eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگه: مادرم نماز میخواند و من آواز! او خدای خودش را دارد و من خدای خودم! ☘️ جوابش چیه حالا؟ ایرادی نداره شما خدا را از درون و از طریق تجربیات و نیازت دریافت کن! منتهی خدایی که تو را به اطاعت و بندگی و نماز نکشاند، خدای ذهنیت و ساختگی است. یعنی دیگر خالق تو نیست بلکه مخلوق خودت هست! برای کسب آرامش و به تعبیر خودت برای آغوش گرفتن تو! اومانیسم فقط سیطره انسان بر طبیعت و مخلوقات نیست؛ بلکه انسان، خالق هستی می شود. او در این مقام حتی خدا را هم خلق می کند تا همه چیز متناسب میل خودش باشد، حتی خدا. 🆔@mjafari_ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
🔰 👥 گفتگوهای سام و سید (۲) 💠 حالا کی درست میگه؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹سید: قبول کردی که هر دیدگاهی نمی‌تونه درست باشه؟ 🔸سام: آره. قبول کردم. سری قبل بدجوری تو هچل افتادم. اما اگر همه درست نمیگن، کی درست میگه؟ رو چه حسابی معلوم میشه کدوم دیدگاه درسته؟ 🔹سید: خب هر کسی برای دیدگاهش دلیل داشته باشه، درست میگه. 🔸سام: آخه همه برای خودشون دلیل دارند. همین‌طوری که حرف نمی‌زنند. 🔹سید: هر دلیلی که معتبر نیست. در واقع کسی که برای دیدگاهش دلیل معتبر داره درست میگه. 🔸سام: آخه همه هم مدعی‌اند که دلیلشون معتبره. 🔹سید: دلیل معتبر به ادعا نیست. دلیل معتبر شرایطی داره که در علم منطق مطرح شده. 🔸سام. باز هم حل نمیشه؛ چون همه مدعی‌اند که دلایلشون شرایط منطقی را داره. اصلا من برای همین قبلا می‌گفتم همه درست میگن. 🔹سید: دلیل منطقی مثل محاسبات ریاضی قابل اشتراکه؛ یعنی میشه دلایل را به اشتراک گذاشت تا بر اساس قواعد منطقی ارزیابی بشه. هر کسی که ادعا می‌کنه حرفش درسته باید نشون بده که برای حرفش دلیلی داره که منطقیه. 🔸سام: خب قواعد منطقی از کجا معلوم که درستند؟ کی اونها را تعیین کرده؟ 🔹سید: کسی اونها را تعیین نکرده. اصلاً قواعد منطقی تعیین کردنی نیستند، کشف‌کردنی هستند. در واقع منطق‌دانان در اصل دستور نمیدن که بر اساس این قواعد فکر کنید. آنها ابتدا قواعد فکر را از نحوه تفکر انسان کشف می‌کنند و در مرحله بعد توصیه می‌کنند که مراقب باشید، طبق همین قواعد صحیح فکر کنید و دچار اشتباه نشید. 🔸سام: سؤالم همینه که از کجا معلوم چیزی که به‌عنوان قاعده منطقی کشف شده، اشتباه نباشه. 🔹سید: قواعد منطقی هم بعضی‌هاشون بدیهی هستند و بعضی‌هاشون نظری؛ یعنی بدیهی بدون استدلال درسته ولی برای نظری باید استدلال ارائه کرد. 🔸سام: مگه نگفتید قواعد منطقی کشف کردنی هستند؟ دیگه استدلال چیه؟ 🔹سید: استدلال برای آن مراحل فکری است که پیچیده است و کشف آن ساده نیست. در واقع منطق‌دان با استدلال‌های ساده که بدیهی هستند نشون میده که استدلال‌های پیچیده با چه شرایطی درستند. 🔸سام: اوکی. گرفتم. حال شما دیندارا مدعی هستید که برای باور به خدا دلیل دارید و دلیلتون هم منطقیه؟؟ 🔹سید: بله. ولی این باشه برای گفتگوی بعدی. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
برای دریافت پاورپوینت‌های کتاب کلام جدید به کانال اندیشیار مراجعه نمایید: @Andishyar_ir
📙فلسفه دین (دانشنامه فلسفه استنفورد) 💢کتاب «فلسفه دین» ترجمه مدخل فلسفه دین از دانشنامه استنفورد، نوشته «چارلز تالیافرو» است که اولین بار در سال ٢٠٠٣ انتشار یافت. 🔸 کتاب «فلسفه دین» شامل مباحث خداباورانه، توضیح مفهوم شرارت، ویژگی های الهی، تجربه مذهبی، و زبان دینی است. همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که چه چیزی باعث می شود یک باور، مذهبی باشد، و ارزش‌های دینی، هویت شخصی، و مرگ را به مرکز توجه می‌آورد. 🔸 کتاب علاوه بر پرداخت های آشنا به گفت‌وگوهای میان خداباوری و خداناباوری، مطالبی را در خود جای داده که به نقطه نظرهای مذاهب غیرخداباور، و تأثیرات هنر، روانکاوی و محیط بر دغدغه های دینی می‌پردازد. نسخه دیجیتال این کتاب در کتابخوان فیدیبو در دسترس است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ .
﷽ 🔰 سومین کارگاه علمی با موضوع آشنایی با اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم «در دو جلسه» 🔹با حضـــــــــــور 🔹اســــــــــــــتاد سید مصطفی میرباباپور (استاد مؤسسه امام خمینی(ره)) 📆| زمان برگزاری دوره: ▪️شنبه: ۲۸ /بهمن ماه ▪️چهارشنبه: ۲. /اسفند ماه ⏰ ساعت: ۱۵:٠٠ تا اذان مغرب ✍طلاب عزیز؛ جهت ثبت نام از مورخه ۲۳ تا ۲۶ بهمن به صورت حضوری به دفتر معاونت آموزش مدرسه مراجعه بفرمایند. ❌هزینه ثبت نام جهت طلابِ خارج از مدرسه ۵٠هزار تومان می باشد. 🔰کانون کلام و علوم عقلی 🕌مدرســــه علمیــــه شهیدصدوقی (ره) واحــــد۲ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@sadooghi2qom
نسبت بی‌آغاز بودن کیهان و خداناباوری 🔺بررسی آثار استفان نشان می‌دهد که او بدون بهره‌گیری از روش متافیزیکی و فلسفی، تنها با مبنا قرار دادن قواعد فیزیکی که بر روش حس و استوار است، برخی نتایج متافیزیکی مانند بی‌آغازی زمانی آفرینش کیهان را نتیجه گرفته و از این رهگذر، وجود خدا را انکار نموده است. 🔻نظر هاوکینگ با دیدگاه برخی از فلاسفه مانند ملاصدرا هماهنگ است؛ ولی ملاصدرا بر خلاف هاوکینگ، از بی‌آغازی زمانی کیهان، و قرائت آتئیستی را نتیجه نمی‌گیرد. 🔸برخی برداشت‌های هستی‌شناختیِ هاوکینگ، سبب مغالطه در استنتاج شده است 📚ملاصدرا در حکمت متعالیه، ملاک نیازمندی کیهان به علت را «امکان» دانسته و میان «بی‌آغازی زمانی کیهان» و «وجود خدا» جمع نموده است. 📝 مقاله‌ای در این موضوع 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 🔰برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها ارائه دهندگان: 🎤حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری 🎤دکترمحمد ممحمد‌رضایی 🎤دکتر یوسف دانشور دبیر علمی: ✍️حجت‌الاسلام محمد جعفری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
◽️ کرسی اصل بستار و الگوی فیلسوفان مسلمان از فعل الهی 🔰 گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۰۰ 🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/bastar-2 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 👥 گفتگوهای سام و سید (۳) 💠 دلیل وجود خدا چیه؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سام: بنا شد تو این گفتگو یه دلیل برای وجود خدا ارائه بدید. 🔹سید: آره، درسته. حالا ببین، هر موجودی یا وجود براش ضروریه یا ضروری نیست. 🔸سام: یعنی چی؟ 🔹سید: یه مثال می‌زنم روشن بشه. شوری برای نمک ضروریه یا میشه نمک شور نباشه؟ 🔸سام: خب نمک شوره دیگه. نمک که نمیشه شور نباشه؟ 🔹سید: آفرین. پس شوری برای نمک ضروریه. حالا شوری برای املت چی؟ ضروریه؟ 🔸سام: نه، ممکنه شور باشه،‌ ممکنه نباشه. 🔹سید: در مورد وجود هم همینه. میشه وجود برای چیزی ضروری باشه، میشه نباشه. به اولی میگیم واجب‌الوجود به دومی میگیم ممکن‌الوجود. 🔸سام: این بود دلیل منطقیتون؟ الان حتما میگید واجب‌الوجود همون خداست و تمام. 🔹سید: نه هنوز اثبات نکردیم. فعلا داریم با تقسیم موجود به واجب و ممکن، واجب‌الوجود را تصور می‌کنیم. هنوز اثبات نکردیم مفهوم واجب‌الوجود که تصور کردیم، مصداق هم داره. مثل اینکه ما پرندگان را تقسیم کنیم به سیمرغ و غیر سیمرغ. فقط با این تقسیم اثبات نمیشه سیمرغ هم در خارج داریم. 🔸سام: درسته. فکر کردم با همین تقسیم می‌خواهید بگید خدا اثبات شد. حالا چطور اثبات می‌کنید؟ 🔹سید: وقتی موجودات عالم می‌تونند دو جور باشند، هر دو جور را فرض می‌کنیم ببینیم به کجا می‌رسیم. 🔸سام: شاید فرض سومی هم باشه. 🔹سید: فرض سوم در میان موجودات نداریم. چون تقسیم ما عقلیه. یا وجود ضروریه یا ضروری نیست. قسم سوم اصلا فرض نمیشه. 🔸سام: درسته 🔹سید: مقدمه بعدی اینه که موجودی هست. 🔸سام: از کجا معلوم؟ شاید هیچ چی نباشه و ما خواب باشیم‌. 🔹سید: در هر چیزی شک داشته باشیم در خودمون که نمی‌تونیم شک‌ کنیم. به قول دکارت همین که شک می‌کنیم یعنی هستیم که شک می‌کنیم. خواب هم که باشیم یعنی هستیم که خوابیم. پس حداقل خودمان هستیم و همین یعنی موجودی هست. 🔸سام: اینم درست. 🔹سید: موجودی که هست از دو حال خارج نیست؛ یا واجب‌الوجوده یا ممکن‌الوجود. سام: درسته دیگه. سید: اگر واجب الوجود باشه همون خداست. 🔸سام: با یه «اگر» می‌خواهید خدا اثبات کنید؟ خب شاید واجب نباشه؟ 🔹سید: صبر کن خب. هنوز تموم نشده. گفتم اگر واجب باشه، خدا ثابت میشه، ولی فرض دوم یعنی اگر ممکن باشه را که هنوز نگفتم‌. 🔸سام: خب اگر ممکن باشه که دیگر خدا نمیشه. 🔹سید: بله ممکن‌الوجود خدا نیست، ولی باید ببینیم اگر موجود مفروض ما ممکن باشه، چه لازمه‌ای داره. ولی اینو بگذاریم برای گفتگوی بعدی. 🔸سام: باشه. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها- ۱ ارائه دهندگان: 🔷حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری 🔶دکتر محمد محمد‌رضایی 🔶دکتر یوسف دانشور دبیر علمی: ✍️حجت‌الاسلام محمد جعفری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها - ۲ ارائه دهندگان: 🔷حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری 🔶دکتر محمد محمد‌رضایی 🔶دکتر یوسف دانشور دبیر علمی: ✍️حجت‌الاسلام محمد جعفری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
◽️ کرسی اصل بستار و الگوی فیلسوفان مسلمان از فعل الهی 🔰 گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۰۰ 🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/bastar-2 🆔 @iictchannel
📔 دگرگونی بنيادی فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامی 💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغری‌زاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. 🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است. 🔹 موضوع اين رساله‌، بررسی و ريشه‌يابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشه‌يابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند. 🔸 از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهان‌بينی از اساس متفاوت، يعنی جهان‌بينی حاكم بر فلسفه و علوم يونانی و جهان‌بينی قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهان‌بينی به‌وجود آمد فلسفه‌ای بود كه اگر چه در صورت بيشتر يونانی به نظر می‌رسید ولي در محتوا دینی بود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صورت‌بندی بر بر اساس داده‌های علمی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژه ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 📕کتاب درسنامه الهیات مسیحی (جلد اول) 🖊نویسنده: آلیستر مک‌گراث 🖊ترجمه: بهروز حدادی 🎯 موضوع: 🏷 قالب: PPTX 🗂 تعداد فایل: ۴ 📑 تعداد اسلاید: ۱۸۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال اندیشیار 📮 @Andishyar_ir
📍 معرفی کتاب 📝 تازه‌های نشر 📖 عنوان: از علم مدرن تا علم دینی_دفتر دوم «چشم انداز دینی دانش طبیعی» ✍️ نویسنده: داود فاضل فلاورجانی 📚 ناشر: موسسه امام خمینی(ره) 📌این انگاره که علوم طبیعی حاصل تجربه انسان‌ها و فارغ از دخالت پیش‌فرض‌هاست باعث شده تا تصور شود نظریات مطرح در علوم توصیف واقعیت صرف است و هرگونه تلقی دینی از این علوم نادرست یا ناممکن است. 📝 کتاب پیش رو با تبیین نقش عوامل تاثیر گذار بر نظریات مطرح در علوم طبیعی و با هدف شکستن تابوی علم تجربی می‌کوشد مقدمه‌ای باشد برای ارائه الگوی علم طبیعی با وصف دینی برای دوران گذار به تمدن نوین اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
🔰جلسه گروه علمی کلام(جلسه۲۷۵) ⬅️ الحاد جدید و اخلاق مبتنی بر داروینیسم 🎤دکتر عبدالرئوف افضلی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸ساعت ۱۷:۱۵ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami