eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
711 عکس
64 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ فراخوان جذب همکار دستیار پژوهش در پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام ⛔️ ویژه بانوان 📝 شرایط: ➖داشتن حداکثر 40 سال سن ➖دارا بودن مدرک دیپلم به بالا (دانشگاهی و حوزوی) ➖ بصورت دورکاری و از طریق سامانه آنلاین 🌐 پیوند ثبت‌نام: http://rbo.ir/forms/register.aspx ▪️ پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰 *گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلّاق* مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ذیل دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ اقدام به جذب نیرو می‌کند. 🔹 *ویژگی‌ها* : ➖ علاقه‌مند به حوزه‌های 🔻فرهنگ عمومی (سبک زندگی، ساختار فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی، کتاب و...)، 🔻هنر (موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما و...) و 🔻صنایع خلاق (بازی های رایانه‌ای، پویانمایی و...) ➖ توانایی نوشتن گزارش پژوهشی و کارشناسی بر اساس قالب گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ➖ جوان و انقلابی ➖روحیه‌ی تیمی ➖ خوش‌فکر ➖ فعّال 🔸 *شرایط پذیرش* : ◽️وضعیت و مقطع تحصیلی: دانشجو یا فارغ‌التحصیل مقطع دکتری. ◽️رشته تحصیلی: سیاستگذاری عمومی، سیاستگذاری فرهنگی، مطالعات فرهنگی، ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط با حوزه فرهنگ. ◽️حقوق: 🔻در گام اول، مرکز پژوهش‌ها به‌منظور ارزیابی، اقدام به سفارش گزارش‌هایی در حوزه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق می‌کند که بابت هر گزارش به تناسب کیفیت و حجم آن، 8 تا 20 میلیون پرداختی دارد. 🔻گام دوم: در صورت تأیید کیفیت گزارش‌ها و صلاحیت‌های عمومی و تخصصی کارشناسی، با توجه به شرایط متقاضی اقدام به عقد قرارداد حجمی، ساعتی یا تمام‌وقت خواهد شد. ◽️محل کار: تهران، خیابان پاسداران، ضلع جنوبی پارک نیاوران. 🔹متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه به نام کاربری @haa_siin پیام بدهند. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢📢 تازه‌ها و رویدادهای پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) را در این پیشخان، مطالعه فرمایید و دوستانمان را به اینجا دعوت کنید. 💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام | 📲@rboresearch 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
حسین مهدیزاده برساخت رسانه ای که غربگراها و رسانه های برون مرزی دشمنان انقلاب ایجاد کرده اند این است که مذهبی ها و ایده ، در کف جامعه یک هستند که مردم آنها و خواسته هایشان را نمی خواهند و تنها نیرویی که مذهب را در ایران نگه داشته است، نیروی قدرت سیاسی و امنیتی و قضایی است. صاحبان شبکه های مجازی تلگرام و اینستاگرام هم با الگوریتمهای حمایتی و لشکرهای سایبری اجاره ای، سعی در دادن این احساس به نیروهای معارض درونی ایران است که شما یک ملت کامل هستید در حالی که مذهبی ها امتداد اجتماعی ناچیزی دارند! لذا طرفداران انقلاب اسلامی، نیاز دارند که قدرت و جایگاهشان در کف و بخش مدنی جامعه (یا همان )، به معارضین ثابت کنند! به گمان من از سال 96 تا امروز، خط مقدم راهبرد دشمن ایجاد احساس جامعه بودن برای غربگرایان و قدرتگرا بودن مذهب است... در ماجرای ، ، و... جریان مذهبی از مبارزه اجتماعی شروع کرد، اما خیلی زود آن را به دوستان خود در حوزه قدرت داد و خودش کنار رفت. در حالی که اگر یک راهبرد اثربخش محدود در حوزه عمومی و بدون اتکا به قدرت را امتحان می کرد، حداقل این برساخت رسانه ای که نیروهای ضد مذهب را گستاخ کرده است را شکسته بود و طرف مقابل حالی میکرد که کف جامعه هم دو قطبی است، نه اینکه دعوای اقلیت قدرتمند و اکثریت مدنی باشد. حیف و صد حیف که در ماجرای بسته شدن دفعی و طاقچه توسط دولت، باز هم همین پیام غلط که معارضان جامعه هستند و طرفداران حجاب، یک اقلیت سیاسی به جامعه معارضین داخلی مخابره کردیم!
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟ 🖊مهدی افراز 🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛ 🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد. 🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند. 🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است. 🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
-770498813_-1284666181.pdf
3.26M
🔻تصویر ایران آینده، بستری است که می‌تواند محل گفت وگو، تعامل، نزاع و نیز اقدامِ تمامی بازیگران پیشرفت باشد؛ چرا که ایران آینده بر پایه دو لنگر عینی (وقایع میدانی و اتفاقات واقعی در جامعه و حاکمیت) و لنگر ذهنی (منظر عمومی آینده در ذهنیت ها و ادراکات) استوار می‌گردد. هر جامعه‌ی ناگزیر و خواه، ناخواه در خصوص آینده می‌اندیشد و برآن مبنا کنشگری می‌کند؛ در این میان آن چه مهم است هم‌ذهنی و فهم مشترک جامعه در خصوص آینده و افق زمانی آن است. به نظر وظیفه حکومت‌ها در این میان، تصریح روایت‌های ضمنی و ذهنی مردمان در خصوص آینده با ایجاد بسترهای گفتگوهای امیدوار به آینده و آینده‌نگر، و از طریق ارایه پرسش‌های جهت‌آفرین است. از این رو، زمان آن فرارسیده که در این زمان ویژه، بر مهم‌ترین دستور کار گفتمان جامعه ایران یعنی تصویر «ایران آینده» تصریح گردد. منشور پیش رو بر این مبنا، بیش از آن که در مقام ارائه تصویر ایران آینده باشد درصدد ارائه مهم‌ترین محورهای چرخش‌های تحول آفرین است. سخنی تازه که هم محرک اراده‌ها باشد و هم واقع‌بینانه. شاید که نخبگان و حکمرانان دلسوز، بتوانند از عهده این وظیفه به خوبی به در آیند. 📌لینک دسترسی به گزارش: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1780171 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 سیاست‌گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر مسئله بی‌حجابی در ماه‌های اخیر) با حضور: 🔸دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔹دکتر مهدی جمشیدی 🔸دکتر سید مجید امامی 🔹دکتر کمیل قیدرلو 🔺دوشنبه ۱۶ مرداد؛ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹پخش برخط: https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡مشاوره سیاستی در آزمون حجاب 📍چگونه برخی از اندیشکده‌ها و مشاوران سیاستی با رویکرد غیرحرفه‌ای خطرآفرین می‌شوند؟ ❇️از بین تعاریفی که برای سیاستگذاری ارائه شده، یک تعریف هم وجود دارد که علی رغم ظاهر طنزآمیز آن، واقعیت جدی دنیای سیاست را به خوبی نشان می‌دهد؛ مطابق این تعریف، سیاست یعنی:«در دست داشتن یک راه‌حل و جستجو یک مشکل برای آن» برخی مشاوره‌ها به سمت نظام تصمیم‌گیری برای تعلیق و لغو هنجار شرعی […] از بین تعاریفی که برای سیاستگذاری ارائه شده، یک تعریف هم وجود دارد که علی رغم ظاهر طنزآمیز آن، واقعیت جدی دنیای سیاست را به خوبی نشان می‌دهد؛ مطابق این تعریف، سیاست یعنی:«در دست داشتن یک راه‌حل و جستجو یک مشکل برای آن» برخی مشاوره‌ها به سمت نظام تصمیم‌گیری برای تعلیق و لغو هنجار شرعی پوشش چیزی از همین جنس بود. مناقشه اخیر پنجره فرصتی برای طرح ترجیحاتی بود که قبلا مجال بروز نمی‌یافت. بحران‌های هویت محوری و جریان اصلی همان فرصت‌های گروه‌ها و هویت‌های حاشیه‌ای است. همه‌ی توصیه‌های سیاستی، از یک زمین بلند نشده‌اند و مسئله‌مندی‌های مختلف دارند. پس هر توصیه که به سمت تصمیم‌گیران می‌رود الزاما تدبیری برای به‌سامان شدن وضع سیستم یا نظام نیست؛ بلکه فرصتی برای قلمروگشایی یک هویت یا جماعت حاشیه‌ای در سیستم است. اما می‌توان اندیشکده‌ها یا مشاوران یا افرادی که ظرفیت کنش مشاوره به نظام تصمیم‌گیری داشتند را یافت که علی رغم تعهد به نظام سیاسی و ماهیت اسلامی آن باز در مسیری مشابه با دسته‌ی فوق ارائه می‌دهند. موضوع حجاب از کدام خصیصه‌ی سیاستگذاری در ایران رنج می‌برد؟ مشاوره سیاستی به کدام عارضه مبتلاست؟ البته مجامع اندیشه‌ورز و شخصیت‌ها و نهادهای مشاوره‌ای موفق هم وجود داشته که از قضا روشمندترین توصیه‌ها متعلق به آنهاست. اما این یادداشت سویه آسیب‌شناسانه دارد و طبعا اشتباهات را سوژه‌ی تمرکز کرده است. 🔶بی‌بنیادی نظرورزانه (تئوریک) برخی اندیشکده‌ها و مشاوران ما به چیزی که فعلا نام آن را «صنعت فکر و سیاست» می‌گذاریم، نرسیده‌اند. کیفیت عمل آنها بیشتر به «مونتاژ» نزدیک‌ است. مشاوران سیاستی خود را ملزم به عمل‌گرایی می‌دانند و این البته درست است. اما مشکل آنجایی آغاز می‌شود که عمل‌گرایی را بیشتر از یک استاندارد حرفه‌ای، به دستگاه معرفتی خود نیز تعمیم دهند. به نحوی عمل‌گرایانه، دین اندیشی کنند؛ به نحوی عمل گرایانه، اخلاق اندیشی کنند و … اگر چه باید مبتنی بر ارزش‌های مسلم خود وبه نفع متعین ساختن این ارزش‌ها عمل‌گرا باشید اما نه اینکه به حیث معرفتی به چیزی که اصطلاحا پراگماتیست خوانده می‌شود تبدیل شوید. برای اینکه تعریف «مونتاژ کاری» در سیاستگذاری کامل شود، توضیح پایین نیز لازم است. دوم اینکه مشاوران پراگماتیست، البته رویکرد روشنی به مفاهیم اساسی اجتماع ندارند. چه خاصه اینکه فضای اندیشکده‌ای و سیاستگذاری یک فضای بین رشته‌ای بوده و دانشجویان با پایه‌های تحصیلی مختلف حتی در حد تحصیلات مبتدی دانشگاهی نیز فرصت اندیشیدن و بازاندیشیدن در مفاهیم اساسی از قبیل قدرت، حکومت، هویت، مشروعیت و … را نداشته‌اند. در چنین وضعی، کسی که وظیفه سیاست‌سازی و مشاوره دارد، ناچارا به «مشهورات» پناه می‌برد. او تصور می‌کند نگرش‌ها همین است که در فضای رسانه یا فضای رسانه-دانشگاه وجود دارد. چنین مشاوری به شدت متاثر از رسانه و یا به عبارت بهتر، جریان قوی‌ رسانه قرار دارد. موج رسانه، او را نیز با خود می‌برد. تعارف را باید کنار گذاشت و اقرار کرد که دانشگاه هم بازتاب معرفت کارساز برای نظام سیاسی نیست و کلیشه‌های روشنفکری به صورت سنتی در آن برتری دارد. اکنون خط مونتاژ سیاست ساخته شد! یعنی یک مشاور پراگماتیست بعلاوه گزاره‌های کلیشه‌ای از قبیل «جامعه خودش را کنترل می‌کند»، «الزام بر هنجار پوشش موجب شکاف اجتماعی شده» که قرار است تبدیل به سیاست شود. ادامه🔽🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
ادامه: 🔶چیستی شواهد و معضل آمارهراسی شواهدمحوری یک استاندارد مهم برای سیاستگذاری است. مشاور و پژوهشگر باید تفسیر و ادعای خود را با توسل به شواهد، معتبر کند. تا اینجا نکته‌ای برای تشکیک وجود ندارد اما این یک واقعیت است که درک فضای سیاستگذاری کشور از مقوله شواهد، عددگونه، دیجیتالی و رقومی است. در این فضا، آمار، نظرسنجی، تحلیل داده‌های کلان و موارد از این قبیل شواهد شمرده می‌شود. جذابیت حاصل‌ از بداعت و جدید بودن اینگونه شواهد، برق چشم تصمیم‌سازان را ربوده و آنها را از مهم‌ترین شواهد ممکن من جمله «تاریخ» غافل کرده است. چه شاهدی مهم‌تر از تاریخ؟ داده و عدد تبدیل به مد (fashion) سیاست‌ پژوهی کشور شده و این مُدها تا کمی عادی شوند و تب‌شان بخوابد، همیشه آسیب‌هایی رسانده‌اند؛ شاید هیچ موضوعی مثل حجاب از این مُد آسیب ندید. تکیه به اعداد و نظرسنجی‌ها محدوده دید تصمیم‌سازان را به شدت کاهش می‌دهد. آنها را وامی‌دارد تا پهنه حجاب را در دوسال یا نهایتا بیست سال اخیر درنظر بگیرند؛ به تبع این حتی ماهیت مسئله برای آنها دگرگون می‌شود. غفلت از ابعاد تاریخی-سیاسی موضوع باعث می‌شود تا شاکله بحث در مورد حجاب آنقدر سطح پایین شکل بگیرد که گویی این موضوع یک سیاست (policy) مانند اصلاح یارانه‌های انرژی یا افزایش مالیات کارتخوان‌هاست. کمتر اندیشکده‌ای تاریخی و هویتی به این مسئله می‌پردازد و اگر صراحت داشته باشیم باید بگوییم که کمتر ادیشکده‌ای توان چنین تفکری دارد. ادراک هویتی و رسیدن به یک چارچوب فکری موضوعیت درجه چندم فضای اندیشکده‌ای ما (به جز موارد انگشت شمار) نیز نیست. 🔶آمارهراسی دنباله‌روی از مشهورات و اقامه برهان تنها بر پایه افکار عمومی از اندیشکده یک موجودیت دنباله‌رو می‌سازد. افکار عمومی در ظرف رسانه قالب می‌گیرد؛ این وضعیت وقتی وخیم‌تر می‌شود که می‌دانیم برتری رسانه‌ای نیز با جریان یا جریان‌های اسلامی و ملی و آبادگر نیست. رسانه‌های فرامرزی، تهاجمی، ویران‌طلب، ارزش‌ستیز و در یک کلام استعماری بنا به موقعیت اعتراضی-تهاجمی خود بر بستر نابسامانی‌های اقتصادی، تریبون قدرتمندی شده‌اند که به صورت لحظه‌ای و مصنوعی فرکانس افکار عمومی را تغییر می‌دهد. یک اندیشکده با اتکا صرف به پیمایش و افکارسنجی تبدیل به شاخه سیاستی این رسانه‌ها و مبدا تامین مالی آنها یعنی دول متخاصم می‌شود. اما حتی مشکل از نظرسنجی‌ها نیست. در لابه‌لای اینها نیز می‌توان بصیرت‌هایی به نفع تحکیم قدرت و اقتدار حاکمیت و روش‌های اصولی دفاع از ارزش‌ها یافت. اما وقتی رویکرد متأثر از رسانه بوده و به نحوی مرعوب و ترسو شده است حتی از شواهد هم جنبه منفی و تضعیف‌کننده آن را می‌بیند و طبعاً توصیه‌های آمیخته به ترس و عقب‌نشینی و البته تضعیف‌کننده ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال نظرسنجی یک مرکز معتبر ملی که در حدود چهار ماه پیش صورت‌گرفته مشخص می‌کند که ۱۱.۸ درصد از افراد اعلام کرده‌اند که زنان خانواده‌شان اقدام به کشف حجاب می‌کنند. از طرفی دیگر وقتی از همان افراد دررابطه‌با میزان بی‌حجابی در جامعه سؤال شد نزدیک به ۴۳ درصد جامعه را بی‌حجاب ارزیابی کردند. تأثیر رسانه و شکل‌گیری ادراک مصنوعی و دست‌ساخته در افکار عمومی به‌خوبی پیداست! یعنی افراد پنداشتشان از بی‌حجابی بسیار بیشتر از چیزی است که واقعاً در جامعه و در بین خودشان وجود دارد. آنها مبتنی بر همین ادراک خلاف واقع، نسبت به مسائل حکم می‌کنند. و البته مشاوره سیاستی و اندیشکده‌ها توصیه‌های خود برای پس‌زدن حجاب قانونی و رهاسازی صحنه منازعه ارزش‌ها در کشور را مبتنی بر همین ادراکات نادرست صورت‌بندی می‌کنند. آمارها و نظرسنجی شاید با هر چیز دیگری در مخالفت قرار بگیرد؛ کمک به جبهه مقاومت، اصلاحات اقتصادی، افزایش مبادی مالیاتی، فیلترینگ، شورای نگهبان، صنعت و دانش هسته‌ای و… چرا از این موارد آغاز نکنیم؟ البته برای مشاوران و اندیشکده‌هایی که روش و رویکرد اشتباه دارند هنوز دیر نشده است. روش اشتباهی که در حجاب پیش گرفته شده به مابقی حوزه‌ها نیز می‌تواند تسری یابد و بنیادها دولت-کشور جمهوری اسلامی ایران را با پُتک آمارهراسی و کلیشه‌باوری نابود کند. هیچ خرد سالمی تصمیم‌گیری در مورد امهات کشور و بنیان‌های هویتی یک ملت را با متر و خط‌‌کش افکار عمومی که درذات‌خود ناپایدار و کوتاه‌مدت و دست‌کاری‌شده است اندازه‌گیری نمی‌کند. بخش عمده‌ای از سیاست و جوهره سیاستمداری چنان که مورگنتا پدر رویکرد واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل می‌گفت «جهت‌دادن و هدایت افکار عمومی» است و نه دنباله‌روی. 🖋رضا باقری‌پور – پژوهشگر سیاستگذاری عمومی/ دانشگاه تهران 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰 خانه اندیشه‌ورزان با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند: ◽ سلسله جلسات «عصرانه با مشاوران سیاست» ◾ *عصرانه چهارم: «حجاب و سندروم‌های مشاوره سیاستی»* - روایتی از حفره های رویکردی و حرفه‌ای تصمیم‌سازان در موضوع حجاب 🔹 میهمان: *دکتر ابوالفضل اقبالی* ➖ پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده 🔹 میزبان: *رضا باقری پور* ➖ پژوهشگر سیاستگذاری عمومی 📆 زمان: سه شنبه ۱۷ مرداد، ساعت ۱۶ الی ۱۸ 📍 مکان: خیابان انقلاب، بین خیابان ولی‌عصر(عج) و خیابان برادران مظفر شمالی، پلاک ۹۰۷، سالن کنفرانس [خانه اندیشه‌ورزان](https://yek.link/khana) ▫️ حضور برای عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران آزاد و منوط به ارسال نام و جایگاه شغلی و تحصیلی به شماره 09981750580 است. https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
نشریه زمانه 6.pdf
10.02M
♦️بازنمایی تحلیلی پدیده‌های فرهنگی روز 🖇در ششمین شماره از دوهفته‌نامه https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📍حجاب‌گستری استوار 🖋حجت الاسلام فلاح شیروانی 🔸اگر حجاب یک گلوگاه است و نقطۀ آغاز یک حراست بزرگ فرهنگی یا نقطۀ آغاز یک وادادگی گسترده و پهناور است، و دشمن نیز روی آن سرمایه گذاری مجدانه، مستمر، چندین ساله و چند جانبه نموده است، و اکنون تهدیدهای آن خود را بهتر از همیشه نشان داده است، پس باید «همه‌جوره» پشت آن را محکم کرد و با قدمهایی استوار و پیگیر دنبال آن را گرفت. 🔹این پیگیری سطوح مختلفی دارد که یکی از آنها اصل «عقلانیّت حجاب» است. ما به حجاب چگونه نگاه می کنیم، چه تفسیری از آن داریم، چه جایگاهی به آن می دهیم، چه ربط و پیوندی بین آن و دیگر ارزشهای اسلامی زن یا زن و مرد قائل هستیم، چه آبشخورهایی برای انتخاب فردی یا اجتماعی حجاب قائلیم، اصل و فرع حجاب را چه می دانیم، چه تنوعی برای حجاب می بینیم، حجاب را یک حق می دانیم یا تکلیف، الزام به حجاب را درست می دانیم یا خیر، حجاب را در چه صورتی قابل صرف نظر کردن می بینیم، و ... دهها بحث این طوری از منظر فقهی و حقوقی و انسان شناختی و اخلاقی و تربیتی و سلوکی و فرهنگی و زیبایی شناختی و ... دربارۀ حجاب قابل طرح است. 🔸برخی از این بحثها خیلی کلیدی است. برخی از این بحثها اساساً جلوه و هویّتی به «مسألۀ حجاب» می‌دهد که می‌تواند آن را برای قشر وسیع و متنوعی از مردم ایران جذاب و خواستنی نماید. عاقلۀ انقلاب، یعنی جامعۀ دلسوزی که به تحول ایران عزیز ما می اندیشد، نباید دربارۀ حجاب هیچ رکود و ضعف نظری‌ای را بپذیرد و تنها به کارهای قانونی یا فرهنگی بسنده کند. اگر دنبال جوششهای بزرگی به نفع حجاب هستیم باید رسیدگی عقلی عمیقی به آن نموده باشیم. اگر این کار به صورت مُشبعی تاکنون صورت نگرفته است باید هیچ زمانی را برای این رسیدگی از دست ندهیم، بلکه تا می توانیم جبران کنیم. 🔸هر تمدنی از عقلانیّت تغذیه می کند و زندگی نوین شیعۀ ایرانی تنها و تنها تمدنسازی را هدف گرفته است، پس باید به عقلانیّتی نوین تکیه داشته باشد. 🔹رهبر معظم انقلاب، بنای يک نظام و تمدّن اسلامی و يک تاريخ جديد را قضيه ای جدي دانسته و می فرمایند : «بايد همه احساس کنند که مسئوليت ايجاد تمدن اسلامی نوين بر دوش آنهاست»(23/ 7/ 1391) و معتقدند که تمدن سازی نوین از عقلانیّت نوین تغذیه می کند و انقلاب اسلامی ایران سخن و عقلانیّتی نوین به جهان امروز عرضه کرد. از نظر ایشان «عقلانیت یعنی نیروی خرد انسان را استخراج کردن و آن را بر تفکرات و اعمال انسان حاکم قرار دادن»، «برای تشکیل مدینه فاضله و امت واحده اسلامی و تمدن بزرگ اسلام، باید عقل را معیار و ملاک قرار بدهیم» البته می افزایند که «عقلانیت به معنای محافظه‌کاری، مسامحه و تساهل نیست» برای موفقیّت هر حرکت بزرگ اجتماعی پشتیبانی اندیشه را لازم می شمارند و می فرمایند : «یک نهضت بزرگ اگر بخواهد در میان مردم پا بگیرد؛ جا پیدا کند؛ با قبولِ نخبگان و زُبدگان جامعه مُواجه شود، باید حرف و سخن نو به صحنه بیاورد و داشته باشد. با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزۀ بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانۀ حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است» و سرّ توفیقمندی حضرت امام را نیز دست یابی به یک اندیشه و عقلانیّت نیرومند می دانند : «امام بزرگوار نهضت ما توانست این تکیه‌گاه مستحکم فکری را از اسلام استخراج کند. پایه‌های عمدۀ این تفکر همان اصول اسلامی بود که بازشناسی و بازفهمی می‌شد، بدون اینکه مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.»(18/ 3/ 1382 ┄┅••؛••┅┄ 🔸حجاب آنچنان که از آن بر می آید یک مطلوبیّت و یک رفتار ساده و سطحی نیست که بتوان در دوران معاصر با یکی دو توصیۀ ساده از آن حراست نمود. باید عقبۀ نظری نیرومندی برای حراست از این پارۀ مؤثر زندگی متعالی و عفیفانه فراهم نمود. باید همۀ تلاشها و پرشها را ــ چه مثبت و چه منفی ــ تجمیع کرد و در آنها دمید تا ببالند و سطح عقلانیّت حجاب را حسابی بالا ببرند. در این شلوغیها به تمسخر ورودهای نظری نپردازیم و حال که هیجانی به نفع حجاب ایجاد شده از آن برای ارتقای سطح بحثهای نظری در این باب استفاده کنیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
1563339554-10120-29-8.pdf
998.7K
💠بازنمایی زنان چادر در سریالهای تلویزیونی 🔸این مقاله قابل توجه به بررسی بازنمایی زنان چادری در چهل سریال تلویزیونی پرداخته و نتایج تاسف باری را نشان میدهد که صدا و سیما نه تنها در خدمت تجلیل و ترویج چادر نبوده بلکه عکس آن عمل کرده است. 🔸یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تصویر مطلوبی از زنان چادری در تلویزیون ارائه نشده است، به‌طوری‌که زنان چادری یا اساساً حضور پررنگی در سریال‌های تلویزیونی ندارند یا اگر دارند اغلب دارای ضعف‌ها و مشکلات مختلفی هستند که در مقایسه با شخصیت‌های زن غیر چادری نمود پررنگ‌تری دارد. زنان چادری به‌گونه‌ای معنادار؛ مسن، بدون تحصیلات دانشگاهی، از طبقه متوسط و پایین جامعه، دارای مشکلات روحی و روانی و دارای چهره‌ای متوسط و زشت به تصویر کشیده شده‌اند. 🔸بر این اساس چادر، پوشش زنی معرفی می‌شود که احتمالاً کمتر مخاطبی تمایل به همذات پنداری و احیاناً الگوبرداری از او خواهد داشت. ➖➖➖➖➖ https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 *فراخوان طرح‌های کاربردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی* 🔸انجام پژوهش‌های کاربردی و مسأله محور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که امکان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را برای حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. 🔸پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نظر دارد بخشی از موضوعات پژوهشی موردنیاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌ها و سازمان‌های متبوع را در قالب اعلام فراخوان و دریافت طرحنامه، عملیاتی و اجرا کند. توضیحات تکمیلی 👇 [فهرستی از عناوین پژوهشی مصوب جهت اجرا در سال ۱۴۰۲](https://www.ricac.ac.ir/news/4732) 🔹برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدیریت امور پژوهشی (خانم بخشنده) تماس بگیرید: ۸۸۹۱۹۱۸۸
⬅️⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمت‌الله فاضلی 1️⃣ از 2️⃣👇 🦃 برتراند راسل در نفی اتقان استقراء مثال به یک بوقلمون محتاط می‌زند؛ این بوقلمون در اولین بامداد حضور خود در مرغداری ملاحظه می‌کند که ساعت ۹ صبح به او غذا می‌دهند. با این حال چون استقراگرای خوبی است در قضاوت و نتیجه‌گیری تعجیل نمی‌کند. روزها و ماه‌ها از پی هم می‌آیند و در شرائط مختلف آب‌وهوایی همان روند تکرار می‌شود و سرانجام احتیاط علمی او رضایت می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که: «من همیشه در ساعت ۹ صبح تغذیه‌ام را دریافت می‌کنم»، اما همان شب که شب کریسمس بود، گلویش بریده می‌شود! حال به یک داستان واقعی گوش فرادهید؛ 👨‍💻دکتر نعمت‌الله فاضلی در ۶ مرداد ۱۴۰۲(دو روز بعد از عاشورا) طی یک یادداشت، مشاهدات خود را از مراسم عاشورای هیئت زادگاهش(روستای مصلح‌آباد فراهان) می‌نویسد؛ همه سطور این یادداشت می‌گوید مراسمات عاشورا کماً و کیفاً در این روستا نزولی بوده است. بعد در روز ۹ مرداد و پنج روز بعد از مشاهداتش در روستای زادگاهش، طی یک یادداشت دیگر با خلق یک ادبیات و جعل برخی اصطلاحات هر آنچه را که در روستایش دیده است به سراسر کشور تعمیم می‌دهد! ⁉️پرسش آن است که در مقام ارزیابی منطق و شکل استدلال و احتیاط علمی، بوقلمون خیالی راسل را باید ستود یا نعمت‌الله فاضلی را؟ گرچه نتیجه‌گیری بوقلمون راسل بعد از انبوهی از مشاهدات است ولی باز نتیجه غلط می‌گیرد، اما اگر بخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به او تبریک بگوییم که بعد از یک مشاهده آن هم در یک روستا نه تنها توانسته است نتایجش را به کشور تعمیم دهد بلکه برای آن هم ادبیات علمی بیافریند. اما اگر نخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به ایشان بگوییم که حداقل در این امر تأمل کنند که چرا گاه بعد از ده‌ها مشاهده نمی‌توان نتیجه قاطع گرفت ولی ایشان به این راحتی با یک مشاهده، این‌چنین قاطعانه از ظهور و بروز گونه‌های جدید(!) عاشورا سخن می‌گویند؟ 😮با ادای احترام به همه جامعه‌شناسان و اصحاب دانش که با دغدغه درمان بیماری‌های این مرز و بوم در تلاش برای فهم و انذار و بازکردن مسیر هستند اما گاه مشاهده می‌شود که برخی علی‌رغم برخورداری از پیشینه‌های قوی مطالعاتی آن‌چنان ساده‌اندیشانه و نابریده و نادوخته درباره وقایع جاری کشورمان قضاوت‌های عجیب و غریب عرضه می‌دارند که از فرط بهت، زبان در کام می‌ماند. این یک بیماری فکری بلکه گرایشی است که دائم در این کشور درد و رنج دیده می‌شود و همه چیز چنان روایت می‌شود که گویی این جامعه فردا یا حداکثر پس فردا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد یا در مرداب نیستی به زیر کشیده خواهد شد! 🤔باید به این مطلب فکر کرد که چطور فکر اشعری در میانه شیعیان درس‌خوانده در فرنگ نفوذ یافته است که برای غرب و غربیان(یعنی اروپا و امریکا) از باب "هرآنچه آن خسرو کند شیرین بود"، هیچ حسن و قبح ذاتی قائل نیستند بلکه حسن را تماماً تابع فعل و وضع غرب و غربی می‌دانند و در عوض برای ایران و ایرانیِ خارج از مدار غرب چیزی جز قبح نمی‌شناسند. 📚نمی‌دانم در میان انبوه پایان‌نامه‌هایی که در قفسه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بایگانی می‌شود می‌توان به تحقیقی دست یافت که از ریشه‌های این فکر اشعری سخن گفته باشد یا نه؛ اما اگر هیچ تحقیق علمی هم در میان نباشد، اصل این سیاه‌دیدن و سیاه‌نمودن چیزی نیست که بر کسی مخفی باشد؛ این نه دود تهران که دوده علم غربی است که در مجاری فکری و روحی و انگیزشی ایرانیان پمپاژ می‌شود. 📌اما سخنی با دکتری که به نام کربلا و شب عاشورا برای سی نفر از تحصیلکردگان و دانشگاهیان هم‌ولایتی خویش سخن رانده است و در آن درباره راه‌های توسعه مصلح‌آباد مانند برگزاری جشنواره‌های محلی و آیین‌هایی چون جشن تیرگان و برگزاری شب شعر و موسیقی و تبدیل حمام به موزه روستایی سخن به میان آمده است و در آخر نوشته است که شرکت‌کننده‌ها دوست داشتند جشنواره‌هایی با شرکت شعرا و اهالی موسیقی برگزار کنند اما معتقد بودند که حکومت اجازه چنین جشنواره‌هایی را نمی‌دهد؛ ادامه در بعدی🔰 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمت‌الله فاضلی 2️⃣ از 2️⃣👇 پرسش این است که تناسب این سخنرانی با حادثه کربلا و شب عاشورا چیست؟ آیا ما حکمت قدمای خویش را هم اجر نمی‌نهیم؟ منطق دینی به‌کنار، اما مگر تناسب بین زمان و مکان و موضوع نباید رعایت شود؟ اگر بگویند ما از دین و کربلا و امام حسین ع هیچ نمی‌دانیم باید پرسید بسیار خوب، پس با چه منطقی از دین حکومتی و غیرحکومتی سخن می‌گویید و اگر می‌شناسید چرا همان چیزی را که می‌شناختید با دیگران به بحث نگذاشتید؟ اما اگر بفرمایند آنچه که از آن سخن گفته‌ایم با امر دینی مرتبط است باید پرسید اگر کسی قائل به تفکیک امر سیاسی از امر دینی است چرا وقتی نوبت به خود او می‌رسد حاضر به تفکیک امر توسعه از امر دینی نیست؟ و یک آرزو؛ اینکه ای کاش به مخاطبان خود می‌گفتید اگر واقعاً فکر می‌کنند صلاح دین و دنیای مصلح‌آباد با چیزی است که حکومت مانع آن است، بیایید امشب در شب عاشورا از امام حسین ع بیاموزیم که ما هم می‌توانیم در این زمانه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم؛ اما دریغ که این میزان درس‌آموزی هم در کار نیست! ✍حجت الاسلام حیدری پور @abbas_heidaripour https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🚫گزارش میدانی از پدیده مانکن‌های زنده در مراکز پخش مانتو ⚠️دختر جوان در کسوت مانکن زنده بعد از یک گپ و گفت صمیمی با دو مرد خریدار، چهار مدل مانتو را انتخاب می کند. مانتویی را می پوشد. قدم می زند و بعد از یک چرخ کوتاه همانجا مانتوی قبلی را در می آورد و مانتوی دیگر را تن می کند؛ یک نمایش شرم آور برای جذب مشتری! برای پیدا کردن سرنخ تازه از پشت پرده مدهای غیرمتعارف مانتو، این بار به مراکز فروش عمده مانتو می رویم که با پدیده مانکن های زنده مواجه می شویم.🔽🔽 http://fna.ir/3e6dtn https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡"وارونگی متعالی در نسبت فرهنگ و سیاستِ جمهوری اسلامی" 🖊 مهدی افراز 1️⃣ 🔶 امروز مجلس شورای اسلامی در تداوم رسیدگی به فرآیند تقنینی پیرامون ساماندهی به وضعیت پوشش و حجاب، با یک رأی حداکثری ‎لایحه حجاب را که از ماه ها پیش به صورت ‎جمع سپاری مابین برخی تصمیم سازان این حوزه تدوین و در دسترس عموم قرار گرفته بود، مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی و با هدف ارتقای حقوقی و سرعت دهی در مسیر در تصویب به کمیسیون قضایی مجلس سپرد. فارغ از جزییات حقوقی – فرهنگی این لایحه و بدون در نظر گرفتن میزان اثربخشی آن و با صرف نظر از همه انتقادات کارشناسانه یا سیاست گذارانه، نمی توان انکار نمود که جمهوری اسلامی، در شش ماه گذشته در ازای رسیدگی به یک مسأله ذاتاً فرهنگی، کنشی را از خود بروز داد که نشان می دهد به لحاظ رویکردی از یک فهم متفاوت و متعالی پیرامون کارکرد نظام فرهنگی در نسبت با نظام سیاسی - اقتصادی جامعه برخوردار است. 🔷 تقسیم بندی امروزین نظام های اجتماعی به سه خرده نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حاصل نظریه پردازی تالکوت پارسونز در پاسخ به این چالش بود که؛ اگر خرده نظام اقتصادی مبنای اصلی شکل گیری یک جامعه سرمایه سالارانه است، چگونه می توان از شر مانعیت خرده نظام فرهنگی خلاص شد؟ پارسونز در پاسخ به این چالش برخلاف نظریات ما قبل خود به جای توصیه به حذف خرده نظام فرهنگی درصدد برآمد تا با افزودن عنصر هنجار به عناصر کنش انسانی، شرایط را برای هضم خرده نظام فرهنگی در نظام سیاسی و اقتصادی توضیح دهد. در این تبیین خرده نظام فرهنگی وظیفه "جامعه پذیر کردن" کنش سرمایه دارانه را برعهده خواهد داشت و لذا اگر نظام اقتصادی پیشران اصلی در ورود انرژی و تحرک در سیستم جامعه است، خرده نظام فرهنگی وظیفه نهادینه کردن هنجارها و پایدارسازی آن ها در خرده نظام اقتصادی را برعهده خواهد داشت. در الگوی پارسونزی، خرده نظام فرهنگی با تعیین هنجارهای اجتماعی تلاش می کنند مسیر تحولات را به سمتی هدایت نماید که در یک نظم جدید کلیت جامعه به ارتقای کارکرد نظام سرمایه داری کمک نماید. نتیجه عینی این تبیین به این گزاره انجامید که؛" هر عنصری که بر سر راه نظام سرمایه داری قرار گرفت یا زیر چتر آن قرار نگرفت، باید با نوسازی و یافتن کارکرد خاص خود به ارتقای کل نظام سرمایه داری کمک کند." و بدین ترتیب سیاست گذاری فرهنگی به معنای کیفیت مدیریت تحولات اجتماعی در راستای همسان سازی جامعه با کارکرد نظام اقتصادی و تقویت اقتدار نظام سیاسی خواهد بود. 🔶 از زمان شعله ور شدن بلوای پاییز ۱۴۰۱، بسیاری از تحلیل گران و راهبرداندیشان در مقام نصیحت مشفقانه به جمهوری اسلامی توصیه نمودند که حجاب برای اهداف و غایات ما یک نامسأله است و ضرورتی ندارد که نظام بخواهد در برابر حراست از این هنجار فرهنگی متقبل این هزینه های فراوان سیاسی و سپس اقتصادی شود، این رویکرد تا جائی شدت داشت که حتی برخی از فعالان و دلسوزان کشورهای مقاومت هم به صورت درگوشی ناراحتی و نگرانی خود را از این سوگیری جمهوری اسلامی ابراز می نمودند. ادامه 🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
2️⃣ 🔷جمهوری اسلامی در کلیت خود با پیگیری چندجانبه موضوع حجاب آن هم در دوران پرآشوب سیاسی – اقتصادی امروز نشان داد در عقلانیت خود واجد صورت بندی متفاوتی از نسبت میان خرده نظام های اجتماعی است و این یک "صورت بندی فرامدرن" در عرصه حکمرانی است. جمهوری اسلامی نشان داد قدرت و سیطره سیاسی برای او هدف نیست، او در ناخودآگاه خویش قدرت را ابزاری برای "استکمال جامعه" می داند که زیربنای قطعی آن نظام فرهنگی است، لذا برای تأمین نیازهای این نظام این جرئت را دارد که از آورده های نظام سیاسی و اقتصادی خود نیز خرج نماید و نمایان گر یک "وارونگی متعالی در نسبت نظام فرهنگی و سیاسی" باشد. 🔶 این در حالی است که در دوران پهلوی و به خصوص پهلوی اول، حاکمیت برای توجیه موجودیت خود به یکباره تصمیم گرفت، با هزینه در هم کوبیدن هویت تکوین یافته ایرانی دفعتاً گفتمان ناسیونالیسم لیبرال را بر جامعه حاکم سازد و با سامان دادن به یک هویت برساختی و اضمحلال گفتمان های محلی، قومی و دینی، خود را میراث دار دوران ایران باستان معرفی کند و این رویکرد توهّم آمیز را به اصلی ترین پروژه سیاست گذاری فرهنگی در بالاترین سطوح سلطنتی مبدل نماید و با آغاز اقدامات بی سابقه و همه جانبه، برای تدارک مشروعیت سلطنت خود، به قیمت مدفون ساختن عمق تاریخی ایرانیان، نظام فرهنگی جامعه را در پای تقویت نظام سیاسی خود به بازی بگیرد. 🔷 جمهوری اسلامی در موقف ۱۴۰۱– ۱۴۰۲ بار دیگر نشان داد در کنار همه تحرکات بعضاً زیگزاگی خود نهایتا و به صورت ناخودآگاه از عقلانیتی برخوردار است که به او توان می دهد خود را از به دام افتادن در پارادایم دولت مدرن در راستای بازی گرفتن از نظام فرهنگی در راستای کارکردهای نظام سیاسی – اقتصادی برهاند و این عقلانیت چشمه ای ندارد جز فاهمه جوشان جامعه ایران که برپانگاه داشتن آیین محرم ۱۴۰۲ زنده ترین تصویر از این بیداردلی است. برپائی رویداد ملی محرم به عنوان بزرگترین نماد در نظام فرهنگی ایرانیان کاملاً در نقطه مقابل عقلانیت سرمایه داری است و احدی از آحاد جامعه نه تنها برای ارتقای کارکرد اقتصادی یا سیاسی خود به بزرگداشت سیدالشهدا ع نمی پردازد بلکه در یک "خردمندی نابازار"، همه منافع و مزیت های اقتصادی خود در راستای اعتلای نظام فرهنگی جامعه به خدمت گرفته و می گیرد. https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍منتشر شد... 🔻 به لطف الهی و با تلاش مستمر برادران عزیز کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب" مشتمل بر متن پیاده‌سازی شده سخنرانی‌های ایراد شده در منتشر شد. با گفتارهایی از: حجت‌الاسلام استاد فلاح شیروانی حجت‌الاسلام استاد قنبریان حجت‌الاسلام دکتر پیروزمند حجت‌الاسلام دکتر دهقان حجت‌الاسلام دکتر کدخدایی حجت‌الاسلام مهدی بیاتی و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه... 🔻 به‌دليل برخی محدودیت‌ها، کتاب با منتشر می‌شود و تنها تعداد محدودی از آن قابل عرضه خواهد بود. لذا عزیزانی که مایل به تهیه کتاب هستند، می‌توانند به ادمین پیام بدهند. 📌 عرضه کتاب با 40درصد تخفيف 🔰️ مشخصات: 📚 کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب" مشتمل بر 20 گفتار 📒 در قالب 420 صفحه (قطع رقعی) 📌 قیمت: با اعمال 40درصد تخفیف: 160 هزار تومان ✅ برای تهیه کتاب به ادمین پیام دهید...@sobhan_eb https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰میزگرد «ایران» با حضور موسی نجفی، یحیی فوزی، محمدعلی فتح‌اللهی، سید محمدرحیم ربانی‌زاده و سیدجواد میری ✅تشخیص «منافع ملی» و تعیین «مصالح فراملی» با کیست؟ «نظام سیاسی» و «مردم» بر سر منافع ملی چگونه به اتفاق‌نظر می‌رسند؟ 🔴«منافع ملی»، «مصلحت عمومی» و «خیرعمومی» از اصطلاحات پربسامد در ادبیات سیاسی مدرن است چنانکه دولتمردان هر کشوری با ملزم کردن خود به تأمین این مصالح و منافع می‌کوشند رضایت عمومی را جلب کنند. به این اعتبار، بر آن شدیم طی میزگردی «چگونگی تشخیص منافع ملی و مصالح فراملی» را از سه زاویه اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی و تاریخی مورد مداقه قرار دهیم و پرسش‌هایی از این دست را به بحث بگذاریم: منافع ملی در جامعه ایرانی چه مختصاتی دارد؟‌ توسط چه کسی و یا با چه فرایندی تعیین می‌شود؟ چه نهادی می‌تواند آن را نمایندگی کند؟ و چقدر بر سر چیستی آن بین بدنه نظام سیاسی و بدنه اجتماع اتفاق نظر وجود دارد؟ در این میزگرد، دکتر موسی نجفی استاد اندیشه سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر سید محمدرحیم ربانی‌زاده رئیس پژوهشکده تاریخ ایران، دکتر یحیی فوزی استاد علوم‌ سیاسی، دکتر محمدعلی فتح‌اللهی استاد اندیشه سیاسی و دکتر سیدجواد میری جامعه‌شناس ما را همراهی کردند تا ابعاد «منافع ملی در ایران» را به بحث بگذاریم. برای مطالعه مشروح مباحث میزگرد روزنامه ایران رجوع شود به : https://irannewspaper.ir/8255/12 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡درسهای دیدار فعالین تربیتی با رهبر انقلاب 💠چگونه ایده های تحولی میتوانند در مسیر حرکت انقلاب اسلامی مانع ایجاد کنند؟ 🖋عبدالله صفری بخش1️⃣ ❇️ دیدار اخیر فعالین امور تربیتی و تعلیمی با رهبرانقلاب که گزارشات متنی و صوتی حاضران در جلسه در فضای مجازی منتشر شد، دارای دلالتهای ارزشمند سیاستی جهت ارزیابی ایده ها و فعالیتهایی است که عمدتا با رویکرد تحولی و مردمی سازی از آنها نام برده میشود. به نظر میرسد نکات مطرح شده در این جلسه میتواند از منظری عمیق تر نقشه راه فعالیتهایی باشد که در مقیاس انقلاب و در چارچوب نقشه راه انقلاب اسلامی میخواهند اثر گذار باشند و شاقولی برای سنجش میزان به راه بودگی روندگان این مسیر. محورهای بیان شده و پاسخ های رهبر انقلاب در این جلسه را میتوان در محورهای ذیل مورد توجه قرار داد: 🔷 لزوم تاسیس مدارس تحولی به صورت آتش به اختیار و تبدیل این حرکت درن زا و شالوده شکن در برابر نظام تعلیم و تربیت رسمی که بافت صنعتی یافته، به یک حرکت هم افزا و تدریجی و خودانگیخته به عنوان نظام جدید و جایگزین الگوی موجود. 🔷 در نظام آموزشی کشور مدارس خاص تیزهوشان نمونه دولتی و پولی به ضرر پیشرفت کشور و مانع ارتقای کیفیت مدارس دولتی است. و ایده و راهکار تربیت نخبه مکتبی حذف مدارس پولی و خاص و بقای فقط یک نوع مدرسه همگانی است. 🔷رویکرد دیگر این است که ناکارآمدی و ناکامی نظام آموزش و پرروش از لایه حکمرانی تربیتی جمهوری اسلامی ایران نشأت میگیرد و نیازمند بازطراحی و بازسازی انقلابی است/ راهکار پیشنهادی این است که در ساحت امام امت نیز تدبیر و تمشیتی فراقوه ای نیاز باشد. 🔷ناظر به سند تحول آموزش و پرورش نیز بر ضرورت تدوین سند جدید تاکید شد. 🔸 آنچه در مجموع این دیدار محور بیانات و ارزیابی رهبر انقلاب بود پرهیزدادن از اقدامات خارج از چهارچوبهای رسمی و بدیل سازیها و کارهای موازی در کنار نهادهای رسمی حاکمیتی بود. ایشان به علت حساسیت مسأله در موازات با نهادهای متولی در مساله آموزش و تربیت با نفی رویکرد آتش به اختیار مدارس موازی با آموزش پرورش را فرصتی برای جریانهای بدخواه دانستند وفرمودند که همتها باید معطوف به اصلاح در تشکیلات رسمی باشد. و در وضعیتی که از لحاظ قانونی، ساختارهایی وجود دارد دنبال کردن ساختار جدید در کنار نباید بود، چه کوچک و موازی و چه فراقوه ای و باید نحوه تعامل با ساختار رسمی و این نظام پرحجم کم بازده مورد پیگیری باشد. 🔸پاسخ ایشان به ایده تعطیلی مدارس غیر انتفاعی و دولتی سازی حداکثری این بود که تعطیلی مدارس غیر انتفاعی عملی نیست و راه کار اصلی در این قضیه نیز تقویت مدارس رسمی است. 🔸در ارزیابی گفتارهای مطرح شده در خصوص مرکز مدیریت عالی ذیل رهبری، این کار را به خلاف صلاح کشور دانستنه و باعث به هم ریختن نظام موجود قانون اساسی دانستند. وفرمودند که این ایده به لحاظ «قانونی، حقوقی و عقلانی» نه قابل دفاع است نه عملی. 🔸در خصوص ایده های پیرامون سند تحول بیان داشتندکه طرح تحول موازی سازی درست نیست جایگزین یا مکمل ارائه بدهید. اینکه یک گوشه ای حرکتی دیگر انجام بدهند درست نیست بی انضبطی ایجاد میکند بی انضباطی بد است در مالی بد است در آموزش هم بد است. ایشان در همین خصوص در 12 اردیبهشت امسال در دیدار معلمان نیز این مساله را مطرح کردند که برای سند تحوّل، یک بدیلی و رقیبی درست نکنند. سند تحوّل یک سند متقن و محکم و خوبی است؛ دیگر از یک گوشه‌ای باز یک سند دیگری سر درنیاورد برای تحوّل، همه را متحیّر کند که چه کار کنیم، چه کار نکنیم. 🔹اینها بخشهای مهم محتوایی این دیدار بود که از منظر ارزیابی ایده ها در چهارچوب اندیشه رهبری بسیار قابل توجه است. به نظر میرسد وضع کلی جریانهای فکری، فرهنگی کشور در عرصه های دیگر نیز بسیار مشابه وضع مباحثات شکل گرفته در این دیدار هست. که ارزیابی این گفتارها میتواند نسبت به موقف کنونی دید روشن و نسبت به آینده چراغ راه باشد. ادامه🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش2️⃣ 🔸اما اینکه این مساله از کجا نشات میگیرد میتوان به عدم التفات به نقشه راه کلان انقلاب و اقتضائات هر مرحله از انقلاب و از سوی دیگر پاسخ های رهبری به این ایده ها نشان از یک نظام محاسباتی دیگری است که میتوان در نظریه ساخت تمدن نوین اسلامی ایشان پیگیری کرد و بر اساس آن طرحها و اقدامات و بسیاری از فعالیتها را به ترازوی سنجش گذاشت. طرح راهبردی ایشان مبتنی بر نظریه تکامل انقلاب اسلامی است که به صورت یک زنجیره منطقی بوده و هر مرحله احکام و قواعد ویژه خود را داشته و انقلابیگری در هر مرحله از این مراحل تکاملی دارای اصول و روشهای خاص آن مرحله است. زنجیره منطقی در تعبیر ایشان به معنای ناممکن بودن تقدم و تاخر وجودی مراحل انقلاب نسبت به هم است. حاصل بی توجهی به طرح راهبردی انقلاب اسلامی طرح ایده های ناسازگار با روند حرکت انقلاب و تاخیرها و آفتهای بسیار برای انقلاب خواهد بود. 🔹نظریه فرایند 5 مرحله ای تحقق اهداف انقلاب اسلامی که شامل، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، نقشه کلان حرکت انقلاب بوده و هر اقدام و ایده ای در نسبت با انقلاب اسلامی باید در حدود این نقشه باشد و طراحی هر حرکتی بیرون از آن حرکت در کوره راههاست و معلوم نیست چه میزان به روند انقلاب کمک کرده باشد، و اگر مانعیت جدی ایجاد نکند اتلاف منابع و تضییع منافع خواهد بود. در نظر داشتن این نقشه کلان میتواند نتایج و پیامدهای متعددی داشته باشد که به مواردی از آن اشاره میشود: 1️⃣-در این چهارچوب و در موقف کنونی انقلاب اسلامی یعنی مرحله دولت سازی آنچه ملاک سنجش و ارزیابی اقدامات است کمک به تحقق دولت اسلامی است. و طرحهایی که در پی تدبیر موازی امور یا طراحی اقداماتی از سنخ اقدامات دهه اول انقلاب که هنوز نظام مستقر شکل نگرفته بود بازی در میدانی دیگری است که نتایجش به حرکت انقلاب کمک نخواهد کرد. 2️⃣خودسازی انقلاب در گام دوم همان دولت سازی است که به معنای تحقق تمکن برای اقامه ی دین در عرصه های زندگی خواهد بود ولذاست که به تعبیر ایشان سخن گفتن از سبک زندگی اسلامی قبل از تحقق مرحله دولت اسلامی تنها در حد گفتمان سازی خواهد ماند. مقید کردن همراهی حکومتها در هفت توصیه پایانی بیانیه گام دوم که عرصه های زندگی در مرحله جامعه اسلامی است نشان از تقدم ذاتی دولت سازی بر جامعه پردازی دارد. لذا دغدغه مندان جامعه اسلامی باید بر تمهید ابزار تحقق آن یعنی دولت اسلامی تمرکز داشته و نخبگان در این میدان به نقش آفرینی و اثر گذاری اقدام کنند. 3️⃣عدم توجه به این مساله بود که دهه هشتاد که نزدیکترین موقف به تحقق دولت اسلامی بود با حاشیه سازیها و عدم توجه به تذکرات رهبری مبنی بر اصلی و فرعی کردن امور فرصت تاریخی هدر رفت و دهه 90 را به عنوان تلخ ترین دوران بعد از انقلاب و توقف قطار حرکت کشور رقم زد. اکنون نیز که امیدهایی برای تحقق دولت اسلامی بیش از پیش به وجود آمده بیم این میرود که عدم توجه به این مساله و فعالیتهایی تحت عناوین آتش به اختیار، مردمی سازی، طرحهای تحول در عرصه های مختلف در مختصات و بر مدار دولت سازی نبوده و تاخیرهای جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. 4️⃣لذا دیدار با فعالین تربیتی اگر در مقیاس طرح راهبردی انقلاب فهم شود میتواند تضمینی باشد بر صحت و به راه بودگی حرکتهای تحولی در مسیر کمک به تحقق دولت اسلامی که خود مقدمه ساخت جامعه اسلامی و تحقق شعارها و اهداف و آرمانهای دینی و اسلامی است و تحذیر از افتادن در مسیرهایی است که با وجود نیتهای صادقانه و مخلصانه در نهایت در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایجاد مانع کرده و تاخیرهای پر آفتی را زمینه ساز خواهد شد. پایان✉️ 🌐http://rbo.ir/__a-3537.aspx https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار ⏰سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a