طالبان وخروج سفیانی.mp3
454.2K
⁉️پاسخ به شبهه حضور طالبان در افغانستان و نزدیکی خروج سفیانی:
⭕️ پاسخ: ابراهیم افشاری
#مهدویت
سفر نقاش.mp3
16.17M
#قصه_ظهر_جمعه
نویسنده: جلال الدین محمد بلخی ملقب به مولوی
✅ @KHURASANO_SISTAN
#شاهنامه ۱
#داستان_رستم_و_شغاد
بخش ۱
یکی پیــــر بد نامش آزاد سرو
که با احمد سهل بودی به مرو
دلی پر ز دانش سری پر سخن
زبان پــــــــر ز گفتارهای کهن
کجا نامهٔ خسروان داشتی
تن و پیکر پهلوان داشتی
به سام نریــــمان کشیدی نژاد
بسی داشتی رزم رستم به یاد
بگویم کنون آنــچ ازو یافتم
سخن را یک اندر دگر بافتم
اگر مانم اندر سپنجی سرای
روان و خرد باشدم رهنمای
سرآرم من این نامهٔ باستان
به گیتی بمانم یکی داستان
به نام جهاندار محمود شاه
ابوالقاسم آن فر دیهیم و گاه
خداوند ایران و نیــــــران و هند
ز فرش جهان شد چو رومی پرند
به بخشش همی گنج بپراگند
به دانــــایی ازنام گنج آگند
توضیح:
داستان رستم وشغاد را فردوسی چنانکه خود می گوید از پیری به نام آزاد سرو شنیده است وآن را به رشته ی نظم درآورده است.آزاد سرو با احمد سهل در شهر مرو می زیسته و مردی دانشمند بوده واز داستانهای کهن بسیار در خاطر داشته است.این مرد داستان های پادشاهان را در می دانسته و خودش نیز ازتن وپیکر پهلوانی برخوردار بوده است.نژاد او به سام نریمان می رسیده و ازجنگهای رستم بسیار در خاطر ش بوده است.فرودسی می گوید اکنون می خواهم آنچه از آزاد سرو شنیده ام به نظم درآورم.اگر عمرم به جهان باقی باشد وروان وخرد راهنماییم کند،من این داستان را به نظم درمی آورم وبه نان سلطان محمود جهاندار به پایان می رسانم.
سلطان محمودکه دارای فر ودیهیم وگاه است وپادشاه ایران وغیر ایران میباشد.از فر وشکوه او جهان مانند ابریشم رومی شده است،ازبخشش زیادی که دارد گنج را درمیان مردم می پراکند.
وچون دانااست،نامش چون گنج پربها درجهان باقی می ماند.
ادامه دارد.
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجزخوانی کودکان افغانستانی در حمایت از کودکان مظلوم غزه 🇦🇫🇵🇸
گروه سرود مهاجران الی الله
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پل مالان، جلوههای درخشان یک تاریخ؛ راوی قدامت یک سرزمین!
پل مالان یکی از قدیمیترین پلهای افغانستان است که بر روی رودخانه هریرود در منطقه مالان ولایت هرات ساخته شده است که قدمت این پل به دوران قبل از اسلام بر می گردد.
این پل بر روی یکی از مسیرهای قدیمی هرات –قندهار ساخته شده است و کاروان های زیادی از هرات که عازم سیستان، قندهار و هندوستان بودند از این مسیر عبور میکردند. بر اساس منابع در دوران قبل از اسلام آتشکدهای در آنجا وجود داشت که مردم شهر هرات در آن به پرستش مشغول بودند.
#افغانستان_شناسی
#شاهنامه ۲
#داستان_رستم_و_شغاد
بخش ۱
بزرگست و چون سالیان بگذرد
ازو گــوید آنکس که دارد خرد
ز رزم و زبخــشش زبزم و شکار
ز دادش جهان شد چو خرم بهار
خنک آنک بیند کلاه ورا
همان بارگاه و سپاه ورا
دو گوش و دو پای من آهو گرفت
تهی دستــــــی و سال نیرو گرفت
ببستم برین گونه بدخواه بخت
بنـــالم ز بخت بد و سال سخت
شب و روز خوانم همی آفرین
بران دادگر شــــــــهریار زمین
همـــــــه شهر با من بدین باورند
جز آنکس که بددین و بدگوهرند
که تا او به تخت کیی برنشست
در کـــین و دست بدی را ببست
بپیچاند آن را که بیشی کند
وگر چند پیشی ز بیشی کند
ببخشاید آن را که دارد خرد
ز اندازه ی روز برنـــــــگذرد
توضیح:
سلطان محمودبزرگست وچون سالها بگذرد خردمندان به نیکی ازاو یاد می کنند.از رزم او با دشمنان وبزم او بادوستان وشکار کردن و دادگری وبخشش او جهان چون بهاری خرم شد.
خوشا به حال کسی که بارگاه وسپاه وتاج وتخت اورا ببیند.
چشم وگوش من معیوب گردیدوتهی دست نیز شده ام وگذشت سالهای نیرویم را گرفت وبخت بد به من روی آوردودست مرا بست.ازبخت بد و سختی روزگار باید بنالم.
شب وروز بر شهریار دادگرایران زمین آفرین می گویم،همه مردم شهر برهمین باورند بجز کسانی که بد دین وبد گوهر هستند.ازوقتی که او برتخت کیانی نشست،درِ دشمنی ودست بدی بسته شد.
این پادشاه افزونخواهان را مجازات میکند هرچند افزونخواهیِ آنان بهسببِ مقامِ بلندشان باشد؛ برای پادشاه در مجازاتِ مردمان مقامِ آنها مهم نیست و همه دربرابرِ او یکسانند.به خردمندان مال می بخشد و زیادهخواه نیست
ادامه دارد.
✅ @KHURASANO_SISTAN
#اقوام_وقبایل
🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد، اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان و هزاره آشنا شدیم؛
#هزاره_ها (قسمت دوم)
زبان و مذهب
🔖 زبان هزاره ها فارسی با گویش هزارگی است. مذهب هزاره ها شیعه امامیه است؛ ولی اقلیتی از آنان در غور (چهارایماق)، بغلان و بادغیس حنفی هستند و اقلیتی نیز اسماعیلی مذهب اند.
از آنجا که اکثریت هزاره ها شیعه اند نام هزارهدو شیعه با هم پیوند خورده و شیعه و هزاره مترادف یکدیگر شده اند و نام هر کدام (شیعه یا هزاره ) برده شود نام دیگری را در ذهن تداعی می کند. اهل سنت اطراف مناطق شیعهنشین یا هزاره نشین را احاطه کرده اند.
هزاره ها قبل از دوره صفویه نیز شیعه بوده اند. بعضاً معتقدند که هزاره ها از زمان غازان خان، برادرش، اولجایتو، پسرش ابوسعید، به طرف تشیع گرایش یافتند و در زمان صفویه تشیع گسترش بیشتری یافت. گمان غالب و قوی دیگر این است که از زمان ورود امام رضا(ع) به مشهد و شهادت آن حضرت، پیروانش به هزاره جات رفتند و ورود آنان به هزاره جات به دلیل شیعه بودن مردم آنجا بود ه است.
ساختار قومی و اجتماعی
🔖 بخش های مهم و بدنه اصلی قوم هزاره از گروه های عمده ای مانند دایکندی، دایزنگی(سنگی) بهسود و جاغوری تشکیل می شده است. گروه های قومی دیگری نیز شناسایی شده اند. تشکیلات قومی عبارت از پنج " دای " بوده است؛ مانند دای زنگی، دای کندی، دای میرداد، دای چوپان و دای خطای.
در بین هزاره ها نوعی جرگه یا مجلس وجود داشته که اولوس نامیده می شد و برای تصمیم گیری راجع به مسائل مختلف قومی و مردمی تشکیل می شد. اولوس ریشه ترکی-مغولی دارد و به زبان پشتو نیز راه یافته است؛ اولوسی جرگه را مقتبس از آن می دانند.
جامعه هزار متشکل از چند طبقه شامل میرها، روحانیون، سادات و عامه مردم است.
"میریزدان بخش بهسودی" (۱۲۴۸- ۱۲۰۰ قمری) از مشهورترین میرهای هزاره است که از سران ملی بود و در منطقه بهسود و دایزنگی شهرت و نفوذ زیادی داشت؛ دوست محمدخان او را دستگیر و اعدام کرد.
"شیرمحمدخان هزاره" نیز از دیگر میرها و بزرگان هزاره بود و در جنگ میوند(با انگلیسی ها) رشادت زیادی به خرج داد و در نهایت به همراه نیروهایش به شهادت رسید.
هزاره جات از جمله فقیرترین مکان های افغانستان است. هزاره ها از اقوام ناشناخته، فراموش شده و در عین حال ستمدیده افغانستان هستند.
پس از حملات مغول، یکی از سنگین ترین حملات علیه هزاره ها در زمان عبدالرحمن خان صورت گرفت.
🔖هزاره ها برای تجدید حیات خود تلاش های زیادی به خرج داده اند. آن ها از کودتای ۲۷ آوریل ۱۹۷۸ به بعد، با افزایش مبارزات خود علیه رژیم های خلقی و سپس تجاوز شوروی، توان مبارزاتی و دفاعی خود را به نمایش گذاشته، بعد از آن با تشکیل دادن احزاب مختلف، به ویژه حزب وحدت اسلامی، مبارزات سنگینی را علیه رژیم های کمونیستی، نیروهای نظامی اتحاد شوروی در افغانستان و سپس گروه طالبان به عمل آوردند و در دهه ۱۹۹۰ به وحدت و یکپارچگی بیشتری رسیدند.
🔖هزاره ها در دوره مجاهدان آزادی عمل بیشتری یافتند و نشریه مستقل خود را با عنوان " غرجستان " منتشر ساختند و دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کردند. چند دهه مبارزات هزاره ها و شیعیان به ویژه از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ منجر به برکنار طالبان، رسمیت شناخته شدن حقوق هزاره ها، رسمی شدن زبان فارسی، مشارکت شیعیان در دولت، حضو در مجالس قانونگذاری، رسمیت یافتن مذهب شیعه در کنار حنفی و .... شد.
ادامه دارد....
کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۸۵
#آشنایی_باافغانستان
✅ @KHURASANO_SISTAN