eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه رحلت آیت الله مصباح یزدی 🔻(شماره نوزدهم و بیستم) https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/116
ویراست3.pdf
13.11M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه رحلت آیت الله مصباح یزدی 🔻(شماره نوزدهم و بیستم) 🔹در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشه‌ها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیست‌های علمی بوده است، پرداخته می‌شود.  این پنج محورعبارت است از: 1.     نقد سکولاریسم در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 2.     اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 3.     سیری در اندیشه ولایت فقیه 4.     تبیین علم دینی 5.     تعدد قرائت ‌ ها و پلورالیسم https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/117
. 🔰 آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟ 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح فرزند ارشد علامه مصباح در جلسه کانون طلوع موسسه امام خمینی ره گفت ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می‌توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح می‌کردند حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات موردنیاز و مشکلات فکری جامعه تهیه کنید و برای آن ها جواب تهیه کنید. 🔸 اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید. ✍ ببینید علامه مصباح چه آرزویی داشت و دیگران چه آرزویی دارند! https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/119
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
✳️ پیش‌نشست علمی «سکولاریسم و نقد اندیشه‌های آن از دیدگاه شهید مطهری» ✅ با سخنرانی و ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹پنج‌شنبه 99/11/9 ⏰ 10 🔸 این برنامه به صورت مجازی برگزار می‌گردد 🌐 آدرس مجازی در 👇👇👇 Live.mou.ir/research https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/121
1399-11-11-Shobahat-OstadJafari.mp3
3.13M
🔺بررسي مواجهه استاد علامه مصباح يزدي(ره) با جريان‌هاي روشنفکري ديني 🔺جلسه اول: استاد مصباح و جريان روشنفکري ديني علم گرا 🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد جعفري
🔰 مجمع عالی حکمت برگزار می‌کند: 🔶 ویژه برنامه بزرگداشت آیت‌الله (ره) 📆 ۱۱ لغایت ۲۳ بهمن‌ ۱۳۹۹ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/123
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
نموداری کتاب این اثر مشتمل است بر پاره‌ای از مهم‌ترین مباحث کلامی جدید که به قلم گروهی از محققان به نگارش درآمده است. چیستی و گستره کلام جدید، ،‌ ، ، ، ، ، ، ، ، و شرّ عناوین فصل‌های یازده‌گانه کتاب‌اند. اهتمام پدیدآورندگان بر این بوده است که مطالب مطرح شده از اختصاص داشتن به فضای مسیحیِ غربی آن خارج گردد و ناظر به مسائل اسلامیِ بومی نیز باشد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/127
📚 كتاب «نقش پیش‌دانسته‌ها و علایق مفسر در تفسیر قرآن» منتشر شد 🖊 مولف: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی‌اوسط باقری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸 این كتاب پژوهشی است در قلمرو تفسیر و علوم قرآن که در 322 صفحه وزیری به عنوان هفتمین کار مشترک مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جامعه علمی ارائه شده است. 🔸 نویسنده در فصل نخست معنای تفسیر را بررسی کرده و نسبت آن را با تأویل قرآن روشن ساخته است. در فصل دوم رویکردهای مختلف در تفسیر متون را بررسی و با ارائۀ شواهد گوناگون، مؤلف‌محوری مفسران مسلمان را، با وجود اختلاف در روش‌ها و گرایش‌های تفسیری، آشکار ساخته است. در این فصل مهم‌ترین نظریه‌های تفسیری رقیبِ نظریۀ تفسیر اسلامی نیز نقد و بررسی شده است. نگارنده در فصل سوم پس از بیان اقسام پیش‌دانسته‌ها، وجوه روا و ناروای نقش‌آفرینی آنها در تفسیر را بررسی کرده و آسیب‌هایی را که ممکن است مفسر از این رهگذار دچار آنها شود شناسانده است. نیز در این فصل دیدگاه‌های توجیه‌گر دخالت پیش‌دانسته‌ها در ایجاد معنا نقد شده است. در فصل چهارم کتاب، وجوه روا و ناروای نقش‌آفرینی علائق مفسر در تفسیر بررسی شده و آسیب‌های محتمل با ذکر نمونه‌هایی نشان داده است. https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/130
✳️ گروه كلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار مي‌كند ✅ بررسي نسبت عقل و دين از ديدگاه علامه مصباح يزدي(ره) 🎤 سخنران: حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) 🎤 ناقد: جناب آقاي دكتر حسن يوسفيان، عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) 🗓 چهارشنبه 99/11/15 ⏰ 10 🔸 این جلسه به صورت آنلاین از طریق ذیل قابل مشاهده است 🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?U=2 🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
💎 ویژه برنامه مجمع عالی حکمت اسلامی برای بزرگداشت 🟩 «طرح ولایت»، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور 📆 سه‌شنبه، ۲۱ بهمن ۹۹ 🕰 ساعت ۱۹ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/134
هم‌اندیشی علمی و دین با سخنرانی: حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی پروفسور محمد لگنهاوزن دکتر محمد محمدرضایی دکتر رمضان علی‌تبار سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ ساعت ۹ تا ۱۲ https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/-210608
🔶 سلسله نشست‌های علمی 🔺به همت اسلامی و موسسه امام خمینی(ره) با همکاری دیگر نهادهای علمی برگزار می‌شود: ✅ «نسبت دین و اخلاق از منظر علامه مصباح» با ارائه دکتر امیر خواص روز پنجشنبه مورخ ۲۳ بهمن‌ماه جاری ساعت ۱۰ ✅ «اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح» با ارائه حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی راد روز یکشنبه مورخ ۲۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۰ ✅ «نیاز بشر به دین از منظر علامه مصباح» با ارائه دکتر محمد محمدرضایی روز چهارشنبه مورخ ۶ اسفندماه ساعت ۱۶:۳۰ ✅ «تبیین و تحدید اصول دین» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین فاریاب روز چهارشنبه مورخ ۱۳ اسفندماه ساعت ۱۰ ✅ «تعریف و قلمرو دین از دیدگاه علامه مصباح» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اسفندماه ساعت ۱۰ ✅ «تحول علوم انسانی از نظر تا عمل در کارنامه علامه مصباح» با ارائه دکتر رمضان علی‌تبار روز چهارشنبه مورخ ۲۷ اسفندماه ساعت ۱۰ 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🆔 @iictchannel https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/137
📣 به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره)؛ 🔰 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی : 🔸 نشست "نسبت از منظر علامه مصباح" برگزار می‌شود https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/139
48.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دكتر سروش: همه اديان (اعم از الهي و غيرالهي) حق و صادق هستند. 🔸در باب تكثرگرايي (پلوراليزم) در اديان چند ديدگاه وجود دارد. يكي از آنها پلوراليزم صدق است يعني همه اديان حق يا صادق هستند و تفاوتي در صدق ندارند. 🔸دليل اين ادعا و پاسخ آن در كليپ آمده است. 🔹افزون بر نكات كليپ نيز مي توان گفت: ▫️ اگر همه ي اديان واقعا صادق باشند اين ادعا، غير منطقي بلكه منطق ستيز است چون مستلزم پذيرش امكان اجتماع نقيضين در موارد متعددي است براي نمونه: ▫️ چون اسلام بر توحيد و مسيحيت بر تثليث تكيه دارد، پس بايد هم "خدا واحد است" صادق باشد و هم "خدا واحد نيست." ▫️ اگر اديان الهي و غيرالهي هر دو صادق باشند بايد هم "خدا وجود دارد" صادق باشد هم "خدا وجود ندارد". ▫️ اگر اجتماع نقيضين ممكن باشد پس هم "ادعاي دكتر سروش صحيح است" درست است هم "ادعاي وي صحيح نيست بلكه باطل است." درست است. 🔸ارائه شده در طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي شيراز در شهريور 98 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion کانال حجت‌الاسلام دکتر ساجدی @sajedi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ضرورت جهانی بودن فکر دینی تا کسی های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می گویند، چه می گویند، چه می گویند، شمال چه می گویند، جنوب چه می گویند که نمی تواند را فخر آنها قرار بدهد! فرمود: شما موظف اید قرآن را کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم می کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر بکنید، ببینید در فرمود: (هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون)؛ این کار (رضوان الله تعالی علیه) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد _ ان شآء الله _ را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر بکند. 🔷️ ر.ک سوره توبه / آیه ۳۳ ✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران ) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion .
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه دین وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
طرح ولایت، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی.mp3
15.19M
🎤 🔴 «طرح ولایت»، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی 🔵 حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور 🔶 مجمع عالی حکمت اسلامی 🔸 بزرگداشت علامه مصباح یزدی ✅ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🔺به همت اسلامی و جمعی از مراکز علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود: 🔶 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "نسبت و اخلاق از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 پنجشنبه 23 اسفندماه 99 ⏰ 10 ✅ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🔰 https://iki.ac.ir
✅ نشست علمی اندیشه‌های معارفی علامه مصباح یزدی 🔶 یکشنبه ۲۶ بهمن، ساعت۸:۳۰ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/-210668
🔰آسیب‌های فلسفه دین رایج - ۱ () ✳️ - ۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️فلسفه دین در عصر حاضر مانند بسیاری از دیگر فلسفه‌های مضاف، دچار نوعی نسبی‌گرایی است؛ چون بر اساس معرفت‌شناسی صحیحی بنا نشده است. 🔻اگر هدف فلسفه دین بررسی حقیقت ادیان و ارائه مجوز ورود به آنهاست، باید موضع قطعی خود را مشخص نماید. 🔻مبنای معرفت‌شناختی فلسفه دین متداول، عدم امکان یقین در موضوعات فلسفی و روش آن عمدتاً است و بنا بر عقل‌گرایی انتقادی نمی‌توان به هیچ دیدگاهی یقین پیدا کرد؛ چنانکه نویسندگان کتاب عقل و اعتقاد دینی می‌گویند: 🔹«قائلین به عقلانیت انتقادی هیچ تضمین عقلی محرزی مبنی بر صحت دیدگاه‌ خود در اختیار ندارند.» (عقل و اعتقاد دینی،‌ ص ۸۵) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻همچنین می‌گویند: 🔹«نظام‌های اعتقاد دینی را می‌توان و می‌باید عقلاً مورد ارزیابی قرار داد، اگرچه اثبات قاطع چنین نظام‌هایی امکان‌پذیر نیست.» (عقل و اعتقاد دینی، ص ۸۶) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻روشن است که بنا بر چنین مبنایی تأملات فلسفی در باب دین پایان‌ناپذیر است و در هیچ موضعی متوقف نمی‌شود. چنانچه خودشان اذعان کرده‌اند: ‏🔹«ما مطابق دیدگاه عقل‌گرایی انتقادی تا حد زیادی بر ماهیت بی‌وقفه و پایان‌ناپذیر تأملات انتقادی تأکید کرده‌ایم.» (عقل و اعتقاد دینی،ص ۹۰) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻در این صورت چگونه می‌توان گفت که فیلسوف دین حقیقت دین را شناخته و مجوز عقلانی ورود به دین خاص را صادر کرده است؟! 🔻چه‌بسا تعریف رایج از فلسفه دین نیز چنین اقتضایی داشته باشد. اگر فلسفه دین، صرفاً تأمل عقلانی در باب دین تعریف شود و هیچ هدفی برای این تأمل عقلانی تعریف نشود، بی‌نتیجه بودن مباحث، امری طبیعی است و تنها فائده فلسفه دین می‌تواند تأمین لذت عقلانی باشد. (مبانی فلسفه دین، دیوید پیلین، ص۱۸) 🔻در هر صورت در آثار فلسفه دین معاصر غالباً دیده نمی‌شود که بعد از طرح دیدگاه‌های مختلف، موضع مشخصی اتخاذ شود و مخاطب را از سردرگمی خارج نماید. 🔻گویی برای نویسندگان این آثار فلسفه برای فلسفه است نه برای رسیدن به حقیقت. 🔺اگر بناست فلسفه دین نقش‌ خودش را، یعنی شناخت حقیقت دین و راه پذیرش آن،‌ را ایفا نماید، باید معرفت‌شناسی صحیحی را اتخاذ کند که راهی برای رسیدن به یقین و اطمینان را فرارویش قرار دهد. ۲۳ بهمن ۹۹- سیدمصطفی میرباباپور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion