ائمه شيعه برای شيعيان رساله های عمليه ننوشته اند؟ در پايان اين جلسه مقداری هم در نقد گفتاری از آقای دکتر عباس امانت درباره تشيع عصر صفوی صحبت کرديم. همچنين از نقش علامه مجلسی در اين دوران سخن گفتیم. به مناسبت اين بحث از تلاش های استادان شادروان محمد تقی دانش پژوه و زنده یاد احمد منزوی و همچنین استاد رسول جعفريان و نیز انتشارات ميراث مکتوب و دکتر اکبر ايرانی هم صحبت به ميان آمد. (۶ اکتبر، ۲۰۲۴) @azbarresihayetarikhi @zekrMIT
دوستانی که مطالب اخير آقای عباس امانت را درباره تاريخ شيعه شدن ايرانيان شنيده اند مناسب است 40 دقيقه آخر بحث ما را در اين فايل صوتی بشنوند. در اين بحث به اختصار گفته شد که نظر آقای امانت کاملا بی پشتوانه است و بيان شد که ايشان به تاريخچه ميراث شيعی به زبان فارسی توجه لازم را نکرده اند. ايشان در اظهار نظری عجيب می گويند تاريخ شيعه شدن مردم در ايران به عصر علامه مجلسی و آغاز قرن هجدهم بر می گردد. شگفتا و شگفتا! https://t.me/azbarresihayetarikhi
⚡️ تشکیکی که باعث تقویت جایگاه عهدنامه مالک شد. 📚 معرفی کتاب: یک سند سیاسی از دوران فاطمی متقدم؛ (بررسی خاستگاه‌های عهدنامۀ مالک اشتر)، وداد قاضی، اسماعیل پوناوالا، حنیف افخمی ستوده (مترجم)، نشر کرگدن. 📗 کتاب به انگلیسی: "An Early Fatimid Political Document" ✅ کتاب حاضر ترجمۀ مقاله‌ای مهم در مطالعات شیعی از «وداد قاضی» دربارۀ عهدنامۀ مالک اشتر، به همراه مقاله‌ای از اسماعیل پوناوالا در بررسی آن، است. 💠 خانم وداد قاضی در انتساب عهدنامۀ مالک اشتر به علی بن ابیطالب تردید کرده است. طبق رأی او، متنی که اکنون در نهج البلاغه است، صورت اصلاح‌شدۀ متنی است که عبيدالله فاطمی به دليل مشکلاتی که پس از کشتن ابوعبدالله شيعی گريبانگيرش شد، با همياری قاضی‌اش، افلح بن هارون، فراهم کرد و سپس، متن آن به پيامبر يا حضرت امير منسوب گرديد و بعدها در کتاب دعائم الاسلام قاضی نعمان، فقيه اسماعيلی، به وديعت گذارده شد. نهایتا این عهدنامه توسط سید رضی، با جرح و تعدیلاتی، به عهدنامۀ علی به مالک تبدیل شد و به نهج البلاغه راه یافت.از کسانی که مقالۀ وداد قاضی را نقد کرده اند «اسماعیل پوناوالا» است. مقالۀ او این خوبی را دارد که خواننده را با پیشینه مطالعات مربوط به این متن آشنا می‌کند. او نگاهی تحسین‌آمیز و درعین‌حال انتقادی به مقالۀ وداد قاضی دارد. علی‌رغم انتقاد به پیشنهاد قاضی در مورد نویسندۀ عهدنامه [عبیدالله المهدی]، پوناوالا خود نویسندۀ دیگری را برای عهدنامه معرفی نمی‌کند، اما معتقد است این اثر باید خطاب به یک حاکم باشد نه یک داعی‌ اسماعیلی. ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair
تاریخ ایرانشناسی معاصر و سرگذشت ایران‌شناسانی که به‌جهت بازشناختن نیکوتر تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران عزیزمان کوشیده‌اند، از آن دسته موضوعاتی است که خارج از محافل دانشگاهی، چندان بدان پرداخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است. بدین جهت، در نشست سوم از «سلسله نشست‌های کارنامه و فعالیت‌های ایران‌شناسان»، برآنیم تا با حضور دکتر علی موسوی (استاد باستان‌شناسی ایران در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجس)، به صحبت و گفتگو دربارۀ یکی از این ایران‌شناسان مهم و پُرکار، یعنی «محمدتقی مصطفوی کاشانی»، بپردازیم و کارنامۀ علمی و فعالیت‌های او در حوزۀ ایرانشناسی را بررسی نماییم. جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۰ به وقت ایران. محل برگزاری نشست: اسکای‌روم از طریق لینک زیر و لینکی که در روز نشست از طریق استوری و کانال تلگرام در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت: https://www.skyroom.online/ch/nimruz/iranologists @nimruz_ir
تصدر قريبا عن المركز الاسلامي للدراسات الاستراتيجية ..... * مــجــلّـة الاســـتـعـمـار * فصلية بحثية تعنى بتحليل ونقد الاستعمار القديم والجديد وما بعد الاستعمار تستقبل المجلّة المشاركات العلميّة المهتمّة بهذا الشأن وفقا لقواعد النشر العربي للمشاركة عبر البريد الإلكتروني ..... info@colonialism.iicss.iq
📣 🔺وبینار «زنانی که با دشمنان محمد جنگیدند و پیش از شوهرانشان اسلام آوردند: قصه‌ی ام فضل و ام حکیم در متون عصر عباسی» 🔺 🔺 Women fighting the enemies of Muhammad and converting to Islam before their husbands: The Abbasid-era stories of Umm Faḍl and Umm Ḥakīm🔺 🔹 دانشگاه اگزتر و سامانه زوم، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ 🔹 «موسسه مطالعات عربی و اسلامی» دانشگاه اگزتر در ادامه سلسله مجالس آنلاین خود که هر هفته دوشنبه برگزار می‌شود، قصد دارد در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ مجلسی با عنوان «زنانی که با دشمنان محمد جنگیدند و پیش از شوهرانشان اسلام آوردند: قصه‌ی ام فضل و ام حکیم در متون عصر عباسی» برگزار کند. آنا کریسوستومیدیس (مدرس تاریخ اسلام در کوئین مری، دانشگاه لندن) در این برنامه سخنرانی خواهد کرد. در توضیحات این برنامه آمده است: متون عهد عباسی، حکایت گرویدن زنان به اسلام را با طنینی از سنت‌های شفاهی رایج در محافل غیررسمی روایت می‌کنند، گویا با بازسازی موقعیت‌های خانوادگی پس از تغییر کیش – موقعیت‌هایی که زنان عباسی چه بسا با آن دست به گریبان بودند – درس دین می‌دادند. این متون، یاد زنان نامدار قرن هفتم را که پیش از شوهرانشان مسلمان شدند، گرامی می‌دارند. در این حکایت‌ها، میان زنانی که جلوتر از همسرانشان به اسلام گرویدند و زنانی که با تیرک چادر، مردان بیزانسی یا قریشی را از پای درآوردند، شباهتی عجیب به چشم می‌خورد. این نوشتار، سرگذشت ام فضل و ام حکیم، دو یار پیامبر، را واکاوی می‌کند؛ آن یکی که در حمایت از بی‌گناهان قبیله‌اش تیرک چادر را به کار گرفت و آن دیگری که در گیرودار فتوحات عربی، تیرک چادر را سلاح خود ساخت. محتوای این نشست می‌کوشد که رمز و راز این پیوند، و چه بسا حقیقت پنهان آن را برملا سازد. این برنامه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود. برای ثبت نام و دریافت لینک حضور از طریق سامانه زوم اینجا کلیک کنید. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @islamicstudies
الحمدلله، کار پایگاه داده‌ای را به‌صورت فردی و خصوصی به پایان رساندم که شامل بیش از ۶۰,۰۰۰ کلمه از کتیبه‌های "عربی قدیم" است. این کلمات از تحقیقات، مطالعات و کتاب‌های منتشر شده در داخل و خارج گردآوری شده‌اند و شامل تمام کلماتی هستند که در کتیبه‌های منتشر شده آمده‌اند. علاوه بر این، این پایگاه داده فهرست‌بندی و بر اساس مکان و مضمون کتیبه‌ها تقسیم‌بندی شده است. این پروژه نتیجه تلاش چندین ماهه است و هدف از آن تسهیل جستجو درباره کلماتی است که قبلاً در کتیبه‌ها منتشر شده‌اند. https://x.com/alsarem_15/status/1844480245128135101?s=46&t=naUNxD5oJNDe1oit44H4ZQ
📚 🔺در کشاکش یاغیان و فرمانروایان در جهان اسلامی نخستین: قدرت، ستیز و هویت 🔺 Between Rebels and Rulers in the Early Islamicate World: Power, Contention and Identity 👈🏻 ویراستاران: Hannah-Lena Hagemann, Alasdair C. Grant 👈🏻 ناشر: Edinburgh University Press 👈🏻 سال انتشار : (2024) 👈🏻شابک:   9781399530187 معرفی ناشر این کتاب اولین اثری است که مطالعات متمرکز بر پدیده شورش در سراسر جهان اسلامی نخستین را عرضه می‌کند. این کتاب، تحلیل گفتمان را با بازگشتی به تحلیل اجتماعی-تاریخی که مدتهاست از نظر دور مانده، در مطالعه‌ی ستیز و چگونگی روایت و اجرای آن درهم می‌آمیزد. این رویکردها، از رهگذر چهارده مطالعه‌ی موردی – که از لحاظ جغرافیایی، از شمال آفریقا تا آسیای مرکزی و از لحاظ زمانی، از سده‌ی ششم تا دهم میلادی را دربرمی‌گیرد – پیگیری می‌شوند. این نمونه‌های گوناگون، چندین الگو را آشکار می‌سازند: نخست، شورش، ابزاری هنجارین برای چانه‌زنی بر سر قدرت و تحقق عدالت بود. دوم، گردانندگان اصلی شورش، نخبگان محلی بودند، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، عرب و اهالی جوامع پیش از فتح، به تنهایی یا در کنار هم. از این رو، این کتاب، «دیگری‌سازی» شورشیان را – که در منابع مکتوب و پژوهش‌ها بازتاب یافته است – به چالش می‌کشد و ایشان و گفتمانشان را به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از یک نظام امپراتوری باز می‌شناسد. سوم، پیوندهای اجتماعی، چارچوبی برای بسیج شورشیان و حل منازعه فراهم می‌آورد. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
مطالعة کتاب خلافة محمد ص- مادلونگ.pdf
1.75M
📚 خلافة محمد: بحث حول الخلافة في وقت مبكر ✍️ تـاليف: ولفرد مادلونج ✍️ عرض ونقد: السيد هاشم الميلاني 🔻 يهدف المؤلّف الى دراسة جذور الخلافة الإسلامية منذ نشأتها الأولى بعد رحيل رسول الله (ص) وتقسيم المسلمين الى شيعة وسنـة، ويـذهب الى أنّ رسول الله (ص) لم ينصّ على أحد بالخلافة، لكنه وبالاستناد إلى آيات قرآنية كثيرة يستنتج أنّ المفهوم من هذه الآيات الدالّة على توارث النبوّة والخلافة في الأنبياء السابقين، لزوم تولّي عليّ للخلافة، ولكن رسول الله (ص) لم يمهله الأجل لإعلان ذلك، وعليه يخالف الرأي السائد عند المستشرقين من أنّ انتخاب أبي بكر للخلافة كان هو الانتخاب الطبيعي للمسلمين. ثم يسلّط الضوء في عدّة فصول على حياة كلّ خليفة، وينتهي الى تأسيس الملوكية الجائرة من قبل معاوية، ويُلحق في نهاية الكتاب مجموعة ملاحق تخصّ التاريخ الإسلامي في الصدر الأول، من قبيل دفن رسول الله (ص) وإرثه، ومسألة أولاد وأزواج الإمام الحسن(ع)، وكذلك عثمان، وغيرها من الملاحق المفيدة. ونحن هنا نسلّط الضوء على أبرز أفكار المؤلّف في كتابه القيّم هذا، مع الإشارة إلى بعض الثغرات الموجودة وإبداء الملاحظات المطلوبة. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
«نور مگز عراق؛ اما رایگان» 🔹پایگاهiasj.netسامانه جامع ارائه مقالات مجلات علمی دانشگاههای عراق می‌باشد که در آن 407 مجله علمی از 108 دانشگاه ،276513 مقاله را ارائه می کند. 🔸سامانه تحت نظارت وزارت علوم عراق و دسترسی به فایل مقالات رایگان است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
برای جستجوی مقالات عربی 1️⃣ «المنظومة» شركة سعودية أنشئت عام 1424 هـ 2004م، ومتخصصة في مجال بناء وتطوير قواعد معلومات علمية متخصصة في المجالات البحثية والأكاديمية. ✅ www.mandumah.com 2️⃣ پایگاه «المَنهَل» داده های الکترونیکی قابل جستجوی کامل متنی از کتاب ها، مجلات، پایان نامه ها و گزارش های جهان عرب را ارائه می دهد. ✅ https://www.almanhal.com/ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
Book Review | Crisis & Consolidation in the formative period of shi'ite ... https://youtube.com/watch?v=a7jSvZOmyg8&si=n0MzWkv-rxAvyibh بررسی کتاب مکتب در فرایند تکامل و واکنشها به آن، به انگلیسی، در قالب پادکست، توسط برادر حبیب مظاهر، با همکاری فرج مدیا و کلمه آنلاین @shiistudiesinwesternacademia
این ترجمه‌ها و متن‌های قربانی... یک برگ و یک بند از ترجمهٔ کتاب «راهنمای ربّانی در تشیّع نخستین» دکتر امیرمعزّی: ۱/ «در صحرای «تف» در کربلا، امام و همراهانش...» تف؟ «طف»! بعید است که مترجم با «واقعة الطفّ» آشنا نباشد. ۲/ «مورد امام سوم از نظر ایدئولوژیکی خیلی مرکّب‌تر است.» مرکّب‌تر یعنی چه؟ در اصل «پیچیده‌تر». plus complexe, more complex ۳/ «آموزه‌ها... یک کلّ غیرقابل حلّی را تشکیل می‌دهند.» غیر قابل حلّ؟ در اصل «لاینفک» یا «تفکیک‌ناپذیر». Un tout indissociable, an indissoluble whole مرکّب، غیرقابل حل... متن شیمی بوده مگر؟ ۴/ «هیچ یک از جانشینانش، حضور او را در کربلا به عنوان عمل سیاسی با هدف به خشم آوردن صاحبان قدرت تعبیر نکرده‌اند.» عمل سیاسی با هدف به «خشم آوردن»؟ به چه معنی؟ در اصل «برانداختن، سرنگون کردن» Renverser, upset می‌گفتم که سخت نگیریم اگر اندکی دلیل بسیار و مشتی نمونه خروار نباشد و اگر نقدهایی از همین جنس مبتنی بر ترجمه‌هایی از همین جنس نبود. و امیدوارم «قرآن مورخان» و دیگر آثار دچار این نوع ترجمه نشود... .https://t.me/kariznotes
مجموعه درس‌گفتار «امامت و نظريه موسوم به "علمای ابرار"» (۲۰ جلسه) حسن انصاری موسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون، نیوجرسی فایل های تصویری و صوتی جلسات:  ▪️ویدیوی درس‌گفتارها: مجموعه یوتیوب را می توانید در اینجا پیدا نمایید ▪️عنوان و پیوند فایلهای صوتی جلسات: جلسه اول: ديدگاه های مرتبط با امامت در ميان اصحاب ائمه (ع)، بازخوانی کتاب مقالات الاسلاميين جلسه دوم: زمينه های شکلگيری تشيع امامی در سده دوم قمری، بحث "حجت"، علم و عصمت امام جلسه سوم: منابع علم امام، ارتباط موضوع عصمت امام با مسئله حجيت در امر دين و علم امام جلسه چهارم : نظرات معتزليان در سده دوم در زمينه علمای ابرار، معنا و بن مايه اصلی علم کلام چه بوده؟ چرا نبايد بحث غلو را با مبانی تئوريک در الهيات توحيدی  خلط کرد؟ جلسه پنجم : آيا مکتب اماميه دچار استحاله فکری در مهمترين و محوری ترين مبانی انديشگی خود، يعنی امامت از سده دوم قمری بدين سو شده؟ امامت و ختم نبوت جلسه ششم : اهميت علم امام در ميان فرق شيعه در سده دوم و منابع علم امام از ديدگاه شيعيان متقدم، امامت امام محمد بن علي الجواد (ع) و اختلاف نظر شيعه درباره علم امام در دوران کودکی جلسه هفتم : بحث و بررسی نظريه يونس بن عبد الرحمان و کسانی که منابع علم امام را شامل اجتهاد امام در شريعت هم می دانند جلسه هشتم : بررسی منابع علم امام از ديدگاه شيعيان متقدم بر اساس کتاب بصائر الدرجات و عقيده شيعيان در اواخر سده سوم قمری درباره انواع علم امام جلسه نهم : اختلافات شیعه امامیه در نیمه سده سوم در خراسان درباره علم امام و منابعش و جناح بندی ها و اختلافات بر سر عقاید فضل بن شاذان جلسه دهم : چگونه در سده دوم "علما" در برابر خلفاء وارثان اصلی پیامبر قلمداد شدند جلسه یازدهم : نظريات ابن قبه رازي متکلم برجسته امامیه در آخر سده سوم قمری درباره علم، نص و عصمت جلسه دوازدهم : آرای ابن قبه رازی به عنوان متکلم دوره غيبت صغرا در مقایسه با آرای محدثانی مانند صاحب بصائر الدرجات در خصوص علم امام جلسه سیزدهم : ديدگاه های کلامی ابن قبه رازي، متکلم اواخر سده سوم قمری درباره امامت، جايگاه علم امام، عصمت و نصّ جلسه چهاردهم : دنباله روايات کتاب بصائر الدرجات و چند متن معاصر ديگر از عالمان امامی بغداد و قم در پايان قرن سوم قمری درباره جايگاه امام و علمش، از جمله آرای ابو سهل نوبختی جلسه پانزدهم : منابع علم امام و دامنه و گستره آن از نقطه نظر اماميه در سده سوم قمری؛ جلسه پایانی بازخوانی کتاب بصائر جلسه شانزدهم : ديدگاه های  اعتدالی و غلوگرا در دوره آل بويه بر اساس کتاب های شيخ صدوق و شيخ مفيد، بخش های متعدد و مرتبط در کتاب اوائل المقالات مفيد جلسه هفدهم : ادامه بررسی ديدگاه اعتدالی و غلوگرا در دوره آل بويه بر اساس کتاب های شيخ صدوق و شيخ مفيد، بخش های مرتبط در کتاب الاعتقادات شيخ صدوق، کتاب اوائل المقالات مفيد، تصحيح الاعتقادات او و همچنين الذخيره شريف مرتضی جلسه هجدهم : بحث سهو النبی؛ همچنین بررسی دو متن از کتاب های مقالات و مبانی فکری و الهياتی غلات جلسه نوزدهم : دنباله بحث معرفی انديشه های غلات و بررسی بخش هایی ار متن مقالات سعد اشعري جلسه بیستم : تحليلی کلی از مناسبات تشيع اعتدالی با غلو، نگاهی ديگر به موضوع علمای ابرار (۱۸ ژانویه تا ۱۴ جون، ۲۰۲۲) انجمن مسلمانان شیعه ام آی تی (مؤسسه فناوری ماساچوست) @azbarresihayetarikhi @zekrMIT
📚 احادیث اهل سنت و تعلیقات مستمر بر مهدی موعود: تحلیلی ادبی 📚Sunni Ḥadīth and Continuous Commentaries on the Eschatological Mahdī: A Literary Analysis ✍️محمد فواز ابن محمد یوسف و محمد یوسف اسماعی 🗓سال 2023 🏫دانشکده مطالعات قرآن و سنت، مالزی چکیده: 🔻بسیاری از مطالعات معاصر به مهدویت از جهت‌گیری علمی-سیاسی یا دیدگاه تاریخی می‌پردازند، زیرا شواهد از جنبش تأثیرگذار مهدوی در تاریخ اسلام - عباسیان، فاطمیان، موحدین، مهدویان سودانی و غیره - جمع‌آوری شده است. به این ترتیب، می‌توان دریافت که در مورد تجرید، به‌ویژه در مورد ساختار ادبی حدیث مهدی، فقدان گفتمانی وجود داشته است. این مقاله به بررسی دیدگاهی تمام‌نما از تفاسیر حدیثی می‌پردازد تا تولید تفسیری آن‌ها را در مورد پرسش‌های آخرالزمانی درک کند، به‌ویژه با تمرکز بر موضوع مهدی در این گرایش از پژوهش‌های اهل سنت است. تفاسیر حدیثی به معنای پرکردن شکاف مکانی و زمانی بین کلمات یا معارف نبوی و دنیای واقعی خواننده است. از این رو، این پژوهش بررسی مختصری از مستندات حدیث مهدی را ارائه می‌کند، که از خلاصه‌های حدیثی کلاسیک اهل سنت قرن دوم هجری آغاز می‌شود. 🔗دریافت مقاله👇👇 https://www.mdpi.com/2077-1444/14/4/499/pdf?version=1682557880 ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال مطالعات بین‌المللی قرآن کریم 👇👇 https://eitaa.com/Quranic_Studies https://eitaa.com/Quranic_Studies
📚 بازخوانی عهدنامه حدیبیه: با اشاره ویژه به نقش ابن عمر 📚Rereading the Hudaybiyya Treaty: With Special Reference to Ibn ʿUmar’s Role in Fitan ✍️مرسل فرمان و صالح یوسل 🗓سال 2023 🏫دانشکده الهیات، استرالیا برشی از چکیده: 🔻عهدنامه حدیبیه فصلی درخشان در تاریخ اسلام است. در تاریخ اسلام می توان آن را ام معاهدة السلام (مادر معاهدات صلح) نامید. همان گونه که هجرت به مدینه، خط جداکننده دوران ستم مذهبی و استقلال سیاسی مسلمانان است، حدیبیه نیز مرز میان مراحل مبارزه و سلطه است. نقش این معاهده در گسترش اسلام از ابتدا مشهود بود و در مورد آن بسیار نوشته شده است. این مقاله استدلال می‌کند که ابن عمر به دلیل شرایط خود، اولین کسی بود که روح پیمان حدیبیه را برای تأمین صلح در دوران فتنه (جنگ‌های داخلی) کشف کرد. تلاش او محدود به دستاوردهای فکری نبود، بلکه در میان بدترین جنگ های فتنه سعی کرد عملاً روح توافق حدیبیه را که نسل های بعدی را تحت تأثیر قرار داد، اجرا کند. او معتقد بود که اسلام می تواند در جامعه ای مسالمت آمیز شکوفا شود، همانطور که پس از معاهده حدیبیه اتفاق افتاد. 🔗دریافت مقاله👇👇 https://www.mdpi.com/2077-1444/14/5/666/pdf?version=1684312336 (ص) ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ ▫️▫️▫️▫️ 🌐 پورتال مطالعات بین‌المللی قرآن کریم 👇👇 https://eitaa.com/Quranic_Studies https://eitaa.com/Quranic_Studies
🔰معاونت پژوهش مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار می‌کند: 📗حلقه‌ی مطالعاتی (فقه‌پژوهی در مطالعات خاورپژوهان) به زبان انگلیسی لینک ثبت‌نام: 🌐https://www.markazfeqhi.com/node/429/ 🆔@pajuheshmarkazfeqhi
خوانش آثارِ محمدعلی امیرمعزّی: 🔻داستان‌سرایی امیرمعزی درباره آراء کلامی هشامین (بخش اول) ✍علی عادل‌زاده محمدعلی امیرمعزی در کتاب «راهنمای ربانی در تشیع نخستین» می‌نویسد: «در این جا ذکر برخی از سخنان و عقاید دو هشام، یعنی هشام بن حکم و هشام بن سالم جوالیقی، دو تن از اصحاب ائمه، خالی از فایده نیست. این سخنان تشبیه‌آمیز با اندک اختلافاتی هم در متون امامیه و هم در نوشته‌های فرقه‌نگاران مسلمان ضبط شده است. از هشام بن حکم نقل کرده‌اند که خدا دارای بدنی است با درخشش خیره‌‎کننده، بدنی توپر، دارای اجزاء و ابعاد ویژه خویش و شناخت این بدن خدایی لازمه ایمان واقعی است. از هشام بن سالم جوالیقی چنین نقل کرده‌اند که خداوند دارای صورتی انسانی است و بدنی دارد نورانی که قسمت بالای آن توخالی و قسمت پایین آن توپر است و دارای حواس و اعضا و یالی است از نور سیاه. این گفته‌ها هر قدر هم ناقص و تحریف‌شده باشند، بیش از آن که نتیجه نظریه‌پردازی و تفکر باشند، گواه تجارب شهودی گویندگان آن‌ها هستند، زیرا نه از لحاظ کلامی قانع‌کننده هستند و نه از نقطه‌نظر زیبایی‌شناسی اسلامی. آیا نمی‌توان چنین فرض کرد که گفته‌های دو هشام شمّه‌ای بوده از آن چه در حین عمل دیدن در دل مشاهده کرده‌اند؛ کاربستی که خود از امام خویش آموخته بوده‌اند؟ البته امامان با صراحت این گفته‌های دو هشام را رد کرده‌اند؛ اما در عین حال آن دو را از کنار خویش نرانده‌اند. آیا مردود شمردن این سخنان به آن دلیل نبوده که دو هشام واقعیتی از اسرار خدایی را به زبان آورده‌اند، حال آن که امامان همواره اصحاب خویش را از به زبان آوردن واقعیت خدا منع کرده‌اند، زیرا از کلام، به علت نقص و نارسایی‌اش، کاری جز تحریف واقعیت ساخته نیست؟ آیا دو هشام از اسراری سخن گفته‌اند که می‌بایست پنهان بمانند و مخالفت ائمه نه چندان با محتوای سخنان، بلکه با عمل سخن گفتن بوده است؟ آیا دو هشام می‌بایست به جای خدا، از امام سخن می‌گفتند تا اصول خداشناسی شیعه رعایت می‌شد؟ اما آیا برخی از سخنان متشابه خود ائمه به ایشان چنین اجازه‌ای را نمی‌داده است؟» (امیرمعزی، راهنمای ربانی، ص۱۰۸-۱۰۹) ۱. امیرمعزی مستند خود را برخی گزارش‌های موجود در کتابهای مقالات الإسلامیین، الفرق بین الفرق، الملل والنحل، الکافی و التوحید قرار داده است؛ بی‌آن که درباره این گزارش‌های متنوع و بعضاً متناقض، هیچ گونه اعتبارسنجی به دست داده باشد. ۲. امیرمعزی وانمود می‌کند که سخنان منسوب به هشامین حاصل «مکاشفه» باطنی است! بدون این که در این گزارش‌ها هیچ شاهدی از مکاشفه به دست بدهد یا حتی بیرون از این گزارش‌ها، مؤیدی برای علاقه هشامین به روش‌های عرفانی و باطنی یافته باشد. ۳. اتفاقاً در گزارش‌های مورد استناد امیرمعزی شواهد روشنی نشان می‌دهد این سخنان ربطی به مکاشفه ندارند. مثلاً در یکی از این گزارش‌ها، استدلالی کلامی به کار گرفته شده است: «إِنَّ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ يَقُولُ قَوْلًا عَظِيماً ... يَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ جِسْمٌ لِأَنَّ الْأَشْيَاءَ شَيْئَانِ جِسْمٌ وَ فِعْلُ الْجِسْمِ فَلَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ الصَّانِعُ بِمَعْنَى الْفِعْلِ وَ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ بِمَعْنَى الْفَاعِلِ» (التوحید، ص۹۹). در روایت دیگری استدلال هشام بن حکم و یونس چنین گزارش شده است: «وَ زَعَمَ يُونُسُ مَوْلَى آلِ يَقْطِينٍ وَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ: أَنَّ اللَّهَ شَيْ‏ءٌ لَا كَالْأَشْيَاءِ وَ أَنَّ الْأَشْيَاءَ بَائِنَةٌ مِنْهُ وَ هُوَ بَائِنٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ، وَ زَعَمَا أَنَّ إِثْبَاتَ الشَّيْ‏ءِ أَنْ يُقَالَ جِسْمٌ فَهُوَ جِسْمٌ لَا كَالْأَجْسَامِ شَيْ‏ءٌ لَا كَالْأَشْيَاءِ ثَابِتٌ مَوْجُودٌ غَيْرُ مَفْقُودٍ وَ لَا مَعْدُومٍ خَارِجٌ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ الْإِبْطَالِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ» (رجال الكشي، ص۲۸۴). یا ابوالحسن اشعری از قول ابن الراوندی این استدلال را به هشام بن حکم نسبت داده است: «إن بين إلهه وبين الأجسام المشاهدة تشابهاً من جهة من الجهات لولا ذلك ما دلت عليه» (مقالات الإسلاميين ت زرزور، ۱/ ۴۵). یا از خود هشام بن حکم تفسیری کلامی در معنای تجسیم گزارش کرده است: «وقال ‌هشام بن الحكم: معنى الجسم أنه موجود وكان يقول: إنما أريد بقولي جسم أنه موجود وأنه شيء وأنه قائم بنفسه» (مقالات الإسلاميين، ت زرزور، ۲/ ۲۳۷). بنابر روایت دیگری دو هشام در مجلسی جمع می‌شوند و محمد بن ابی عمیر و محمد بن هشام از جانب آن دو درباره صفات خدا مناظره می‌کنند (رجال الكشي، ص۲۷۹). بدیهی است که در این مناظرات درباره مکاشفات استاد خود حرف نمی‌زدند بلکه به استدلال کلامی می‌پرداختند! دیگر گزارش‌ها در کتب حدیث یا کتب فرق‌نگاری نیز در همین فضا است؛ بنابراین این آراء و حکایات -انتسابش به هشامین درست باشد یا نباشد- ربطی به مکاشفات باطنی ندارد و از مجادلات کلامی برخاسته است. @AmirMoezzi
🔻داستان‌سرایی امیرمعزی درباره آراء کلامی هشامین (بخش دوم) ✍علی عادل‌زاده ۴. جالب است امیرمعزی از این که این آراء «از لحاظ کلامی قانع‌کننده» نیستند، نتیجه می‌گیرد که برخاسته از مکاشفه‌اند!! در حالی که نه قرار است هر سخن کلامی، قانع‌کننده باشد و نه بین کلامی بودن یا مکاشفه بودن، حصر دوگانه‌ای وجود دارد! چرا امیرمعزی این احتمال موجه را در نظر نمی‌گیرد که این آراء برخاسته از اقوال و روایات پیشینیان باشد؟! چگونه است که وقتی نوبت به پیدایش اسلام می‌رسد، امیرمعزی هیچ حسابی برای وحیانی بودن قرآن و اصالت تجربه رسول اکرم (ص) باز نمی‌کند و یکسره سراغ اقتباس پیامبر (ص) از منابع پیشین می‌رود و نمی‌تواند بی‌سابقه بودن آیات را بپذیرد؛ اما وقتی نوبت به هشامین می‌رسد، این آراء عجیب را بر مکاشفه حمل می‌کند و هیچ گونه سابقه فکری و اجتماعی برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد؟! اتفاقاً آراء منسوب به هشامین مشابه دیدگاهی است که در میانِ مجسمه عامه رواج داشته که جایی برای احتمال مکاشفه باقی نمی‌گذارد. مثلا گفته شده هشام بن سالم به «الشاب الموفق (الموفر)» معتقد بوده (الكافي، ج‏۱، ص۱۰۶) و خدا را _سبحانه و تعالی_ دارای «گیسوی سیاه» یا در حقیقت نور سیاه و بقیه‌ کالبدش را نور سفید می‌پنداشته و می‌گفته نیم‌تنه بالایش تا ناف توخالی و نیم‌تنه پایینش توپر است (مقالات الإسلاميين، ت زرزور، ۱/ ۴۶، ۱۶۷؛ الفرق بين الفرق، ص۵۱، ۲۱۶، ۳۲۱؛ الملل والنحل، ۱/ ۱۸۵؛ الكافي، ج‏۱، ص۱۰۱). فارغ از ضعف این نسبت‌ها، برای رسیدن به چنین دیدگاهی نیازی به مکاشفه نبوده! زیرا ممکن است مبتنی بر روایاتی متداول در میانِ مجسمه بوده باشد. در یکی از همین گزارش‌ها به خاستگاه روایی چنین پنداری اشاره شده است (الکافی، ج۱، ص۱۰۱). درباره نمونه روایاتِ متعدد شاب موفق / موفر و گیسوی پرپشت و مجعدش در میان مجسمه عامه نک‍: إبطال التأویلات، ص۱۳۳-۱۴۵. ۵. «شناخت این بدن خدایی لازمه ایمان واقعی است.» ظاهرا این گزاره که امیرمعزی به هشام بن حکم نسبت داده حاصل بدفهمی از این عبارت منسوب به هشام است: «انَّ اللَّهَ جِسْمٌ صَمَدِيٌّ نُورِيٌّ مَعْرِفَتُهُ ضَرُورَةٌ يَمُنُّ بِهَا عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ خَلْقِهِ» (الكافی، ج‏۱، ص۱۰۴). بخش دوم این عبارت در مقام غیراکتسابی دانستن معرفت است که بحث کلامی مشهوری بوده است و ربطی به برداشت امیرمعزی ندارد (برای نمونه دیگر کاربرد اصطلاح «ضرورة» در برابر «اکتساب» در روایات و ارتباطش با تجسیم نک‍: التوحيد، ص۱۱۰. درباره دیدگاه منسوب به هشام پیرامون ضروری بودن معرفت نک‍: مقالات الإسلامیین، ج۱، ص۵۸). ۶. در نهایت، القائات امیرمعزی درباره نحوه و علتِ واکنشِ امامان (ع) به سخنان منسوب به هشامین، رجم بالغیب و بدون ذکر هر گونه شاهدی است و با متن و فضایِ این روایات هم کمترین تناسبی ندارد. @AmirMoezzi
متن کامل مجلد اول کتاب شريف مرتضی و آثارش، به زبان انگليسی اينجا دستياب است و قابل دانلود https://albert.ias.edu/entities/publication/07ae0a8e-c509-4be3-9867-37fd84c3ea59 @azbarresihayetarikhi